چشم انداز

میانگین قدرت خودروها در دهه‌های مختلف، از دههٔ 50 تا حال حاضر

مطمئناً قدرت خودروها طی سال‌ها افزایش پیدا کرده است اما میانگین قدرت تمام خودروهای بازار در دهه‌های مختلف چقدر است؟

اولین خودروی جهان که ساخت کارل بنز بود، تنها ۰.۷۵ اسب بخار قدرت داشت و پس‌ازآن، قدرت خودروها همواره افزایش پیدا کرد اما جنگ اصلی قدرت با شروع رونق فروش خودرو در دههٔ ۵۰ میلادی آغاز شد. به همین دلیل، قصد داریم میانگین قدرت خودروها از همین دهه به بعد را بررسی کنیم و برای این کار بازار آمریکا ملاک قرار می‌دهیم. در این رابطه اما ذکر یک نکته ضروری است. در سال ۱۹۷۱، روش رسمی اندازه‌گیری قدرت خودروها تغییر کرد. قبل از آن معمولاً قدرت خالص موتور بدون لوازم جانبی و سیستم اگزوز اندازه‌گیری می‌شد اما از این سال به بعد، قدرت نهایی روی چرخ خودروها با استفاده از دستگاه داینو ملاک قرار می‌گرفت. ازآنجایی‌که مقداری از قدرت موتور تا رسیدن به چرخ‌ها تلف می‌شود (حدود ۵۰ اسب بخار)، قدرت خودروهای پیش از سال ۱۹۷۱ بیشتر بود.

دهه ۵۰: جنگ قدرت آغاز شد

در دههٔ ۵۰ آمریکا در دوران رونق پس از جنگ جهانی دوم قرار داشت. در آن سال‌ها قیمت هر لیتر بنزین کمتر از ۱۰ سنت بود، خانه‌ها ارزان بودند و کار فراوان پیدا می‌شد. همچنین با رشد صنعت و احداث بزرگراه‌های بین ایالتی، فروش خودرو رونق گرفت. پرفروش‌ترین خودروی آمریکا در اواسط دههٔ ۵۰ شورلت بلیر بود. موتور شش سیلندر خطی این ماشین ۱۱۵ اسب بخار قدرت داشت درحالی‌که قوی‌ترین موتور هشت سیلندر آن ۱۶۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. در دههٔ ۵۰ همچنین کارانددرایور آزمایش خودروها را آغاز کرد و سریع‌ترین خودرویی که بررسی کرد فراری 250GT با ۲۳۷ اسب بخار قدرت بود که ظرف ۵.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. بااین‌حال، موتور V12 فراری ۴۱۰ سوپرآمریکا ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت؛ بنابراین، نمی‌توان میانگین دقیقی برای قدرت خودروها در دههٔ ۵۰ ذکر کرد اما با در نظر گرفتن همهٔ خودروهای آن زمان، بهترین عدد می‌تواند چیزی در حدود ۱۰۰ اسب بخار باشد.

دههٔ ۶۰، افزایش حجم موتور

با شروع دههٔ ۶۰ جنگ اسب بخار شدت گرفت و ماسل کارها متولد شدند. البته متأسفانه آن زمان معیار واحدی برای اندازه‌گیری قدرت وجود نداشت و بسیاری از خودروسازان آمریکایی قدرت محصولات خود را کمتر از میزان واقعی اعلام می‌کردند. پرفروش‌ترین خودروی دههٔ ۶۰ شورلت ایمپالا بود که در نسخهٔ پایه ۱۶۲ اسب بخار قدرت داشت اما قدرت برخی ماسل کارهای سطح بالا به بیش از ۴۰۰ اسب بخار می‌رسید که حتی از فراری‌های V12 هم بیشتر بود. البته در آن سال‌ها اکثر مردم خواهان خودرویی بودند که بتواند با سرعتی در حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و به همین دلیل، میانگین قدرت خودروها در آمریکا در دههٔ ۶۰ با افزایشی جزئی به ۱۲۰ اسب بخار رسید.

دههٔ ۷۰: دههٔ تغییر

علاوه بر تغییر شیوهٔ اندازه‌گیری قدرت در سال ۱۹۷۱، شروع بحران نفتی در اواسط دههٔ ۷۰ و سپس وضع قانون کنترل تولید گازهای گلخانه‌ای، ماسل کارها را نابود کرد. به همین دلیل، درحالی‌که در سال ۱۹۶۹ می‌شد یک کادیلاک با موتور ۸.۱ لیتری خرید، در سال ۱۹۷۵ هوندا سیویک با موتور ۱.۲ لیتری به خودروی بسیار پرفروشی تبدیل شد. پرفروش‌ترین خودروهای آن دوران نیز الدزمبیل کاتلاس و شورلت ایمپالا با قدرت ۱۰۵ اسب بخاری بودند. البته هردو خودرو موتورهای قوی‌تری هم داشتند و ایمپالا با پیشرانهٔ هشت سیلندر ۱۴۵ اسب بخاری قابل خریداری بود ولی میانگین قدرت از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ حدود ۲۲ درصد کاهش یافت و به حدود ۹۶ اسب بخار رسید.

دههٔ ۸۰: ظهور توربوشارژر

در دههٔ ۸۰ نبرد برای قدرت با قوانین آلایندگی سرکوب شد و قیمت سوخت نیز همچنان بالا بود. به همین دلیل، در سال ۱۹۸۴ پرفروش‌ترین خودروی آمریکا شورلت کاوالیر با تنها ۸۸ اسب بخار قدرت بود درحالی‌که فورد موستانگ SVO در همان سال با یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو ارائه می‌شد که ۱۷۴ اسب بخار قدرت داشت. در اواخر دههٔ ۸۰ نیز قدرت موستانگ ۵ لیتری V8 به ۲۲۰ اسب بخار رسید. بیوک گرند نشنال که یکی از سریع‌ترین خودروهای آمریکایی در دههٔ ۸۰ بود، از یک پیشرانهٔ V6 توربو با ۲۳۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. اروپایی‌ها نیز عادت داشتند از موتورهای کوچک قدرت بالایی بگیرند و پورشه ۹۱۱ در دههٔ ۸۰ حدود ۲۴۰ اسب بخار قدرت داشت. کسانی که خواهان قدرتی بیش از این‌ها بودند نیز باید سراغ خودرویی مثل فراری F40 با ۴۷۰ اسب بخار قدرت می‌رفتند. با همهٔ این‌ها، میانگین قدرت خودروها از ۱۰۰ اسب بخار در سال ۱۹۸۰ به حدود ۱۲۰ اسب بخار در سال ۱۹۸۹ رسید.

دههٔ ۹۰: بازگشت قدرت

در دههٔ ۹۰ هوندا آکورد، فورد تاروس و تویوتا کمری به پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا تبدیل شدند که در نسخهٔ پایه به ترتیب ۱۲۵ اسب بخار، ۱۴۵ اسب بخار و ۱۳۳ اسب بخار قدرت داشتند. تا سال ۱۹۹۵ موستانگ GT هنوز تنها ۲۱۵ اسب بخار قدرت داشت اما در سال ۱۹۹۹ این رقم به ۲۶۰ اسب بخار رسید. سریع‌ترین خودروی دههٔ ۹۰ اما مک‌لارن F1 بود که موتور ۶ لیتری V12 آن قدرت شگفت‌انگیز ۶۲۷ اسب بخاری تولید می‌کرد. در پایان این دهه هم ازآنجایی‌که خودروسازان دوباره افزایش قدرت در مدل‌های پرفورمنس خود را آغاز کردند، میانگین قدرت به حدود ۱۶۰ اسب بخار رسید.

دههٔ ۲۰۰۰، روند صعودی

در دههٔ ۲۰۰۰ آن‌طور که انتظار می‌رفت میانگین قدرت جهش پیدا نکرد ولی بااین‌حال، هایپرکارها متولد شدند و قدرت‌های ۷۰۰-۸۰۰ اسب بخاری را دیدیم. سپس کونیگزگ CCX-R با ۱۰۱۸ اسب بخار قدرت معرفی شد. پرفروش‌ترین خودروی سواری دههٔ اول قرن جدید تویوتا کمری بود که در سال ۲۰۰۰ قدرتی بین ۱۳۳ تا ۱۹۴ اسب بخار و در سال ۲۰۰۹ بین ۱۵۵ تا ۲۶۸ اسب بخار داشت. در آن سال‌ها اما سلیقهٔ خریداران تغییر کرد. در سال ۲۰۰۲ فروش پیکاپ‌ها از خودروهای سواری بیشتر شد و شاسی‌بلندها محبوب شدند. بااین‌حال، موستانگ همچنان قوی‌تر می‌شد و قدرت نسخهٔ GT در سال ۲۰۰۹ به ۳۰۰ اسب بخار رسید.

دههٔ ۲۰۱۰: افزایش چشمگیر

پرفروش‌ترین خودروی سواری در سال ۲۰۱۰ هوندا آکورد بود که بین ۱۷۷ تا ۲۷۱ اسب بخار قدرت داشت. تا پایان این دهه اما قدرت ۴۰۰ اسب بخاری در خودروهای پرفورمنس عادی شد و قدرت موستانگ GT در سال ۲۰۱۹ به ۴۶۰ اسب بخار رسید. در دههٔ ۲۰۱۰ همچنین بوگاتی و کونیگزگ در هایپرکارهای خود قدرت ۱۵۰۰ اسب بخاری را ارائه می‌کردند ولی بااین‌حال، میانگین قدرت حدود ۲۰۰ اسب بخار بود. در حال حاضر در سال ۲۰۲۳ نیز این رقم به ۲۱۲ اسب بخار رسیده است اما ازآنجایی‌که هم‌اکنون خودروهای اقتصادی معمولاً بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارند و خودروهای هیبریدی محبوب‌تر شده‌اند، انتظار افزایش چشمگیر میانگین قدرت را نداریم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (5063 ديدگاه)

    متاسفانه ما تو فناوری دهه ۹۰ موندیم

    موافقم 69
    مخالفم 7
    1. KF

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (524 ديدگاه)

      کاش دهه ۹۰ بودیم

      موافقم 64
      مخالفم 5
    2. RENAULT5

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1082 ديدگاه)

      خب خودرویی با قدرت ۵۰تا۹۰ اصلا بدرد نمیخوره تو ایران
      ویه ماشین باید حداقل ۱۰۰اسب بخار قدرت داشته باشه
      موتور هایی با قدرت های بالاتر هم که خوبن قطعا
      ولی تو ایران کم پیدا میشه وقیمتای بالایی دارن

      موافقم 17
      مخالفم 60
    3. کسی

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (29 ديدگاه)

      ما به دهه ۵۰ هم نرسیدیم هنوز تلاشی برای افزایش قدرت شده

  2. پدرام

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    بنده یک ۲۰۷ با ۱۱۰ اسب و شاید ۱۰۵ اسب بخار دارم که احتمالا بع چرخ ها چیزی حدود ۶۰ اسب میرسه که بیش از ۱۵ ثانیه شتاب صفر تا صدش هست

    موافقم 69
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      در صورت سلامت خودرو و دنده ای بودن چیزی حدود ۸۵ اسب بخار میرسه.
      چه دنده و چه اتومات استفاده از شمع خوب ، فیلتر هوا عالی و ریمپ می‌تونه بتون کمک کنه.
      البته نصب هدرز را بخاطر آلودگی هوا توصیه نمیکنم و اگر عمر ۲۰۷ تان بالا ده سال است حتما کاتالیزور را عوض کنید.

      موافقم 33
      مخالفم 2
      1. پدرام

        ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (43 ديدگاه)

        ماشین مدلش ۱۴۰۰ هست ولی در هر صورت کیفیت بسیار پایینی داره

    2. RENAULT5

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1082 ديدگاه)

      یه پراید با ۶۵ اسب قدرت واست دارم
      همه ی قدرتشم به چرخاش میرسه خیالت تخت
      بیا عوض کنم برات

      موافقم 12
      مخالفم 53
      1. TESLA

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1245 ديدگاه)

        قدرت رسمی پراید ۶۵ اسبه ، تو بهترین حالت سر چرخ ۴۰ یا حداکثر ۴۵ اسب بخار توان بده ، شما حتما پرایدتون تقویته و گرنه حاضرم شرط ببندم هیچ پراید استوکی قدرت واقعیش ( سر چرخ ) به ۵۰ نمیرسه خیالت راحت

        موافقم 32
        مخالفم 3
        1. RENAULT5

          ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (1082 ديدگاه)

          خب میدونم اما قصد عوض کردن پراید با۲۰۷هست
          کمک‌ کن مخ پدارمو بزنم ۲۰۷رو میفروشیم نصف نصف

          موافقم 9
          مخالفم 25
  3. حسین

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    در این میانگین گیری تعداد خودرو ها لحاظ شده؟
    مثلاً ۱۰ تا خودرو ژاپنی ۱۰۰ اسبی با یک خودرو آمریکایی ۴۰۰ اسبی میانگین اش نزدیک ۱۰۰ میشه تا ۴۰۰!
    اما اگر ۱۰۰ را با ۴۰۰ جمع و حاصل را تقسیم بر دو بکنی میانگین خیلی متفاوت میشه!
    این چطور حساب کرده؟

    موافقم 10
    مخالفم 11
  4. BMW/M-POWER

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (109 ديدگاه)

    قدرت روی کاغذ مهم نیست مهم خروجیه که اروپایی ها (مخصوصا آلمان) و ژاپنی ها همیشه صدر جدولن
    اروپایی ها و ژاپنی ها همیشه از موتورهای کوچک قدرت های بالا میگرفتن و این یعنی مهندسی
    مصرف گرایی و نبود محدودیت همواره باعث میشه عقب بمونی
    البته تعجبی نداره چون بیشتر دانشمندها و نخبگان از اروپا و آسیا بوده و بقیه هیچ چیزی نداشتن جز سیاست و مدیریت قوی که اونم کسه دیگه ای بهشون یاد داده

    موافقم 40
    مخالفم 13
    1. corvette

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (370 ديدگاه)

      دوست عزیز
      تا شما مهندسی رو در چی ببینی
      مهندسی همیشه یه سوپر اسپرت خفن نیست
      گاهی اوقات مهندسی میشه جیپ رانگلر بهترین آفرودر تاریخ که بوده هست و خواهد بود
      یا مهندسی میشه پیکاپ هایی که بالای ۱۰ تن بار یدک میکشن

      مهندسی هم اون جیپ رانگلره . هم اون فراری سوپر اسپرت

      مهندسی هست تو جفتشون ولی بر اساس نیاز اون کشور
      مهندسی در جای دیگر به کار گرفته میشه

      ما هم نیومدیم سنگ کسی رو اینجا به سینه بزنیم . شما تو ذهنت مهندسی فقط خودرو هستش
      در صورتی که مهندسی فوق پیشرفته در خودرو نیست

      بلکه در صنایع هوایی و فضایی هستش
      که خودمون هم میدونیم چه کشوری در هوا و فضا
      با اختلاف نوری از بقیه جهان جلو تره

      موافقم 35
      مخالفم 13
      1. BMW/M-POWER

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (109 ديدگاه)

        دوست عزیز
        اشتباه شما اینجاست که فکر میکنی مهندسی ساخت وانت و ماشین افرود با مثلا سوپر اسپرت و ماشین فرمول وان یکیه
        نه یکی نیست!! درسته با هم فرق میکنن ولی مهندسیشون در یک سطح نیست این واقعیته که مهندسی یک سری چیز ها سطح بالاتره
        درسته که پختن املت یا تخم مرغ هم برای خوشمزه شدن یک سری نکات داره ولی همیشه راحت تر از پختن زرشک پلو با مرغه
        هیچکس به چیپ رانگلر نمیگه مهندسی سطح بالا ولی یک سوپر اسپرت یا خودروی فرمول وان چرا
        اتفاقا مهندسی، اون چیپ رانگلر نیست بلکه دقیقا اون سوپر اسپرت فراری هست که موتور 14 سال پیشش شد الگوی شورلت کوروت
        درباره ی صنایع بزرگ هم بهتره برگردی به عقب بببینی زمان هیتلر تکنولوژی دست کی بود توسط کی تولید شد و ریشه اش کجاست

        موافقم 28
        مخالفم 18
        1. corvette

          ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (370 ديدگاه)

          زمان هیتلر ؟؟؟؟
          خیلی قبل تر از آقای هیتلر هواپیما اختراع شد

          در ضمن
          موتور فراری کپی نشده
          فقط دیدن موتور فلت پلین چطوریه همین چون تا حالا نساختن

          ولی اگه اون الگو گیری رو نشانه کپی و ضعف میبینی . دیگه اون به من ربطی نداره هرچی میخواهید فکر کنید

          چون موتور کوروت به جز اینکه ۸ تا سیلندر داره و فلت پلینه . هیچ شباهت دیگه ای نداره

          اگه به حرف شماس . پس همه در کارخونه رو تخته کنن فقط مرسدس خودرو بسازه . چون اولیش رو مرسدس زد . بقیه از اون کپی کردن
          در ضمن همون هیتلری هم که سنگش رو به سینه میزنی . یکی از روانی ترین انسان های تاریخه. مانند جورج بوش و ملکه الیزابت

          بهتره تو سال ۲۰۲۳ تفکرات عقب مونده و نژاد پرستانه نداشته باشیم

          موافقم 18
          مخالفم 12
        2. سوشیانت

          ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (3638 ديدگاه)

          باز توهم این ها شروع شد، دوست عزیز موتور کوروت مهندسیش برای شورولته جالبه موقعی که میگم موتور کوروت ۵.۵ هست فراری ۴ اون موقع صداتون در نمیاد الگوی موتور جدید کوروت، همون موتور c8.r هست اگه اینطوریه پس فراری هم مهندسی نداره چون یکی از ماشینای لامبو رو داشت تست میکرد

          موافقم 5
          مخالفم 12
        3. BMW/M-POWER

          ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (109 ديدگاه)

          ای بنده ی خدا
          من توی کامنتم اصلا از کلمه ی کپی استفاده نکردم ولی خودت مثل اینکه حد و اندازه ماشین های آمریکایی رو قبول داری
          مطمئنم کلمه ی “الگو” توی کامنت من رو ناخودآگاه کپی خوندی!
          در ضمن تکنولوژی مگه فقط به ساخت هواپیماست که میگی قبل از هیتلر هواپیما اختراع شده بود؟؟
          برو خوش باش

          موافقم 10
          مخالفم 4
        4. BMW/M-POWER

          ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (109 ديدگاه)

          سوشیانت
          خودت جواب خودتو دادی پسر خوب
          فراری و مکلارن و لامبو و … اگه قرار باشه از رو کسی نگاه کنن به همدیگه نگاه میکنن
          امثال فراری و لامبو هیچوقت به کوروت نگاه نمیکنن
          قوی تر که ضعیف تر رو الگوی خودش قرار نمیده

          موافقم 11
          مخالفم 8
        5. سوشیانت

          ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (3638 ديدگاه)

          فعلا که قوی تر اینجا کوروته با اون قدرت فوق العاده هشت سیلندر تنفس طبیعی که فراری و لامبو بهش نرسیدن این رو هم خودت میدونی شورولت فراری رو گذاشت تو جیبش قبول کردنش برای امثال شما سخته در ضمن بالاتر هم گفتم کوروت از تجربه ی خودش درس گرفته نه فراری بخوام مثال خوب برای مهندسی هم بزنم میشه به شتاب کوروت اشاره کرد که حتی اونتادور هم بهش نمیرسه

  5. new reventon

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (453 ديدگاه)

    تاثیر عقاب اوپک بر اقتصاد جهانی مشهوده.
    شاید الان اقتصادی داشتیم بالای 6 تریلیون دلار
    با فرهنگ
    با اعتبار
    خدا پرست
    و تمام جهان قوم پارس رو به بزرگی یاد میکرد.

    موافقم 35
    مخالفم 9
    1. RENAULT5

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1082 ديدگاه)

      قوم پارس؟
      پس کرد ها لر ها اذری ها ترکمن ها بلوچ ها چی؟
      فعلا که نرسیدیم بهتره خودکشی کنی چون فک نکنم جسارت تلاش کردن برای ساخت کشورتو داشته باشی

      موافقم 13
      مخالفم 58
      1. Bmwgg6

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (112 ديدگاه)

        رنوت 5 یچیزی زده 😂
        حالش خوب نیست کاری به دیسلایکاش ندارم
        حرفش با عقل جور در نمیاد

        موافقم 16
        مخالفم 1
    2. حسین

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      خاطرات دکتر روحانی راجب تاسیس اوپک را بخوانید ، تاریخ اون دروغی نیست که فکر میکنید.
      دکتر روحانی اولین رییس اوپک بود که راجب مخالفت شاه با تاسیس اوپک بخاطر پورسانتی که می‌گرفت خاطره میگه.

      موافقم 6
      مخالفم 7
    3. حسین دهمرد

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2687 ديدگاه)

      اتحاد اعراب سر قضیه ی فلسطین هم کمی تاثیر داشت. البته گرون شدن نفت تو اون دوره باعث چهار برابر شدن قیمت گندم تو ایران شد چون گندم ایران از آمریکا وارد میشد. بازار جهانی چاله میدون نیست. سخنرانی سال ۵۳ شاه رو ببینید باشد که رستگار شوید

      مخالفم 11
      1. پویا

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (490 ديدگاه)

        Wow
        ببین کیا دارن از چاله میدون نبودن بازار جهانی حرف میزنن!!!!

        موافقم 14
  6. TESLA

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1245 ديدگاه)

    البته پدال جان : در حال حاضر ( سال ۲۰۲۳ ) فکر کنم میانگین قدرت حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ باشه ، چون خودرو های اقتصادی هم قدرتشون داره روز به روز بیش تر میشه و به لطف ورود پیشرانه های الکتریکی در آینده خیلی بیشتر هم میشه ، تو همین ۵ سال اخیر به جرات میگم بیش تر از ۱۰ مدل خودرو برقی با قدرت بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار رونمایی شده و تا پایان دهه جاری تعدادشون خیلی بیش تر هم میشه

  7. Hamid3x

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (415 ديدگاه)

    هر بیسوادی خودروساز بشه همین میشه دیگه
    ایران با تولید 1 میلیون خودرو عهد حجر به تنهایی میانگین رو پایین اورده

    موتور تولید میشه هر صد کیلومتر 12 لیتر راحت مصرف میکنه ولی قدرت خروجی اش 90 اسبه
    نهایت کاری که بکنند بعد 30 سال نسبت تراکم و ضریب گیربکس تغییر بدن تا صدای موتور کمتر شه و مصرف هم یه خورده بیاد پایین

    منت گذاشتین سرما راضی نبودیم

    موافقم 11
  8. پرهامیوف

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فیدلیتی سوار شدم فکر کنم قدرت سر چرخ 30 قاطر بخاره راه نمیرسه کثافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا