وب سایت موتورترند در این لیست خودروهایی که پیست Figure-8 را سریعتر از همه طی کرده و بالاترین چسبندگی جانبی را ثبت کردهاند، منتشر کرده است.
هندلینگ اصطلاحاً به فرمانپذیری یک خودرو و رفتار دینامیکی آن در پیچها گفته میشود. موتورترند برای سنجش و ارزیابی هندلینگ خودروها، معیاری بنام پیست Figure-8 دارد. این پیست کوتاهی به شکل عدد ۸ لاتین است که چسبندگی و توانایی پیچیدن خودروها را بهخوبی به چالش میکشد. در این آزمایش، علاوه بر اینکه تایم خودروها در پیمودن یک دور پیست ثبت میشود، حداکثر شتاب جانبی که خودرو میتواند تحمل کند هم سنجیده خواهد شد. از بین بیش از ۲۰۰ خودرویی که موتورترند در سال ۲۰۲۳ آزمایش کرده است، مدلهایی که در ادامه خواهید دید بهترین عملکرد را در پیست Figure-8 و درنتیجه بهترین هندلینگ را داشتهاند.
۱۰-فورد موستانگ دارک هورس
تایم پیست: ۲۳.۷ ثانیه
شتاب جانبی: ۱.۰۶ جی
موستانگ دارک هورس با کمکفنرهای مگنهراید استاندارد، آنتیرول بارهای قویتر، عناصر آیرودینامیکی کاربردی و لاستیکهای پیرلی P زیرو تروفئو RS که در قالب پکیج هندلینگ ۵ هزار دلاری ارائه میشوند، در پیست بسیار مطمئن عمل میکند. شتاب جانبی ۱.۰۶ جی این خودرو تنها چند صدم با شلبی GT350R فاصله دارد که ۱۳۵ کیلوگرم وزن سبکتری داشت. دارک هورس خیلی خوب میپیچد و از پیچهای پیست Figure-8 خارج میشود. این خودرو با ۵۰۰ اسب بخار قدرت، هرچند با کنار رفتن چلنجر و کامارو بیرقیب شده اما هنوز هم چیزهایی برای اثبات دارد.
۹-بامو M2
تایم پیست: ۲۳.۵ ثانیه
شتاب جانبی: ۱.۰۴ جی
نسخهٔ پایهٔ نسل جدید بامو M2 از تمام نسخههای نسل قبلی مثل کامپتیشن و CS بهتر عمل کرده است. البته مطمئناً این عملکرد چشمگیر به لطف پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با ۴۶۰ اسب بخار قدرت، گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی حاصل شده است اما چیزی که بیش از همه چشمگیر به نظر میرسد، چسبندگی، متانت و اعتمادبهنفس M2 در پیچها است. تاکنون هیچ M2 دیگری به این اندازه توانمند، فرمانبردار و قابلاعتماد نبوده و این خودرو در قیاس با نسل قبلی خودروی کاملاً متفاوتی به نظر میرسد.
۸-پورشه کاین توربو GT
تایم پیست: ۲۳.۴ ثانیه
شتاب جانبی: ۱.۰۴ جی
کاین توربو GT که اخیراً مورد بهروزرسانی قرار گرفته است، با پیشرانهٔ V8 توئین توربوی ۶۶۰ اسب بخاری، گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک، برای بازنویسی کتاب رکوردها به میدان آمده است. این خودرو علاوه بر اینکه عنوان سریعترین شاسیبلند تولیدی پیست نوربرگرینگ را از آن خود کرده است، امسال پنج رکورد از هفت رکورد تست پرفورمنس شاسیبلندهای موتورترند را هم شکسته است. البته توربو GT هنوز هم نتوانسته سریعترین شاسیبلند سال ۲۰۲۳ در پیست Figure-8 لقب بگیرد.
۷-مرسدس AMG SL55
تایم پیست: ۲۳.۳ ثانیه
شتاب جانبی: ۱.۰۴ جی
نسل جدید مرسدس بنز SL بهطور انحصاری زیر چتر AMG قرار گرفته است و بنابراین حالا میتوان انتظار داشت که این رودستر با سقف پارچهای، پرفورمنس بالایی داشته باشد. به نظر میرسد SL55 چهارچرخ محرک که بین SL43 محرک عقب پایه و SL63 چهارچرخ محرک پرچمدار قرار میگیرد، بهترین عضو خانوادهٔ SL باشد. تایم پیست این مدل ۰.۳ ثانیه نسبت به نسخهٔ قویتر SL63 سریعتر بوده و SL55 را به تنها کانورتیبل لیست ۱۰ خودروی برتر سال تبدیل کرده است.
۶-پورشه ۹۱۱ کاررا T
تایم پیست: ۲۳.۳ ثانیه
شتاب جانبی: ۱.۰۵ جی
در حال حاضر، ۲۶ نسخهٔ مختلف از پورشه ۹۱۱ قابل خریداری است که از این تعداد، دو مدل جدید توسط موتورترند آزمایش شده و هردو در این لیست جای گرفتهاند اما چیزی که کاررا T را منحصربهفرد میکند، این است که مدل موردبحث عملاً یک کاررای پایه با تمام قطعات نسخهٔ قویتر و سریعتر GTS (بهجز پیشرانه) و با قیمتی بسیار کمتر از کاررا S است. البته این خودرو با گیربکس هفت سرعتهٔ دستی، مطمئناً سریعترین یا پرشتابترین ۹۱۱ بازار نیست بلکه برای افرادی ساخته شده که اتصال مکانیکی و درگیری در رانندگی را بیش از هر چیز دیگری ارزشمند میدانند.
۵-لامبورگینی اوروس پرفورمانته
تایم پیست: ۲۳.۱ ثانیه
شتاب جانبی: ۱.۰۸ جی
اوروس پرفورمانته با ۶۶۶ اسب بخار قدرت، در مقایسه با اوروس S ارزانتر، بجای فنرهای بادی تطبیقی به فنرهای پیچشی فولادی مجهز است، نزدیک به ۲.۵ سانتیمتر ارتفاع کمتری دارد و فاصلهٔ عرضی چرخهای آنهم کمی بیشتر است. همچنین در این نسخه برای کاهش وزن از فیبر کربن در پانلهای بدنه، دریچههای هوا، اسپلیتر و بال عقب بهعلاوهٔ اگزوز تیتانیومی استفاده شده است. علاوه بر این، لامبورگینی با همکاری پیرلی، لاستیکهای اختصاصی نرم و فوقالعاده چسبندهای را برای پرفورمانته تدارک دیده است. نتیجه این اقدامات خلق خودرویی است که رکورد پیست و شتاب جانبی را در بین تمام شاسیبلندهایی که موتورترند تا به امروز آزمایش کرده شکسته است.
۴-شورلت کوروت E-Ray
تایم پیست: ۲۲.۵ ثانیه
شتاب جانبی: ۱.۱۰ جی
هنگامیکه اولین کوروت موتور وسط در سال ۲۰۲۰ به بازار آمد، با قرار گرفتن پیشرانه در جای مناسب، به خودروی بهتری تبدیل شد و یک شاهکار در اولین تلاش لقب گرفت اما این مانع عرضهٔ نسخهٔ حتی بهتر Z06 در سال ۲۰۲۲ نشد. حال شورلت با ارائهٔ کوروت E-Ray هیبریدی، خانوادهٔ این ماشین را بازهم بزرگتر کرده است. E-Ray که با سامانهٔ چهارچرخ محرک و قابلیت تمام الکتریکی محرک جلو، سنتهای کوروت را زیر پا گذاشته، در مسیر پرفورمنس رو به بالای این ماشین هرگز اختلال ایجاد نکرده و با شتابی مشابه Z06 اما هندلینگ بهتر از استینگری، تواناییهای خود را اثبات کرده است.
۳-شورلت کوروت Z06
تایم پیست: ۲۲.۳ ثانیه
شتاب جانبی: ۱.۱۲ جی
اولین کوروت Z06 که موتورترند آزمایش کرد، نمونهای با تنظیمات پیست بود که جایزهٔ خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ را از آن خود کرد. اخیراً اما این وبسایت فرصت رانندگی با Z06 با تنظیمات خیابان را هم پیدا کرده که کمی از تواناییهای هندلینگ را در قبال راحتی بیشتر قربانی میکند. در این نسخه واکنش فرمان کمی کمتر شده اما حتی بااینوجود هم Z06 توانست در پیست تایم چشمگیر ۲۲.۳ ثانیه را ثبت کند و در جایگاه سوم لیست ۱۰ خودروی برتر سال ۲۰۲۳ قرار گیرد. البته برای مقایسه، تایم نسخهٔ اول ۲۱.۹ ثانیه بود که میتوانست جایگاه دوم لیست را به خود اختصاص دهد.
۲-پورشه ۹۱۱ GT3 RS
تایم پیست: ۲۱.۹ ثانیه
شتاب جانبی: ۱.۱۸ جی
GT3 RS جایگاه ویژهای در این نسل از پورشه ۹۱۱ دارد. هیچ ۹۱۱ جادهای دیگری تا این حد روی پیست متمرکز نبوده تا جایی که با یک رانندهٔ مسابقه پشت فرمان، این GT3 میتواند شانهبهشانهٔ برادر مخصوص پیست خود یعنی GT3 Cup پیش برود. بال عقب بزرگ این ماشین داونفورس را نسبت به نسل قبلی دو برابر کرده و تعداد زیادی تنظیمات دینامیکی به راننده این امکان را میدهد تا رفتار هندلینگ را طبق تفاوتهای هر پیست تنظیم کند. GT3 RS بهواقع یک خودروی مسابقه برای جاده است.
۱-فراری ۲۹۶ GTB
تایم پیست: ۲۱.۷ ثانیه
شتاب جانبی: ۱.۱۵ جی
فراری ۲۹۶ GTB به لطف بهرهمندی از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو، موتور الکتریکی شار محوری بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه، مجموع قدرت ۸۳۰ اسب بخار، تکنولوژی فرمول یک و وزن ۱۶۰۰ کیلوگرمی، تعجبی ندارد که در صدر لیست سالانهٔ بهترین هندلینگ موتورترند قرار گرفته است. علاوه بر این، سوپراسپرت فراری رکورد پیست Figure-8 را شکسته و با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۳ ثانیه، سریعترین خودروی دیفرانسیل عقب تاریخ موتورترند لقب گرفته است.
JDM سابق
۹ دی ۱۴۰۲همه خوبا دوره هم جمع شدن
۹ دی ۱۴۰۲اره عالین
AMIR
۹ دی ۱۴۰۲خیلی هم عالی ❤️
واقعا اگه از محصولات لامبورگینی نمیومد ناراحت میشدم
چون خداییش لامبورگینی مخصوصا اوروس خیلی رو هداینگش کار شده
حسن
۹ دی ۱۴۰۲باید به شورولت بابت ساخت این شاهکار افرین گفت
ای ری واقعا قابل تحسینه
حسن
۹ دی ۱۴۰۲بهترین کار توضیحات کامله واقعا دمت گرم که معلوم کردی کوروت نسخه خیابانیه نه پیست وگرنه پورشه فنها با مهندسی برتر و تیکنولوجی اوچی صفحه را جر میدادن
الان فقط مشغول تمسخر سایر کامنتها و ارائه ی کامنتهای بی محتوان
M power
۹ دی ۱۴۰۲از این خوشم میاد ک تو هر لیستی یه BMW هست
BMW
۱۱ دی ۱۴۰۲میخوای بی ام و نباشه پراید باشه😂😂یا جارو برقی
گات
۱۴ مرداد ۱۴۰۳اما تو آفرود اسمی ازش نیست
توی افرود اسمی از هیچ ماشین آلمانی نیست البته بجز جی کلاس
آفرود یعنی ژاپنی و امریکایی
حسن
۹ دی ۱۴۰۲فراری یکی از شاهکارهای خودرو سازیه جهان را ارائه کرده و واقعا تو جایگاه درست ایستاده افرین باید گفت به این برند
HFball
۹ دی ۱۴۰۲سپاس بابت مقاله عالی و تر تمیز
مهدی
۱۰ دی ۱۴۰۲از اونجایی که خودروی پیست محور خیلی باب دلم نیست 296 و Zo6 رو بهتر از زقبا میدونم
سام
۱۰ دی ۱۴۰۲جالبه که آمریکاییهایی که همیشه لیز میخوردن اومدن تو این جایگاه
misha
۱۰ دی ۱۴۰۲فراری و پورشه هستن تا بقیه واسه رقابت و پیشرفت هدفی داشته باشن
مجید
۱۰ دی ۱۴۰۲دیگه پیست نوربرگرینگ با اون پیچ و خمش نتونست هوراکان پرفورمانته و آونتادور سوپر ولوچه جی رو کند کنه، یعنی اعتبار این لیست نمیتونه خیلی زیاد باشه، پس خیلی بهش دل خوش نکنید
Farhad
۱۰ دی ۱۴۰۲شتاب جانبی چیه؟
BMW
۱۱ دی ۱۴۰۲جمع جمع خوب هاس ما جایی نداریم😂😂
Zahid AMG. 2005
۱۱ دی ۱۴۰۲عجب چیزی است این ماhttps://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/12/Cars-6-13.jpgشین
Zahid AMG. 2005
۱۱ دی ۱۴۰۲همشون عالی هستن ولی شورولت کورت یه چیز دیگس
Abol
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط زانتیا قدرت =هندلینگ 🇲🇫
گات
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ماشین فرانسوی ها اشغالن