هایپرکارها معمولاً از جذابترین نوع خودروها هستند که نظر هر علاقهمندی را به خود جلب میکنند. این خودروها نهایت تکنولوژی و پرفورمنس دوران خود را ارائه میکند و ازآنجاییکه با قیمتهای بسیار گران و در تعداد محدودی عرضه میشود، در دسترس خیلی از اقشار جامعه قرار نمیگیرند. در این مطلب اما قصد مطرح کردن سؤالی را داریم که کمتر پرسیده شده است. مطمئناً تمام هایپرکارها خودروهای جذابی هستند اما جذابترین هایپرکارهای تاریخ در کدام دهه ساخته شدند؟ برای اینکه بهتر بتوانید به این سؤال پاسخ دهید، در ادامه مروری بر مشهورترین هایپرکارهای دهههای مختلف خواهیم داشت.
دههٔ ۸۰
اصطلاح هایپرکار با مفهومی که امروزه میشناسیم در دههٔ ۸۰ میلادی با معرفی شاهکارهای آن دوران یعنی پورشه ۹۵۹ و فراری F40 متداول شد. این دو ماشین از پرفورمنس و تکنولوژیهایی برخوردار بودند که تا پیش از آن هرگز حتی در سوپراسپرتهای آن سالها هم دیده نشده بود.
لامبورگینی کانتاش سال ۱۹۸۵
هرچند کانتاش در سال ۱۹۷۴ معرفی شد اما در سال ۱۹۸۵ لامبورگینی نسخهٔ بروز شدهٔ آن را با تغییرات بزرگی معرفی کرد. اصلیترین ارتقاء این نسخهٔ جدید، افزایش حجم پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی آن به ۵.۲ لیتری و تجهیز به چهار سوپاپ در هر سیلندر بود. به همین دلیل، این نسخه LP5000 Quattrovalvole نام گرفت که Quattro Valvole در ایتالیایی به معنای چهار سوپاپ بود. پیشرانهٔ این نسخه که بهطور مخفف LP5000 QV نامیده میشد، با استفاده از شش کاربراتور وبر، ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
پورشه ۹۵۹ سال ۱۹۸۶
پورشه ۹۵۹ در زمان معرفی پیشرفتهترین خودروی اسپرت جادهای تاریخ محسوب میشد. این خودرو همچنین با دستیابی به سرعت ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت، سریعترین خودروی جادهای آن زمان لقب گرفت درحالیکه حتی برخی از نمونههای آن توانستند به سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت هم دست پیدا کنند. این پرفورمنس خارقالعاده به لطف یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو فراهم شد که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و آن را به هر چهارچرخ انتقال میداد.
فراری F40 سال ۱۹۸۷
یک سال پس از پورشه، دنیا شاهد معرفی یک شاهکار دیگر بنام فراری F40 بود. این ماشین که توسط پینینفارینا طراحی شده بود، آخرین محصول فراری بود که توسط شخص انزو فراری تأیید شد. F40 بهعنوان جانشینی برای ۲۸۸ GTO در نظر گرفته شده بود اما با قیمت ۴۰۰ هزار دلاری (نزدیک به یک میلیون دلار امروز) پنج برابر گرانتر از آن بود. این اسب رقصان ایتالیایی با برخورداری از یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو که حدود ۴۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد، سریعترین، قویترین و گرانترین خودروی فراری در آن زمان محسوب میشد.
دههٔ ۹۰
پسازاینکه در دههٔ ۸۰ مفهوم هایپرکار متداول شد، در دههٔ ۹۰ این خودروها رواج بیشتری پیدا کردند و خودروسازان بیشتری هم به این عرصه وارد شدند. در این دهه، علاوه بر خودروسازان بزرگ و مشهوری مثل مرسدس بنز و جگوار، شرکتهای کوچک نوپا مثل سیزتا یا شرکتهایی که سالها فعالیت نداشتند مثل بوگاتی هم اقدام به ساخت هایپرکار کردند.
مکلارن F1 سال ۱۹۹۲
بدون شک مکلارن F1 یکی از جاودانهترین هایپرکارهای تاریخ محسوب میشود. این خودرو از طرحها و تکنولوژیهای اختصاصی فراوانی بهره میبرد که یکی از آنها ترکیب صندلیهای منحصربهفرد سهنفره با صندلی راننده در وسط بود. F1 که توسط گوردون موری طراحی شد، به یک پیشرانهٔ ۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت بامو مجهز شده بود که ۶۲۷ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. F1 در سال ۱۹۹۸ با دستیابی به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را شکست.
پورشه ۹۱۱ GT1 سال ۱۹۹۶
در اواسط دههٔ ۹۰ پورشه که قصد شرکت در مسابقات اتومبیلرانی کلاس GT1 را داشت، اقدام به توسعهٔ هایپرکار مسابقهای کاملاً جدیدی کرد؛ اما طبق قوانین این مسابقات، باید از خودروهای شرکتکننده تعداد محدودی نمونهٔ جادهای هم ساخته میشد و به همین دلیل پورشه مجبور به ساخت ۹۱۱ GT1 جادهای شد که Straßenversion نام گرفت. این ماشین از همان پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی همتای مسابقهای خود استفاده میکرد اما در اینجا بهمنظور مطابقت با قوانین آلایندگی اتحادیهٔ اروپا، خروجی آن به ۵۴۴ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور کاهش یافت.
مرسدس بنز CLK GTR سال ۱۹۹۸
مثل پورشه، پیشینهٔ مرسدس بنز CLK GTR هم به مسابقات بازمیگردد. این هایپرکار مرسدس بنز هم در ابتدا در نسخهٔ مسابقهای معرفی شد اما طبق قوانین مسابقات، باید تعدادی نسخهٔ جادهای هم از آن ساخته میشد. به همین دلیل، بین زمستان ۱۹۹۸ تا تابستان ۱۹۹۹ نسخهٔ جادهای CLK GTR با نام Straßenversion توسط AMG در افلترباخ تولید شد و تفاوت کمی با نسخهٔ مسابقهای داشت. هرچند در CLK GTR جادهای پیشرانهٔ V12 نسخهٔ مسابقهای حفظ شده بود اما در این موتور بهبودهایی صورت گرفت و حجم آن از ۶ لیتر به ۶.۹ لیتر افزایش پیدا کرد. این کار، خروجی موتور را به ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۷۷۵ نیوتن متر گشتاور رساند.
دههٔ ۲۰۰۰
در دههٔ ۲۰۰۰ شاهد اوج تکنولوژی و پیشرفت هایپرکارهای بنزینی بودیم زیرا هنوز سیستمهای هیبریدی در دنیای خودروهای اسپرت فراگیر نشده بودند. به همین دلیل، در دههٔ ۲۰۰۰ شاهکارهایی خلق شدند که بسیاری از آنها در نوع خود آخرین بودند.
فراری انزو سال ۲۰۰۲
در سال ۲۰۰۲ فراری از هایپرکار جدید انزو بهعنوان جانشین F50 پردهبرداری کرد. در این خودرو از بسیاری از تکنولوژیهای فرمول یک مثل بدنهٔ فیبر کربنی، گیربکس AMT، ترمزهای سرامیک کامپوزیتی و همینطور تکنولوژیهایی که در فرمول یک مجاز نبودند مثل آئرودینامیک فعال استفاده شده بود. پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی انزو هم که ۶۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۷ نیوتن متر گشتار داشت، اولین نمونه از نسل جدید موتورهای فراری بود و بر اساس طراحی پیشرانهٔ V8 مازراتی کواتروپورته شکل گرفته بود.
پورشه کاررا GT سال ۲۰۰۳
کاررا GT هم مثل سلف خود ۹۵۹، از پیشرفتهترین تکنولوژیهای زمان خود برخوردار بود. پیشینهٔ این خودرو به هایپرکار پروتوتایپ جدیدی بازمیگردد که برای فصل ۱۹۹۹ مسابقات لمانز در نظر گرفته شده بود اما این پروژه در اواسط سال ۱۹۹۹ لغو شد و پورشه تصمیم به خروج از موتوراسپرت گرفت. بااینحال، این شرکت با نمایش کانسپتی بنام کاررا GT در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۰، بخشی از این پروژه را زنده نگه داشت و به دلیل استقبال فوقالعادهٔ مردم، تصمیم به تولید آن گرفت. کاررا GT به یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V10 مجهز شده بود که در اصل بهطور مخفیانه توسط پورشه در سال ۱۹۹۲ برای تیم فرمول یک فوتورک ساخته شده بود اما هیچگاه از آن استفاده نشد. این موتور در سینهٔ هایپرکار جادهای پورشه ۶۱۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
بوگاتی ویرون سال ۲۰۰۵
قطعاً بوگاتی ویرون هم یکی دیگر از هایپرکارهای فراموشنشدنی تاریخ محسوب میشود. زمانی که در اواسط سال ۱۹۹۸ گروه فولکسواگن حقوق استفاده از لوگو و برند بوگاتی را به دست آورد، فرایند توسعهٔ جانشینی برای مدل EB110 که در دوران مالکیت قبلی ساخته شده بود را آغاز کرد. بدین ترتیب، پس از ساخت چند کانسپت، سرانجام در سال ۲۰۰۱ تصمیم آغاز تولید این خودرو که ویرون نام گرفته بود اتخاذ شد. درحالیکه کانسپتهای قبلی به پیشرانهٔ W18 مجهز بودند، به دلیل مشکلاتی در این موتور، نسخهٔ تولیدی به موتور کوچکتر ۸ لیتری W16 چهار توربو مجهز شد که قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری آن واقعاً دیوانهوار بود. ویرون با دستیابی به سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریعترین خودروی جهان که در اختیار مکلارن F1 بود را شکست.
دههٔ ۲۰۱۰
در دههٔ ۲۰۱۰ برای اولین بار شاهد ورود سیستمهای هیبریدی به دنیای هایپرکارها بودیم. در این دهه، سه شرکت فراری، مکلارن و پورشه تقریباً بهطور همزمان اقدام به معرفی هایپرکارهای هیبریدی کردند و باعث تحول بزرگی در این زمینه شدند.
مکلارن P1 سال ۲۰۱۲
از بین سه شرکت مذکور، مکلارن هایپرکار خود را زودتر از بقیه با نام P1 در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی کرد. گفته میشد این خودرو جانشین غیرمستقیمی برای F1 است اما بعداً مکلارن مدل اسپیدتیل را با این عنوان معرفی کرد. P1 هایپرکاری پلاگینهیبریدی بود که از یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی استفاده میکرد. مجموع خروجی این سیستم ۹۱۶ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور بود. این خودرو همچنین به لطف باطریهای لیتیوم یونی ۴.۷ کیلووات ساعتی میتوانست تا ۱۱ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند.
فراری لافراری سال ۲۰۱۳
کمتر از یک سال پس از مکلارن، فراری هم از هایپرکار جدید و هیبریدی خود با نام لافراری در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ رونمایی کرد. این خودرو بهعنوان اولین محصول هیبریدی فراری، از یک پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۸۰۰ اسب بخار قدرت به همراه سیستم هیبریدی KERS (سیستم بازیابی انرژی جنبشی در هنگام ترمز گیری) استفاده میکرد. این سیستم که از فرمول یک گرفته شده بود، مجموع خروجی را به ۹۶۳ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور میرساند؛ اما برخلاف P1، قوای محرکهٔ لافراری از نوع پلاگینهیبریدی نبود و قابلیت پیمایش تمام الکتریکی نداشت.
پورشه ۹۱۸ اسپایدر سال ۲۰۱۳
سرانجام چند ماه بعد از معرفی لافراری، با رونمایی از پورشه ۹۱۸ اسپایدر در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳، عضو سوم این جمع هم تکمیل شد. البته این خودرو برای اولین بار در قالب یک کانسپت در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ به نمایش درآمده بود و به دلیل استقبال بالا، تصمیم به تولید آن گرفته شد. ۹۱۸ اسپایدر از یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۶۰۸ اسب بخار قدرت به همراه دو موتور الکتریکی در جلو استفاده میکرد که مجموعاً ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل میدادند. مثل مکلارن، باطریهای ۶.۸ کیلووات ساعتی پورشه هم امکان پیمایش تمام الکتریکی تا ۱۹ کیلومتر را فراهم میکردند.
دههٔ ۲۰۲۰
در دههٔ ۲۰۲۰ که هماکنون تنها دو سال از آن سپری شده است الکتریکیسازی خودروها با قدرت و سرعت بیشتری ادامه پیدا کرده و حتی شاهد ساخت هایپرکارهای تمام الکتریکی هستیم. به همین دلیل، در این دهه دوران هایپرکارهای بنزینی خالص تقریباً رو به پایان است اما هنوز هم موتورهای بنزینی بخش مهمی از قوای محرکهٔ این خودروها را تشکیل میدهند.
مکلارن اسپیدتیل سال ۲۰۲۰
هرچند نسخهٔ کانسپت مکلارن اسپیدتیل در اکتبر سال ۲۰۱۸ معرفی شد اما نسخهٔ تولیدی نهایی آن در سال ۲۰۲۰ روی خط تولید رفت. مکلارن این هایپرکار را جانشین F1 میداند و به همین دلیل ترکیب صندلیهای آن را مثل F1 بهصورت سهنفره طراحی کرده است. اسپیدتیل هم مثل P1 از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده میکند که از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده و مجموعاً ۱۰۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. پروتوتایپ این خودرو توانست به سرعت ۴۰۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
آستونمارتین والکری سال ۲۰۲۱
آستونمارتین سالها است که روی توسعهٔ والکری کار میکند و اولین کانسپت آن را با نام AM-RB 001 در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد اما تولید نسخهٔ نهایی این هایپرکار در نوامبر ۲۰۲۱ آغاز شد. این خودرو محصول همکاری آستونمارتین و ردبول برای ساخت یک هایپرکار پیست محور اما کاملاً قابلاستفاده بهصورت روزمره است. والکری از یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت کاسورث با حدود ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند که قویترین موتور تنفس طبیعی در یک خودروی جادهای محسوب میشود. در کنار این، یک سیستم هیبریدی KERS مشابه فرمول یک هم قرار گرفته است که مجموع خروجی را به ۱۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور میرساند.
مرسدس AMG One سال ۲۰۲۲
مرسدس AMG One را میتوان یکی از جنجالیترین هایپرکارهای سالهای اخیر دانست زیرا ایدهٔ دیوانهواری دارد: استفاده از پیشرانهٔ فرمول یک در خودرویی جادهای. نسخهٔ کانسپت این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و پس از سالها توسعهٔ سخت و چالشبرانگیز برای تطبیق دادن پیشرانهٔ فرمول یک با استفادههای جادهای، سرانجام حدود دو ماه پیش نسخهٔ تولیدی آن معرفی شد. One علاوه بر پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری V6 توربو که متعلق به خودروی مسابقهای مرسدس W06 فصل ۲۰۱۵ است، از چهار موتور الکتریکی هم بهره میبرد که قدرت ۵۶۶ اسب بخاری موتور بنزینی را به ۱۰۵۰ اسب بخار میرسانند. در همین ماه جاری تولید وان در بریتانیا آغاز شده است.
خب باهم به هایپرکارهای دهههای مختلف مروری داشتیم. البته قطعاً اینها همهٔ هایپرهای دهههای مذکور نیستند و قطعاً مدلهای دیگری مثل جگوار XJ220، بوگاتی EB110، سالین S7، محصولات کونیگزگ و… هم در طول این سالها ساخته شدهاند ولی ما در اینجا سعی کردیم فقط مشهورترین هایپرکارهای هر دهه را معرفی کنیم. حال با توجه به خودروهایی که باهم دیدیم، به نظر شما جذابترین هایپرکارها در کدام دهه ساخته شدند؟
R@min
۲۵ مرداد ۱۴۰۱یه تشکر ویژه از آقای دهقان بابت مقاله های اخیرش که واقعا جذاب بودن 👌👌
من خودم هایپرکارهای دهه ۹۰ رو بیشتر دوست دارم. خیلی خالص تر بودن.
امیر دهقان
۲۵ مرداد ۱۴۰۱خواهش میکنم
چه خوب که خوشتون اومد
Scuderia Ferrari
۲۵ مرداد ۱۴۰۱همشون عالی و دوست داشتنی ولی فراری ها رو ببینید که همیشه در بالاترین سطح حضور داشتن و به حق لقب بهترین سوپر اسپرت ساز دنیا برازندشه
288GTO ، F40 ، F50 ، انزو ، LaFerrari و در آینده ای نزدیک Big5 به Big6 تبدیل خواهد شد ….
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۵ مرداد ۱۴۰۱سلام منم مثل شما علاقه مند به فراری هستم و عاشقشم ولی بزرگترین سوپر اسپرت دنیا بوگاتی هست چه فنی چه مهندسی و چه تاریخچه
مهدی
۲۶ مرداد ۱۴۰۱اگر به تاریخچه باشه که رنو و پژو هم از فراری قدیمی ترن. هیچ شرکتی اندازه فراری به این صنعت خدمت نکرده و بوگاتی ۱/۲۰ فراری هم تاحالا محصول نداده ضمن اینکه توان فنی و مهندسی رو باید معنیش رو بدونید. فراری به مراتب از نظر فنی بالاتر از شرکت بوگاتیی هست که تکنولوژی از فولکس بهش تزریق میشه
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۶ مرداد ۱۴۰۱منظورت از فنی چی هست ؟ بوگاتی وقتی ویرون رو تولید کرد باعث شد خیلی شرکت های دیگه رو تکون بده و یک سوال کدام خودرو فراری 490 کیلومتر بر ساعت رو در عرض 8 ثانیه پر میکنه
Roham
۳۰ مرداد ۱۴۰۱اگه به خدمت باشه که هیچ شرکتی پای بنز نمیرسه، از کالسکه بچه تا هلیکوپتر و … رو تو سبد محصولاتش داره
فراری چه خدمتی داشته جز چهار تا محصول پیست محور که فقط و فقط بلدن تند برن – که اونم نمیرن- و فقط تو طاقچه کلکسیونرا خاک میخورن؟!
تنها دلیل محبوبیت فراری خود عزیزبینی انزو فراری و امثال اون بود و میبینید که همین خود عزیزپنداری هم باعث تولد سوپر اسپورت از دل کارخونه تراکتورسازی لامبو میشه (پس همچین شاخ فیل هم نمیشکوندن امثال خودروسازایی مثل فراری)
دوچرخه منم اگه فقط تو ویترین باشه احتمالا پنج میلیون سال عمر میکنه و تو بهترین شرایط خودش باقی میمونه!
Hamed
۳۱ مرداد ۱۴۰۱هیچ ماشینی تو دنیا 490 کیلومتر بر ساعت رو تو 8 ثانیه پر نمیکنه
این اعداد تخیلی از کجا میاد؟
زنده باد دوازده سیلندر
۲۷ مرداد ۱۴۰۱میدونستید بوگاتی اصلا سوپر اسپرت نداره و فقط چند تا هایپر کار تو 15 سال اخیر داده ؟
مردم فکر میکنن کاری که بوگاتی کرده رو بقیه نمیتونن انجام بدن درحالی که حتی هوندا هم میتونه بوگاتی فقط حجم موتور بالا گرفته برای تاپ اسپید زیاد لپ تایمش از بعضی سدان های اسپرت پایین تره درحالی که فراری 488 پیستا وقتی اومد با نصف حجم موتور بوگاتی شیرون رکورد دار سریع ترین خودرو تاریخ در پیست که تاپ گیر تست کرده شد
واینکه بوگاتی مثل فراری خودش مسیرشو انتخاب نمیکنه و فولکس واگن این کارو براش انجام میده
دیگه اینکه فراری پر افتخار ترین تیم تاریخ فرمول یک رو داره درحالی که بوگاتی اصلا تیم نداره
امیرمحمد
۳۱ مرداد ۱۴۰۱چی میگی
همه میدونن هر ماشینی یه هدف داره
بوگاتی کلا هدفش سریعترین بودنه
اگه بخواد ماشینی بسازه که واسه پیست باشه و بخواد کمترین زمان رو تو پیست طی کنه صد در صد بهترین میشه
تازه کی دیدی فراری سریعترین ماشین جهان رو بسازه؟
HS
۲۵ مرداد ۱۴۰۱Scuderia
پورشه هم توی همه تقریبا هست
هرچند که جایگزین 918 احتمالا 2025 تولید شه
Yasin
۲۵ مرداد ۱۴۰۱چجوری بوگاتی شیرون رو نذاشتین
در کل بنظرم دهه ۲۰۰۰ جذاب ترین هایپرکار هارو داشت…
Payfast
۲۶ مرداد ۱۴۰۱چون عملا هم خود بوگاتی گفت که نه میخوایم باش رکوردی بزنیم ن چیزی تا سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ تا جانشین شیرون بیاد بیرون ببینیم چیه
شاهین
۲۵ مرداد ۱۴۰۱دهه 2010 جای اونتادور خالیه چرا نزاشتین. این چه ستمیه
زمانی که اونتادور توی تخته گاز توسط ریچارد هموند معرفی شد من ایمانم به لامبورگینی صد چندان شد
موهای تنم سیخ شد از طراحیش
M.Kkarimi
۲۶ مرداد ۱۴۰۱مقاله در مورد هایپر کاراست نه سوپر کارا ….
Payfast
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ماشینای که بالای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ زیر ۳ ثانیه ای داشته باشن هایپر کار حساب میشن فک کنم
رامتین
۲۶ مرداد ۱۴۰۱نه دوست عزیز. سوپرکار حداقل 300 تا عدد معیار 320 را باید داشته باشه. هاپیر هم بالای 350. البته این ادعا 100 درصدی نیست و صرفا برای دهه فعلی صادقه.
1123
۲۶ مرداد ۱۴۰۱پس تسلا مدل اس پلد هم هایپرکاره دیگه
ahmad
۲۸ مرداد ۱۴۰۱سه تا هایپر کار از هر دهه گلچین شدن ،اگه به هایپر کار بودن باشه چرا f50 تو دهه نود نیست ،چرا مرسدس slr تو دهه۲۰۰۰ نیست؟؟
میلاد
۲۵ مرداد ۱۴۰۱از نظر بنده دهه 2000 خاص ترین دهه دنیای اوتوموبیل و علی الخصوص هایپرکارها بود. حتی کونیگزگ هم استارت ساختش رو در همین دهه زد. مازراتی MC12 ، فورد جی تی ، slr و…
واقعا دهه خاصی بود و تمام کمپانی ها در اوج بودند.
محمد هادی
۲۶ مرداد ۱۴۰۱منم دهه ۲۰۰۰ رو انتخاب کردم
abbas
۳ شهریور ۱۴۰۱کاملا موافقم اینایی ک زدن 2010 و 2022 سنشون به این ده ها نمیرسه دهه 2000تا 2009 اوج شکوفایی این محصولات بود اون موقع فکر خودرو سازان سرعت … شتاب … تعلیق و اینچیزا بود … نه میزان مصرف سوخت و اینکه موتور اش باید هم برقی باشه هم بنزینی ک ب نظر من خخخخیلی مسخره اس
کسی مگ فراری انزو و slr و پورش gt و کنیخ رک
حتی اولین بوگاتی ک بعد از یک ده رکورد f1 شکست رو مگ میتونه یادش بره؟!
اون زمان مثل بمب صدا کردن
Amir mahdi @-1387
۲۵ مرداد ۱۴۰۱بوگاتی شیرون و فراری اف ۴۰ و بقیه و لامبورگینی کانتاش و مرسدس زیبا اگر پول داشتم میخریدم
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۵ مرداد ۱۴۰۱به نظر بنده این لیست خیلی بچگانه بود یعنی بوگاتی شیرون سوپر اسپرت نبود اونتادور سوپر اسپرت نبود من فکر کنم از این سایت برم من حدود 7 سال توی این سایت هستم و دیدگاهی ننوشته بودم قبلا خوب بود ولی الان داره همون بلایی که سر خودرو بانک اومد سر پدال هم بیاد
پارسا
۲۸ مرداد ۱۴۰۱۷ سال هستی و دیدگاه ننوشتی ؟
سوابق ۷۴ دیدگاه چی میگه
Payfast
۳۰ مرداد ۱۴۰۱سالی ۱.۰۷ تا دیدگاه گذاشته =|||
دکتر
۲۵ مرداد ۱۴۰۱بهترین پست پدال تا اینجای ۱۴۰۱، واقعا عالی بود،لذت بردم
Afg
۲۵ مرداد ۱۴۰۱دهه هشتادو نود واقعا رویایی بوده وفکر میکنم در صنعت خودرو زیبایی شنناسی دچار سردرگمی شده
R
۲۵ مرداد ۱۴۰۱وقتی پادشاه هایپرکارا شیرون نباشه این لیست بدرد نمیخوره
imanenzo
۲۵ مرداد ۱۴۰۱دهه 2000رو به خاطر انزو که هایپر کار مورد علاقه هست انتخاب کردم.
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۲۶ مرداد ۱۴۰۱سلام آقای امیر دهقان ممنون میشم اینجور مقاله ای برای سوپرکار ها هم بنویسید
Rahman
۲۶ مرداد ۱۴۰۱همشون عشقن ، هر کدومو به من بدن از خشحالی بال در میارم
علی
۲۶ مرداد ۱۴۰۱انتخابم اول فراری انزو و بعد هم f40
Sina10
۲۶ مرداد ۱۴۰۱مطالب روز به روز داره بهتر میشه ممنون از سایت پدال
انتخاب خودم نسل ۲۰۱۰ هست که رقابت بسیار نزدیکی با هم داشتن
فرحان نصیری
۲۷ مرداد ۱۴۰۱از نظر من از دهه۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ جذاب ترین ها هستن ولی فکر کنم دهه۲۰۰۰ جذاب ترین هایپر کار ها رو داره اون زمان ماشینای خیلی جذابی تولید شدن
زنده باد دوازده سیلندر
۲۷ مرداد ۱۴۰۱به نظرم اف 40 والکری و پورش 918 در زمانای خودشون خیلی عالی بودن
Monster 765lt
۲۸ مرداد ۱۴۰۱مکلارن اف وان
مکلارن پی وان
لافراری
تکرار نخواهند شد
....
۲۸ مرداد ۱۴۰۱با این که من دهه هشتادیام (شمسی) ولی دهه هشتاد میلادی رو بخاطر کونتاش دوست دارم؛ حال آنکه نسخه جدید هم تولید محدود معرفی شده خیلی جذاب تر شده (هم قبلی جذاب بود هم جدید)
ضمناً برادرای عزیز اَوِنتادور هایپرکار نیست سوپرکاره!
هایپرکار زیر ۳ ثانیه شتاب میزنه (البته استثناء هم وجود داره مثل مدل S از قوم منفوری به نام تسلا!)
کوروش
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳هیچ تعریف و مرز مشخصی بین سوپرکار و هایپرکار وجود نداره
مجید
۳۰ مرداد ۱۴۰۱چه ماشینای فوقالعادهای که تو این لیست نیست، مخصوصا کوئینزخ.
حداقل ۵ تا میذاشتین
Armin
۲۴ آبان ۱۴۰۲اصلا درست نیست
وقتی که اگرا نباشه همش چرته
کوروش
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳دم پورشه گرم تو همه دهه ها شاخ بوده
بنز هم که شناسنامه خودروسازیه و با amg one نشون داد که دوباره تو سوپراسپرت هم حرفهای زیادی برای گفتن داره