هایپرکارها معمولاً از جذابترین نوع خودروها هستند که نظر هر علاقهمندی را به خود جلب میکنند. این خودروها نهایت تکنولوژی و پرفورمنس دوران خود را ارائه میکند و ازآنجاییکه با قیمتهای بسیار گران و در تعداد محدودی عرضه میشود، در دسترس خیلی از اقشار جامعه قرار نمیگیرند. در این مطلب اما قصد مطرح کردن سؤالی را داریم که کمتر پرسیده شده است. مطمئناً تمام هایپرکارها خودروهای جذابی هستند اما جذابترین هایپرکارهای تاریخ در کدام دهه ساخته شدند؟ برای اینکه بهتر بتوانید به این سؤال پاسخ دهید، در ادامه مروری بر مشهورترین هایپرکارهای دهههای مختلف خواهیم داشت.
دههٔ ۸۰
اصطلاح هایپرکار با مفهومی که امروزه میشناسیم در دههٔ ۸۰ میلادی با معرفی شاهکارهای آن دوران یعنی پورشه ۹۵۹ و فراری F40 متداول شد. این دو ماشین از پرفورمنس و تکنولوژیهایی برخوردار بودند که تا پیش از آن هرگز حتی در سوپراسپرتهای آن سالها هم دیده نشده بود.
لامبورگینی کانتاش سال ۱۹۸۵
هرچند کانتاش در سال ۱۹۷۴ معرفی شد اما در سال ۱۹۸۵ لامبورگینی نسخهٔ بروز شدهٔ آن را با تغییرات بزرگی معرفی کرد. اصلیترین ارتقاء این نسخهٔ جدید، افزایش حجم پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی آن به ۵.۲ لیتری و تجهیز به چهار سوپاپ در هر سیلندر بود. به همین دلیل، این نسخه LP5000 Quattrovalvole نام گرفت که Quattro Valvole در ایتالیایی به معنای چهار سوپاپ بود. پیشرانهٔ این نسخه که بهطور مخفف LP5000 QV نامیده میشد، با استفاده از شش کاربراتور وبر، ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
پورشه ۹۵۹ سال ۱۹۸۶
پورشه ۹۵۹ در زمان معرفی پیشرفتهترین خودروی اسپرت جادهای تاریخ محسوب میشد. این خودرو همچنین با دستیابی به سرعت ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت، سریعترین خودروی جادهای آن زمان لقب گرفت درحالیکه حتی برخی از نمونههای آن توانستند به سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت هم دست پیدا کنند. این پرفورمنس خارقالعاده به لطف یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو فراهم شد که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و آن را به هر چهارچرخ انتقال میداد.
فراری F40 سال ۱۹۸۷
یک سال پس از پورشه، دنیا شاهد معرفی یک شاهکار دیگر بنام فراری F40 بود. این ماشین که توسط پینینفارینا طراحی شده بود، آخرین محصول فراری بود که توسط شخص انزو فراری تأیید شد. F40 بهعنوان جانشینی برای ۲۸۸ GTO در نظر گرفته شده بود اما با قیمت ۴۰۰ هزار دلاری (نزدیک به یک میلیون دلار امروز) پنج برابر گرانتر از آن بود. این اسب رقصان ایتالیایی با برخورداری از یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو که حدود ۴۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد، سریعترین، قویترین و گرانترین خودروی فراری در آن زمان محسوب میشد.
دههٔ ۹۰
پسازاینکه در دههٔ ۸۰ مفهوم هایپرکار متداول شد، در دههٔ ۹۰ این خودروها رواج بیشتری پیدا کردند و خودروسازان بیشتری هم به این عرصه وارد شدند. در این دهه، علاوه بر خودروسازان بزرگ و مشهوری مثل مرسدس بنز و جگوار، شرکتهای کوچک نوپا مثل سیزتا یا شرکتهایی که سالها فعالیت نداشتند مثل بوگاتی هم اقدام به ساخت هایپرکار کردند.
مکلارن F1 سال ۱۹۹۲
بدون شک مکلارن F1 یکی از جاودانهترین هایپرکارهای تاریخ محسوب میشود. این خودرو از طرحها و تکنولوژیهای اختصاصی فراوانی بهره میبرد که یکی از آنها ترکیب صندلیهای منحصربهفرد سهنفره با صندلی راننده در وسط بود. F1 که توسط گوردون موری طراحی شد، به یک پیشرانهٔ ۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت بامو مجهز شده بود که ۶۲۷ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. F1 در سال ۱۹۹۸ با دستیابی به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را شکست.
پورشه ۹۱۱ GT1 سال ۱۹۹۶
در اواسط دههٔ ۹۰ پورشه که قصد شرکت در مسابقات اتومبیلرانی کلاس GT1 را داشت، اقدام به توسعهٔ هایپرکار مسابقهای کاملاً جدیدی کرد؛ اما طبق قوانین این مسابقات، باید از خودروهای شرکتکننده تعداد محدودی نمونهٔ جادهای هم ساخته میشد و به همین دلیل پورشه مجبور به ساخت ۹۱۱ GT1 جادهای شد که Straßenversion نام گرفت. این ماشین از همان پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی همتای مسابقهای خود استفاده میکرد اما در اینجا بهمنظور مطابقت با قوانین آلایندگی اتحادیهٔ اروپا، خروجی آن به ۵۴۴ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور کاهش یافت.
مرسدس بنز CLK GTR سال ۱۹۹۸
مثل پورشه، پیشینهٔ مرسدس بنز CLK GTR هم به مسابقات بازمیگردد. این هایپرکار مرسدس بنز هم در ابتدا در نسخهٔ مسابقهای معرفی شد اما طبق قوانین مسابقات، باید تعدادی نسخهٔ جادهای هم از آن ساخته میشد. به همین دلیل، بین زمستان ۱۹۹۸ تا تابستان ۱۹۹۹ نسخهٔ جادهای CLK GTR با نام Straßenversion توسط AMG در افلترباخ تولید شد و تفاوت کمی با نسخهٔ مسابقهای داشت. هرچند در CLK GTR جادهای پیشرانهٔ V12 نسخهٔ مسابقهای حفظ شده بود اما در این موتور بهبودهایی صورت گرفت و حجم آن از ۶ لیتر به ۶.۹ لیتر افزایش پیدا کرد. این کار، خروجی موتور را به ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۷۷۵ نیوتن متر گشتاور رساند.
دههٔ ۲۰۰۰
در دههٔ ۲۰۰۰ شاهد اوج تکنولوژی و پیشرفت هایپرکارهای بنزینی بودیم زیرا هنوز سیستمهای هیبریدی در دنیای خودروهای اسپرت فراگیر نشده بودند. به همین دلیل، در دههٔ ۲۰۰۰ شاهکارهایی خلق شدند که بسیاری از آنها در نوع خود آخرین بودند.
فراری انزو سال ۲۰۰۲
در سال ۲۰۰۲ فراری از هایپرکار جدید انزو بهعنوان جانشین F50 پردهبرداری کرد. در این خودرو از بسیاری از تکنولوژیهای فرمول یک مثل بدنهٔ فیبر کربنی، گیربکس AMT، ترمزهای سرامیک کامپوزیتی و همینطور تکنولوژیهایی که در فرمول یک مجاز نبودند مثل آئرودینامیک فعال استفاده شده بود. پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی انزو هم که ۶۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۷ نیوتن متر گشتار داشت، اولین نمونه از نسل جدید موتورهای فراری بود و بر اساس طراحی پیشرانهٔ V8 مازراتی کواتروپورته شکل گرفته بود.
پورشه کاررا GT سال ۲۰۰۳
کاررا GT هم مثل سلف خود ۹۵۹، از پیشرفتهترین تکنولوژیهای زمان خود برخوردار بود. پیشینهٔ این خودرو به هایپرکار پروتوتایپ جدیدی بازمیگردد که برای فصل ۱۹۹۹ مسابقات لمانز در نظر گرفته شده بود اما این پروژه در اواسط سال ۱۹۹۹ لغو شد و پورشه تصمیم به خروج از موتوراسپرت گرفت. بااینحال، این شرکت با نمایش کانسپتی بنام کاررا GT در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۰، بخشی از این پروژه را زنده نگه داشت و به دلیل استقبال فوقالعادهٔ مردم، تصمیم به تولید آن گرفت. کاررا GT به یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V10 مجهز شده بود که در اصل بهطور مخفیانه توسط پورشه در سال ۱۹۹۲ برای تیم فرمول یک فوتورک ساخته شده بود اما هیچگاه از آن استفاده نشد. این موتور در سینهٔ هایپرکار جادهای پورشه ۶۱۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
بوگاتی ویرون سال ۲۰۰۵
قطعاً بوگاتی ویرون هم یکی دیگر از هایپرکارهای فراموشنشدنی تاریخ محسوب میشود. زمانی که در اواسط سال ۱۹۹۸ گروه فولکسواگن حقوق استفاده از لوگو و برند بوگاتی را به دست آورد، فرایند توسعهٔ جانشینی برای مدل EB110 که در دوران مالکیت قبلی ساخته شده بود را آغاز کرد. بدین ترتیب، پس از ساخت چند کانسپت، سرانجام در سال ۲۰۰۱ تصمیم آغاز تولید این خودرو که ویرون نام گرفته بود اتخاذ شد. درحالیکه کانسپتهای قبلی به پیشرانهٔ W18 مجهز بودند، به دلیل مشکلاتی در این موتور، نسخهٔ تولیدی به موتور کوچکتر ۸ لیتری W16 چهار توربو مجهز شد که قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری آن واقعاً دیوانهوار بود. ویرون با دستیابی به سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریعترین خودروی جهان که در اختیار مکلارن F1 بود را شکست.
دههٔ ۲۰۱۰
در دههٔ ۲۰۱۰ برای اولین بار شاهد ورود سیستمهای هیبریدی به دنیای هایپرکارها بودیم. در این دهه، سه شرکت فراری، مکلارن و پورشه تقریباً بهطور همزمان اقدام به معرفی هایپرکارهای هیبریدی کردند و باعث تحول بزرگی در این زمینه شدند.
مکلارن P1 سال ۲۰۱۲
از بین سه شرکت مذکور، مکلارن هایپرکار خود را زودتر از بقیه با نام P1 در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی کرد. گفته میشد این خودرو جانشین غیرمستقیمی برای F1 است اما بعداً مکلارن مدل اسپیدتیل را با این عنوان معرفی کرد. P1 هایپرکاری پلاگینهیبریدی بود که از یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی استفاده میکرد. مجموع خروجی این سیستم ۹۱۶ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور بود. این خودرو همچنین به لطف باطریهای لیتیوم یونی ۴.۷ کیلووات ساعتی میتوانست تا ۱۱ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند.
فراری لافراری سال ۲۰۱۳
کمتر از یک سال پس از مکلارن، فراری هم از هایپرکار جدید و هیبریدی خود با نام لافراری در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ رونمایی کرد. این خودرو بهعنوان اولین محصول هیبریدی فراری، از یک پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۸۰۰ اسب بخار قدرت به همراه سیستم هیبریدی KERS (سیستم بازیابی انرژی جنبشی در هنگام ترمز گیری) استفاده میکرد. این سیستم که از فرمول یک گرفته شده بود، مجموع خروجی را به ۹۶۳ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور میرساند؛ اما برخلاف P1، قوای محرکهٔ لافراری از نوع پلاگینهیبریدی نبود و قابلیت پیمایش تمام الکتریکی نداشت.
پورشه ۹۱۸ اسپایدر سال ۲۰۱۳
سرانجام چند ماه بعد از معرفی لافراری، با رونمایی از پورشه ۹۱۸ اسپایدر در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳، عضو سوم این جمع هم تکمیل شد. البته این خودرو برای اولین بار در قالب یک کانسپت در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ به نمایش درآمده بود و به دلیل استقبال بالا، تصمیم به تولید آن گرفته شد. ۹۱۸ اسپایدر از یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۶۰۸ اسب بخار قدرت به همراه دو موتور الکتریکی در جلو استفاده میکرد که مجموعاً ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل میدادند. مثل مکلارن، باطریهای ۶.۸ کیلووات ساعتی پورشه هم امکان پیمایش تمام الکتریکی تا ۱۹ کیلومتر را فراهم میکردند.
دههٔ ۲۰۲۰
در دههٔ ۲۰۲۰ که هماکنون تنها دو سال از آن سپری شده است الکتریکیسازی خودروها با قدرت و سرعت بیشتری ادامه پیدا کرده و حتی شاهد ساخت هایپرکارهای تمام الکتریکی هستیم. به همین دلیل، در این دهه دوران هایپرکارهای بنزینی خالص تقریباً رو به پایان است اما هنوز هم موتورهای بنزینی بخش مهمی از قوای محرکهٔ این خودروها را تشکیل میدهند.
مکلارن اسپیدتیل سال ۲۰۲۰
هرچند نسخهٔ کانسپت مکلارن اسپیدتیل در اکتبر سال ۲۰۱۸ معرفی شد اما نسخهٔ تولیدی نهایی آن در سال ۲۰۲۰ روی خط تولید رفت. مکلارن این هایپرکار را جانشین F1 میداند و به همین دلیل ترکیب صندلیهای آن را مثل F1 بهصورت سهنفره طراحی کرده است. اسپیدتیل هم مثل P1 از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده میکند که از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده و مجموعاً ۱۰۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. پروتوتایپ این خودرو توانست به سرعت ۴۰۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
آستونمارتین والکری سال ۲۰۲۱
آستونمارتین سالها است که روی توسعهٔ والکری کار میکند و اولین کانسپت آن را با نام AM-RB 001 در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد اما تولید نسخهٔ نهایی این هایپرکار در نوامبر ۲۰۲۱ آغاز شد. این خودرو محصول همکاری آستونمارتین و ردبول برای ساخت یک هایپرکار پیست محور اما کاملاً قابلاستفاده بهصورت روزمره است. والکری از یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت کاسورث با حدود ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند که قویترین موتور تنفس طبیعی در یک خودروی جادهای محسوب میشود. در کنار این، یک سیستم هیبریدی KERS مشابه فرمول یک هم قرار گرفته است که مجموع خروجی را به ۱۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور میرساند.
مرسدس AMG One سال ۲۰۲۲
مرسدس AMG One را میتوان یکی از جنجالیترین هایپرکارهای سالهای اخیر دانست زیرا ایدهٔ دیوانهواری دارد: استفاده از پیشرانهٔ فرمول یک در خودرویی جادهای. نسخهٔ کانسپت این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و پس از سالها توسعهٔ سخت و چالشبرانگیز برای تطبیق دادن پیشرانهٔ فرمول یک با استفادههای جادهای، سرانجام حدود دو ماه پیش نسخهٔ تولیدی آن معرفی شد. One علاوه بر پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری V6 توربو که متعلق به خودروی مسابقهای مرسدس W06 فصل ۲۰۱۵ است، از چهار موتور الکتریکی هم بهره میبرد که قدرت ۵۶۶ اسب بخاری موتور بنزینی را به ۱۰۵۰ اسب بخار میرسانند. در همین ماه جاری تولید وان در بریتانیا آغاز شده است.
خب باهم به هایپرکارهای دهههای مختلف مروری داشتیم. البته قطعاً اینها همهٔ هایپرهای دهههای مذکور نیستند و قطعاً مدلهای دیگری مثل جگوار XJ220، بوگاتی EB110، سالین S7، محصولات کونیگزگ و… هم در طول این سالها ساخته شدهاند ولی ما در اینجا سعی کردیم فقط مشهورترین هایپرکارهای هر دهه را معرفی کنیم. حال با توجه به خودروهایی که باهم دیدیم، به نظر شما جذابترین هایپرکارها در کدام دهه ساخته شدند؟
phonix
۲۵ مرداد ۱۴۰۱به نام خدا
به ترتیب
۹۵۹
F1
انزو
۹۱۸
اسپیدتیل
انتخابم از هر دهه
Payfast
۳۰ مرداد ۱۴۰۱به نام خدا
فقدان احمیت روحی
Alan.r
۲۵ مرداد ۱۴۰۱دهه های هشتاد و نود هم موتور های بسیار قدرتمند و پرحجمی روی ماشین ها نسب میشد (البته بدون موتور های الکتریکی مزخرف) هم طراحی ها خیلی بهتر و زیباتر بودن
البته AMG One ، ویرون و لافراری هم عالی ان
green
۲۵ مرداد ۱۴۰۱f40
Alan.r
۲۵ مرداد ۱۴۰۱به ترتیب انتخابم از هر دهه:
کانتاش
CLK GTR
انزو
لافراری
ONE
Farzad
۲۵ مرداد ۱۴۰۱به این میگن آمپاس توسط پدال 🙂 چجوری میشه انتخاب کرد ؟!
Payfast
۳۰ مرداد ۱۴۰۱با ۱۰ ۲۰ ۳ ۱۵ ۱۰۰۰ ۶۰ ۱۶
Amir Machine
۲۵ مرداد ۱۴۰۱قطعاً دهه 90 و 2000 یعنی زمانی که خبری از هیبریدی نبود و موتورهای بنزینی خالص تنفس طبیعی خوش صدا رو میدیدیم
محمد صادق
۲۵ مرداد ۱۴۰۱فقط به حرمت amg one آخرین دهه
Dna
۲۵ مرداد ۱۴۰۱دوستان اهل فن ، چرا 918 رو برتر از p1 و لافراری میدونن؟
روزمو ساختی ممنون پدال حان
BMW
۲۵ مرداد ۱۴۰۱بخاطر اینکه با قیمت خیلی کمتر و وزن بیشتر و قدرت کمتر هردوشونو هم توی پیست و هم توی درگ شکست داده به علاوه امکانات رفاهی بیشتر با وجود اینها نمیشه گفت از همشون بهتره ؟تازه صدای خیلی زیبا و خاصی هم داره که از هیچ موتوری تا حالا به گوش نرسیده
فکر کنم فقط p1 تو برد تمام الکتریکی بهش برتری داره
Amin
۲۵ مرداد ۱۴۰۱لافراری و p1 ، حیله گر تر و خاص ترن به عنوان یک هایپر کار ، قیمتشون هم به خوبی این رو نشون میده ، یه ۹۱۸ به طور معمول حدود ۱.۳ ملیون دلار قیمت داره ، یعنی تقریبا ۵۰۰ هزار دلار افزایش قیمت داشته ، ولی لافراری یا مخصوصا لافراری اپرتا ، حتی خبر از فروش بالای ۸ ملیون دلار هم بوده …
پی یک هم بین ۲ تا ۳ ملیون قیمت داره
بعدش هم تفاوت ۹۱۸ با p1 و لافراری در سیستم چرخ های محرک هست ، پورشه موتور های الکتریکی رو روی محور جلو گذاشته تا از ویژگی های 4wd مثل لانچ بهتر و چسبندگی بیشتر استفاده کنه ، ولی خب از اون سمت ، افزایش وزن و کاهش قدرت سیستم بازیابی انرژی رو داره
فراری پیشرفته ترین سیستم هایبرید رو داره که موتور الکتریکی و بنزینی تمام وقت به هم متصل هستن و دقیقا همون موتور الکتریکی ای هست که سال ۲۰۱۴ در خودرو های فرمول یک قرار گرفت و خیلی پیشرفته هست ، با وجود موتور ۶.۳ لیتری سنگین ۱۲ سیلندر، وزن خیلی خیلی کمی هم داره
مکلارن هم قوی ترین موتور توربو ۸ سیلندر جاده ای رو همراهی میکرد که رکوردش رو تا چندین سال تونست نگه داره …و فناوری متریال بسیار پیشرفته ای داره و بیش از ۳۰۰ کیلوگرم از ۹۱۸ سبکتر
هر سه این ماشین ها شاهکار مهندسی بودن و نقاط قوت خودشونو دارن
R@min
۲۵ مرداد ۱۴۰۱مثله همیشه عالی 👍👍
BMW
۲۵ مرداد ۱۴۰۱دوستمون پرسید چرا ۹۱۸ برتره وگرنه این که هر سه شون شاهکاراً شکی درش نیست در مورد قیمت میدونی که پورشه با ضرر این ماشین میفروخت مثل ویرون تازه سقف ثابت نبود و همین وزنشو زیاد کرده بود از لحاظ پیشرفته بودن پورشه با این همه امکانات سریع تر بود اگه پورشه میخواست از امکانات بزنه و رو وزن کار کنه که تا الان هیچ خودرویی حداقل تو درگ نمی تونست بزنش
قبول دارم سیستم چهار چرخش باعث میشد تو درگ برنده شه اما پیست چی چرا تو پیست دسته برترو داشت!؟
مازیار
۲۵ مرداد ۱۴۰۱دوست عزیز
در مورد لافراری چیزی نمی گم چون فراریه و داستان زیاد میشه
اما جهت اطلاع P1 و 918 توی یازده پیست تایم دارن که نتیجه ۷ به ۴ به نفع P1 هست اینو از fastestlap که همینجا دوستان معرفی کردن دیدم اینو میگم چون خیلی اهل پرسه زدن تو این سایتها نیستم
و تو درگ اتوکار هم P1 تونست 918 رو شکست بده همون که یه دوکاتی 1199 هم بصورت نمادین بجای لافراری شرکت کرد
توصیه میکنم حتما ببینید یه درگ تماشایی هست
phonix
۲۵ مرداد ۱۴۰۱چون قشنگ تره پرستیژ بک پورشه رو داره
هندلینگ بهتری داره مخوصا از پی وان که در سرعت های بالا کنارلش کار هر کسی نیست
قیمت خوبی هم داره و به عنوان یک پورشه بسیار خاص هست
تکنولوژی خوبی هم ارائه میده
و به خوبی با رقبا رقابت میکنه
پیشنهاد میکنم اون قسمتی که در برنامه تاپ گیر این سه ماشین باهم مقایسه شدن رو تماشا کنید
جواب سوالتون رو میتونید از افراد بسیار حرفه ای تر از من و در قالب یک مستند ببینید
البته تو این موارد سلیقه هم دخیله
كارevol
۲۵ مرداد ۱۴۰۱۲۰۱۰
وقتی که لافراری و ۹۱۸ و p1 اومد بهترین دوران عشق ماشینا بود
Si
۲۵ مرداد ۱۴۰۱بحث جذاب بیاد و کونیگ زگ نباشه!!!!!!! جسکو آگرا رگرا
همه این لیست رو قبول دارم ولی بدون اینا اصلا خیر
احمدرضا
۲۵ مرداد ۱۴۰۱توی دهه 2000 مازراتی MC12 جا موند
محمد هادی
۲۶ مرداد ۱۴۰۱مورسیه لاگوی اسسسطوره رو بگو…
Dian
۲۶ مرداد ۱۴۰۱اون سوپرکار محسوب میشه نه هایپر
یوسف
۲۵ مرداد ۱۴۰۱فقط f1 و دهه 90
ارش
۲۵ مرداد ۱۴۰۱انتخابم هست همه .
GMA
۲۵ مرداد ۱۴۰۱پس زینگر 21C و GMA T.50 چی؟؟؟؟؟؟؟ 😐
AMD
۲۵ مرداد ۱۴۰۱خیلی معروف نیستن ولی عملکردشون عالیه
بنظرم اف ۵۰، شیرون، مازراتی mc12و… جاشون خالی بود.
Philipp
۲۵ مرداد ۱۴۰۱البته به اون سه شاهکار دهه 80 هایپرکار گفته نمیشه و حتی برخی از دوستان کانتاچ رو اولین سوپرکار واقعی میدونن که بحثش جداست
نویسنده اصلی صرفا خواسته که بهترین و شاید بشه گفت جنجالی ترین ماشین ها رو مقایسه کرده باشه نه هایپرکارها رو و طبیعتا وقتی هایپرکاری وجود داشته باشه بهترین میشه
توی دهه 2020 هم بنده انتخابم بجای اسپیدتیل T50 هست و بنظرم ماشین کامل تر و هایپرکار بهتریه
Mehdi TuRbO
۲۵ مرداد ۱۴۰۱دهه ۸۰ و ۹۰ به نظر من زیبا ترین خودرو ها رو تو هر دسته ای داشت
خودرو هنر دست یه جور هنر بود هر سری بنز و بی ام و و هر خودرویی طراحی منحصر به فرد خودش داشت و دلربا بود
هر چی بیشتر رفت جلو بیشتر ماشینی شد صنعت هنر دست رنگ باخت و همه یه شکل شدند و رقابت رفت سمت تکنولوژی به جای طراحی و زیبایی
همه سری بنز و بی ام ها یه شکل شدند حتی تمایز برندا کم شد هر برندی شبیه برند دیگه شد
به نظر من دهه ۸۰ و ۹۰ و دو هزار یه روح خاصی بود که الان نیست
شاید چون انسان بیشتر درگیر بود الان ماشین و تولیدات صنعتی بیشتر درگیرند
Philipp
۲۵ مرداد ۱۴۰۱انتخابی هم که برای دهه 2000 انجام شده یکم جنجالی هست
از یک طرف ویرون و کاررا جیتی با اینکه بسیار فوق العاده هستند ولی هایپرکار واقعی به حساب نمیان
کاررا جیتی که یک هیلو سوپرکار هست و توی موفقیتش شکی نیست اما واضحه که توی پیست اصلا حریف انزو ویا زوندا نمیشه
ویرون هم با اینکه اعداد بسیار خفنی داره ولی تایم پیستش با یک سوپرکار از برندی که تمرکزش روی پرفورمنس نیست نیست به نام مورچیه لاگو یکیه که واقعا برای اون اعداد افتضاحه
بنظر من برای این دهه فراری انزو فراری Pagani Zonda Fangio یا Zonda Cinque و مازراتی MC12 یا Gumpert Apollo انتخاب میشدند بسیار منصفانه تر میبود
Amir Machine
۲۵ مرداد ۱۴۰۱تعریف هایپرکار از دید شما فقط تو تایم پیست خلاصه میشه؟ با این حساب پس لابد کاپارو T1 یا رادیال SR8 از همه ماشینای این لیست هایپرکارترن چون تایم پیستشون بهتره!!!
همه چیز که پیست نیست، هایپرکار به ماشینی گفته میشه که اعداد موتور، پرفورمنس و قیمتش بسیار فراتر از سوپرکارهای هم دوره خودش باشه
هر هایپرکاری هم برای هدفی ساخته میشه و قرار نیست همه هایپرکارها برای تایم پیست ساخته بشن، هدف هایپرکارهایی مثل ویرون و اسپیدتیل راحتی سواری و حداکثر سرعته و هدف ماشینی مثل والکری پرفورمنس پیست
ویرون که اولین ماشینی بود که به سرعت بیش از 400 کیلومتر رسید و رکورد سرعتو شکست و اعداد موتورش تا اون زمان تو دنیای ماشین سابقه نداشت اگه هایپرکار نیست پس چیه؟!!!!
Philipp
۲۵ مرداد ۱۴۰۱پس با توجه به تعریفات شما تسلا پلد هم هایپرکاره
Amir Machine
۲۵ مرداد ۱۴۰۱تسلا پلد قیمت میلیون دلاری داره؟ تولید محدوده؟
لطفاً مباحث رو قاطی نکنید، تصور شما از هایپرکار غلطه چون همه چیزو در پیست میبینید نه تعریف من
یه سدان برقی 100 هزار دلاری هم هیچ ربطی به دنیای هایپرکارها نداره
SRT
۲۵ مرداد ۱۴۰۱الله و اکبر همینو ندیده بودیم ک به لطف دوستان اونم دیدیم،
هایپرکار ترین هایپر کار تاریخ بوگاتی ویرون زیر سوال برده شد.
امیرشایان فرازی
۲۵ مرداد ۱۴۰۱گوردون موری پس چی شد؟
JDM lover
۲۵ مرداد ۱۴۰۱به ترنیب از هر دهه انتخابام :
F40
F1
انزو
918 اسپایدر
GMA t.50
بنظرم همه دهه ها جذاب بودن و من نمیتونم بینشون انتخاب کنم که کدوم جذاب تر بوده
SRT
۲۵ مرداد ۱۴۰۱انتخاب من بین همه که ویرونه،
ولی اون پورشه ۹۵۹ عجب اعجوبه ای بوده!!
مازیار
۲۵ مرداد ۱۴۰۱قطعا همگی در اوج جذابیت هستن
و به لحاظ عملکرد احتمالا والکری شماره یک باشه (البته مقایسه عملکرد امروز با ده و بیست و سی سال پیش که اصلا درست نیست)
اما به نظرم برای تملک CARRERA GT یه چیز دیگست تلفیقی از تمام فاکتورهای جذاب دنیای اتومبیل
و به قولی آنچه خوبان همه دارند …
Amin
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ماشین های پورشه توی هر دورانی سنگ محک بودن ، و بهترین یا یکی از بهترین کلاسشون بودن ، ۹۵۹ ، ۹۱۱ gt1 و 918 این ویژگی رو دارن ، ولی کررا جی تی نه توی پیست و تکنولوژی حریف انزو میشد و نه از نظر حد اکثر سرعت و راحتی حریف بوگاتی ویرون …فقط پر سر صدا و جذاب بود ، ولی مثل ۹۵۹ نبود که صنعت خودرو رو تکون بده
مازیار
۲۵ مرداد ۱۴۰۱خوب مشخصه که منظور من از CARRERA GT پیست و سرعت و کلا اعداد نبود همون طور که اشاره کردم برای تملک
و این تملک کاملا تابع نظر شخصی میشه دیگه
بنظرم CARRERA GT استون مارتین پورشه هاست فارغ از اعداد و ارقام و ساخته شده برای جذابیت
Comodor
۲۵ مرداد ۱۴۰۱کلا دهه هشتاد میلادی زمان مناسب تری برای زندگی بود. همه چی رنگ و بوی خاصی داشت و لذت بردن و بهتر بودن یک ماشین در مقایسهی اعداد خلاصه نمیشد.
من شخصا رانندگی با یه کانتاش یا میورا با یه موتور بنزینی خالص و بدون سیستمهای کمک راننده مزاحم (و هیبریدی) و بدون قوانین مزخرف جادهای رو به رانندگیِ ایمن با ایامجی وان ترجیح میدم
سهیل
۲۵ مرداد ۱۴۰۱زمانی که خبری از اسباب بازی های لامبرگونی نبود
Elemento
۲۵ مرداد ۱۴۰۱#نظریات_مشعشع
مهدی
۲۵ مرداد ۱۴۰۱F40
F1
Enzo
Laferrari
هیچکدام
Elemento
۲۵ مرداد ۱۴۰۱اف ۴۰ والسلام
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ده 2000 و 2010 بهترین ها بودن و همینطور ده 90 و مقداری تاسف برای اقا سهیل وقتی لامبرگینی رو اسباب بازی خطاب میکنه و چرا اونتادور افسانه ای داخل این لیست نبود
یوسف
۲۵ مرداد ۱۴۰۱من به دهه 2000 رای دادم
چون سوپر کارای دوست داشتنی بیشتری از شرکتای معروف تو اون دوران جولان میدادن
مثل slr و فورد gt و زوندا
Clean energy (سلام فرمانده)
۲۵ مرداد ۱۴۰۱از هر دهه
F40
F1 (clk gtrهم )
ویرون
Laferrari
Amg one ( والکری هم)
M.Kkarimi
۲۶ مرداد ۱۴۰۱اومدم بنویسم دیدم عین نظر خودم نوشتی ، منصرف شدم ….
فقط مورد آخر به شخصه تا به اینجای کار والکری رو ترجیح میدم …
آقا راستی چرا شیرون تو لیست نیست ؟! کونیگ زگ چی شد پس ؟! گوردن موری ؟!
احمدرضا
۲۵ مرداد ۱۴۰۱دنیای هایپرکار برای من خلاصه شده تو مک لارن اف وان
Reza
۲۵ مرداد ۱۴۰۱واقعا حیفه که اسمی از شیرون تو این لیست نیست
محمد هادی
۲۶ مرداد ۱۴۰۱همین که یه نماینده از بوگاتی تو لیست کم تعداد هست خدارو شکر کن
من افسوس یک نام از لامبورگینی رو میخورم
Dian
۲۶ مرداد ۱۴۰۱صد در صد موافقم
لامبورگینی کلی های هایپرکار تو ۲۰ سال اخیر ساخته، مثل ربنتون ، وننو ، چنتناریو ، سستو المنتو ، اسنزا ، سیان و…
جای خالی sf90 هم احساس میشه
البته خیلی هایپرکار دیگه هست که جاشون تو این لیست خالیه که اگه قرار بود اقای دهقان همشونو تو لیست بزارن ، مقاله طولانی میشد
Reza Waffen SS
۲۶ مرداد ۱۴۰۱دههٔ ۲۰۱۰ بهترینه فکر کنم