چشم انداز

هاچ‌بک‌های داغ آمریکایی که فراموش شدند؛ از شلبی تا فوکوس SVT

این پنج هاچ‌بک داغ فراموش‌شدهٔ آمریکایی هرچند به‌اندازهٔ خودروهای عضلانی محبوب نیستند اما شایستگی یادآوری را دارند.

وقتی حرف از خودروهای اسپرت و پرفورمنس می‌شود، خودروسازان آمریکا صرفاً با ماسل کارهای V8 قدرتمند شناخته می‌شوند نه هاچ‌بک‌های داغی که در دههٔ ۷۰ با فولکس‌واگن گلف GTI در اروپا محبوبیت پیدا کردند. بااین‌حال، برخی از خودروسازان آمریکایی در گذشته وارد بازار هاچ‌بک‌های داغ شدند که در ادامه با پنج نمونه از جذاب‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد.

AMC گرملین V8 سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶

چند سال پیش از تولد فولکس‌واگن گلف، AMC گرملین مفهوم هاچ‌بک داغ را به سبک آمریکایی ارائه کرد. گرملین که به‌عنوان خودرویی جمع‌وجور و اقتصادی بر اساس پلت‌فرم کوتاه شدهٔ مدل هورنت ساخته شد، به‌منظور رقابت با خودروهای اقتصادی وارداتی اروپایی و ژاپنی مثل فولکس‌واگن بیتل و تویوتا کرولا در نظر گرفته شده بود. این خودرو با ارائهٔ راحتی، جاداری و رانندگی مناسب در ابعادی جمع‌وجور، کلاس ساب‌کامپکت را در آمریکا ایجاد کرد. گرملین در سال ۱۹۷۰ با پیشرانه‌های شش سیلندر خطی ۳.۲ تا ۴.۲ لیتری به بازار آمد اما اتفاق هیجان‌انگیز در سال ۱۹۷۲ افتاد یعنی زمانی که یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 برای این ماشین ارائه شد. هرچند این موتور تنها ۱۵۰ اسب بخار قدرت داشت اما در خودرویی با وزن کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم، پرفورمنس قابل‌توجهی را فراهم می‌کرد و خودرو را با گیربکس سه سرعته دستی، ظرف تنها ۷.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. همچنین برخلاف هاچ‌بک‌های داغ معمول، در گرملین نیروی موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. به همین دلیل، گرملین V8 که می‌توانست از برخی ماسل کارهای گران‌تر و بزرگ‌تر پیشی بگیرد، کوروت فقرا لقب گرفت.

شورلت کاسورث وگا سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶

در سال ۱۹۷۵، قوانین جدید آلایندگی و بحران سوخت به دوران هیجان‌انگیز خودروهای عضلانی پایان داد. بااین‌حال، درحالی‌که بازار به سمت خودروهای کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر حرکت می‌کرد، برخی علاقه‌مندان همچنان خواهان خودروهای پرفورمنس بودند و به همین دلیل، چند خودروساز تمام تلاش خود را برای پاسخ به این نیاز انجام دادند. یکی از این خودروسازان، شورلت بود که در کنار عرضهٔ نسل دوم کامارو با پیشرانه‌های V8، نسخهٔ تولیدی محدودی از هاچ‌بک ساب‌کامپکت وگا را هم با تمرکز روی پرفورمنس به بازار فرستاد. این نسخه به پیشرانه‌ای اختصاصی مجهز شد که با همکاری کاسورث ساخته شد. این موتور ۲ لیتری چهار سیلندر آلومینیومی هرچند تنها ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت اما از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مثل میل‌لنگ و شاتون‌های فورج‌کاری شده، پیستون‌های آلومینیومی، دو میل‌سوپاپ روی سرسیلندر و سیستم انژکتوری الکترونیکی بهره می‌برد. کاسورث وگا همچنین به تعلیق GT و دیفرانسیل لغزش محدود هم مجهز شده بود. بااین‌حال، ازآنجایی‌که این خودرو دو برابر وگای معمولی قیمت داشت، آن‌طور که شورلت انتظار داشت نفروخت و طی دو سال تنها ۳,۵۰۰ دستگاه از آن به فروش رسید درحالی‌که انتظار شرکت فروشی ۵ هزار دستگاهی بود.

شلبی اومنی GLH-S سال ۱۹۸۶

نام شلبی مترادف با فورد است و به همین دلیل، خیلی‌ها نمی‌دانند که کارول شلبی در دههٔ ۸۰ با دوج هم همکاری‌هایی داشته است. یکی از خودروهایی که در آن دوران موردتوجه شلبی قرار گرفت، دوج اومنی GLH بود که برای رقابت با گلف GTI از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ تولید می‌شد. هرچند این هاچ‌بک داغ کوچک با ۱۱۰ اسب بخار قدرت برای دوران خود بسیار قابل‌توجه بود اما شلبی اعتقاد داشت که می‌تواند پرفورمنس اومنی را بازهم افزایش دهد و به همین دلیل، ۵۰۰ دستگاه از آن را خرید تا جادوی شلبی را به آن‌ها اضافه کند. این نمونه‌ها که با برند شلبی عرضه شدند و GLH-S نام گرفتند، ارتقاءهایی مثل اصلاح تعلیق و تجهیز به رینگ‌های ۱۵ اینچی اختصاصی را تجربه کردند. بااین‌حال، مهم‌ترین ارتقاء GLH-S زیر کاپوت صورت گرفته بود یعنی جایی که شلبی به موتور ۲.۲ لیتری توربوشارژ استاندارد GLH یک منیفولد هوای بهتر و یک اینترکولر را اضافه کرد. این تغییرات، افزایش قدرت به ۱۷۵ اسب بخار را به دنبال داشت. به لطف این نیرو، شلبی GLH-S ظرف تنها ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۸ ثانیه طی می‌کرد.

فورد اسکورت GT توربو سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵

هرچند وقتی صحبت از فورد اسکورت پرفورمنس می‌شود همه به یاد RS کاسورث ساخت اروپا می‌افتند اما در دههٔ ۸۰ یک اسکورت پرفورمنس محور در آمریکا هم ساخته شد یعنی زمانی که تحت استراتژی محصولات جهانی فورد، نسل سوم اسکورت اروپایی در ایالات‌متحده نیز به تولید رسید. در سال ۱۹۸۱ یعنی یک سال پس از شروع تولید اسکورت آمریکایی، یک نسخهٔ پرفورمنس از آن با نام SS معرفی شد اما چون شورلت به این نام‌گذاری اعتراض کرد، این نسخه در سال ۱۹۸۲ به اسکورت GT تغییر نام داد. این نسخه با پیشرانهٔ چهار سیلندر تنفس طبیعی که زیر ۱۰۰ اسب بخار قدرت داشت، چندان چشمگیر نبود و به همین دلیل، فورد در سال ۱۹۸۳ یک نسخهٔ توربوشارژ از آن را به بازار فرستاد. این توربوشارژر، قدرت موتور ۱.۶ لیتری اسکورت GT را به ۱۲۰ اسب بخار افزایش داد که برای آن زمان عدد هیجان‌انگیزی بود.

فورد SVT فوکوس سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴

درحالی‌که نسل اول فوکوس در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان جایگزین اسکورت در اروپا معرفی شده بود، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ با تغییراتی در آمریکا هم تولید شد. اولین نسخهٔ پرفورمنس از نسل نخست فوکوس، نتیجهٔ یک پروژهٔ مشترک بین تیم SVT فورد آمریکا و SVE فورد اروپا بود. این پروژه منجر به خلق نسخه‌های تقریباً مشابهی با نام ST170 برای اروپا و SVT برای آمریکا شد. این نسخه در ظاهر تغییراتی مثل سپر جدید، رکاب‌های اسپرت و تجهیز اسپویلر عقب را تجربه کرده و در داخل به صندلی‌های اسپرت مجهز شده بود. فوکوس SVT هرچند در ویژگی‌های بیرونی کمی با ST170 اروپایی متفاوت بود اما هردو از پیشرانهٔ یکسانی استفاده می‌کردند. این یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بود که توسط کاسورث با پیستون‌های جدید که نسبت تراکم را افزایش می‌داد، بادامک‌های جدید، سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، سیستم اگزوز فولادی ضدزنگ و منیفولد هوای دومرحله‌ای ارتقاء پیدا کرده بود. با این تغییرات، موتور فورد حالا ۱۷۰ اسب بخا قدرت تولید می‌کرد که برای هاچ‌بک کامپکتی مثل فوکوس رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۷ دیدگاه‌ها

  1. froG-driVer

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    اون شورلته هاچ بک بود آیا زیرا چرا چگونه؟؟؟!!!

    1. SLS

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (500 ديدگاه)

      چقدرم شبیهه…..

  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1517 ديدگاه)
  3. amir

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3600 ديدگاه)

    ماشالا طراحی زشت amc گرملین ماشالا موتور ضعیف کاسورث وگا با قدرت مثال زدنی فقط ۱۱۰ اسبی ماشالا پسوند جی تی توربو که فقط ۱۲۰ اسب بخار قدرت داشت ماشالا ماندگاری amc که همون موقع از بین رفت ماشالا بحران نفتی ۱۹۷۳ که هرچی ماسل کار بود منقرض کرد و چهارچرخ هایی با طراحی های خسته کننده با موتور های حجیم و ضعیف اومدن روی کار
    علی نوا نسخه جهان موازی

    موافقم 18
    مخالفم 9
    1. Taha Ayoobi

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4241 ديدگاه)

      ماشالا کوروت C2 با موتور L88 که رقیبش یعنی مرسدس SL تا سال 2010 فقط میتونست نگاش کنه.

      موافقم 6
      مخالفم 17
      1. amir

        ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3600 ديدگاه)

        طاها تو هم خودتو متفاوت تر از علی حساب نکن فقط ماشالا نمیگی

        موافقم 18
        مخالفم 5
        1. Taha Ayoobi

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          از کجا اینو میگی؟

          موافقم 8
          مخالفم 3
        2. amir

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3600 ديدگاه)

          حالا همین کامنت بالا تازه ماشالا هم گفتی بارها هم دیدیم همراه علی شدی تقریبا همون حرفای خودشو با ادبیات دیگه من کاری به علاقت ندارم علاقت برا خودته و نه من میتونم تغییرش بدم حتی اگه بخوام و نه حقشو دارم دربیوفتم مشکلم اینه که بلد نیستید احترام بگذارید!! متهم ردیف اولم هم فعلا به جز پیام ت رولک معلوم الحال علی نواست فعلا

          موافقم 9
          مخالفم 4
        3. car lover

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1376 ديدگاه)

          داش امیر من به یه نتیجه ای رسیدم اینکه نمیشه امریکن فن باشی و تعصبی نباشی، واقعا خیلی سخته. عشق از یه جایی که بگذره(عشق به ماشین یا حتی عشق انسانی) چشمات رو کور میکنه و تبدیل به تعصب میشه و واقعا نمیشه عاشق امریکن کارز نبود😁

          موافقم 10
          مخالفم 7
        4. سوشیانت

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3469 ديدگاه)

          یعنی خوشم میاد سایت پر آلمانی فن متعصبه بعد اونوقت همونا به آمریکایی فن ها میگن متعصب😂 جالبه که حتی تیتر نوشته ماشین های فراموش شده وگرنه همه میدونیم که تو دهه ۶۰ قدرت آمریکایی ها به بالای ۴۰۰ اسب میرسید در حالی که اروپایی ها قشنگ قدرتشون نصف آمریکایی ها بود

          موافقم 10
          مخالفم 6
        5. amir

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3600 ديدگاه)

          من از روزی که اولین کامنتمو اینجا گذاشتم کامنتای تعصبی دوستان آزارم میداد
          یارو میبینی اروپایی دوست داره آمریکایی آدم حساب نمیکنه آمریکایی دوست داره اروپایی آدم حساب نمیکنه نمیدونم این پیام که بارها دیدیمش معلومه به درکش نرسیده و زمان میبره چون کره ای ها دوس داره به ژاپنی ها بی احترامی میکنه آقا فک کردی من از کره ای بدم میاد؟ نه ولی با اینکه میاد با ت رول کردنش ارزش سایت رو میاره پایین مشکل دارم!! علی نوا اروپایی دوست نداره که خب دوست نداره من چیکارش میتونم بکنم ولی چرا داره میگه اروپایی الکی گرون؟ چرا میگه فراری رو کرد تو قوطی ؟ اصلا بلده احترام بگذاره؟ انتظار داره بقیه پای این بی احترامیش به آمریکایی احترام بگذارن ؟ خب معلومه تو ذهن همه فقط یه متعصب شگل میگیره علی که همه فکر میکنن فقط بلده بگه ماشالا ماشالا ماشالا یه زمانی یه حسین نامی هم با پروف جی تی آر داشتیم فکر میکرد کل اروپا آمریکا از ژاپن عقبن ژاپنه که فقط خفنه اون اشتباه نمیکرد؟
          کاری به اینکه چیو دوست دارن ندارم مشکلم اینه که بلد نیستن احترام بگذارن یه چیزی سفیده خوبه هرچی سیاهه بده در صورتی که افگت بلک اند وایت با سیاه و سفید هم زمان قشنگه اگه فقط سیاهیه چه فرقی با تاریکی داره ؟ اگه فقط سفیده چه فرقی با کاغذ سفیدی که چیزی روش نکشیدی داره؟

          موافقم 9
          مخالفم 2
        6. amir

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3600 ديدگاه)

          سوشیانت همون پیامه نسخه آمریکایی فن

          موافقم 6
          مخالفم 6
        7. Taha Ayoobi

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          امیر فکر میکنی من از کره بدم میومد؟ نه!
          ولی اومدم دیدم همه دارن میگن لگن ساز کره، اشغال ساز کره، یاتاقانی کره.
          هرچی تو ذهنم از کره ای بود خراب شد.

          من همه ماشین هارو دوست داشم ولی در کل آمریکایی باز بودم،
          وقتی توهین شروع شد، مجبور بودم برای دفاع از آمریکایی آلمانی رو بکوبم که نتیجه اش شد این.
          الان خداروشکر ژاپن مونده برام، سعی میکنم آلمانم برگردونم.

          موافقم 7
          مخالفم 2
        8. amir

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3600 ديدگاه)

          طاها باید برگردونیم همه حتی همون کره!!! مگه جنسیس برای هیوندا چش بود ؟ مگه سنتیال مرسدس کره ای نبود لقبش؟ حالا چون کمتر خوشمون میاد باید بکوبیمش؟ هرچند تو بحث کره ژاپن شر ها از زیر سر پیام بلند شد همش وگرنه کسی زیاد یادش نبود کره رو بکوبه!!

          موافقم 4
          مخالفم 1
        9. Taha Ayoobi

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          👌👌👌

      2. Alan.r

        ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1133 ديدگاه)

        مرسدس ۷۷۰ (W150) سی سال زودتر از کوروت C2 با موتور توین سوپرشارژر ۴۰۰ اسب تولید می کرد
        https://www.google.com/amp/s/www.conceptcarz.com/w33053/mercedes-benz-770.aspx

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_770
        🇩🇪The best or no thing 🇩🇪

        موافقم 13
        مخالفم 3
        1. Taha Ayoobi

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          خیلیم عالی، من که قدرت 400 اسب ندیدم تو لینک ولی کوروت C2 با کاربراتور های تری پاور 560 اسب تولید میکرد.

          موافقم 5
          مخالفم 5
        2. Alan.r

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1133 ديدگاه)

          The engine continued to displace 7,665cc, but due to significant tuning, its internal designation changed from M07 to M150, and output rose to 155 horsepower at 3,000 RPM without the supercharger. With the supercharger installed, output rose to 230 bhp at 3,200 RPM. A twin-supercharged version – of which five examples were made – was offered, bringing output to 400 horsepower. The transmission was now a five-speed unit with a direct fourth gear and an overdrive fifth
          موتور ۴۰۰ اسبی تو هر دو لینک ذکر شده
          حداقل متن رو کامل بخون

          موافقم 11
          مخالفم 4
        3. amir

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3600 ديدگاه)

          طاها این مشکل توعه همینجا نشون دادی حتی داری میگی من توی لینکی که جناب alan.r فرستاده ندیدم در حالی که به وضوح نوشته توش من کاری به بنز و کروت ندارم اصلا گور بابای هرچی چهارچرخه این مشکلی که دارید وحشتناکه اصلا بلد نیستیم ما دست کم اگه خوشمون نمیاد احترام بگذاریم! فقط دنبال کری خوندنیم که احساس هیجان و لذت خودمونو بروز بدیم! آیا این کاره چیپی نیست؟ الان مثلا تو بحث فوتبال یارو بارساییه به رئال میگه زغال رئالیه به بارسا میگه غارسا این چه کاره زشتیه؟ اصلا درست یکیشون بهتره از اون یکی ولی دلیل بی احترامی رو فراهم نمیکنه! اگرم کشور های لول بالا رو نگاه کنید تقریبا این کارا رو کمتر میشه ازشون دید!!

          موافقم 5
          مخالفم 5
        4. سوشیانت

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3469 ديدگاه)

          موتور ۴۰۰ اسبی رو اون زمان دوزنبرگ هم داشت فقط فرقش با بنز این بود که شتاب ۸ میزد و سرعتس ۲۲۵ تا بود در حالی که بنز همچین ویژگی هایی نداشت و البته این رو هم بگم کوروت c2 صفرتاصد زیر پنج میزد در ضمن امیر خودت رو ناراحت نکن ما هم بار ها لینک هایی فرستادیم و کاملا مشخص بود ولی شما ها ندیدید

          موافقم 4
          مخالفم 3
        5. Taha Ayoobi

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          Alan.r

          راستشو بگم متنو سر سری خوندم و اشتباه کردم واقعا، الان درست خوندم و دیدم که نوشته 400 اسب.

          و فکر نمی‌کنم 400 اسبی که تو 5 عدد ساخته شده در حد 560 اسبی باشه که توی 10 ها نسخه ساخته شده.
          بازم نمیگم بده، برام جالب بود اتفاقا ولی کوروت بالای 500 تا رفت.

          موافقم 3
          مخالفم 1
        6. Taha Ayoobi

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          Amir

          اعتراف میکنم واقعا این جا لینک رو درست نخوندم،

          ولی اینارو چرا داری به آمریکایی فن ها میگی؟
          کلی متعصب دیگه تو پدال از کشور های دیگه هست که تعدادشون از آمریکای فن ها بیشتره.
          اینم بگم که من متعصب نیستم، همه ماشین هارو دوست دارم ولی دقیقا متعصب های همین سایت منو تعصبی کردن با توهیناشون.

          موافقم 3
          مخالفم 2
        7. Taha Ayoobi

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          امیر الان من یه بار لینک رو درست نخوندم،

          بقیه رو چی میگی که فقط تیتر رو میخونن و میفرستن و معلوم میشه تیترش الکی و جنجالی بوده.

          الان مثلا بگیم علی شوی یه نفر از آمریکایی فن ها که به بقیه ماشینا هیت میده، علی یه نفره!
          این همه اروپایی فن داریم که تا دلت بخواد الکی هیت میدن.
          علی هم تا وقتی بحث نباشه هیت نمیکنه ولی وقتی بقیه شروع میکنن علی هم ادامه میده.
          این که آمریکایی فن هارو مقصر میبینی اشتباهه، کامنت های بقیه رو هم برسی کن.

          موافقم 2
          مخالفم 1
        8. amir

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3600 ديدگاه)

          طاها بحث alan سره ۴۰۰ ۵۰۰ اسب نیست متوجه نشدی درسته موتور ال۸۸ ۴۰۰ و خورده ای اسب میداد منتها alan میگه ۴۰۰ اسب رو بنز تو سال ۱۹۳۰ یعنی همون سی سال قبل میداده چون موتور ال ۸۸ که بعدا به قول تو با همون کاربراتور های تری پاور تا ۵۰۰ و خورده ای اسب داد بعد ۱۹۶۶ بوده اوکی؟

          موافقم 5
          مخالفم 1
        9. Taha Ayoobi

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          دوزنبرگ SSJ هم توی دهه 30 چهارصد اسب بخار قدرت داشت و رکورد دار سرعت هم بود.

          موافقم 3
          مخالفم 3
        10. amir

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3600 ديدگاه)

          اصلا کلا متعصبا آدمو عصبی میکنن یارو به پورشه نگاه میکنه کوروت رو آدم حساب نمیکنه … به چه حقی نمیاری آخه؟ یا یکی دیگه به ۹۱۱ داره میگه قورباغه بد شکل …

        11. سوشیانت

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3469 ديدگاه)

          امیر وقتی طرف به دوج میگه اسباب بازی پلاستیکی ما هم به پورشه میگی قورباغه وگرنه من خودم گفتم که چهار تا کشور هستن که در ساخت خودرو باهم رقابت تنگاتنگ دارن آلمان آمریکا ژاپن ایتالیا اما جواب هیتر ها رو جور دیگه ای میدم

          موافقم 4
          مخالفم 1
      3. car lover

        ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1376 ديدگاه)

        طاها بنز و بیمر و بقیه هیچوقت رقیب کوروت نبودن، تنها رقیب کوروت توی المانی ها پورشست

        موافقم 1
        مخالفم 7
        1. Taha Ayoobi

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          👍👍👍

          موافقم 1
          مخالفم 3
      4. Cert

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (173 ديدگاه)

        R129 با موتور ۷.۳ لیتری ۵۰۰ اسب بخار تولید می کرد
        ولی کوروت c2 ۴۳۰ اسب بخار تولید می کرد

    2. (Ali(chevynova

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (7370 ديدگاه)

      امیر

      چرا تو پست شکست مکلارن از کوروت خبری ازت نبود؟

      اونجا نمیتونستی از الکی گرونها دفاع کنی؟

      موافقم 4
      مخالفم 13
      1. amir

        ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3600 ديدگاه)

        ببخشید فراری رو تیون کنی بوگاتی رو هم میزنه همونطوری که کوروت تیون مک لارن رو میزنه
        هدفم از ارسال کامنت بالا فشاری شدنت بود که به هدفم رسیدم متعصب جون
        در عین حال که عاشق لامبورگینی فراری مک لارن بنزو بی ام و هستم عاشق دیمن چارجر کوروت وایپر هم هستم
        با احترام از نظر من کسی که نتونه نسبت به خودروسازی احترام بگذاره برای خودش بهتره اسمشو ماشین باز نگذاره اگرم جواب پیامو میدم بخاطر اینه که به ژاپنی ها بی احترامی میکنه تا روزی هم که بلد نیستی به اروپایی ها احترام بگذاری اسم خودتو نمیتونی ماشین باز بذاری علی!!! همونطوری که کسی که نتونه به دیمن و کوروت و موستانگ و…نتونه احترام بذاره نمیتونه اسم خودشو ماشین باز بزاره
        با احترام علی جان شما حافظ کد موتوری نه ماشین باز
        تا روزی که به فراری و پورشه و … احترام نمیگذاری!!

        موافقم 17
        مخالفم 1
        1. (Ali(chevynova

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (7370 ديدگاه)

          من فشاری شدم😁
          فکر کنم کلا پرتی از ماجرا
          اتفاقا اونی که تحت فشاره و داره حرص میخوره تویی که اونجا جرات کامنت گذاشتن نداری

          ((با احترام علی جان شما حافظ کد موتوری نه ماشین باز))

          باور کن اصلا برام اهمیت نداره که تو بهم بگی ماشین بازم یا نه

          موافقم 7
          مخالفم 8
        2. amir

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3600 ديدگاه)

          باور کن مام برامون اصلا اهمیت نداره چند هزار بار دیگه ماشالا بگی فقط ارزش سایت اوردی پایین با ماشالاهات علی ماشالا فقط یه متعصبه که از شب تا صبح ماشالا میگه برای ماشین های ۶۰ سال پیش
          ارزش پدال قبلا خیلی بیشتر از ماشالا های بی پایانت بود برای من تا الان اهمیتی نداشته بعد اینم چیزی که لایق ماشالاهای متوهمانه اته یعنی همون دیسلاک رو میدم و میرم
          همین که ریپلای کردی رو کامنت من معلومه فشاری شدی یا نه وگرنه اصلا جواب نمیدادی همین که جواب دادی قضیه کاملا مشخصه سعی بر در رفتن از زیرش هم بی فایده اس تو دکمه فرستادن دیدگاه رو زدی اگه فشاری نشده بودی نسبت به کامنت من حتی این دکمه رو نمیزدی من جرئت کامنت گذاشتن ندارم؟ همونطوری که ۳هزار کامنت با پیام کل کل کردم با همین اکانتم به تو پیام میدم البته اگه تو دنیای دشمنای خیالیت سیر نکنی که متاسفانه توهم اینو داری که ۱میلیارد نفر فیک زدن که با تو در بیوفتن و تو ۱ میلیارد دشمن فرضی رو شکست میدی!

          موافقم 9
          مخالفم 4
      2. amir

        ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3600 ديدگاه)

        این الکی گرونی هم که هی طوطی وار تکرار میکنی دلیل داری آقا ماشالا همش که اعداد ارقام و اسب بخار نیست فاکتور های دیگه هم دخیله عزیزم کیفیت متریالی که به کار میبرن سیستم تعلیق تکنولوژی های الکترونیک داونفورس طراحی آئرودینامیک گیربکس ضرایب دنده همه اینا هست الان دیمن ۱۷۰ با هزار اسب بخار قدرت و ۰ تا ۱۰۰ ۱.۶۶ ( طبق اعلام خود دوج ) باید هرچی ماشینه قورت بده تو درگ و پیست ولی چرا یه پورشه الکی گرون به نظرت باید تایم پیستش خیلی بهتر باشه چرا باید یه فراری تو قوطی شده تو درگ آسفالت معمولی دیمن رو بزنه؟؟ پورشه و فراری الکی دارن پول میگیره فقط مگه نه؟ پس چرا اینطوره؟ درجواب میخوای بگی دوج ماشین درگه نمیدونم فلان بهمان الان گرون ترین ماسل کار چقدر فروخته شده؟ ۲ میلیون دلار تا جایی که من خبر دارم گرون ترین فراری چقدر ارزش داره؟ ۵۰ میلیون دلار همونطوری که شاید آمتیست رنگ جالب تری از الماس داشته باشه شاید بگی الماس الکی گرونه ولی این در نهایت الماسه که سخت تره از آمتیست و در شرایط سخت تری در زمین به وجود اومده کسی هم نمیاد آمتیست رو به الماس ترجیح بده و به الماس بگه الکی گرون کاری که تو داری میکنی اینه!! آقا اروپایی دوست نداری نداری خب ما چیکار میتونیم بکنیم؟ این علاقه توعه ولی توهین نکن پسر خوب یاد بگیر که احترام بگذاری

        موافقم 10
        مخالفم 3
        1. Taha Ayoobi

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          امیر دیمن اصلا پیست محور نیست که بخواد پورشه رو بزنه.
          چرا همه چی رو قاطی میکنید تو هم.

          موافقم 5
          مخالفم 7
        2. Taha Ayoobi

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          امیر گرون ترین آمرکایی شلبی کبرا 1962 هست با قیمت 13 میلیون دلار، اون فراری هم اگر اشتباه نکنم gto 250 باید باشه که من یادمه 70 میلیون بود؟
          نمیدوم.

          اینکه یه ماشین کلاسیک چقدر قیمت میخوره ربطی به بهتر بودنش نداره، شاید تک ساخت بوده و…
          باید تو مدلای جدید ببینی.

          خب صد درصد تکنولوژی و سیستم های استفاده شده تو فراری بالاتر از چلنجره، تو فراری رو باید با کوروت مقایسه که کنی و بعد در مورد قیمت نتیجه بگیری.
          فعلا که باید منتظر ZR1 باشین تا ببینیم چیکار میکنه.

          موافقم 2
          مخالفم 1
        3. amir

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3600 ديدگاه)

          راستی سره زد ار یک جدیدم من یه شکایتی دارم!
          واقعا خفنه ولی کاش صبر کنید فیلماش بیاد بعد اون موقع با خیال راحت خوشحالی کنیم! دیدی که یهو آدم سره تفکراتش یه وقتایی بد رکب میخوره

        4. amir

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3600 ديدگاه)

          تو کامنتم نوشتم ماسل کار منظورم اسطوره هایی مثل موستانگ فایربرد همی کودا باراکودا چارجر بود شلبی تا جایی که من یادمه تو سایت هام نوشته اسپورت کار با وجوده اینکه ارقامش جذابه
          وگرنه در اصل گرون ترینای ماسل( سایت american legend wheel رو هم چک کردم درسته کبرا با نزدیک ۱۴ و فورد جی تی با ۷ و البته باراکودا همی کودا با حدود ۳.۵ ۴ به طور دقیق) ولی خب از 250gto خیلی عقب تره به هرحال

        5. Taha Ayoobi

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          منم سر ZR1 خیلی چیزی نمیگفتم چون یهو دیدی نشد 😂

      3. 👊

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (15 ديدگاه)

        شکست دادنِ مکلارن ۷۲۰ با کوروت تیون شده اونم با اختلاف کمتر از ۲ دهم ثانیه که کار شاخی نیست . نمیدونم چرا اینقدر سقف آرزوهات پایین اومده که همچین چیزی برات جالبه . قبلا نسخه عادی ZR1 C7 با همین ۷۲۰ روبه‌رو شده بود که بین فاصله مک با کوروت میشد کشاورزی و زراعت راه بندازی
        البته شکست دادن یه سوپرکار اروپایی توسط یه امریکایی پدیده‌ای نیست که هر روز ببینی . واقعنم برای طرفداراش جای خوشحالی داره . گرچه کوروت تیون شده بود و درگ ارزشی نداشت اما بازم ظاهرش پیروزیه دیگه . از باختای تکراری که بهتره

        موافقم 9
        مخالفم 3
        1. سوشیانت

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3469 ديدگاه)

          محض اطلاع مک لارن برای طراحی موتور با شرکت ریکاردو همکاری کرده پس طبیعیه که کوروت هم باید تیون بشه البته همینطوری هم قدرتش از 720s بیشتره این خودش توانایی فوق العاده شورولت رو نشون میده

          موافقم 1
          مخالفم 6
    3. علیرضا

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (256 ديدگاه)

      (اما اتفاق هیجان‌انگیز در سال ۱۹۷۲ افتاد یعنی زمانی که یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 برای این ماشین ارائه شد. هرچند این موتور تنها ۱۵۰ اسب بخار قدرت داشت ) 🤣🤣🤣همون سال رنو ۵ توربو با موتور ۱.۵ این قدرت تولید میکرد

      موافقم 11
      مخالفم 4
      1. Taha Ayoobi

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4241 ديدگاه)

        امیر الان از یه طرف تو فشاری شدی که اومدی اینارو میگی، میتونستی خیلی بهتر این مبحث رو بیان کنی.

        موافقم 3
        مخالفم 3
        1. amir

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3600 ديدگاه)

          فشاری شدم بلخه فشاری شدم منتها نه از اینکه آمریکای بهتره یا اینکه چرا شما آمریکایی دوست دارید!
          اشتباه متوجه نشو از اینکه احترام نگه نمیدارید فشاری شدم علی میگه نمیدونم فورد فراری رو کرد تو قوطی این به نظرت چه جور حرفیه؟ ما داریم میگیم فورد جی تی ماشین کمیه؟ داریم میگیم فورد تقلب کرد؟ یا کم برندیه؟ نه ولی اینکه برگردی بگی فراری ( از سردمدارهای لمان همین الانم تازه برنده میشه بازم ) رو کرد تو قوطی یعنی چی؟ اروپایی الکی گرون چه حرف چیپیه میزنه؟ اس اف ۹۰ ۵۰۰ هزاردلاره آره گرونه ولی نمیرزه؟ اگه الکی گرونه آیا همه خریدارها طرفدار های متعصبن؟ که هرچی معرفی میکنن لعنتیا قبل از معرفی کل خط تولید رو فروختن؟

          موافقم 0
          مخالفم 1
  4. SMS

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (548 ديدگاه)

    شلبی و شورولت

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. Taha Ayoobi

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4241 ديدگاه)

    با اومنی و وگا و گرملین حال کردم.

  6. ARMAN سابق

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (487 ديدگاه)

    آمریکایی فنم ولی واقعا هاچ بک داغ فقط کار آلمانیا و تا حدودی ژاپنیا هستش و به آمریکایی ها همون پیکاپ و ماسل کار اس‌یووی فول سایز بیشتر میخوره

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. ! i M α η δ υ α R

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2323 ديدگاه)

      با احترام به نظر شما دوست عزیز …

      THE 10 GREATEST FRENCH HOT HATCHES …

      1) Peugeot 205 GTI

      2) Renault Clio 172/182/Cup. …

      3) Citroen AX GT/GTI. …

      4) Citroen Saxo VTR/VTS. …

      5) Renault 5 GT Turbo. …

      6) Renault Sport Megane 225/R26. …

      7) Peugeot 208 GTI. …

      8) Peugeot 309 GTI. …

      9) Renault Clio Williams.

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. ARMAN سابق

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (487 ديدگاه)

        ای بابا
        فرانسه رو کاملا فراموش کرده بودم چون متاسفانه دیگه اون مدلای مع که رو تولید نمیکنه

    2. Taha Ayoobi

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4241 ديدگاه)

      آمریکا تخصصی به این سگمنت ورود نکرده چون اصلا در کل هاچپک تو فرهنگ اروپاس، ولی هاچپک هایی که فورد میزد خیلی عالی بود و فناوری های انحصاری هم داشتن مثل سیستم دریفت فورد فوکِس RS 2018 که به صورت کنترل شده میتونستی دریفت بکشی.

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. amir

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3600 ديدگاه)

        شاید باید طبق منطق آب دوغ خیاری علی ماشالا بگیم آمریکا عرضه ساختن هاچبک نداره همین قدر خنده دار

        موافقم 6
        مخالفم 3
      2. 👊

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (15 ديدگاه)

        چه جالب ‌. زیر پستهای مختلف دیمن ، میگفتید که دوج ماشیناش رو طوری میسازه که فقط راننده حرفه ای بیاد و درست لانچ کنه و شتاب و تایم خوب بزنه . اینکه لانچ کنترل و هزار فناوری کمکی برای لانچ بزاری که هنر نیست
        اما اینجا میای از یه سیستم کمکی فورد برای دریفت تعریف میکنی . چرا نگفتی داشتن همچین فناوری هنر نیست و خود راننده باید ماهر باشه و بتونه دریفت بکشه

        موافقم 5
        مخالفم 3
        1. Taha Ayoobi

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4241 ديدگاه)

          @👊

          اوففف بابا حیرانم کردی،

          اولا فورد این سیستم رو فقط برای پیست تدارک دیده و مخصوص پیسته،

          دوما، من هیچوقت نگفتم اینکه سیستم های کمکی و اینا بده، بستگی به ماشینش داره، ماشینی مثل کوروت که سوپر اسپرته باید اینجور سیستم هارو داشته باشه چون برای همینه، ولی دیمن که ماسل کار حساب میشه نیازی به این چیزا نداره چون ماسل کار یعنی توانایی های راننده.

          الان میگید چرا چلنجر ESP و لانچ کنترل داره،

          به عنوان یه درگستر چلنجر باید لانچ کنترل داشته باشه، با این راننده هایی که میارن تازه با لانچ کنترل وضع درگ ها اینه.
          طرف با دیمن 170 لانچ میکنه چرخ های جلو از رو زمین تکون نمیخوره بد میگن دوج دروغ میگه.

          ای اس پی هم جزو قانون هاس و نمیشه نداشته باشه.

          موافقم 4
          مخالفم 1
        2. سوشیانت

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3469 ديدگاه)

          خوشم میاد بحث دیمون زیر همه پست ها هست بالاخره دوجه دیگه🔥

          موافقم 2
          مخالفم 3
    3. گاس فرینگ

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (328 ديدگاه)

      هات هاچ کار خودروسازای اروپای غربیه چون توی اون مناطق خودروهای هاچ بک خیلی مقبول ترن
      ولی خاورمیانه و اروپای شرقی بیشتر دنبال ماشین سدانه
      مثلا در بخش خودروهای اقتصادی در اروپا غربی ساندرو و ۲۰۷ (واقعی نه ایران خودرویی) عرضه شد و در اروپای شرقی و خاورمیانه لوگان و ۳۰۱

  7. حسن

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2065 ديدگاه)

    یه صفحه از مطالب خودروهای امریکایی پیدا کنید که این اروپایی فنها پاچه نکشیده باشن تو اصل مطلبش جایزه دارید
    جالبه از تعصب بدشون میاد و ازارشون میده
    همین امثال شماها تو این مملکت شدن رئیس و قاضی و مسئول که هرکاری میکنن به نظرشون خوبه اما اگه دیگران انجامش بدن بده و باید دادگاهی بشن برا همین دزدی و بی عدالتی و اختلاس تو این مملکت ازاده چرا چون خودشون انجام میدن و حق دارن

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. حمیدرضا

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (282 ديدگاه)

      هیچ اروپایی فنی زیر پستای ماشینای اروپایی نیومده ماشینای امریکایی رو بکوبه.دقیقا برعکس آمریکایی بازا. مثالشو توی کامنت اول پست معرفی zr1 دیدیم. اینه فرق اروپایی فن با متعصبین امریکایی فن که ماشالا کمم نیستن. اقا بخدا با توپیدن و کوبیدن ماشینای اروپایی ماشینای مورد علاقتون بالا نمیرن هیچ، پایین هم میان. اگر غیر از اینه بگو

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4241 ديدگاه)

        حمیدرضا حسن یه چیز دیگه گفت تو داری یه چیز دیگه میگی.

        بله تو پست ZR1 کامنت های اروپایی فن هارو هم دیدیم.

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. حمیدرضا

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (282 ديدگاه)

          اونجا شروع بحث از کدوم سمت بود؟؟ من خودم کلی هیجان زده شده بودم اومدم بنویسم دمشون گرم چی ساختن که دیدم به ماشینای مورد علاقه خیلیا توهین شده.

      2. سوشیانت

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3469 ديدگاه)

        حمیدرضا خودت همش داری ماشینای آمریکایی رو میکوبی😂 کاربرانی مثل مازیار راستگو bmw کاربر در حسرت ۱.۶۶ کاربر 👊 و… همیشه در حال کوبیدن هستن!

        موافقم 1
        مخالفم 3
        1. حمیدرضا

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (282 ديدگاه)

          نکنه انتظار داری چرندیات رو بی جواب بزارم؟

          موافقم 3
          مخالفم 2
    2. Taha Ayoobi

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4241 ديدگاه)

      حسن به مولا که داری حرف حف رو میزنی ولی تهش تو هم میشی متعصب،

      هرچی پست آمرکاییه کامنت هاش سر به فلک میکشه و همه اش هم بحث.

      من نمیگم امریکن فن ها بی نقصن، ولی توروخدا به بقیه هم نگاه کنین چی میگن.

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. amir

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3600 ديدگاه)

        فک میکنی بحث من کلا فقط آمریکایی فن هاس
        بحث من خارج از پرچم و کشور و علاقه اس بحث من احترامه!
        فراری ۸۱۲ تو آسفالت معمولی دیمن رو زد که زد احترام دیمن واجبه
        کوروت zr1 مکلارن ۷۲۰ رو زد که زد احترام مک لارن واجبه
        کدومشون کم برندایی هستن؟ از هرکدوم حداقل یه ماشین میتونی پیدا کنی که ۲۰ سال سوارش بشی خسته نشی ازش( البته یه سری برندها که مردم سوار کلا تولید میکنن از این قاعده مستثنی هستن ولی بازم برای ۵ الی ده سال میشه یه چیزی پیدا کرد)
        ماشین بازی یه علاقه اس به هر ماشینی که خوبه باید داشته باشی چیزی که علی نوا داره فن بازیه نه ماشین بازی!
        الان تو فکر کن ماشین بازی فورزا هورایزن ۵ ریختی داری بازی میکنی سوار هر چهارچرخی میشی یا میگی اروپایی الکی گرون فراری رو حتی امتحانم نمیکنی چون الکی گرونه حتی تو بازی هم؟ ماشین بازی با فن بازی فرق داره
        والسلام!

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. حمیدرضا

          ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (282 ديدگاه)

          الان همین کامنت امیر چرا باید از سمت امریکایی فن دیسلایک بگیره؟ طاها جان این دیگه هیچ توجیهی نداره.

          موافقم 1
          مخالفم 1
    3. car lover

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1376 ديدگاه)

      حسن تصعب داره از سر و روت میباره توروخدا خودت رو خوبه جلوه نده. میخوای کامنت هارو بفرستم تا ببینی کی پاچه کشیده؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
  8. JaMsHiD_R1988

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2694 ديدگاه)

    آمریکایی ها تبحر خاصی توی ساخت هاچبک نداشتن
    البته فورد رو فاکتور میگیریم که اروپایی ترین هاچبک آمریکایی رو میسازه و تو دنیای رالی هم اسم و رسمی برا خودش داره
    فورد واقعا دوست داشتنیه و بسیار قابل احترامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا