در این مطلب قصد داریم بهترین خودروهای سواری ارزان قیمت بازار ایران را از میان مدلهای موجود معرفی کنیم. هرچند هیچکدام از این خودروها لایق عنوان بهترین نیستند اما در بازار محدود کشورمان از دیگر گزینهها بهترند.
شما میتوانید برای اطلاع از جدیدترین قیمت روز خودرو و آخرین تغییرات بازار، به صفحه مربوطه مراجعه کنید.
همچنین بخوانید: بهترین خودروهای ایران برای مسافرت
خودروی سواری چیست؟
اگر بخواهیم بهطور حرفهای بررسی کنیم، خودروها در کلاسهای مختلفی مثل سدان، هاچبک، شاسیبلند و… قرار میگیرند اما اصلاحی که بهطور عمومیتر بین خریداران خودرو میشنویم، خودروی سواری است. بهطورکلی، در ایران اصطلاحاً به خودرویی که پیکاپ یا شاسیبلند نباشد، سواری گفته میشود. در انگلیسی هم به این خودروها Passenger Car اطلاق میشود؛ بهعبارتدیگر، اصطلاح خودروی سواری شامل مدلهای سدان و هاچبک میشود. اینها خودروهایی خانوادگی هستند که میتوانند چهار تا پنج سرنشین را با راحتی مناسبی حمل کنند. با این توضیح به سراغ معرفی بهترین خودروهای سواری صفرکیلومتر حال حاضر بازار ایران میرویم.
سایپا سهند
ارزانترین سدان صفرکیلومتری که هماکنون میتوان در بازار خودروی کشورمان خرید، ساینا S از است که از مشکلات متعددی مثل کابین قدیمی و بیکیفیت، تجهیزات اندک و سروصدای زیادی موتور رنج میبرد و بنابراین هرگز نمیتوان لایق عنوان بهترین باشد اما در نسخهٔ فیسلیفت این خودرو که قرار است بهزودی با نام سهند و برند پارسخودرو راهی بازار شود، سایپا سعی در برطرف کردن برخی مشکلات ساینا داشته است تا آن را به سدان قابلقبولتری تبدیل کند. سهند از طراحی داخلی کاملاً جدیدی بهره میبرد که بهمراتب زیباتر و مدرنتر از ساینا است هرچند که نباید انتظار بهبود چشمگیری در کیفیت متریال داشت. علاوه بر این، تیپ ۲ این خودرو از تجهیزات قابلتوجهی مثل سیستم پایش باد تایرها، تودوزی چرم و پارچه، تریم داخلی دورنگ، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، دیلایت، سانروف، نمایشگر ۷ اینچی و دوربین دید عقب بهره میبرد که برای چنین خودرویی لیست مناسبی بهحساب میآید.
سهند همچنین از پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ارتقاءیافتهٔ ساینا بهره میبرد که به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها مجهز شده و خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه هرچند بازدهی پایینی دارد اما خروجی آن برای وزن ۱۱۰۰ کیلوگرمی سهند نسبتاً کافی خواهد بود. همچنین گفته شده عایقهای صدا هم بهبود پیدا کرده و سروصدای موتور کمتر شده است. این ویژگیها در کنار طراحی بروزتر بیرونی، کابین جادار و استهلاک پایین، سهند را به یکی از خودروهای سواری قابلتوجه بازار کشورمان تبدیل میکند. قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده است اما با توجه به قیمت ۴۰۰ میلیونی اطلس (فیسلیفت کوییک)، برای سهند هم قیمتی در همین حدود و شاید کمی ارزانتر پیشبینی میشود.
رانا پلاس
ارزانترین سدان صفرکیلومتری که هماکنون میتوان از ایرانخودرو خرید رانا پلاس است. هرچند این خودرو بر پایهٔ پژو ۲۰۶ صندوقدار شکل گرفته و هماکنون کاملاً سالخورده شده است اما در بازار محدود کشورمان و بهروزرسانیهای جزئی که ایرانخودرو روی آن اعمال کرده است، هنوز هم میتواند گزینه قابل قبولی باشد. رانا پلاس هماکنون در دو نسخه معمولی و پانوراما عرضه میشود که نسخه معمولی از همان پیشرانه آشنای ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 استفاده میکند و ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد. رانا پلاس پانوراما اما به پیشرانه TU5 پلاس مجهز شده که با ارتقاءهایی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیرو هم در این نسخه توسط یک گیربکس شش سرعته دستی صورت میگیرد.
رانا پلاس در داخل کاملاً رنگ و بوس کهنگی گرفته و همچنین از همان داشبورد پلاستیکی سیاه قدیمی استفاده میکند و حتی در نسخهٔ پانوراما هم تجهیزات چندانی را ارائه نمیکند. امکانات این خودرو صرفاً در مواردی مثل کروز کنترل، سقف شیشهای، فرمان برقی، دیلایت، سنسور دندهعقب و سیستم پایش باد تایرها خلاصه میشود. البته در نسخههای ارتقاءیافته به خاطر الزام قوانین جدید، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری هم به این لیست اضافه شده است. فضای پای محدود عقب هم یکی دیگر از مشکلات رانا پلاس است ولی در مقابل پیشرانه نسبتاً مدرن و کممصرفی دارد. قیمت این خودرو در بازار هماکنون بسته به تیپ بین ۵۹۰ تا ۶۷۰ میلیون تومان است.
سورن پلاس
پس از خاتمه تولید سمند و همینطور ابهام در ادامه تولید پژو پارس به خاطر قوانین ایمنی جدید کشور، سورن پلاس وظیفه جایگزینی هردوی این خودروها را بر عهده گرفته و با وجود تمام نواقص و مشکلاتی که دارد، هنوز هم میتواند خودروی خانوادگی مناسبی باشد. هرچند سورن صرفاً یک فیسلیفت جزئی روی سمت محسوب میشود اما با بهروزرسانیهایی که در نسخه پلاس تجربه کرده است، خودرویی بهمراتب مدرنتر از پژو پارس فرتوت بهحساب میآید و امکانات بیشتری مثل سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، نمایشگر لمسی، دیلایت، آینههای جانبی تاشو برقی، دوربین دید عقب، سیستم پایش باد تایرها و تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو را ارائه میکند. کابین و صندوق بار جادار هم یکی دیگر از ویژگیهای مثبت سورن پلاس است.
این خودرو ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری ۱۶ سوپاپ EF7 ارائه میشد که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور دارد اما چند وقتی است که ایرانخودرو سورن پلاس را با پیشرانهٔ XU7 پلاس به بازار فرستاده تا جایگزینی برای پژو پارس باشد. این موتور علیرغم ارتقاءهایی که تجربه کرده، همچنان ۸ سوپاپ است و ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. در حال حاضر سورن پلاس فقط با موتور XU7 پلاس عرضه میشود که با قیمت ۶۴۰ میلیون تومان در بازار، نزدیک به صد میلیون تومان از نسخهٔ EF7 ارزانتر است. ایرانخودرو مدعی است مشکلات پیشرانه XU7 مثل سوزاندن سریع واشر سرسیلندر در نسخهٔ پلاس برطرف شده است.
تارا
تارا مدرنترین محصول داخلی ایرانخودرو محسوب میشود زیرا این خودرو بر اساس پژو ۳۰۱ شکل گرفته که پلتفرمی بهمراتب بروزتر از پلتفرم پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ است که در دیگر محصولات این شرکت به کار رفته است. البته تارا طراحی بیرونی چندان زیبا و جذابی ندارد و نور بیشازحد چراغهای سراسری عقب یکی از مشکلات آن است اما ایرانخودرو بهمرور سعی در برطرف کردن ایرادات آن داشته و بهعنوانمثال در تیپهای جدید برای چراغهای عقب گرافیک جدیدی طراحی کرده است. تارا هماکنون در نسخههای دستی و اتوماتیک عرضه میشود که هردو از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5 پلاس با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور استفاده میکنند. در نسخهٔ دستی ابتدا از گیربکس پنج سرعتهٔ دستی استفاده میشد اما در تیپ جدید V1P گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه شده است.
در این تیپ همچنین سه ویژگی جدید شامل چراغ خوشامدگویی، دوربین دندهعقب و کنسول مرکزی جدید با جا موبایلی به تجهیزات تارا V1 دستی قبلی اضافه شده، گرافیک چراغهای عقب تغییر کرده و دکمههای بالابر پنجرهها هم از روی داشبورد به روی درها منتقل شده است. دو ایربگ، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، آینههای جانبی برقی، روکش صندلی پارچهای، کروز کنترل و سیستم پایش باد تایرها دیگر تجهیزاتی هستند که در این تیپ ارائه میشود درحالیکه در نسخهٔ اتوماتیک چهار ایربگ، آینههای جانبی تاشو برقی، فرمان چرمی، روکش صندلی چرم و پارچه، دوربین دندهعقب، رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، تنظیم برقی صندلیهای جلو، سنسور نور و باران، سانروف و سیستم ورود بدون کلید هم به این لیست اضافه میشود. درمجموع، تارا به لطف پلتفرم مدرنتر، کیفیت سواری مناسب، سطح تجهیزات قابلقبول و قوای محرکهٔ نسبتاً بروز، یکی از گزینههای خوب در بین خودروهای سواری خواهد بود.
چری آریزو ۵ اسپرت
تا اینجا فقط به خودروهای سواری داخلی پرداختیم اما اگر توان پرداخت بیش از یک میلیارد تومان را داشته باشید، میتوانید یک گزینهٔ چینی را هم در نظر بگیرید. این خودرو چری آریزو ۵ اسپرت است که با برند امویام در ایران عرضه میشود. این ماشین درواقع نسخهٔ فیسلیفت آریزو ۵ است که از اواسط دههٔ ۹۰ شمسی در کشورمان عرضه میشود و خودروی شناختهشدهای است. مهمترین تغییر ظاهری آریزو ۵ اسپرت بهرهمندی از جلوپنجرهٔ بزرگتر است که در کنار ورودیهای هوای جدید سپر، نمای اسپرتتر و تهاجمیتری به خودرو بخشیده است. در همین راستا، در عقب هم یک دیفیوزر با دو سر اگزوز تزئینی کار شده است. در داخل خودرو هم شاهد تغییراتی جزئی مثل کنترلهای جدید سیستم تهویه و غربیلک فرمان D شکل هستیم.
آریزو ۵ اسپرت از تجهیزات مناسبی مثل سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، کروز کنترل، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، سانروف برقی، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، دوربین و سنسور دندهعقب، دیلایت، ترمز پاک برقی با اتوهلد، گرمکن صندلیهای جلو و ۶ ایربگ بهره میبرد. در بخش قوای محرکه تغییر خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ قبلی با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور هستیم که در کنار گیربکس CVT قرار میگیرد و شتاب کشش مناسبی را فراهم میکند. بهطورکلی، آریزو ۵ اسپرت به لطف تجهیزات مناسب، هماهنگی قوای محرکه، سابقهٔ طولانی حضور در بازار و طراحی بروز، با قیمت کارخانهٔ یک میلیارد و ۹۲ میلیون تومان، یکی از گزینههای مناسب در بین سدانهای چینی بازار کشورمان محسوب میشود.
Taha Ayoobi
۱۴ اسفند ۱۴۰۲جالبه
NAVID۰۰۹۸
۱۴ اسفند ۱۴۰۲والا چیز جالبی در این عتیقههای تکراری و بیروح ندیدم !!!
اما خُب …. !
فقط نسبت به مسائل فنی و قیمت ، رانا پلاس ارزش خریدش نسبت به باقی ایرانیها بیشترِ و جالبِ که مشخصات ۲۰۷ ، تارا و دنا فول آپشن رو داره با ۳۰۰ ۴۰۰ میلیون ارزونتر!!!
۱۴ اسفند ۱۴۰۲برای خانواده خوب نیست
برای مجرد ها خوبتره
۱۴ اسفند ۱۴۰۲اینا تو محله ما ماشین مودل بالا محسوب میشن سوارشون بشی بهت میگن بچه خوشگل😐
NAVID۰۰۹۸
۱۴ اسفند ۱۴۰۲یه پیشنهاد به دوستان میدم ولی باز خودتون تحقیق کنید :
دوستان ، قبل از خرید تا زیر یک میلیارد ، به جک J4 هم فکر کنید ، فقط همین ، چیز بیشتری نمیگم.
محمد
۱۴ اسفند ۱۴۰۲من دارمش. بی روح و بی اپشن. اما بی دردسر و کم مصرف و کم توقعه. روغن، بنزین، استارت و حرکت.
توان حرکتیش هم در حد خودش قابل قبوله.
علی
۱۴ اسفند ۱۴۰۲فعلا که کرمان موتور گند زده به نسخههای ایرانیزه شده (همونهایی که ESP دارن)، معلوم نیست چه گندی زدن به کجای سیستم ترمزش که ترمز خیلی بیدلیل یهو خشک میشه و عملا کار نمیکنه، هر بار هم میری نمایندگی میگن نمیدونیم مشکل از چیه! خب لامصب نمیدونی؟ کل اجزای سیستم ترمز رو عوض کن! چندین تصادف خیلی بد داشته سر این قضیه و حتی چند نفر جونشون رو از دست دادن!
amdbenz
۱۴ اسفند ۱۴۰۲الان اینا ارزون قیمته؟
امین
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ارزونتر اگر هست معرفی کن. پراید که فکر کنم نیست .
تیبا هنوز هست؟ یا ساینا اولیه؟
من از بازار اطلاع ندارم برای همین میپرسم
علی
۱۴ اسفند ۱۴۰۲اینها ارزونترینها هستن ولی اصلا ارزون نیستن!
.
۱۴ اسفند ۱۴۰۲پژو روا دست دوم ۷۰ میلیون. البته چون موتور پیکان روشه خرابی زیاد داره و برا همین مبشه با موتور زانتیا تعویضش کرد و در مجموع میشه ۹۰ تومن.
علی
۴ آبان ۱۴۰۳مگه میشه مگه داریم
علی بابا
۱۶ اسفند ۱۴۰۲آره ، هست ، گاری با لاستیک کویر ، دو دسته برای پیش راندن و کنترل در سرازیری و یه جفت دمپایی ته کلفت محکم برای ترمز گیری ، کروک و دارای سقف کامل پانوراما، بدون نیاز به برف پاک کن ، دارای ظرفیت دو سرنشین یکی می شینه یکی میرونه ، بدون تلفات جانی ، صفرتاصد رو در همه ی عمر مفیدش نخواهد زد ، حداکثر سرعت به توان یک آدم بی بخار ایرانی به یک کیلومتر در ساعت خواهد رسید . لیاقت ما ایرانی ها همینه .
امیدوارم مشکل شما و همه از جمله خودم ، دوست خوب و برادر عزیزم در جستجو برای خودروی ارزان را حل کرده باشم . بدرود 🙏🙏🙏❤❤❤
Killer
۱۴ اسفند ۱۴۰۲اقای دهقان حاضره خبر راجع به لگن های داخلی کار بکنه اما خبر فراخوان میلیونی تویوتا رو کار نکنه :)) جالبه
Dark Knight
۱۴ اسفند ۱۴۰۲فراخوان زدن عیب نیست سوختن عیب است 🤣
جومونگ
۱۴ اسفند ۱۴۰۲اتفاقا حدود ۲۰۰ هزار تا النترا هم فراخوان خوردن
بازم بخاطر یچیز مضحک : در صندوق عقب
قبلنم ۳۲۰ هزار تای دیگه بخاطر صندوق عقب فراخوان شدند
حتی از عهده یه قفل هم بر نیومدن :)
جالبه
https://www.pedal.ir/kia/kia-recalls-300k-cars-over-safety-concern/
NAVID۰۰۹۸
۱۴ اسفند ۱۴۰۲آقای دهقان
تو رو بخدا در مورد فراخوانِ میلیونی تویوتا هم مقاله بگذار ، یه چهارتا چیزم بهش اضافه کن تا این بنده خدا آروم بگیره !!!
آخه این دسته افراد ( خود گول زنی ) را دوست میدارند !!!
تویوتا داره مثل دنبه ماشین میفروشه ، هر روزم به فروش و طرفدارانش اضافه میشه ، این بنده خدا هم اندر خم یک کوچه بنبست به دیوار نگاه میندازه!!!
خدایا خودت شفادهنده همه باش ، الهی ، آااااامین 😂🤦♂️!
۱۴ اسفند ۱۴۰۲نکشیمون کیلر🧯🧯🧯🧯
fordgt
۱۴ اسفند ۱۴۰۲سورن پلاس ایرادات مونتاژی داره که تو ذوق آدم میزنه برای مثال جوری کاپوت درز داره که اجزای داخل معلومه بقیه قسمت ها هم درز داره ولی به اندازه کاپوتش افتضاح نیست.
fordgt
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ماشاالله تعداد دیس پس لازم شد عکس شاهکار ایران خودرو رو اپلود کنم!
امیر
۱۴ اسفند ۱۴۰۲سلام
قدرت سورن رو اصلاح کنید
به این لیست جک J4 ، فردا511 و دنا پلاس
و ریسپکت رو هم میتوانستید اضافه کنید
Dark Knight
۱۴ اسفند ۱۴۰۲فکر کردی واقعا ef7 تنفس طبیعی بالای ۱۰۰ اسب خروجی میده !! 😂 با این تکنولوژی عهد حجری که داره تو واقعیت سر چرخ حداکثر ۹۰ الاغ بی بخار خروجی بده دقیقا مثل تست ۲۰۷ tu5 که کمپانی میگفت ۱۱۰ اسب ولی واقعیت ۸۴ بود ( در کل به جز دنا پلاس توربو ماشین ایرانی بالا ۱۰۰ اسب نداریم )
۱۴ اسفند ۱۴۰۲قدیمی ها واقعی تر بودن
۱۴ اسفند ۱۴۰۲مثل پیکان
Dark Knight
۱۴ اسفند ۱۴۰۲یکی از اون یکی آشغال تر واقعا خجالت آوره که تو کشوری زندگی کنی که رو اینا اسم ماشین بذارن
علی جردن
۱۴ اسفند ۱۴۰۲لطفا در بین این مدل لیست ها ویا مقایسه ها یک خودرو از نظر نگارنده اول بشه و خواننده ها هم می تونند نظرشونو کامنت کنن
بنظرم رانا پلاس بخاطر صندوق عقب جادار موتور بی دردسر قوی و پرشتاب اول لیسته
زیزیگولو
۱۴ اسفند ۱۴۰۲هر کدوم شک ترو مدرن تر از اون یکی!!!! یه مشت گاری با قیمت نجومی!!!!
H2
۱۴ اسفند ۱۴۰۲تو این لیست همون سهند از همه بهتره
نه اینکه ماشین خوبیه
از این بابت که به ماشین ایرانی هرچی پول کمتری بدی بهتره واقعا ارزش نداره زیاد براشون هزینه کنی
من ترجیح میدم اختلاف قیمت سهند و تارا رو روی ارز و طلا سرمایه گذاری کنم تا بعدا بتونم ماشین خوب سوار بشم
هرچند ماشین خوب در ایران دیگه داره بطور کامل تبدیل میشه به چینی با قطعات کمیاب و گرون
نویدی
۱۴ اسفند ۱۴۰۲چه لیست ناقصی
انتخاب من بین خودروهای سواری زیر یه تومن
اولویت من گیربکس اتومات و ایمنی خودرو هست.
1-آریزو5 توربو
2-جک j4
3-شاهین اتومات،مخصوصا با موتور جدید
3-تارا اتومات
4-سهند اتومات آپشنال
5-سورن بی آپشن
6-دنا پلاس توربو
7-رانا و ساینا و تیبا
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ویتارا؟
amirboss
۱۴ اسفند ۱۴۰۲کدوم ماشین ارزان قیمت?
کدوم ماشین اقتصادی?
اصن تعریف خودروی اقتصادی رو میدونید?
بیشتر اینا یه مشت آشغال تاریخ مصرف گذشته س که چندبرابر ارزش واقعی تحویل مردم میدن.
خسرو
۱۴ اسفند ۱۴۰۲مطمئنم اگر اتومبیل اختراع نمیشد،
و در جای جای دنیا مردم همچنان سوار بر اسب و ارابه میبودند،
اینجا روی خر نماد اسب میچسباندند و بصورت قرعه کشی و با شعار تولید ملی به ملت Foroo میکردند.
A
۱۴ اسفند ۱۴۰۲فقط L-90 و پرایدای کره ای خوبن
Ahmad
۱۴ اسفند ۱۴۰۲بهترین ماشین العان ساخت ایران تاراست.(البته به پای پیکانای قدیم نمیرسه)
VA
۱۴ اسفند ۱۴۰۲شاهین و دنا پلاس که هیچ باز تارا یکم خوبه.
۱۴ اسفند ۱۴۰۲اینا یک یکیشان ارزش خریدن ندارن
علی آزاد
۱۴ اسفند ۱۴۰۲تا وقتی پژو روآ سال و پیکان و سمند های قدیمی با قیمت نهایت 150 میلیون هست حیفه برای یه مانیتور کلی پول بدید اینا
۱۴ اسفند ۱۴۰۲یه آردی مدل ۷۹ با ۱۳ هزار کیلومتر تو دیوار قیمتش ۲۵۰ میلیون بود مفت با چند برابر کیفیت بیشتر از ماشینای صفر امروزی
گاس فرینگ
۱۴ اسفند ۱۴۰۲آردی و پی کی به لحاظ کیفیتی به خاطر شتر گاو پلنگ بودن ضعف دارن در مقایسه با ماشین های ۴۰۵ و پراید هم دوره
خیلی وقت پیش یکی از فامیل هامون پراید داشتن و با پی کی صفر طاق زدن بعد یه مدت رفتن التماس بنگاه داره که ماشین شونو پس بگیرن طرف زیر بار نمیرفته
مانی
۱۴ اسفند ۱۴۰۲انتخاب های من برای خرید سواری در ایران به ترتیب عبارتند از :
1) چری آریزو 5 اسپرت به سبب شتاب بالا و طراحی جذاب بدنه و فرم مدرن داشبورد و آپشن های زیاد و شناخت بازار از این سواری
2) تارا به سبب استفاده از پلت فرم پژو 301 برای ساخت این ماشین و شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو در سرتاسر کشور
3) جک j4 به سبب استهلاک پایین و کیفیت مونتاژ مناسب و پیشرانه نسبتا سرحال و هندلینگ مناسب
Reza
۱۴ اسفند ۱۴۰۲رانا پلاس و سایپا سهند و ساینا بهترین گزینه هست برای مصرف کننده 🌹✋