چشم اندازهفته نامه

بهترین خودروهای آفرود تاریخ؛ از بلیزر و پاترول تا رانگلر و لندکروزر

با پدال همراه شوید تا با بهترین پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای آفرودی که تاکنون جهان به خود دیده است آشنا شویم.

تهیهٔ فهرستی از بهترین خودروهای آفرود کل تاریخ قطعاً کار آسانی نیست زیرا ده‌ها پیکاپ و شاسی‌بلند وجود دارند که شایستهٔ حضور در چنین لیستی هستند. بااین‌حال، تلاش کرده‌ایم مجموعه‌ای از توانمندترین، محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین آفرودرهایی که تاکنون به بازار عرضه شده‌اند را گردآوری کنیم. این لیست به ترتیب حروف الفبای انگلیسی است.

شورلت K5 بلیزر

شاسی‌بلند فول سایز K5 بلیزر از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۴ عرضه شد و نهایتاً با تاهو جایگزین شد. محور جلوی صلب، پیشرانه‌های V8 قدرتمند و سقف قابل برداشتن، این شاسی‌بلند جان‌سخت را به گزینهٔ محبوب علاقه‌مندان به آفرود در سراسر جهان تبدیل کرد.

شورلت کلرادو ZR2

کلرادو ZR2 برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ به بازار آمد. این پیکاپ آمادهٔ آفرود به قفل دیفرانسیل جلو و عقب، محافظ‌های رکاب فولادی، لاستیک‌های آفرود و کمک‌فنرهای شگفت‌انگیز مالتی‌متیک مجهز بود. نسل دوم کلرادو ZR2 نیز در سال ۲۰۲۳ همراه با یک پسرعموی جدید بنام جی‌ام‌سی کانیون AT4X عرضه شد.

شورلت سیلورادو ZR2

شورلت در سال ۲۰۲۲ آنچه از کلرادو ZR2 آموخته بود را برای سیلورادو هم اعمال کرد. سیلورادو ZR2 هم مثل برادر کوچک‌تر خود به قفل دیفرانسیل الکترونیکی جلو و عقب، لاستیک‌های آفرود، صفحات محافظ زیرین و سپرهایی با فاصله زیاد از زمین مجهز است. جی‌ام‌سی نیز سی‌یرا AT4X را با همین ویژگی‌ها ارائه می‌کند.

فورد F150 رپتور

F150 رپتور زمانی که اولین بار در سال ۲۰۱۰ به بازار آمد، بخش پیکاپ‌های پرفورمنس بالای بیابانی را ایجاد کرد. رپتور با پیشرانهٔ قدرتمند ۶.۲ لیتری V8، تراول زیاد تعلیق و کمک‌فنرهای فاکس، شباهتی به هیچ پیکاپ قبل از خود نداشت. این آفرودر هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که در نسخهٔ R تا ۷۲۰ اسب بخار قدرت را ارائه می‌کند.

فورد برانکو

برانکو بدون شک یکی از افسانه‌ای‌ترین نام‌ها در دنیای آفرود محسوب می‌شود. این خودرو اولین بار به‌عنوان یک شاسی‌بلند جمع‌وجور در سال ۱۹۶۶ معرفی و تا سال ۱۹۷۷ تولید شد. در سال ۱۹۷۸ فورد نسل دوم برانکو را به شاسی‌بلندی فول سایز بر اساس شاسی پیکاپ F100 تبدیل کرد. برانکو تا زمانی که در سال ۱۹۹۶ از روی خط تولید کنار رفت همچنان محبوبیت بالایی داشت و فورد در سال ۲۰۲۱ دوباره آن را احیا کرد.

هامر H1

هاموی یک خودروی نظامی بود که از اوایل دههٔ ۸۰ وارد خدمت شد و بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۶ نسخهٔ غیرنظامی آن با نام هامر H1 ساخته شد. هامر که توانایی‌های چشمگیر و ابعاد غول‌آسایی داشت، با محورهای پورتال، ۴۰ سانتی‌متر فاصله از زمین و زاویهٔ ورود ۷۲ درجه، می‌توانست تا عمق ۷۶ سانتی‌متری آب حرکت کند. در آخرین سال عرضهٔ H1 یعنی ۲۰۰۶ هم نسخهٔ آلفا با پیشرانهٔ دورامکس دیزلی عرضه شد.

هامر H3T

پس از ساخت هامر H1 و H2، جنرال موتورز مدل کوچک‌تر H3 را بر اساس شورلت کلرادو معرفی کرد و در سال ۲۰۰۸ نیز نسخهٔ پیکاپ آن با نام H3T ارائه شد. این پیکاپ به قفل دیفرانسیل جلو و عقب و پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 مجهز بود. متأسفانه اما در سال ۲۰۰۹، مدت کوتاهی پس از معرفی H3T، جنرال موتورز برند هامر را تعطیل کرد و از این پیکاپ تنها ۲,۷۰۰ دستگاه فروخته شد.

جیپ چروکی

منظور ما نسل پنجم چروکی که بر اساس پلت‌فرم فیات ساخته شد نیست. ما در مورد نسل دوم چروکی حرف می‌زنیم که با نام XJ بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۱ ساخته می‌شد. چروکی XJ به‌عنوان پیشگام شاسی‌بلندهای مدرن شاسی نردبانی، به یکی از پرطرفدارترین آفرودرهای تاریخ تبدیل شد. این خودرو با پیشرانه‌های مختلفی مثل موتور افسانه‌ای ۴ لیتری شش سیلندر خطی AMC ساخته شد.

جیپ گرند چروکی

گرند چروکی هم یکی دیگر از آفرودرهای بسیار محبوب و تأثیرگذار است. این خودرو که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد، کمی بزرگ‌تر و لوکس‌تر از چروکی بود و برای رقابت با فورد اکسپلورر در نظر گرفته شده بود. گرند چروکی هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد و هرچند در سال ۲۰۰۵ محورهای صلب را از دست داد و در سال ۲۰۱۱ سراغ تعلیق تمام مستقل رفت اما همچنان استاندارد طلایی شاسی‌بلندهای آفرود میان سایز محسوب می‌شود.

جیپ واگنییر

هرچند جیپ واگنییر جدید که چند سالی است احیا شده توانایی‌های آفرود خوبی دارد اما واگنییر قدیمی جزء بهترین و لوکس‌ترین خودروهای آفرود زمان خود بود. این خودرو که به مدت ۳۰ سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۹۳ تولید شد، اولین شاسی‌بلند فول سایز با شاسی مستقل بود.

جیپ رانگلر

رانگلر بدون شک محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین آفرودر تاریخ است. هرچند پیشینهٔ این ماشین به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد اما در سال ۱۹۸۷ بود که رسماً رانگلر نام گرفت. نسل اول رانگلر با نام YJ و فنرهای شمش در جلو و عقب، با چراغ‌های جلوی مربعی به‌راحتی قابل‌تشخیص است. در نسل دوم یا TJ، فنرهای شمش با نمونه‌های پیچشی جایگزین شدند و در نسل سوم نسخهٔ چهاردر هم ارائه شد. در نسل کنونی رانگلر، تنوع پیشرانه‌ها بیشتر شده اما محورها همچنان صلب هستند.

لندروور دیفندر

پیشینیان دیفندر که با نام لندروور سری I، سری II و سری III شناخته می‌شدند، با الهام از جیپ ویلیز جنگی ساخته شدند. این خودرو آفرودر خشنی بود که در سال ۱۹۴۸ به بازار آمد و سپس در سال ۱۹۸۴ دیفندر جایگزین آن شد که تا سال ۲۰۱۶ تولید می‌شد. در سال ۲۰۲۰ هم دیفندر کاملاً جدید و مدرنی به بازار آمد که همچنان توانایی‌های آفرود بالایی دارد.

لندروور دیسکاوری

لندروور در سال ۱۹۸۹ با معرفی دیسکاوری وارد بازار شاسی‌بلندهای فول سایز هفت‌نفره شد. دیسکاوری تاکنون در سه نسل تولید شده و همیشه توانایی‌های آفرود خود را حفظ کرده است. بااین‌حال، جدیدترین نسل این خودرو که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، ظاهر خشن خود را از دست داده و به همین دلیل، طرفداران نسل دوم دیسکاوری به سمت دیفندر هدایت شدند.

لکسوس LX

لکسوس LX اولین بار در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و تاکنون چهار نسل را تجربه کرده است. این خودرو بر اساس تویوتا لندکروزر افسانه‌ای ساخته شده و بسیاری از قطعات و همین‌طور توانایی‌های آفرود آن را به ارث برده است. جدیدترین نسل LX نیز همچنان با پلت‌فرم و پیشرانهٔ V6 لندکروزر تولید می‌شود.

لکسوس GX

لکسوس GX که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، به لطف تعلیق مشترک با تویوتا فورانر و به ارث بردن DNA لندکروزر، در بین علاقه‌مندان به آفرود محبوبیت پیدا کرد. البته GX با سیستم تعلیق KDSS، تعلیق بادی قابل سفارش و دیفرانسیل مرکزی تورسن، با فورانر تفاوت‌هایی هم داشت. نسل سوم GX به‌تازگی معرفی شده است.

مرسدس بنز G کلاس

G کلاس یکی از نمادین‌ترین شاسی‌بلندهای روی کرهٔ زمین محسوب می‌شود. البته به دلیل قیمت بالا و استفاده توسط سلبریتی‌ها، خیلی‌ها G کلاس را یک آفرودر واقعی نمی‌دانند. بااین‌حال، G کلاس اولیه که به سفارش شاه ایران (که در آن زمان یکی از سهام‌داران مهم مرسدس بود) ابتدا به‌عنوان یک خودروی نظامی سفارش داده شد، یک آفرودر خشن و بسیار توانمند بود. حتی امروز هم G63 به‌صورت استاندارد به قفل دیفرانسیل جلو، عقب و مرکزی مجهز است.

میتسوبیشی پاجرو

پاجرو از آن دست خودروهایی است که در خشن‌ترین مناطق جهان دیده می‌شود. این خودرو زمانی که در سال ۱۹۸۱ به بازار آمد، طرفداران زیادی پیدا کرد و سپس در سال ۱۹۹۱ جای خود را به نسل دوم داد. در نسل سوم که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد اما پاجرو شاسی نردبانی را با ساختار یکپارچه و اکسل‌های صلب را با تعلیق مستقل جایگزین کرد.

نیسان پاترول

یکی دیگر از قهرمان آفرود ژاپنی، نیسان پاترول است. پیشینهٔ پاترول به سال ۱۹۵۱ بازمی‌گردد یعنی زمانی که یک خودروی نظامی بود و ارتباطاتی با جیپ CJ-3B داشت. پاترول از سال ۲۰۱۷ با نام آرمادا در آمریکا عرضه می‌شود. هرچند پاترول در طول دهه‌ها بخش زیادی از خشونت و سرسختی خود را از دست داده اما هنوز هم در مسیرهای ناهموار توانایی‌های بالایی دارد.

نیسان اکسترا

اکسترا شاسی‌بلندی بر اساس پیکاپ فرانتیر بود که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ در دو نسل ساخته شده و نسخه‌ای از نسل اول آن را با نام رونیز در کشورمان دیدیم. در زمان عرضه، علاقه‌مندان به آفرود به دلیل قفل دیفرانسیل عقب، گیربکس دستی و پیشرانه‌های ۳.۳ لیتری V6 سوپرشارژ و ۴ لیتری V6 قدرتمند، به سمت اکسترا هجوم آوردند.

رم TRX

رم TRX پاسخ مستقیم کرایسلر به فورد رپتور بود. این پیکاپ عظیم‌الجثه در سال ۲۰۲۱ با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ هلکت و ۷۰۲ اسب بخار قدرت معرفی شد که شتاب فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند. TRX همچنین با ۳۳ سانتی‌متر تراول تعلیق در جلو و ۳۵.۵ سانتی‌متر در عقب، لاستیک‌های ۳۷ اینچی و صفحات محافظ زیرین، برای هر مسیر خارج جاده‌ای آماده است.

سوزوکی جیمنی

جیمنی که با نام سامورایی هم شناخته می‌شد، یکی از محبوب‌ترین آفرودرهای ژاپن است. این خودرو در جدیدترین نسخه هرچند تنها ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد اما به لطف ابعاد جمع‌وجور که حتی برای باریک‌ترین مسیرها هم مناسب است، در بین علاقه‌مندان آفرود از دیرباز تاکنون طرفداران زیادی دارد.

تویوتا فورانر

اولین نسل فورانر که در سال ۱۹۸۴ معرفی شد، بر اساس پلت‌فرم پیکاپ تویوتا ساخته شده و در دو نسخهٔ دودر و چهاردر تولید می‌شد. در نسل دوم در سال ۱۹۹۰، سیستم تعلیق به فنرهای پیچشی تغییر کرد و نسل سوم در سال ۱۹۹۶ روی پلت‌فرم مدل‌های بزرگ‌تر تاکوما و پرادو ساخته شد. فورانر هم‌اکنون در نسل ششم قرار دارد که به‌تازگی معرفی شده است.

تویوتا FJ کروزر

با بزرگ‌تر شدن ابعاد لندکروزر، تویوتا در سال ۲۰۰۷ شاسی‌بلند آفرودی کوچک‌تر FJ کروز را معرفی کرد. این خودرو اشتراکات زیادی با تاکوما و فورانر داشت. ظاهر جالب و تجهیزات آفرود مثل گیربکس کمکی دستی و قفل دیفرانسیل عقب، FJ کروزر را به خودروی محبوبی در بین طرفداران تویوتا تبدیل کرد و حتی تا سال ۲۰۲۲ برای برخی بازارها تولید می‌شد.

تویوتا لندکروزر

لندکروزر یکی از نمادین‌ترین آفرودرهای تمام ادوار است. از زمان معرفی این خودرو در سال ۱۹۵۱، بیش از ۱۰ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شده است. لندکروزر در طول عمر خود تغییرات زیادی را تجربه کرده و از یک آفرودر خشن نظامی به شاسی‌بلند بزرگ سه ردیفه تبدیل شده است. بااین‌حال، لندکروزر هرگز توانایی‌های آفرود چشمگیر خود را از دست نداده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶۶ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه‌ها

  1. i lowe japan

    ۱۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    ژاپنی ها وآمریکایی ها لیست رو برداشتن
    البته طبیعی هم بود
    ژاپنی ها وآمریکایی ها غول آفرود دنیا هستن
    باید هم این طور می بود

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. NAVID@@98

      ۱۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (764 ديدگاه)

      من همشون رو دوست دارم😍
      واقعا 🥇👑ماشاء اللّه این بهترین آفرودر های خوب خدایی را همیشه میبینیم از عزیزان اروپا و آمریکا اول هرچیز اول هستن 🇺🇸🇷🇺🇩🇪🇪🇺 انواع آفرودر در انواع و اقسام کاربرد ها پرفورمنس دوام بالا قابلیت اطمینان و اعتماد و استحکام و آفرود بالا خدایی همیشه بهترین و اول هر چیز هستن این عزیزان ماشاءاللّه🥇👑 اروپا و آمریکا پادشاه و غول های آفرود دنیا هستن

      کلا آفرود بالا و قوی میخواهی جیپ و در کلاس بالایش هاموی سلطان آفرود اگر شاسی بلند لوکس و آفرود برتر میخواهی مرسدس بنز G جی کلاس و… اگر دوام بالا و برای کار کشیدن و کاری و آفرود برتر میخواهی پیکاپ تراک های آفرودر فورد اف ۱۵۰ و رم TRX هامر و شورلت و… کلا هرچیز اول
      برای هر کاربری هرچیزی بطور تخصصی و حرفه ای در سطح بالا و بالاترین و بهترین و اولش را این اروپایی ها و آمریکایی ها دارند جنس جوره ماشاءاللّه😍

      موافقم 7
      مخالفم 4
    2. amirkhanzadeh

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      لندکروز و g واگن یک چیز دیگه اند

      موافقم 2
      مخالفم 2
  2. سهیل

    ۱۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    یک روز از نزدیک پارک قیطریه رد می شدم که با دیدن یک ماشین افرود به طور ناخواگاه زدم روی ترمز و مثل ادمی که هیپنوتیزم شده باشد نزدیک ماشین و حتی نمی توانستم بفهمم این چیست ؟ خلاصه فرمودند این یک هامر اچ وان است و من عرض کردم متاسفانه شعور من در این حد نیست و توضیح بیشتری لازم است و ایشان گفتند یعنی از مزایده ناتو در المان خریداری شده و این هم پایه تیربار است و خلاصه بنده با کسب اجازه مقداری از خاک های اطراف لاستیک را جمع کردم برای بیماری استفاده می کنم و بسیار هم مجرب است برای تبرک و توتیای چشم هم مناسب است و مخصوصا چنان گناهان را پاک می کند که ادم یک چیزی هم طلبکار خواهد شد

    موافقم 5
    مخالفم 10
  3. سهیل

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    یک شب در عالم رویا یکی از فرشتگان را دیدم که متخصص خودروهای افرود بودند و بالای سر ایشان ارم جیپ به شکل نورانی می درخشیدند و فرمودند به بقیه ب و افرود یعنی جیپ و بقیه ماشین ها همگی فیک و کذابند و بنده عرض کردم احیانا ممکن است قدرت بیشتری در افرود داشته باشند و ایشان فرمود مثل اینان و امثال لندکروز مثل این است که بگوییم سوسک چون از دیوار حمام بالا می رود خیلی افرودر است و هنگامی که یک نفر ماشینی غیر از جیپ سند می زند فریشتگان می پرسند چگونه ممکن است کسی پول جیپ داشته و آن نخرد ؟ و این جز نشانه شقاوت نیست و بلافاصله سند قطعه ای از دوزخ به صورت شش دانگ به نام وی می شود و البته غیرقابل انتقال خواهد بودو قرمودند اگر مردم از حقیقت جیپ اگاه بودند خواهان ان بودند که جیپ سوار انان شود و هراینه به این حمالی افتخار می کردند

    موافقم 3
    مخالفم 4
  4. اسماعیل

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این آقا سهیل دست به قلمش خوبه‌ها از نظر ادبی موضوع بهتری اگه بهش بدیم خوب می‌تونه بنویسه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. توفیق اجباری

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    همه اینا بهترین های آفرود هستن ولی کسی هم ماشین امریکایی و اروپایی و هم ژاپنی داشته فقط میدونه من چی میگم، فرق ماشینهای ژاپنی با بقیه اینه که ساده تر هستن و سادگی هم یعنی دیرتر خراب شدن خودم به عنوان کسی که همین الان هم سیمرغ مدل ۶۴ دارم هم دو اف میگم که بارها با سیمرغ به مشگلی برخوردم که خودم نتونستم رفعش کنم ولی با دو اف همیشه خودم تونستم حلش کنم هیچ جا توی کوه و بیابان نموندم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. آرش

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    اینا همه عالیه
    انتخاب سخته نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم ؟؟؟
    همشون

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا