در این مطلب به خودروهای فوقالعادهای در طول تاریخ خواهیم پرداخت که از طریق همکاری بین دو خودروساز ساخته شدند.
وقتی به همکاری بین خودروسازان فکر میکنیم، معمولاً ریبجهای کسلکننده مثل نیسان ناوارا و مرسدس بنز X کلاس به ذهن میآیند اما در طول تاریخ بارها دو خودروساز باهم همکاری کرده و محصولی فوقالعاده را خلق کردهاند که حتی به نمادینترین خودروهای تاریخ تبدیل شده است. در ادامه قصد داریم با بهترین خودروهای حاصل همکاری مشترک خودروسازان آشنا شویم.
شلبی کبرا
همکاری شلبی و AC کارز
در اواخر دههٔ ۵۰ و اوایل دههٔ ۶۰، شرکت بریتانیایی AC کارز شرایط مناسبی را سپری میکرد و با تولید کوپهٔ Aceca و رودستر Ace در پیستهای مختلف جهان موفق عمل میکرد. بااینحال، در همان سالها، کارول شلبی آمریکایی به خودرویی نیاز داشت که بتواند کوروت را در مسابقات سری اسپرت آمریکا مغلوب کند. بدین ترتیب، وی از فورد موتور V8 گرفت و آن را در سینهٔ Ace قرار داد تا شلبی کبرا متولد شود. این خودرو طی سالهای بعد بهطور مداوم با پیشرانههای V8 بزرگتر و قویتر توسعه پیدا کرد و درنهایت به نیروگاه عظیم ۷ لیتری V8 با ۴۲۵ اسب بخار رسید. شلبی کبرا در دههٔ ۷۰ هنوز در مسابقات برنده میشد و حتی به عامل محدودیت سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراههای بریتانیا تبدیل شد.
لوتوس کارلتون
همکاری لوتوس و اوپل
در دههٔ ۹۰، لوتوس از طریق همکاری با اوپل یک شگفتی خلق کرد. این شرکت اوپل اومگا که در بریتانیا با نام واکسهال کارلتون عرضه میشد را گرفت و آن را به یک سوپرسدان فوقالعاده تبدیل کرد که میتوانست هم در سرعت و هم در شتاب بامو M5 نسل E34 را مغلوب کند. لوتوس پیشرانهٔ اومگا را با افزایش حجم موتور و افزودن دو توربوشارژر کاملاً بازطراحی کرد که نتیجهٔ آن یک موتور ۳.۶ لیتری شش سیلندر خطی با ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور بود. برای مدیریت این قدرت بالا، با قطعاتی که هم از لوتوس و هم اوپل گرفته شدند، ترمزها، شاسی، سیستم تعلیق و فرمان اومگا هم اصلاح شد. لوتوس کارلتون با شتاب صفرتاصد ۵.۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت، حتی برای سوپراسپرتهایی مثل فراری ۳۴۸ هم مزاحمت ایجاد میکرد. لوتوس با کارلتون نهتنها ژرمنها را در زمین خودشان شکست داد بلکه یکی از خودروهای افسانهای تاریخ بریتانیا را خلق کرد.
شورلت کوروت C4 ZR1
همکاری شورلت و لوتوس
در دورانی که جنرال موتورز مالکیت لوتوس را در اختیار داشت، یکی از بهترین کوروتهای تاریخ خلق شد. اصلیترین ویژگی کوروت C4 ZR1 پیشرانهٔ آن بود. موتور ۵.۷ لیتری V8 که LT5 نام داشت و توسط لوتوس طراحی شد، اولین پیشرانه میلسوپاپ بالا (DOHC) در کوروت محسوب میشد. این پیشرانه که در هر سیلندر دو انژکتور داشت، در ابتدا ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد اما در مدل ۱۹۹۳ این ارقام به ۴۰۵ اسب بخار و ۵۲۲ نیوتن متر افزایش پیدا کردند. کوروت ZR1 با شتاب صفرتاصد ۴.۶ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت، یکی از سریعترین سوپراسپرتهای زمان خود بود. لوتوس غیر از موتور، سیستم تعلیق ZR1 را هم با کمکفنرهای تطبیقی بلیشتین طراحی کرد.
مرسدس SLR مکلارن
همکاری مرسدس بنز و مکلارن
این سوپراسپرت فوقالعادهٔ مرسدس اولین بار در قالب یک کانسپت در نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۹ رونمایی و چند ماه بعد در گرند پری بریتانیا همکاری با مکلارن برای توسعهٔ آن اعلام شد. پس از چهار سال توسعه، سرانجام نسخهٔ تولیدی SLR در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۳ معرفی شد. مرسدس بنز صرفاً طراحی اولیهٔ SLR را انجام داده بود و بقیهٔ کارها به مکلارن سپرده شد. گوردون موری افسانهای هم نقش پررنگی در توسعهٔ این ماشین داشت. ازجملهٔ ویژگیهای برجستهٔ SLR میتوان به بدنهٔ فیبر کربنی، آیرودینامیک فعال و ترمزهای کربن سرامیکی اشاره کرد. این ماشین که مرز بین سوپراسپرت و گرند تورر را از بین برد، در زمان خود سریعترین خودروی اتوماتیک جهان محسوب میشد.
مکلارن F1
همکاری مکلارن و بامو
در اواخر دههٔ ۸۰، گوردون موری، مهندس ارشد مکلارن تصمیم به ساخت خودروی جادهای نهایی گرفت که عناصری از DNA فرمول یک را ارائه کند. موری پس از مذاکره با چند خودروساز مثل هوندا و ایسوزو، نهایتاً با بامو به توافق رسید. بخش M این شرکت اقدام به توسعهٔ یک موتور ۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی کرد که حتی هنوز هم با استانداردهای امروزی چشمگیر است. این موتور که درواقع نسخهای بشدت اصلاحشده از پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V12 بامو 850CSI بود، ۶۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و باعث شد F1 بتواند رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را بشکند.
آئودی RS2
همکاری آئودی و پورشه
آئودی که قصد رقابت با بامو M3 را داشت تا وجههٔ برند خود را تقویت کند، از پورشه کمک گرفت و خودرویی بنام RS2 آوانت را ساخت که بر اساس آئودی ۸۰ استیشن ساخته شد. این ماشین که اولین محصول سری RS آئودی بود، چندین قطعه را از پورشه ۹۱۱ قرض گرفت. به گفتهٔ «مایکل هولشر» که مدیر پروژهٔ RS2 در پورشه بود، حدود ۲۰ درصد از قطعات این خودرو مثل رینگهای آلیاژی، ترمزها و آینههای جانبی از پورشه گرفته شدند. زیر کاپوت RS2 هم یک پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر توربو قرار داشت که ۳۱۵ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ تحویل میداد.
تویوتا سوپرا
همکاری تویوتا و بامو
همکاری تویوتا و بامو برای احیای مدل افسانهای سوپرا اولین بار در سال ۲۰۱۳ اعلام شد و پنج سال بعد، این خودرو همراه با همتای آلمانی خود یعنی بامو Z4 معرفی شد. در این همکاری، تویوتا طراحی بیرونی را انجام داد و بامو قطعات فنی را تأمین کرد. ازآنجاییکه طراحی و توسعهٔ سوپرا و Z4 بهطور مستقل هزینههای نجومی را به دنبال داشت، این همکاری کاملاً منطقی بود. هرچند خیلیها به خاطر این همکاری مشترک ناامید شدند و کوپهٔ تویوتا را به تمسخر «زوپرا» نامیدند اما اگر همکاری با بامو نبود، سوپرایی وجود نداشت و وجود یک سوپرا با ریشههای آلمانی بهتر از نبود آن است.
پاگانی زوندا
همکاری پاگانی و مرسدس
پاگانی زوندا ۲۵ سال پس از معرفی همچنان در قلب بسیاری از طرفداران خودرو جای دارد. اولین نسخهٔ زوندا با نام C12 از پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 مرسدس AMG استفاده میکرد که بسته به نسخه، بین ۴۱۰ تا ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. این شروع همکاری با AMG بود که تا امروز هم ادامه دارد زیرا این شرکت آلمانی پیشرانهٔ مدلهای پاگانی یوتوپیا و ایمولا را هم میسازد.
سیتروئن SM
همکاری سیتروئن و مازراتی
سیتروئن در اواخر دههٔ ۶۰ مدتها بود که روی ساخت نسخهای اسپرت از DS کار میکرد و درعینحال به پیشرانههای کمحجم اما قدرتمند نیاز داشت. ازاینرو، شرکت فرانسوی در سال ۱۹۶۸ مازراتی را خرید. اولین ثمرهٔ این اتفاق، معرفی کوپهٔ SM با پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری V6 مازراتی بود. این خودرو با واکنشهای مثبتی مواجه شد و خریداران تحت تأثیر پرفورمنس و راحتی آن قرار گرفتند. سیتروئن نیز بعداً در توسعهٔ سوپراسپرت بورا به مازراتی کمک کرد.
مرسدس بنز 500E
همکاری مرسدس بنز و پورشه
مرسدس بنز برای رقابت مستقیم با بامو M5، قصد داشت پیشرانهٔ V8 بزرگ خود را در سینهٔ E کلاس نسل W124 قرار دهد که سدان نسبتاً کوچکی بود. انجام این کار اما در کارخانهٔ مرسدس امکانپذیر نبود و به همین دلیل شرکت آلمانی برای مهندسی مجدد و تولید E کلاس سراغ پورشه رفت. بدین ترتیب، 500E بهعنوان یکی از بهترین سدانهای تاریخ با قطعات مرسدس و دانش پورشه خلق شد.
آلفارومئو جولیا کوادریفولیو
همکاری آلفارومئو و فراری
فراری و آلفارومئو سابقهٔ طولانی همکاری باهم دارند که جدیدترین محصول آن، جولیا کوادریفولیو است. البته این خودرو هرگز بهعنوان یک پروژهٔ مشترک بین دو شرکت اعلام نشد اما شایستگی حضور افتخاری در این لیست را دارد زیرا پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی آن درواقع همان موتور V8 فراری کالیفرنیا T با دو سیلندر کمتر است. هرچند آلفا زیر بار این واقعیت نرفت اما کورس پیستون و قطر سیلندر یکسان دو موتور نشان میدهد که قلب فراری در سینهٔ جولیا قرار دارد.
froG-driVer
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳بجز sm و کارلتون همه اشون رو میخوام😊😊
Yaghoob
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳کارلتون شاهکار بود
ممد ژانگولر
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳تو بیشترشون انجین مرسدس بنز میتپه .
حمیدرضا
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳تو بیشترشون؟ بجز پاگانی انجین کدوم مال مرسدسه؟ نکنه انتظار داشتی توی 500E انجین پورشه و توی SLR انجین مکلارن باشه؟
Amir
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳چرا دوج وایبر نیست؟
همکاری لامبورگینی و دوج
Cyber truck punk
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳از چیز هایی که تو مطالب بالا نوشته شده پی میبریم bmw ابرقدرتی بود واسه خودش.
بنز و پورشه یک اتحاد تشکیل دادن تا بتونن با مدلm5 بی ام و رقابت کنند.
اونور هم مکلارن عنوان اولین هایپرکار دنیا رو با همکاری bmw بدست آورد.
امیدوارم یک روزی چهار انگشتش رو محکم بکوبه تو صورت تسلا و بی وای دی.
Ahmad
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳من سوالم اینجاست ماشینی مثل پاگانی زیرش به دست اندازها گیر نمیکنه اخه خیلی چسبیده به زمین
B
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳جاده های اونا که مثل ما دست انداز نداره حتی سرعت گیرم نداره وگرنه تنقدر راحت سومراسپرتاشونو بیرون نمیبردن
shetab-car
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اونایی که می گفتن آلمانی آشغاله و به درد نمی خوره احیانا در خصوص نصب موتور ب ام و z4 رو سوپرا نظری ندارن؟
دکتر_ماشین باز
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اتفاقا به خاطر همین قضیست که mk5 بخ اندازه mk4 محبوب نشد ، ثانیا انجینش هرگز به پتانسیل بالای 2jz نبود و بسیار کمتر تونست نظر تیونر های خودرویی رو جذب کنه ، همین الانشم این نسل سوپرا رو فن های قدیمی یه عنوان یه بی ام و قبول دارن و نه یه تویوتا
سجاد
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ول کن تو رو خدا
Taha Ayoobi
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳گی گفت آلمانی آشغاله؟
محمدامین
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اتفاقا با خضور سوپرا تو این لیست مشکل دارم این ماشین هیچ هیجانی ایجاد نمیکنه GT500 خیلی بهتر از اینه این خیلی قیمت بالاس بعد خود BMW Z4 ماشین خفنی نیست که بخوان از رو اون این یکی و درست کنن ایکاش لاقل از m3 استفاده میکردن درضمن فراموش نکن که هزینه ساخت به نسل جدیدو بره سوپرا نداشتن یا اگه داشتن نخواستن بره همین اومدن سراغ BMW
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳کبرا رو خیلی دوش دارم
علی جردن
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳به شدت به یک لوتوس کارلتون صفر کیلومتر نیاز دارم فرش بندازم زیر چرخاش پارک کنم بغل تلوزیون یه دل سیر نگاش کنم پنجشنبه ها هم باهاش اسنپ کار کنم
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳😐
OM.01
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳شلبی کبرا 427 ❤️
4.5 ثانیه 0 تا 100
8.9 ثانیه 0 تا 160
15 ثانیه 0 تا 200
تاپ اسپید 225 کیلومتر
12.5 ثانیه 1/4 مایل
22.5 ثانیه 1000m
20 سال سریعترین خودروی تاریخ در شتاب بود!
بعد 6 دهه هنوز هم خیره کنندس البته بدون ABS کنترل کشش و اون ابعاد کوچیک و اون نسبت قدرت به وزن، روندش کار هرکسی نیست…
B
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳کاش بیمر هم زیر شاخه ای شبیه به amg بنز داشت
حمیدرضا
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ام پاور چیه پس
B
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳هر وقت سوپر اسپرتی مثل sls و gt black series زد اونوقت میتونی با amg مقایسه کنی m power دقیقا همون خودرو های معمولیش با موتور قوی تر و ترمز بهتر اینجور چیزاست ساختار کلیش همونه یه خودرو عملکرد بالا در پیست ساخت اونوقت حسابه
حمیدرضا
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳بجز سوپرا همشون فوق العاده بودن🤤🤤
علیرضا
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳زیباست https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/Cars-9-4.jpg بهترین گرنتور تاریخ
زیزیگولو
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳قدیم کمپانیای خودروسازی رقیب همدیگه بودن و رقابت سختی واسه فتح بازار باهم داشتن ولی حالا دیگه این رقابتا جای خودشو به همکاری داده …….. درسته که همکاری کمپانیای خودروسازی باهم چیز جدیدی نیستش ولی قدیما کمتر و به ندرت اتفاق میوفتاد ولی الآن گرایش زیاد کمپانیای خودروسازی به ایجاد همکاری و اتحاد بخاطر این هستش که تکنولوژیای جدید مثل موتورای الکتریکی و فناوریای خودران و خیلی چیزای دیگه به سرمایه گذاری یای چند صد میلیارد دلاری احتیاج دارن و کمپانیای خودروسازی میخوان از طریق ای همکاریا هزینه ها رو کاهش بدن
مازیار
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳لوتوس یک مجموعه کوچیک اما لبریز از تجربه مفید در موتوراسپرت. GM میتونست با نگه داشتنش نسل به نسل منفعت ببره اما …
مدیرعامل
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳نمیگم لوتوس کارش بد بوده اما خیلی شرکتهای دیگه در موتور اسپرت خیلی بهتر بودن و تجربه های بالاتر و مفیدتری در این زمینه دارن
مازیار
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳مثلا فراری؟!!
منظورم اونی بود که تحت مالکیت GM بود و میتونست ادامه خیلی بهتری برای هردوشون باشه!
البته عجیب نیست چون حتی دنیای واقعی و گفتگوهای رو به رو پره از سوء تفاهم های گوناگون حالا اینجا که فقط با کلمات و جملات تایپی ارتباط داریم
مدیرعامل
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳خوب در کامنتی که نوشتی درست مفهوم رو نرسوندی و من هم از چیزی که نوشتی برداشت کردم
عارف رضاییان
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳فراری تو یک لولیه که هیچ شرکتی نیست یه جورایی دست نیافتنیه و به هر شرکتی پا نمیده
مازیار
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳جناب مدیر
من گفتم GM میتونست لوتوس رو نگه داره و منفعت بیشتری ببره، تو مقاله ای که راجع به C4ZR1 گفته شده
با اینحال نرسید؟!
من بعد بیشتر تلاش میکنم
مازیار
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳با عارف رضاییان چه کنم؟😆
مدیرعامل
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳آقای مازیار قبول کن که مفهوم رو درست نرسوندی باید قشنگ توضیح میدادی چون مردم تله پاتی نمیکنن و علم غیب ندارن که بفهمن داخل ذهن شما چی میگذره و فقط از همین نوشته شما برداشت میکنن پس باید کاملتر مینوشتی تا مفهومی که ذهنت هست منتقل بشه
مازیار
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳پس شما احتمالا مطلب رو نخوندی و فقط کامنت من رو خوندی
به جز این چطور میشه در مطلبی که از همکاری لوتوس و GM گفته شده، اشاره به ادامه همکاری لوتوس و GM یک اشاره گنگ و ناقص باشه؟!
(( لوتوس یک مجموعه کوچیک اما لبریز از تجربه مفید در موتوراسپرت. GM میتونست با نگه داشتنش نسل به نسل منفعت ببره ))
این چه جایی برای گمانی دیگه داره؟؟
13
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳موتور کوروت ساخت لوتوس……
ماشاالله اصالت…….
ماشاالله اصالت……
ماشاالله اصالت…..
سوشیانت
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳موتور کوروت تو تمامی نسل ها ساخت خود شورولت بوده تو نسل چهارم هم فقط مدل zr1 بود که موتور لوتوس داشت
مازیار
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی هم خوب بود اون C4ZR1 آره؟
حمیدرضا
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳LT136 رو یادت رفت 🤪
سجاد
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳الله اکبر از f1. این از ی سیاره دیگه اومده. هر بار که میبینمش کفم میبره
جرمی کلارکسون
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳شلبی کبرا 427 چقدر خوشگله ❤️🩹💯👌
مدیرعامل
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳مرسدس و مکلارن همکاری جالبیه
Taha Ayoobi
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳جالب بود
Ali.JJJ
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳چ مقاله جالبی بود خیلیاشو نمیدونستم 😁😅
! i M α η δ υ α R
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳به نظرم بهترین همکاریها بین خودروسازان ، تا ابد و بی حرف و حدیث ، تپیدن قلب ایالت باواریا در سینه مک لارن F1 هست …
علی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳مرسدس slr رکورد پرفروش ترین سوپر اسپرت تاریخ رو زد و سمبل زیبایی و ظرافت در اون زمان بود که میگفتن یه نقاشی سمبولیک متحرک هست هرجا حضور داشت اونجا میشد مرکز توجهات و رسانه ها و مجله ها و هنوز هم یکی از خیال انگیز ترین سوپر اسپرت هاست
علی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳آقای بیژن خدا بیامرز میلیاردر ایرانی آمریکایی توی کالیفرنیا خیابان بورلی هیلز یه گالری لوکس داشت جلوی اون همیشه SLR رو پارک میکرد
نزدیک ۲۳ تا سوپر اسپرت داشت از پرسیدن از اون همه سوپر اسپرت های ملیون دلاری که داری. چرا فقط این مرسدس SLR رو جلوی درب گالری پارک میکنی. جواب داد. من عاشق این ماشین هستم هرجا باشه اونجا مرکز توجه هاست که پرستیژ این حتی از جت شخصی هم بالاتره
سید علیرضا
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط اون بنز کپل هشت سیلندر رو بدید به من
BMW
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳مک F1 لعنتی شاهکار بود😎
mohaD
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳چرا پژو آردی نبود؟
همکاری موفق پژو و آیکو
یا برعکسش پیکان موتور پژو
Tommi makinen
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳Lancia thema 8.32 با موتور فراری هم میتونست تو این لیست باشه
ابوالفضل
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳شلبی کبرا ۴۲۷ رو خیلی دوس دارم
کل لیست عالی (غیر از سوپرا)
یه کارلتون هم به من بدید راضیم