چشم اندازهفته نامه

بهترین خودروی شرکت‌هایی که از بین رفتند، از دتوماسو تا پونتیاک

زمانه تغییر می‌کند و گاهی شرکت‌هایی که بازار پررونقی داشتند، در سراشیبی سقوط می‌افتند و از بین می‌روند. با پدال همراه شوید تا به بهترین خودروی خودروسازانی که دیگر وجود ندارند نگاهی بیندازیم.

AMC: ایگل سال ۱۹۸۰

تأثیرگذارترین خودروی AMC روی صنعت خودروسازی مدل ایگل بود. این یک خودروی خانوادگی با سامانهٔ چهارچرخ محرک و ارتفاع بیشتر از زمین بود که برای مسیرهای خشن طراحی شد. از بسیاری جهات، ایگل را باید پدر کراس‌اوورهای امروزی دانست.

سرنوشت AMC چه شد؟ این شرکت در سال ۱۹۷۹ توسط رنو خریداری شد اما با کاهش نسبی قیمت سوخت در دههٔ ۸۰، فروش محصولات عمدتاً کوچک AMC کاهش یافت. «ژرژ بس» مدیرعامل رنو که از حضور این شرکت در آمریکا دفاع می‌کرد نیز در سال ۱۹۸۶ به قتل رسید و جانشینان او که علاقه‌ای به حفظ AMC نداشتند در سال ۱۹۸۷ شرکت را به کرایسلر فروختند.

دتوماسو: پانترا سال ۱۹۷۱

«الخاندرو دتوماسو» برای رقابت با فراری، خودرویی فوق‌العاده زیبا طراحی کرد و یک پیشرانهٔ V8 فورد را پشت صندلی‌های آن قرار داد. علیرغم مشکلات کیفی پانترا، اشتهای بازار آمریکا برای خودروهای پرفورمنس فروش مناسبی را برای آن به ارمغان آورد. البته واردات این ماشین به آمریکا در سال ۱۹۷۵ خاتمه یافت اما برای دیگر بازارها مثل اروپا همچنان تا سال ۱۹۹۲ تولید می‌شد.

سرنوشت دتوماسو چه شد؟ دتوماسو در سال ۱۹۷۵ با مازراتی ادغام شد و با اینکه فروش پایینی داشت تا سال ۲۰۰۴ همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

جنسن: اینترسپتور سال ۱۹۶۶

در دورانی که بازار خودروهای اسپرت بریتانیایی مثل تریومف و ام‌جی رونق داشت، جنسن برای کسانی که بیشتر به گشتاور دور پایین و سواری راحت اهمیت می‌دادند تا هندلینگ چابک، اینترسپتور را ارائه کرد. حدود یک دهه بعد اما زمانی که جنسن زیر مشکلات مالی نابود شد، اینترسپتور هم بدون جایگزین کنار رفت.

سرنوشت جنسن چه شد؟ جنسن در سال ۱۹۷۶ به فعالیت خود پایان داد و هرچند در سال ۲۰۰۱ با خودروی جدید بنام S-V8 احیا شد اما پس از ساخت تنها ۲۰ دستگاه دوباره به تاریخ پیوست.

مرکوری: کوگار سال ۱۹۶۷

کوگار که بر اساس موستانگ ساخته شده بود، به بازار آمد تا فاصلهٔ بین ماسل کار فورد را با تاندربرد پر کند. این خودرو با ترکیب پرفورمنس ماسل کار و تجمل بیشتر، به قهرمان مرکوری تبدیل شد. نسل‌های بعدی کوگار سعی کردند دوباره به روح اصلی این ماشین بازگردند اما به دلیل پرفورمنس ضعیف عمدتاً شکست خوردند.

سرنوشت مرکوری چه شد؟ پس از بحران اقتصادی ابتدای قرن بیست و یکم، فورد پایان مرکوری را در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد و آخرین خودروی آن که یک سدان گرند مارکینز بود در ژانویهٔ ۲۰۱۱ از خط تولید خارج شد.

الدزمبیل: ۴۴۲ سال ۱۹۶۸

۴۴۲ ابتدا به‌عنوان یک پکیج پرفورمنس برای الدزمبیل کاتلاس ارائه شد اما این نسخه آن‌قدر محبوب شد که الدزمبیل در سال ۱۹۶۸ آن را به یک مدل مجزا تبدیل کرد. این شرکت با همکاری تیونر آمریکایی هرست نسخه‌ای حتی قوی‌تر از ۴۴۲ را هم با ۳۹۰ اسب بخار قدرت و ترمز و تعلیق ارتقاءیافته تولید کرد. برای چند سال ۴۴۲ مترادف با پرفورمنس بود اما در سال ۱۹۷۳ این نام دوباره به پکیجی برای کاتلاس تبدیل شد.

سرنوشت الدزمبیل چه شد؟ پس از دههٔ ۷۰، محصولات الدزمبیل حتی در بین خودروهای دیگر برندهای جنرال موتورز هم گم شدند چه رسد به خودروهای دیگر خودروسازان. به همین دلیل، جنرال موتورز نهایتاً در سال ۲۰۰۴ این برند را تعطیل کرد.

پونتیاک: فایربرد سال ۱۹۶۷

درحالی‌که جنرال موتورز از ترس ایجاد رقیبی برای کوروت اجازهٔ ساخت خودروی اسپرت دونفره را به پونتیاک نداد اما این شرکت مجوز ساخت کوپهٔ اسپرتی بر اساس کامارو را دریافت کرد. این ماشین چهار نسل در کنار کامارو به تولید رسید تا اینکه در سال ۲۰۰۲ به کشتارگاه خودروها فرستاده شد.

سرنوشت پونتیاک چه شد؟ جنرال موتورز پس از ورشکستگی در سال ۲۰۰۹، تعدادی از برندهای خود را حذف کرد که پونتیاک هم یکی از آن‌ها بود.

پلیموث: رود رانر سال ۱۹۶۸

خودروهای عضلانی آمریکایی به‌تدریج قوی‌تر و گران‌تر شده و از دسترس عمدهٔ خریداران خارج شدند اما رود رانر بازگشتی به فرمول اولیهٔ ماسل کار بود یعنی قرار دادن پیشرانه‌ای قدرتمند در سینهٔ خودرویی ارزان‌قیمت. رود رانر در اولین سال حضور در بازار، از انتظارات پلیموث بسیار فراتر عمل کرد چون این برند در زمان مناسبی یک ماسل کار مقرون‌به‌صرفه را به بازار فرستاد.

سرنوشت پلیموث چه شد؟ کرایسلر در سال ۲۰۰۱ برند پلیموث را کنار گذاشت و محصولات آن یا از خط تولید کنار رفتند یا به کرایسلر تغییر برند دادند.

روور SD1 سال ۱۹۷۶

شاید بتوان گفت روور کاملاً از بین نرفته است زیرا در چین با تغییر نام به رووی در حال فعالیت است. درهرحال، SD1 آخرین تلاش روور برای ساخت یک مدل پرچم‌دار واقعی به‌تنهایی بود پیش از آنکه برای کاهش هزینه‌ها با هوندا همکاری کند. طراحی متمایز و پیشرانهٔ هشت سیلندر، SD1 را در صدر سبد محصولات روور قرار داد تا در برابر سدان‌های لوکس مرسدس بنز و ب‌ام‌و قرار گیرد.

سرنوشت روور چه شد؟ در سال ۱۹۹۴ ب‌ام‌و گروه روور را که شامل لندروور هم می‌شد خرید. سپس بعدازاینکه در سال ۲۰۰۰ ب‌ام‌و لندروور را به فورد فروخت، شرکتی بنام ام‌جی روور شکل گرفت. این شرکت اما در سال ۲۰۰۵ ورشکست شد و بعداً به دست چینی‌ها افتاد.

ساب ۹۹ سال ۱۹۶۸

۹۹ فصل جدیدی را در تاریخ ساب آغاز کرد. در این مدل، برند سوئدی طراحی‌های قبلی خود را با ظاهری مدرن‌تر جایگزین کرد و یک پیشرانهٔ چهار سیلندر متعلق به تریومف هم پیشرانهٔ دو زمانهٔ قدیمی DKW را به زباله‌دان فرستاد. نسخهٔ توربو که در سال ۱۹۷۸ به بازار آمد هم یکی اولین خودروهای خانوادگی توربوشارژ جهان بود.

سرنوشت ساب چه شد؟ ساب در سال ۲۰۰۰ توسط جنرال موتورز خریداری شد و سپس شرکت آمریکایی ۱۰ سال بعد آن را به اسپایکر فروخت. ساب اما در سال ۲۰۱۱ تولید خودرو را متوقف کرد و سپس یک شرکت چینی بنام NEVS دارایی‌های ساب را خرید. بااین‌حال، تاکنون این مالک چینی هیچ استفادهٔ جدی از این برند سوئدی نکرده است.

تریومف: استاگ سال ۱۹۷۰

هرچند شاید رودسترهای اسپرت موفق و زیبای تریومف در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ گزینه‌های برجسته‌تری باشند اما از دید ما استاگ که با پیشرانهٔ V8 بریتانیایی پاسخی به مرسدس بنز SL بود، شایستگی بیشتری برای عنوان بهترین محصول تریومف دارد. هرچند این ماشین از مشکلات قابلیت اطمینان رنج می‌برد اما رانندگی خوبی داشت.

سرنوشت تریومف چه شد؟ تریومف در سال ۱۹۶۰ توسط لیلاند موتورز خریداری شد و در دههٔ ۷۰ در بازار سدان‌های اسپرت کوچک اروپا با ب‌ام‌و رقابت می‌کرد. آخرین خودروی این برند مدل TR7 بود که در سال ۱۹۸۱ از روی خط تولید کنار رفت هرچند که تریومف تا چند سال بعد با ری‌بج کردن هوندا سیویک همچنان به حیات خود ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۸۴ بریتیش لیلاند به‌طور کامل این برند را کنار گذاشت. جالب اینکه وقتی در سال ۱۹۹۴ ب‌ام‌و گروه روور را خرید، حقوق برند تریومف را هم به دست آورد و تا به امروز در اختیار دارد.

ساترن SL سال ۱۹۹۰

SL که به‌عنوان اولین محصول ساترن در سال ۱۹۹۰ به بازار آمد، شبیه هیچ خودروی دیگری در مجموعهٔ جنرال موتورز نبود. این خودرو روی پلت‌فرم اختصاصی ساترن ساخته شده بود و در کارخانهٔ جدیدی تولید می‌شد. عجیب‌تر اینکه پانل‌های بدنهٔ SL پلاستیکی بودند زیرا این ماده ارزان‌تر، بادوام‌تر و سبک‌تر از فولاد بود. رویکرد منحصربه‌فرد ساترن برای رقابت با خودروسازان ژاپنی در ابتدا نتیجه داد و تا سپتامبر ۱۹۹۳ نیم میلیون دستگاه SL ساخته شد.

سرنوشت ساترن چه شد؟ ساترن در دههٔ ۲۰۰۰ هویت خود را در باتلاق جنرال موتورز از دست داد و قربانی استراتژی مهندسی نشان (ری‌بج خودروها) شد. این برند نهایتاً در اوایل سال ۲۰۱۰ تعطیل شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۱ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    امریکاییهای این لیست معرکه هستن
    بسیار ارزشمند و زیبا
    ماشالاه

    موافقم 59
    مخالفم 82
    1. فرشاد

      ۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (932 ديدگاه)

      حالا خوبه جز یکی همه ورشکستا امریکن کار بود

      موافقم 36
      مخالفم 11
      1. بابک

        ۲ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (19 ديدگاه)

        دوست عزیز یکی از عوامل ورشکستگی ، کیفیت و مرغوبیت بالای خودرو نسبت به سیگمنتی هست که اون خودرو قرار داره .
        یعنی چون قیمت تمام شده خودرو بالا درمیاد مشتری هاشو از دست میده .
        بنابراین وقتی دوستمون از خودروهای بقول شما امریکن کارز تعریف میکنه اشاره به ورشکستگی کمپانی جوابش نیست .

        موافقم 20
        مخالفم 5
  2. پیام رحمانی

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    برند پونتیاک اگه با تولید محصولات عضلانی محدود و خاص احیا بشه خیلی عالی میشه یعنی یه پول دار پیدا نمیشه امتیازشا از جنرال موتور بگیره احیاشه کنه😑

    موافقم 69
    مخالفم 2
    1. Anti BTS

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (217 ديدگاه)

      نمیصرفه دیگه . وقتش گذشته . دوره درون سوز داره سر میاد . همین طوری دارن آب میرن و میشن هیبرید و برقی . چلنجر و چارجر دارن برقی میشن یا دیگه v8 ندارن ، دیگه چه برسه به بقیه .

      موافقم 52
      مخالفم 3
      1. amir

        ۱ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        کاش این کفار یاد میگرفتن بدون اینکه گند بزنن به طراحی خودرو ها صرفا موتورشو برقی میگردن منتها هرمحصول درونسوزی که میخوان نسل جدیدشو با موتور برقی بدن قشنگ یه پسرفت اساسی تو طراحیش میکنن و کلا همه چی فدای آئرو میشه صرفا با یک عدد تخم مرغ چرخ دار طرفیم که داشبردش از شرق تا غربش مانیتوره طراحی داخلی های پرجزئیات و ماندگار پورشه کاین بنز اس کلاس های قدیمی که پر دکمه و عقربه و ظرافت بودن کلا یه مانیتور شده رفته حتی دسته دنده اتومات های قشنگی مثل مال بیمر ( شیشه ای بلوری خشگل بود) صرفا شده یه دایره

        موافقم 32
        مخالفم 15
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    اون دتوماسو و مرکوری خیلی خوشگلن

    موافقم 31
    1. amir

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      de tomasso p72
      رو سرچ کن داش

      موافقم 13
      مخالفم 1
  4. amir

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    پونتیاک فایربرد و مرکوری کوگار عجب چیزایی بودن
    البته دتوماسو امروزه با مدل خفن برگشته

    موافقم 27
  5. سالار فصل

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    ساب اگر اشتباه نکنم در زمینه صنعت هوایی و نظامی مشغول به کار هست

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. amir

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      بله مدل های جذابی هم مثل ویگن دراکن گریپن و … هم داره
      بعد یه چیز جالب دیگه میدونستید آلفرد نوبل مخترع دینامیت مدتی سردمدار شرکت اسلحه سازی بوفورس هم بوده؟

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. بابک

        ۲ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (19 ديدگاه)

        اینکه راجع به نوبل نوشتی ، چه ارتباطی به این مقاله داره و اساسا برای علاقمندان به مبحث خودرو چه اهمیتی داره که مخترع دینامیت با حفظ سمت تایتل بعدی اش چی بوده ؟

        1. amir

          ۲ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          همینطوری نوشتم در حکم تبادل اطلاعاته داش
          همینطوری که این مجله هم برای همین تبادل اطلاعات ما ازش استفاده میکنیم نوشتم که اگر کسی ندونست به دانسته هاش اضافه بشه میدونم ربطی نداشت باز شما ببخش

  6. Siyavash

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (801 ديدگاه)

    عجب ماشین هایی بودن…پونتیالک..دتوماسو..جنسن..مرکوری..پلیموث..💯💯

    موافقم 16
  7. سالار فصل

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    این برند های آمریکایی میتونستند هر کدام به صورت مستقل صنعت خودروسازی دنیا را تحت تاثیر قرار بدن
    حیف و صد حیف

    موافقم 34
    مخالفم 4
    1. amir

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      ورشکستگی جنرال موتورز خیلی از شرکت هارو به کام مرگ فرستاد

      موافقم 26
    2. hssn

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (491 ديدگاه)

      خودخواهی جنرال موتورز درمورد کوروت باعث نابودی همه اون کمپانی‌هایی شد که زیرنظرش بودن، کثافت خالصه این جنرال موتورز.

      موافقم 14
      مخالفم 8
  8. علی ===

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    الدزموبیل هایی که موقع جنگ آمریکا و عراق به ایران آمدن ماشین های قشنگ و جالبی بودند

    موافقم 20
  9. علی یوسفی

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (264 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت ممنون از نوشته خوب شما و چندتا نکته مینویسم اول اینکه نقطه سیاه کارنامه جنرال موتورز حذف پونتیاک و الدزمبیل بود متاسفانه مدیران ارشد این شرکت هنوز به ضرورت احیای این دو برند پی نبردن دوم در مورد الدزمبیل بنظرم تورنادو و در مورد amc مدل پیسر هم جایگاه خاص و منحصربفردی داشتن و نکته سوم هم میشه در مقاله دیگه ای به یکسری برندهای دیگه هم اشاره کرد مث پاکارد و دوزنبرگ و یه سری حودروهای قدیمی اما بسیار ارزشمند مث دلاهایه و اشتاتز و تالبوت و بورگوارد و استودبیکر و آستین.

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. amir

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      بی شک اگه برندی مثل پونتیاک رو احیا میکردن و به ریبج کردن محصولات هولدن نمیپرداخت در اواخر میتونست خیلی موفق تر باشه و سکوی پرتابی برای جنرال باشه

      موافقم 14
    2. بابک

      ۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (19 ديدگاه)

      واقعا بنظرت مدیران ارشد یک ابر هولدینگ صنعتی با اون میزان از دانش و تجربه ، در کار خودشون آنقدر لایق نیستند تا به ضرورت واقعیتی که شما پی بردی ، پی ببرند ؟؟؟

      موافقم 2
      مخالفم 7
      1. علی یوسفی

        ۲ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (264 ديدگاه)

        کارب عزیز بابک مدیران ارشد هیچگاه عقل کل نیستن و هیچگاه هم تصمیماتشون کاملا درست نیست و الا الان هنوز شرمپ مدیر مرسدس و ژاک ناصر مدیر فورد بود مطلب بعدی هم اینه که بسیاری از طرفداران جنرال موتورز در ایالات متحده نسبت به پایان تولید پونتیاک معترض بودن ولی خب مدیران هم قطعا برا خودشون دلایلی داشتن اما خب فراموش نکنیم مدیران صنایع خودروسازی آمریکا در دو دهه اخیر مورد نقد جدی بودن.

      2. amir

        ۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        من نمیدونم اینجا توی خونم نشستم دارم چرت وپرت مینویسم هیچ نقشی هم در اداره جنرال موتورز ندارم ولی ظاهرا اون بزرگواران اونقدری کارشون درست بود که شرکت اخرش به ورشکستگی کشیده شد و دولت امریکا با خرید سهام نجاتش داد البته دستشون درد نکنه مشخصه که کار بسیار خوبی کردن

        موافقم 1
        مخالفم 1
  10. Arshia m3csl

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1173 ديدگاه)

    دتوماسو خداروشکر برگشته

    موافقم 4
    مخالفم 2
  11. amir

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    آقای دهقان ببخشید برند مرکوری رو ادسل فورد راه انداخت در اصل یا من اشتباه میکنم؟

  12. مهدی

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1738 ديدگاه)

    دنیا همینه دیگه این موضوعات تلخه . الدزمبیل به خصوص توی نیمه اول قرن ۱۹ جایگاه به شدت ویژه ای تو صنعت خودرو داشت و باید بدونیم با تب برقی شدن به ویژه تو کشور چین که بازار برندی مثل بیوک هست تو همین چند سال آینده هم قراره که این یکی برند قدیمی و خاطره ساز هم تعطیل بشه. چلنجر برقی به نظرم یه روزنه امید هست که با این خط مشی بشه خیلی از برندهای خاطره ساز رو همچنان نگه داشت توی بازار هرچند که خوشمون نیاد از باطری

    موافقم 17
    مخالفم 1
  13. JDM

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    دوستان عذرخواهی میکنم بابت کامنت غیر مربوط
    اما یه سوال به نظر شما بین gt86 یا لنسر 2014 کدوم انتخاب بهتریه استفاده خودم اسپرته اما با در نظر گرفتن تمام فاکتورها کدوم؟
    بازم شرمنده بابت کامنت بی‌ربط به مقاله🙏🏻

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. محسن

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      هیچکدوم خوشت میاد چند میلیارد بدی پای ماشین ۲۰۱۴؟ این ماشینا نوشون ۳۰ هزار دلار بودن یعنی به دلار امروز ۱۶۰۰ الی ۱۷۰۰ در صورتی که الان کار کرده هاشون چند برابر این عدد قیمت داره واقعا چرا یه وضی شده باید برای یه ماشین غیر کلاسیک چند برابر قیمت نوشو بدیم عجیبه

      موافقم 5
      مخالفم 9
    2. محسن

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      شما خودت متخصص ماشین ژاپنی بعد از ما میپرسی؟ ولی من بودم لنسر انتخاب میکردم چون از سدان اسپرت مثل جگوار پروژه ۸ خیلی خوشم میاد یا بی ام و ۳ یا ۵

      موافقم 0
      مخالفم 4
    3. amir

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      به عنوان داداش کوچیک شما هیچ کدوم از این دو رو سوار نشدم ولی جی تی ۸۶ مشخصا اسپرت تر از لنسره ولی یه چیزی هم در نظر بگیریم اینکه جیتی۸۶ ها صفر نیستن و صاحبان قبلی هم مثل همه ما عشق گاز و سرعت و به درستی استفاده نکردن ازش و نساختن باهاش اکثره جیتی ۸۶ هایی که دیدم یا کیلومتر زیادی داشتن یا به ندرت بدنه سالم بوده اکثره چند لکه رنگ و قطعه تعویضی اینا بوده باز لنسر از این لحاظ ایمن تره باز اگه اشتباه میگم عذرخواهی میکنم مبنا بر خوانده ها و شنیده ها نظر میدم و ممکنه اشتباه باشه در نهایت شما باید با توجه به بودجه و سلیقه تصمیم بگیرید

      موافقم 13
      مخالفم 1
  14. رومانی>چین>فرانسه

    ۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    یه زمان عاشق لوگوی ساترن بودم
    موندم چطور کرایسلر دووم آورد با اینکه از همه اشغال تر بود

    موافقم 4
    مخالفم 7
    1. محسن

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      جواب راحته چون اشغالتره و اشغال تر همیشه ارزونتره و افسرده ها ماشینای ارزونو ترجیح میدن

      موافقم 6
      مخالفم 7
  15. نیما

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    عالی کامل ولی اگر سرنوشت یک شرکت که آخرش به ما ایرانی ها گره خورده رو نقل می‌کردید بهتر میشد سرنوشت کارخانه هیلمن که آخرش ورشکست شد و نهایتا با پیکان خودمون یا همون هیلمن هانتر تقریبا مهندسی انگلیسی موتور رو دیدیم که هنوز بعد شصت سال زنده است روی وانت مزدا کارا و اریسان روا و اردی شاهد قلب تپنده هیلمن هستیم خدا قوت خسته نباشید مقاله بسیار مفید بود

  16. راننده پراید اوراقی

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه پایان غم انگیزی داشتن بمولا که اشکم درومد💔🥲

  17. ALI.S

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    زیبا بود👌🏼

  18. Mmareza

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    باید میومدن تو ایران سرمایه گذاری میکردن ☠️🗿🗿

  19. Enzo Ferrari 2008

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    دتوماسو رقیب فراری بود

  20. مجتبی

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ساترن میخوره بهش میخوره پراید باشه اگه جلوش تیز نمی کردن

  21. BMW

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    بعضی هاشون رو واقعا میشد حمایت کرد🥲😁

  22. احمدی

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پراید هم در سال بیش از هیتلر آدم میکشت ولی همچنان تولید شد تا اینکه در سال 1416 جمعیت کشور. به کل تمام شد ودیگر کسی اورا نخرید

  23. عارف رضاییان

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    مدل جدید از دتوماسو واقعا خاصه هنوز تولید میشه ولی در تیراژ خیلی پایین

  24. عاشق پدال

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (254 ديدگاه)

    داتسون چی؟
    یه وانتش رو یکی از همسایه های دوره کودکی صفر صفر خریده بود.تا جایی که یادمه تا ۲۵ سال زیر پاش بود. شاید تا الانم فکر کنم کار میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا