خودروهای زیادی در بازار هستند که نقش یک گرنتورر را بازی میکنند اما همه آنها، کاراکتر یک GT واقعی را ندارد.
وظیفه یک خودروی GT به سادگی تعریف میشود: باید بتواند چهار سرنشین را از جایی به جای دیگر برساند درحالیکه شکوه خود را حفظ کرده و علیرغم سرعت بالا، از راحتی آنان نکاسته است. با وجود اینکه تعریف وظیفه گرنتورر ساده بهنظر میرسد اما خلق خودرویی درخور در این کلاس کاری بس دشوار به شمار میرود.
امروزه دیگر به هر خودروی دو دری یک GT گفته نمیشود بلکه این خودروها باید از یک موتور V12 سود برده و دیفرانسیل عقب باشند. در ادامه به برترین نمونههای موجود در بازار جهان از دیدگاه نشریه «EVO» میپردازیم:
فراری روما
فراری سابقهای طولانی در تولید گرنتوررها دارد پس محصولش میتواند نقش یک الگو را برای سایر خودروسازان بازی کند. کوپه دو در V8 این خودروساز با طراحی جذاب و عملکرد مناسب خود نگاههای بسیاری را به خود جذب و پیمایش مسیرهای طولانی را برای خریدارانش آسان کرده است.
این گرنتورر که در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد، از شاسی آلومینیوم سخت کوپه پورتوفینو و سبک طراحی داخلی جدید فراری سود میبرد. موتور ۳.۹ لیتری آن نیز توان تولید ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۷۵۱ نیوتن متر گشتاور دارد و درعرض ۳.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.
بنتلی کانتیننتال GT
در حوزه گرنتوررهای لوکسی که تمرکز خود را روی راحتیی سرنشینان قرار دادهاند، کمتر شرکتی رقیب بنتلی میشود. این کوپه دوستداشتنی و مجلل که در دو نسخه V8 و W12 به فروش میرسد، در نسل جدید خود با بهبودهای دینامیکی، پایداری بیشتر، فرمانپذیری بهتر و کابینی بهروز همراه شده است.
موتور V8 و W12 کانتیننتال بهترتیب توان تولید ۵۴۲ و ۶۲۶ اسب بخار قدرت را دارند. کانتیننتال اسپید هم که نمونه بالارده این خودرو به شمار میرود، از قفل دیفرانسیل عقب بههمراه میل ضدلغزش فعال و ترمزهای کربن سرامیکی سود میبرد. بنتلی بهجای تمرکز روی بیرونکشیدن نهایت توان رانندگی از کانتیننتال، روی راحتی و تجربه دلپذیر سواری کوپه لوکس خود تاکید داشته است.
لکسوس LC500
شاید سری LC مانند سایر مدلهای اروپایی چندان تاریخچه دورودرازی نداشته باشد اما تمام مواد لازم برای تبدیلشدن به یک GT درخور را دارد. این خودروی ژاپنی بهسبک مهندسان این کشور طراحی شده و درکنار بهرهمندی از المانهای خاص در طراحی خود، از موتور سود میبرد که بهجای تمرکز روی رسیدن به نهایت عملکرد خود، روی دقت و کاریزما تاکید دارد. صدای خروجی و پاسخ این کوپه لکسوس مثالزدنی است و با طراحی آن تطابق کامل دارد.
با وجود اینکه حدود ۵ سال از رونمایی این کوپه لوکس میگذرد اما به خودروهای تازه و نو موجود در بازار شباهت دارد. دقت ساخت در روند تولید این خودرو یکی از مهمترین فاکتورهای سازنده به شمار میرفته است. درست است که خودروی لکسوس نه عملکرد خارقالعاده رقبا را دارد و نه از فناوریهای سردرگمکننده آنها بهرهمند شده اما میتوان آن را به یک ساعت لوکس آنالوگ در میان دنیای ساعتهای دیجیتال تشبیه کرد.
آستونمارتین BD11
DB11 هم مانند تمام مدلهای دیگر آستونمارتین با گذر زمان فقط بهتر و پختهتر شده و حال با گذشت چند سال از تولیدش، بهبودهای متنوعی را تجربه کرده است. این گرنتورر که با دو موتور V8 و V12 به فروش میرسد، کنترل بدنه و فرمانپذیری بسیار خوبی را به راننده ارائه میکند.
نسخه V12 توان تولید ۵۲۸ اسب بخار را دارد که به چرخهای عقب خودرو منتقل میشود. این خودرو با وجود محاسنی که دارد از معایبی چون سیستم اطلاعات سرگرمی نامناسب رنج میبرد که در دنیای امروز و بهویژه در یک گرنتورر اصلا نباید اینگونه باشد. خوشبختانه برخلاف این مورد، کیفیت مواد بهکاررفته در ساخت کابین DB11 واقعا بالا است اما همچنان به رقبایی چون بنتلی و لکسوس نمیرسد.
بنتلی فلایینگ اسپور
شاید بهتر باشد دیدمان را از یک گرنتورر کمی بازتر کنیم و آن را به خودروهای دو در محدود نکنیم چراکه فلایینگاسپور نیز همانند برادر کوچکش، کانتیننتال، در پیمودن مسافتهای طولانی با عملکرد خوب، سرعت زیاد و حفظ اصالت خود تبهر دارد. این خودرو در سه نسخه V8، W12 و هیبریدی V6 به فروش میرسد.
سدان لوکس بنتلی بهجز المان طراحی یک گرنتورر، تمامی ویژگیهای لازم را برای ایجاد تجربه یک سفر دلپذیر را دارد. موتور W12 آن ۶۲۶ اسب بخار قدرت و ۸۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و میتواند بدنه ۲۴۳۷ کیلوگرمی آن را درعرض ۳.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. میل ضدلغزش فعال، فرمانپذیری چهارچرخ و سیستم تعلیق سه کاناله بادی بخشی از لیست گسترده امکانات این خودرو به شمار میروند.
پورشه پانامرا GTS
آخرین گرنتورر واقعی که پورشه معرفی کرد، ۹۲۸ GTS بود که در سال ۱۹۹۵ رونمایی شد؛ با این همه، مدل پانامرا توانسته بهخوبی جای خالی یک GT واقعی در خانواده پورشه را پر کند. نسل دوم این خودرو که بهبودهای فراوانی را هم تجربه کرده، نمونهای عالی از توان مهندسی بالا پورشه محسوب میشود.
پلتفرم این خودرو با کانتیننتال و فلایینگاسپور یکسان است و با وجود اینکه زیر بدنه، قطعات مشترک زیادی با آنها دارد اما در دو نسخه هاچبک و اسپرت توریسمو و با دو موتور V6 و V8 عرضه میشود. GTS بهترین گزینه میان مدلهای پانامرا به شمار میرود که برخلاف نسخه توربو/ توربو S، از تمام ۴۷۳ اسب بخار قدرت خود نهایت استفاده را میبرد و بازخورد بسیار مناسبی را هنگام رانندگی به راننده منتقل میکند. این مورد با حذف سیستم هیبریدی بهتر هم میشود.
پورشه تایکان
حال که پانامرا را به این لیست اضافه کردهایم، نمیتوانیم حضور پررنگ تایکان را نادیده بگیریم. تایکان از زمان رونمایی در سال ۲۰۱۹ در سه نسخه اسپرت توریسمو، استیشن و کراس توریسمو درکنار نسخه اصلی عرضه شده است. جالب است که این کوپه با وجود عملکرد فنی بالایی که دارد با همان خصایص، کاراکتر و طمانینه سایر محصولات پورشه رفتار میکند؛ این اطمینان در بخشهایی چون فرمانپذیری، تعادل شاسی و میراگری سیستم فنربندی هویدا و آشکار بود.
شاید بزرگترین ضعف تایکان بهعنوان یک GT را بتوان گستره مسسافت قابلپیمایش آن دانست که از ۳۷۰ تا حدود ۵۰۰ کیلومتر محدود شده است؛ بنابراین شاید نتوان برای یک سفر طولانی روی آن چندان حساب باز کرد اما بهعنوان یک گرنتورر روزمره بهخوبی نقش خود را ایفا میکند.
آئودی ای-ترون GT
نزدیکترین رقیب تایکان در این رقابت، ای-ترون GT محسوب میشود که از لحاظ طراحی، شباهت بیشتری به یک گرنتورر دارد. این کوپه آلمانی هم مانند بسیاری از اعضای این لیست از همان سطح بالای راحتی، کیفیت و توان راندمان بالا و پویایی مناسب سود میبرد. نسخه پایه GT توان تولید ۵۲۳ اسب بخار قدرت را دارد و از یک باتری ۹۳.۴ کیلووات ساعتی استفاده میکند و با هربار شارژ کامل، نهایتا توان پیمایش ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتر را دارد.
آئودی ای-ترون GT به لطف بهرهوری از سیستم تعلیق و تنظیمات میراگرها، راندمانی نرم دارد که درکنار عملکرد سبک فرمان و حالت نرم میلهای ضدلغزش، رانندهاش را در مسیرهای طولانی تحتتاثیر قرار میدهد؛ البته اگر ایستگاه شارژ سریع در مسیر سفر وجود داشته باشد.
آستونمارتین DBX
آخرین نمونه یک گرنتورر احتمالا در ظاهر آستونمارتین DBX متولد شده است چون نسخه پایه ۵۴۲ اسب بخار آن برخلاف ظاهر شاسیبلند خود، تمام تواناییهای یک GT را دارد. نتیحه تلاش آستونمارتین با داشتن یک پیشفرض متفاوت برای خلق شاسیبلند خود، این شده است که DBX از همان زبان دینامیکی ونتیج، DB11 و DBS پیروی میکند.
هدف از خلق DBX ایجاد حس هدفمندبودن در راننده بوده نه رسیدن به اعداد و ارقام خاص؛ بنابراین مانند حیوانی دستآموز کاملا تحت تسلط راننده است و باوجود وزن بالایش، حس کیفیت و کنترل سنگینی خود را به راننده القا میکند. DBX درحقیقت باید بهعنوان نسل بعدی سدان لوکس رپید معرفی میشد اما باتوجه به اقبال بالاتر شاسیبلندها در بازار خودروی امروزی، میبینیم آستونمارتین کار درستی انجام داده است.
Reza Waffen SS
۲۲ دی ۱۴۰۱بین این همه خوبان کدومو انتخاب کنم سرگیجه گرفتم خدا 😵
علی
۲۲ دی ۱۴۰۱من بهت میگم ، اول شاه خودروها را انتخاب کن که فراری هست ، بعد لکسس بعد از ایندو هم پورشه ،
بهنام
۲۲ دی ۱۴۰۱بنظر نگارنده هر چی به ذهنش رسیده رو تو لیست گذاشته تا دل کسی نشکنه.
ماشین هایی که بتوان به عنوان گرندتورر سنتی ازشون نام برد شامل فراری روما، بنتلی ، لکسوس ال سی و آستون مارتین هستن. به معیارهای این مقاله احتمالا میشه دهها مدل دیکر رو تو این لیست جا داد. به هر شکل انتخابم بین اینها فراری روما بعد لکسوس .
Sobhan
۲۲ دی ۱۴۰۱منم دقیقا بین اینا همه فراری و لکسوس برام از همه جذاب تر بودن
Lamborghini
۲۳ دی ۱۴۰۱الان شاه خودرو ها فراری هست؟🤣
این همه فن برندهای مختلف هم غاغه؟نه؟
متاسفم واسه این عقیده
از فراری خیلی بهتر هم وجود داره
NAVID۰۰۹۸
۲۲ دی ۱۴۰۱بین این همه خوبان فکر کن ببین عزیزان زحمتکش مملکت ما که همیشه دستشان تو جیب مردم گیر میکنه در هم نمیاد اگر سالی ۱۰تا از هر کدوم از اینا را هم بیارن و به پول خون انیشتین هم میفروختند به کلهگندههای خودشان که پولشان از پارو بالا میره هم خیابونهای ما قِشنگ میشد ، هم کمی از بودجه تامین میشد ، هم مردم ما میفهمیدند خودرو فقط تیبا کوئیک ۲۰۷ رانا نیست در جهان و آدمهای موفق خارِجکی اونجا چه چیزا خفنی سوار میشوند نه اینجا که طرف پشت رولِ دیگنیتی ژسِ دیکاپریو ( پَشمَک حاج عبدالّاه ) میگیره !
Lamborghini
۲۳ دی ۱۴۰۱اونا به وضعیت مردم نگاه میکنن
نه اینکه کاربر navid 0098 میخواد خیابونا قشنگ بشن و خودشم پر GT باشه
Hemn
۲۲ دی ۱۴۰۱بنتلی کانتیننتال
آرین
۲۲ دی ۱۴۰۱خوش به سعادتت!
من فقط میتونم بین پراید و پژو و سمند انتخاب کنم.
Amir.ali
۲۲ دی ۱۴۰۱واقعا نمیشه یکی رو انتخاب کرد، یکی از یکی زیباتر و بهتر
ولی من انتخابم فراری روما
دوستدار خودروی برقی
۲۲ دی ۱۴۰۱تا شما داری انتخاب می کنی من یه موز بردارم مرسی
محسن
۲۲ دی ۱۴۰۱جنسیس کوپه بهترین گرند تور جهانه با اون غرش زیباش 🤤
viper2
۲۲ دی ۱۴۰۱یه سوال چرا شورلت نمیاد موتور lsx376 یا lsx454 رو برداره بذاره رو کوروت که هم صداش خفن باشه هم پوشراد باشه هم تقویت پذیر؟
DoctoR
۲۲ دی ۱۴۰۱Lsx من رو یاد پونتیاک فایر برد و کامارو میندازه
اصلا این ها میتونن یورو 6 و در آینده نزدیک یورو 7 اروپا رو پاس کنن ؟
d1123
۲۳ دی ۱۴۰۱احتمالا بخاطر افیشنسی بسیار پایین
فورد
۲۲ دی ۱۴۰۱بنتلی ها چقدر زیبا و خاص هستن دلم خواست
بی ام و
۲۲ دی ۱۴۰۱متخصص و پیر کارکشته این رده آستون DB11❤️❤️
Alan.r
۲۲ دی ۱۴۰۱جای GT63 E performance و M8 و RS7 خالیه
MohammaD
۲۲ دی ۱۴۰۱گرند تورر های مرسدس ، gt دو در ، sl و e کوپه هستن. منتها بهترین گرند تورر مرسدس که اتفاقا حسابی موی دماغ کانتیننتال شده بود ، s کوپه بخصوص s65 بود که متاسفانه تولیدش متوقف شد و البته بماند که sl جدید حس لوکس تری میده نسبت به قبل و تا حدی همپوشانی داره با s کوپه و زبان طراحی s کلاس جدید چندان مناسب ماشین کوپه نیس
GMA
۲۲ دی ۱۴۰۱انتخاب شخصی ام فلائینگ اسپور
ولی انقدر همگی فوقالعاده هستند که هر کدوم را انتخاب کنی بردی😄
شاید بشه گفت فلائینگ اسپور کمترین نقص ممکن را داره،هیچ نقص بزرگی نداره…
اما به جای e tron و لکسوس رقباشون را ترجیح میدم.
R@min
۲۲ دی ۱۴۰۱از اینکه نویسنده این مقاله تحت تاثیر چه دراگی بوده که قیمه ها رو ماستا ریخته و کراس و سدان استیشن و… هم گرندتورر بحساب اورد بگذریم کانتیننتال با اختلاف زیادی بهترین و کامل ترین نمونه کلاسش هست.
Pouyan
۲۲ دی ۱۴۰۱به نظر من معیار کامل این کلاس بنتلی کانتیننتال GT هستش.
RENAULT5
۲۲ دی ۱۴۰۱لکسوس L500 لایک
استون مارتینdbxدیسلایک
RENAULT5
۲۲ دی ۱۴۰۱پورشه تایکان وپانمرا لایک
فراری بنتلی وبقیه دیسلایک
سخت شد 😂
زیزیگولو
۲۲ دی ۱۴۰۱جای پورشه ۹۱۱ جی تی و موستانگ جی تی خالیه
ممد ژانگولر
۲۲ دی ۱۴۰۱تو این لیست بالا اول و آخر فراری روما و دیگر هیچ با یک چهارلیتری تمام
لاکردار ی چیز دیگست
mahdi
۲۲ دی ۱۴۰۱اصیل ترین گرندتور
بنتلی کانتیننتال
اصلا این ماشین واژه گرندتور رو تعریف میکنه
fordglx2008
۲۲ دی ۱۴۰۱Lc 500
Bd11
آی ترون GT
روما
کانتیننتال
فلایینگ
پانامرا
تایکان
DBX
مازیار
۲۲ دی ۱۴۰۱خوب نوبتی هم باشه نوبت لیست های غربال شده و ارزشمنده
لیست هایی که شامل آثاری هنری و مهندسی و لذتبخش و کلا فراتر از محصولات عامیانه هستن
لیست هایی مثل همین
corvette
۲۲ دی ۱۴۰۱بنتلی کانتیننتال
fordglx2008
۲۲ دی ۱۴۰۱کانتیننتال فوق العادس ما هم چون الویت لوکس بودن رو ترجیح میدیم تا بقیه کاربرا یه چند دقیقه ای صرف انتخاب خودروی مورد علاقشون میکنن من برم یه استارت به ماشین بزنم کاربراتش فردا صبح سرویس نشه
TESLA
۲۲ دی ۱۴۰۱پورشه تایکان یک سر و گردن از همشون بالاتر هست
Amir mahdi @-1387
۲۲ دی ۱۴۰۱انتخاب من فراری روما و بنتلی هست
MohammaD
۲۲ دی ۱۴۰۱همشون عالی
رتبه بندی از نظر من (هم منطقی و هم احساسی ) :
1_ فراری روما
2_ بنتلی کانتیننتال
3_ بنتلی فلایینگ اسپور
4_ پورشه پانامرا
5_ لکسوس LC
6_ آستون dbx
7_ پورشه تایکان
8_ آستون db11
9_ آئودی e_tron
Scuderia Ferrari
۲۲ دی ۱۴۰۱از مجله با سابقه evo بعید بود همه چی رو قاطی کنه
GT : کوپه دودر با ۲ یا ۲+۲ سرنشین با ترکیب موتور جلو و محور عقب .
در مجموع بهترین GT ها رو برندهای بزرگ و مشهوری مثل آستون مارتین ، بنتلی و فراری تولید میکنن
phonix
۲۳ دی ۱۴۰۱لکسوس هم واقعا شایسته بود از نظر ظاهری از همه بهتر بود برای ماشین جی تی هم مشکل توان نداره و صدای تنفس طبیعی رو به گوشت میرسونه
توی این ماشین ها هم باید ببخشید ولی روما به نظرم من بعد از کانتیننتال و لکسوس قرار میگیره بالاتر از استون
Sobhan
۲۲ دی ۱۴۰۱خیلی سخته بین اینا انتخواب کردن 😰ولی چون دوست دارم قیافه ای خوبی داشته باشه لکسوس رو بر میدارم با اینکه بین اینا روما خیلی برام شیک و جذابه
Kato
۲۲ دی ۱۴۰۱Lexus و دیگر هیچ…
مازیار
۲۲ دی ۱۴۰۱هر بار مرور عکسها رو کابین DB11 قفل میشه🤩
behnam1012
۲۲ دی ۱۴۰۱همشون عالین و جذابیت خاص خودشون رو دارن
ولی اگه قرار باشه فقط یک انتخاب داشته باشم ، بنتلی کانتیننتال GT رو انتخاب میکنم .
از نظر من همه چی تمامه
Reza-a
۲۲ دی ۱۴۰۱نمیدونم چرا همچین شباهت سمی به فکرم رسید ولی یه لحظه ظاهر DBX به نظرم شبیه لاماری اومد اونقدر ماشین چینی تو خیابونا زیاد شده فکر آدم به که کجاها نمیره!
ARMAN سابق
۲۳ دی ۱۴۰۱از بنتلی کانتیننتال کامل تر تو این لیست نمی بینم.
قدرت عالی
کابین عالی
سکوت عالی
طراحی عالی
phonix
۲۳ دی ۱۴۰۱سکوت ؟
کافی گاز بدی تا روحت رو جلا بده
اتفاقا ماشین های بنتلی ساکت نیستن صدای موتور با اسپیکر و البته صدای خود موتور ماشین به دور موتور بالا وارد کابین میشه تا از سواری لذت بببره راننده
Royal Driver
۲۳ دی ۱۴۰۱این کانتیننتال و دیبی۱۱ عشقن عشق
همایون
۲۳ دی ۱۴۰۱نمیشه که شما اول بگی خودرو جی تی باید دو در و چهارسرنشینه باشه که لوکس باشه و پیشران دوازده سیلندر داشته باشه بعد از سدان و کراس اور وخودرو برقی رو GT خطاب کنی خب اگه اینا هستن چرا مکلارن GT نیست البته نظر خودشه دیگه.ولی به نظر من خودرو GT باید دودر چهارنفره لوکس موتور جلو و پرسرعت باشه تو این لیست هم روما DB11 کانتینتال و لکسوس فقط جی تی بودن.
نویدی
۲۳ دی ۱۴۰۱1-بنتلی کانتیننتال gt
2-استون DB11
3-BMW M8
Pouyan
۲۳ دی ۱۴۰۱بعد از یه جایی نویسنده نشسته پشت منقل فکر کنم.
ماشینای خیلی بی ربطیو اورده بود تو لیست،اگه اینا GT باشن پس نصف ماشینای دنیا هم GT حساب میشن.
❤BMW❤
۲۳ دی ۱۴۰۱M8 کجاس ؟🥺
به نظرم بهترینشون روما
بعد آستون db11
بعد لکسوس
بعد آئودی
بعد dbx
بعد کانتیننتال
بعد تایکان
بعد پانامرا
بعد فلایینگاسپر
راست ، توی تیتر بخش آستون DB11 ، نوشتید BD11 :)))))
mmz2008
۲۳ دی ۱۴۰۱وای فلاینگ اسپور چقدر جذابه درسته همشون جذابن ولی فلاینگ اسپور یه چیز دیگس هم اسپرته هم سدانه هم لوکسه دیگه چی میمونه که نباشه 😍
Ardalan Tehrane
۲۳ دی ۱۴۰۱فراری و لکسوس و بنتلی همیشه حرف اولو میزنه البته پورشه هم باید بگم.
از نظر من باشه لکسوس و فراری رو ترجیح میدم تا وقتی کا این ماشینا بیان منتظرم تا نمایشگاه معرفی کنه و بخرمش