چشم اندازهفته نامه

بهتربن سدان‌های دهه 90 میلادی در ایران، گزینه‌های 200 میلیون تا یک میلیارد تومان

اگر با زیر یک میلیارد تومان خواهان یک سدان خارجی هستید، در این مطلب گزینه‌های مختلفی از تویوتا و هیوندای گرفته تا شورلت و بنز را پیدا خواهید کرد.

در بازار حال حاضر کشورمان اگر با بودجهٔ زیر یک میلیارد تومان به دنبال خودروی صفرکیلومتر باشید، به‌جز خودروهای داخلی انتخاب دیگری نخواهید داشت. این خودروها اما کیفیت پایینی دارند و حتی ممکن است از همان ابتدا به دلیل مشکلات مختلف شما را به نمایندگی و تعمیرگاه‌ها بکشانند. به همین دلیل، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند با همین بودجه سراغ خودروهای کارکردهٔ خارجی بروند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با ۱۰ نمونه از سدان‌های وارداتی متعلق به دههٔ ۹۰ میلادی آشنا شویم که هم‌اکنون با بودجه‌ای از میلیون تا یک میلیارد تومان قابل خریداری هستند.

دوو اسپرو مدل ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴

حدود قیمت: بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان

اسپرو در اواسط دههٔ ۷۰ شمسی توسط کرمان موتور به‌صورت وارداتی در ایران عرضه شد و به لطف کیفیت بالا و سواری مناسب موردتوجه قرار گرفتند. اسپرو درواقع پرچم‌دار دوو در ایران محسوب می‌شد. این خودرو که بر اساس پلت‌فرم T-Body جنرال موتورز ساخته شده است، با قوی‌ترین موتور خود به ایران آمد که یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۷ نیوتن متر گشتاور است و طبق استانداردهای امروزی ارقام پایینی به‌حساب می‌آید. انتقال نیروی موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. چهار شیشه برقی، قفل مرکزی، تهویه مطبوع، آینه‌های برقی با گرم‌کن، صندوق پران و آنتن برقی ازجمله تجهیزات اسپرو هستند.

هوندا سیویک مدل ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴

حدود قیمت: بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان

یکی از خودروهای ژاپنی جذابی که در دههٔ ۷۰ شمسی وارد کشور شد، نسل پنجم هوندا سیویک بود. این خودرو در نسخه‌های سدان و هاچ‌بک به ایران آمد که البته واردات نسخهٔ هاچ‌بک بسیار محدودتر بود. سیویک با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر راهی بازار کشورمان شد که حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت داشت. سیویک به لطف قابلیت تیونینگ بالا هنوز هم بین جوانان طرفدار دارد و به همین دلیل، امروز نمونه‌های تمیز و سالم آن با قیمت‌هایی حتی بالاتر از ۳۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

تویوتا کرونا مدل ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲

حدود قیمت: بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان

هرچند از نام کرونا خاطرهٔ خوبی نداریم ولی این نام قبل از یک بیماری جهانی، نام یکی از محصولات محبوب تویوتا بود. کرونا از نسل‌های قدیمی دهه هفتادی خود در بازار کشورمان حضور داشت ولی ما در اینجا با نسل هشتم کار داریم که در سال ۱۹۸۷ معرفی شد و در نمونه‌های اوایل دههٔ ۹۰ به ایران آمد. کرونا یک سدان میان سایز اما نسبتاً لوکس و راحت است که هم‌اکنون با قیمت‌های نسبتاً پایینی قابل خریداری است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر کاربراتوری مجهز است که ۱۲۶ اسب بخار قدرت دارد. این سدان ژاپنی با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک به ایران آمد که نمونه‌های دستی بسیار بیشتر بودند.

میتسوبیشی گالانت مدل ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴

حدود قیمت: بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان

یکی از مشهورترین سدان‌های ژاپنی در بازار ایران که در تعداد قابل‌توجهی هم وارد شد، میتسوبیشی گالانت بود. هرچند این خودرو با نمونه‌های دههٔ ۷۰ میلادی خود به ایران آمده بود ولی در دههٔ ۹۰ به شهرت رسید. در آن سال‌ها، گالانت ابتدا با نسل ششم راهی بازار ایران شد و سپس در سال ۱۹۹۳ جای خود را به نسل هفتم داد که در کشورمان به گالانت عینکی شهرت پیدا کرد. طراحی این خودرو با وجود گذشت بیش از ۳۰ سال هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد. زیر کاپوت این گالانت هم یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر با ۱۳۵ اسب بخار قدرت قرار دارد. گالانت عینکی امروز با قیمت‌های پایینی قابل خریداری است ولی در نمونه‌های تمیز این رقم می‌توان افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.

هیوندای سوناتا مدل ۱۹۹۴

حدود قیمت: بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان

هرچند سوناتا را در کشورمان بیشتر با نسل‌های NF و YF دههٔ ۲۰۰۰ می‌شناسیم ولی این سدان کره‌ای اولین بار با نسل سوم خود در دههٔ ۹۰ میلادی به ایران آمد. البته در آن سال‌ها هیوندای برند چندان شناخته‌شده‌ای نبود و سوناتا در بازار کشورمان نتوانست در برابر رقبای خوش‌نام ژاپنی عرض‌اندام کند. به همین دلیل، امروز نمونه‌های کارکردهٔ نسل سوم سوناتا خیلی کم پیدا می‌شود. این سدان کره‌ای با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر به ایران آمد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد و با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک ارائه می‌شد. در حال حاضر، نمونه‌های اتوماتیک و تمیز این سوناتا حدود ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

هوندا آکورد مدل ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲

حدود قیمت: بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان

یکی از ژاپنی‌های باوقاری که در دههٔ ۹۰ وارد بازار ایران شد، هوندا آکورد بود. هرچند این خودرو به‌اندازهٔ تویوتاهای زمان خود در ایران مشهور نبود اما طرفداران خاص خود را پیدا کرد و هنوز هم تعداد نسبتاً زیادی از آن را می‌توان برای خرید پیدا کرد. این خودرو نسل چهارم آکورد است که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. این آکورد در ایران در دو تیپ EX و EXI عرضه شد که هردو از پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کردند ولی تیپ EX کابراتوری و EXL انژکتوری بود و ۱۳۴ اسب بخار قدرت داشت. این تیپ همچنین به گیربکس اتوماتیک هم مجهز بود درحالی‌که تیپ EX فقط با گیربکس دستی به ایران آمد.

تویوتا کریسیدا مدل ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱

حدود قیمت: ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان

یکی از لوکس‌ترین سدان‌های ژاپنی دهه نودی در بازار کشورمان نسل ششم تویوتا کریسیدا است. این نسل در سال ۱۹۸۸ معرفی شد و نمونه‌های نسبتاً زیادی از آن متعلق به اوایل دههٔ ۹۰ در بازار کشورمان پیدا می‌شود. این سدان لوکس ژاپنی با دو پیشرانهٔ مختلف در ایران عرضه شد. اکثر نمونه‌های کریسیدا با پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر به کشورمان آمدند که ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد و با گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک وارد شد. در حال حاضر، کریسیدا بسته به تمیزی، کارکرد و مدل، بازهٔ قیمتی گسترده‌ای دارد که از حدود ۳۰۰ میلیون تومان و حتی پایین‌تر آغاز می‌شود و به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

اوپل امگا مدل ۱۹۹۵

حدود قیمت: بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان

اوپل در دههٔ ۹۰ میلادی با مدل‌های کورسا و آسترا حضور نسبتاً پررنگی در بازار کشورمان داشت اما لوکس‌ترین محصول این شرکت در ایران که آن سال‌ها پادشاهی می‌کرد، امگا بود. این یک سدان بزرگ دیفرانسیل عقب است که روی پلت‌فرم V جنرال موتورز ساخته شده و حتی هنوز هم پس از ۳۰ سال باوقار و چشمگیر به نظر می‌رسد. امگا از لحاظ امکانات هم با برخورداری از صندلی‌های جلوی برقی با گرم‌کن، سانروف، آینه‌های برقی، دو ایربگ و فرمان هیدرولیک، چیزی از خودروهای داخلی کنونی کم ندارد. امگا در نسخه‌های چهار و شش سیلندر در بازار ایران عرضه شد که نمونه‌های چهار سیلندر ۲ لیتری بیشتر پیدا می‌شود.

مرسدس بنز E230 مدل ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱

حدود قیمت: ۱ میلیارد تومان

اگر می‌خواهید با حدود یک میلیارد تومان تجربهٔ سواری با بنز را داشته باشید، یکی از بهترین و متداول‌ترین انتخاب‌هایی که خواهید داشت، E230 نسل W124 است که در ایران به بنز کپل شهرت دارد. این نسل از E کلاس با مدل ۱۹۸۶ به بازار آمد و این نمونه‌ها را در کشورمان می‌توانید با قیمتی در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان هم پیدا کنید ولی مدل‌های بالاتر و کم‌کار حتی تا ۱.۵ میلیارد تومان و بیشتر هم قیمت دارند. E230 به یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ انژکتوری مجهز است که ۱۳۵ اسب بخار قدرت دارد که در کنار وزن ۱.۴ تنی خودرو شاید رقم چندان بالایی به نظر نرسد ولی همین موتور شتاب در حدود ۱۱ ثانیه را فراهم می‌کند که در سطح اکثر خودروهای داخلی است.

شورلت کاپریس مدل ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲

حدود قیمت: ۱ میلیارد تومان

یکی دیگر از گران‌ترین و البته جذاب‌ترین خودروی لیست ما، شورلت کاپریس است. این خودرو آخرین نسل کاپریس بود که در بازار آمریکا عرضه شد و در کشورمان به کاپریس تخم‌مرغی شهرت دارد. این نسل از کاپریس خودروی کمیابی در بازار ایران است و بیشتر نمونه‌های آن از مدل‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ یعنی پیش از فیس‌لیفت هستند. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 انژکتوری استفاده می‌کند که ۱۷۰ اسب بخار قدرت دارد. کاپریس از امکانات کاملی مثل گیربکس چهار سرعته اتوماتیک، صندلی‌های برقی، آینه‌های برقی و… بهره می‌برد و سواری بسیار نرم و راحتی دارد. در حال حاضر اگر بتوانید کاپریس نسل چهارم پیدا کنید، در نمونه‌های سالم و تمیز حداقل یک میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.

کدام گزینه را ترجیح می‌دهید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹۱ دیدگاه‌ها

  1. nima.jdm

    ۱۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    انتخاب های ژاپنی و آلمانی و آمریکایی توی این لیست محشرن(بخصوص ژاپنی ها)🤤
    راستی شورلت نوا و بی ام و e36 رو فراموش کردید بزارید
    هرچند من خودم با ۳۵۰ میلیون تومن یه فولکس گل مدل ۸۵ با ۹۰ هزار کارکرد خریدم
    دوست داشتم گالانت بگیرم ولی این گل چون مال آشنامون بود و واقعا کم کار و تمیز بود اینو گرفتم و راضی ام ازش

    موافقم 39
    مخالفم 7
    1. پارسا

      ۱۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      شوی نوا با اینکه دوسش دارم خودم ولی قبل دهه ۹۰ عه پس براهمین نیاوردتش

      موافقم 12
      مخالفم 3
    2. mmd@

      ۱۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (381 ديدگاه)

      نیما دقیقا🙂

  2. ایمان چراغی

    ۱۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    عالیه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  3. Mercedes 190

    ۱۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    به نظر من هرکی نسبت به شرایط و پولش باید تصمیم بگیره
    شاید یکی کلاسیک و ترجیح بده ولی شرایطشو نداشته باشه
    یچیز دیگه ازشون انتظار صفر کارخونه رو نداسته باشین ولی همین کارکرده ۱۰۰برابر ماشینای نو جوابه
    من خودم یه ۱۹۰e دارم واقعا لذت میبرم روز مره هم استفاده میکنم مسافرت هم راه دور میرم حالشو میبرم رانندگی و سواری راحت مزایای اون دوره هست دوران طلایی خودروسازی کیفیت و زیبایی تکرار نشدنی

    موافقم 25
    مخالفم 2
  4. مجید

    ۱۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بنظرم قیمتا رو یکم بالا زدید یا اینکه قیمت ماشین کم کارکرد و آخرین مدلشو حساب کردید چون هیچ کدوم هنوز کلکسیونی نشدن . از نظر کیفیت هم اگه سالم باشن ممکنه از ماشینای صفر ایرانی بهتر عمل کنن چون قطعات ژاپنی و اروپایی قدیمی به این راحتی خراب نمیشن ، مخصوصن که شرکتها سعی میکردن از نظر کیفی با هم رقابت کنن . حتی ماشینای جدید کمپانی های بزرگ هم دیگه با کیفیت سابق تولید نمیشن و مصرفی تر هستند یعنی واقعن ماشین رو برای استفاده مثلن ده ساله تولید میکنن اما قدیم ماشینها و حتی لوازم خونگی و ابزار و … برای استفاده طولانی ساخته میشدن تا اسم اون برند جاودانه بشه . امروزه با تولید گسترده و ارزان و بی کیفیت محصولات چینی در همه زمینه ها کمپانی های غربی و ژاپنی هم مجبور شدن یجورایی راه چین رو در پیش بگیرن تا نابود نشن بنابراین خرید محصولات قدیمی چه ماشین یا هر وسیله دیگه ای اصلن کار اشتباهی نیست چون کیفیت قطعات در بسیاری موارد از صفر چینی بهتره

    موافقم 16
    مخالفم 2
  5. Taha Ayoobi

    ۱۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4858 ديدگاه)

    اصلا فاز اونایی که میگن خرابی داره و اینارو درک نمیکنم،
    بله شما بری با 300 میلیون کاپریس بخری معلومه داستانش چیه ولی وقتی کاپریس صفر تا صد بازسازی شده باشه و نو شده باشه کجاش میخواد خرج بذاره.

    موافقم 10
    مخالفم 3
  6. علیرضا

    ۱۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط بی ام و سری ۵ مدل ۱۹۹۱ ( e 34 ) که البته تو این ایست نبود ولی محشره محشر هم از نظر تیپ و استایل هم از نظر فنی

    موافقم 7
    مخالفم 2
  7. موستانگ

    ۱۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    انتخاب من کاپریس ومرسدس بنز E230و اپل امگا هست

  8. slsamg

    ۱۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    تو این وضعیت فقط باید عاشق ماشین کلاسیک باشی که بری سراغش و براش خرج کنی. هر چقدر که پول ماشین رو میخوای بدی حداقل پنجاه تا هفتاد درصدشو بذار کنار برای بازسازی ماشین تا اونجور که دوست داری در بیاریش.

    موافقم 11
    1. Taha Ayoobi

      ۱۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4858 ديدگاه)

      اصلا کسی که کلاسیک باز نباشه نمیتونه درک کنه ماشین قدیمی هم میتونه خوب باشه.
      با کسایی که حرف زدم اینو دیدم، کلا این مطلب براشون تعریف نشده.

      موافقم 6
      مخالفم 1
  9. اشكان

    ۱۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    من خیلی از این ماشینهارو همون زمان یا داشتم و یا مدتها دستم بوده ولی الان اگه بخوام برم سراغشون هوندا آکورد رو انتخاب می کنم ، خیلی ماشین سالاری بود البته واقعا وضعیت لوازم احتمالیش نمیدونم چطوره .

    موافقم 2
    مخالفم 3
  10. حسین

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان یکی از نویسندگان پدال که معرف حضور هست میاد می‌نویسه من اینا رو نمیخوام، یه ام وی ام یا جک چینی دوست دارم.

  11. SRT

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (628 ديدگاه)

    گالانت نسل هفت عشق بچگی های من(:
    بلاخره یه روز میخرم یکیشو

  12. فراز

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشین صفر رو ول کنی بری یک ماشین سی چهل سال کارکرده بخری از این تعمیرگاه به اون اوراقی باید شغلت هم بیکاری باشه که وقت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا