در آخرین ساعات سال ۱۴۰۰ و پیش از آغاز قرن جدید، مروری بر جذابترین خودروی مونتاژ ایران و تولید خارج، از دیدگاه نویسندگان پدال خواهیم داشت.
روزهای سال ۱۴۰۰ هم با سرعت گذشتند و البته انواع رویدادهای خودرویی را به سرانجام رساندند. هرچند که بازار ایران، دستخوش تلاطمهای تکراری بود و مثل سنوات قبل، با افزایش قیمت همراه شد؛ تلاش کرد تا از تصویب قانون واردات خودرو و رونمایی چند محصولات مونتاژی ساخت چین برای ایجاد تنوع استفاده کند.
کاهش آشفتگی در صنعت خودروسازی ایران، بهبود کیفیت محصولات و افزایش شاخصههای رقابتی در بازار خودرو، وعدههای دولت جدید برای سال ۱۴۰۱ هستند که البته نمیتوان رویشان حساب ویژهای باز کرد و داستان سنگ بزرگ نشانهی نزدن را یادآور میشوند.
از سویی دیگر، هجوم روسیه به اکراین نیز بحرانی تازه برای صنایع مختلف خلق کرده است. خودروسازی جهان با رهایی از سایهی سنگین کرونا در سال ۲۰۲۱ به مدار رشد برگشت اما حالا با زیان ناشی از تحریم روسیه، تعطیلی کارخانهها در این کشور و از دست دادن مشتریان روس مواجه شده است. کمبود تراشه و چند مادهی معدنی مورد نیاز خودروهای مدرن نیز، در سال ۱۴۰۰ صنعت حمل و نقل جهان را تحت تاثیر قرار داد.
آخرین شب سال ۱۴۰۰، فرصتی مغتنم برای خدمتگذاران شما در سایت پدال است تا به بهانهی انتخاب بهترین خودروی ایرانی و خارجی، نزدیکتان باشند. هرچند که گزینش مدلهای مونتاژ داخل، یادآوری تلخ از عقب ماندگی کشورمان در صنعت خودروسازی است اما نشاندهندهی دیدگاه نویسندگان پدال با رویکرد مدلهای صفر کیلومتر موجود در ایران خواهد بود. امیدواریم که این مطلب در آخرین شب قرن، دلهای ما را نزدیکتر کند.
محمدرضا اشتری؛ فیدلیتی بهمن موتور و تویوتا سکویا
طی سالهای اخیر، با توجه به کاهش ارزش پول ملی ایران و توقف واردات خودروهای خارجی، توجه به کراساورهای چینی افزایش یافت. از سویی دیگر، کیفیت مدلهای ساخت چین نیز، با بهبود چشمگیر مواجه شد. این شرایط، به خوبی نشان داد که خودروهای چینی از برندهای شناخته شده، برتری قابل ملاحظهای نسبت به تولیدات ایران خودرو و سایپا دارند.
فیدلیتی مونتاژ بهمن موتور، براساس جتور X70 در ایران عرضه میشود. جتور، برند زیرمجموعهی چری است و از این جهت، سابقهی مثبت دارد. امویام X33 و تیگو ۷ مونتاژ مدیران خودرو در سالهای اخیر، رضایت نسبی مشتریان را در پی داشتند و حالا، میتوان فیدلیتی را به عنوان یک کراساور چینی جدید که قیمت منطقی با توجه به شرایط بازار ایران دارد، پذیرفت.
حال که مدلهای صفر کیلومتر از برندهای شناخته شدهی جهان، دور از دسترس هستند؛ طراحی بدنه و کیفیت ساخت فیدلیتی در مقایسه با دیگر محصولات مونتاژ ایران، جالب توجه به نظر میرسد. دوام و استهلاک این خودرو در سالهای آینده، مشخص خواهد شد اما سواری بسیار خوب فیدلیتی برای رانندگی روزانه و سفرهای بین شهری با خانواده، در تستهای انجام شده توسط کارشناسان مختلف، اثبات شده است. فیدلیتی در کلاس کراساورهای چینی با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار، ارزش بالایی دارد؛ هرچند که برای خریدار ایرانی در بازار آزاد، بیش از یک میلیارد تومان است.
احتمالا از انتخاب فیدلیتی به عنوان بهترین مدل مونتاژ ایران از نگاه من، متوجه شدهاید که علاقهمند مدلهای خانوادگی با قابلیت تردد شهری و مناسب سفر هستم. هرچند که تولیدات پورشه، همیشه در نظرم جذابترین خودروهای دنیا بودند اما کراساورهای ژاپنی با قیمت منطقی و امکانات هماهنگ با استاندارد جهانی نیز، جایگاه ویژهای در فهرست رویاهای من دارند.
رونمایی از تویوتا سکویا در بهمنماه ۱۴۰۰، پاسخی به نیاز خانوادههای علاقهمند طبیعتگردی بود. این شاسیبلند پهنپیکر، ظاهرا، برای رانندگی روزانه نیز کاربردیتر از لندکروزر است. در نمای داخلی سکویا ۲۰۲۲، سبک طراحی نزدیک به شاسیبلندهای امریکایی دیده میشود و زیر کاپوت، پیشرانهی هیبرید ۳/۵ لیتر توئین توربوشارژ با قدرت ۴۳۷ اسب بخار، ایدهال به نظر میرسد. این خودرو همراه آپشنهای TRD، توانایی بسیار خوبی برای رانندگی در مسیرهای خارج جاده خواهد داشت. تویوتا وعده داده است که نسخهی پایه از سکویا، با قیمتی حدود ۵۵ هزار دلار تولید شود.
امیر دهقان؛ ایران خودرو تارا و کادیلاک CT5-V بلکوینگ
در آشفته بازار خودروی کشورمان با انبوهی از خودروهای چینی مونتاژی گرانقیمت و خودروهای داخلی قدیمی و از رده خارج، قطعاً هیچ انتخابی لایق عنوان بهترین نخواهد بود ولی بااینحال در این شرایط از دید من تارا میتواند گزینهٔ معقولتری باشد زیرا پلتفرم مدرنتری نسبت به دیگر خودروهای داخلی دارد، از کیفیت و ایمنی بالاتری برخوردار است و تجهیزات آن طبق معیار خودروهای داخلی نسبتاً مناسب است.
تارا به پیشرانۀ TU5 پلاس مجهز است که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 محسوب میشود یعنی پیشرانهای که سالها است در محصولات ایرانخودرو مورداستفاده قرار میگیرد و با عملکردی نسبتاً مناسب، امتحان خود را پس داده است. البته طراحی بیرونی تارا میتوانست بسیار بهتر باشد اما متأسفانه ایرانخودرو به شکلی کاملاً ناشیانه صرفاً سعی کرده ظاهر این خودرو را از پژو ۳۰۱ متمایز کند. بااینحال درمجموع به نظر من، تارا با قیمت بازار حدود ۴۰۰ میلیون تومان در شرایط فعلی میتواند انتخاب مناسبی باشد.
انتخاب یک خودرو از بین دهها مدل جدیدی که اخیراً در بازارهای جهانی معرفی شدهاند کار بسیار سختی است خصوصاً که این انتخاب محدود به سگمنت یا نوع خاصی از خودروها نیست. بااینحال، انتخاب من برای این بخش کادیلاک CT5-V بلکوینگ است زیرا در دوران گیربکسهای دوکلاچه، سامانههای چهارچرخ محرک و موتورهای الکتریکی، یک سدان محرک عقب قدرتمند با گیربکس دستی واقعاً مثل یک گوهر نایاب است.
این ماشین همچنین توسط نشریات خودرویی مختلف هم بشدت تحسین شده و حتی بالاتر از رقبای ژرمن خود قرار گرفته است. CT5-V با برخورداری از ۶۷۰ اسب بخار قدرت که از یک پیشرانهٔ سنتی سوپرشارژ بیرون میآید و از طریق دستهدندهٔ گیربکس دستی در اختیار راننده قرار میگیرد، هیجان و لذت خالصی را ارائه میکند. از سوی دیگر، بلکوینگ به لطف سیستم تعلیق مغناطیسی عالی جنرال موتورز، در رانندگیهای روزانه هم سواری نرم و راحتی دارد و میتواند بهعنوان یک خودروی خانوادگی مورداستفاده قرار گیرد.
شاهین احمدزاده؛ ایران خودرو تارا و تویوتا سکویا
خریداران خودرو اولویت های مختلفی برای انتخاب محصول مدنظر خود دارند. برخی افراد به طراحی ظاهری بیش از هر چیز دیگری اهمیت می دهند. برای برخی خریداران قیمت فاکتوری تعیین کننده است و برخی نیز طراحی داخلی، هزینه های نگهداری پایین، مصرف سوخت مناسب و… اهمیت دارد. برای بنده به عنوان مترجم و نویسنده فعال در حوزه خودرو، هزینه های نگهداری پایین و قابلیت اطمینان بالا مهم ترین اولویت در انتخاب خودروست و از طرف دیگر علیرغم پیشرفت چشمگیر چینی ها در امر تولید خودرو، بنده علاقه چندانی به محصولات عرضه شده در بازار داخلی ندارم و انتخاب خودم در بخش بهترین خودروی تولید داخل به ایران خودرو تارا محدود می شود که در واقع قیمت مناسب تری نیز نسبت به چینی های گران قیمت دارد. بهترین خودروی خارجی امسال نیز از نظر بنده تویوتا سکویا جدید است که ویژگی های جذابی دارد.
تارا جدیدترین خودروی ایران خودرو است که بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ شکل گرفته است. در ابتدا قرار بود ۳۰۱ وارد بازار شود اما تحریم های آمریکا مانع از حضور این خودرو در بازار شد و ایران خودرو نیز تصمیم گرفت با تکیه بر دانش بومی و توان مهندسان خود تارا را تولید نماید. این خودرو از نظر طراحی شاید بهتر از محصولات گذشته ایران خودرو بنظر بیاید اما قطعا توانایی رقابت با محصولات روز دنیا را نخواهد داشت هرچند برای بازار ما یک حرکت مثبت تلقی می شود. در بطن این خودرو همان پیشرانه مشهور TU5 با پسوند پلاس قرار گرفته است که با اعمال برخی تغییرات قدرتش به ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور هم به ۱۵۰ نیوتون متر رسیده است. اگرچه نمی توان چنین محصولاتی را با تیتر “بهترین خودرو” انتخاب نمود اما حداقل برای یک مصرف کننده متوسط که بودجه بالایی ندارد و از طرفی به دنبال هزینه های نسبتا کم و خدمت پس از فروش گسترده است شاید تارا یک گزینه تازه و متفاوت بنظر برسد. اگرچه تولید تندر ۹۰ چند سالی است که متوقف شده اما می توان نمونه های صفر کیلومتر آن را نیز بخاطر هزینه های مالکیت و نگهداری پایین، فضای بار و کابین زیاد و پیشرانه قدرتمند و کم مصرف انتخاب نمود.
همه می دانیم که تب شاسی بلندها و کراس اوورها دنیا را فرا گرفته است و ما نیز از این قاعده مستثنا نیستیم. حال اگر بخواهیم یک شاسی بلند قلدر، جادار، مطمئن و نسبتا کم مصرف را انتخاب کنیم شاید بهتر باشد سری به محصولات ژاپنی ها بزنیم. پس از تولید طولانی مدت نسل پیشین، سرانجام تویوتا از نسل جدید شاسی بلند بزرگ سکویا پرده برداری کرد. این خودرو از پیشرانه ۳.۵ لیتری توئین توربوی هیبریدی با قدرت ۴۳۷ نیوتون متر و گشتاور ۷۹۰ نیوتون متر سود می برد و نسبت به قبل بهبودهای فراوانی را در همه زمینه ها تجربه کرده است. طراحی خودرو نیز کاملا مشابه وانت قلدر توندرا شده است تا بر حس قدرت خودرو بیفزاید. تجهیزات مدرن زیادی در سکویا وجود دارد و با توجه به خوشنامی این خودروساز در تولید محصولاتی با دوام و کم هزینه، سکویا انتخاب بنده برای سفرهای طولانی و جابجایی افراد خانواده خواهد بود.
ابوالقاسم اسلامی؛ دنا پلاس و مرسدس بنز کلاس C
نسخه به روز شده دنا که با نام دنا پلاس شناخته میشود، بسیاری از مشکلات آن برطرف شده است. این خودرو که از سال ۱۳۹۵ به بازار ایران اضافه شد، تغییرات ظاهری نسبتا قابل قبولی در مقایسه با نسخههای قبلی داشته و چهرهای به مراتب جذابتر و مدرنتر دارد.
برخی امکانات و آپشنهای این خودرو به روزرسانی شده و جذابیت زیادی برای طرفداران ایجاد کرده است. علاوه بر این دنا پلاس یکی از باکیفیتترین محصولات بومی در بازار به شمار میرود و به همین دلیل این خودرو یکی از بهترینهای سال ۱۴۰۰ است.
یکی از بهترین ماشین های سال ۲۰۲۲ که طرفداران بسیاری دارد، خودروی مرسدس بنز C کلاس است. این خودروی لوکس و شیک چهار در از سایر مدلهای بنز با طراحی جدید، فضای داخلی چشمگیر و خیرهکننده تمایز پیدا میکند. فناوریهای امنیتی این خودرو افزایش یافته و به همین علت یکی از بهترین محصولات جهانی در سال ۱۴۰۰ است.
با توجه به افزایش خودروهای برقی، بد نیست اشارهای هم به بهترین محصول در این زمینه داشت. لوسید ایر را میتوان بهترین خودروی الکتریکی جهان در سال ۱۴۰۰ دانست. باتری لوسید ایر ۲۰۲۲ میتواند شعاع حرکتی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مایل را در اختیار قرار دهد و یکی از جدیدترین خودروهای سال ۲۰۲۲ شناخته میشود که طرفداران بسیاری کسب کرده است.
علی صفرپور؛ فراری 296GTB
وقتی که حرف از خودروی سال شد، ابتدا به مدلهای مثل پورشه ۹۱۱ GT3 و لوسید ایر فکر کردم؛ اما از نگاه من یک تکه پازل در هر دو این خودروها گم شده بود: آن هم تحول بود. خوب که به لیست خودروهای معرفیشده در سال جدید نگاه کردم، فراری ۲۹۶ GTB توجه من را به خود جلب کرد. طراحی مثالزدنی نخستین خودروی فراری که رسما از یک موتور V6 استفاده میکند در کنار ۸۳۰ اسب بخار قدرت و شتاب ۲.۹ ثانیهای حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
به نظر من فراری با ساخت ۲۹۶ GTB، به هدف خود با ساخت SF90 استراداله رسیده است: ساخت خودرویی که آنها را از دوران فراری لافراری دور کرده و به عصر خودروهای برقی وارد کند. ۲۹۶ مانند ببر دستآموزی که به درخواست مالکش رام یا وحشی میشود، با بهرهگیری از سیستم هیبریدی، اجزای الکترونیکی پیشرفته و پیچیده، تسلط بالای رانندگی وعملکرد مثالزدنیاش حقیقتا لیاقت رسیدن به عنوان خودروی سال را دارد. هرچند هم پورشه ۹۱۱ GT3 مثل تمام نسلهایش بیمانند بود و هم لوسید ایرعملکرد فوقالعادهای داشت، اما نهایتا این فراری ۲۹۶ GTB بود که حرکت بوگاتی ویرون با صنعت خودرو را با فراری انجام داد و دروازههای یک عصر جدید را برای اسبهای ایتالیایی باز کرد.
جواد عقیلی؛ ریویان
حقیقتاً تسلا مدل اس پلاد شورانگیز است. مرسدس AMG GT بلک سریز فوقالعاده قابلاحترام و فورد برانکو هم لذتبخش است اما ازنظر من ریویان R1T به عنوان نخستین پیکاپ الکتریکی واقعی و تولید انبوه جهان میتواند شایسته عنوان خودروی سال باشد. ریویان از فرمول تسلا برای موفقیت استفاده میکند. اولین است و ویژگیهای فانتزی جالبی مثل محفظه بار و تواناییهای آفرود فوقالعاده دارد.
ریویان در مسابقه با تسلا سایبرتراک، فورد F-150 لایتنینگ و سایر پیکاپهای الکتریکی، زودتر وارد بازار شده است. ما که اینجا دستمان از تست و بررسی چنین خودروهایی کوتاه شده اما بررسیهای سایتهای معتبری جون ادموندز و موتورترند و کار اند درایور همراه با تحسین این محصول بوده و قابلیتهای کاربردی آن در کنار ویژگیهای کابین لوکس و شتاب عالی و برد مناسب باعث میشوند که این خودرو را بهعنوان یک آغازگر جریان جدید به عنوان خودروی سال انتخاب کنم.
انتساب لقب بهترین یا خودروی سال به خودروهایی که در حال حاضر در کشورمان عرصه میشوند را در شأن مردم نمیدانم. البته با احترام به همکارانم که باتوجه به شرایط جبری موجود دست به انتخابی تاگزیر زدهاند. اینها تعدادی معدود شبه خودروی قدیمی و زواردررفته منسوخ بزک شده یا وارداتی فوق گران هستند. کافی است که این خودروها را با خودروهای روز دنبا با قیمت مشابه آنها مقایسه کتیم. بنابراین من هیچ خودرویی را لایق دریافت خودروی سال داخل ایران نمیدانم هرچند که من و شما را مجبور به استفاده و تحمل این خودروها کرده باشند.
مهردادکمال
۱۰ فروردین ۱۴۰۱همه انتخابات خوب و بجا بود اما چند تا هم هستن جاشون خالیه و میشه روشون فکر کرد! لندکروز جدید که احتمالا ماندگار ترین محصول باشه و 15-20سال مثل ساعت کار کنه کادیلاک اسکالید جیپ گراند واگونیر رم ۱۵۰۰ مرسدس glsمی باخ استون مارتین 707 که عملا رکورد بهترین سوپر اسپرت ها رو داره بی ام و m5cs مرسدس اس کلاس جدید و خیلی محصولات دیگه
رضامنش
۲۹ فروردین ۱۴۰۱هیوندایی کیا بنز تویوتا و جنسیس سرامد بودند