چشم انداز

بهترین و بدترین کشورهای صاحب فناوری در خودروسازی؛ فاجعه برای ایران!

وب‌سایت موتوروان به نقل از یک نهاد تجاری فعال در صنعت قطعه‌سازی خودرو، مناطق مختلف جهان را از نظر قدرت فنی برای خودروسازی، دسته‌بندی کرده است. این مقاله، جایگاهی ناامیدکننده برای ایران و کشورهای افریقایی مرکزی را نشان می‌دهد.

شکی نیست که مثلث اروپای غربی، امریکای شمالی و ژاپن، برترین مناطق جهان از نظر دست‌یابی به فناوری خودرو هستند. همچنین، دیگر بازیگران مهم و صاحب قدرت فنی در صنعت خودروسازی دنیا نیز، کره جنوبی و چین  محسوب می‌شوند. این شرایط، چندان عجیب نیست؛ اما مناطق درجه‌ی دو مثل اروپای شرقی، هند و مکزیک و برزیل که عمدتا مونتاژکاران و قطعه‌سازان بزرگ دنیا هستند نیز، اهمیت بسیار زیادی دارند.

هرساله ۸۰ تا ۹۰ میلیون خودرو در سراسر جهان فروخته می‌شود. حالا ۱۹۵ کشور دنیا، خریدار مدل‌های صفر کیلومتر هستند اما لزوما سازنده‌ی خودرو یا قطعه‌ساز محسوب نمی‌شوند. از سویی دیگر، مردم کشورهای مختلف، به مدل‌های مشابه دسترسی ندارند. با گذشت سال‌ها، شرایط اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی، تاثیری مهم بر خودروسازی در کشورهای مختلف گذاشته است.

حدود ۵۴ درصد خودروهای تولیدی جهان، به مردم آسیا فروخته شده است. بزرگ‌ترین قاره‌ی دنیا، ۵۹ درصد جمعیت دنیا را دارد. جالب‌تر اینکه مجموع ساکنان امریکا و کانادا، تنها ۵ درصد جهان را تشکیل می‌دهند اما ۱۹ درصد خودروهای تولیدی دنیا را خریداری می‌کنند.

 جلوداران خودروسازی دنیا؛ امریکا، ژاپن، کره، چین و اروپای غربی

یکی از مهم‌ترین عواملی که خودروسازی در اروپای غربی، امریکای شمالی، ژاپن و کره و چین را برتر از دیگر نقاط جهان نشان می‌دهد، وجود نهادهای قدرتمند علمی دارای دپارتمان‌های تخصصی است. پنج ناحیه‌ای که نام برده شد؛ عملا تمام خودروهای مدرن جهان را طراحی می‌کنند و البته، بیشترین سود این صنعت را می‌برند.

خودروسازی جهان

دیگر نکته‌ی مهم در مناطق طراز اول خودروسازی دنیا، هزینه‌های میلیارد دلاری برای بخش تحقیق و توسعه (R&D) است. برندهای شاخص ژاپنی، کره‌ای، آلمانی، امریکایی و چینی، بخش بزرگی از سود فروش محصولات خود را، صرف امور فنی مهندسی می‌کنند تا در آینده، مدل‌های جدیدتر با فناوری بهتر تولید کنند. این مورد، یکی از مهم‌ترین عواملی است که فاصله‌ی خودروسازان پایین‌رده مثل سایپا و ایران خودرو  از برندهای مطرح دنیا را روز‌به‌روز بیشتر می‌کند.

میانه‌روهای خودروسازی جهان؛ هند، برزیل و مکزیک

در رده‌ی دوم، کشورهایی قرار دارند که می‌توانند به گروه خودروسازان طراز اول جهان، تبدیل شوند. این مناطق، برای کسب فناوری، تولید محصولات عالی و نزدیک به سطح اول دنیا، تلاش می‌کنند. هند، افریقای جنوبی، مکزیک و نواحی محدودی از امریکایی لاتین، چنین شرایطی دارند. طی ۱۰ سال آینده، احتمال زیادی وجود دارد که سرمایه‌داران بزرگ جهان و خودروسازان شناخته‌شده، قطب جدیدی در هند، افریقای جنوبی یا امریکای لاتین بسازند.

کارخانه فیات در لهستان
کارخانه فیات در لهستان

هزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه برای انرژی، احداث کارخانه و حقوق کارگر، کشورهای رده‌ی دوم را مستعد رشد در خودروسازی نشان می‌دهند. همچنین، ثبات سیاسی موجود در اروپای شرقی، هند، افریقای جنوبی و مناطقی از امریکای لاتین مثل برزیل، اطمینان خاطر لازم برای جذب سرمایه‌گذران خودرو را فراهم می‌کند.

دیگر نکته جالب که نباید فراموش شود، کمبود مشتریان متمول در هند و افریقای جنوبی و امریکای لاتین است. از سویی دیگر، دو عامل مثبت و برتری‌‎دهنده برای هند دیده می‌شود. مورد اول، جمعیت ۱/۴ میلیارد نفری است که طبیعتا، همراه با صدها میلیون شهروند فقیر، میلیون‌ها مشتری دارای قدرت خرید بالا نیز دارد. مورد دوم، نزدیکی هند به کشورهای متمول حاشیه خلیج فارس و دیگر مناطق پرجمعیت دنیا است که در مقایسه با افریقای جنوبی و برزیل، شرایط بهتر برای هند را ثابت می‌کند.

آئودی هندوستان
کارخانه آئودی در هندوستان

از مجموع گفتارهای فوق می‌توان نتیجه گرفت؛ هندوستان طی سال‌های آینده، به قطبی جدید در خودروسازی دنیا تبدیل شود و راهی شبیه به آنچه کشور چین پیمود را، ادامه دهد.

 عقب‌‍مانده‌های خودروسازی دنیا؛ ایران، روسیه و افریقای مرکزی

در بازار جهانی، کشورهایی وجود دارند که تولیدکننده‌ی خودرو و قطعات متنوع محسوب می‌شوند؛ اما از نظر دست‌یابی به فناوری مدرن بسیار ضعیف هستند. محصولات این نواحی، کیفیت بسیار پایین دارند و البته، نشانه‌هایی از پیشرفت سریع در خودروسازی این کشورها، دیده نمی‌شود.

ایران، از یک سو درگیر با تحریم‌های اقتصادی گسترده است و نمی‌تواند فناوری‌های سطح اول جهان را از برندهایی درجه یک، به‌دست آورد. از سویی گیر، سرعت پیشرفت در دانش بومی خودروسازی ایران، چنان کند و ناامیدکننده پیش‌ می‌رود که می‌توان مطمئن بود، جایگاه قعر جدولی این کشور در صنعت حمل و نقل دنیا، ثابت بماند.

خودروسازان ایرانی در انتظار چند هزار میلیارد کمک دولت! | مجله پدال

غالب تولیدات خودرویی ایران، مدل‌های تغییر یافته از محصولات قدیمی ساخت دیگر کشورها هستند. این شرایط، برای نواحی بزرگی از افریقای شمالی و مرکزی نیز وجود دارد.  مونتاژکاران خودرو در ایران و افریقا، احتمالا طی سال‌های آینده هم صاحب فناوری‌های عالی در خودروسازی نخواهند شد؛ چراکه سرمایه‌داران بزرگ خارجی و صاحبان فناوری خودرو، علاقه‌مند حضور فعال در این نواحی نیستند.

خودروسازی روسیه

دیگر کشور مهم در صنعت حمل و نقل دنیا، روسیه است. خودروسازی و قطعه‌سازی در روسیه، با جنگ اوکراین به فروپاشی گرایید. پیش‌تر، امیدهایی وجود داشت که این ناحیه، مشابه هند و برزیل، طی سال‌های آینده به کشوری صاحب فناوری در خودروسازی دنیا تبدیل شود؛ اما فرار سرمایه‌گذاران خارجی و برندهای مشهور دنیا از روسیه، شرایطی مشابه ایران برای بزرگ‌ترین کشور جهان فراهم کرد. حالا، خودروسازان چینی، از روسیه برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند و به‌زودی غالب کارخانه‌های روس، تبدیل به خطوط مونتاژ برای چینی‌ها می‌شوند.

غوغای ترکیه با تولید این خودرو / خودروسازان داخلی ببینند - روزگار خودرو

حدود ۱۰ سال پیش بسیاری از کارشناسان، امیدوار به ظهور قدرت جدید خودروسازی دنیا در ترکیه بودند؛ اما ظاهرا این رویا فاصله‌ی زیادی با تحقق دارد. فضای باز سیاسی، آنچنان که برندهای برتر دنیا انتظار داشتند، در ترکیه فراهم نشد. همچنین تورم و عدم تعادل در اقتصاد این کشور، به وضوح دیده می‌شود. مجموع این شرایط، موانعی بزرگی برای تبدیل شدن ترکیه به قطب خودروسازی در سطح اول جهان هستند؛ هرچند که این ناحیه همچون سال‌های قبل، هنوز یکی از بهترین مناطق دنیا برای قطعه‌سازی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. Amirmohammad

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (563 ديدگاه)

    واقعا هیچ اجباری نیست که ایران یا هر کشور دیگه ای فناوری خودرویی بالایی داشته باشه! شما وارد هم بکنی خودرو های با فناوری بالا رو ملت قطعا راضی هستن.قطر و امارات چه فناوری خودرویی دارن که ماشین زیرپای مردمشون آرزوی خیلی از مردم همین کشورای صاحب فناوریه.

    قطعا ما هم دوست داریم کشورمون توی بحث خودرویی بتونه حرف برای گفتن داشته باشه مثل کره و ژاپن ولی وقتی به هر دلیلی تا الان نشده پس اصرار سر این موضوع جز ضرر به مردم چیز دیگه ای نداره.گرچه شنیدم که ایران خودرو و سایپا پتانسیل بالایی دارن اما فساد و سیاست های غلط نتیجه رو به این صورت حاصل کرده

    موافقم 166
    مخالفم 10
    1. MehdiTurbo

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2381 ديدگاه)

      بعد یه عده نشستن کره را مسخره میکنن خخخ هر چند علت کارشون مشخصه ولی اگه خودشان بفهمن

      موافقم 25
      مخالفم 47
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (10473 ديدگاه)

        نه اتفاقاً !
        کسی کره را مسخره نمیکنه !
        بلکه جو زدگان داخلی را نقره‌داغ میکنه تا شاید پی ببرند چقدر بی‌سوادن ! همین فقط !

        هر خودرویی در حد خودش خوبه نه کمتر نه بیشتر که شما عشق کره‌ای‌ها حتی با شاتل فضایی مقایسشون میکنید و با مدیر‌عامل بوگاتی هم فالوده بستنی نمیخورید چون کره‌ای بوگاتی‌تَر‌تره !

        موافقم 37
        مخالفم 11
    2. شاعر

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (235 ديدگاه)

      اتفاقا ایران از قدیمی های صنعت خودروسازی هست و بنظرم با توجه به بازارهایی که در اطرافش هست پتانسیل بالایی داره منتها قبل از چیز باید ثبات اقتصادی و سیاسی پیدا کنه و سیاست تنش صفر دنبال شه تا بتونیم به جایگاهی که شایسته ش هستیم برسیم
      حذف رانت و فساد اقتصادی لازمه پیشرفت در هر کشوریه
      این شرایط بدون دمکراسی میسر نمیشه

      موافقم 45
      مخالفم 14
      1. Rezaei

        ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        کلا از صنعت عقبیم کدوم خودرو ایران زده یکیشون بهم بگید همشون خودروهای اروپایی یک قرن پیشه بهتر درباره صنعت زر نزنیم عمرا بتونیم تو این راهی که میریم برسیم به جایی فقط صنعتی خودرو و قطعه سازی نیست صعنت لوازم خانگی و…. مدیران صنعت گر مملکت 30 40 سال پیش از یک کشور صنعت اروپایی چند طرح خواستن اونا هم دادند الان 30 ساله همون طرح رو تولید میکنند ایمنی صفر تغیرات صفر و با قیمت نجومی فرو میکنند به پاچه ملت.

        موافقم 0
        مخالفم 1
  2. Scuderia Ferrari

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4064 ديدگاه)

    خودکرده را تدبیر نیست 😔😔

    موافقم 84
    مخالفم 3
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (10473 ديدگاه)

      تنها عیب خودروسازی ایران همان عیبی هست که در تمامیت ریشه‌ی ایران قابل دیدن هست ولی قابلِ گفتن و نابود کردن نیست و آن هم تنها و تنها ((( فسادِ سیستماتیک ))) هست !

      فساد سیستماتیک هم یعنی به وجود آمدن مافیا !

      حالا مافیا یعنی کی چی چه ؟! خودتان میدانید !

      ولی وجداناً فکر کنید اگر ایران جایی بود که کارآفرینان و نخبه‌ها میتوانستند بدونِ استرس کار و تلاش کنند تا اونوقت میدیدید که چطور حرف اول را حتی در خودروسازی میزدیم و حتی از ترندهای اول هم بالاتر بودیم مثل آلمان ژاپن آمریکا !
      اون زمانی که ما خودروسازی را شروع کرده بودیم با خودباوری خودمان با پشتکار برادران خطیبی ، کُره‌ای جماعت جینگ جونگ جانگ میکرد بلکه میتسوبیشی نیم نگاهی بندازه بِهِشون !

      ما باختیم ، کل ایران باخت برای عده‌ای کم به تاراج ببرند با نیرنگ این سرزمین فوق‌ِثروتمند را !

      دو عاملِ بی‌سوادی مردم ما در آن زمان و تیزهوشی انگلیس فرانسه اروپا و آمریکا ، زندگی من تو او همه و همه را تا نسل‌ها به آتش کشیدن که امیدوارم این آتش بد به جانشان بیندازه تا سوزشش مرهمِ زخمی بشه برای جیگرهایِ سوخته‌اِمان !

      موافقم 53
      مخالفم 13
      1. علی

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (107 ديدگاه)

        برادران خطیبی !!!!!!،؟؟؟؟ 😳😐 وات د فاز

        موافقم 8
        مخالفم 1
        1. آرین

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (5 ديدگاه)

          فکر کنم منظورشان برادران خیامی بوده

          موافقم 12
      2. آرین

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        یکی ازبهترین و کامل ترین 👌

  3. کیان

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1491 ديدگاه)

    بنظرم مهمترین چیزی ک نقشه نشون میده اینه ک خیلی جاها وارد کننده هستن و اصراری ندارن هرچیزیو تولید کنن، الان هم میخوان گوشی تولید کنن مثلا !!!
    اون کسایی ک این کارخونه هارو ساختن اگر بودن میدونستن چکار کنن ولی حیف ک افتاد دست کسایی ک …

    موافقم 68
    مخالفم 7
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2924 ديدگاه)

      یک مورد مهم لازم هست خدمت مخاطبان پدال اطلاع رسانی کنم
      هرچند که قبلا هم گفتم 😊
      هر متنی توسط من در زومیت یا پدال خدمت شما عزیزان ارائه می شه؛ معمولا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد براساس ترجمه نیست و حالت تحقیقی- تجربی داره

      متنی که در بالا مشاهده می کنید هم، تقریبا ۳۰ درصد از سایت موتوروان گرفته شده و باقی اون، نظر شخصی من هست

      موافقم 107
      مخالفم 7
      1. Muty

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1858 ديدگاه)

        ماشاله
        چه با افتخار هم میگین!
        همه چی مون باید به همه چی مون بیاد

        تو سایتی که یه ارجاع دادن مقاله به سایت اصلی به تمیخر گرفته میشه، آخرش هم میشه همین. پس بی دلیل نیست کامنتهای من و شاید دیگر دوستانی که نقد میکنن سایت رت و معایب رو میگن حذف میشه.
        استاد گرامی ارائه نظراتتون و تجربیات شخصی چون شما به هیچ وجه بد نیس، ولی مخلوط کردنشون با یه مقاله ی خارجی با یه کپشن و عنوان مشخص به نظرم اصلا چه از نظر علمی، چه از نظر اخلاقی و… درست نیست.
        چه که با افتخار درصد مشخص کنی که فلان درصدش ترجمه اس و فلان درصدش از خودم

        موافقم 22
        مخالفم 103
        1. مردیم از خوشی

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1458 ديدگاه)

          آخه این جا یه سیاره دیگه است
          چه کسی برا ایران مقاله خارجی می نویسه و یا ایران را جزو آمار میاره که مترجم بنده خدا بخواد فقط متن اصلی را ترجمه کنه ؟
          بلاخره این متن برا تو هست که تو ایران هستی
          و باید جوری نوشته و تحلیل بشه که خوانند جایگاه کشور خودش و … را بفهمه
          وگرنه نه ما هرگز جزو آمار جهانی نبودیم

          موافقم 78
          مخالفم 4
        2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (2924 ديدگاه)

          قطعا با افتخار گفتم و خواهم گفت 😊
          تفاوت هست بین خبرنگار و مترجم
          اینجا سایت پدال، برای تحلیل و بررسی خودروهای داخلی و خارجی
          ساعت ها کار انجام می شه و نویسندگان بیش از ۱۰ سال سابقه مطالعاتی و نویسندگی دارن

          جهت اطلاع شما دوست عزیز و مخاطب گرامی؛ روند کاری من و همکارانم مشخص هست و قرار نیست تغییر کنه
          اینجا دارالترجمه نیست عزیز

          موافقم 116
          مخالفم 13
      2. reza-a

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (456 ديدگاه)

        آقای اشتری اتفاقا حین خواندن متن بالا به این فکر میکردم که کدوم بخش ها احتمالا توسط پدال به مقاله اضافه شده که التبه به نظرم بسیار منصفانه و خوب نوشته شده ولی انتظاری که میره و به نظرم بجاست اینه که بخش هایی که جزء مقاله‌ای که مطلب بر اساس اون نوشته شده نیستند رو به نوعی مشخص کنید تا مثلا تو این مطلب امکان دیدن نگاه مقالات خارجی به بازار آسیا و ایران هم وجود داشته باشه.
        به هر حال ممنون از نوشته و ترجمه روان شما و سایر نویسندگان پدال

        موافقم 21
        مخالفم 3
  4. amdbenz

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    ماشالا از آخر اولیم 🗿

    موافقم 37
    مخالفم 2
    1. Blackseries

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (42 ديدگاه)

      داداش فک کنم مثل خودم بنز فنی اونم sls

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. Kf

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (524 ديدگاه)

      از خوبی های 57

      موافقم 55
      مخالفم 10
  5. مردیم از خوشی

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1458 ديدگاه)

    شما را به مقام انسانیت میرسانیم

    موافقم 50
    مخالفم 6
  6. TYCAN

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین راه برای رسیدن به پیشتازان جهانی عرصه خودرو اینه که مسئولان شبه میرسلیم رو صادر کنیم .
    نیازی نیست که تحقیق و پژوهش و پیشرفت کنیم .
    فقط کافیه صادرش کنیم تا همه در یک سطح ( اونم سطح فلاکت ) قرار بگیریم .

    موافقم 48
    مخالفم 3
  7. مهردادکمال

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2005 ديدگاه)

    اون کــچل بی خاصیت که میگفت 206 و لندکروزر فرقی ندارن…

    موافقم 56
    مخالفم 3
  8. زیزیگولو

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    درود و سپاس آقای اشتری 😂 فقط عکسی که واسه تیتر خبر انتخاب شده و سه کلمه آخر تیتر خبر گویای همه چیزه و به اندازه یه کتاب هزار صفحه ای حرف پشتش خوابیده👍👍👍

    موافقم 37
    مخالفم 4
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2924 ديدگاه)

      سلامت باشید

      موافقم 22
      مخالفم 4
  9. امیر

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    باید هر چه زودتر در فرغون سازان رو تخته کنن ! هیچ لزومی نداره که ایران صنعت خودروسازی داشته باشه ، این همه سرمایه ای که در اختیار فرغون سازان قرار دادن رو اگه در اختیار صنایع نساجی ، خشکبار ، فرآورده های لبنی و …. و خیلی از چیزایی که ایرانی ها توش ماهر هستن ، قرار میدن الان ببین ایران چه درآمدی داشت !! ( کشور هلند خودروسازی نداره ولی درآمدش از فروش گل و گیاه از درآمد های نفتی ایران بیشتر )

    موافقم 18
    مخالفم 3
  10. blackwing

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    یک نکته‌ای که هست دوستانی که به ترکیه مخصوصاً شهرهای بزرگ مثل استانبول ، ازمیر ، آنتالیا… سفر کرده باشن قطعاً به تعداد زیادی مدل‌های مرسدس بنز ، فورد ، فیات ، فولکس واگن ، آئودی… دیدن ، خصوصاً مدل‌های ون تجاری و تاکسی‌های شهری ، شنیده بودم ترکیه پنجمین مونتاژ کننده بزرگ اتومبیل تو دنیاست و این ماشین‌ها نه تنها برای بازار داخلی خودشون بلکه برای بازار اروپا و افریقا صادر هم میشه

    ولی خب بخاطر سیاست‌های غلط و افراطی ادوغان و اقتصاد رو به افول ترکیه ، نتونستن رو پای خودشون بلند بشن

    موافقم 25
    مخالفم 2
  11. حسین دهمرد

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2652 ديدگاه)

    هرجا پول یامفت بود اونجا فساد و درجا زدن هم بیشتر بود یکی فوتبال یکی هم خودروسازی.

    موافقم 11
    مخالفم 3
  12. jaberi21st

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    ما یه سورن گرفتیم دو سال پیش ، من زیاد باهاش خوب حال نمی‌کردم و الان خوب دید میزنم بهش دراشو به جای اینکه کامل از بالا ببرن مثل در جلو از وسط ستون سقف یکدفعه آوردن پایین و کلا ریخت ماشینو خراب کردن ، اگزوز هم که یکم پایینه و باید جون بکنی تا ببینیش ، موتور هم که طبق معمول داغ می‌کنه و ما هم یکم گاراژمون درازه به قول خودشون بهش هوا نمیرسه و کلا آنقدر داغ می‌کنه بعد یه پنج دقیقه که من سرمو آوردم بالای کاپوت از این حرارتش مست شدم آنقدر خفه کن بود ، صندوقش به طرز عجیبی ، چطور بگم کجه یعنی یه طرفش چسبیده به سپر یه طرفش اندازه دو انگشت فاصله داره ، از قابلیت های صندلی برقی استفاده کردیم ، سمت راننده خراب شد و مجبور شدیم تعمیرش کنیم ، یک بار هم اخطار چک موتورش روشن شد که وسط جاده بودیم و کلی دعا کردیم که وسط کار نفله نشه و خلاصه که این همه گفتم که بگم کیفیت خودروی ایرانی چطوره ، تازه همش تو خواب بوده فکر نکنم بالای ۵۰۰۰ کیلومتر رفته باشه تو این دو سال.

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. jaberi21st

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (19 ديدگاه)

      یکم اولشو بد شروع کردم شرمنده ، اوله صبحه یکم شوخ طبعیم رفته بالا 😅😅

      موافقم 5
      مخالفم 2
  13. Mm

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    با سود وعوارض ۱۷۱ در صد همین ماشین های ایرانی هم در دسترس نخواهند بود .
    یعنی ماشین خارجی حدود ۳ برابر قیمت واقعی

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. Hossein

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (109 ديدگاه)

    درسته که اروپا و ژاپن قدرت های خودرو سازی جهان هستند اما بعید میدونم سودی که تابوت سازان وطنی از سر کیسه کردن مردم میگیرند رو بشه با سود تویوتا یا ب ام و مقایسه کرد.

    موافقم 6
    مخالفم 3
  15. مصطفی

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    فضا خیلی یه طرفس و حرف واسه گفتن زیاد پلی چندتا نکته میگم جوونا بدون…
    1- سال 57 خرید الاغ آرزو بود چه برسه به تولید خودرو
    2- صنعت 200 ساله (با چپاول سایر ملت ها) نباید با صنعت 40ساله (همش جنگ و ترور و تحریم) مقایسه بشه
    3- همین الآن مگه کلا چندتا کشور دنیا صنعت خودروسازی بومی دارن (نه که مثلا تویوتا اونجا مونتاژ بشه)
    4- معلومه ضعیف ترین صنعتمون خودرومونه و همشم امثال شماهایی مقصرشید که امثال جهانگیری و حسن کلید و یه مشت دزدا کردین بزرگان صنعت
    5- انصاف…
    6- کمی خدا…
    یه چیزم میگم به عنوان یه ریش سفید که اینقدر تایپ کرد:
    بخدا نه بهداشت داشتیم نه امنیت نه علم نه صنعت نه حتی اولیات خورد و خوراک زندگی….. همون موقعی که دنیا زیر دریایی اتمی داشت و جنگنده آنچنانی و اون علم و ادعا… ماهم تهش پزشکامون از هند و پاکستان، 90درصد بیسواد، توی جنگ جهانی با وجود اعلام بیطرفی نصف کشور مرد و…
    الآن حرف از مقایسه صنعتمون با بهترینای جهانه…
    خداوکیلی از خون شهدا خجالت میکشم برخی از نظراتو میخونم، بد گول خوردیم…
    ببخشید.

  16. Rezaei

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ملت اسکول مسئولین سودجو عوض اعتراض به بی کیفیتی و قیمت نجومی میرن صف میکشند جلو نمایندگی ها فرق نمیکنه چینی باشه یا داخلی چون خود ملت چین اینا رو سوار نمی‌شوند.
    و یه نکته مهم تو این مملکت از قانونی که برای صنعت انتخاب شده در سازمان تبعیت نمی‌کنند چه بازاری چه کارخونه ، طرف خودرو صفر گرفته خوشحاله دیگه میگه تو بیرون به قیمت چند برابر تو پاچه یه بنده خدا میکنم اونم میگه عه اینطوریه اونم می‌زاره روش میره میره قیمت در صنعت ما میشه نجومی

  17. Rezaei

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    طرف برا ملتش هر کاری می‌کنه ماشین های بروز با قیمت پایین ، ماله ما هم ماشین نیم قرن با قیمت نجومی هجومی فرو میکنند تا تح قیمتهای داخلی رو با قیمت های کشور های همسایه مقایسه کنید نمی‌دونم چه جوری از گلوشون می‌ره پایین زهر بخورید.
    جوان های امروزه برای ازدواج ،تحصیل کار ، زندگی و رفاه عالی موندن من خودم پارسال میخواستیم ماشین بگیریم گفتیم بزار بمونه یکم جم کنیم بهترشو بگیریم صفرشو نه ها دست دوم الان شده آرزو.
    هم ملت هم مسئولین هردو مملکت رو به این روز انداختن جماعت هم صنعت داره ما هم اونا هم رفاه زندگی دارند ما هم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا