چشم انداز

جذاب‌ترین هایپرکارهای تاریخ در کدام دهه ساخته شدند؟

هایپرکارها معمولاً از جذاب‌ترین نوع خودروها هستند که نظر هر علاقه‌مندی را به خود جلب می‌کنند. این خودروها نهایت تکنولوژی و پرفورمنس دوران خود را ارائه می‌کند و ازآنجایی‌که با قیمت‌های بسیار گران و در تعداد محدودی عرضه می‌شود، در دسترس خیلی از اقشار جامعه قرار نمی‌گیرند. در این مطلب اما قصد مطرح کردن سؤالی را داریم که کمتر پرسیده شده است. مطمئناً تمام هایپرکارها خودروهای جذابی هستند اما جذاب‌ترین هایپرکارهای تاریخ در کدام دهه ساخته شدند؟ برای اینکه بهتر بتوانید به این سؤال پاسخ دهید، در ادامه مروری بر مشهورترین هایپرکارهای دهه‌های مختلف خواهیم داشت.

دههٔ ۸۰

اصطلاح هایپرکار با مفهومی که امروزه می‌شناسیم در دههٔ ۸۰ میلادی با معرفی شاهکارهای آن دوران یعنی پورشه ۹۵۹ و فراری F40 متداول شد. این دو ماشین از پرفورمنس و تکنولوژی‌هایی برخوردار بودند که تا پیش از آن هرگز حتی در سوپراسپرت‌های آن سال‌ها هم دیده نشده بود.

لامبورگینی کانتاش سال ۱۹۸۵

هرچند کانتاش در سال ۱۹۷۴ معرفی شد اما در سال ۱۹۸۵ لامبورگینی نسخهٔ بروز شدهٔ آن را با تغییرات بزرگی معرفی کرد. اصلی‌ترین ارتقاء این نسخهٔ جدید، افزایش حجم پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی آن به ۵.۲ لیتری و تجهیز به چهار سوپاپ در هر سیلندر بود. به همین دلیل، این نسخه LP5000 Quattrovalvole نام گرفت که Quattro Valvole در ایتالیایی به معنای چهار سوپاپ بود. پیشرانهٔ این نسخه که به‌طور مخفف LP5000 QV نامیده می‌شد، با استفاده از شش کاربراتور وبر، ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

پورشه ۹۵۹ سال ۱۹۸۶

پورشه ۹۵۹ در زمان معرفی پیشرفته‌ترین خودروی اسپرت جاده‌ای تاریخ محسوب می‌شد. این خودرو همچنین با دستیابی به سرعت ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی جاده‌ای آن زمان لقب گرفت درحالی‌که حتی برخی از نمونه‌های آن توانستند به سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت هم دست پیدا کنند. این پرفورمنس خارق‌العاده به لطف یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو فراهم شد که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و آن را به هر چهارچرخ انتقال می‌داد.

فراری F40 سال ۱۹۸۷

یک سال پس از پورشه، دنیا شاهد معرفی یک شاهکار دیگر بنام فراری F40 بود. این ماشین که توسط پینین‌فارینا طراحی شده بود، آخرین محصول فراری بود که توسط شخص انزو فراری تأیید شد. F40 به‌عنوان جانشینی برای ۲۸۸ GTO در نظر گرفته شده بود اما با قیمت ۴۰۰ هزار دلاری (نزدیک به یک میلیون دلار امروز) پنج برابر گران‌تر از آن بود. این اسب رقصان ایتالیایی با برخورداری از یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو که حدود ۴۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، سریع‌ترین، قوی‌ترین و گران‌ترین خودروی فراری در آن زمان محسوب می‌شد.

دههٔ ۹۰

پس‌ازاینکه در دههٔ ۸۰ مفهوم هایپرکار متداول شد، در دههٔ ۹۰ این خودروها رواج بیشتری پیدا کردند و خودروسازان بیشتری هم به این عرصه وارد شدند. در این دهه، علاوه بر خودروسازان بزرگ و مشهوری مثل مرسدس بنز و جگوار، شرکت‌های کوچک نوپا مثل سیزتا یا شرکت‌هایی که سال‌ها فعالیت نداشتند مثل بوگاتی هم اقدام به ساخت هایپرکار کردند.

مک‌لارن F1 سال ۱۹۹۲

بدون شک مک‌لارن F1 یکی از جاودانه‌ترین هایپرکارهای تاریخ محسوب می‌شود. این خودرو از طرح‌ها و تکنولوژی‌های اختصاصی فراوانی بهره می‌برد که یکی از آن‌ها ترکیب صندلی‌های منحصربه‌فرد سه‌نفره با صندلی راننده در وسط بود. F1 که توسط گوردون موری طراحی شد، به یک پیشرانهٔ ۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت ب‌ام‌و مجهز شده بود که ۶۲۷ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. F1 در سال ۱۹۹۸ با دستیابی به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را شکست.

پورشه ۹۱۱ GT1 سال ۱۹۹۶

در اواسط دههٔ ۹۰ پورشه که قصد شرکت در مسابقات اتومبیلرانی کلاس GT1 را داشت، اقدام به توسعهٔ هایپرکار مسابقه‌ای کاملاً جدیدی کرد؛ اما طبق قوانین این مسابقات، باید از خودروهای شرکت‌کننده تعداد محدودی نمونهٔ جاده‌ای هم ساخته می‌شد و به همین دلیل پورشه مجبور به ساخت ۹۱۱ GT1 جاده‌ای شد که Straßenversion نام گرفت. این ماشین از همان پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی همتای مسابقه‌ای خود استفاده می‌کرد اما در اینجا به‌منظور مطابقت با قوانین آلایندگی اتحادیهٔ اروپا، خروجی آن به ۵۴۴ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور کاهش یافت.

مرسدس بنز CLK GTR سال ۱۹۹۸

مثل پورشه، پیشینهٔ مرسدس بنز CLK GTR هم به مسابقات بازمی‌گردد. این هایپرکار مرسدس بنز هم در ابتدا در نسخهٔ مسابقه‌ای معرفی شد اما طبق قوانین مسابقات، باید تعدادی نسخهٔ جاده‌ای هم از آن ساخته می‌شد. به همین دلیل، بین زمستان ۱۹۹۸ تا تابستان ۱۹۹۹ نسخهٔ جاده‌ای CLK GTR با نام Straßenversion توسط AMG در افلترباخ تولید شد و تفاوت کمی با نسخهٔ مسابقه‌ای داشت. هرچند در CLK GTR جاده‌ای پیشرانهٔ V12 نسخهٔ مسابقه‌ای حفظ شده بود اما در این موتور بهبودهایی صورت گرفت و حجم آن از ۶ لیتر به ۶.۹ لیتر افزایش پیدا کرد. این کار، خروجی موتور را به ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۷۷۵ نیوتن متر گشتاور رساند.

دههٔ ۲۰۰۰

در دههٔ ۲۰۰۰ شاهد اوج تکنولوژی و پیشرفت هایپرکارهای بنزینی بودیم زیرا هنوز سیستم‌های هیبریدی در دنیای خودروهای اسپرت فراگیر نشده بودند. به همین دلیل، در دههٔ ۲۰۰۰ شاهکارهایی خلق شدند که بسیاری از آن‌ها در نوع خود آخرین بودند.

فراری انزو سال ۲۰۰۲

در سال ۲۰۰۲ فراری از هایپرکار جدید انزو به‌عنوان جانشین F50 پرده‌برداری کرد. در این خودرو از بسیاری از تکنولوژی‌های فرمول یک مثل بدنهٔ فیبر کربنی، گیربکس AMT، ترمزهای سرامیک کامپوزیتی و همین‌طور تکنولوژی‌هایی که در فرمول یک مجاز نبودند مثل آئرودینامیک فعال استفاده شده بود. پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی انزو هم که ۶۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۷ نیوتن متر گشتار داشت، اولین نمونه از نسل جدید موتورهای فراری بود و بر اساس طراحی پیشرانهٔ V8 مازراتی کواتروپورته شکل گرفته بود.

پورشه کاررا GT سال ۲۰۰۳

کاررا GT هم مثل سلف خود ۹۵۹، از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های زمان خود برخوردار بود. پیشینهٔ این خودرو به هایپرکار پروتوتایپ جدیدی بازمی‌گردد که برای فصل ۱۹۹۹ مسابقات لمانز در نظر گرفته شده بود اما این پروژه در اواسط سال ۱۹۹۹ لغو شد و پورشه تصمیم به خروج از موتوراسپرت گرفت. بااین‌حال، این شرکت با نمایش کانسپتی بنام کاررا GT در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۰، بخشی از این پروژه را زنده نگه داشت و به دلیل استقبال فوق‌العادهٔ مردم، تصمیم به تولید آن گرفت. کاررا GT به یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V10 مجهز شده بود که در اصل به‌طور مخفیانه توسط پورشه در سال ۱۹۹۲ برای تیم فرمول یک فوت‌ورک ساخته شده بود اما هیچ‌گاه از آن استفاده نشد. این موتور در سینهٔ هایپرکار جاده‌ای پورشه ۶۱۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

بوگاتی ویرون سال ۲۰۰۵

قطعاً بوگاتی ویرون هم یکی دیگر از هایپرکارهای فراموش‌نشدنی تاریخ محسوب می‌شود. زمانی که در اواسط سال ۱۹۹۸ گروه فولکس‌واگن حقوق استفاده از لوگو و برند بوگاتی را به دست آورد، فرایند توسعهٔ جانشینی برای مدل EB110 که در دوران مالکیت قبلی ساخته شده بود را آغاز کرد. بدین ترتیب، پس از ساخت چند کانسپت، سرانجام در سال ۲۰۰۱ تصمیم آغاز تولید این خودرو که ویرون نام گرفته بود اتخاذ شد. درحالی‌که کانسپت‌های قبلی به پیشرانهٔ W18 مجهز بودند، به دلیل مشکلاتی در این موتور، نسخهٔ تولیدی به موتور کوچک‌تر ۸ لیتری W16 چهار توربو مجهز شد که قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری آن واقعاً دیوانه‌وار بود. ویرون با دستیابی به سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع‌ترین خودروی جهان که در اختیار مک‌لارن F1 بود را شکست.

دههٔ ۲۰۱۰

در دههٔ ۲۰۱۰ برای اولین بار شاهد ورود سیستم‌های هیبریدی به دنیای هایپرکارها بودیم. در این دهه، سه شرکت فراری، مک‌لارن و پورشه تقریباً به‌طور هم‌زمان اقدام به معرفی هایپرکارهای هیبریدی کردند و باعث تحول بزرگی در این زمینه شدند.

مک‌لارن P1 سال ۲۰۱۲

از بین سه شرکت مذکور، مک‌لارن هایپرکار خود را زودتر از بقیه با نام P1 در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی کرد. گفته می‌شد این خودرو جانشین غیرمستقیمی برای F1 است اما بعداً مک‌لارن مدل اسپیدتیل را با این عنوان معرفی کرد. P1 هایپرکاری پلاگین‌هیبریدی بود که از یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی استفاده می‌کرد. مجموع خروجی این سیستم ۹۱۶ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور بود. این خودرو همچنین به لطف باطری‌های لیتیوم یونی ۴.۷ کیلووات ساعتی می‌توانست تا ۱۱ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

فراری لافراری سال ۲۰۱۳

کمتر از یک سال پس از مک‌لارن، فراری هم از هایپرکار جدید و هیبریدی خود با نام لافراری در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ رونمایی کرد. این خودرو به‌عنوان اولین محصول هیبریدی فراری، از یک پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۸۰۰ اسب بخار قدرت به همراه سیستم هیبریدی KERS (سیستم بازیابی انرژی جنبشی در هنگام ترمز گیری) استفاده می‌کرد. این سیستم که از فرمول یک گرفته شده بود، مجموع خروجی را به ۹۶۳ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند؛ اما برخلاف P1، قوای محرکهٔ لافراری از نوع پلاگین‌هیبریدی نبود و قابلیت پیمایش تمام الکتریکی نداشت.

پورشه ۹۱۸ اسپایدر سال ۲۰۱۳

سرانجام چند ماه بعد از معرفی لافراری، با رونمایی از پورشه ۹۱۸ اسپایدر در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳، عضو سوم این جمع هم تکمیل شد. البته این خودرو برای اولین بار در قالب یک کانسپت در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ به نمایش درآمده بود و به دلیل استقبال بالا، تصمیم به تولید آن گرفته شد. ۹۱۸ اسپایدر از یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۶۰۸ اسب بخار قدرت به همراه دو موتور الکتریکی در جلو استفاده می‌کرد که مجموعاً ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل می‌دادند. مثل مک‌لارن، باطری‌های ۶.۸ کیلووات ساعتی پورشه هم امکان پیمایش تمام الکتریکی تا ۱۹ کیلومتر را فراهم می‌کردند.

دههٔ ۲۰۲۰

در دههٔ ۲۰۲۰ که هم‌اکنون تنها دو سال از آن سپری شده است الکتریکی‌سازی خودروها با قدرت و سرعت بیشتری ادامه پیدا کرده و حتی شاهد ساخت هایپرکارهای تمام الکتریکی هستیم. به همین دلیل، در این دهه دوران هایپرکارهای بنزینی خالص تقریباً رو به پایان است اما هنوز هم موتورهای بنزینی بخش مهمی از قوای محرکهٔ این خودروها را تشکیل می‌دهند.

مک‌لارن اسپیدتیل سال ۲۰۲۰

هرچند نسخهٔ کانسپت مک‌لارن اسپیدتیل در اکتبر سال ۲۰۱۸ معرفی شد اما نسخهٔ تولیدی نهایی آن در سال ۲۰۲۰ روی خط تولید رفت. مک‌لارن این هایپرکار را جانشین F1 می‌داند و به همین دلیل ترکیب صندلی‌های آن را مثل F1 به‌صورت سه‌نفره طراحی کرده است. اسپیدتیل هم مثل P1 از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده می‌کند که از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده و مجموعاً ۱۰۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پروتوتایپ این خودرو توانست به سرعت ۴۰۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

آستون‌مارتین والکری سال ۲۰۲۱

آستون‌مارتین سال‌ها است که روی توسعهٔ والکری کار می‌کند و اولین کانسپت آن را با نام AM-RB 001 در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد اما تولید نسخهٔ نهایی این هایپرکار در نوامبر ۲۰۲۱ آغاز شد. این خودرو محصول همکاری آستون‌مارتین و ردبول برای ساخت یک هایپرکار پیست محور اما کاملاً قابل‌استفاده به‌صورت روزمره است. والکری از یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت کاسورث با حدود ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند که قوی‌ترین موتور تنفس طبیعی در یک خودروی جاده‌ای محسوب می‌شود. در کنار این، یک سیستم هیبریدی KERS مشابه فرمول یک هم قرار گرفته است که مجموع خروجی را به ۱۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند.

مرسدس AMG One سال ۲۰۲۲

مرسدس AMG One را می‌توان یکی از جنجالی‌ترین هایپرکارهای سال‌های اخیر دانست زیرا ایدهٔ دیوانه‌واری دارد: استفاده از پیشرانهٔ فرمول یک در خودرویی جاده‌ای. نسخهٔ کانسپت این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و پس از سال‌ها توسعهٔ سخت و چالش‌برانگیز برای تطبیق دادن پیشرانهٔ فرمول یک با استفاده‌های جاده‌ای، سرانجام حدود دو ماه پیش نسخهٔ تولیدی آن معرفی شد. One علاوه بر پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری V6 توربو که متعلق به خودروی مسابقه‌ای مرسدس W06 فصل ۲۰۱۵ است، از چهار موتور الکتریکی هم بهره می‌برد که قدرت ۵۶۶ اسب بخاری موتور بنزینی را به ۱۰۵۰ اسب بخار می‌رسانند. در همین ماه جاری تولید وان در بریتانیا آغاز شده است.

خب باهم به هایپرکارهای دهه‌های مختلف مروری داشتیم. البته قطعاً این‌ها همهٔ هایپرهای دهه‌های مذکور نیستند و قطعاً مدل‌های دیگری مثل جگوار XJ220، بوگاتی EB110، سالین S7، محصولات کونیگزگ و… هم در طول این سال‌ها ساخته شده‌اند ولی ما در اینجا سعی کردیم فقط مشهورترین هایپرکارهای هر دهه را معرفی کنیم. حال با توجه به خودروهایی که باهم دیدیم، به نظر شما جذاب‌ترین هایپرکارها در کدام دهه ساخته شدند؟

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹۴ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2068 ديدگاه)

    یه تشکر ویژه از آقای دهقان بابت مقاله های اخیرش که واقعا جذاب بودن 👌👌

    من خودم هایپرکارهای دهه ۹۰ رو بیشتر دوست دارم. خیلی خالص تر بودن.

    موافقم 63
    مخالفم 2
    1. امیر دهقان

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (745 ديدگاه)

      خواهش میکنم
      چه خوب که خوشتون اومد

      موافقم 40
      مخالفم 1
  2. Scuderia Ferrari

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4064 ديدگاه)

    همشون عالی و دوست داشتنی ولی فراری ها رو ببینید که همیشه در بالاترین سطح حضور داشتن و به حق لقب بهترین سوپر اسپرت ساز دنیا برازندشه
    288GTO ، F40 ، F50 ، انزو ، LaFerrari و در آینده ای نزدیک Big5 به Big6 تبدیل خواهد شد ….

    موافقم 24
    مخالفم 41
    1. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (526 ديدگاه)

      سلام منم مثل شما علاقه مند به فراری هستم و عاشقشم ولی بزرگترین سوپر اسپرت دنیا بوگاتی هست چه فنی چه مهندسی و چه تاریخچه

      موافقم 35
      مخالفم 21
      1. مهدی

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1741 ديدگاه)

        اگر به تاریخچه باشه که رنو و پژو هم از فراری قدیمی ترن. هیچ شرکتی اندازه فراری به این صنعت خدمت نکرده و بوگاتی ۱/۲۰ فراری هم تاحالا محصول نداده ضمن اینکه توان فنی و مهندسی رو باید معنیش رو بدونید. فراری به مراتب از نظر فنی بالاتر از شرکت بوگاتیی هست که تکنولوژی از فولکس بهش تزریق میشه

        موافقم 41
        مخالفم 23
        1. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (526 ديدگاه)

          منظورت از فنی چی هست ؟ بوگاتی وقتی ویرون رو تولید کرد باعث شد خیلی شرکت های دیگه رو تکون بده و یک سوال کدام خودرو فراری 490 کیلومتر بر ساعت رو در عرض 8 ثانیه پر میکنه

          موافقم 13
          مخالفم 14
        2. Roham

          ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (758 ديدگاه)

          اگه به خدمت باشه که هیچ شرکتی پای بنز نمی‌رسه، از کالسکه بچه تا هلی‌کوپتر و … رو تو سبد محصولاتش داره
          فراری چه خدمتی داشته جز چهار تا محصول پیست محور که فقط و فقط بلدن تند برن – که اونم نمی‌رن- و فقط تو طاقچه کلکسیونرا خاک می‌خورن؟!
          تنها دلیل محبوبیت فراری خود عزیز‌بینی انزو فراری و امثال اون بود و می‌بینید که همین خود عزیزپنداری هم باعث تولد سوپر اسپورت از دل کارخونه تراکتورسازی لامبو میشه (پس همچین شاخ فیل هم نمی‌شکوندن امثال خودروسازایی مثل فراری)
          دوچرخه منم اگه فقط تو ویترین باشه احتمالا پنج میلیون سال عمر می‌کنه و تو بهترین شرایط خودش باقی می‌مونه!

          موافقم 5
          مخالفم 6
        3. Hamed

          ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (221 ديدگاه)

          هیچ ماشینی تو دنیا 490 کیلومتر بر ساعت رو تو 8 ثانیه پر نمیکنه
          این اعداد تخیلی از کجا میاد؟

          موافقم 4
          مخالفم 3
      2. زنده باد دوازده سیلندر

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (377 ديدگاه)

        میدونستید بوگاتی اصلا سوپر اسپرت نداره و فقط چند تا هایپر کار تو 15 سال اخیر داده ؟
        مردم فکر میکنن کاری که بوگاتی کرده رو بقیه نمیتونن انجام بدن درحالی که حتی هوندا هم میتونه بوگاتی فقط حجم موتور بالا گرفته برای تاپ اسپید زیاد لپ تایمش از بعضی سدان های اسپرت پایین تره درحالی که فراری 488 پیستا وقتی اومد با نصف حجم موتور بوگاتی شیرون رکورد دار سریع ترین خودرو تاریخ در پیست که تاپ گیر تست کرده شد
        واینکه بوگاتی مثل فراری خودش مسیرشو انتخاب نمیکنه و فولکس واگن این کارو براش انجام میده
        دیگه اینکه فراری پر افتخار ترین تیم تاریخ فرمول یک رو داره درحالی که بوگاتی اصلا تیم نداره

        موافقم 18
        مخالفم 9
        1. امیرمحمد

          ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (144 ديدگاه)

          چی میگی
          همه میدونن هر ماشینی یه هدف داره
          بوگاتی کلا هدفش سریعترین بودنه
          اگه بخواد ماشینی بسازه که واسه پیست باشه و بخواد کمترین زمان رو تو پیست طی کنه صد در صد بهترین میشه
          تازه کی دیدی فراری سریعترین ماشین جهان رو بسازه؟

          موافقم 1
          مخالفم 7
    2. HS

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (64 ديدگاه)

      Scuderia
      پورشه هم توی همه تقریبا هست
      هرچند که جایگزین 918 احتمالا 2025 تولید شه

      موافقم 21
      مخالفم 1
  3. Yasin

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (258 ديدگاه)

    چجوری بوگاتی شیرون رو نذاشتین
    در کل بنظرم دهه ۲۰۰۰ جذاب ترین هایپرکار هارو داشت…

    موافقم 43
    مخالفم 7
    1. Payfast

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (806 ديدگاه)

      چون عملا هم خود بوگاتی گفت که نه میخوایم باش رکوردی بزنیم ن چیزی تا سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ تا جانشین شیرون بیاد بیرون ببینیم چیه

      موافقم 6
      مخالفم 3
  4. شاهین

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    دهه 2010 جای اونتادور خالیه چرا نزاشتین. این چه ستمیه
    زمانی که اونتادور توی تخته گاز توسط ریچارد هموند معرفی شد من ایمانم به لامبورگینی صد چندان شد
    موهای تنم سیخ شد از طراحیش

    موافقم 21
    مخالفم 25
    1. M.Kkarimi

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (861 ديدگاه)

      مقاله در مورد هایپر کاراست نه سوپر کارا ….

      موافقم 13
      1. Payfast

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (806 ديدگاه)

        ماشینای که بالای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ زیر ۳ ثانیه ای داشته باشن هایپر کار حساب میشن فک کنم

        مخالفم 11
        1. رامتین

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (3266 ديدگاه)

          نه دوست عزیز. سوپرکار حداقل 300 تا عدد معیار 320 را باید داشته باشه. هاپیر هم بالای 350. البته این ادعا 100 درصدی نیست و صرفا برای دهه فعلی صادقه.

        2. 1123

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (527 ديدگاه)

          پس تسلا مدل اس پلد هم هایپرکاره دیگه

          موافقم 5
          مخالفم 3
      2. ahmad

        ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1171 ديدگاه)

        سه تا هایپر کار از هر دهه گلچین شدن ،اگه به هایپر کار بودن باشه چرا f50 تو دهه نود نیست ،چرا مرسدس slr تو دهه۲۰۰۰ نیست؟؟

  5. میلاد

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    از نظر بنده دهه 2000 خاص ترین دهه دنیای اوتوموبیل و علی الخصوص هایپرکارها بود. حتی کونیگزگ هم استارت ساختش رو در همین دهه زد. مازراتی MC12 ، فورد جی تی ، slr و…
    واقعا دهه خاصی بود و تمام کمپانی ها در اوج بودند.

    موافقم 30
    1. محمد هادی

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2422 ديدگاه)

      منم دهه ۲۰۰۰ رو انتخاب کردم

      موافقم 14
      مخالفم 2
    2. abbas

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (288 ديدگاه)

      کاملا موافقم اینایی ک زدن 2010 و 2022 سنشون به این ده ها نمیرسه دهه 2000تا 2009 اوج شکوفایی این محصولات بود اون موقع فکر خودرو سازان سرعت … شتاب … تعلیق و اینچیزا بود … نه میزان مصرف سوخت و اینکه موتور اش باید هم برقی باشه هم بنزینی ک ب نظر من خخخخیلی مسخره اس
      کسی مگ فراری انزو و slr و پورش gt و کنیخ رک
      حتی اولین بوگاتی ک بعد از یک ده رکورد f1 شکست رو مگ میتونه یادش بره؟!
      اون زمان مثل بمب صدا کردن

  6. Amir mahdi @-1387

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    بوگاتی شیرون و فراری اف ۴۰ و بقیه و لامبورگینی کانتاش و مرسدس زیبا اگر پول داشتم میخریدم

    موافقم 10
  7. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (526 ديدگاه)

    به نظر بنده این لیست خیلی بچگانه بود یعنی بوگاتی شیرون سوپر اسپرت نبود اونتادور سوپر اسپرت نبود من فکر کنم از این سایت برم من حدود 7 سال توی این سایت هستم و دیدگاهی ننوشته بودم قبلا خوب بود ولی الان داره همون بلایی که سر خودرو بانک اومد سر پدال هم بیاد

    موافقم 6
    مخالفم 28
    1. پارسا

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (288 ديدگاه)

      ۷ سال هستی و دیدگاه ننوشتی ؟
      سوابق ۷۴ دیدگاه چی میگه

      1. Payfast

        ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (806 ديدگاه)

        سالی ۱.۰۷ تا دیدگاه گذاشته =|||

  8. دکتر

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (337 ديدگاه)

    بهترین پست پدال تا اینجای ۱۴۰۱، واقعا عالی بود،لذت بردم

    موافقم 15
    مخالفم 3
  9. Afg

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (499 ديدگاه)

    دهه هشتادو نود واقعا رویایی بوده وفکر میکنم در صنعت خودرو زیبایی شنناسی دچار سردرگمی شده

    موافقم 13
  10. R

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    وقتی پادشاه هایپرکارا شیرون نباشه این لیست بدرد نمیخوره

    موافقم 5
    مخالفم 22
  11. imanenzo

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (90 ديدگاه)

    دهه 2000رو به خاطر انزو که هایپر کار مورد علاقه هست انتخاب کردم.

    موافقم 12
    مخالفم 1
  12. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (715 ديدگاه)

    سلام آقای امیر دهقان ممنون میشم اینجور مقاله ای برای سوپرکار ها هم بنویسید

  13. Rahman

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    همشون عشقن ، هر کدومو به من بدن از خشحالی بال در میارم

  14. علی

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (839 ديدگاه)

    انتخابم اول فراری انزو و بعد هم f40

    موافقم 6
    مخالفم 1
  15. Sina10

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    مطالب روز به روز داره بهتر میشه ممنون از سایت پدال
    انتخاب خودم نسل ۲۰۱۰ هست که رقابت بسیار نزدیکی با هم داشتن

  16. فرحان نصیری

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    از نظر من از دهه۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ جذاب ترین ها هستن ولی فکر کنم دهه۲۰۰۰ جذاب ترین هایپر کار ها رو داره اون زمان ماشینای خیلی جذابی تولید شدن

  17. زنده باد دوازده سیلندر

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (377 ديدگاه)

    به نظرم اف 40 والکری و پورش 918 در زمانای خودشون خیلی عالی بودن

  18. Monster 765lt

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1152 ديدگاه)

    مکلارن اف وان
    مکلارن پی وان
    لافراری
    تکرار نخواهند شد

  19. ....

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    با این که من دهه هشتادی‌ام (شمسی) ولی دهه هشتاد میلادی رو بخاطر کونتاش دوست دارم؛ حال آنکه نسخه جدید هم تولید محدود معرفی شده خیلی جذاب تر شده (هم قبلی جذاب بود هم جدید)

    ضمناً برادرای عزیز اَوِنتادور هایپر‌کار نیست سوپرکاره!
    هایپرکار زیر ۳ ثانیه شتاب میزنه (البته استثناء هم وجود داره مثل مدل S از قوم منفوری به نام تسلا!)

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. کوروش

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      هیچ تعریف و مرز مشخصی بین سوپرکار و هایپرکار وجود نداره

  20. مجید

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    چه ماشینای فوق‌العاده‌ای که تو این لیست نیست، مخصوصا کوئینزخ.

    حداقل ۵ تا میذاشتین

    موافقم 3
    مخالفم 1
  21. Armin

    ۲۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اصلا درست نیست
    وقتی که اگرا نباشه همش چرته

  22. کوروش

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دم پورشه گرم تو همه دهه ها شاخ بوده
    بنز هم که شناسنامه خودروسازیه و با amg one نشون داد که دوباره تو سوپراسپرت هم حرفهای زیادی برای گفتن داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا