در قسمت قبلی این مطلب با سیزده نمونه از بهترین خودروهای اسپرت دههٔ ۹۰ میلادی آشنا شدیم و حالا در قسمت دوم و پایانی به سیزده خودروی دیگر از آن سالها خواهیم پرداخت.
تویوتا MR2
تویوتا MR2 در سه نسل تولید شد که خیلیها نسل دوم را بهترین آنها میدانند. این خودرو از نسل اول برای استفادههای روزمره بسیار مناسبتر بود و از نسل سوم که فقط بهصورت روباز تولید میشد طراحی زیباتری داشت. MR2 یک کوپهٔ اسپرت جمعوجور موتور وسط بود که با پیشرانههای چهار سیلندر مختلفی عرضه میشد.
فراری F355
خیلیها F355 را بهترین سوپرکار موتور وسطی میدانند که اهالی مارانلو تاکنون ساختهاند درحالیکه برخی پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 آن را خوشصداترین موتور تمام دوران میدانند. این ماشین ترکیبی از ظاهر زیبا و درعینحال هدفمند به همراه تجربهٔ رانندگی مدرن در کنار گیربکس دستی است.
لامبورگینی دیابلو
ساخت جانشینی برای کانتاش افسانهای کار آسانی نبود اما دیابلو موفق شد این کار را به نحو احسن انجام دهد. قدرت بالا، هندلینگ عالی و ظاهر چشمگیر، دیابلو را به نماد سوپراسپرتهای دههٔ ۹۰ تبدیل کردند تا جایی که هر بچهٔ عشق ماشین دهه نودی پوستری از این سوپرکار روی دیوار اتاق خود داشت. از این هیولای V12 در طول عمرش انواع مختلفی ساخته و در فیسلیفت سال ۱۹۹۹ چراغهای مخفی آن حذف شدند.
هوندا NSX
نسل اول هوندا NSX بدون شک یکی از بهترین خودروهای ژاپنی دهه ۹۰ بود. این خودرویی بود که نشان داد یک سوپراسپرت هم میتواند راحت و قابلاستفادهٔ روزمره باشد. یک خودروی ساده و سبکوزن موتور وسط همراه با قابلیت اطمینان هوندا دلیلی است که NSX را همیشه در بین بهترین خودروهای دهه ۹۰ قرار میدهد.
شورلت کوروت ZR1
درحالیکه نسل C4 کوروت خیلی موردتوجه علاقهمندان قرار نگرفت، ZR1 پرچمدار به لطف پیشرانهٔ LT5 افسانهای و هندلینگ و رانندگی جذاب، به یکی از بهترین کوروتهای تاریخ تبدیل شد. این ماشین با مهندسی لوتوس و ۳۷۵ اسب بخار قدرت، از اکثر سوپراسپرتهای زمان خود سریعتر بود هرچند که قیمت دو برابری نسبت به C4 معمولی مانع فروش بالای آن شد.
نیسان 300ZX
قطعاً نسل دوم 300ZX یکی از جذابترین و بهترین مدلهای تاریخ نیسان Z محسوب میشود. این خودرو به لطف ویژگیهای جلوتر از زمانی مثل فرمان گیری چرخهای عقب، هندلینگ فوقالعادهای داشت و با پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 ارائه میشد که در نسخهٔ توئین توربو ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. پس از پایان تولید 300ZX در سال ۲۰۰۰، تا دو نسل خبری از توربوشارژر در کوپههای Z نیسان نبود تا اینکه Z جدید به بازار آمد.
تویوتا سوپرا
نسل کنونی تویوتا سوپرا هرچقدر که خوب باشد بازهم زیر سایهٔ نسل چهارم قرار دارد. این نسل به لطف پیشرانهٔ شش سیلندر خطی افسانهای 2JZ، برای همیشه بهعنوان یکی از بهترین خودروهای ژاپنی در تاریخ خواهد ماند. سوپرا که تا سال ۲۰۰۲ در ژاپن تولید میشد، در نسخهٔ توئین توربو ۳۳۰ اسب بخار قدرت داشت.
فورد موستانگ فاکس بادی
موستانگ فاکس بادی یا همان نسل سوم در قلب طرفداران جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد و به همین دلیل است که ۱۵ سال به تولید رسید و نهایتاً در سال ۱۹۹۳ کنار رفت. این نسل هرچند در ابتدا ظاهر جعبهای شکل و بیروحی داشت اما به لطف فیسلیفت سال ۱۹۸۷ خصوصاً در نسخهٔ GT لیفتبک نمای جذابی پیدا کرد. پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 فاکس بادی نیز با ۲۲۵ اسب بخار قدرت در دههٔ ۹۰ به اوج رسید.
دوج وایپر
وایپر اساساً یک کانسپت بود که دوج تصمیم به تولید آن گرفت. این یک هیولای عجیب بدون سقف و کنترل کشش با نیروگاه ۸ لیتری V10 زیر کاپوت و سر اگزوزهای جانبی بود. البته بعداً سقف پنجرههای جانبی به وایپر افزوده شد اما این خودرو همچنان یک یاغی سرکش باقی ماند.
مکلارن F1
حتی اگر «دههٔ ۹۰» را از عنوان این مطلب حذف کنیم، مکلارن F1 را همچنان در این لیست خواهیم داشت. این ماشین با نیروگاه بینظیر V12 بامو و صندلی مرکزی راننده، بدون شک یکی از بهترین خودروهای جادهای تاریخ محسوب میشود. این روزها نیز F1 به دلیل تعداد تولید کم به یکی از باارزشترین خودروها تبدیل شده است.
پورشه ۹۶۸
پورشه پس از موفقیت قابلتوجهی که با ۹۴۴ کسب کرد، با بهروزرسانی ۸۰ درصد قطعات آن خودرو، کوپهای با رانندگی عالی بنام ۹۶۸ را خلق کرد. بااینحال، متأسفانه این مدل عمر زیادی نداشت زیرا پورشه باید سبد محصولات خود را برای عرضهٔ مدل جدید باکستر خالی میکرد. ۹۶۸ آخرین کوپهٔ موتور جلوی پورشه بود و تولید آن در سال ۱۹۹۵ خاتمه یافت.
جگوار XJR
این خودرو آخرین XJR با گیربکس دستی بود و رقیب سوپرشارژ قابلاحترامی برای سوپرسدانهای آن سالها یعنی بامو M5 و مرسدس بنز E500 محسوب میشد. پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر خطی این سدان بریتانیایی ۳۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. انتقال نیروی موتور هم توسط گیربکس پنج سرعتهٔ دستی گتراگ صورت میگرفت که به قابلیت اطمینان شهرت داشت. جگوارهای مدرن امروزی مدیون XJR دهه ۹۰ هستند.
آستونمارتین DB7
بله این خودرو بر اساس جگوار XJS ساخته شده بود، در داخل از قطعات فورد استفاده میکرد و چراغهای عقب آن متعلق به مزدا 323F بودند اما DB7 با ظاهر زیبا، کابین چرمی و سرعت بالایی که داشت، باعث میشد هیچکس به قطعات قرضی آن اهمیتی ندهد. همچنین این اولین محصول آستونمارتین بود که به پیشرانهٔ ۵.۹ لیتری V12 این شرکت مجهز شد.
بهترین خودروهای اسپرت دهه ۹۰ میلادی (قسمت اول)
همچنین بخوانید:
- معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت اول)
- معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت دوم)
- معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت سوم)
- بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت چهارم)
- بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی را بشناسید (قسمت پنجم)
- بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی را بشناسید (قسمت ششم)
Rerace777
۲۵ خرداد ۱۴۰۲سه تا ماشین زرد با چراغ های پاپ اپ پشت سر هم و سه تا هم قرمز پشت سر هم که هر کدوم از بهترینان
حسین
۲۵ خرداد ۱۴۰۲فقط لامبورگینی و تویوتا سوپرا
(Ali(chevynova
۲۵ خرداد ۱۴۰۲کوروت، فورد، دوج
Kamy
۲۵ خرداد ۱۴۰۲یکی از یکی بهتر و دلبر تر
Black series
۲۵ خرداد ۱۴۰۲اصلا کددم انتخاب کنم؟ لامبو فراری تویوتا مک لارن 😍
دارم دیونه میشم😣
محمدهادی
۲۵ خرداد ۱۴۰۲منم دیوونه شدم
پدال با این قسمت دوم این مطلب تیر خلاصو بهم زد
یکی از یکی شگفت انگیز تر
اون دیابلو رو نگاکن،اون شکل طراحیش منحصر بفرد ترین زبان طراحی یک سوپر اسپرته، اولین هایپر کاری که دید من رو به مفهوم ماشین بلکل عوض کرد
احمدرضا
۲۵ خرداد ۱۴۰۲F1
Hamilton1970
۲۵ خرداد ۱۴۰۲چراغ های پاپآپ چه جذابیتی داشتن…
کاش دوباره ماشینها مثل اون موقع طراحی جوندار داشته باشن…
محی
۲۵ خرداد ۱۴۰۲یکی از یکی دوست داشتنی تر هستن،نیسان ۳۰۰ یه چند تایی وارد ایران شد اون زمان
Arshia m3csl
۲۵ خرداد ۱۴۰۲مکلارن f1 و استون مارتین db7 چه دلبری ای میکنن😍😍👌🏽 هوندا nsx هم عالیه
محمدهادی
۲۵ خرداد ۱۴۰۲اصن تو این مقاله کزینه ی بد نداریم
فقط یکم MR2 و اون موستانگه یکم نسبت به هیولاهای دیگهجایگاه پایین تری دارن
اون کوروت معروف،فککنم مشهور ترین و درخشان ترین کوروت تاریخ باشه
NAVID۰۰۹۸
۲۵ خرداد ۱۴۰۲کاری به مکانیکی بودنشون که بهترینند ندارم !
فقط تماشا کنید چه طراحییایی که هر کدامشان کاراکتر مخصوص به خودشون را دارند بدور از کپیبازی و شیادی !
من نمیدونم چجوریه که خودروهای اون دوره هم سواری محشری داشتند هم هندلینگ عالی و خودروهای امروزی سواری را فدای هندلینگ کردن با مدلهای مختلف قرتیبازی !
هنوز که هنوزِ لذت سواری با دهه ۹۰ را با هیچ کدام از خودروهای جدید احساس که نکردم هیچ ، تازه نزدیکشان هم ندیدم به جز سدانهای لکسوس که بینظیرند چه عایقبندی چه نرمی سواری !
blackwing
۲۵ خرداد ۱۴۰۲یکی از یکی بهتر !! دیدی میگن دهه ۹۰ بهترین سالهای فیلمسازی هالیوود بود ؟
برای ماشین سازی هم دهه ۹۰ جزو بهترین سالها بود ، البته برای امریکاییها نه خیلی ، ولی در کل دوران خیلی خفنی بود
خخخ
۲۵ خرداد ۱۴۰۲دوج وایپر خیلی حیف شد
بهترین رخ دنیا رو داره
رو دستش ندیدم از نظر قیافه
بجز چلنجر
VH787
۲۵ خرداد ۱۴۰۲دوستان کسی بازی ماشینی خوب داره که ماشینای کلاسیک هم داشته باشه ؟
مثلا همین این ماشینا باشن . بشه برداشت یا ارتقا داد و اینا ؟
اگه هم یخرده به واقعیت نزدیکتر باشه چه بهتر
اگه میدونین بگین
محمدهادی
۲۵ خرداد ۱۴۰۲گرن توریسمو معدن نمایش ماشین های کلاسیک هر دهه ست
با یک شبیه سازی بسیار نزدیک به رانندگی طبیعی
ar-ma-n
۲۵ خرداد ۱۴۰۲چرا تو منوی سایت یک جا هست زده کافه بازی بزن برو پیدا کن بازی های نید فور اسپید و… داره و خب معرفی های خوبی هست فقط باید با وای فای بری .
دنیای قشنگی داری تو کجا و ما کجا.
Yasin
۲۵ خرداد ۱۴۰۲هیچی مکلارن F1 افسانهای نمیشه
AMANTE
۲۵ خرداد ۱۴۰۲دهه 90 یکی از بهترین دهه های تاریخ بوده از فیلم و موسیقی و بازیگر هایی که کشف شدن و ماشین هایی که مثل شون دیگه وجود نداره.
توی این لیست از نظر من مکلارن F1 بهترین هست، ماشینی که تقریبا تا یک دهه بعد اش کسی نتونست براش رقیب قدری درست کنه تا اینکه بوگاتی با ویرون اومد که اونم فقط از نظر سرعت برتر بود.
البته شاید بشه گفت یک ماشین تونست بهتر از اون باشه.
پوریا چالش
۲۵ خرداد ۱۴۰۲هنوز هم دیابلو قشنگه مخصوصا مدل sv
BMW
۲۵ خرداد ۱۴۰۲چه عجیب و چه جالب بیشتر ماشین ها چراغ مخفی هستند انگار طرفداری اای زیاری داره خودمم هم یکی از اون ها هستم فقط تویوتا تورنو ae86 و مزدا ار ایکس ۷
دیمن
۲۵ خرداد ۱۴۰۲چه قدر زیباست این یاغی وحشی، وایپر لعنتی با اون رینگای خوشگلش، دیگه نگم کوروت که دیگه نیازی به تعریف نداره
علی
۲۵ خرداد ۱۴۰۲دوستان ببخشید بابات اسپم ولی میشه رقیب های Nissan GTR رو بگید و اینکه کدومشون بهتره
ممنون
فرزاد افشار
۲۶ خرداد ۱۴۰۲با اختلاف خیلی زیاد ژاپن کارز عالیه
IMAN1199
۲۶ خرداد ۱۴۰۲با اختلاف خیلی زیاد اروپا و امریکا کارز عالیه
Amir Ali Aventador
۲۶ خرداد ۱۴۰۲دیابلو . وایپر . و F1افسانه ای
*ALI*
۲۶ خرداد ۱۴۰۲تویتا سوپرا یه ماشین بی نظیره مخصوصا با اون ظاهرش تو فیلم سریع و خشن
Monster 765lt
۲۷ خرداد ۱۴۰۲f1 اسطوره ای رو دست نداره