دههٔ ۸۰ میلادی دوران شگفتانگیزی در جهان خودروسازی بود و ارتقاء جدی در پرفورمنس را به همراه داشت. این موضوع انتخاب بهترینها را دشوار میکند.
دههٔ ۸۰ میلادی انقلابی برای پرفورمنس خودرو بود. در این دهه توربوشارژرها، سامانههای چهارچرخ محرک و کامپیوترها باعث بهبود چشمگیر پرفورمنس خودروها شدند. در خط مقدم این انقلاب اروپاییها قرار داشتند و هر خودروسازی در آن زمان با محل نصب پیشرانه، محور محرک و تعداد سیلندر، ایدهای متفاوت از پرفورمنس نهایی داشت و این منجر به ساخت خودروهایی فوقالعاده شد؛ بنابراین، انتخاب از بین دهها خودروی اسپرت اروپایی دههٔ ۸۰ کار سختی بود اما بااینحال ما بهترینها را برگزیدهایم.
۱۰-لوتوس اسپریت توربو
لوتوس اسپریت اولین بار در سال ۱۹۷۶ معرفی و نزدیک به ۳۰ سال تولید شد اما در دههٔ ۸۰ بود که اسپریت واقعاً درخشید. در سال ۱۹۸۰ نسخهٔ جدید و قدرتمندی بنام توربو برای این ماشین ارائه شد که از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر ۲.۲ لیتری توربو با ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکرد. در سال ۱۹۸۷ اسپریت بازطراحی شد و حالا خروجی موتور به ۲۱۵ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرد. به لطف این نیرو، لوتوس سبکوزن در کمتر از ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. هرچند در دههٔ ۹۰ اسپریتهای سریعتر و قویتری ساخته شدند اما این مدل گوهای شکل دههٔ ۸۰ بود که قلب طرفداران را در سراسر جهان تسخیر کرد.
۹-لانچیا دلتا S4
لانچیا دلتا یک هاچبک کامپکت بود که با سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل خریداری بود. این ماشین اما عاشق رالی بود و اوج دوران موتوراسپرت آن در سالهای ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ رقم خورد که به هیولای گروه B رالی تبدیل شد. برای دریافت جواز حضور در این مسابقات اما باید ۲۰۰ نمونهٔ جادهای مشابه دلتای مسابقهای ساخته میشد. این یعنی پیشرانهٔ اصلی جلوی دلتا برداشته شده و بجای آن یک موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ و سوپرشارژر بجای صندلیهای عقب نصب شد. بدین ترتیب، دلتا به یک هاچبک موتور وسط چهارچرخ محرک تبدیل شد. این نسخه که S4 نام گرفته بود، ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور داشت.
۸-آئودی کواترو
پیش از آنکه دلتا S4 به صحنه بیاید، آئودی کواترو خودروی رالی جادهای محسوب میشد. کواتروی دههٔ ۸۰ از یک پیشرانهٔ ۲.۱ لیتری پنج سیلندر استفاده میکرد که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور داشت. در آن زمان بهندرت کوپههای چهارچرخ محرک ساخته میشدند و کواترو نشان داد چطور میتوان از سیستم برای دستیابی به حداکثر کشش بهره برد. مثل دلتا S4، در اواسط دههٔ ۸۰ یک کواتروی تولید محدود برای هومولوگیشن یا همان قوانین مسابقات گروه B رالی ساخته شد که اسپرت کواترو نام داشت و فاصلهٔ محوری کوتاهتر و پیشرانهای با بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت.
۷-مرسدس بنز 190E 2.3-16
در دههٔ ۸۰ مسابقات DTM آلمان هم مثل رالی محبوب بود و قوانین این مسابقات هم خودروسازان را ملزم به ساخت تعدادی نسخهٔ جادهای از خودروهای مسابقهای خود میکرد. این قانون منجر به ساخت مرسدس بنز 190E 2.3-16 شد که بعداً جای خود را به ۲.۵-۱۶ داد. ۲.۳-۱۶ به پیشرانهٔ این ماشین اشاره داشت که یک نمونهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ بود. این موتور که با همکاری کاسورث ساخته شده بود، ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که پیشرفت بزرگی را نسبت به پیشرانهٔ استاندارد 190E نشان میداد. بعداً نیز موتور قویتر ۲.۵ لیتری ارائه شد که بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت. البته 190E فراتر از پیشرانهٔ قوی بود و به لطف آیرودینامیک بهتر، ارتقاء سیستم تعلیق و ترمزهای قویتر، به یک سدان پرفورمنس جدی تبدیل شده بود.
۶-فورد RS200
درحالیکه خودروسازانی مثل آئودی و لانچیا نسخههایی از خودروهای تولیدی موجود خود را برای شرکت در مسابقات رالی گروه B ساختند، فورد تصمیم به ساخت یک خودروی کاملاً جدید گرفت. این ماشین که RS200 نام داشت، یک کوپهٔ کوچک چهارچرخ محرک موتور وسط بود که از یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری توربو استفاده میکرد. هرچند RS200 ضعیفتر از رقبای خود در گروه B بود و هرگز موفقیتی کسب نکرد اما منجر به تولید یک خودروی جادهای عالی شد که ۲۵۰ اسب بخار قدرت را در کنار اندازهٔ کوچک و وزن سبک ارائه میکرد.
۵-بامو M3 نسل E30
بامو M3 هم مثل مرسدس 190E به خاطر قوانین مسابقات DTM ساخته شد. پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر نسخهٔ جادهای این ماشین بیش از ۲۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد درحالیکه نسخههای مسابقهای قدرت بسیار بیشتری داشتند. البته M3 هم مثل مرسدس چیزی بیش از ارتقاء پیشرانه بود و از بهبود آیرودینامیک، سیستم تعلیق و ترمزها هم بهره میبرد. برخلاف 190E اما M3 آغازگر میراثی بود که هنوز هم ادامه دارد هرچند که با وجود عرضهٔ چندین نسل، بسیاری هنوز هم E30 را بهترین M3 تاریخ میدانند.
۴-فراری تستاروسا
فراری تستاروسا یکی از خودروهای پوستری دههٔ ۸۰ بود. این ماشین با ظاهر جذاب کار پینینفارینا و صدای باورنکردنی موتور دوازده سیلندر، رؤیای پسران سراسر جهان بود. تستاروسا با پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری دوازده سیلندر تخت که ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد، نهتنها خودرویی زیبا بلکه بسیار سریع بود و درعینحال میتوانست بهخوبی پیچها را پشت سر بگذارد. هرچند این سوپراسپرت ایتالیایی در دههٔ ۹۰ از قدرت بیشتری بهرهمند شد و نام جدیدی گرفت اما برای همیشه در بین طرفداران با نام تستاروسا شناخته میشود.
۳-لامبورگینی کانتاش
یکی دیگر از خودروهایی که در پوسترهای اتاق نوجوانان دههٔ ۸۰ دیده میشد لامبورگینی کانتاش بود. هرچند این خودرو از اواسط دههٔ ۷۰ در بازار حضور داشت اما در سال ۱۹۸۵ بود که کانتاش واقعاً خودش را پیدا کرد. در این سال آخرین نسخهٔ کانتاش با نام 5000QV معرفی شد که به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ V12 با افزایش حجم به ۵.۲ لیتری و چهار سوپاپ در هر سیلندر معرفی شد. این موتور که ۴۵۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد، باعث شد کانتاش بهطور فوقالعادهای سریع شود و بتواند به حداکثر سرعت چشمگیری برای آن سالها دست پیدا کند. کانتاش هرچند رانندگی خیلی خوبی نداشت و دید رو به بیرون آن وحشتناک بود اما هنوز هم چشمگیر به نظر میرسد.
۲-فراری F40
هرچند تستاروسا مشهورترین فراری دههٔ ۸۰ محسوب میشد اما سریعترین ساختهٔ مارانلو نبود زیرا این افتخار نصیب F40 شد. این اساساً یک خودروی مسابقهای برای خیابان بود. همهچیز F40 دیوانهوار بود از آیرودینامیک و تعلیق گرفته تا متریال و البته قیمت. پشت سر راننده، یک موتور ۲.۹ لیتری V8 توربو قرار داشت که ۴۷۸ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این قدرت به لطف کاهش وزن جدی که از طریق اقداماتی مثل حذف رو دریها و جعبهداشبورد حاصل شد، F40 را در پرفورمنس دههٔ ۸۰ تقریباً بیرقیب کرده بود.
۱-پورشه ۹۵۹
یکی از خودروهایی که میتوانست حریف F40 شود پورشه ۹۵۹ بود. مثل بسیاری از دیگر خودروهای این لیست، ۹۵۹ هم به خاطر هومولوگیشن مسابقات رالی گروه B ساخته شد با این تفاوت که پورشه در نسخهٔ جادهای آن تغییری ایجاد نکرد. ۹۵۹ با ۴۵۰ اسب بخار قدرتی که توسط یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری شش سیلندر تخت توربو ساخته میشد، قدرت کمتر و وزن بیشتری از F40 داشت اما به لطف استفاده از توربوشارژرهای متوالی، منحنی گشتاور گستردهتری نسبت به رقیب ایتالیایی ارائه میکرد. بااینحال، چیزی که ۹۵۹ را در صدر لیست ما قرار میدهد سامانهٔ چهارچرخ محرک آن است. سوپراسپرتهای محرک عقب دههٔ ۸۰ با محدودیت چسبندگی مواجه بودند اما پورشه با سامانهٔ چهارچرخ محرک پیشرفتهٔ خود ثابت کرد انتقال نیرو به هر چهارچرخ با وجود وزنی که اضافه میکند، دستاوردهای بیشتری در پرفورمنس به همراه دارد. بدین ترتیب، پورشه ۹۵۹ فرمولی را برای بسیاری از سوپراسپرتهای آینده تعیین کرد.
احمدرضا
۲۹ اسفند ۱۴۰۲انتخابم مشکی ماشین
LAMBORGHINI
۲۹ اسفند ۱۴۰۲اساتید جمعن 🔥🔥🔥😘
LAMBORGHINI
۲۹ اسفند ۱۴۰۲اولین هایپر کار
لامبورگینی 5000QV
عالی این ماشین 💀❤️
Hamilton1970
۲۹ اسفند ۱۴۰۲همشون اسطورهن. کاش یه مقدار روح تو چهره اینها تو طراحی های امروز میبود
khashayar0
۲۹ اسفند ۱۴۰۲پورشه ۹۵۹ و بنز 190 E
محمدهادی
۱ فروردین ۱۴۰۳پورشه ۹۵۹
لامبورگینی کانتاش
فراری اف۴۰
و تستاروسا
در مرحله سبک تر هم قطعا بنز و بی ام و
آرش
۲۹ اسفند ۱۴۰۲جدا از فراری و پورشه و لامبورگینی فورد رو خیلی دوست دارم
Amir
۲۹ اسفند ۱۴۰۲M3 بی ام و f40 فراری 959 پورشه شاهکارهای دهه هشتاد بقیه هم خوبن ولی اینا یه چیز دیگن 🤌🤌
وی
۱ فروردین ۱۴۰۳به مهندسی 959 احترام میذارم ولی خدایی چه جوری تونستن به خلوص و طراحی اف 40 نه بگن؟
بعضیا معتقدن f40 بهترین سوپر اسپرت تاریخه✨
Amir
۲۹ اسفند ۱۴۰۲در ضمن سال نو مبارک سال خوبی داشته باشید
هومن توسکی
۱ فروردین ۱۴۰۳نوروز شما هم فرخنده باشد
Scuderia Ferrari
۲۹ اسفند ۱۴۰۲بازم رقابت پورشه و فراری 👑👑
فورد هم اروپایی نیست 😅😅
khashayar0
۲۹ اسفند ۱۴۰۲200RS توسط شرکت فورد اروپا (زیر مجموعه فورد) در انگلیس تولید شد و مهندسی اون بر عهده کاسورث بود. در واقع قبل همکاری فورد با کاسورث فورد موتورهاش کمتر از یه پراید قدرت داشتند. ولی شانس آوورد کاسورث به نجاتش اومد
Amir Machine
۲۹ اسفند ۱۴۰۲آره فورد که دهه 60 موتور 400 اسبی میزد موتوراش کمتر از پراید قدرت داشت و به لطف کاسورث زنده موند
Royal Driver
۱ فروردین ۱۴۰۳رقابتی که پورشه و فراری داشتن از زمان دهه ۵۰ موتوراسپرت (چه ماشین جادهای) تا الان واقعا بی سابقه هست توی تاریخ.
مجید
۱ فروردین ۱۴۰۳البته این وسط خیلیا اضافه شدن، لامبورگینی اومد، مکلارن اومد اف ۱ رو معرفی کرد که یه سر و گردن از بقیه رفت بالا و بعدها پاگانی اضافه شد با زوندا بهش نزدیک شد، تا زمانی که بوگاتی ویرون معرفی شد و کل بازی رو عوض کرد و اینجا بود که رقابت پورش و فراری جاش رو به رقابت کوئینزخ و بوگاتی و هنسی داد که تو دو نسل ( ویرون در برابر اگرا ) و ( شیرون در برابر رگرا ) تکرار شد، هنسی هم چون کمتر رسمی بود معمولا حساب نمیشد.
البته اگه معیار رو از مشخصات روی کاغذ رو عمل بیاریم و نوربرگرین رو ملاک قرار بدیم رکوردا مدام توسط
پورش و لامبورگینی و گهگاهی شرکتای دیگه مثل استون مارتین با ولکان جابهجا میشه.
یبار اوراکان پرفورمانته و یبار هم آونتادور سوپر ولوچه رکورد زدن.
اسد
۷ فروردین ۱۴۰۳فراری حداقل بیست سال جلوتر از پورشه سلطان جاده ها بود و پورشه در اصل از فراری الگوبرداری کرد برای پیشرفت محصولاتش!!! اینقدر آلمان فن نباشیم که دیگه تاریخ را زیر سوال ببریم!!!
مجید
۱ فروردین ۱۴۰۳لامبورگینی کانتاش: ما اینجا داریم زحمت میکشیم.
مجید
۱ فروردین ۱۴۰۳متاسفانه فراری در عمل و تو پیست نوربرگرین خیلی رقابت جدیای با پورشه نداشته برخلاف رقیب ایتالیاییش که یبار با اوراکان پرفورمانته پورش ۹۱۸ اسپایدر رو کنار زد و یبار هم با آونتادور SVJ جی تی ۲ آر اس ۲۰۱۷ رو کنار زد و مدل بعدی که تونست لامبو رو کنار بزنه تیون شده بود و الان رکورد دست AMG One ه که نمیدونم چی شد یهو بنز اومد تو لیست سریعترینای نوربرگرین
در حالی که بالاترین رکورد فراری که ۲۹۵ ه هنوز پشت ۹۱۸ اسپایدر مونده.
به نظرم رانندهی خوب نداره فراری و بنز هم رانندهی خیلی خوبی داره و انگار آلمانیها نوربرگرین رو بهتر میشناسن.
وی
۱ فروردین ۱۴۰۳فراری برخلاف بقیه کمپانی ها تو نوربرگ رینگ رکورد نمیزنه (تو پیست فیورانو که مال خودشه رکورد میزنه) و مجله ها گاهی رکورد ها رو ازش میگیرن به همین دلیل رکورد های فراری خیلی پایین تر از واقعیت درمیاد
مجید
۲ فروردین ۱۴۰۳خب این زیاد قابلیت مقایسه به ماشینای فرار نمیده ولی خب تو نوربرگرین هم اکثر مدلا رونده شدن.
علیرضا
۱ فروردین ۱۴۰۳صددرصد فراری ولی توی اون دوره لامبورگینی کنتاش زیبباتر بوده
Dan
۲۹ اسفند ۱۴۰۲د توماسو پانترا
𝐀𝐥𝐢
۲۹ اسفند ۱۴۰۲چه لیست زیبایی!
محمدهادی
۱ فروردین ۱۴۰۳هنوز عکس این بم وه قرمز رنگو روی کارت های بازی دوره بچیگام یادمه
اصن این دست هرکی بود اکثر کارتارو میبرد
بی وطن
۲۹ اسفند ۱۴۰۲اسطوره های پیشکسوت تکرار نشدنی…
sinasvj
۲۹ اسفند ۱۴۰۲959 یک تیکه الماس تراش خورده و بی نهایت مهندسی شدست
🤡
۲۹ اسفند ۱۴۰۲ماشین های دارای روح کاش اون دوران برگرده
yaghoub
۲۹ اسفند ۱۴۰۲جز زیبایی چیزی ندیدم.
Amir.🇺🇸
۲۹ اسفند ۱۴۰۲یک سوال
فورد مگه برا آمریکا نیست ؟
مازیار
۲۹ اسفند ۱۴۰۲از معدود لیست هایی که همشون جذاب و خواستنی هستن
amir-mr
۲۹ اسفند ۱۴۰۲پورشه 959جواهر خاص آلمانی 💯👑
Arya
۲۹ اسفند ۱۴۰۲و نام تو چه زیباست فراری❤️
جرمی کلارکسون
۲۹ اسفند ۱۴۰۲F40 و کانتاس ❤️💯
جرمی کلارکسون
۲۹ اسفند ۱۴۰۲اشتباه تایپی بود
فرشاد
۲۹ اسفند ۱۴۰۲عجب ماشینی عجب اسطوره هایی دم سازنده هاشون گرم واقن ازین Top10هیچی نمیشه کم کرد همه عالی و بی نقص
JaMsHiD
۲۹ اسفند ۱۴۰۲لامصب این 959 و لانچیا دلتا و فورد RS200 چشم آدمو نوازش میکنه
Galant.VR4(JDM)
۲۹ اسفند ۱۴۰۲دهه 80 که دوران طلایی اروپایی ها بود تو این کلاس
بین اینا فقط بنز E190 چشمم رو گرفت اصلا عشق خالص
Taha Ayoobi
۲۹ اسفند ۱۴۰۲نمیشه گفت کدومارو دوست دارم
همه رو دوست دارم
طراح کانتاش هم خدا رحمتش کنه
BMW
۲۹ اسفند ۱۴۰۲بی ام و لعنتی چقدر دل میبره با این استایلش🥲🥳
Royal Driver
۱ فروردین ۱۴۰۳کونتاش، اف۴۰ (عشق حقیقی)، تستاروسا و ۹۵۹ (لعنتی ۹۵۹ که بعضی از تکنولوژی هاش توی ماشینای الانم قفله) واقعا برام رویایی هستن. اما یک نکته. مگه تستاروسا و تیپو اف۱۱۳ ۵۰۰ اسب بود؟؟؟ قدرتش ۳۸۵ اسب بود.خانواده تخت ۱۲ فراری شامل تیپو اف۱۰۲-اف۱۱۰-اف۱۱۳ میشد. تیپو اف۱۰۲ دوتا بود A و B. مدل A با ۳۴۰ اسب روی 365 GT4 BB بود نسخه B هم با همون قدرت روی ۵۱۲بیبی. اف۱۱۰ هم روی BBi با همون قدرت. اف۱۱۳ که روی تستاروسا/512TR و F512M بود از ۳۸۵ تا ۴۳۰ (۴۲۰ اسب برای ۵۱۲تیآر و ۴۳۰ تا روی آخرین ماشین خانواده) اسب بودن.
AMIR
۱ فروردین ۱۴۰۳قرمزا چه قدررررر جذابن
Mercedes 190
۱ فروردین ۱۴۰۳سلام من تو این لیست چشمم E190رو گرفت البته هم شاهکارهای تکرار نشدنی هستند ولی من خودم
E190دارم اصلا نمیشه توصیفش کرد فراتر از هر وصفی هست با اینکه الان ۳۹ساله است واقعا شتابگیری و لایی کشی باهاش یه حسه دیگه ای داره
البته E190از بی ام و M30که رقیبشه سرتره اینو با یه سرچ میشه فهمید
مهدی
۱ فروردین ۱۴۰۳یه بنده خدایی تستاروسا رو گذاشته بود تو لیست زشت ترین فراری های تاریخ :))