چشم انداز

بهترین خودروی بازار ایران در سال 1403 به انتخاب پدال

در اولین ساعات از شروع سال ۱۴۰۴ نگاهی به جدیدترین خودروهای رونمایی شده، طی ۱۲ ماه اخیر داشته‌ایم. این مطلب، بهترین مدل‌های جدید بازار ایران را از دید نویسندگان پدال نشان می‌دهد.

در کشور ما، خودروهای مدرن ساخت کشورهای توسعه یافته، به تعداد بالا و قیمت منطقی وجود ندارند. غالب مدل‌های وارداتی، حتی محصولات ساخت برندهای مشهور، از طریق چین وارد ایران می‌شوند و کیفیت مشابه ساخت اروپا یا ژاپن ندارند. با این شرایط، مشتری ایرانی مجبور به خرید از برندهای چینی، ضمن پرداخت قیمت بسیار بالا و هزینه‌های مرتبط با ترخیص گمرک و مالیات نیز هست.

بیشتر بخوانید:

علا‌ه‌بر نویسندگان پدال، امسال برای اولین‌بار،  از هوش مصنوعی نیز در انتخاب بهترین خودروی بازار ایران استفاده کرده‌ایم. این مورد در انتهای مطلب قابل مشاهده است.

جواد عقیلی

فولکس واگن ID یونیکس

در میان مدل‌هایی که در سال اخیر یا وارد کشور شدند یا تنها در نمایشگاه‌ها به نمایش درآمدند، نمونه های اندکی از خودروهای برجسته نیز دیده می شوند. با این حال ترجیح می دهم فولکس واگن ID یونیکس را به عنوان بهترین گزینه انتخاب کنم. این محصول، پلتفرمی منحصر به فرد برای خودروهای الکتریکی دارد و اسپرت، جذاب، پر از تکنولوژی، ایمن، پرشتاب، سرگرم کننده و آینده نگر است.

محمدرضا اشتری

ام‌وی‌ام X5 و آواتار ۱۱

با توجه به شرایط اقتصادی ایران و ناتوانی غالب مردم از پرداخت مبلغ بالای ۲ میلیارد تومان، همچنان ام‌وی‌ام X55 گرینه‌ای پرفروش باقی مانده است. رضایت نسبی خریداران این مدل از کیفیت فنی و خدمات گارانتی، در کنار برنامه‌های فروش اقساطی مدیران خودرو، منجر به افزایش تقاصا برای X55 شده است.

نسخه‌ی جدید X55 با تغییر چهره و جای‌گزینی گیربکس CVT با مدل دنده‌ای اتوماتیک، همراه خواهد بود. این خودرو به نام X5 با برند MVM عرضه خواهد شد و داخل کابین هم، دو نمایشگر بزرگ پیوسته خواهد داشت که هر کدام ۱۲/۳ اینچ هستند. این کراس‌اور از موتور ۱/۵ لیتر توربو، قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر می‌گیرد تا در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.

دیگر خودروی جالب معرفی شده برای بازار ایران، آواتار ۱۱ است. هرچند که قیمت نهایی این مدل، احتمالا بالای ۵ میلیارد تومان خواهد بود؛ اما سبک جدیدی از یک شاسی‌بلند مدرن با امکانات پیشرفته و آینده‌نگر ارایه خواهد کرد که در کشور ما سابقه نداشته است. آواتار ۱۱، علاوه‌بر تجهیزات لوکس و کابین بسیار باکیفیت، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷ ثانیه، ابعاد بزرگ‌ و اتاق جادار نیز فراهم می‌کند.

علی صفرپور

اکستریم VX

شاسی بلند لوکس چینی از شرکت چری که در بازار داخلی کشور با نام اکستریم VX به فروش می رسد، از موتور ۲ لیتر توربو با قدرت ۲۶۱ اسب بخار و  گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند.  گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته و سیستم دو دیفرانسل، برای این مدل ارایه می‌شود. وزن خالص اکستریم VX موتور ۲ لیتر با تجهیزات کامل، حدود ۲ هزار کیلوگرم است و میانگین مصرف سوخت ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند. بعضی منابع ایرانی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت اکستریم VX دو دیفرانسیل را ۸/۵ ثانیه اعلام کرده‌اند. ابعاد بزرگ این شاسی‌بلند باعث می‌شود، گزینه‌ای مناسب برای سفرهای خانوادگی باشد.

محمدجواد نورایی

گک امپو / GAC Empow

گک امپو  بی‌گمان ستاره بازار خودروی ایران در سال ۱۴۰۳ بود؛ خودرویی که با طراحی سنجیده، هماهنگی جذاب موتور و گیربکس و بهره‌مندی از آپشن خاص کیت اگزوز، استانداردی جدید از خودروهای چینی را به نمایش گذاشت. در حالی که تصور غالب این بود که خودروسازان چینی در عرصه پیشرانه‌های درون‌سوز از رقبای جهانی عقب‌ترند، امپو این پیش‌فرض را به چالش کشید و توانایی‌های خود را به اثبات رساند.

تجربه رانندگی با این سدان اسپرت، با فرمان‌پذیری دقیق، سیستم تعلیق کارآمد و عایق‌بندی قابل‌توجه، این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا واقعاً محصولی از صنعت چین پیش روی ماست؟ برندهای معتبری مثل دوج و ABT ارزش این خودرو را دریافته و به دنبال آن رفته‌اند، با این حال، در بازار ایران که به خودروهای شاسی‌بلند اقبال بیشتری نشان می‌دهد، امپو هنوز به جایگاه شایسته خود دست نیافته است؛ امیدوارم با ادامه همکاری میان شرکت‌های ایرانی و جی‌ای‌سی، شاهد حضور پررنگ‌تر این سدان ارزشمند در جاده‌های کشور باشیم.

سعید روشن

تانک ۳۰۰

تانک (Tank) یک برند زیرمجموعه‌ی گریت وال است که خودروهای دو دیفرانسیل و نیمه لوکس تولید می‌کند.  تانک ۳۰۰ از سال ۲۰۲۰ تولید می‌شود و آنچنان موفق به جذب مشتری شده که علاوه‌بر چین، خط مونتاژ دیگری در تایلند دارد. این خودرو با بدنه‌ی ۴در مکعبی و طراحی مشابه شاسی‌بلندهای امریکایی مثل جیپ رانگلر و فورد برانکو، مشهور شده است. تانک ۳۰۰ در تمام مدل‌ها، همراه سیستم دو دیفرانسیل و  گیربکس دنده اتوماتیک همراه قفل دیفرانسیل تولید می‌شود.

موتور ۲ لیتر توربو با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر برای تانک ۳۰۰ ارایه می‌شود. این خودرو از گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ZF آلمان مدل 8HF استفاده می‌کند که در محصولات مختلف فولکس واگن و بی‌ام‌و نیز دیده می‌شود. تانک ۳۰۰ دو دیفرانسیل، ۲۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد و در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. نهایت سرعت این خودرو، ۱۷۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر است.

امیر دهقان

جتا VS5

در بازار کشورمان، اساساً نمی‌توان خودرویی را پیدا کرد که لایق عنوان بهترین باشد زیرا شرایط خودروهای داخلی را که همه میدانیم و خودروهای چینی هم با قیمت‌های غیرواقعی عرضه می‌شوند. بااین‌وجود، طی یکی دو سال گذشته آزادسازی واردات خودرو باعث شده پای خودروهای قابل‌توجهی به ایران باز شود و تنوع بیشتری در بازار ایران شکل گیرد هرچند که اکثر این خودروها هم مونتاژ چین هستند و قیمت‌های بسیار بالایی دارند که باعث می‌شود از دسترس بخش عمده‌ای از جامعه خارج باشند. بااین‌حال، در بین خودروهای وارداتی می‌توان مدل‌های قابل‌توجهی را پیدا کرد که هم قیمت معقول‌تری نسبت به دیگر خودروهای وارداتی دارند و هم از مشخصات قابل‌قبولی برخوردار هستند.

قیمت جدید خودروهای وارداتی جتا VS7 و VS5 ماموت خودرو اعلام شد | مجله پدال

از دید من، جتا VS5 یکی از این خودروها است. این کراس‌اوور جمع‌وجور هرچند در بازار با بی‌مهری مواجه شده ولی از بسیاری جهات می‌تواند شایستگی عنوان بهترین خودروی بازار ایران در سال ۱۴۰۳ را داشته باشد. VS5 هرچند در چین تولید می‌شود ولی روی پلت‌فرم MQB A1 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که هندلینگ و ایمنی بهتری را نسبت به کراس‌اوورهای چینی فراهم می‌کند. علاوه بر این، تمام قطعات فنی این خودرو مثل پیشرانه و گیربکس از مهندسی فولکس‌واگن برخوردار هستند و درنتیجه کیفیت مطمئن‌تری دارند. حتی اتاق VS5 هم با سئات آتکا یکسان است و تنها در طراحی عقب و جلو با کراس‌اوور اسپانیایی گروه فولکس‌واگن تفاوت دارد؛ بنابراین، جتا VS5 اساساً فولکس‌واگنی است که در چین تولید می‌شود و در بازار ایران هم نسبت به خودروهای ژاپنی و کره‌ای قیمت معقول‌تری دارد.

شاهین احمدزاده

شاهین پلاس

انتخاب بهترین خودروی تولیدی بازار ایران در سال ۱۴۰۳ با توجه به گزینه‌های موجود و بضاعت صنعت خودروی کشور صورت گرفته است. انتخاب بنده در این میان شاهین پلاس اتوماتیک با پیشرانه ME16 است. با اینکه شاهین در مقایسه با خودروهای روز دنیا حرفی برای گفتن ندارد اما حداقل از نظر طراحی، آپشن و ایمنی بهتر از محصولات خود سایپا و همچنین برخی محصولات ایران‌خودرو عمل می‌کند. طراحی شاهین در مقایسه با خودروهای دیگر سایپا همچون ساینا و کوییک بسیار بهتر صورت گرفته و با اینکه متریال بکار رفته در کابین جای تعریفی ندارد اما طراحی این بخش نیز پذیرفتنی است.

قیمت شاهین پلاس اتوماتیک صفر در کارخانه و بازار (۳۰ اسفند ۱۴۰۳) | مجله پدال

مهم‌ترین تغییر شاهین پلاس نصب پیشرانه TU5 است که هم‌اکنون با کد ME16 شناخته می‌شود. این نیروگاه آهنین ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. در پایان باید خاطرنشان ساخت تمامی این نقاط مثبت تا زمانی پابرجا هستند که چشمان خود را روی قیمت بیش از ۱.۲ میلیارد تومانی شاهین پلاس ببندیم چراکه با این قیمت به نظر نمی‌رسد خودروی موردبحث ارزش خرید چندانی داشته باشد.

انتخاب هوش مصنوعی

چانگان CS35 پلاس

همه چیز در مورد چانگان CS35 پلاس و جنجال ورود آن! | لوازم یدکی برلیانس

در یک سال گذشته، چانگان CS35 پلاس به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای معرفی‌شده برای بازار ایران شناخته شده است. این کراس‌اوور جمع‌وجور با طراحی جذاب، امکانات مدرن و عملکرد عالی توانسته توجه زیادی را جلب کند. این خودرو در بازار ایران با توجه به قیمت رقابتی و امکاناتی مثل صفحه نمایش لمسی بزرگ، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم‌های ایمنی پیشرفته مانند کنترل پایداری و ترمز ضد قفل، به یکی از گزینه‌های محبوب تبدیل شده است.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۵۲ رای

مطالب مشابه

‫۶۶ دیدگاه‌ها

  1. کارشناس فنی

    ۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر میاد یه ماشین دیگه رو بجای دی ال فایو بهتون نشون دادن. چون دی ال از ایکس ۵۵ بزرگتر… تشریف بیارید پارس خودرو بعد از تعطیلات موجود هست ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا