چشم اندازهفته نامه

بهترین تکنولوژی‌های پیشرانه که باعث کاهش مصرف سوخت شدند

طی سال‌ها، تکنولوژی‌های مختلفی از غیرفعال‌سازی سیلندرها گرفته تا نیروی کمکی الکتریکی، مصرف سوخت پیشرانه‌های خودرو را بسیار کاهش داده‌اند.

طی بیش از یک قرنی که از عمر پیشرانه‌های درون‌سوز می‌گذرد، خودروسازان مختلف جهان همواره سخت تلاش کرده‌اند تا با توسعهٔ تکنولوژی‌های جدید، مصرف سوخت موتورها را کاهش و راندمان را افرایش دهند. در ادامه، با این تکنولوژی‌ها آشنا خواهیم شد که مصرف سوخت خودروهای ما را بسیار کمتر و هوایی که تنفس می‌کنیم را پاک‌تر کردند.

استارت استاپ

یکی از آشکارترین جاهایی که سوخت هدر می‌رود، زمانی است که خودرو در حالت درجا پشت چراغ قرمز متوقف است. صرف‌نظر از اینکه زیر کاپوت یک نیروگاه V8 سوپرشارژ داشته باشید یا یک موتور ۱ لیتری توربو، زمانی که بی‌حرکت ایستاده‌اید، بنزین بی‌دلیل هدر می‌رود. به همین دلیل، خودروسازان تکنولوژی استارت استاپ را توسعه دادند. این تکنولوژی ساده اما مؤثری است که در هنگام توقف، پیشرانه را خاموش می‌کند و به‌محض فشردن پدال گاز دوباره روشن می‌کند. طبق بررسی‌ها، این تکنولوژی باعث کاهش ۵ تا ۷ درصدی مصرف سوخت می‌شود و به همین دلیل است که امروزه استارت استاپ را در اکثر خودروهای جدید می‌بینیم.

غیرفعال‌سازی سیلندرها

غیرفعال‌سازی سیلندرها سیستم جدیدی نیست و در اوایل دههٔ ۸۰ برای اولین بار کادیلاک این سیستم را ارائه کرد. البته ازآنجایی‌که سیستم‌های الکترونیکی در آن زمان به‌اندازهٔ کافی پیشرفته نبودند، سیستم کادیلاک به یک شکست بزرگ تبدیل شد ولی ایده‌ای که مطرح کرد درخشان بود و امروز در بسیاری از خودروها دیده می‌شود. این سیستم زمانی که بار روی پیشرانه کم است، تعدادی از سیلندرها را خاموش می‌کند تا مصرف سوخت کمتر شود. به گفتهٔ فورد، سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها می‌تواند تا ۶ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد.

سیستم هیبریدی خفیف

سیستم‌های هیبریدی خفیف که عمدتاً از نوع ۴۸ ولتی هستند، با استفاده از یک موتور الکتریکی کوچک در قالب استارت ژنراتور یکپارچه، به کمک پیشرانهٔ بنزینی می‌آیند و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. با وجود سیستم هیبریدی خفیف، سیستم استارت استاپ می‌تواند برای مدت طولانی‌تر پیشرانۀ بنزینی را خاموش نگه دارد. سیستم‌های هیبریدی خفیف ازآنجایی‌که مصرف سوخت را کاهش می‌دهند و درعین‌حال ارزان‌تر از سیستم هیبریدی کامل هستند، این روزها بسیار متداول شده‌اند و در خودروهای زیادی دیده می‌شوند. بااین‌حال، برخلاف سیستم‌های پلاگین‌هیبریدی، باطری سیستم‌های هیبریدی خفیف آن‌قدر بزرگ نیست که بتواند امکان رانندگی تمام الکتریکی را فراهم کند.

توربوشارژر

توربوشارژرها حدود نیم قرن است که صنعت خودروسازی را کاملاً متحول کرده‌اند. هرچند دیگر خودروسازان محصولات خود را با گرافیک‌های زیبای Turbo تزئین نمی‌کنند اما این تکنولوژی امروز از همیشه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به دلیل قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی، این روزها حتی سازندگان سوپراسپرت مثل فراری و لامبورگینی هم ناچار به استفاده از توربوشارژر شده‌اند. توربوشارژرها باعث کوچک شدن پیشرانه‌ها شده‌اند و می‌توانند مصرف سوخت را از ۲۰ تا ۴۰ درصد در موتورهای بنزینی و دیزلی کاهش دهند. به‌عنوان‌مثال، ب‌ام‌و 330i امروزی با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو و ۲۵۵ اسب بخار قدرت، در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۷.۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند درحالی‌که همین خودرو در سال ۲۰۰۵ با موتور ۳ لیتری شش سیلندر تنفس طبیعی و ۲۲۵ اسب بخار قدرت، مصرف ترکیبی ۱۱.۲ لیتری داشت.

تزریق مستقیم سوخت

در این پیشرانه‌ها که با نام GDI شناخته می‌شوند، سوخت به‌طور مستقیم در داخل محفظهٔ احتراق تزریق می‌شود و از این طریق، راندمان موتور افزایش میابد. طبق مطالعات، این تکنولوژی می‌تواند مصرف سوخت را تا ۱۵ درصد کاهش دهد. البته سیستم تزریق مستقیم سوخت با تمام مزیت‌هایی که به دنبال دارد، با مشکلاتی هم مواجه است. پیشرانه‌های GDI بیشتر با مشکل تشکیل رسوبات کربن مواجه هستند که نه‌تنها تعمیرات پرهزینه را به دنبال خواهد داشت بلکه می‌تواند به‌مرور زمان باعث کاهش عملکرد پیشرانه شود.

سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ

سیستم‌های زمان‌بندی سوپاپ یا VVT، بسته به شرایط کارکرد پیشرانه، مدت‌زمان باز ماندن سوپاپ‌ها و میزان باز شدن سوپاپ‌ها را تغییر می‌دهد. این سیستم زمانی که پیشرانه در دورهای بالا کار می‌کند، میزان و مدت‌زمان باز ماندن سوپاپ‌ها را بیشتر می‌کند و زمانی که دور موتور پایین و فشار روی پیشرانه کمتر است، سوپاپ‌ها را کمتر باز می‌کند تا بهترین مصرف سوخت ممکن را فراهم کند. البته برخی از نمونه‌های ابتدایی این سیستم که در خودروهای ایرانی هم می‌بینیم، فقط مدت‌زمان باز ماندن سوپاپ‌ها را تغییر می‌دهد و میزان باز شدن سوپاپ‌ها همیشه یکسان است. وقتی تویوتا این تکنولوژی را در اواخر دههٔ ۹۰ ارائه کرد، به کاهش ۶ درصدی مصرف سوخت دست یافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. arash

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (114 ديدگاه)

    با سلام . تعویض به موقع فیلتر هوا و تنظیم باد تایرهای خودرو میتواند در مجموع کاهش تقریبی 6 الی 10 درصدی را در کاهش مصرف سوخت به همراه بیاورد.

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      این تکنولوژی که باعث از کار انداختن یک یا دو سیلندر میشه خیلی باحال و کاربردیه

      موافقم 14
    2. سیاه

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (14 ديدگاه)

      قدم اول استفاده از موتورهای کم مصرف که در دنیا بدیهی هست ، کیفیت بنزین با اکتان بالا هست که ما نداریم . حالا برو موتور با تراکم بالا و توربو و تزریق مستقیم روز دنیا را بیاور فقط استهلاک بیشتر موتور و هزینه های تعمیراتی نصیب مردم می کنی .بخدا پس از 60 هزار کیلومتر مصرف پژو پارس 8 سوپاپ یورو 4 بعلت کیپ شدن کاتالیزور در اتوبان به رقم وحشتناک صدی 11 رسیده بود که با برداشتن کاتالیزور به صدی 7.5 رسید . فقط پول بیشتر یورو 4 بودن موتور را از من گرفتند دریغ از یکبار بنزین یورو 4 زدن در این 10 سال . خودرو سازان ما فقط با کالیبراسیون غلظت بیشتر سوخت به هوا دارند استاندارد را دور می زنند و مصرف بیشتر و تبعات بعدی را گردن مردم می اندازند و الودگی نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شد . خواستم کاتالیست جدید بخرم همه گفتند پس از چند ماه دوباره بعلت کیفیت بد بنزین مشکلت تکرار می شه حالا من دارم که 7 میلیون هزینه کنم ولیاکثرااین هزینه را نمی کنند و نتیجه الودگی را می بینیم .

  2. علیزاده

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    حیف این همه تلاش و سابقه برای بهتر شدن موتور های احتراق داخلی متاسفانه همشون دارن با یک آرمیچر جایگزین میشن ترامپ بیاد درست میشه

    موافقم 13
    مخالفم 12
    1. فرشید

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (279 ديدگاه)

      ماشین های برقی فراگیر میشن چون سریعتر، پر شتاب تر، بی صدا، با دوام، قابل اعتماد و بسیار تمیز ترند. نه دیگه با روغن ریزی سرو کله میزنی نه درگیر روغن سوزی و هزار مشکل دیگه میشی. از طرفی الکتریسیته انرژی به صرفه تریه چون محدود نیست و تولیدش به انواع روش ها به سادگی امکان پذیره و به راحتی هم قابل انتقاله. تنها مانعی که سالهاست جلوی این موج رو گرفته و البته تا حد زیادی هم رفع شده تکنولوژی باتریه

      موافقم 8
      مخالفم 11
    2. حامد

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (124 ديدگاه)

      تکنولوژی همیشه پیشرفت میکنه، تمام موارد این لیست هم تکنولوژی های جدیدی بودن و کمک کردن به صنعت، اون آرمیچری که شما میفرمایید هم جدید ترین نمونه تکنولوژیه

      موافقم 4
      مخالفم 4
      1. JaMsHiD-B

        ۱۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2985 ديدگاه)

        ماشین های برقی همون زمان که ماشین های اولیه هم بودن ، بود . فقط کسی بهشون بها نداد

  3. hosen

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (928 ديدگاه)

    همشون منطقی ان جز توربوشارژ.
    والا ما هر ماشین توربوشارژی که دیدیم مصرفش خیلی بالا بوده.

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. حامد

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (124 ديدگاه)

      شما بر اساس لیتر مقایسه کردی، باید بر اساس خروجی مقایسه کنی
      معلومه که یه موتور 1 لیتری توربو پرمصرف تر از یه موتور 1 لیتریه تنفس طبیعیه
      اینجوری باید مقایسه کنی که یه موتور مثلا 120 اسبی توربو (1 لیتری) کم مصرف تر از یه موتور 120 اسبی (1.5 لیتری) تنفس طبیعیه

      1. hosen

        ۱۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (928 ديدگاه)

        حرف شما درست ولی بار ها دیدیم که
        یه موتور به الفرض ۲ لیتری توربو از یه شیش سیلندر ۳ لیتری بیشتر میسوزنه
        وقتی هوای بیشتر وارد میکنی طبعا سوخت بیشتری هم لازم داری زیاد به حجم وابسته نیست.

        موافقم 2
        مخالفم 2
      2. JaMsHiD-B

        ۱۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2985 ديدگاه)

        نمیدونم شاید دلیلش چیز دیگه ای باشه که من نمیدونم
        ولی توربو راهی بود برای دور زدن قوانین آلایندگی توسط ماشین های اقتصادی
        مثلا تست فلان شرکت آلایندگی دور موتور رو روی سه هزار تا تعویض می‌کنه و ماشین رو روی حالت اکونومی خود شرکت قرار میده ، توربو هم روی سه هزار و نیم دور میاد تو مدار .
        خب این یعنی تا دور سه و نیم مصرف متناسب با حجم ماشین هست . اما از دور سه و نیم به بعد ماشین مصرف سوختش بالا می‌ره .
        این یعنی توی کاتالوگ شما فلان قدرت رو از فلان حجم گرفتی با یه مصرف سوخت فوق عجیب و غریب که به هیچ کدومشون نمیشه بسنده کرد
        مصرف سوخت کاتالوگ توی دور سه هزار تاست
        قدرت روی کاتالوگ توی دور پنج و نیم هزار تا
        خب این دور زدنه دیگه
        توی کاتالوگ ماشین هم کسی جز یه ماشین باز یا اهل فن دقت نمیکنه
        میگه به به عجب مصرف سوخت و قدرتی بریم برا خرید
        مثل قضیه آریزو 6 جی تی هست . توربو هم موقعی توی دور های اولیه به مدار وارد میشه که این ماشین که روی حالت اسپرت یا لانچ کنترل قرار بگیره . خیلی مسخرس . توربو رو نگفتم . آریزو رو گفتم

        موافقم 1
        مخالفم 2
  4. حسن

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2133 ديدگاه)

    هیچ کدام هیچ تغییر اساسی ایجاد نکردند
    اولی کل سیستم برق و باطری را میزنه داغون میکنه ایجاد هزینه و مصرف قطعه
    دومی از کار انداختن سیلندرها هم هیچ مزیتی نداشت از دور خارج شد
    توربو در لیتر برابر مصرف را بیشتر میکنه اما در قدرت برابر بین تنفس طبیعی و توربو استهلاک را بیشتر میکنه و مصرف قطعات یدکی بیشتر
    سیستم جی دی ای بعد دو سال خام سوزی بنزین زیاد میشه دریچه ها باز میمونه یعنی بازدهی کم میشه مثلا با یک لیتر به جا طی کردن ده کیلومتر 7 کیلومتر طی میشه و عملا مصرف سوخت تغییری نداره
    یعنی عملا توازن دو طرفه است هر کجا مصرف بنزین کم میشه مصرف قطعات یدکی بیشتر میشه و قطعات یدکی هم با مصرف سوخت تولید میشن
    بنزین کمتر یا تولید و مصرف قطعات بیشتر با سوختن سوخت فسیلی برای تولید قطعات

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. انالیز

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (518 ديدگاه)

      احسنت

    2. Taha Ayoobi

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4687 ديدگاه)

      از کار انداختن سیلندر ها اول که اومد بد کار می‌کرد ولی الان استفاده میشه رو ماشینا.

  5. KAIZEN

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    از همه بهتر همون سیستمهای هیبریدی هستن که تمام این مشکلات رو پوشش میدن. بخصوص سیستم‌های هیبرید ژنراتور که انجین درونسوز فقط باتریها رو شارژ میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا