هرچند خودروهای دیفرانسیل جلو معولاً موردعلاقۀ طرفداران رانندگی نیستند اما این خودروها لذت زیادی را برای راننده به ارمغان میآورند.
وقتی صحبت از خودروهایی با بهترین هندلینگ میشود، معمولاً مدلهای محرک عقب یا چهارچرخ محرک به ذهن میآید. خودروهای دیفرانسیل عقب نهتنها توزیع وزن ایدهآلتری دارند بلکه امکان دریفت کشیدن را هم فراهم میکنند. از سوی دیگر، خودروهای چهارچرخ محرک از چسبندگی بسیار خوبی برخوردار هستند که باعث پایداری و احساس امنیت بیشتری در سرعتهای بالا میشود. به همین دلیل، وقتی بحث بهترین هندلینگ مطرح میشود، کسی به خودروهای دیفرانسیل جلو توجه نمیکند زیرا اینها معمولاً خودروهایی ارزانقیمت هستند که با مشکل کمفرمانی دستوپنجه نرم میکنند. بااینحال، خودروهایی که در ادامه خواهید دید، همگی بهخوبی تنظیم شده و رانندگی فوقالعاده لذتبخشی دارند.
هوندا سیویک تایپ R
جدیدترین نسخهٔ هوندا سیویک تایپ R نمونهٔ بینقصی از یک خودروی محرک جلو است که هندلینگی عالی دارد. با تحقیق و توسعهٔ زیادی که در پیستهای مهم جهان مثل سوزوکا و نوربرگرینگ انجام شده، جدیدترین تایپ R پیشرفتهای زیادی را تجربه کرده است. ازجملهٔ این بهبودها میتوان به دیفرانسیل لغزش محدود دنده مارپیچی که هنگام خروج از پیچها کشش بیشتری را با هرزگردی کمتر ارائه میکند، ارتقاء قطعات تعلیق و بدنهٔ آیرودینامیکتر اشاره کرد. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۱۵ اسب بخار قدرت استفاده میکند.
آکورا اینتگرا تایپ R
اینتگرا تایپ R یکی از خویشاوندان خونی سیویک تایپ R است. نمونهای که در اینجا انتخاب کردهایم، درواقع نسل DC2 هوندا اینتگرا تایپ R است که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ با برند آکورا در آمریکا عرضه میشد. این یکی دیگر از هونداهای خاطرهانگیز محرک جلو بود و در بین کوپههای اسپرت یکی از بهترین هندلینگها را داشت. اینتگرا تایپ R به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر مجهز بود که به لطف سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ VTEC هوندا، ۱۹۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد و ردلاین آن به ۸,۴۰۰ rpm میرسید. این ماشین برای ارائهٔ یک تجربهٔ محرک جلوی دقیق، از دیفرانسیل لغزش محدود تورسن، اصلاح زوایای کمبر و کستر و تقویت تعلیق عقب بهره میبرد.
فولکسواگن گلف GTI
جدیدترین نسل گلف GTI میراث پرباری را ادامه میدهد که با نسل اول گلف آغاز شد. نسل هشتم گلف GTI به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۲۶۵ اسب بخار قدرت را به یک گیربکس دوکلاچه تحویل میدهد. GTI همچنین بهصورت استاندارد، با حسگر الکترونیکی گشتاور در دیفرانسیل جلو ارائه میشود که چسبندگی بهتر و کمفرمانی کمتری را در پیچهای تند به همراه دارد. متأسفانه اما فولکسواگن در فیسلیفت اخیر نسل هشتم گلف، گیربکس دستی را در نسخهٔ GTI حذف کرده است.
هیوندای ولوستر N
ولوستر N در بین خودروهای کرهای یکی از بهترین هندلینگها را دارد. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند که ۲۷۵ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی یا هشت سرعته اتوماتیک و همینطور دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی به چرخهای جلو تحویل میدهد. متأسفانه تولید نسل دوم ولوستر در سال ۲۰۲۲ پایان یافت اما هیوندای برای علاقهمندان هنوز مدلهای اسپرت دیفرانسیل جلوی دیگری مثل کُنا N و النترا N را ارائه میکند.
فورد فییستا ST
هاچبکهای اسپرت فورد همیشه رانندگی لذتبخشی داشتهاند و فییستا ST یکی از بهترینهای آنها بود. این خودرو که در سال ۲۰۱۴ راهی بازار آمریکا شد، با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ۲۰۰ اسب بخاری، گیربکس شش سرعتهٔ دستی، فرمان سریعتر و ترمزهای قویتر، همهٔ چیزهایی که علاقهمندان میخواستند را ارائه میکرد. فییستا ST همهٔ این ویژگیها را در یک هاچبک کوچک با قیمت قابلدسترس ارائه میکرد.
مینی کوپر JCW GP
GP آخرین و قویترین نسخهٔ نسل F56 مینی کوپر پیش از معرفی فیسلیفت اخیر محسوب میشود. این نسخه که بر پایهٔ کوپر JCW ساخته شده، از همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر کوپر S و کوپر JCW استفاده میکند اما قدرت این موتور به ۳۰۶ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، GP در شاسی و هندلینگ هم پیشرفتهایی مثل تعلیق مخصوص با کاهش یک سانتیمتری ارتفاع نسبت به JCW، سیستم ترمز قویتر و کیت بدنهٔ جدید برای افزایش داونفورس و خنککنندگی را تجربه کرده است. در GP حتی برای کاهش وزن صندلیهای عقب هم حذف شدهاند. از این نسخه تنها ۳ هزار دستگاه ساخته شد.
پژو ۲۰۵ GTI
هاچبکهای داغ کلاسیک فرانسوی عالیترین نمونههای خودروهای دیفرانسیل جلو محسوب میشوند و یکی از بهترینهای آنها ۲۰۵ GTI است. این خودرو با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری و بعداً ۱.۹ لیتری ارائه شد که به ترتیب ۱۰۴ و ۱۲۶ اسب بخار قدرت داشتند. گیربکس پنج سرعته دستی، ارتقاء تعلیق و رینگهای بزرگتر هم از دیگر ویژگیهای ۲۰۵ GTI بودند. این هاچبک فرانسوی به دلیل فرمان سریع و چرخشهای تیز خود شهرت یافت تا جایی که در پیچهای تند، چرخ عقب بیرونی به هوا بلند میشد. ۲۰۵ GTI مستعد بیشفرمانی هم بود اما خیلیها فقط به خاطر همین ویژگی طرفدار هاچبک کوچک پژو شدند.
هوندا CR-X Si
بازهم یک هوندای محرک جلوی دیگر با پیشرانهٔ VTEC زیر کاپوت. نسل دوم CR-X Si در سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ در بازار آمریکا عرضه شد. این کوپهٔ سهدر از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر استفاده میکرد که به یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی متصل میشد. هرچند این موتور تنها ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت اما CR-X به دلیل وزن پایین، بهطور شگفتآوری سریع و چابک بود. نسخهٔ Si همچنین از لاستیکهای پهنتر و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ بهره میبرد و درنتیجه، بهبود بزرگی را در هندلینگ و تجربهٔ رانندگی نسبت به CR-X معمولی تجربه کرد. هرچند CR-X Si سالها است از روی خط تولید کنار رفته اما در جامعهٔ JDM هنوز هم طرفداران زیادی دارد.
لوتوس الن
هرچند لوتوس به ساخت خودروهای اسپرت موتور وسط سبکوزن شهرت دارد اما شاید خیلیها ندانند که این شرکت برای مدت کوتاهی یک خودروی اسپرت دیفرانسیل جلو تولید کرد. این ماشین الن نسل M100 بود که بین سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ تولید میشد. در آغاز دههٔ ۹۰ که محبوبیت هاچبکهای داغ محرک جلو افزایش پیدا کرد، لوتوس قصد داشت با الن نسل جدیدی از خریداران را جلب کند. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر استفاده میکرد که از ایسوزو گرفته شده بود زیرا آن زمان هم لوتوس و هم ایسوزو زیر چتر جنرال موتورز قرار داشتند. این پیشرانه در نسخههای تنفس طبیعی و توربو به ترتیب با ۱۳۰ و ۱۶۲ اسب بخار قدرت ارائه میشد. انتقال قدرت دیفرانسیل جلوی الن ابتدا با واکنش منفی منتقدان مواجه شد اما این خودرو بعداً به دلیل وزن زیر یک تن، فرمان دقیق و سریع، بادیرول اندک و شاسی مستحکم مورد تحسین قرار گرفت. بااینحال، الن فروش مناسبی را تجربه نکرد و بدون معرفی جایگزین کنار گذاشته شد تا لوتوس دوباره به فرمول سنتی خود بازگردد.
فیات ۵۰۰ آبارث
۵۰۰ آبارث با پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربوشارژ ۱۶۰ اسب بخاری، گیربکس پنج سرعته دستی (بعداً گیربکس اتوماتیک هم ارائه شد) و هندلینگی که با تنظیم خاص آبارث روی تعلیق و ترمزها بهبود پیدا کرد، یک موشک جیبی محسوب میشد! سیستم اگزوز خاص آبارث که صدای یک خودروی اسپرت تهاجمی ایتالیایی را به این هاچبک کوچک میبخشد نیز تکمیلکنندهٔ هندلینگ چابک و ظاهر چشمگیر ۵۰۰ آبارث هستند.
