در این مطلب ابتدا به بررسی معیارهای خودروی مناسب مسافرت خواهیم پرداخت و سپس بهترین خودروهای بازار کشورمان برای مسافرت را معرفی میکنیم.
هرچند سفر با هواپیما و یا حتی قطار میتواند بسیار راحتتر باشد اما خیلیها به دلایل مختلفی مثل لذت بردن از مسیر سفر، هزینهٔ کمتر، در اختیار داشتن خودروی شخصی در شهر مقصد و… ترجیح میدهند با خودروی خود به مسافرت بروند؛ اما سفر جادهای به خودروی مناسبی نیاز دارد و با هر ماشینی نمیتوان به دل جاده زد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم در ابتدا به بررسی معیارهای خودروی مناسب مسافرت بپردازیم و سپس بهترین خودروهای بازار کشورمان برای مسافرت را معرفی کنیم.
معیارهای انتخاب بهترین خودرو برای سفر
جاداری کابین و صندوق بار
بدون شک مهمترین ویژگی یک خودروی مناسب مسافرت برخورداری از کابین جادار و صندوق بار بزرگ است زیرا در طول سفر، سرنشینان باید ساعتها داخل خودرو بنشینند و اگر فضای داخلی تنگ باشد بسیار آزاردهنده خواهد بود. همچنین برای حمل اشیاء و وسایلی که در طول سفر نیاز است نیز باید صندوق بار بزرگی در اختیار داشته باشیم. فضای پای مناسب و صندلیهای بزرگ راحت از ویژگیهای مهم خودروی مناسب سفر هستند؛ بنابراین، هاچبکهای کوچک و خودروهایی با فضای پای محدود در عقب مثل پژو ۲۰۶ و رانا برای مسافرت گزینهٔ مناسبی نخواهند بود.
سواری و تعلیق نرم
یک خودروی مناسب جاده باید سواری نرمی داشته باشد و بتواند بهخوبی دستاندازها را جذب کند تا سرنشینانی که برای مدتی طولانی داخل خودرو هستند با کوبش و تکانهای متوالی مواجه نشوند.
قدرت مناسب پیشرانه
خودرویی که با آن راهی جاده میشویم باید قدرت مناسبی داشته باشد زیرا معمولاً هنگام مسافرت بار و سرنشین زیادی با خودرو حمل میشود. همچنین در مسیر ممکن است با گردنهها و سربالاییها مواجه شویم و خودرویی مثل پراید با پیشرانهٔ ضعیف میتواند مشکلساز شود. علاوه بر این، ازآنجاییکه مسافرتها بیشتر در فصل تابستان صورت میگیرد و هوا گرم است، نیاز به استفاده از سیستم تهویه خواهد بود که مقداری از توان موتور را میگیرد.
ایمنی مناسب
هرچند در کشورمان اکثر خودروهای تولید داخل بویی از ایمنی و تکنولوژیهای روز نبردهاند ولی بااینحال در بین همین خودروها هم باید مدلهایی را انتخاب کرد که بهطور نسبی از ایمنی بالاتر و بدنهٔ مستحکمتری برخوردار هستند و میتوانند در تصادف بهتر از سرنشینان محافظت کنند.
مصرف سوخت مناسب
مسافرت با خودروی پرمصرف از یک سو هزینههای سفر را افزایش میدهد و از سوی دیگر باعث توقفهای زیاد برای سوختگیری و گشتن به دنبال پمپبنزین میشود؛ بنابراین، خودرویی را انتخاب کنید که از پیشرانهٔ مدرنی برخوردار است و هم قدرت و هم مصرف سوخت مناسبی دارد.
فراوانی قطعات یدکی
هرچند پیش از رفتن به مسافرت باید از سالم بودن قسمتهای مختلف خودرو اطمینان حاصل کرد اما بازهم ممکن است در طول سفر خودرو با مشکل فنی مواجه شود و به تعویض قطعه نیاز داشته باشد؛ بنابراین، با خودرویی به مسافرت بروید که قطعات یدکی آن در همه جای ایران پیدا میشود و همه مکانیکها توان تعمیر آن را دارند.
بهترین خودروهای ایرانی برای مسافرت
مطمئناً هیچکدام از خودروهای داخلی ویژگیهای ایدهآل ماشین مسافرتی را ندارند ولی بااینحال سعی کردهایم از بین همین چهارچرخههای وطنی گزینههای مناسبتر را انتخاب کنیم.
دنا پلاس
دنا پلاس که در مدلهای مختلفی مثل توربو و اتوماتیک تولید میشود میتواند گزینهٔ مناسبی برای مسافرت باشد. کابین نسبتاً جادار، صندوق بار بزرگ، عملکرد فنی قابلقبول پیشرانه EF7، مصرف سوخت مناسب و سواری نسبتاً نرم، این خودرو را به گزینهٔ مناسبی برای جاده تبدیل کردهاند. البته هرچند فضای کابین دنا پلاس نسبت به خانوادهٔ سمند کمتر شده اما در عوض از تجهیزات بیشتری بهره میبرد و ایمنی بالاتری دارد.
سمند و سورن
بیشتر ویژگیهایی که برای دنا پلاس ذکر کردیم در سمند و سورن هم وجود دارد زیرا پلتفرم و فرم کلی اتاق این خودروها یکسان است. البته سمند دیگر تولید نمیشود اما در بین نمونههای کارکرده بهتر است مدلهای مجهز به پیشرانهٔ EF7 را انتخاب کنید که از موتور پردردسر XU7 بهتر است. اگر به دنبال نمونهٔ صفرکیلومتر هستید نیز میتوانید سراغ سورن پلاس بروید که از داشبورد مدرنتر و تجهیزات بیشتری بهره میبرد.
تارا
این خودرو مدرنترین محصول ایرانخودرو محسوب میشود که به لطف پلتفرم پژو ۳۰۱ از ایمنی بالاتری برخوردار است هرچند که استحکام بدنهٔ آن زیر سؤال است. تارا کابین جاداری دارد و صندوق بار بزرگ آن پاسخگوی نیاز خانوادههای خواهد بود. همچنین این سدان ایرانی از پیشرانهٔ آشنای TU5 استفاده میکند که قدرت و مصرف سوخت مناسبی داشته و قطعات یدکی آن فراوان پیدا میشود.
تندر ۹۰
رنو لوگان یا همان تندر ۹۰ یکی از گزینههای خوب بازار کشورمان برای مسافرت محسوب میشود زیرا این خودرو از کابین جاداری بهره میبرد، صندلیهای عقب بزرگی دارد و کیفیت سواری مناسبی را ارائه میکند. همچنین تندر ۹۰ از قوای محرکهٔ باکیفیت و بسیار قابلاعتمادی بهره برخوردار است که برگ برندهٔ آن نسبت به دیگر خودروهای داخلی خواهد بود. البته در قبال این مزایا باید با کابین کسلکننده، صندلیهای نیمکتی و تجهیزات اندک این خودرو کنار بیایید.
شاهین
هرچند شاهین در ابتدای عرضه به بازار از مشکلاتی رنج میبرد و به دلیل پیشرانهٔ عجیب اعتماد خریداران را جلب نکرد اما سایپا بهمرور مشکلات این خودرو را برطرف کرده و هماکنون به لطف کابین جادار، تجهیزات مناسب و ایمنی بالاتر نسبت به دیگر خودروهای داخلی، میتوان آن را گزینهٔ مناسبی برای مسافرت دانست. همچنین پیشرانهٔ توربوشارژ این خودرو نیز به لطف گشتاور بالا، در سربالاییها و مناطقی با ارتفاع بیشتر از سطح دریا، کشش بهتری نسبت به نمونههای تنفس طبیعی خواهد داشت.
پژو پارس
پژو پارس هرچند خودرویی کاملاً سالخورده شده اما هنوز هم بین خریداران طرفدار زیادی دارد. این خودرو کابین جادار و صندوق بار بزرگی دارد و در مدلهای جدیدتر ELX آپشنهای مفیدی مثل کروز کنترل، سنسور نور و باران، نمایشگر لمسی و کامپیوتر سفری را ارائه میکند. البته بهتر است پارس با موتور TU5 را برای مسافرت انتخاب کنید که هرچند کشش کمتری نسبت به موتور XU7 دارد اما کم دردسرتر خواهد بود. از پژو پارس اما هرگز نباید انتظار ایمنی بالایی را داشته باشید.
بهترین خودروهای چینی و خارجی برای مسافرت
به دلیل ممنوعیت چند سالهٔ واردات خودرو به کشور، هماکنون خودروهای خارجی هم چند سال از عمرشان گذشته و هم قیمتهای عجیبی پیدا کردهاند؛ بنابراین، در ادامه صرفاً مدلهایی را معرفی میکنیم که هم زیاد کهنه نشده و هم قیمت معقولتری داشته باشند. همچنین دراینبین به چند گزینهٔ چینی صفرکیلومتر هم اشاره خواهیم کرد.
کیا سراتو
سراتو یکی از محبوبترین خودروهای مونتاژی سایپا بود. هرچند مدلی که در کشورمان مونتاژ میشد نسل دوم سراتو بود و همزمان در کنار نسل سوم وارداتی راهی بازار میشد اما این سدان کامپکت کرهای با کابین جادار برای مسافرت خانوادهای پنجنفره کاملاً مناسب خواهد بود. سراتو همچنین از ایمنی بالا و تجهیزات مناسبی بهره میبرد و پیشرانهٔ قدرتمند و مدرنی دارد.
هیوندای اکسنت
اکسنت نیز یکی دیگر از سدانهای کرهای است که مقطعی در کشورمان مونتاژ میشد. این خودرو در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ روی خط تولید کرمان خودرو قرار داشت و هماکنون نمونههای کارکردهٔ آن زیر دو میلیارد تومان قیمت دارند. اکسنت نیز مثل سراتو خودرویی ایمن و کماستهلاک با تجهیزات مناسب است. البته اکسنت سدانی سابکامپکت است و کابین آن به جاداری سراتو نخواهد بود تا جایی که افراد بلندقد از لحاظ فضای پا و سر در صندلیهای عقب با محدودیت مواجه خواهند بود.
فیدلیتی پرایم
فیدلیتی که در نسخههای پنج و هفتنفره عرضه میشود، ارزانترین شاسیبلند سه ردیفه بازار کشورمان است و به لطف ظرفیت حمل هفت نفر، میتواند گزینهٔ بسیار مناسبی برای مسافرت باشد. البته صندلیهای ردیف سوم این خودرو بیشتر مناسب کودکان خواهد بود ولی برای خانوادههای پرجمعیت با چند بزرگسال و کودک ماشین خوبی بهحساب میآید. فیدلیتی همچنین از آپشنهای فراوان و پیشرانهٔ نسبتاً قدرتمندی هم برخوردار است.
چری آریزو ۵
آریزو ۵ چندین سال است که در بازار کشورمان حضور دارد و به دلیل گستردگی خدمات مدیران خودرو، در بین سدانهای چینی بازار کشورمان مناسبترین گزینه برای مسافرت خواهد بود. این سدان چینی همچنین از کابین جادار، صندوق بار بزرگ، پیشرانهٔ توربوشارژ قدرتمند و امکانات بروزی هم برخوردار است که مسافرت را برای سرنشینان و راننده راحتتر خواهد کرد.
زیزیگولو
۲۶ خرداد ۱۴۰۲با توجه به مقایسه های جهانی واقعیت اینه که هیچ کدوم از ماشینای ایرانی واسه مسافرت رفتن ایمن نیستن
حسین
۲۶ خرداد ۱۴۰۲بسترن هم خوبه
سامان زمانی
۶ تیر ۱۴۰۲خدماتش ضعیفه. هرچند که استهلاکش پایینه
ناشناس
۲۶ خرداد ۱۴۰۲حالا شاهین، دنا پلاس و تارا یه چیزی ولی پژو پارس اصلا دیگه برای جاده و مسافرت خوب نیست چون بدنه و شاسی هاش بسیار ضعیف شده به طوری که با یه انگشت سقفش رو که فشار میدی سقفش میره داخل حالا شما تصور کنین که باهاش با سرعت ۳۰تا تصادف کنی ولی به نظرم از داخلی ها خوراک مسافرت ۴۰۵ استیشن هست
مهدی
۲۶ خرداد ۱۴۰۲خجالت نکشیدی اسم تندر ۹۰ آوردی اون آخه
Mazda
۳۱ خرداد ۱۴۰۲اتفاقا پدرم یه تندر ۹۰ سال ۸۶ یا ۸۵ داره و آدم اصلا باهاش کیف میکنه میره جاده
درسته واقعا بد قواره و بی ریخت هستن ولی جز بهترین خودروهای داخلی محسوب میشن
Mzd3
۵ تیر ۱۴۰۲من قبلاً داشتم، کیفیتش،کولرش و کم خرج بودنش عالی بود ولی بسیار زشته،صندلی هاشم خشککککک و آیرودینامیکشم صفر صفر هست و الان هم یک مزدا ۳ قدیم دارم ماشین عالیه برای جاده ولی هم کولرش خوب نیست و هم سطحش پایینه
حامد
۱ تیر ۱۴۰۲اتفاقا از نظر فنی میشه گفت بهترین ماشین ایران همین النوده، ولی خب عیب هم زیاد داره: ظاهر مسخره، امکانات به شدت کم در حد پراید حتی پراید یه ذره جا داره واسه موبایل و اینا ال نود اونم نداره، تعادل خطرناک توی سرعت بالا( که توی شهر مزیت حساب میشه چون فرمان پذیریش عالیه)
به هر حال برای شهر عالیه ولی برای جاده و سرعت بالا یه کم خطرناکه
پاشا
۲۷ خرداد ۱۴۰۲فکر میکنم نیسان ماکسیما هم میتونست جا داشته باشه هم نرمه و هم امن
نیما
۲۷ خرداد ۱۴۰۲دنا مزخرفه 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
نیما
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ال نود برا مسافرت عالیه
Ghost
۲۷ خرداد ۱۴۰۲چیش عالیه دقیقا ؟ من هر دفعه گردن و کمرم میگیره صندلیاش آشغاله واقعا
Mazda
۳۱ خرداد ۱۴۰۲اتفاقا ال نود صندلیش عالیه
فکر کنم مدل جدیدا صندلیشون بده
Mzd3
۵ تیر ۱۴۰۲من همه مدل هاشو دیدم صندلی هاش تعطیل هست
حامی پور
۲۷ خرداد ۱۴۰۲همه ماشین ایرانی ها گفتید یکباره تیبا و کوییک و ۲۰۷ رو هم میگفتید دیگه ماشینی نمیموند🤔🤣🤣🤣
ولید
۲۷ خرداد ۱۴۰۲دقیقا نگنه این هست که تو خودرو سازی سایپا همه آشغال هستند یکم فقط کمی شاهین بد نیست اونم خوب نیست سایپا کلا آشغال درست میکنه
boost10
۲۷ خرداد ۱۴۰۲فقط اونجا که نوشته چهار چرخ های وطنی😂
عباس سیتروئن
۲۷ خرداد ۱۴۰۲به نظر من زانتیا برای سفر خوبه درسته صندوق کوچیکی داره ولی از لحاظ نرمی یه چیز دیگست
خلیل
۲۹ خرداد ۱۴۰۲مشکل زانتیا یکی مصرف سوخت زیاد دوم اینکه خیلی استهلاک بالایی داره و امنیت هم نداره و سوم اینکه آپشن رفاهی آنچنانی نداره
علی
۱۴ دی ۱۴۰۲زانتیا اتفاقا یکی از بدترین گزینه های سفر هست مگر اینکه از جونت سیر شدی . سیستم تعلیقش خیلی خوبه ولی از لحاظ ایمنی تعطیله برو نظرات و تست تصادفاشو ببین میفهمی
ببب
۲۸ خرداد ۱۴۰۲این ماشینهای وطنی بدرد سطل آشغال هم نمیخورند،اگر تو سطل آشغال بندازیمشون،سطل بیچاره حیف میشه!!؟همون ماشینهای قدیمی سگشون به اینها شرف داره.ماشینهایی مثل کامارو،نوا،ماستنگ،انواع مرسدس بنز،اپل،آئودی،بی ام دبلیو،تویوتا،مزدا و نیسان.حتی آریا کلاسیک که زمانی در همین ایران تولید میشد،البته نسلهای انقلابی ما با این ماشینها بیگانه هستند و حتی عکس اینها رو هم ندیدن.فقط کسانی که این ماشینها رو سوار شدن میدونن.بخدا امکانات داخلی همون آریا کلاسیک با ماشینهای امروز ما برابری میکنه.
Mazda
۳۱ خرداد ۱۴۰۲حرف دل خیلی از ایرانیارو زدی
ولی ببین کلا شرکت های داخلی نمیخوان ماشین با کیفیت بسازن وگرنه میتونن با شرکت های حداقل چینی از لحاظ فنی و آپشن برابری کنن. در واقع هدف حال حاضر شرکت های داخلی کشتن مردم
کلا از ماشین های قدیمی که سوار شدم یکیش دوو ریسر و یکی دیگش پروتون بود که حتی اینا هم ماشینهای خوبی بودن
مهرداد بلوکی
۱ تیر ۱۴۰۲سغ خدا وکیلی من بویوک قدیمی آلبالویی دارم هم چیزش فوله کولر بخاری درجا شیشه بالابر.دنده اتوماتیک.صندلی برقی که حتی روکش چرم داره فابریک مال خودشه .ابشنهایداره که الان خودروهای جدید ایرانی حتی اسمشم نشنیدن.
سیاوش
۲۸ خرداد ۱۴۰۲برای مسافرت هیچ چیزی مثل این کاروان هایی که به ماشین وصل میشن و از تخت خواب و آشپز خونه و دستشویی و حموم و کولر و یخچال دارن و هرجا خواستی و هر وقت خواستی در طبیعت پارک میکنی و لذت می بری
سهیل
۲۸ خرداد ۱۴۰۲انتخاب من شاهین هست چون محصولات ایران خودرو از دنا و سورن تا پارس قدیمی هستند و پلتفرم همگی پژو ۴۰۵ هست و از نظر ایمنی افتضاح ترین خودرو های بازار بعد از پراید هستند و استهلاک بالایی هم دارند و به نظر من موتور EF7 و XU7 هم استهلاک بالایی دارند و هم مصرف سوخت بالا اما شاهین با پلتفرم جدیدتر و طراحی بروز تر و امکانات رفاهی بیشتر و موتور قوی تر و کم مصرف تر و توربو شارژر گزینه بهتری هست البته که موتور توربو به دلیل نبود بنزین و روغن مرغوب دردسر نگهداری بیشتری داره اما موتور M15 علیرغم ۸ سوپاپ بودن نه شاتون میزنه و نه واشر سرسیلندر میسوزونه و به جز شاهین تندر ۹۰ هم ماشین خیلی خوبی از نظر موتور هست هم کم مصرف و هم با کیفیت و کم استهلاک اما صندلی های ال ۹۰ برای مسافرت خیلی بد هست.
مهدی
۲۹ خرداد ۱۴۰۲هیچکدام از خودروهایی که گفتید حتی بدرد تو شهر هم نمیخوره چه برسه به مسافرت. خداییش یا ماشین ندیدی یا خیلی ……
امیر
۲۹ خرداد ۱۴۰۲اینا رو گفتی ولی پژو 206 SD یادت رفت چون سفر کامپیوتری و صندوق جا دار داره اصلا یچیزی این ماشین ها درست نیست غلط هستن کلا با یک عدد لند کروز 2018 مقایسه کنیم اینا میشن ماشین اشغال و غلط اینا از ریشه غلط هستن
شهروز
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ما ایرانی ها با فرغون هم میریم سفر چون ب چیزی ب اسم نرمی و هندلینگ و ایمنی اعتقاد نداریم، وقتی له و لورده شدیم و کمرمون درد کرد و موقع تصادف ماشبن تا اخر مچاله سد و چنتا زخمی و فوتی دادیم اونوقت اعتقاد پیدا میکنیم
دهه شصتی
۳ تیر ۱۴۰۲عزیز من،وقتی باپول ایرانی چیزکمی میتونی بخری وخیلیها همون پول ضعیف رو به سختی در میارن چاره چیه
.
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ماشین ایرانی خودش برای بالا رفتن از سر بالایی بائو تخت گاز بره بعد میاید ماشین ایرانی معرفی می کنید.
خود دنا پلاس تو سر بالایی مثل خر تو گل گیر می کنه خودم دیدم که میگم تازه لاستیک هم می ترکونه از اون بدتر.
Mazda
۳۱ خرداد ۱۴۰۲سلام ببخشید میدونم این مسأله هیچ ربطی به این مقاله نداره
من یه دنا دارم (اگه اشتباه نکنم مدل ۹۹)و الان تو بد خرجی افتاده و هرجا میبرمش هرکسی یه چیزی میگه
اگه یه پنجاه میلیون روی پولش بذارم چه ماشینی پیشنهاد میکنین؟
ایرانی
۵ تیر ۱۴۰۲ساندرو بگیر یا ال نود پلاس
سعید
۶ تیر ۱۴۰۲فقط سالار زانتیا تمیز ویا ارباب ماکسیماوسلام برای مسافرت طولانی بقیه همه بنداز تو جوب
علی
۱۴ دی ۱۴۰۲ماکسیما آره ولی خداییش زانتیا؟ با اون ایمنی داغون؟
شهریار
۷ تیر ۱۴۰۲به نظر من جای خالی مگان و ماکسیما در این لیست واقعا احساس میشه مخصوصا مگان که هم جاداره هم نرمه هم شتاب ثانویه خوبی داره و نسبتا استهلاک پایینی هم داره ماکسیما هم که ژاپنی هست و مطمئن شتابشم عالیه فقط باید سر پیچ ها با سرعت کمتری بپیچید که ماشین منحرف نشه
امیر
۷ تیر ۱۴۰۲به نظرم ام وی ام ۵۳۰ برای سفر خیلی خوبه چون صندوق خیلی جادار و کابین بزرگ را حت با روکش چرمی داره موافقم قیافش چنگی به دل نمیزنه ولی بازم ماشین خوبیه.اگهمیگین ماشین چینی اشغاله این درسته ولی نسبت به ماشین ایرانی سرتره مصرفشم نسبت به قدرتش خیلی خوبه
کیوان
۷ مرداد ۱۴۰۲الان تو تولیدات داخلی شاهین بهترین هست ایمنی مناسب اتاق به روز و زیبا صندلی های راحت امکانات قابل قبول و یه موتور کم دردسر سگ جون گیربکس فوق العاده نرم و هماهنگ خوراک شیب های جاده هست
حسین اکبری
۲ مهر ۱۴۰۲هرکی هر ماشینی داره میگه از همه بهتره
سعید هدایتی
۲۴ آذر ۱۴۰۲مقاله بسیار ناشیانه نوشته شده و تو همه سایتا کپی پیست میشه همه این ماشینا سواری یکسانی دارن و به درد مسافرت نمیخورن … من راجب این قضیه زیاد فک میکنم و تو فکرم هس که یه ماشین مناسب سفر بگیرم و شخصی سازی کنم ماشین برای مسافرت استیشن واگن مناسبه که میشه صندلی های عقبش رو خوابوند و شب رو راحت تشک انداخت توش خوابید ..استیشن واگن هایی که تو ایران میشه پیدا کرد … استیشن واگن هایی که من دیدم در بازار ایران میتسوبیشی لنسر 1994 که میشه اورحالش کرد و موتور 4g63 روش انداخت و توان مناسبی ازش گرف و یه سری چیزاشو بهینه سازی کرد که برا سفر خوب جواب بده ..رو 405 استیشن هم میشه فکر کرد که اونم باید موتورش رو تعویض کرد و یه موتور درس حسابی روش انداخت که من ترجیحم بر لنسر هس بین این دوتا ..اگر بیشتر بخای هزینه کنی میشه به سوناتا 2007 و تویوتا کمری 2007 فک کرد که اگر تمیزش رو گیر بیارین میتونن گزینه مناسبی باشن قیمتشون با یه دنا پلاس یا تارا صفر یکیه ولی سه لول سواری و کیفیت و امنیت بالاتری نصیبتون میکنن سواری نرم و راحت و بی صدا و استهلاک پایین دارن به شرط اینکه نمونه سالم خریدای بشه ولی باز راحتی استیشن واگن رو برای مسافرت ندارن اگر بخای روی خوابیدن داخل ماشین حساب کنی .. گزینه بعدی اس یو وی هس که من علاقه ای به این سبک ندارم و اطلاعات زیادی ندارم چه ماشینایی میتونن مناسب تر باشن