در این مطلب به بررسی دورههای مهم صنعت خودروسازی جهان مثل دههٔ ۶۰ با ماسل کارهای آمریکایی، دههٔ ۹۰ با اسپرتهای ژاپنی و دههٔ ۲۰۲۰ با الکتریکیسازی میپردازیم.
صنعت خودروسازی جهان از زمانی که در اواخر قرن نوزدهم شکل گرفت تا به امروز، دوران پرفرازونشیبی داشته است. در طول بیش از یک قرنی که از عمر این صنعت میگذرد، خودروسازان بسیار زیادی در سراسر جهان فعالیت کردهاند که برخی از آنها زمانی در اوج بودند و برخی افول کردند. همچنین در طول این تاریخ، خودروهای مختلف، سبکهای طراحی گوناگون و تکنولوژیهای متنوع آمدهاند و رفتهاند. همین تغییرات منجر به شکلگیری دورههای خاصی در تاریخ صنعت خودروسازی شده که هرکدام با مشخصهای شناخته میشوند. ازاینرو، در این مطلب قصد بررسی دورههای مختلف در تاریخ خودروسازی جهان را داریم تا ببینیم کدام دوره بهتر و هیجانانگیزتر بوده است.
دهه ۶۰، دوران ماسل کارهای آمریکایی
یکی از مهمترین دورهها در تاریخ خودروسازی جهان، دوران خودروهای عضلانی آمریکایی است که ما هم مطلب را با همین دوره آغاز میکنیم. آغاز این دوره را میتوان سال ۱۹۶۴ با معرفی پونتیاک GTO و فورد موستانگ دانست. این خودروها روندی را شروع کردند که جنگ اسب بخار را بین خودروسازان آمریکایی ایجاد کرد و منجر به ساخت خودروهای عضلانی فراوانی شد که هرکدام جذابیت خاص خود را داشتند. ویژگی اصلی ماسل کارها برخورداری از پیشرانههای V8 حجیم و قدرتمند بود.
در طول دههٔ ۶۰، تنوع این خودروها بسیار بالا بود و هر چهار خودروساز بزرگ آمریکا (جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و AMC) ماسل کارهای مختلفی را به بازار عرضه میکردند. ازجمله مشهورترین نمونهٔ این خودروها میتوان به فورد موستانگ، شورلت کامارو، دوج چارجر و چلنجر، پونتیاک GTO، شورلت شول و AMC جاولین اشاره کرد. بدون شک، در اواخر دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰، جادهها و پیستهای آمریکا تحت سلطهٔ ماسل کارها بود. با وقوع بحران نفت و وضع قوانین آلایندگی که باعث کاهش حجم پیشرانهها شد، عصر طلایی ماسل کارها در سال ۱۹۷۴ به پایان رسید.
دهه ۹۰، دوران اسپرتهای ژاپنی
اگر دههٔ ۶۰ را با ماسل کارهای آمریکایی میشناسیم، دههٔ ۹۰ بدون شک دوران اسپرتهای ژاپنی است. هرچند پیشینهٔ بسیاری از خودروهای اسپرت ژاپنی به دههٔ ۷۰ بازمیگردد اما این ماشینها در دههٔ ۹۰ به اوج شهرت و جذابیت رسیدند و حتی در برابر برندهایی مثل پورشه و فراری قرار گرفتند. یکی از خودروهایی که عصر طلایی اسپرتهای ژاپنی را آغاز کرد، هوندا NSX بود. این ماشین برای اولین بار مفهوم سوپراسپرت روزمره را معرفی کرد. یکی دیگر از اسپرتهای چشمگیر آن سالها، نسل دوم نیسان 300ZX بود. این خودرو از پیشرانهٔ V6 توئین توربو و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب برخوردار بود یعنی ویژگیهایی که امروز در بسیاری خودروها میبینیم.
نسل چهارم تویوتا بهعنوان یکی از محبوبترین و بهترین خودروهای ژاپنی تاریخ هم در همین دهه متولد شد درحالیکه نسل سوم مزدا RX-7 نیز پیشرانههای وانکل مزدا را در این دهه به اوج رساند. معرفی نیسان اسکایلاین نسل R34 در اواخر دههٔ ۹۰ نیز جمع سلاطین ژاپنی آن دوران را تکمیل کرد. متأسفانه اما پس از پایان عمر این نسل طلایی خودروهای اسپرت ژاپنی، دوران دههٔ ۹۰ دیگر هیچگاه تکرار نشد و هرچند بعداً نسل دوم NSX، نسل پنجم سوپرا و نسلهای جدیدتر نیسان Z به بازار آمدند اما هیچکدام جذابیت و شکوه نسل طلایی دههٔ ۹۰ را نداشتند.
دههٔ ۲۰۰۰، دوران خودروهای پرفورمنس آلمانی
هرچند خودروهای اسپرت و پرفورمنس آلمانی در طول تاریخ همیشه جذاب و هیجانانگیز بودهاند اما این ماشینها در دههٔ ۲۰۰۰ به اوج رسیدند. طراحیهای فوقالعاده جذاب و پیشرانههای حجیم تنفس طبیعی در زمانی که خبری از توربوشارژر و سیستمهای هیبریدی نبود، باعث خلق جذابترین خودروهای اسپرت آلمانی در این دهه شد. تا پیشازاین دهه، چه زمانی کسی زیر کاپوت بامو M5 پیشرانهٔ V10 و در سینهٔ آئودی RS6 موتور توئین توربوی لامبورگینی گالاردو را دیده بود؟
پیشرانهٔ حجیم و جذاب ۶.۲ لیتری AMG را برای اولین بار در این دهه زیر کاپوت مرسدس C63 و E63 دیدیم و تنها بامو M3 هشت سیلندر تاریخ در این دهه ساخته شد. سوپرکارهای فوقالعادهٔ پورشه کاررا GT، مرسدس SLR و آئودی R8 نیز در دههٔ ۲۰۰۰ متولد شدند؛ بنابراین، بدون شک دههٔ ۲۰۰۰ را باید دوران پادشاهی خودروهای پرفورمنس آلمانی دانست. از دههٔ ۲۰۱۰ اما با ظهور توربوشارژر در بین خودروهای آلمانی، حجم و سیلندر موتورها کاهش یافت و پیشرانههای توربو جایگزین نمونههای تنفس طبیعی شدند.
دههٔ ۲۰۱۰، دوران طلایی سوپراسپرتها
هرچند در این دهه توربوشارژر رفتهرفته در حال فراگیر شدن بود اما هنوز به سوپراسپرتها نرسیده بود و به همین دلیل، در دههٔ ۲۰۱۰ موتورهای تنفس طبیعی در سوپراسپرتها به اوج پیشرفت و کارایی رسیدند. در این دهه، با پیشرفت سیستمهای الکترونیکی اما نه آنقدری که مزاحم و آزاردهنده باشد و عدم وجود قوانین سختگیرانه و دستوپا گیر آلایندگی، پرفورمنس سوپراسپرتها ارتقاء چشمگیری داشت و پیشرانههای بدون توربو و سیستمهای هیبریدی هم باعث خلق آخرین سوپراسپرتهای خالص شد.
فراری ۴۵۸ که با پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی میللنگ تخت یکی از بهترین سوپراسپرتهای تاریخ محسوب میشود، در این دهه به بازار آمد و لکسوس LFA بهعنوان چشمگیرترین خودروی تاریخ ژاپن با موتور فوقالعادهٔ V10 در دههٔ ۲۰۱۰ متولد شد. لامبورگینی هوراکان و اونتادور بهعنوان آخرین سوپراسپرتهای بنزینی خالص لامبورگینی در این دهه معرفی شدند و آخرین نسل دوج وایپر با آن موتور جذاب در همین دهه ساخته شد. یکی از اتفاق مهمی که در دههٔ ۲۰۱۰ در عرصهٔ سوپراسپرتها رخ داد، ورود مکلارن به این بازار با مدل MP4 12C بود که اولین خودروی جادهای آن پس از F1 محسوب میشد. با این اتفاق، یک رقیب جدی در بخش سوپراسپرتها شکل گرفت.
دههٔ ۲۰۲۰، دوران هیبریدی و الکتریکی
و سرانجام به آخرین دوران مهم صنعت خودروسازی جهان میرسیم که هماکنون در آن قرار داریم و بدون شک باید آن را دوران الکتریسیته دانست. هرچند تسلا مدل S که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد آغازگر الکتریکیسازی خودروها محسوب میشود اما از سال ۲۰۲۰ به بعد با تشدید نگرانیهای گرمایش زمین و فشار دولتها، این حرکت سرعت گرفت و هماکنون اکثر خودروسازان جهان حداقل یک مدل الکتریکی در سبد محصولات خود دارند. همچنین در حال حاضر خودروهای الکتریکی تنوع بسیار زیادی پیدا کرده و آنها را از هاچبکهای کوچک گرفته تا سدانهای لوکس و هایپرکارها میبینیم.
علاوه بر این، هیبرداسیون هم طی این دهه خصوصاً در بخش سوپراسپرتها و خودروهای پرفورمنس بسیار رواج پیدا کرده است تا جایی که احتمالاً تا آیندهٔ نزدیک دیگر سوپراسپرتهای بنزینی خالص را نخواهیم دید. شاید در دههٔ قبل کسی فکر نمیکرد روزی پرچمدار V12 لامبورگینی هیبریدی شود و سوپراسپرت فراری از پیشرانهٔ V6 هیبریدی استفاده کند. اینکه الکتریکیسازی خودروها برای علاقهمندان جذابیت دارد یا نه بحثی جدا است اما بدون شک این تکنولوژی جدید پرفورمنس خودروها را بسیار ارتقاء داده و امکان ساخت سدانهای خانوادگی با شتاب دو ثانیه را فراهم کرده که چند دهه پیش در رؤیاها هم دیده نمیشد.
با توجه به توضیحاتی که دادیم، شما کدام دورهٔ صنعت خودروسازی را بهترین و جذابترین میدانید؟ آیا دورهٔ دیگری را میشناسید که در اینجا عنوان نشد؟ پاسخ این سؤالات را میتوانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
۵ دی ۱۴۰۲این پست همونی بود که میخواستم:)
دوستان هیچی دههٔ ۲۰۰۰ و دهه ۹۰ نمیشه البته تا ۲۰۱۵ صنعت خودرو خوب بود از نظر طراحی ماشینای سدان لوکس:)))))))))))
(Ali(chevynova
۵ دی ۱۴۰۲فقط دهه ۶۰ و موتورهای ۸ سیلندر کاربراتوری
ماشالاه کاربراتور
ماشالاه گشتاور
ماشالاه عضله
morteza
۵ دی ۱۴۰۲قبلا کامنت ای خوبی میذاشتی علی آقا استفاده میکردیم.الان ولی نه. منم دهه ۲۰۰۰ رو انتخاب کردم.ولی اگر شرایط خرید خودرو وجود داشت با توجه به قیمت یه آمریکایی شو میخریدم.
gmcs399168lss24
۵ دی ۱۴۰۲استاد جاانداختن عبارت شیرین و پرمعنای ماشاالله در سایت پدال.
parhamiof
۵ دی ۱۴۰۲دهه 60 آمریکاییا جوری پیشرفت کردن که اصلا انگار خودروساز دیگه ای وجود نداشت
مجید
۶ دی ۱۴۰۲به طور عمومی آره ولی از لحاظ عملکرد اسپرت بازم فراری بود که برای پولدارا بهترین گزینه بود و این موضوع رو تو فیلمای هالیوود به وضوح میشه دید که تو همون دوران اوج ماشینایی آمریکایی، فراری داشتن چقدر براشون لوکس و جذاب بود.
دهه ۷۰ که لامبورگینی کونتاش هم اومد و هنوزم که هنوزه نماد اون دوران هست ( مثل فیلم گرگهای وال استریت )
داک هادسون
۶ دی ۱۴۰۲من دهه های قبل از ۶۰ رو انتخاب میکنم ، کلاسیک های زیبا و با عظمت .
Abas
۷ دی ۱۴۰۲سلام آقا علی عریز.
از قدیم کامنتا خیای مفیدی میذاشتی و طرفداراتم، ولی کاربراتور خیلی مزایا داره که تو انژکتوری نمیشه پیدا کرد. اما خب به نظرم سهولت تنظیم سیستم کاربرات و از طرفی لذت رانندگی و صدای جذاب موتور های قدیمی کاربراتوری آمریکایی مخصوصاً با اون حجم بالا و کورس پیستون بالایی که دارن خیلی جذابه.
اما خب آمریکایی ها نشون دادن که حتی با انژکتوری شدن باز هم اون گشتاور لذت بخش رو دارن.
باز دوست دارم نظر تخصصی ای که داری رو بدونم، امیدوارم که برای من و بچه ها سایت هم مفید باشه
-امیرعلی
۵ دی ۱۴۰۲دهه نود جَپنیز فوقالعاده بود.
مزدا rx7و تویوتا سوپرا و نیسان اسکای لاین و لنسر افسانه ای خودروهاییی بودن که عاشقشون بوده و هستم.
وی
۵ دی ۱۴۰۲تا سال 2015 هم هنوز ماشینا ماشین بودن و سوپر اسپرت ساز ها مخصوصا فراری سوپر اسپرت های خارق العاده ای معرفی کردند
۵ دی ۱۴۰۲از سال ۲۰۱۵ به بعد چراغ های سدان های لوکس کوچیک و کوچیک تر شدن و کم کم ابهت طراحیشونو از دست دادن مخصوصا الان که چراغاشون مثل یه خط شده و بی روحه
gmcs399168lss24
۵ دی ۱۴۰۲یه کوچولو خلاقیت هم تو کار ندارن.همهچیز یکنواخت شده متأسفانه.
محمدهادی
۵ دی ۱۴۰۲دقیقا
منم میگم دهه نود میلادی و دهه ۲۰۰۰میلادی
برترین اخبار و رویدادها رقم خورد
Mercedes-Benz
۶ دی ۱۴۰۲بنز و بی ام و هم چقدر اصالت داشتن چه طراحی هایی
اما الان متاسفانه همه ی ماشیناشون عین همن
مثلا الان e , c , s کلاس عین همن تفاوتی ندارن
gmcs399168lss24
۵ دی ۱۴۰۲آره متأسفانه هرچی میگذره،صنعت خودرو کسلکنندهتر میشه از دید طراحی و روحداشتنش که اگر مهمترین چیز نباشه،دستکم یکی از اوْن مسائلیست که اهمیت بالایی داره؛چونکه ملّت اگر طرّاحی خوب ببینند باهاش در لحظهی اوّل ارتباط میگیرن.البته هنوز شرکتهایی بهمانند آئودی و پورشه،خوشبختانه هنوز از آن دوران طلایی خارج نشدند.
gmcs399168lss24
۵ دی ۱۴۰۲البته گوناگونی پیشرانهها هم نسبت به قدیم کمتر شده.شماری از پیشرانههای بنزینی و دیزلی که شمار سیلندر فراوان(۶تا و ۸تا و ۱۰تا و ۱۲تا) و حجم بالا(از ۵-۶لیتر بهبالا) هم داشتند روی حساب قوانین محیطزیستی کنار رفتند.
Abas
۷ دی ۱۴۰۲خب واقعا الان خیلی به ندرت پیش میاد راجع به یه خودرویی حتی اسپرت مطلبی بخونی و تو لیست انجین ها نشونی ازv8 پیدا بشه. V10, v12,یا v6دیزل هم تقریبا به افسانه های به یادماندنی تبدیل شدند. الان تو لیست پیشرانه ها نهایتا ۳.۵لیتری v6توئین توربو پیدا میشه.
و به شخصه توقع دارم وقتی موستانگ یا کامارو یا چارجر سوار میشم، حتما v8باشه، یا نهایتاv6 سوپرشارژر. اما اینکه آمریکایی ها رفتن سمت موتور های ۴سیلندر، یعنی فشار دولت و سازمان های محیط زیستی و البته تقاضا مردم برای موتور های کم مصرف تر.
وگرنه آمریکایی جمعات بلدهv8 بسازه با ۹۰۰nm, آلمانی جمعات بلده ۱۲سیلندر بسازه ۶۰۰ اسب فابریک. ژاپنیا هم بلدن با ۴سیلندر ۳۵۰ اسب بگیرن. ایتالیایی ها هم بلدن سوپ اسپرت بسازن با اون صدای زیبا موتور.
اما چاره چیه؟ اکثریت ترجیح میدن کراس اور برقی سوار بشن، شرکت ها هم کاری از دستشون برنمیاد که!
amir
۵ دی ۱۴۰۲همشون دوست داشتنی هستن با همشون عشق میکنم الان شما نگیتونی عاشق فورد و پونتیاک نشی ؟ نمیتونی عاشق بنز و بیمر های دهه ۲۰۰۰ نشی یا ژاپنی های دهه ۹۰ محشر نیستن؟ سوپر اسپرت های دهه ۲۰۱۰ رو بگو که فقط باید تو فورزا و غیره ازشون لذت برد( آخه ما که به واقعیش دستمون نمیرسه)
parhamiof
۵ دی ۱۴۰۲آره واقعا با اینکه همشون خوب بودن ولی دهه 90 و 2000 یکی از بهتریناس
تقریبا تو دهه 90 تمام خودروسازای ژاپنی یه ماشین اسپرت داشتن
ولی جالب تر ازون ماشینای آلمانین
یه سدان چهار در مشکی معمولی با انجین v10🗿
Mercedes-Benz
۶ دی ۱۴۰۲وای یادش بخیر 2000 عجب دهه ای بود slr مک لارن و کاررا جی تی و m5 و اون موتور v10 جذابش و rs8 عالی بودن
بهترین دوره با اختلاف
اسد
۶ دی ۱۴۰۲ایرانی جماعت اکثرشون اعتقاد دارن از نژاد ژرمن هستند !!!! از روی نتیجه هم میشه فهمید
gmcs399168lss24
۶ دی ۱۴۰۲چه ربطی داشت آخه؟مگر باید از بابت نژاد و این چیزها باشه؟اینها رو حساب مهندسی آلمانه نه اینکه ما با آلمانیها همخون باشیم.اگر مثلاً اکثریت آرا برای دههی ۱۹۹۰ بود،بازهم این صحبت رو میکردید؟مثلاً میگفتید که ایرانیها همنژاد ژاپنیهان؟
.
۹ دی ۱۴۰۲می شه بگی چرا دقیقا عدد ۲۰۱۵ رو گفتی؟ مثلا انقلابی تو اون سال شده؟
NAVID۰۰۹۸
۵ دی ۱۴۰۲در حق آلمان ظلم کردید ، چرا که از دهه ۹۰ و با اومدن لکسوس ، بنز و سایرین یه خونهتکانی اساسی کردند و زمانی بود که W140 و w124 همه را روانی کردن !
gmcs399168lss24
۵ دی ۱۴۰۲نام از آلمان بردید،بعدش لکسوس اوْمد تو کار؟جریان چیه آقا نوید؟
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۶ دی ۱۴۰۲لامصب این اتاق تانک خیلی گرونه
JaMsHiD
۶ دی ۱۴۰۲تو خارج تا دو هزار دلار هم پیدا کردم . البته نسخه های لو آپشن !
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۸ دی ۱۴۰۲اینجا از s ۲۰۰۶ هم گرون تره
مهدی
۵ دی ۱۴۰۲خدایش دوره ماشین های ژاپنی جذاب نیست؟ دوره ای که همه غول ها رو به چالش کشیدش و فصل جدیدی برای ماشین بازی باز شدش
باعث ظهور سوپر اسپرتهای اقتصادی
هنوز هم هوندا nsx رو نیگاه میکنی میبینی چقدر یهوی پشرفت کردن
Anti BTS
۵ دی ۱۴۰۲دقیقا . یه بنده خدایی هست تو سایت بهش گفتم دهه ۸۰ و ۹۰ دهه ی مهمی برای ژاپن بود و بازار امریکا رو هم تحت تاثیر قرار داد ، بعد دیدم اصلا نمیدونه ژاپن دهه ۹۰ چی بوده از بس اطلاعاتش زیاد بود . کارشناس برتر هم هست و همیشه بعد از استفاده از پیک نیک فرازمینی تحلیل میکنه .
gmcs399168lss24
۵ دی ۱۴۰۲حالا کی هست بندهی خدا؟نکنه هموْنیه که یهناوگان اکانت داره؟
corvette
۵ دی ۱۴۰۲به نظرم از مکلارن f1 تا ۳ گانه لافراری . پی ۱ .۹۱۸
یعنی از اواسط دهه ۹۰ تا سال های ۲۰۱۵
که حدودا ۲۰ سال میشه
خفن ترین دوران خودروسازی بود
R@min
۵ دی ۱۴۰۲به طور کلی همون دهه 60 و 90 و دهه اول قرن جدید مهم ترین دوران خودروسازی هستن که پشتوانه همه این پیشرفت ها اقتصاد قدرتمند و برنامه ریزی درست دولت ها بود که باعث شد کشورهاشون جهش بسیار بزرگی تجربه کنن که اینجا فقط تاثیرش در خودروسازی می بینیم.
آخرین دوران هم بنظرم دوران اجبار و تزویر باید نامگذاری کرد که با حال و هوای دنیای امروزه در همه بخش ها کاملا منطبق هست.
Erwin Martin
۵ دی ۱۴۰۲دهه ۶۰ فقط ماسل کار آمریکایی نیست.این اوج زیباترین کلاسیک های تاریخه از جگوار گرفته با e تایپ تا آستون مارتین با db5 از فراری های سری ۲۵۰ گرفته تا پورشه ۹۱۱ دهه ۶۰ خیلی اسطوره داره یه سرچ برنین
سوشیانت
۵ دی ۱۴۰۲تو اون زمان آمریکایی ها به اعداد و ارقامی رسیده بودن که هیچکسی توانایی رقابت باهاشون نداره ۴۵۰ اسب قدرت، صفرتاصد ۴.۸، رسیدن به سرعت ۳۲۲ برای همینه که بهش میگن دهه آمریکایی ها
amdbenz
۵ دی ۱۴۰۲دهه ۲۰۰۰
EODE
۵ دی ۱۴۰۲بین سال های ۲۰۰۲ ، ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ به نظرم بهترین دوران بود .
ماسل کارها و اسپرت های ژاپنی فوق العاده عالی بودن ، اما تو این بازه حدودا ۱۰ ساله که گفتم تقریبا همه چیز با هم وجود داشت . هم ماسل کارهای آمریکایی با قدرت برگشتن ، هم از ژاپن امثال جی تی آر و ال اف ای رو دیدیم ، هم آلمانی ها با پرفورمنس بالا در عین لوکس بودن رو داشتیم ، هم سوپراسپرت های ایتالیایی خیلی جذابی داشتیم ، هم برخی نشان های سنتی صنعت خودرو انگلیس با کمک آلمانی ها پاگرفتن و مهم تر از همه ویروس و تب کراس اوور هم هنوز پا نگرفته بود و به جاش سدان ها و کوپه ها و هاچ بک های معرکه ای وجود داشتن . کمتر دیده شدن توربوشارژ هم باعث شده بود تجربه داشتن یه خودروی پرفورمنس خالص تر از امروزه باشه و کیفیت کلی خودروها و وسایل راحتی درونشون هم نسبت به دهه های قبل پیشرفت خیلی زیادی داشت .
Amir classic
۵ دی ۱۴۰۲صد در صد دهه 60 و ماسل کارهای اسطوره که تو اون دوره ساخته شدن که واقعا بی نظیر بودن ای کاش دوباره بتونیم اون دوران رو تجربه کنیم
yaghoub
۵ دی ۱۴۰۲من اگه ماشین زمان داشتم بدون شک به ده نود میرفتم .
Royal Driver
۵ دی ۱۴۰۲البته اینم درنظر بگیریم که دوران طلایی سوپرکار/هایپرکارها هم میتونست جاش دهه ۸۰ یا ۹۰ هم باشه (البته که ماشینای ژاپنی دهه ۹۰ هم ارزشش رو داره). ماشینای محشری مثل پورشه ۹۵۹، فراری اف۴۰، مکلارن F1، بوگاتی EB110 SS، مرسدس CLK GTR، پورشه ۹۱۱ جیتی۱، فراری اف۵۰، لامبورگینی دیابلو، جگوار XJR15 و XJ220 و… تعدادشون کم نیست.
B
۵ دی ۱۴۰۲داش اولین هایپرکار تاریخ با ارفاق f1 بود تا رسید به ویرون
دهه ۸۰ و ۹۰ ، هایپر کار چیکار میکنه ؟ اتفاقا اوج هایپر کار همین یکی دو دهه اخیر بوده
Royal Driver
۶ دی ۱۴۰۲از نظر برخی ها اولین هایپرکارها هم ۹۵۹ حساب میشدن هم اف۴۰ البته که مکلارن اف وان حقیقی ترینه. اگر ببیند هم نوشتم سوپرکار/هایپرکار
حسن
۵ دی ۱۴۰۲ببینید دوستان با اینکه من فن آلمانی هستم ولی واقعا دهه ۹۰ میلادی ژاپنیا با اون سوپراسپرت های خفن اشون کولاک کردن یعنی اوج دوران سامورایی رو تو دهه ۹۰ میشه دید و هیچوقت فراموش نمیشه این دهه طلایی
samurai
۵ دی ۱۴۰۲دهه خریدن جایزه و مجلات کدوم دهه میشه :)))
از 2020 به بعد هم دهه چینکرره :) ایای بی ارزش ارمیچریه حالم بهم خورد
PURIYA
۵ دی ۱۴۰۲فقط ۲۰۰۰
آلمانی های خفن با موتور های ۱۰ و ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی اخخخ یاد آئودی s8 افتادم که اون زمان فک کنم موتور w12 بنتلی روش بود
Arash IV
۵ دی ۱۴۰۲خیلی بین دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ موندم ولی دهه ۹۰ زدم
gmcs399168lss24
۵ دی ۱۴۰۲دههی ۹۰ هم واقعاً شاهکار بود بخاطر ماشینهای فکانداز ژاپنی.ولی من بخاطر مهندسی دقیق و شستهرفتهی آلمانیها،دههی ۲۰۰۰ رو برگزیدم.
gmcs399168lss24
۵ دی ۱۴۰۲آمریکا،آلمان،ایتالیا و ژاپن واقعاً الماسن تو خودروسازی.حتی از الماس هم باارزشترن.
فوردموستانگ
۵ دی ۱۴۰۲فقط امریکایی.دهه۶۰نسل خونه
سوشیانت
۵ دی ۱۴۰۲بدون شک دهه ۶۰
DODGE
۵ دی ۱۴۰۲یه چیزی که توی عکس اولی زیر دهه ۲۰۰۰ به ذهنم اومد اینکه داره میگه اگه اسپرت بودن میخوای بی ام و بخر اگه لوکس بودن میخوای بنز بخر اگه هر دو باهم رو میخوای آئودی بخر . البته که هر سه تاشون عالی اند
کیان
۶ دی ۱۴۰۲همشون خوب هستن واقعا
بنظرم جذابیت خودروسازی از دهه 90 به بعد تا 2005 بود، خودروهایی ساخته شدن خیلی جلوتر از زمان و …
RAM1500TRX
۶ دی ۱۴۰۲یک رانندگی خالص رو فقط تو یه ماسل کار میشه دید
یه ۸سیلندر حجیم ک وقتی گاز تا ته فشار بدی نعره بکشه و دهن اسفالت سرویس کنه…
blackwing
۶ دی ۱۴۰۲با اینکه عاشق ماسل کارها هستم ولی
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/12/Cars-6-8.jpg
اوووووفففف 🤌🏼🥲
اخراجی
۶ دی ۱۴۰۲البته دهه ۶۰ رو انتخاب کردم ولی در واقع اوج کار بین ۱۹۷۴ بود تا ۱۹۹۰ که هنوزم سلاطین آدمو میخکوب میکنن، و اینکه تا قبل ۱۹۹۰ طراحی هر کشوری حس و حالت خاص خودشو داشت و از ۲کیلومتری داد میزد چی هست…. ولی از ۱۹۹۱ به بعد قالبها و طراحیهای همه تقریبا یه شکل گرفتن
انگار از شورلت کاپریس (تخممرغی یا فضایی) شروع شد و الی ماشالله… کسل کننده شدن.
یاد ستارههای هالیوود بخیر
Mani
۶ دی ۱۴۰۲دهه ۲۰۰۰
زمانی که ماشین ها واقعا ماشین بودن
امیرحسین پورکند
۶ دی ۱۴۰۲من دهه ۶۰رو انتخاب کردم چون اون زمان ماشینا واقعا قدرتمند بودند
نشد ولی گزینه بعدیم دهه ۹۰ بود
میلان
۶ دی ۱۴۰۲دهه ۹۰ خیلی خواص تمام خودرو سازهای غول دنیا تغییر اساسی کردن و بهترینها رو ساختن فقط ژاپن نبود اروپا و امریکا همینطور بودن
دهه ۹۰ قشنگ بین اون ماشینهای قدیمی و کاربراتور و بین ماشینهای امروزی قرار گرفته و به طور عجیبی ماشینهای خاص داشت
مهدی
۶ دی ۱۴۰۲الان در اوج دوران خودرو سازی هستیم.ناشکر نباشید امسال تسلا سایبرتراک رو معرفی کرد.خدای ماشینها
مجید
۶ دی ۱۴۰۲دهه ۶۰ که فراری با ۲۵۰ جی تی او خیلی معروف بود و لامبورگینی دهه ۶۰ نبود ولی دهه ۷۰ و بعدش، ایتالیا مهد شاهکارهای طراحی و عملکرد بود.
در کل تو هر دهه سوپراسپرتای ایتالیایی از بزرگترین مدعیان صنعت خودروسازی بودن.
مجید
۶ دی ۱۴۰۲شرمنده یادم نبود اصل جواهر یعنی لامبورگینی میورا همون دهه ۶۰ بود
Zahid AMG. 2005
۶ دی ۱۴۰۲همشون عالی هستن ولی دهه نود یه چیز دیگس😍😍😍