زیزیگولو
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ماشینای دیفرانسیل عقب و موتور عقب یه چیز دیگه هستن 💖
ممد ژانگولر
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ماشین خوبو خواستین تشخیص بدین اونایی که تو مسابقات رالی شرکت کردن و مقام اوردنو انتخاب کنید .چشم بسته بهترینن
زیزیگولو
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ماشینای مخصوص رالی تک ساخت هستن و با ماشیایی که روی خط تولید کمپانیا هستن متفاوت هستن
JaMsHiD
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ماشین های رالی فقط پوسته ایشون شبیه ماشین شهریه . بدنه کلا مونوکوک و فیبر کربن هست و صفحات محافظ و سیستم تعلیق و گیربکس و کلاچ و داخل ماشین و دیفرانسیل و میلگاردان کاملا طبق استانداردهای فیا تجهیز میشه و شاسی که تبدیل به شاسی لوله ای و ماشین مجهز به رول بار میشه . بیشتر رالی برای تبلیغات هست که محصولشون به فروش برسه . الان مثلا با استدلال شما ۲۰۶ جاده ای با ۲۰۶ WRC فرقی نداره !
مگر اینکه بزنه به سرت بری جلو و عقب ماشینو ببری و شاسی لوله ای جوش بدی و روی شاسی سیستم تعلیق و دیفرانسیل و گیربکس و موتور سفارشی نصب کنی که بالای سه تومن خرج داره .
یا یک سری کیت ها هستن از یک تومن تا ده تومن قابل خریداری هست .
مثلا ۲۰۵ عادی رو میتونی تبدیل کنی به ۲۰۵ T16
ممد ژانگولر
۱۰ خرداد ۱۴۰۳مشتی کار نشد نداریم .
A.m.A
۱۰ خرداد ۱۴۰۳در مورد زانتیا اکتیوا کم لطفی شد
یکی از بهترین هندلینگ هارو داره
بهتر بود به جای ۲۰۵ اونو تو مقاله مینوشتید
علی
۱۱ خرداد ۱۴۰۳205 سلطان تکرار نشدنی توی تاریخ پژو و کل دنیا هست زانتیا کیلو چنده
A.m.A
۱۳ خرداد ۱۴۰۳سیتروئن زانتیا ماشینی بود که تعلیقش چندین سال از خودش جلو تر بود و تو پیچ ها واقعا اعتماد به نفس بهت میداد
پیام۲
۱۱ خرداد ۱۴۰۳تو لیست مگان rs trophy رو جا انداختین(مخصوصا مدل 2011)
راستگو
۱۰ خرداد ۱۴۰۳گلف یه طرف
مابقی یه طرف
Ali
۱۰ خرداد ۱۴۰۳پس سیویک چی؟!!!
یه سیویک بدید من برم😍
راستگو
۱۰ خرداد ۱۴۰۳سیویک خوبه اما اگه صندوق نداشت(اصطلاحش یادم رف)عالی میشد
ج
۱۰ خرداد ۱۴۰۳هاچ بک
𝐀𝐥𝐢
۱۰ خرداد ۱۴۰۳تو این لیست گلف و سیویک انتخابم
علی جردن
۱۰ خرداد ۱۴۰۳کل خودروهای لیست ۴ سیلندر هستن
همشون کنسلن
جرمی کلارکسون
۱۰ خرداد ۱۴۰۳چه ربطی داره الان مرسدس بنز هم چهار سیلندر شده 😭😭
۱۰ خرداد ۱۴۰۳هایما هم چهار سیلندره😭😭😢😢😖😖
Kurosh33
۱۰ خرداد ۱۴۰۳دفعه ی دیگه خواستی نظر بدی لطفا یکم تحقیق کن.
NAVID@@98
۱۰ خرداد ۱۴۰۳از خودروهای دیفرانسیل حلو چه انتظاری داره
قرار نی درگستر باشن یا رکورد پیست بزنن یا چیز خفنی باشن
ولی اتفاقا همینا برای ما همونا اند👌
غیر یمی ازینا همشون رو دوس دارم 😍
𝐀𝐥𝐢
۱۰ خرداد ۱۴۰۳اگه دوست نداری مجبوری کامنت بدی؟
JaMsHiD
۱۰ خرداد ۱۴۰۳با این استدلال به جایی نمیرسی . هاچبک ها همشون چهار سیلندر و دف جلو یا تمام چرخ محرک هستن برای تقسیم وزن بهتر . وگرنه که کاری نداشته روی یه پژو 205 موتور 6 سیلندر نصب کنم اما بخاطر تقسیم وزن نمیذااشتن
علی جردن
۱۰ خرداد ۱۴۰۳بیامو سری ۱ هاچ بک نسل قبلی موتور ۶ سیلندر و دیفرانسیل عقب بود بخاطر قوانین سخت گیرانه مجبور شد نسل جدید موتور ۶ سیلندر نزاره.
نگین همه ی هاجبک ها
JaMsHiD-R1988
۱۰ خرداد ۱۴۰۳علی بی ام و استثنا بود . خودشم فهمید یه هاچبک دف عقب نمیتونه موفقیت کوپه دف عقب رو تکرار کنه . کسی خواهان هاچبک دف عقب نیست . هاچبک داغ هیجانی میخوای؟ برو تمام چرخ محرک بگیر .
مثلا از نمونه های خاص مثل 205 T16 تا ماشینی مثل گلف R
اون هاچبک هم اومد تا ساختار شکنی باشه برای تمام جهانیان . ولی نشد
johnmarston
۱۰ خرداد ۱۴۰۳به عنوان کسی که موتور های مورد علاقه اش ۱۲ و ۸ سیلندر هستن میگم
شما اندک دانشی هم در مورد هاچبک های داغ ۴ سیلندر جذاب نداری
علی جردن
۱۰ خرداد ۱۴۰۳جناب johnmarston من ۶ سیلندر سردو به ۴ سیلندر داغ ترجیه میدم
ناخدا
۱۰ خرداد ۱۴۰۳اکثر ماشینهای چینی هم ۴ سیلندر ۱۵۰۰ سی سی هستن و کلاً کنسلن
Hamid3x
۱۰ خرداد ۱۴۰۳هوندا سیویک دوست داشتنی
یکی اش طلب من و باقی عاشقاش
مجید
۱۰ خرداد ۱۴۰۳خیلی حیف شد که سیویک تایپ آر دیفرانسیل عقب نیست
Kurosh33
۱۰ خرداد ۱۴۰۳فیاته منون کشته
علی جردن
۱۰ خرداد ۱۴۰۳یک خودروی دیفرانسیل جلو با هندلینگ کم نظیر به لیست اضافه کنم + FMC 511
JaMsHiD
۱۰ خرداد ۱۴۰۳یه خودروی کم نظیر تر :
پژو ( ایرانخودرو ) ۴۰۵ با غرش موتور هشت سوپاپ XU7 با پمپ بنزین تازه تعویض شده😂
۱۰ خرداد ۱۴۰۳طراحیش آشغاله قیمتش هم اگه ۶۰۰ تومن بود برای اون ماشین خوب بود ولی ۱ میلیارد و ۲۰۰ پول یه ماشین اشغال اقتصادی کسی نمیده تو خیابون تک و توک پیدا میشه
۱۰ خرداد ۱۴۰۳اگه ۶۰۰ بود بابام برای خودش یدونه میگفتم بخره
BMW
۱۰ خرداد ۱۴۰۳این مینو کوپر هم جذاب شده ها
حسین دهمرد
۱۰ خرداد ۱۴۰۳فک میکردم زانتیابا اینهمه ادعا بینشون باشه
Godziila
۱۰ خرداد ۱۴۰۳چرا باید تو لیست به این خوشگلی یه ارابه انفجاری باشه؟!
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۰ خرداد ۱۴۰۳همه یه طرف اینتگرا یه طرف.تنها گزینه که وقتی از جایی رد بشی حداقل تا ۱۰ ثانیه صدای ماشینت اونجا شنیده میشه و هر کی اونجاست و هر بحث مهمی داشتن باشه برای چند دقیقه متوقف میشه و شروع به نظر دادن راجب این بچه غول میشه.۴ سیلندر هوندا تنفس طبیعی مجهز به سلاح ویرانگر vtec.
فرزند ایران
۱۰ خرداد ۱۴۰۳پژو ۲۰۵ با اینکه خیلی سادست طراحیش ولی این سادگیش قشنگش می کنه به نظرم
آرش
۱۰ خرداد ۱۴۰۳بهترین هندلینگ رو به نظر من زانتیا اکتیوا v6 و گلف gti داره خیلی خوبن
علی
۱۱ خرداد ۱۴۰۳این لیست یه دونه پادشاه داره اونم پژو ۲۰۵
بعدش قلف
علیرضا
۱۱ خرداد ۱۴۰۳یک ماشین باز وافعی جای ، خیلی ماشین های دیگه مثل سیتروئن ds 3 ریسینگ ،پژو ۲۰۸ جی تی ای ، پژو ۲۰۶ ارسی ، پژو ۳۰۶ جی تی ای ، رنو۵ توربو ، رنو کلیو ویلیامز ، رنو کلیو اراس نسل ۳ ، رنومگان تروفی جای این ها خالی بود
M power
۱۲ خرداد ۱۴۰۳اول سلطان مینی
وبعد گلف جی تی ای