خودروهای عضلانی یا ماسل کارها در دههٔ ۶۰ در ایالاتمتحده متولد شدند. فرمول ساخت این خودروها، قرار دادن یک پیشرانهٔ V8 بزرگ و قدرتمند زیر کاپوت خودرویی جمعوجور و انتقال نیرو به چرخهای عقب بود. آمریکاییها آنقدر در این کار خوب عمل کردند که ماسل کارها به یکی از نمادهای خودروسازی آمریکا تبدیل شدند. به همین دلیل، وقتی حرف از خودروهای عضلانی میشود، نام آمریکا در ذهن همه نقش میبندد اما این خودروها آنقدر موفق عمل کردند که باعث شد خودروسازان دیگر کشورها هم از فرمول نصب یک پیشرانهٔ V8 بزرگ روی خودرویی کوچک استفاده کنند. درنتیجه، ماسل کارهایی متولد شدند که ساخت آمریکا نیستند. در ادامه، به بهترین عضلانیهای غیرآمریکایی تاریخ خواهیم پرداخت.
آستونمارتین V8 ونتیج
در اواخر دههٔ ۷۰، آستونمارتین خودرویی ساخت که بهعنوان یکی از بهترین خودروهای کلاسیک بریتانیایی شناخته میشود. V8 ونتیج بهوضوح از خودروهای عضلانی آمریکایی الهام گرفته بود و طراحی آن نسل اول موستانگ را به یاد میآورد. این ماشین به همان پیشرانهٔ سدان لاگوندا مجهز شده بود اما با چند ارتقاء خروجی آن به ۳۹۰ اسب بخار قدرت رسید که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۵.۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد.
هولدن مونارو GTS 327
پسازاینکه فورد در سال ۱۹۶۷ در مسابقهٔ بترست ۱۰۰۰ استرالیا به پیروزی رسید، هولدن مصمم به ساخت خودرویی برای بردن این مسابقه شد. بدین ترتیب، مهندسان هولدن اولین خودروی عضلانی استرالیا را با نام مونارو GTS 327 توسعه دادند. این خودرو با چرخهای بزرگتر از موناروی معمولی، کابین اسپرتتر و پکیج گرافیکی بدنه تولید شد. ازآنجاییکه هولدن متعلق به جنرال موتورز بود، مونارو GTS 327 به پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 شورلت مجهز شد که ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این خودرو موفقیت بزرگی برای هولدن به دنبال داشت زیرا در سال ۱۹۶۸ برندهٔ مسابقهٔ بترست ۱۰۰۰ شد.
هولدن HSV GTSR
کومودور مشهورترین خودروی تاریخ هولدن محسوب میشود. از آخرین سری این ماشین که در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد، بخش خودروهای ویژه یا HSV هولدن نسخههای قدرتمند و جذابی مثل GTSR را تولید کرد. این سدان عضلانی، به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ شورلت کامارو ZL1 مجهز شده بود که ۵۸۰ اسب بخار قدرت داشت. در سال ۲۰۱۷ هم برای خداحافظی با کومودور، نسخهٔ ویژهای از این ماشین با نام GTSR W1 و ۶۴۰ اسب بخار قدرت ارائه شد.
جنسن اینترسپتور
کوپهٔ اینترسپتور که در سال ۱۹۶۶ به بازار آمد، باعث شد نام جنسن برای همیشه در یادها بماند. هرچند برخی این خودرو را یک گرند تورر میدانند اما اینترسپتور روح یک ماسل کار را داشت زیرا از پیشرانههای ۶.۳ تا ۷.۲ لیتری V8 کرایسلر با حداکثر ۳۳۵ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. این ماشین از برندی بریتانیایی با طراحی ایتالیایی و پیشرانهٔ آمریکایی، ترکیبی از بهترینها بود. از اینترسپتور تا سال ۱۹۷۶ تنها ۶,۴۰۰ دستگاه ساخته شد.
MG B GT
MG B که در سال ۱۹۶۲ بهعنوان جانشین MG A معرفی شد، یکی از محبوبترین رودسترهای بریتانیایی در دههٔ ۶۰ بود. مهندسان امجی با دیدن موفقیت این خودرو تصمیم گرفتند MG B را با تجهیز به پیشرانهٔ V8، به یک ماسل کار تبدیل کنند. درنتیجه، MG B GT در سال ۱۹۷۳ با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 روور متولد شد. این به یکی از پرفروشترین خودروهای امجی تبدیل شد زیرا پرفورمنس V8 را در پکیجی کوچک و کاربردی ارائه میکرد.
جگوار XKR-S
جگوار XK از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ در دو نسل با پیشرانههای ۴ تا ۵ لیتری V8 فورد تولید شد. هرچند نسخههای معمولی این خودرو بیشتر یک کوپهٔ لوکس بودند اما با معرفی XKR-S در سال ۲۰۱۱، کوپهٔ جگوار به یک ماسل کار تبدیل شد. این نسخه به پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ مجهز شده بود که ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. هرچند در XKR-S راحتی یک کوپهٔ لوکس قربانی شده بود اما در عوض با شتاب ۴.۲ ثانیه، پرفورمنس چشمگیری را ارائه میکرد.
مرسدس بنز AMG C63
درحالیکه نسل کنونی مرسدس C63 به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر هیبریدی مجهز شده است، نسلهای قبلی این ماشین ماسل کار آلمانی لقب گرفته بودند. هرچند نسل قبلی C63 با پیشرانهٔ V8 توئین توربو خودروی چشمگیری بهحساب میآمد اما نسل W204 که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد چیز دیگری بود زیرا این یکی از آخرین مدلهای AMG بود که از پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده میکرد. این موتور بزرگ با ۴۵۷ اسب بخار قدرت و صدای رعدآسا در سینهٔ C کلاس جمعوجور، بهواقع یک خودروی عضلانی واقعی آلمانی را خلق کرده بود که اشتهای زیادی به خوردن لاستیکهای عقب داشت.
اوپل دیپلمات V8
هرچند این روزها خیلی در مورد اوپل نمیشنویم اما این یکی از برترین خودروسازان آلمانی در قرن بیستم بود. این شرکت که از سال ۱۹۲۹ به تملک جنرال موتورز درآمد، در سال ۱۹۶۷ خودروهای جدید سری KAD شامل مدلهای کاپیتان، آدمیرال و دیپلمات را برای رقابت با مرسدس بنز و بامو به بازار فرستاد. دراینبین، دیپلمات هرچند خودروی قابلتوجهی بود اما برای رقابت با دیگر مدلهای لوکس آلمانی قدرت کافی نداشت. به همین دلیل، اوپل با الهام از ماسل کارهای آمریکایی، کوپهٔ دیپلمات را به پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری شورلت با ۲۲۵ اسب بخار قدرت مجهز کرد.
لکسوس RC F
لکسوس در بین پیشرانههای خود یک نمونهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی جذاب با ۴۷۲ اسب بخار قدرت دارد که قبلاً در سدان GS F و امروز در کوپهٔ لوکس LC500 استفاده میشود. این پیشرانه اما وقتی در سینهٔ کوپهٔ کامکپت RC F قرار گرفت، یک ماسل کار ژاپنی را خلق کرد. این خودرو با ابعاد جمعوجور، پیشرانهٔ قدرتمند و دیفرانسیل لغزش محدود عقب، ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
بامو M3
هرچند بامو M3 همیشه به خاطر پیشرانهٔ شش سیلندر خطی شهرت داشته است اما در نسل E92 بامو دست به سنتشکنی بزرگی زد زیرا ازآنجاییکه M5 نسل E60 به موتور V10 برگرفته از فرمول یک مجهز شده بود، M3 هم باید ارتقاء پیدا میکرد. این نسل به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 تنفس طبیعی فوقالعاده مجهز شد که درواقع نسخهٔ کوتاه شدهای از همان موتور V10 مذکور بود. این پیشرانهٔ بینظیر که تا ۸,۳۰۰ rpm دور میگرفت، با ۴۲۰ اسب بخار قدرت، M3 را ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند.
NAVID@@98
۱۵ بهمن ۱۴۰۲بهترینش 👑مرسدس بنز C63 AMG و بی ام و M3 هستن اروپایی هایی که در خودروهای عضلانی با آمریکا یی ها که بهترین خودروهای عضلانی را میسازند رقابت میکنند👑
Reza
۱۵ بهمن ۱۴۰۲خوشم میاد دو تا ماشین که یکیشونv10 و یکی دیگه v8 tt رو با جوجه جنسیس که حتی تو ایرانم ماشین خیلی قوی حساب نمیشه مقایسه می کنی
BMW
۱۵ بهمن ۱۴۰۲دیگه خدایی جنسیس رو نیا با بنز و بی ام و ای مقایسه کن که هر کدومشون یه دنیایی دارن برای خودشون😁🥲کار جالبی نیست خدایی
اسد
۱۶ بهمن ۱۴۰۲با احترام به بنز ، ماسل کار یعنی آمریکا !!! یعنی دوج و فورد نه این اروپاییهای سوسول!!!!
Lie?
۱۷ بهمن ۱۴۰۲اروپایی سوسول؟!
همین اروپا سوسولی که میفرمایید یک قرن و یک ده پیش داشت کل جهان و میگرفت^ _ ^
جواب تو
۱۶ بهمن ۱۴۰۲خودت می گی کوپه
Sina_carshow
۱۵ بهمن ۱۴۰۲بی چون و چرا m3 و c63 از بهترین ماسل کارای تاریخ آلمانی حساب میشن هنوز که هنوزه حرفای زیادی برا گفتن دارن
جای c63 black series هم خالیه با اون بادی کیتش
لکسوس rc هم که همیشه دلربایی میکنه
parhamiof
۱۵ بهمن ۱۴۰۲فکر کنم نظر همه تو برتر بودن c63 تو این لیست مشترکه.
AMIR
۱۶ بهمن ۱۴۰۲یکدونه موستانگ باس ۴۲۹ همه ی اون عضلانی قدیمی اروپا رو میزنه.چون ظاهر این ماشینو بخوای با اون آستون مارتین یا هر عضلانی قدیمی دیگه ای مقایسه کنی موستانگ باس برتری خودشو داره❤️👌
ARIAN
۱۵ بهمن ۱۴۰۲لامصب c63 عجب چیزی بود
دیگه هیچوقت تکرار نمیشه.
فرشاد
۱۵ بهمن ۱۴۰۲بد نیسن
اما نمیتونم زیر اسم ماسل کار
کنار چلنجر یه هولدن تصور کنم
Jeferson
۱۵ بهمن ۱۴۰۲خَمِ روی کاپوت c63 مست می کنه . از این وَر تک به تک کلماتی که برا M3 نوشته ، آدمو می بره به روز های فوق درخشان BMW
amir
۱۵ بهمن ۱۴۰۲m3 و c63 خیلی خوب بودن
amir-mr
۱۵ بهمن ۱۴۰۲M3e92 بینظیره
M3e92 دقیقا مثل M3e46 دیگه تکرار نمیشن💯
جرمی کلارکسون
۱۵ بهمن ۱۴۰۲جنسن اینترسپتور حق داشت بیشتر بهش توجه بشه واقعا فوق العادس
𝐀𝐥𝐢
۱۵ بهمن ۱۴۰۲انتخابم تو این لیست c63 و m3 با xkr-s
M3
۱۵ بهمن ۱۴۰۲تا ابد رو دست اون نسل m3 و اون c63نمیاد کامل ترین و بی نقص ترین ماشنیایی که تا الان تولید شدن
yaghoub
۱۵ بهمن ۱۴۰۲لکسوس و مرسدس و ب ام و
مواردی که دیگه فکر نکنم مثلشون تولید بشه .
Taha Ayoobi
۱۵ بهمن ۱۴۰۲بنز و بی ام و و لکسوس
فقط انگلستان
۱۵ بهمن ۱۴۰۲عضلانی ترین خودروها مدل های آستون مارتین و خیلی از مدل های گرن تورر فراری هستن
خیلیا به اشتباه فقط چند خودرو آمریکایی رو عضلانی میدونن
در کل عضلانی ترین ها گرن تورر ها هستن.
سوشیانت
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ماسل کار کلا کلاس آمریکایی هاست اینا دارن سعی میکنن شبیه اونا باشن ولی درحدشون نیستن
فقط انگلستان
۱۵ بهمن ۱۴۰۲سوشیانت گرامی
حرفت برای قدیم درسته ولی الان دیگه فرق میکنه
الان کوپه ها و اسپورت های اروپایی به اندازه امثال فورد موستانگ عضلانی هستن
مثلا به رولزرویس ریس توجه کن چیزی از چلنجر کم نداره.
ARMAN سابق
۱۵ بهمن ۱۴۰۲داداش ماشین عضلانی یکی از فاکتوراش صداشه که باید وحشتناک باشه.
غیر از M3 و C63 و RCF تو اینجا ماشینای امروزی که فقط صدای سوت توربو میدن.
الان مثلا پورشه ۹۱۱ کجاش صدای وحشتناک داره؟ اصلا داره؟
اکثرا ماشینای اروپایی فعلی صدا هاشون به خاطر توربو و فبلترای ذرات صدا هاشون خیلی معمولیه غیر از سوپر اسپرت های ایتالیایی که اونا کلا سوپر اسپرت هستن.
به نظر من تنها ماشینی که عضلانیه و آمریکایی هم نیست لکسس RCF هستش که منم خیلی دوسش دارم چون صدای وحشتناک موتور V8 تنفس طبیعی داره نه صدای موتور ۶ سیلندر با توربو های بزرگ که عملا صدای اصلی موتور گم میشه و فقط صدای سوت میدن.
و به طور کلی لفظ ماسل کار مخصوص ماشینای آمریکاییه
فقط انگلستان
۱۵ بهمن ۱۴۰۲آرمان جان خودروهای اسپورت اروپایی هم صدای خوبی دارن مثلا فقط به صدای مازراتی گرن توریسمو فکر کن
البته صدای ماسل کارهای آمریکایی هم خیلی بالاست و صداشون رو از نزدیک شنیدم.
سوشیانت
۱۶ بهمن ۱۴۰۲دوست عزیز فقط به عضلانی بودن نیست کلمه ماسل کار یعنی ماشین های آمریکایی با موتور حجیم و قدرتمند
Taha Ayoobi
۱۵ بهمن ۱۴۰۲کاربر (فقط انگلستان)
اسم ماسل کار که بیاد به هیچ عنوان هیچکدوم از تصاویر بالا تو ذهن هیچکس نمیره
این ها فقط میخوان مثل اون دوران طلائی آمریکا باشن که خیلی نمیشه.
یه موضوع دیگه اینه که اصلا ماسل کار به عبارتی فقط شامل آمریکایی میشه.
Royal Driver
۱۵ بهمن ۱۴۰۲فقط اون دیپلومات V8 🔥🔥🔥❤️
علی یوسفی
۱۵ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت چند سال قبل بود که پایین پل میرداماد یه هولدن کمودور قرمز دیدم که بنام واکسهال VXR8 هم شناخته میشد انصافا یکی از با ابهت ترین و جذابترین سدان هایی بود که دیدم تناسب و اندازه بدنه کاملا متعادل و دقیق، رنگش هم خیلی جذاب بود و اصلا هم اغراق ها و زیاده روی های حجمی و پف کردگی های طراحی امروزی رو نداشت و در یک کلام قدرت و جذابیت و اسپرت بودنو معنا میکرد.
EODE
۱۵ بهمن ۱۴۰۲جنسن اینترسپتور رو شاید نشه کاملا یه ماسل کار در نظر گرفت و به لحاظ کیفیت هم تو زمان خودش واقعا تعریفی نداشت ؛ اما دو تا چیز عالی داشت که اولی طراحی ظاهریش بود که به نظرم قطعا یکی از بهترین های تاریخ خودروسازیه و دومی اسمش . جرمی کلارکسون در موردش گفته بود که هنوز بهترین اسمی رو داره که میشه رو یه ماشین گذاشت .
امروزه اما بین کسایی که بازسازی خودرو انجام میدن خیلی محبوبه .
Zahid AMG. 2005
۱۵ بهمن ۱۴۰۲همشون خوبه ولی هیچی به بنز AMG C63 و بامو M3 نمیرسه 😈😈😈
mb675
۱۵ بهمن ۱۴۰۲نسل طلایی C63
BMW
۱۵ بهمن ۱۴۰۲لعنتی بر m3 بشه که دیونه اشم و البته c63 لعنتی چرا داره تموم میشه🥲
Piero Ferrari
۱۵ بهمن ۱۴۰۲فقط بنز
امیرحسین
۱۵ بهمن ۱۴۰۲E92 اتوبان های آلمان
عرفان
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ماسل کار خودرو عضلانی یعنی آمریکا حجم موتور بالا اگه ماشین های اروپا بخواد باهاش کل کل کنه فقط به نظرم بی ام و M3 E60 V10 میتونه
18:45
۱۶ بهمن ۱۴۰۲قطعا خواستنی ترین خودروی گروه و حتی راننده های حرفه ای M3 هست!
آخرین نسل از M3 بود که کاملا سنتی بود بدون کمترین تجهیزات کمکی الکترونیکی.
یه پیشرانه V8 داشت یادمه خدایی چند دوره بین پیشرانه های 4لیتر و حتی 4لیتر به بالا بهترین نمونه تو دوره خودش بود. بعدها پیشرانه V8 مک لارن mp4_12c هم خودش و نشون داد و یکی از رتبه های اول تا سوم و همیشه به خودش اختصاص داده بود.
یادمه تو مجله ماشین که لیست بهترین پیشرانه های سالانه رو چاپ میکرد همیشه نام این اسامی علی الخصوص M3 هم بود.
البته نباید از پیشرانه V8 مرسدس SLS amg هم غافل شد.
از مزایای دیگه این اطاق از M3 هم میشه به: شاسی جادویی mpower، کاهش وزن چشمگیر بخصوص تو نسخه افسانه ای gtr،
دقت فرمون بی نظیر بین تمام رقبا و نزدیک که نزدیک به سوپراسپرت ها بود، صدای اگزوز و پیشرانه جذاب و هیجان انگیز، ظاهر فوق العاده دل انگیز و جوانانه، کابین با ارگونومی درجه یک بین تمام رقبا با متریال عالی، صندلی های عقب تقریبا جادار بهمراه گیربکس 7دنده گوش به فرمون و شتاب گیری هایی که هنوزم در حد خودروهای امروزی هست.
fordgt
۱۶ بهمن ۱۴۰۲c63 AMG
مردونه ، قلدر ، آقای صدا ، الهه زیبایی…. تا فردا صبح میتونم دربارش بنویسم!
رضا
۱۷ بهمن ۱۴۰۲فقط M3 عشقه
M power
۱۷ بهمن ۱۴۰۲یجوری از موتور BMW تعریف کرد .که یهوویی دلم خاست بخرم ÷/
علی
۱۷ بهمن ۱۴۰۲سلام
وقتیی صحبت خودروی عضلانی غیر آمریکایی باشه به نظرم مرسدس های CL نمونه های AMG رو باید در صدر قرار داد
مخصوصا اون دوره زمانی دایملر کرایسلر
محمد
۱۸ بهمن ۱۴۰۲هیچ خودرویی رو دست اروپایی ها نیست همون bmw m8 کابوس دوج و فورد موستانگ هست صدای بهتر لذت رانندگی بیشتر امنیت بالا و ظاهر بهتر
Ali Abbasi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳بنظرمن ماسل کار،یعنی خودرویی که کفش از سطح زمین بالاباشه،چرخای عقبش ازجلوبزرگترباشه،گلگیرعقبش حجیم باشه،دو در باشه،موتورش چدنی باشه،باهاش بشه باسرعت از آسفالت واردخاکی بشی از رودخونه بگذری ودوباره باهمون سرعت بری جاده آسفالت.از روی موانع جاده ای بپره و بقیه خودروها از شاخ به شاخ شدن باهاش فرارکنن.ماسل کار قرارنیست فرمون پذیری خوب وآیرودینامیک و…..داشته باشه!قرارنیست پیست رو سریعتر از بقیه طی کنه.قرارنیست موتور آلومینیومی یا بدنه فیبرکربنی داشته باشه.قراره قولچماق وکله خرباشه.از رادیاتورش بخاربزنه بیرون ولی موتور حجیم چدنیش آخ نگه.بااین اوصاف بنظر بنده هیچ ماشین ژاپنی و اروپایی نمیتونه ماسل کارتلقی بشه.ماسل کار یعنی امریکا.فورد،دوج،شورولت.