چشم اندازهفته نامه

خودروهای دیفرانسیل جلو با بهترین هندلینگ، از پژو 205 تا سیویک و لوتوس

هرچند خودروهای دیفرانسیل جلو معولاً موردعلاقۀ طرفداران رانندگی نیستند اما این خودروها لذت زیادی را برای راننده به ارمغان می‌آورند.

وقتی صحبت از خودروهایی با بهترین هندلینگ می‌شود، معمولاً مدل‌های محرک عقب یا چهارچرخ محرک به ذهن می‌آید. خودروهای دیفرانسیل عقب نه‌تنها توزیع وزن ایده‌آل‌تری دارند بلکه امکان دریفت کشیدن را هم فراهم می‌کنند. از سوی دیگر، خودروهای چهارچرخ محرک از چسبندگی بسیار خوبی برخوردار هستند که باعث پایداری و احساس امنیت بیشتری در سرعت‌های بالا می‌شود. به همین دلیل، وقتی بحث بهترین هندلینگ مطرح می‌شود، کسی به خودروهای دیفرانسیل جلو توجه نمی‌کند زیرا این‌ها معمولاً خودروهایی ارزان‌قیمت هستند که با مشکل کم‌فرمانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بااین‌حال، خودروهایی که در ادامه خواهید دید، همگی به‌خوبی تنظیم شده و رانندگی فوق‌العاده لذت‌بخشی دارند.

هوندا سیویک تایپ R

جدیدترین نسخهٔ هوندا سیویک تایپ R نمونهٔ بی‌نقصی از یک خودروی محرک جلو است که هندلینگی عالی دارد. با تحقیق و توسعهٔ زیادی که در پیست‌های مهم جهان مثل سوزوکا و نوربرگ‌رینگ انجام شده، جدیدترین تایپ R پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده است. ازجملهٔ این بهبودها می‌توان به دیفرانسیل لغزش محدود دنده مارپیچی که هنگام خروج از پیچ‌ها کشش بیشتری را با هرزگردی کمتر ارائه می‌کند، ارتقاء قطعات تعلیق و بدنهٔ آیرودینامیک‌تر اشاره کرد. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۱۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

آکورا اینتگرا تایپ R

اینتگرا تایپ R یکی از خویشاوندان خونی سیویک تایپ R است. نمونه‌ای که در اینجا انتخاب کرده‌ایم، درواقع نسل DC2 هوندا اینتگرا تایپ R است که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ با برند آکورا در آمریکا عرضه می‌شد. این یکی دیگر از هونداهای خاطره‌انگیز محرک جلو بود و در بین کوپه‌های اسپرت یکی از بهترین هندلینگ‌ها را داشت. اینتگرا تایپ R به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر مجهز بود که به لطف سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ VTEC هوندا، ۱۹۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و ردلاین آن به ۸,۴۰۰ rpm می‌رسید. این ماشین برای ارائهٔ یک تجربهٔ محرک جلوی دقیق، از دیفرانسیل لغزش محدود تورسن، اصلاح زوایای کمبر و کستر و تقویت تعلیق عقب بهره می‌برد.

فولکس‌واگن گلف GTI

جدیدترین نسل گلف GTI میراث پرباری را ادامه می‌دهد که با نسل اول گلف آغاز شد. نسل هشتم گلف GTI به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۲۶۵ اسب بخار قدرت را به یک گیربکس دوکلاچه تحویل می‌دهد. GTI همچنین به‌صورت استاندارد، با حسگر الکترونیکی گشتاور در دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود که چسبندگی بهتر و کم‌فرمانی کمتری را در پیچ‌های تند به همراه دارد. متأسفانه اما فولکس‌واگن در فیس‌لیفت اخیر نسل هشتم گلف، گیربکس دستی را در نسخهٔ GTI حذف کرده است.

هیوندای ولوستر N

ولوستر N در بین خودروهای کره‌ای یکی از بهترین هندلینگ‌ها را دارد. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که ۲۷۵ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی یا هشت سرعته اتوماتیک و همین‌طور دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. متأسفانه تولید نسل دوم ولوستر در سال ۲۰۲۲ پایان یافت اما هیوندای برای علاقه‌مندان هنوز مدل‌های اسپرت دیفرانسیل جلوی دیگری مثل کُنا N و النترا N را ارائه می‌کند.

فورد فی‌یستا ST

هاچ‌بک‌های اسپرت فورد همیشه رانندگی لذت‌بخشی داشته‌اند و فی‌یستا ST یکی از بهترین‌های آن‌ها بود. این خودرو که در سال ۲۰۱۴ راهی بازار آمریکا شد، با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ۲۰۰ اسب بخاری، گیربکس شش سرعتهٔ دستی، فرمان سریع‌تر و ترمزهای قوی‌تر، همهٔ چیزهایی که علاقه‌مندان می‌خواستند را ارائه می‌کرد. فی‌یستا ST همهٔ این ویژگی‌ها را در یک هاچ‌بک کوچک با قیمت قابل‌دسترس ارائه می‌کرد.

مینی کوپر JCW GP

GP آخرین و قوی‌ترین نسخهٔ نسل F56 مینی کوپر پیش از معرفی فیس‌لیفت اخیر محسوب می‌شود. این نسخه که بر پایهٔ کوپر JCW ساخته شده، از همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر کوپر S و کوپر JCW استفاده می‌کند اما قدرت این موتور به ۳۰۶ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، GP در شاسی و هندلینگ هم پیشرفت‌هایی مثل تعلیق مخصوص با کاهش یک سانتی‌متری ارتفاع نسبت به JCW، سیستم ترمز قوی‌تر و کیت بدنهٔ جدید برای افزایش داون‌فورس و خنک‌کنندگی را تجربه کرده است. در GP حتی برای کاهش وزن صندلی‌های عقب هم حذف شده‌اند. از این نسخه تنها ۳ هزار دستگاه ساخته شد.

پژو ۲۰۵ GTI

هاچ‌بک‌های داغ کلاسیک فرانسوی عالی‌ترین نمونه‌های خودروهای دیفرانسیل جلو محسوب می‌شوند و یکی از بهترین‌های آن‌ها ۲۰۵ GTI است. این خودرو با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری و بعداً ۱.۹ لیتری ارائه شد که به ترتیب ۱۰۴ و ۱۲۶ اسب بخار قدرت داشتند. گیربکس پنج سرعته دستی، ارتقاء تعلیق و رینگ‌های بزرگ‌تر هم از دیگر ویژگی‌های ۲۰۵ GTI بودند. این هاچ‌بک فرانسوی به دلیل فرمان سریع و چرخش‌های تیز خود شهرت یافت تا جایی که در پیچ‌های تند، چرخ عقب بیرونی به هوا بلند می‌شد. ۲۰۵ GTI مستعد بیش‌فرمانی هم بود اما خیلی‌ها فقط به خاطر همین ویژگی طرفدار هاچ‌بک کوچک پژو شدند.

هوندا CR-X Si

بازهم یک هوندای محرک جلوی دیگر با پیشرانهٔ VTEC زیر کاپوت. نسل دوم CR-X Si در سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ در بازار آمریکا عرضه شد. این کوپهٔ سه‌در از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کرد که به یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی متصل می‌شد. هرچند این موتور تنها ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت اما CR-X به دلیل وزن پایین، به‌طور شگفت‌آوری سریع و چابک بود. نسخهٔ Si همچنین از لاستیک‌های پهن‌تر و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ بهره می‌برد و درنتیجه، بهبود بزرگی را در هندلینگ و تجربهٔ رانندگی نسبت به CR-X معمولی تجربه کرد. هرچند CR-X Si سال‌ها است از روی خط تولید کنار رفته اما در جامعهٔ JDM هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

لوتوس الن

هرچند لوتوس به ساخت خودروهای اسپرت موتور وسط سبک‌وزن شهرت دارد اما شاید خیلی‌ها ندانند که این شرکت برای مدت کوتاهی یک خودروی اسپرت دیفرانسیل جلو تولید کرد. این ماشین الن نسل M100 بود که بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ تولید می‌شد. در آغاز دههٔ ۹۰ که محبوبیت هاچ‌بک‌های داغ محرک جلو افزایش پیدا کرد، لوتوس قصد داشت با الن نسل جدیدی از خریداران را جلب کند. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کرد که از ایسوزو گرفته شده بود زیرا آن زمان هم لوتوس و هم ایسوزو زیر چتر جنرال موتورز قرار داشتند. این پیشرانه در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربو به ترتیب با ۱۳۰ و ۱۶۲ اسب بخار قدرت ارائه می‌شد. انتقال قدرت دیفرانسیل جلوی الن ابتدا با واکنش منفی منتقدان مواجه شد اما این خودرو بعداً به دلیل وزن زیر یک تن، فرمان دقیق و سریع، بادی‌رول اندک و شاسی مستحکم مورد تحسین قرار گرفت. بااین‌حال، الن فروش مناسبی را تجربه نکرد و بدون معرفی جایگزین کنار گذاشته شد تا لوتوس دوباره به فرمول سنتی خود بازگردد.

فیات ۵۰۰ آبارث

۵۰۰ آبارث با پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربوشارژ ۱۶۰ اسب بخاری، گیربکس پنج سرعته دستی (بعداً گیربکس اتوماتیک هم ارائه شد) و هندلینگی که با تنظیم خاص آبارث روی تعلیق و ترمزها بهبود پیدا کرد، یک موشک جیبی محسوب می‌شد! سیستم اگزوز خاص آبارث که صدای یک خودروی اسپرت تهاجمی ایتالیایی را به این هاچ‌بک کوچک می‌بخشد نیز تکمیل‌کنندهٔ هندلینگ چابک و ظاهر چشمگیر ۵۰۰ آبارث هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۳ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    ماشینای دیفرانسیل عقب و موتور عقب یه چیز دیگه هستن 💖

    موافقم 16
    مخالفم 8
    1. ممد ژانگولر

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4148 ديدگاه)

      ماشین خوبو خواستین تشخیص بدین اونایی که تو مسابقات رالی شرکت کردن و مقام اوردنو انتخاب کنید .چشم بسته بهترینن

      موافقم 12
      مخالفم 6
      1. زیزیگولو

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (6035 ديدگاه)

        ماشینای مخصوص رالی تک ساخت هستن و با ماشیایی که روی خط تولید کمپانیا هستن متفاوت هستن

        موافقم 17
      2. JaMsHiD

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2758 ديدگاه)

        ماشین های رالی فقط پوسته ایشون شبیه ماشین شهریه . بدنه کلا مونوکوک و فیبر کربن هست و صفحات محافظ و سیستم تعلیق و گیربکس و کلاچ و داخل ماشین و دیفرانسیل و میلگاردان کاملا طبق استانداردهای فیا تجهیز میشه و شاسی که تبدیل به شاسی لوله ای و ماشین مجهز به رول بار میشه . بیشتر رالی برای تبلیغات هست که محصولشون به فروش برسه . الان مثلا با استدلال شما ۲۰۶ جاده ای با ۲۰۶ WRC فرقی نداره !
        مگر اینکه بزنه به سرت بری جلو و عقب ماشینو ببری و شاسی لوله ای جوش بدی و روی شاسی سیستم تعلیق و دیفرانسیل و گیربکس و موتور سفارشی نصب کنی که بالای سه تومن خرج داره .
        یا یک سری کیت ها هستن از یک تومن تا ده تومن قابل خریداری هست .
        مثلا ۲۰۵ عادی رو میتونی تبدیل کنی به ۲۰۵ T16

        موافقم 11
        1. ممد ژانگولر

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4148 ديدگاه)

          مشتی کار نشد نداریم .

    2. A.m.A

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (145 ديدگاه)

      در مورد زانتیا اکتیوا کم لطفی شد
      یکی از بهترین هندلینگ هارو داره
      بهتر بود به جای ۲۰۵ اونو تو مقاله مینوشتید

      موافقم 6
      مخالفم 10
      1. علی

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (800 ديدگاه)

        205 سلطان تکرار نشدنی توی تاریخ پژو و کل دنیا هست زانتیا کیلو چنده

        موافقم 6
        مخالفم 4
        1. A.m.A

          ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (145 ديدگاه)

          سیتروئن زانتیا ماشینی بود که تعلیقش چندین سال از خودش جلو تر بود و تو پیچ ها واقعا اعتماد به نفس بهت میداد

    3. پیام۲

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      تو لیست مگان rs trophy رو جا انداختین(مخصوصا مدل 2011)

  2. راستگو

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    گلف یه طرف
    مابقی یه طرف

    موافقم 9
    مخالفم 5
    1. Ali

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (66 ديدگاه)

      پس سیویک چی؟!!!
      یه سیویک بدید من برم😍

      موافقم 14
      مخالفم 2
      1. راستگو

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (181 ديدگاه)

        سیویک خوبه اما اگه صندوق نداشت(اصطلاحش یادم رف)عالی میشد

        موافقم 1
        مخالفم 4
        1. ج

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (16 ديدگاه)

          هاچ بک

  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1541 ديدگاه)

    تو این لیست گلف و سیویک انتخابم

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. علی جردن

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    کل خودروهای لیست ۴ سیلندر هستن
    همشون کنسلن

    موافقم 3
    مخالفم 19
    1. جرمی کلارکسون

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (977 ديدگاه)

      چه ربطی داره الان مرسدس بنز هم چهار سیلندر شده 😭😭

      موافقم 12
      مخالفم 3
      1. ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4897 ديدگاه)

        هایما هم چهار سیلندره😭😭😢😢😖😖

        موافقم 11
        مخالفم 2
    2. Kurosh33

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (116 ديدگاه)

      دفعه ی دیگه خواستی نظر بدی لطفا یکم تحقیق کن.

      موافقم 10
      مخالفم 1
    3. NAVID@@98

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (764 ديدگاه)

      از خودروهای دیفرانسیل حلو چه انتظاری داره
      قرار نی درگستر باشن یا رکورد پیست بزنن یا چیز خفنی باشن
      ولی اتفاقا همینا برای ما همونا اند👌
      غیر یمی ازینا همشون رو دوس دارم 😍

      موافقم 12
      مخالفم 1
    4. 𝐀𝐥𝐢

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1541 ديدگاه)

      اگه دوست نداری مجبوری کامنت بدی؟

      موافقم 4
      مخالفم 1
    5. JaMsHiD

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2758 ديدگاه)

      با این استدلال به جایی نمیرسی . هاچبک ها همشون چهار سیلندر و دف جلو یا تمام چرخ محرک هستن برای تقسیم وزن بهتر . وگرنه که کاری نداشته روی یه پژو 205 موتور 6 سیلندر نصب کنم اما بخاطر تقسیم وزن نمیذااشتن

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        بی‌ام‌و سری ۱ هاچ بک نسل قبلی موتور ۶ سیلندر و دیفرانسیل عقب بود بخاطر قوانین سخت گیرانه مجبور شد نسل جدید موتور ۶ سیلندر نزاره.
        نگین همه ی هاج‌بک ها

        موافقم 9
        مخالفم 3
        1. JaMsHiD-R1988

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2758 ديدگاه)

          علی بی ام و استثنا بود . خودشم فهمید یه هاچبک دف عقب نمیتونه موفقیت کوپه دف عقب رو تکرار کنه . کسی خواهان هاچبک دف عقب نیست . هاچبک داغ هیجانی میخوای؟ برو تمام چرخ محرک بگیر .
          مثلا از نمونه های خاص مثل 205 T16 تا ماشینی مثل گلف R
          اون هاچبک هم اومد تا ساختار شکنی باشه برای تمام جهانیان . ولی نشد

          موافقم 6
          مخالفم 1
    6. johnmarston

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (151 ديدگاه)

      به عنوان کسی که موتور های مورد علاقه اش ۱۲ و ۸ سیلندر هستن میگم
      شما اندک دانشی هم در مورد هاچبک های داغ ۴ سیلندر جذاب نداری

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. علی جردن

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        جناب johnmarston من ۶ سیلندر سردو به ۴ سیلندر داغ ترجیه میدم

        موافقم 4
        مخالفم 4
    7. ناخدا

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (365 ديدگاه)

      اکثر ماشینهای چینی هم ۴ سیلندر ۱۵۰۰ سی سی هستن و کلاً کنسلن

  5. Hamid3x

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (418 ديدگاه)

    هوندا سیویک دوست داشتنی

    یکی اش طلب من و باقی عاشقاش

    موافقم 10
    مخالفم 1
  6. مجید

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    خیلی حیف شد که سیویک تایپ آر دیفرانسیل عقب نیست

    موافقم 3
    مخالفم 6
  7. Kurosh33

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    فیاته منون کشته

  8. علی جردن

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    یک خودروی دیفرانسیل جلو با هندلینگ کم نظیر به لیست اضافه کنم + FMC 511

    موافقم 4
    مخالفم 8
    1. JaMsHiD

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2758 ديدگاه)

      یه خودروی کم نظیر تر :
      پژو ( ایران‌خودرو ) ۴۰۵ با غرش موتور هشت سوپاپ XU7 با پمپ بنزین تازه تعویض شده😂

      موافقم 8
      مخالفم 4
    2. ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4897 ديدگاه)

      طراحیش آشغاله قیمتش هم اگه ۶۰۰ تومن بود برای اون ماشین خوب بود ولی ۱ میلیارد و ۲۰۰ پول یه ماشین اشغال اقتصادی کسی نمی‌ده تو خیابون تک و توک پیدا میشه

      1. ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4897 ديدگاه)

        اگه ۶۰۰ بود بابام برای خودش یدونه میگفتم بخره

        موافقم 4
        مخالفم 1
  9. BMW

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    این مینو کوپر هم جذاب شده ها

  10. حسین دهمرد

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    فک میکردم زانتیابا اینهمه ادعا بینشون باشه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. Godziila

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    چرا باید تو لیست به این خوشگلی یه ارابه انفجاری باشه؟!

    موافقم 7
    مخالفم 2
  12. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (325 ديدگاه)

    همه یه طرف اینتگرا یه طرف.تنها گزینه که وقتی از جایی رد بشی حداقل تا ۱۰ ثانیه صدای ماشینت اونجا شنیده میشه و هر کی اونجاست و هر بحث مهمی داشتن باشه برای چند دقیقه متوقف میشه و شروع به نظر دادن راجب این بچه غول میشه.۴ سیلندر هوندا تنفس طبیعی مجهز به سلاح ویرانگر vtec.

  13. فرزند ایران

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (106 ديدگاه)

    پژو ۲۰۵ با اینکه خیلی سادست طراحیش ولی این سادگیش قشنگش می کنه به نظرم

  14. آرش

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین هندلینگ رو به نظر من زانتیا اکتیوا v6 و گلف gti داره خیلی خوبن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  15. علی

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    این لیست یه دونه پادشاه داره اونم پژو ۲۰۵
    بعدش قلف

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. علیرضا

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (258 ديدگاه)

      یک ماشین باز وافعی جای ، خیلی ماشین های دیگه مثل سیتروئن ds 3 ریسینگ ،پژو ۲۰۸ جی تی ای ، پژو ۲۰۶ ارسی ، پژو ۳۰۶ جی تی ای ، رنو۵ توربو ، رنو کلیو ویلیامز ، رنو کلیو اراس نسل ۳ ، رنومگان تروفی جای این ها خالی بود

  16. M power

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (356 ديدگاه)

    اول سلطان مینی
    وبعد گلف جی تی ای

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا