دانشمندان در سال ۲۰۲۱ پیشرفتهای زیادی در زمینه باتری خودروی الکتریکی داشتهاند که شامل طرحهایی برای بهبود زمان شارژ باتری و همچنین بازیابی سلولهای از بین رفته در باتری میشود.
با توجه به اینکه باتریهای لیتیوم یون به عنوان موتورخانه برای بسیاری از تجهیزات دنیای مدرن، از تلفنها و لپتاپها گرفته تا خودروهای الکتریکی و هواپیماها، خدمت میکنند، هر پیشرفت علمی که عملکرد آنها را بهبود میبخشد، مهم است. برخی از این موارد از پیشرفتهای تدریجی ناشی میشوند که برای مثال با مواد جایگزین آزمایش میشوند، درحالیکه برخی از تصور مجدد کل دستگاه و نحوه کار آنها از پایه به دست میآیند. به گزارش نیواطلس، در سال ۲۰۲۱ مجموعهای از اکتشافات انجام شدند که به دلیل تبعیت نکردن محققان از روشهای متعارف بود. بیایید نگاهی به خلاقانهترین و جالبترین نمونهها بیاندازیم.
پخش شدن برای شارژ سریعتر
یکی از راههایی که دانشمندان امیدوار هستند نرخ شارژ باتریها را بهبود بخشند، استفاده از ساختارهای متخلخل برای یکی از دو الکترود و بهطور مشخص آند است. آند منطقه تماس بیشتری با الکترولیت مایع ارائه میدهد که یونهای لیتیوم را حمل میکند و آنها را قادر میسازد تا بهراحتی در مواد پخش شوند و بهطور بالقوه باتریهایی را ایجاد میکند که بسیار سریعتر شارژ میشوند.
در ماه نوامبر، با دانشمندان دانشگاه Twente که آندی از مادهای به نام نیکل نیوبات ساختند، به برداشتی جدید و امیدوارکننده از این فناوری نگاه کردیم. این ماده ساختار کریستالی «باز و منظم» با کانالهای تکرارشونده یکسان دارد که آن را برای انتقال یون ایدهآل میکند.
دستیابی به فناوری جدید آند، به تولید سلول باتری کاملی تبدیل شد و دانشمندان دریافتند که نرخ شارژ فوقالعاده سریعی (۱۰ برابر سریعتر از باتریهای لیتیوم یون امروزی) را ارائه میدهد. این پیشرفت درخورتوجهی در مواد متخلخلی بود که تاکنون در این منطقه پیشنهاد شده بود و دارای کانالهای نامنظم و تصادفی است که باعث میشود سازهها در حین شارژ شدن متلاشی شوند و باتری از کار بیفتد. جالب است بدانید، محققان اشاره میکنند که نیکل نیوبات دارای چگالی حجمی بالاتری نسبت به گرافیت مورد استفاده برای آندهای امروزی است، که همچنین میتواند منجر به تولید باتریهای تجاری سبکتر و فشردهتر شود.
بازگرداندن لیتیوم از مردگان
هنگامی که یک باتری در چرخه کاری خود قرار میگیرد، یونهای لیتیوم بین دو الکترود به عقب و جلو حرکت میکنند؛ اما همه آنها همیشه سفر خود را کامل نمیکنند. این باعث میشود که «جزایر» غیرفعال الکتروشیمیایی لیتیوم در بین آنها تشکیل شود که از الکترودها جدا میمانند و این تودهها باعث کاهش ظرفیت ذخیرهسازی دستگاه یا حتی آتش گرفتن آن میشود.
در یک پیشرفت جالب طی این هفته، دانشمندان دانشگاه استنفورد روشی را کشف کردند که نهتنها این تودههای مضر لیتیوم مرده را خنثی کرده، بلکه آنها را برای افزایش عملکرد باتری زنده میکند. تیم دانشگاه استنفورد دریافتند که با افزودن ولتاژ جریان بالا در حین شارژ مجدد، این لیتیوم غیرفعال را تحریک میکند و باعث میشود که «مانند یک کرم» خزیده و دوباره به الکترود متصل شود و طول عمر باتری را ۳۰ درصد افزایش دهد.
به گفتهی اعضای این تیم، پیشرفت جدید میتواند منجر به طراحی بهبودیافته برای باتریهای شارژ سریع یا باتریهای قابل شارژ با ظرفیت و طول عمر بیشتر شود. جالب توجه است، آنها اشاره میکنند که مشکل جزیره مرده لیتیوم، مشکل واقعی برای نسل بعدی باتریهای لیتیوم فلزی است که پتانسیل نگهداری تا ۱۰ برابر بیشتر انرژی را دارند، بنابراین این پیشرفت میتواند به راهحلهای جدیدی منجر شود که قفل این معماری بسیار امیدوارکننده را باز کند.
باتری شبیه به ساندویچ BLT
یکی از دلایلی که دانشمندان پتانسیل زیادی در باتریهای لیتیوم فلزی میبینند، این است که فلز لیتیوم ظرفیت و چگالی انرژی به مراتب بالاتری نسبت به گرافیت و مس مورد استفاده برای آند در باتریهای امروزی دارد. این موضوع، لیتیوم را به عنوان هدفی دستیافتنی در نظر شین لی، دانشمند مواد هاروارد قرار میدهد. این دانشمند در ماه مه یک باتری جدید به سبک ساندویچی ارائه کرد که میتواند بر برخی از مشکلات پایداری در طراحیهای کنونی لیتیوم-فلز غلبه کند.
مشکلات پایداری باتری ناشی از برجستگیهای سوزن مانندی به نام دندریت است که در هنگام شارژ روی آند فلزی لیتیوم ایجاد میشود و باعث کاهش عملکرد باتری و از کار افتادن یا حتی آتش گرفتن آن میشود. لی و همکارانش با تعویض الکترولیت مایع باتری با یک جفت الکترولیت جامد که در ساندویچی به سبک BLT در کنار هم قرار گرفتهاند و برای کنترل و مهار ایمن دندریتها در حین شکلگیری کار میکنند، به دنبال غلبه بر این مشکل بودند.
علاوه بر این، باتری به سبک ساندویچی میتواند شکافهای ایجاد شده توسط دندریتها را پر کند. در آزمایش، تیم متوجه شد که باتری ۸۲ درصد از ظرفیت خود را پس از ۱۰،۰۰۰ چرخه حفظ میکند و از همه امیدوارکنندهتر، نوع چگالی جریان را نشان داد که میتواند روزی خودروی الکتریکی را در عرض ۲۰ دقیقه شارژ کند.
آیا طبیعت راهحلی برای باتری دارد؟
در ماه اکتبر ما راهحل جالب دیگری را برای مسائل پایداری مرتبط با باتریهای لیتیوم-فلزی بررسی کردیم. تیمی از دانشمندان در ایالات متحده برای بهبود پایداری باتری خودروی الکتریکی به الهام گرفتن از طبیعت روی آوردند. این پیشرفت مجدداً به مفهوم استفاده از الکترولیت جامد به جای الکترولیت مایع برای حمل بار بستگی داشت و دانشمندان از نانوفیبریلهای سلولز مشتق شده از چوب به عنوان نقطه شروع استفاده کردند.
لولههای پلیمری میکروسکوپی با مس ترکیب شدند تا یک رسانای یونی جامد را تشکیل دهند که دارای دهانههای کوچکی در بین زنجیرههای پلیمری بود و به عنوان «بزرگراههای یونی» عمل میکردند و یونهای لیتیوم را قادر میکردند با کارایی بیسابقه حرکت کنند. این بدان معنا است که رسانایی ماده بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از سایر رساناهای یون پلیمری است. محققان همچنین میگویند از آنجایی که این ماده به اندازه کاغذ نازک و انعطافپذیر است، الکترولیت میتواند تنشهای چرخه باتری را بهتر تحمل کند و در برابر محیطهای معماری فلزی لیتیوم مقاومت کند.
برداشتی جدید از طراحی قدیمی
باتریهای قلیایی فلز-کلر از دهه ۱۹۷۰ وجود داشتهاند و چگالی انرژی بالایی دارند، اما کلر بسیار واکنشپذیر به این معنی است که آنها فقط برای یک بار استفاده دوام میآورند. در ماه اوت، دانشمندان دانشگاه استنفورد راهی برای تثبیت این واکنشها و در واقع اجازه شارژ مجدد این نوع باتریهای با چگالی بالا ارائه کردند.
محلول از یک ماده الکترود جدید ساخته شده از کربن متخلخل تشکیل شده بود که مولکولهای نامنظم کلر را اسفنجی کرده و با خیال راحت آنها را به کلرید سدیم، شکل اصلی آنها قبل از تخلیه، تبدیل میکرد. این چرخه میتواند تا ۲۰۰ بار در یک باتری آزمایشی با چگالی حدود ۶ برابر فناوری لیتیوم یون امروزی تکرار شود.
باتری لیتیوم فلزی جدید با کارایی بالا
دانشمندان تمرکز زیادی روی بهبود باتریهای لیتیوم-فلزی دارند و در ماه ژوئن شاهد بودیم که محققان موفقیتهای درخورتوجهی در این زمینه داشتند. تیمی در آمریکا روی چیزی که به عنوان فاز الکترولیت جامد (SEI) شناخته میشود، تمرکز کردند. فاز الکترولیت جامد در حقیقت یک لایه نازک در بالای آند است که با کنترل اینکه کدام مولکولها در طول چرخه از الکترولیت وارد میشوند، نقش مهمی را ایفا میکند.
واکنشهای پیچیده در اطراف آند رخ میدهد و بر عملکرد SEI در طرحهای فعلی تأثیر میگذارد، اما دانشمندان آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام (PNNL) وزارت انرژی ایالات متحده راهحل جدیدی به شکل نوارهای بسیار نازک لیتیوم با عرض حدود ۲۰ میکرون (بسیار نازکتر از موی انسان) پیدا کردند. این نوارها بهعنوان پایهای برای آند با SEI استفاده میشوند که نسبت به آندهایی با نوارهای ضخیمتر که واکنشهای الکتروشیمیایی مهم را خفه میکنند، بهطور سالمتری با الکترولیت تعامل میکنند.
تصویر سمت چپ الکترولیت (آبی) را نشان میدهد که جیبی را در یک آند لیتیومی نازک پر میکند و یک SEI مؤثر را ایجاد میکند که به رنگ سبز دیده میشود، در مقایسه با آند لیتیومی ضخیمتر با SEI تا حد زیادی بیاثر.
نمونه اولیه باتری سلولی کیسهای این تیم دارای این آند است که ۷۶ درصد ظرفیت خود را در ۶۰۰ سیکل رکوردی با چگالی انرژی ۳۵۰ واتساعت بر کیلوگرم حفظ کرده است. برای مقایسه بد نیست بدانید، بهترین باتریهای لیتیوم یونی که امروزه مورد استفاده قرار میگیرند، دارای چگالی ۲۵۰ تا ۳۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم هستند.
مثل پر کردن حفره
در ماه مارس، نمونه جالب دیگری از باتری را بررسی کردیم که از الکترولیت جامد به جای مایع استفاده میکرد و ادعا میشود که طراحی آن بر برخی از موانع کلیدی در این زمینه غلبه میکند. این باتری دارای یک الکترود «نیمه جامد» ساخته شده از آلیاژهای سدیم-پتاسیم بود که توسط محققان به موادی که دندانپزشکان برای پر کردن حفرهها استفاده میکنند، تشبیه شده است؛ زیرا این ماده در عین محکمی، قادر به جریان یافتن و قالبگیری بودند.
هنگامی که این ماده با الکترولیت جامد تماس پیدا میکند، مقدار مناسبی را در خود دارد تا از نوع ترکهایی که روی مواد سفتتر و شکنندهتر الکترود ایجاد میشود، جلوگیری کند. این ماده خود ترمیمشونده از تشکیل دندریتهای آسیبرسان جلوگیری میکند و همچنین اجازه میدهد تا چگالی جریان بسیار بالاتری نسبت به سایر باتریهای حالت جامد (حدود ۲۰ برابر بیشتر) فراهم کند تا راه برای نرخهای شارژ بسیار بیشتر هموار شود.
مردیم از خوشی
۸ دی ۱۴۰۰یکی از علت انقراض درونسوز ها پیش رفت کمشون بود ! در سالیان گذشته صنعت دورنسوز ها هیچ پیش رفت قابل توجه ای نداشت واین شد یک لقمه آماده برا شرکت هایی مثل تسلا که به بهانهی دنیای جدید و با تنوع و امکانات بیش تر کل مسیر صنعت خودرو را دگرگون کنند ، خیلی زود تر از چیزی که تصور میشه برد کوتاه الکتریکی ها تبدیل میشه به نقطه قوتشون و سرعت شارژ هم تا حدود زیادی بهتر میشه
Philipp
۸ دی ۱۴۰۰وقتی هر دفعه دولت ها میگن باید آلایندگی رو نصف کنید وگرنه اجازه فروش ماشینتون وجود نداره به نظرت پول و وقتی برای سرمایه گذاری روی باقی نقاط قابل پیشرفت باقی می مونه؟
مردیم از خوشی
۸ دی ۱۴۰۰خودرو ساز های درونسوز دهه ها زمان داشتند ! دیگه الان که موقع م.رگ شده که تو.به بدرد نمی خوره (دیگه مثال بهتر از این نمی شد )
Philipp
۸ دی ۱۴۰۰بین مکلارن F1 و ویرون 14سال فاصلست با قدرتی که تقریبا 2 برابر شده بود
این پیشرفت نیست چیه؟
میدونی اگه انقدر سختگیری نمیکردن تا الان صد درصد AMG ONE اومده بود بیرون که بیشترین نسبت قدرت به حجم رو داره؟
یک شرکت تیونینگ با حذف فیلترها و نرم افزارهای جلوگیری از انتشار کربن گوگرد و نیتروژن تونست قدرت GT BS رو به 900 اسب بخار برسونه بدون هیچ تیون اضافه ای
مردیم از خوشی
۸ دی ۱۴۰۰بحث سوپر کار ها جداست که قیمت های بسیار زیادی دارند ،
دوم اینکه همه چیز قدرت نیست
سوم اینکه باید منتظر موند و دید حالا که صنعت الکتریکی داره قالب میشه تو همون ۱۴ سال چقدر پیش رفت میکنه !
بماند که واقعا الکتریکی ها تو همه زمینه ها به جز امنیت در آینده از درونسوز ها پیش خواهند افتاد
(JONATHAN (TESLA
۸ دی ۱۴۰۰پیشرفت یعنی بازدهی بالاتر
در حال حاضر با سوزاندن بنزین یه خودویی که هر صد کیلومتر 8.5 لیتر بنزین مصرف میکنه که میانگین جهانی هستش
میشه یک تسلا مدل اس پلاد رو برای 600 کیلومتر شارژ کرد
این یعنی 60 درصد بازدهی بیشتر انرژی
و بلی عملا درون سوز ها پیشرفتی نکردن
Hamid
۸ دی ۱۴۰۰بله واقعا هیچ پیشرفتی نکردن …
اصلا هم تفاوتی بین یه کوروت نسل 1 و نسل 8 از نظر بازدهی موتور و قدرت خروجی و … وجود نداره …
911 های قدیمی هم مثل همین جدیدا همینقدر سریع بودن …
آره گوسفند ها هم پرواز میکنن … حرفت خیلی صحیحه داداش …
حاجی … واقعا فکر نکردی عمری که توی خودرو سازی گذاشته شده صرفا بخش توسعه انجین نبوده؟! گیربکس ، طراحی های آیرودینامیکی ، کیفیت تایر ها ، سیستم انتقال قدرت ، برف پاک کن حتی! یا حتی لوازم روشنایی خودرو !!! ایربگ و …
همه چی تو دوران درون سوز ها ساخته شده و مفت مفت تحویل داده شده به الکتریکی ها!!! همین!!!!
تموم اختراعاتی که صورت گرفته زمان درون سوز ها بوده! بعد میگی هیچ پیشرفتی نداشتن؟!
آره مشخصه اگه کسی خودرو رو اختراع نمیکرد قطعا ایلان ماسک به ذهنش میرسید که یه ماشین خودران طراحی کنه که 4 تا صندلی داشته باشه با ضریب آیرودینامیکی مناسب و تایر هایی که بتونن اون فشار رو تحمل کنن و ترمز هایی که بتونن سرعت خودرو رو کاهش بدن و محوری که قدرت رو انتقال بده!!!
این یارو حتی تو ذهنش نمیگنجید شیشه برقی رو اختراع کنه! چیکار کرده آخه!!!!
نه ناموسا بجز این بحث خودرانی که همش حرفش رو میزنه آخرش با اون همه سرمایه هیچی به هیچی چه چیزی به خودرو سازی اضافه کرد؟!
ناموسا بگو دیگه؟!
حتی از اختراع برف پاک کن هم عاجزه این بشر …
هیچ خدمتی به بشریت نکرده … یه اینترنت قرار بود بده که راحت شیم اونم نداده …
همچنین …
جوری که شما حساب کردی هم انگار برق خودش تامین شده و هیچ سوختی برای تامینش مصرف نشده!
میدونستین ماشینای تسلا خودشون برق مورد نیازشون رو تامین میکنن؟!
خود کفا هستن واسه خودشون!!!
عجب جون دلایی هستینا ….
(JONATHAN (TESLA
۸ دی ۱۴۰۰منظور من انجین درون سوز بود نه بخش های دیگه
هیچ پیشرفتی نکردن چون هنوز پایه تکنولوژی شون ثابت یعنی از ابتدا تا الان دارن با قدرت احتراقی بنزین مستقیم شاتون و میللنگ و به حرکت در میارن فقط طی این سال ها تجهیزاتی اضافه شده بهشون تا کمی بازدهی شون بیشتر بشه
ایراد چندان بزرگی هم وارد نیست بهتر از این هم نمیشد و بیشتر از این هم نمیشد روشون کار کرد
ایراد جای دیگه ای وارد هستش اون هم اینه که چرا خودور ساز ها با اینکه سرمایه لازم رو داشتن علم و زیر سخت کافی رو هم داشتن تکنولوژی جایگزینی توسعه ندادن
البته که دادن ولی نه در حد جدی
و یه ایراد بزرگ دیگه هم وجود داره چرا الان برخی مثل تویوتا مقاومت نشون میدن
لازم نمیبینم در مورد اینکه تسلا چه تحولی در چه حوضه هایی صورت داده حرف بزنم همین کافی که جهت صنایع حمل و نقل رو متحول کرد و اثبات کرد خودرو سازان سنتی فقط به دنبال بیزینس هستن نه راهی برای مهار کردن مشکلات
Hamid
۸ دی ۱۴۰۰خب همونطور که خودتون اشاره کردید …
ساز و کار انجین های درون سوز همینی که هست! کار دیگه ای نمیشد کرد!!!
در کل تویوتا … نمیدونم واقعا چرا مقاومت میکنه … یه جای کار میلنگه … بنظرم آنچنان کاری نمیتونه بکنه …
تویوتا یه انجین ساز قهار هست که ماشین های با دوامی میسازه … اگه موتور بنزینی درکار نباشه فرق بین تویوتا و پژو چی میشه؟! هیچی!!!
این حمایت های بی دلیل هم یکم عجیبه!!!!
چرا شرکت های نفتی کاری نمیکنن!؟
این شرکت هایی که جون بقیه واسشون مهم نیس چرا سکوت کردن؟! با همه گیری الکتریکی ها اینا خب نابود میشن!
واقعا هیچ چیز عادی نیست …
در کل همه چی دست به دست هم داد تا تسلا تونست همچین خودرو های سریعی بسازه که خب این بحث هم مطرحه که چرا شرکت ها به دنبال جایگزینی برای انجین های درون سوز نبودن!
بنظرم اونا نمیخواستن خیلی از سودشون زده بشه و خرج تحقیق در مورد چیز دیگه ای بکنن!!!! یعنی حالا که داریم سود میکنیم سود بکنیم! مهم نیس چی میشه!
حالا که دیدن دارن عقب میمونن یهو اومدن مث چی پول خرج میکنن که عقب نمونن!!!
در کل بحث بازدهی که خب پیشرفت داشتن اما نمیشه ساز و کار یه چیز رو تغییر داد!
مثل باتری نیست …
محمد امین
۸ دی ۱۴۰۰حمید جان کاملا موافق هستم
هرچند جاناتان جان هم تاحدودی درست میگه …ولی با یک دید اشتباه…. درسته که پایه موتور های درونسوز تاحدودی ثابت مونده، اما از زمین تا اسمون تغیر داشتن و پیشرفت کردن و ملیارد ها دلار صرف توسعه و …شده و قطعاتشون نسبت به نسخه های اولیه ده ها برابر بیشتر شده و از راندمان ۵ درصدی انرژی و قدرت بر حجم کمتر از ۱۰ اسب بر هر لیتر و استحکام کم و خطرناک بودن به این جا رسیدن ، و موتور های درون سوز الان با تکنولوژی های هیبریدی میتونن بازدهی بالای ۵۰ درصد داشته باشن و کاملا هوشمند عمل کنن و کربن دی اکسید بسیار کمی تولید کنن و در طولانی مدت و کوتاه مدت حتی پاک تر از الکتریکی باشن ، و همینطور سوخت های سبز و بیولوژیکی میتونن آلودگی رو به مقدار ناچیزی برسونن بدون نیاز به هزینه های سنگین برای تعقیر کل زیر ساختار و ناوگان حمل نقل
به احتمال ۹۹ درصد مرگ درون سوز ها نزدیک هست ولی این همه اجبار و تبلیغات و …. خوب نیست و قطعا تفاوتی در آب هوا نخواهیم دید
اگر توسعه فقط به بازدهی باشه ، خب موتور های الکتریکی اصلا تغیر نداشتن چون نسخه های اولیه هم میتونستن دد شرایط ایده آل تا ۹۰ درصد بازدهی داشته باشن
جناب ایکس
۹ دی ۱۴۰۰اینو واقعا قبول دارم، بازدهی موتور های درون بسیار بسیار پایینه فقط مطالعه کنید که چند درصد انرژی تولید شده از احتراق هدر میره، دیوانه واره. الکتریکی ها هم بازده خیلی زیادی ندارن ولی حداقل انرژی خیلی کمتری نسبت به درون سوز ها هدر میدن.
جناب ایکس
۹ دی ۱۴۰۰لابد تولید بیش از ۴۰۰ اسب بخار از یه موتور ۱۶۰۰ در آ ام گ وان بوق بوده دیگه. یا ۱۵۰۰ اسب بخار و تک سرعته ی رگرا… ولی درسته که شاید دوره درونسوز ها دیگه تموم شده ولی حداقل با انصاف باشیم.
مرتضی مقدم
۱۰ دی ۱۴۰۰اتفاقا مشکل از عدم پیشرفت نیست بلکه بخاطر رسیدن پیشرانه های درونسوز به راندمان معادل با راندمان نظری خودشونه.یعنی مونورهای درنسوز به بهره وری معادل چرخه های نظری ترمودینامیک رسیدن و پایان.افزایش بهره وری صرفا از طریق سیستم های بازیاب مثل سیستم بازیابی انرژی ترمز و …میسره اما الکتریکی ها یک دنیای بی نهایت انعطاف پذیر تر و موثر ترند و قطعا سطح بالاتری دارن از هر نظر.تازه اول راهن و هنوز عمومی نشدن که با فراگیرتر شدن سرمایه بیشتری جذب بشه و تحقیقات و توسعه سرعت میگیره
مردیم از خوشی
۸ دی ۱۴۰۰مرسی از آقای اسلامی واقعا مطالب شما مفید تر از دیگر نویسندگان سایت هست 🙏
بهزاد
۸ دی ۱۴۰۰با عرض پوزش تحلیل شما نشان از اطلاعات بالا و دیتای بیش از حد داره.
تکنولوژی های مورد استفاده امروزی تفاوت زیادی با ۲۰ یا ۳۰ سال پیش نداره و بسیاری از اونها در بایگانی بودن تا در زمان مناسب وارد صنعت خودرو بشن.
زمان مناسب در صنعت خودرو یعنی پایین آمدن قیمت باتری.
اگر به هوش و دیتای شما بر نخوره مثلا در مورد شارژرهای پر قدرت که الان به ۸۰۰ رسیده اگر ۳۰ سال پیش یا حتی قدیمی تر از آن هم بودیم شرکت ها میتونستن بسازن و اگر ساخته نشده به این دلیل بود که برای چه کاری بسازن!
اختراع باتری لیتیوم از زمان حضور تسلا نیست و دهه ها قبل وجود داشته منتهی هزینه های ساخت بالا بود.
برد خودروها به خاطر افزایش ظرفیت باتری های مورد استفاده ست که اونهم به خاطر پایین آمدن قیمت هاست.
مردیم از خوشی
۸ دی ۱۴۰۰وقتی میگم تکنولوژی های جدید منظورم باتری نبود ، چه بسا هر لحظه امکان داره یه تکنولوژی تجاری جدید برا باتری با قیمت مناسب به ثبت برسه ، بماند که همین حالا هم بعضی شرکت ها حرکات مفیدی هم انجام. دادند مثل تسلا
و منظورم اصلا درباره درونسوز ها بود
منظور من کم مصرف تر کردن اونا بود
سوخت جایگزین و به صرفه برای درون سوز ها
تکنولوژی هایی مثل خودران های بسیار پیش رفته
خودم هم میدونم میتونستند ولی گفتم که نکردند ویک لقمه آماده شد !
درمورد سرعت شارژ هم خیلی چیز ها موثر هست و آنچنان که فکر می کنید هم ساده نیست و نه تنها مشکل قیمت دارند بلکه خطر آفرین هم هستند
البته اگه به دیتا و هوش شما برنخوره 🙃
بهزاد
۸ دی ۱۴۰۰در وهله ی اول پیشرفت در مورد بازدهی خودروها تابع قانون هست و قوانینی که در دوره ای میگه فلان مقدار کربن میتونه منتشر بشه شرکت ها با توجه به میزان اعلام شده میان کار توسعه را انجام میدن و اگر تا به حال شرکت ها تونستن قوانین را پاس کنند یعنی پیشرفت حاصل شده.
چند بار عنوان کردم اگر قوانین نباشه احتمال اینکه مثلا خودروهای برقی بر درون سوزها چیره شوند برابر صفر هست و موج جدید نه به خاطر گل روی تسلا بلکه چشم انداز و قوانین کشورها در محدود کردن درون سوزها حاصل شده.
اونهایی که صحبت از بازدهی و پیشرفت صنعت خودروی برقی میکنند و میگن برد میره بالا قیمت باتری نصف میشه و باتری مثلا ۴۰ درصد وزنشون میاد پایین و ده ها مورد دیگه چیزی از انرژی و تامین اون نمیدونن.
الان آینده ی صنعت خودرو به ساخت باتری و دو تا الکتروموتور مربوط نمیشه بلکه موضوع تامین انرژی پایدار برای شبکه حمل و نقل برقی هست و تعهد خودروسازان برای برقی شدن مشکل را حل نمیکنه و تقریبا ۹۰ درصد کشورها بودجه ی لازم برای تولید انرژی پاک ندارند.
تکاپوی پیشرفت و توسعه در صنعت خودروی برقی برای کاهش هزینه های تولید هست و یک تجارته تا شرکت ها بتونن محصول خودشون را به تمام اقشار بفروشند اما این تجارت با توسعه ی تولید انرژی برقی گره خورده و اگر در آینده کشورها نتونن در تولید انرژی پاک موفق باشند ممکنه قوانین تغییراتی داشته باشه و فرصت برای درون سوزها دوباره شکوفا بشه و هرکدام بخشی از بازار هدف را در اختیار بگیرند.
یک کاربر
۸ دی ۱۴۰۰کشورها درصد بالایی یارانه سوخت میدهند که البته یکسان نیست .
اگر یارانه غیر مستقیم سوخت های فسیلی قطع بشود متوجه میشویم ، خودروهای فسیلی بهره ور ترند یا خودروهای برقی یا هیدروژنی.
نکته اینجاست خود دولت ها اعتراف میکنند که یارانه ها غیر مستقیم سوخت فسیلی دارند ،
کشوری مثل المان که مهد موتورهای احتراقی هست که زمانی ادعای ممنوعیت تولید خودروهای فسیلی میکرد ، بگونه ای تعرفه ها برق و سوخت فسیلی تعیین کرده ، که قیمت برق گرانتر در بیاد .
این در فرانسه عکس هست. کشورها بر اساس منافع خودشان تعرفه گزاری ها میکنند.
Philipp
۸ دی ۱۴۰۰فعلا مهم ترین مشکل شارژ و ذخیره انرژی نیست
اندازه و جرم زیاد باتری هاست علاوه بر اون بهتره که از یه ماده دیگه استفاده بشه بجای لیتیم چون برای استخراج اون باید تا آفریقا رفت و کلی آلایندگی وارد هوا میشه
مردیم از خوشی
۸ دی ۱۴۰۰چندان هم معلوم نیست که تکونولوژی جدید آلایندگی کم تری داشته باشه اما بی شک تو زمینه برد یا سرعت شارژ بهتر هستند
یک کاربر
۸ دی ۱۴۰۰اینکه چرا الکتریکی ها قدیم پیشرفت نداشتند الان پیشرفت بیشتر شده ، بدلیل توجه بیشتر دولت ها هست . الان صنعت هوانوردی و هواشناسی ببینید بیشتر مدیون صنعت هوایی نظامی دولتی هست چون با توجه به اختراع رادار و تجهیزات دیگر و… صنعت حمل و نقل مسافری اسانتر و ارزانتر شدند.
اما یک واقعیتی که متوجه میشوید ، شرکت های امریکایی و اروپایی در مرحله R&D باتری خوب هستند در مرحله تولید صنعتی و اقتصادی تجاری عملا دستاورد خوبی و قابل توجهی در باتری ها نداشتند.
برخلاف ان چینی ها در تولید باتری ها توانستند ، فناوری های های خود به تولید صنعتی تجاری برسانند نمونه میگویم زمانی در غرب باتری ها LFP را مسخره میکردند اخبارش هست. اما چینی ها تمرکز روی بهینه سازی ان کردند و قیمت ها باتری ها را شکستند الان شرکت apple هم بدنبال ساخت باتری lfp خاص خود هست یعنی الان در غرب هم به باتری lfp ایمان اوردند.
یا بلید باتری شرکت byd ببینید به مرحله تولید صنعتی رسیده به شخصه ویدیو ان دیدم با دریل سوراخ شد ، اره کردند کامیون رد شد آخ نگفت . تنها باتری LTo فکر کنم مشابه بلید باتری موفق از تست های ایمنی بیرون امده باشد
اما فناوری ها باتری های آزمایشگاهی تولید شده ،اروپایی و امریکایی در اخبار اعلام میشوند. اما یکبار هم جرات انتشار تصاویر ازمایشی ویدیویی ، در زمینه تست های ایمنی ، فناوری ، شارژ عمر و انواع ازمایشات ندارند . بعضی از انها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا واقعا عملیاتی.
مثل افزایش ارزش سهام خود
اینکه لو رفتن اسرار علمی هم در کار نیست ، چون با انفجار و ازمایشات که مواد سازنده باتری نمیتوان فهمید . ولی نگاهی به یوتیوب بکنید باتری های چینی انرا پر کرده اند
اقتصاد زمینه دیگری هست که به منصه ظهور این باتری ها کمک میرساند. ما در واکسن هم اخبار انواع فناوری ها شنیدیم اما واکسن هایی که واقعا تولید صنعتی و تجاری شدند انگشت شمار بودند. خیلی از این باتری ها معرفی شده به تاریخ خواهند پیوست. معمولا تعدادی موفق به تجاری شدن میشوند
Silent
۸ دی ۱۴۰۰در مورد باطری ها و رویکرد TESLA به عنوان شرکتی پیشرو در عرصه EV همین بس که سال 2020 برا اولین بار بحث بازافرینی نسل جدید باطری هاش عمومی شد!
علت: استفاده کمتر از مواد اولیه/ کاهش زمان تولید/ افزایش بهره وری در بعد کیفی با کاهش کمی سلول ها
این نشون می ده مدیران TESLA چقدر از جریان روز جلوتر هستن! چرا که همین موضوع کمبود چیپ ها رو برای باطری ها پیش بینی کرده بودن (هم زمان با برنامه ریزی برا تولید مدل2 ارزان و جهانی! که خب تیراژ بسیار بالایی خواهد داشت) و با تغییر رویکرد در معماری باطری هاشون از نسل آتی باطری های 4680 رونمایی کردن که قرار هست زین پس در همون محل گیگا برلین_تگزاس بصورت متمرکز تولید شه!!! و روی محصولات 2022 بتدریج سوار می شه.
بصورت مختصر ویژگی های باطری 4680 که جایگاه تولیدات این برند رو طی 6 ماه آتی دست نیافتنی می کنه:
کاهش هزینه پک سلول ها تا 50% تاثیر مستقیم بر کاهش هزینه تولیداتش
افزایش برد و رنج مدل های موجودش در حدود 30%
کاهش وزن کلی پک باطری ها
افزایش راندمان خروجی بر روی موتورهای الکترومغناطیسی
سهولت تولید و سرعت تیراژ
همه اینا یعنی:
امکان تولید مدل 2 ارزان 25 هزارتایی در تیراژ میلیونی
PLAID 2023 با وزن کمتر و خروجی بیشتر برای موتورها سدانی با پرفورمنس دست نیافتنی
مدل های لانگ رنج برد بسیار بالاتر با زمان شارژ کمتر
فراهم شدن امکان تولید Cyber و Semi با سلول های کمتر و kwh بیشتر عملا هیچ کدوم از تراکهای ev موجود شانسی برا رقابت ندارن.
Hoor
۸ دی ۱۴۰۰میزان افزایش قیمت تسلا ۳ و تسلا y ببین واقعیت داده های اماری چیز دیگری میگوید . بجای کاهش ، شاهد افزایش قیمت ها هستیم.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ دی ۱۴۰۰درمورد کم کردن وزن باتریا چیزی بدست نیاوردن؟
Philipp
۸ دی ۱۴۰۰اینم انگار مثل مشکل آلایندگی بنزینیاست
به هر دری زدن فایده نداشته
یا باید برن سراغ اون باتری قدیمیا که ذخیره انرژیشون افتضاحه ولی سبکن
یا باید لیتیم یون رو استفاده کنن که بشدت سنگینه
این مشکل حتی داره صنعت لپ تاپ رو هم تحت الشعاع قرار میده چون نمیتونن برق مورد نیاز یک سخت افزار قوی رو بدون افزایش سرسام آور وزن تامین کنن
ببینیم چیکار می تونن بکنن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ دی ۱۴۰۰بله فیلیپ جان امیدوارم به اینم رسیدگی کنن، یه رندر از یه مدل ماشین از استارتاپای آمریکایی بیرون اومده بود سقفش با صفحه های خورشیدی پوشیده شده بود بنظرم اینم ایده بدی نباشه…
Philipp
۹ دی ۱۴۰۰اونا قبلا هم بودن
ولی مشکل اینه توی فصل پاییز و زمستون 90 درصدشون نمیتونن توی اروپا به کار خودشون ادامه بدن
Hoor
۸ دی ۱۴۰۰باتری ساختاری ، فناوری ctp در حال توسعه catl . و باتری ها جامد انعطاف پذیر قابل ادغام .
الان بنز EQXX با کاهش وزن و افزایش ۲۰ درصد تراکم انرژی تونسته برد خودرویش بهبود بده ، الان byd با فناوری بلید خود ، نیاز به ماژول در حال حذف کردن هست ، حجم باتری ها ۵۰ درصد ان برد های محافظتی و خنک کننده هست با حذف ان حجم باتری ها کوچکتر و تراکم انرژی در حال بالا رفتن هست ،
بدون دستاورد نیست اما ما انتظار مثل سرعت ساخت ریزپردازنده ها ست که هر سال چند برابر میشه ، اما بهبود باتری ها هرسال در حد چند ده درصد هست .
جرم باتری ها در حال کاهش هست نباید بی انصاف باشیم پیشرفت هست اما سرعت پیشرفت مورد انتظار نیست
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۹ دی ۱۴۰۰خب برادر فقط سوال کردم چون ظاهراً توی متن حرفی از کاهش وزن نزده بود،
″الان byd با فناوری بلید خود″
مال بنز روشنیدم ولی بی وای دی فقط چرت میگه، اگه باتریشو درست میکرد همین الان ماشیناش تو بازار بود نه اینکه بندازدش برای چند سال آینده…
فرشید
۸ دی ۱۴۰۰یادمه ی زمانی تو شهرمون امکان نداشت شبای یلدا برف نباره. قشنگی شب یلدا به همین بود که پرده رو کنار میزدیم از پشت پنجره برفا رو نگاه میکردیم چای داغ میخوردیم روی شیشه بخار گرفته شکلک میکشیدیم و…
صبح پا میشدیم میدیدیم یک مترو نیم برف باریده مدرسه تعطیل :)
آبان ماه ابرای سیاه سر ظهر جوری آسمونو سیاه میکردن مثه غروب میشد چند روز شبو روز بارون میومد
بهار با اون بارونای دیوونه وار
تنها استفاده رنگ سفید مداد رنگی روی کوه ها بود
نصف شهر درخت بود
بهشون میگفتیم کوچه باغی
واسه سر زدن به فامیل باید از همین کوچه های تنگو بلند میرفتیم که فقط درخت بود و درخت
ولی الان سالهاست حتی دیگه برف نمیباره چه برسه به اینکه یک سانت جمع بشه
دلم واسه اون شبا که همه جا سفید شده بود تنگ شده
حتی حسرت ی بارون درست درمون به دلمون مونده
کل شهر جز چندتا پارک و چنارای اطراف خیابون هیچی دیگه نداره
تا چند سال دیگه با این خشکسالی ها اونام از بین میرن
ما مسئولیم
من تو و تک تکمون مسئولیم
ما ایرانیا با تمام وجودمون تغییر وضعیت زمین رو داریم حس میکنیم
کی باید جلوی این مسیر رو بگیره؟
خدا؟
نه
من و تو باید آگاه تر باشیم و هر کس اندازه خودش سعی کنه قدمی برداره
باید بیشتر بفهمیم و اولویت ها رو تشخیص بدیم
حالا یه عده مدام گیر میدن به صدای موتور دوازده سیلندر و هیجان غرش درون سوز و این فانتزی های پوچ و تبلیغاتی
Philipp
۸ دی ۱۴۰۰عزیز من ما نمیگیم نگیرن که
آلایندگی ای که تویوتا کرولا پارسال تولید کرده چندین برابر کل شرکت لامبورگینی بوده
ولی تولید تویوتا کرولا هیچ مشکلی نداره و لامبو داره زیر این فشار قدرت و حویتش رو از دست میده
این همه کامیون با موتور بشدت آلاینده دیزلی دارن کار می کنن یقه دوج و فراری گرفته میشه که چرا ماشین هاشون آلایندگی تولید می کنن
کل 8 و 12 سیلندر ها 10 درصد کل تولید خودروی سالیانه هم نیستنِ
اصلا چرا سراغ کشتی ها نمیرن؟ اونا که جای بیشتری هم دارن نیاز نیست بزور باتریو چپوند توشون-ولی اونا با اون عظمت بنزین مصرف می کنن 8بخاطر آلاینده های اونا سیلندرهای بنز منقرض میشن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ دی ۱۴۰۰همش که ماشین نیست
الان ایران جزو پنج کشور آلوده کننده هوا تو دنیا ست باقیشونم آمریکا و چین و آلمان و…
ولی ایرانم عین اونا یه کشور صنعتی و پیشرفته ست که به همچین آلودگی داره؟ نه! متاسفانه به لطف بعضیا الان توی تکنولوژی فقط درجا میزنیم ماشینا همه مال سی سال بیست سال پیش واردات بنزین هم قطع شد زدیم تو کار بنزین مخلوط با آب و بی کیفیت
برای تولید برق و… هم فقط مازوت میسوزونیم…
بعدشم زباله ها و آلودگی های کارخونه ها و باقی صنایع بماند…
افزایش جمعیت و نیاز شدید به انرژی هم همینطور
از طرفی تمام رود ها و دریاچه ها هم خشک…
همه اینارو درنظر بگیر اتفاقا تو شهری که منم زندگی میکنم حسرت یه بارون(برف پیشکش) به دلمون مونده، شده دی ماه و حتی یه بارون درست و حسابی هم نیومد…
امین
۹ دی ۱۴۰۰۱. چین ۲. آمریکا ۳.هند ۴. روسیه ۵. ژاپن و…..
بترتیب آلوده کننده ترین کشورهای جهان که بیشترین حجم گازهای گلخانه ای را تولید میکنند.
منبع Plattling , activesustainability
اینستاگرام یا سایتهای زرد فارسی منبع خوبی برای کسب اطلاعات واقعی نیست.
kastech
۹ دی ۱۴۰۰تکنولوژی درونسوزها درسته که بهبود بسیاری داشته ولی هنوزم بعد صدسال موتور همون موتور چهارزمانه هنری فورده، ظهور مجدد ماشینای الکتریکی بعد از صدسال مثل ققنوس بود که دوباره زنده شد و درونسوزها دارن نفسای آخر میکشن ولی انقلاب بعدی باتری ها هستند، باتری هایی که خیلی سریع شارژ بشن و مهمتر اینکه سبز باشند