طی سالهای اخیر، استفاده از پیشرانههای ۴ سیلندر توربو شارژ، توسط خودروسازان سراسر جهان افزایش یافته و حالا انواع مدلهای اسپرت، مجهز به چنین موتورهایی هستند.
قیمت نسبتا زیاد سوخت در غالب کشورهای جهان، موتورهای ۴ سیلندر توربوشارژ را مهم کرده است. همچنین، دغدغههای محیط زیستی باعث شده، پیشرانههای ۶ و ۸ و ۱۲ سیلندر، هر روز بیشتر به بازنشستگی نزدیک شوند. البته شکی نیست که هزینه ساخت یک موتور ۴ سیلندر توربو با قدرت مشابه نمونهی ۶ سیلندر نیز، مقرون به صرفهتر است.
در این مطلب ۱۰ خودروی چهارسیلندر با قدرت قابل قبول و فرمانپذیری بسیار خوب، معرفی شدهاند. این فهرست، گزینههای منتخب سایت تاپگیر را نشان میدهد.
هوندا سیویک تایپ R
قیمت ۴۷ هزار دلار
به جرات میتوان ادعا کرد تایپ R بهترین چهاردر پرفرمنس چهارسیلندر بازار از نظر ارزش در برابر قیمت است. مدل FL5 با موتور توربو ۲ لیتر چهارسیلندر ۳۲۴ اسب بخار و ۴۲۰ نیوتنمتر هوندا، همراه با جعبهدنده دستی ششسرعتهای که یکی از بهترینهای دنیا است، عرضه میشود و در زمان ۵/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. طراحی آن نیز نسبت به نسل قبل بهبود چشمگیری داشته، البته با قیمتی بالاتر.
آلپین A110
قیمت ۵۷ هزار دلار
بازگشت چشمگیر برند فرانسوی پس از دو دهه غیبت، جالب توجه بود. آلپین A110 به عنوان یک خودروی دو نفره سبکوزن و کاربردی، ابتدا به عنوان رقیبی برای پورشه کیمن معرفی شد، اما اکنون همراه موتور ۱/۸ لیتر در نسخه «اولتیم» با ۳۴۵ اسب بخار، حتی ۱۸ ثانیه سریعتر از بیامدبلیو M2 در نوربرگرینگ است. با توقف تولید آن در سال آینده، قطعاً دلتنگش خواهیم شد.
مرسدس AMG GT
قیمت ۱۰۵ هزار دلار
بیست سال پیش، چه کسی فکر میکرد یک خودروی اسپرت لوکس ۱۰۰ هزار دلاری با موتور ۴ سیلندر عرضه شود؟ مرسدس موتور ۲ لیتر ۴۱۵ اسب بخار A45 را برای نسخه پایه از AMG GT به کار گرفته تا سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت در ۴.۶ ثانیه و سرعت نهایی ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت، فراهم شود.
لوتوس امیرا
قیمت ۸۰ هزار دلار
آخرین خودروی احتراقی لوتوس (فکرش هم غمانگیز است) امیرا نام دارد. در نسخه ۲ لیتر چهارسیلندر «Turbo SE»، قدرت برابر با مدل V6 است، اما شتاب بهتر ( صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴ ثانیه) و سرعت نهایی بالاتر (۲۹۳ کیلومتر بر ساعت) دارد. تنها دلیل خرید V6 صدای جالبتر و امکان انتخاب جعبهدنده دستی است که در SE وجود ندارد.
پورشه ۷۱۸ کیمن
قیمت ۷۵ هزار دلار
تنوع پیشرانه و امکانات در کیمن یکی از دلایل محبوبیت آن است. از انتخاب پیشرانه و جعبهدنده تا مواد داخلی، میتوانید آن را کاملاً مطابق سلیقه و جیب خود سفارشی کنید. نسخه پایه با موتور ۲ لیتر تختچهارسیلندر ۲۹۶ اسب بخار و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، در زمان ۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. با الکتریکیشدن نسل بعدی، فرصت خرید نسخه احتراقی رو به پایان است.
مزدا MX-5 میاتا
قیمت ۳۰ هزار دلار
بیش از سه دهه است که MX-5 تعریف اصلی رودسترهای کوچک محسوب میشود. نسل چهارم از ۲۰۱۵ عرضه شده و در بهروزرسانی اخیر، دیفرانسیل LSD و نمایشگر ۸.۸ اینچی به آن اضافه شد. انتخاب اصلی بین دو موتور ۱.۵ لیتری ۱۳۰ اسب بخار یا ۲ لیتری ۱۸۲ اسب بخار وجود دارد. این خودروها در زمان ۸ و ۶/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسند
بی ام و Z4
قیمت ۵۰ هزار دلار
ارزانترین مدل Z4 با موتور ۲ لیتر چهارسیلندر توربو ۱۹۶ اسب بخار قدرت و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶.۶ ثانیه محقق میکند. تعلیق اسپرت، صندلیهای چرم و نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچ، تجهیزات استاندارد هستند. فضای بار ۲۸۱ لیتری نیز برای یک سفر آخر هفته کافی است.
کاترهام سون ۶۲۰
قیمت ۵۵ هزار دلار
اگر به دنبال هیجان خالص هستید، کاترهام ۶۲۰ با موتور ۲ لیتر سوپرشارژ ۳۱۰ اسب بخار فورد، با کمترین هزینه شتاب ۲.۸ ثانیهای و سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت ارائه میدهد. فقط به خاطر داشته باشید که این سرعت را در خودرویی تجربه خواهید کرد که شبیه به یک مدل کارتینگ است.
فولکسواگن گلف R
قیمت ۴۸ هزار دلار
خرید این محصول در کشورهای خارج از اروپا و امریکا مشکل است. گلف R با موتور ۲ لیتر ۳۲۸ اسب بخار در نسخه پایه، عملکردی نزدیک به یک سوپراسپرت کلاسیک دارد. البته با اضافه کردن چند آپشن، قیمت به راحتی از ۵۵ هزار دلار عبور میکند. این هاچبک داغ در زمان ۴/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند و البته برای رانندگی روزانه در ترافیک شهر هم مناسب است.
مرسدس AMG سری A45 S
قیمت ۶۰ هزار دلار
مرسدس A45 S یکی از گرانترین هاچبکهای دنیا است. آمار عملکردی این خودرو با ۴۱۶ اسب بخار، گشتاور ۵۰۰ نیوتنمتر، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳.۹ ثانیه و نهایت سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت به لطف یک موتور ۲ لیتری حاصل میشود که تنها ۹ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند.
Yaghoob
۱۱ فروردین ۱۴۰۴سیویک عالی
ولی از کل لیست میشه لذت برد
بر خلاف هایپر کار ها که بیشتر برای جلب توجه خریداری میشن. این خودرو ها برای لذت بردن ساخته میشن
BMW is GOD
۱۱ فروردین ۱۴۰۴یه سوال مگه مرسدس بنز a45 هنوز تولید میشه ؟؟؟؟؟
مگه توقف تولید نخورد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی Shelby
۱۱ فروردین ۱۴۰۴من خودم کاترهام ،،،،فولکس واگن با سیویک رو انتخاب میکنم
البته بقیه خودرو ها هم خوبن من کاترهام رو بخاطر ظاهرش. فولکس رو بخاطر اینکه در رانندگی شهری و روزمره میشه استفاده کرد در این حال میشه رانندگی اسپرت باهاش کرد. و سیویک هم بخاطر پرفورمنسش
Mr wrong
۱۱ فروردین ۱۴۰۴یه کی ام سی هم بردار واسه افرود
رامتین
۱۱ فروردین ۱۴۰۴همه عالین، و البته طراحی آلپاین جالبه واقعا.
مصطفی
۱۱ فروردین ۱۴۰۴از این لیست انتخاب من سیویک و گلف هست…
البته بستگی به سلیقه شما داره
بردیا
۱۱ فروردین ۱۴۰۴gr86 جاش خالیه
bMw
۱۱ فروردین ۱۴۰۴((لوتوس امیرا آخرین خودروی احتراقی لوتوس))
حیف شد
ولی خیلی از برقی ها دارن به بنزینی شدن برمیگردن
SepehrV10
۱۱ فروردین ۱۴۰۴انتخابام به ترتیب
گلف R
آلپاین A110
پورشه کیمن
لوتوس امیرا
سیویک تایپ R
ولی از دیدن کل این لیست لذت بردم
از نظرم این کلاس بهترین کلاس توی دنیای خودرو هست به همراه سوپر اسپرت ها که یه پله از اینا بالاترن
چون هایپرکار کلا برا هر کسی نیس و نمیشه ازش اون لذت خاص رانندگی رو برد
SepehrV10
۱۱ فروردین ۱۴۰۴یه چیز دیگه
AMG GT اگه نسل قبلش بود حتما یکی از انتخابام بود
SepehrV10
۱۱ فروردین ۱۴۰۴کاش tt بود و این مطلبو میدید
Siyavash
۱۱ فروردین ۱۴۰۴انتخابم الپین و سیویک هست…
Amirsh
۱۱ فروردین ۱۴۰۴آلپاین خیلی خوبه
Armanbimmer
۱۱ فروردین ۱۴۰۴الان در مورد ۴ سیلندر ها صحبت شد
ولی باید قبول کنیم که توی ۶ سیلندر ها بهترین ماشین هارو بی ام و داره
مثال میزنم که بارز ترین مثال m3 و m4 هستش
در حال حاضر بی ام و موتور ۶ سیلندری داره به نام S58
این موتور در حالت استوک ۴۲۸ اسب تولید میکنه که توی m3 و m4 قدرت ۴۷۳ اسب بخار تولید میکنه
در نسخه competition قدرت ۵۰۳ اسب بخار تولید میکنه که تفاوت نسخه competition با معمولی تفاوت در گیرباکس اونها هستش که در نسخه معمولی گیرباکس ۶ سرعته دستی هست و در competition گیرباکس ۸ سرعته اتوماتیک کار گذاشته شده
تازه توی m2 g87 هم از این موتور استفاده شده
M power
۱۱ فروردین ۱۴۰۴از لیست لذت بردم
Mudvayne
۱۱ فروردین ۱۴۰۴تویوتا کرولا SE
تویوتا سوپرا ۲.۰ لیتری
تویوتا GR 86
سوبارو BRZ
آئودی S3
سوبارو ایمپرتزا
فورد ماستنگ اکو بوست
بی ام و 430i
بی ام و 330i
بی ام و 230i
samurai
۱۱ فروردین ۱۴۰۴یک کلام سیویک تایپ ار سفید
HFball
۱۱ فروردین ۱۴۰۴کاترهام سون ۶۲۰ عجب چیزیه واقعا شتاب زیر 3 ثانیه اونم با 310 اسب بخار؟
حس میکنم هیجان انگیز تر از همشون بعد از کاترهام هوندا سیویک هست هم مطمئن تر از بقیس هم سدانه هم قدرت و عملکرد مناسبی رو ارائه میده حیف که اون مزدا یکم ضعیفه وگرنه اونم خیلی جذاب بود
V8
۱۱ فروردین ۱۴۰۴قطعا سیویک هزینه نگهداری کمتر
پرفورمنسش بیشتر
ظاهر جذاب
و….
درکل بهترین خودروی چهار سیلندر تاریخ هست
NAVID@@98
۱۲ فروردین ۱۴۰۴نه اتفاقا درکل قطعا بهترین چهار سیلندر های تاریخ مثل هرچیز از هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱ هستن که هرچیز اول۱ هستن بهترین خودروی چهار سیلندر تاریخ هم همینطور از همون خودشون یعنی پورشه ۷۱۸ کیمن و بی ام و Z4 و مرسدس بنز و فورد و فولکس واگن گلف R و … هستن
کلا که اونا نماینده هایی دارن که از هر لحاظ بهتر و برتر و اول۱ هستن مثل هرچیز
ازجمله موتور وسط بودن برای کیمن و برای هاچ بک های دیگه هم برتری های واضحی هست مثل گیربکس دبل کلاچ اسپرت با عملکرد بسیار بهتر و سریعتر و سیستم های گشتاور برداری برای انتقال هوشمندانه نیرو به چرخ ها کیفیت بالا بالاتر سواری مناسب در عین حال اسپرت و مناسب روزمره و… کلا اینها برتر اول۱ هستن از هر لحاظ مثل هرچیز
درصورتی که اصلا سیویک که مقابل اونا چیزی نداره چیزی نیست و تمام چرخ محرک که نی دنده هم دستیه و… پایین بودن کیفیت پایین در مقایسه با اونا تعلیق سفت که اصلا مناسب روزمره نی و فدا کردن سواری برای تایم پیت و …
V8
۱۱ فروردین ۱۴۰۴قطعا سیویک هزینه نگهداری کمتر
پرفورمنسش بیشتر
ظاهر جذاب
قیمت مناسب
و….
درکل بهترین خودروی چهار سیلندر تاریخ هست
NAVID@@98
۱۱ فروردین ۱۴۰۴نه اتفاقا قطعا بهترین چهار سیلندر های تاریخ مثل هرچیز از هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱ هستن که هرچیز اول۱ هستن بهترین چهار سیلندر تاریخ هم همینطور از همون پورشه ۷۱۸ کیمن و بی ام و Z4 و مرسدس بنز و فورد و فولکس واگن گلف R و … هستن
کلا که اونا نماینده هایی دارن که از هر لحاظ بهتر هستن
ازجمله موتور وسط بودن و گیربکس دبل کلاچ اسپرت با عملکرد بسیار بهتر و سریعتر و سیستم های گشاور برداری برای انتقال هوشمندانه نیرو به چرخ ها کیفیت بالا بالاتر سواری مناسب در عین حال اسپرت و مناسب روزمره و…
درصورتی که اصلا سیویک که مقابل اونا چیزی نداره چیزی نیست و تمام چرخ محرک که نی دنده هم دستیه و… پایین بودن کیفیت پایین در مقایسه با اونا تعلیق سفت که اصلا مناسب روزمره نی و فدا کردن سواری برای هندلینگ و …
شاپور
۱۱ فروردین ۱۴۰۴اول که این سبک خودرویی خیلی عشقه ، و بعدا مزدا میاتا اگه چند سال پیش وارد میشد، میشد خرید اما الان این هم از دسترس خارجه، تصور قیمت ۵میلیاردی اینجا برا یک خودرو اقتصادی۳۰هزار دلاری دیگه دود از کله آدم بلند میکنه.
R
۱۲ فروردین ۱۴۰۴ای ۴۵ نسخه سدانش رو میخوام
حسین دهمرد
۱۲ فروردین ۱۴۰۴کاترهام از مزدا گرونتره عجیبه چون پلتفرم وطراحیش پنجاه ساله همینه پس نباید هزینه ی تحقیق و توسعه ی چندانی داشته باشه. موتور و گیربکس رو هم میخره.
قشنگ هشتاد درصدش حاشیه ی سوده
قدرت طهماسبی
۱۲ فروردین ۱۴۰۴در ایران این خودروها در رویاها هستند ، تحریم ها ، گمرکی بالا ، درآمد پایین ، هزینه های گزاف زندگی ، درآمد به ریال و هزینه ها به تومان
معین
۱۲ فروردین ۱۴۰۴Toyota GR86
Subaru Impreza
جاشون خالی ولی به نظرم از بهترین های این لیست A45s، پرفورمنس، بهینگی و مصرف، امکانات همه چیز با هم داره.
AkinaDriver
۱۲ فروردین ۱۴۰۴یاد لنسر اوو هم گرامی