خودروهایی که با وجود پیشرانه نهچندان بزرگشان به خاطرهانگیزترین محصولات صنعت خودرو تبدیل شدند.
مقالات مرتبط:
نیسان اسکای لاین GT-R R34
نیسان اسکایلاین GT-R نسل R34 با تکیهبر پیشراه RB26 و شخصیت منحصربهفردی که سالها از خود به نمایش گذاشته بود موفق شد به یکی از بهترین خودروهای تاریخ ژاپن تبدیل شد. پیشرانه ۲۴ سوپاپ این کوپه اسپرت از دو توربوشارژر T25 سود میبرد که رویهمرفته ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و میتوانست بسیاری را راضی کند که تمام سرمایه خود را روی این خودرو خرج کنند. هنوز هم مدلهای دستدوم و ارتقایافته این خودرو با قیمت بالایی به فروش میرسند.
جگوار XJ220
برند انگلیسی جگوار در ابتدا به دنیا وعده عرضه یک سوپراسپرت V12 را داد اما نهایتا تعداد سیلندرها را نصف کرد و همچنان موفق شد خودرویی را تولید کند که رکوردسرعت زمان خود، ۳۴۰ کیلومتر بر ساعتT را بشکند و برای این شرکت تاریخساز شود. این پیشرانه ۳.۵ لیتری موفق که از رالی گروه B به عاریه گرفته شده بود، به دو توربوشارژر مجهز شده بود.
بی ام و E46 M3 CSL
نسل E46 سدان M3 یکی از بهیادماندنیترین بیاموهای تاریخ بود که از طراحی زیبا، دینامیک مناسب و پیشرانهای عالی بهرهمند شده بود. بیامو در این خودرو از یک واحد S54 6 سیلندر خطی استفاده کرده بود که ۳۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و میتوانست در کمتر از ۵ ثانیه، M3 را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این پیشرانه ۳.۵ لیتری برای همیشه در ذهن دوستداران بیامو باقی ماند.
تویوتا سوپرا
نسل چهارم سوپرا با گذشت ۳ دهه از عرضه اولیه خود، هنوز هم در مسابقات درگ خوش میدرخشد. پیشرانه ۳ لیتری 2JZ این خودرو بهلطف بهرهوری از گسکت فولادی باریک و میللنگ آهنگریشده میتوانست حجم زیادی از فشار را در زمان کوتاه تحمل کند. همین مسئله دلیلی بر آن شد که سوپرا به سرعت در دل تیونرها جا باز کند و حتی به قدرت ۲ هزار اسب بخار هم دست پیدا کند.
جیپ چروکی XJ
این نسل از چروکی هیچگاه خودرویی زیبا نبود اما به پیشرانهای نامیرا مجهز شده بود. جیپ در دهه ۹۰ میلادی، شاسیبلند چروکی را به یک واحد ۴ لیتری ۶ سیلندر خطی از AMC مجهز کرد که ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما به بهترین شکل گشتاور را در اختیار راننده قرار میداد.
لانچیا استراتوس
خودرو قدرتمند لانچیا که برپایه خودروی مسابقهای رالی آماده شده بود، از یک موتور ۶ سیلندر تنفسطبیعی V شکل استفاده میکرد که توسط فراری توسعه پیدا کرده بود. پیشرانه یادشده ۲۸۳ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما با همین میزان قدرت موفق شد تا پیروز رقابتهای رالی شود.
هوندا NSX NA1
نسل نخست هوندا NSX در کنار مدلهایی چون نیسان اسکایلاین GT-R و تویوتا سوپرا در دورهای متولد شد که ژاپنیها در اسپرتسازی بیرقیب بودند. این کوپه زیبا با موتورها و جعبهدندهای گوناگونی عرضه شد که بهترین آنها، یک واحد ۶ سیلندر با دور موتور بسیار بالا بود. NSX نسل اول، نخستین خودروی غیرمسابقهای جهان با پیستونهای فورجکاری شده و شاتون تیتانیومی بود؛ اما همچنان قابلیت استفاده روزمره را در اختیار راننده خود قرار میداد و بسیار قابل اتکا بود. برخی NSX را بهعنوان ناجی سوپراسپرتها میشناسند.
فورد فالکون XR6 اسپرینت
پیشرانه ۶ سیلندر موفق فورد در سال ۲۰۰۲ و با فالکون سری BA معرفی شد. این پیشرانه که توسط واحد استرالیایی فورد رونمایی شد، بهخاطر توان خوب و سادگی خود موردتوجه بسیاری از تیونرها هم قرار گرفت. نسخه کارخانهای این پیشرانه در مدل فالکون XR6 اسپرینت ۲۰۱۶ حدود ۵۰۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
مرسدس AMG وان
مرسدسبنز در ابتدا تصمیم گرفت خودرو مسابقات فرمول ۱ خود را درون یک سوپراسپرت قرار دهد و سپس با افزودن پیچیدگیهای سیستمهای هیبریدی آن را کامل کرد تا پیچیدهترین و سریعترین سوپراسپرت مدرن خود را تولید کند. هر چند این خودرو بیعیب نیست اما سرعت خیرهکنندهای دارد. AMG وان که موفق به شکستن رکورد سرعت پیست نوربرگرینگ هم شد، بخش مهمی از این دستاورد را مدیون پیشرانه خود است.
آلفارومئو 147GTA
پیشرانه ۲۵۰ اسب بخاری آلفارومئو در یک هاچبک زیبا باعث شد که این خودرو تا دور ۶,200rpm هم دور بردارد. این موتور ۳.۲ لیتری V6 که با نام «بوسو» شناخته میشد قدرت خود را از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی دستی به چرخهای عقب منتقل میکرد تا بدنه ۱,۲۵۰ کیلوگرمی این هاچبک ایتالیایی را جابهجا کند. بسیاری ۱۴۷ GTA را بهترین هاچبک تاریخ قلمداد میکنند.
فراری ۲۹۶ GTB
یک شاهکار مهندسی، یک خودروی بینظیر و کامل. 296GTB با تکیهبر پیشرانه ۳ لیتری تویین توربوی V6 هیبریدی فراری به خودرویی موفق تبدیل شد که ۸۳۱ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور را به راننده خود تحویل میداد. مهندسان مارانلو پیشرانه این خودرو را «V12 کوچک» نامگذاری کردهاند؛ 296GTB در این حد خوب بود.
پورشه 911GT3RS 4.0
یکی از بهترین نسخههای GT3RS در تاریخ خودروسازی پورشه، همین خودرو به شمار میرفت که به زندگی نسخه ۹۹۷ این خودرو پایان داد و نام آن را در خاطرهها ثبت کرد. پیشرانه ۴ لیتری دوربالای ۶ سیلندر تخت تنفسطبیعی این خودرو ۵۰۶ اسب بخار قدرت را تولید میکرد و عملا شاهکار مهندسی پورشه در زمان خود به شمار میرفت. به نظر شما نام چه خودروی دیگری میتوانست در این فهرست جای بگیرد؟
علی جردن
۱۹ تیر ۱۴۰۳واقعا حیفه اسطوره موتور ۶ سیلندر جهان اسمش تو لیست نباشه. منظورم پورشه ماکان نسل اول و دومه
Porsche Macan turbo 3.6 V6
Porsche Macan turbo 2.9 V6
از نظر من نسل یک و دو ماکان کاملترین ماشین ساخته شده ی دست بشره
net
۱۹ تیر ۱۴۰۳زیباترین سدان ۶ سیلند ائودی a8 ۲۰۲۱ رنگ مشکی مدلی که زیر چراغ جلو دندانه نداره و هیوندای آزرا گرنجور نسل پنجم مدل ۲۰۱۶ رنگ مشکی
SMS
۱۹ تیر ۱۴۰۳فقط gtr و m3 e46 و سوپرا و فراری و پورشه
بنز هم خوبه اما چون پیشرانش مال یجا دیگس نباید با اینها حسابش کرد ولی اونم خوبه
arvin44
۱۹ تیر ۱۴۰۳پیشرانه مرسدس خب برا خودشه که
NAVID۰۰۹۸
۱۹ تیر ۱۴۰۳اون ۷تا خودروی اول مقاله رو که دیدم ناخداگاه به یادِ اون سه کله پوکِ تاپگیر اوفتادن!!!
کاش از عمر من کم میکردن میدادن به جرمی ریچارد جیمز عزیز😢!!!
خیلی دلم براشون تنگ شده ، خیلی ، حتی برای اون دوران و چهارشنبهها ساعت ۹ شب ، دورانی تکرار نشدنی از بهترینها در یک قابِ جهانی و مردم دنیا!!!
NAVID@@98
۲۰ تیر ۱۴۰۳قطعا از تمام این عمر کم کنن و همون لحظه به اونها اضافه کنن
البته خواه ناخواه همین خواهد شد
🥇👑بهترین و اول هر چیز چقدر عالی هستن این خداییش شاهکار های اروپایی و آمریکایی مثل بی ام و E46 فراری ۲۹۶ پورشه ۹۱۱ مرسدس بنز AMG1 فورد فالکون XR111111 جگوتر XJ11110 و بخصوص تنها خودروی آفرود اینجا جیپ چروکی XJ اسطوره شاهکار آفرود پدر آفرود جیپ🇪🇺🇷🇺🇮🇹🇩🇪🇺🇸 خداییش هرچیز بهترین و اول هستن چقدر خوب هستن اینا 🥇👑!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
از پرفورمنس بالا و پیچیده ترین و پیشرفته ترین مرسدس بنز AMG1
یا بهترین پکیج دوست داشتنی مثل فراری و پورشه ۹۱۱
یا فورد فالکون XR6 کاربردی ترین و تیونینگ بالا
یا جیپ سلطان آفرود اینجا چروکی XJ
اوفففففففف 🤩😍
froG-driVer
۱۹ تیر ۱۴۰۳فقط مرسدس و فراری و پورشه
محمدهادی
۲۱ تیر ۱۴۰۳فقط بیامو و آلفارومئو
یادمه اون زمان این آلفاروما هاچبکه بیامو سری ۱ سلاطین هاچ بکهای داغ دنیا بودن
داریوش
۱۹ تیر ۱۴۰۳بعد اون وقت چرا؟
علی جردن
۱۹ تیر ۱۴۰۳علت های بیشماری داره چندتاشو بخواماشاره کنم:
نسل یک و دو آخرین نسلی بود که از دکمه های فیزیکی پورشه استفاده میکرد در نسل سوم ماکان دکمه های لمسی جای دکمه های فیزیکیو گرفتند
اندازه جمع و جور + داشتن دکمه OffRoad روی کنسول وسط + اصالت پورشه + سفارشی سازی و آپشن های بی نهایت پورشه و …
حتی ماکان نسل سوم مدل Turbo نداره و بالاترین تیپ ماکان نسل سوم GTS بود
درحالیکه نسل اول و دوم ماکان هردو مدل GTS و Turbo داشتن
ماکان حاصل سالها تجربه پورشه در ساخت شاسی بلنده که از کاین کاملتره
می تونم تا صبح درمورد زیبایی های ماکان توربو حرف بزنم D :
B
۱۹ تیر ۱۴۰۳الان این دلایلت بود ؟ منطقیه
Muscle car
۱۹ تیر ۱۴۰۳علی جردن دوتا پورشه ماکان تو خیابون دیدی جو زده نشو
علی جردن
۱۹ تیر ۱۴۰۳حیف که تولیدشون متوقف شده نسل جدید ماکانو نمیپسندم
Muscle car
۲۰ تیر ۱۴۰۳😂😂😂😂😂
فورد
۱۹ تیر ۱۴۰۳جای فورد جی تی خالیه
shetab-car
۱۹ تیر ۱۴۰۳e46، اسکای لاین، سوپرا، هوندا nsx
علی Shelby
۱۹ تیر ۱۴۰۳سلاطین همه جمن
۹۱۱
مارک ۴
ای ام جی وان
لانچیا
جگوار
بی ام و
فراری و برقیشون همه عالی هستن
لانچیا رو یادتون تو گرند تور جرمی کلارکسون سوار شد
Scuderia Ferrari
۱۹ تیر ۱۴۰۳آیا AMG One افتخار میده یه درگ از ۰ و رولینگ با 296GTB برگزار کنه ببینیم اونجا چکاره هست ؟؟
S
۱۹ تیر ۱۴۰۳حالا تو چرا انقدر داری میسوزی از amg one مثلا میخوای تیکه بندازی ؟؟؟ ماشینی که 400 تا میره و رکورد پیست نوربرگ رینگم دستشه مطمعا باش 296GTB براش چیزی نیست پس انقدر به خودت فشار نیار…
شهراد
۲۰ تیر ۱۴۰۳عجیبه که فورد جی تی اینجا نیست
مجید
۲۰ تیر ۱۴۰۳درگ بخش کوچکی از هنر مهندسی رو نشون میده، کاملترین معیار پیست نوربرگرینه که AMG One هم رکوردشکنی داشته.
آیا فراری افتخار میده تو نوربرگرین بیاد؟ یا بوگاتی این کار رو میکنه؟
S
۲۰ تیر ۱۴۰۳دقیقا مجید جان درست میفرمایید … اصلا ما میگیم اکی قبول بیایم درگم مقایسه کنیم خب بازم amg one قویتره شما برو تو گوگل بزن ارقام و اعداد amg one قویتر از 296 GTB هستش … ماشینی که 360 تارو مثل آب خوردن پر میکنه راحت 400 تا میره مطمعا باش زدن GTB براش خیلی راحته … متاسفانه مجید جان امثال اینا یاد گرفتن از رو تعصب فقط کل کل کنن خب به قول شما راست میگی فراری هم اگه افتخار میده بیاد تو نوربرگ رینگ رکورد بزنه دقیقا حرفت طلا بود داداش یه جواب محکم به اینا دمت گرم 👏👏👏👏
amir10-i
۱۹ تیر ۱۴۰۳پس فورد gt کجاست؟؟؟
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۹ تیر ۱۴۰۳به نظر من باید تاریخی ترین ۶ سیلندر ها رو میزاشتین.یادی کنیم از ۶ خطی جگوار.vr6 فولکس.وی۶ میتسوبیشی ۳۰۰۰.در مورد ۶ فورد فالکون این انجین ۶ خطی هست و بورا نام داره برید ببینید چه هیولایی هستش نمیدونم چرا زیاد ازش یاد نمیشه البته تو استرالیا و چند کشور فرمون راست اولین گزینه تقویته یه جورایی شبیه 2jz هست.در مورد وی۶ آلفا هم یکی از زیباترین انجینهاست
OldBoy
۱۹ تیر ۱۴۰۳همون عکس سر صفحه نشانگر همه چیز هست
البته خودرو های دیگه ای میتونستن تو لیست باشن مثل مرسدس C43 ، فورد جی تی ، فورد موستانگ ۳.۷ ، سری موتور مازراتی نتونو یا حتی رنو کلیو وی ۶ آر اس
Taha Ayoobi
۱۹ تیر ۱۴۰۳فورد gt؟
Taha Ayoobi
۱۹ تیر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/1993-toyota-supra-twin-turbo-sport-roof-_0.jpg.webp
لعنتی چرا اینقدر خوشگله.
از همه دوره ای هاش خوشگل تره.
نه اینکه خوشگل تر باشه، اصلا سبکش متفاوته انگار، طراحیش خیلی خاصه.
Godziila
۱۹ تیر ۱۴۰۳کره ای نمی بینم 😂😂
۲۰ تیر ۱۴۰۳نه خدایی داش آزرا عالیه
۱۹ تیر ۱۴۰۳هیوندای آزرا هم عالی هست
Alan.r
۱۹ تیر ۱۴۰۳Mercedes Benz 300SL
علیرضا
۱۹ تیر ۱۴۰۳یکی از بهترین موتور های ۶ سیلندر جهان درکلاس خودرو های جاده ای موتور es9 این موتور توسط ۱۰ شرکت خودرو سازی مثل ولوو، پژو ، رنو ، فورد ، نیسان توسعه داده شده بشدت بادوام جوایز خاص خودش برنده شده دو نسخه دیزل و بنزینی داره که نسخه های اولیش روی زانتیا نصب شد وجدید ترین نسخش روی نیسان z https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_ES/L_engine
M3
۱۹ تیر ۱۴۰۳همه یه طرف اون بی ام وه یه طرف ولی اون فورد هم زیباست فقط برای من نا آشنا بود نمیدونم چرا سدان های آمریکایی انقد در حقشون ظلم شد
DinosaurDana
۱۹ تیر ۱۴۰۳فورد فالکون XR6 اسپرینت چقدر تارا هست !!
Gdm
۱۹ تیر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/bmw-m3-csl-e46-0.webp
ویژن نئو کلاس قراره راه اینو ادامه بده! روزگار غریبی عه نازنین…
Foad
۲۰ تیر ۱۴۰۳R35 هم باید می بود .
AMIR 599
۲۰ تیر ۱۴۰۳توی این ماشین ها میتوایند ۴ ماشین افسانه ای پیدا کنید
Bmw m3 e46 . Toyota Supra mk4. Nissan skyline r34 . Honda NSX
بهترین ماشین میتوانند باشند
misha
۲۰ تیر ۱۴۰۳اون ۱۴۷ gta چقدر مورد کم لطفی قرار گرفته
چه هیولای خفنی بود
اون صدای بی نظیر بوسو
یکی از بهترین موتورهای شش سیلندر تاریخ قطعا بوسو بود
مجید
۲۰ تیر ۱۴۰۳چیزی که مزیت اکثر آلفا رومئوها هست رو نداره که اون هم جلوهی زیبا و جذابه.
خیلی ظاهرش نچسبه.
مریم
۲۰ تیر ۱۴۰۳یعنی واقعا لکسوس آر ایکس رو نیاید میگفتین ؟؟؟
Cert
۲۰ تیر ۱۴۰۳هیچکدام
فقط آلفارومئو ۱۴۷ 3.2 یهترین خودرو ی ۶ سیلندری است
k-jafaee
۲۰ تیر ۱۴۰۳ازجمله شش سیلندرهای به یادموندنی ایران، پاترول و شورلتنوا هست که در تیراژ بالا تولید شدهبود🥲
KING KIAN
۲۱ تیر ۱۴۰۳عموی من الفارومئو gta 147 داره پرواز میکنه لامصب هندلینگشم خیلی خوبه
سهراب
۲۰ تیر ۱۴۰۳فقط نیسان آبی جم کنیم این سوسل بازیا رو 😁😁🤣
M power
۲۱ تیر ۱۴۰۳پادشاه انجین ها m3 e46 csl
رکورد جایزه داره
KING KIAN
۲۱ تیر ۱۴۰۳سلطان فقط موتور ES9J4 پژو ۴۰۵ که شیش سیلندره 😂
ممد
۲۲ تیر ۱۴۰۳سیتروئن sm هم میتونست باشه با پیشرانه ۶ سیلندر مازراتی
قدرت طهماسبی
۲۲ تیر ۱۴۰۳جای چین خالی بود چرا
مهردادکمال
۲۲ تیر ۱۴۰۳Mercedes-Benz 300 SL
ford gt
Ford Taurus SHO
Maserati MC20
Chevrolet Corvette (C1)
محسن
۲۵ تیر ۱۴۰۳سلام خدایا تا جوان هستم یکی از این ماشینا بهم بده نزار حسرت بخورم تاکی باید حسرت بخوریم داره جوونی مان تمام میشه