در سال ۲۰۲۲ پژو ۲۰۸ در آمار فروش اروپا پس از ۱۴ سال به سلطنت فولکسواگن گلف پایان داده و در رتبهٔ نخست قرار گرفته است.
هرچند در سال ۲۰۲۲ بازار خودروی اروپا شرایط خوبی را سپری نکرد اما در آمار فروش این سال شگفتیهای جالبی به چشم میخورد. پرفروشترین خودروی این قاره طی سال گذشته پژو ۲۰۸ با ۲۰۶,۸۱۶ دستگاه بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایشی ۵ درصدی داشته است. این باعث شد پژو برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ یعنی زمانی که با ۲۰۷ پیشتاز بازار اروپا بود، دوباره به صدر جدول بازگردد. درواقع، ۲۰۸ به سلطنت فولکسواگن گلف بر بازار اروپا که از سال ۲۰۰۸ تاکنون بیوقفه ادامه داشته پایان داده است.
دلیل کاهش فروش مداوم گلف در سراسر اروپا مشکلات نرمافزاری، کمبود عرضه و افزایش رقبای داخلی در گروه فولکسواگن بوده است. بدین ترتیب، این هاچبک نمادین آلمانی در آمارهای سال ۲۰۲۲ به رتبهٔ پنجم سقوط کرده و در پس داچیا ساندرو، فولکسواگن تیراک و فیات ۵۰۰ قرار گرفته است. دراینبین، فیات ۵۰۰ یکی از خودروهایی است که عملکردی عالی داشته و از رتبهٔ نهم در سال ۲۰۲۱ خود را به جایگاه چهارم رسانده است. فولکسواگن تیراک نیز از جایگاه ششم به سوم صعود کرده و با پشت سر گذاشتن پژو ۲۰۰۸ به پرفروشترین شاسیبلند اروپا تبدیل شده است.
۲۰۰۸ با کاهش فروش ۲۸ درصدی، از لیست ۱۰ خودروی پرفروش اروپا خارج شده اما همچنان محبوبترین شاسیبلند استلانتیس محسوب میشود. سیتروئن C3 هم از جایگاه دهم در سال ۲۰۲۱ به جایگاه یازدهم سقوط کرده است. این دو مدل جای خود را در لیست ۱۰ خودروی پرفروش بازار اروپا به هیوندای توسان و داچیا داستر دادهاند که به ترتیب در رتبههای هشتم و نهم جای گرفتهاند. رنو کلیو هم از جایگاه چهارم در سال ۲۰۲۱، سال گذشته به رتبهٔ دهم سقوط کرده است.
تسلا مدل Y، پرفروشترین خودروی الکتریکی
تسلا مدل Y با فروش ۱۳۸,۱۲۸ دستگاهی، عملکرد بسیار خوبی داشته و با پیشی گرفتن از مدل ۳ به پرفروشترین خودروی الکتریکی اروپا تبدیل شده است. همچنین تسلا هم با مجموع فروش ۲۳۳,۳۰۷ دستگاه، در رتبهٔ هجدهمین برند پرفروش اروپا و بالاتر از خودروسازان بزرگی مثل سئات، مینی و مزدا قرار گرفته است. تویوتا یاریس کراس هم افزایش فروش چشمگیری را تجربه کرده و از ۲۷,۲۷۲ دستگاه در سال ۲۰۲۱ به ۱۳۶,۹۸۶ دستگاه در سال ۲۰۲۲ رسیده است. هرچند تویوتا دیر وارد بخش کراساوورهای سگمنت B شد اما حالا یاریس کراس به چهارمین خودروی پرفروش این کلاس تبدیل شده است.
کیا اسپرتیج نیز به لطف عرضهٔ نسل جدید، افزایش قابلتوجهی را در فروش بازار اروپا تجربه کرده است. این خودرو به دومین کراساوور پرفروش سگمنت C این قار تبدیل شده درحالیکه جایگاه اول هم در اختیار پسرعمویش یعنی هیوندای توسان قرار دارد. این دو کراساوور کرهای از مدلهای پرفروشی مثل نیسان قشقایی، فولکسواگن تیگوآن، فورد کوگا و پژو ۳۰۰۸ پیشی گرفتهاند.
دیگر خودروهای قابلتوجه
فروش پژو ۳۰۸ به لطف عرضهٔ نسل جدید با افزایش قابلتوجه ۸۰ درصدی به ۹۰,۱۶۰ دستگاه رسیده است اما هنوز با پرفروشترین مدلهای این کلاس یعنی فولکسواگن گلف با بیش از ۱۷۷ هزار دستگاه و تویوتا کرولا با نزدیک به ۱۳۰ هزار دستگاه فاصلهٔ زیادی دارد. در بین محصولات برند نوپای کوپرا هم کراساوور فورمنتور با فروش ۸۷,۱۷۵ دستگاهی عملکرد خوبی داشته و افزایش فروش ۶۸ درصدی آن از تمام محصولات سئات بیشتر بوده است. علاوه بر این، خودروهای رنو آرکانا، مرسدس بنز C کلاس، فولکسواگن تایگو، داچیا جاگر، داچیا اسپرینگ، امجی ZS، بامو سری ۴، هیوندای آیونیک ۵، امجی HS، کوپرا بورن، پولستار ۲، کیا EV6 و میتسوبیشی اکلیپس کراس هم عملکرد بسیار خوبی داشتهاند.
مهرانیان
۱۶ بهمن ۱۴۰۱پرفروش بین فقرای اروپا. چون اروپا خیلی فقیر داره و خیلیها نمیدونند در اروپا چه خبره. یارو در اروپا میوه رو دونهای میخره و انتظار نداشته باشید که چنین فردی، مرسدس بنز مایباخ سوار بشه. پژو 208 در برابر گلف آشغالی بیش نیست
فرید
۱۶ بهمن ۱۴۰۱تو اروپا فرهنگ مردم با آمریکا و آسیا فرق داره.
عموم اروپایی ها چندان برای تجمل و لوکس گرایی هزینه نمیکنن و بیشتر کارایی و ارزش خرید رو در نظر میگیرن.
به همین دلیل است که ماشینهای اقتصادی و سایز کوچک بیشتر از ماشینهای لوکس و سایز بزرگ خواهان داره.
همچنین فروش گوشی های میان رده اندرویدی در اروپا بیشتر از سایر گوشی ها است.
نمیگم تو اروپا فقیر نیست، درسته اونجا هم فقیر داره. ولی دلیل پرفروش بودن هاچ بک ها و کراس اوورهای کوچک در اروپا بیشتر بخاطر اینه که عموم مردم دید سرمایه ای و تجملاتی به ماشین ندارند و دنبال ماشینی هستن که کم هزینه و کم استهلاک و کوچک باشه
RENAULT5
۱۶ بهمن ۱۴۰۱برو داش خودتو سیاه کن همه جای دنیا نظام سرمایه داری حاکمه
تو اروپا همشون آیفون۱۳و۱۴دارن بخصوص آمریکا
هرعکسیی یا فیلمی از اروپا دیدم گوشیشون آیفون بود
dian
۱۶ بهمن ۱۴۰۱اگه تنها سند و رفرسنست برای این حرفت عکس و فیلم های اینستا و یوتیوب یاشه پس میشه نتیجه گرفت که تو ایران هم همه ایفون 13 و 14 دارن
نمیشه صرفا از روی فیلم و عکس قضاوت کرد و همونو به کل جمعیت مردم اروپا نسبت داد
امیر رضا
۲۸ بهمن ۱۴۰۱وقتی جای ارقام و اعداد و آمار رو این اطلاعات نادرست میگیره جای تعجب نیست
خیلی موسسات هستن که قدرت خرید ، سرانه درآمد و میزان رفاه اقتصادی و اجتماعی رو در دنیا با پارامترهای بسیار دقیق هر ساله اعلام میکنن دیگه نیازی به این حرفها نیست
Ali
۱۶ بهمن ۱۴۰۱الان توی ایران میوه را اگر بتونی کیلویی بخری گدا نیست؟
شما چه جور از اروپا خبر داری؟
Mehdi
۱۶ بهمن ۱۴۰۱فقرای اروپا ۲۰۸ به روز سوار میشند شما برو عکسا و امکانات ۲۰۸ ببین همون ۲۰۸ بروز تو ایران پولدارا میتونند سوار شند
و حداقل ۵۰ درصد کف کف در خوشبینانه ترین حالت برای اینکه دیگه حرفی نزنی میگم میتونند بخرند
همان ۲۰۸ به روز با اون امکانات تو ایران صفرش ۸۰۰ تومن پول میخوره فول
بعدم اون مغزت و فکرت بشور تا شاید بقیه بتونند تو ایران طعم وضع اقتصادی خوبه بچشند اگه امثال این تفکرات فکرا مغزا نباشه
رها
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ببخشید شما از کارکنان 20:30 نیستی؟
LAMBORGHINI
۱۶ بهمن ۱۴۰۱قطعاً هست
Amiro
۱۶ بهمن ۱۴۰۱جهت اطلاع الان ۲۰۷ پانا صفر سال ۸۵۰هس
Aref
۱۶ بهمن ۱۴۰۱دوستان شما مثل اینکه با شهرسازی فرانسه و اروپا آشنایی ندارید. خیابان های کشوری مثل فرانسه از کوچه های های ایران هم تنگ تر هستش و عملا ماشین های سایز بزرگ دست و پا گیر هستش.
Sigma
۱۶ بهمن ۱۴۰۱کاش مردم ما میوه دونه ای میخریدند ولی تا کمر توی سطل آشغال خم نمیشدند
البته برای چی سعی کنم شمارو آگاه کنم درحالی که سود گوش هاتون توی دروغ شنیدنه
عرفان
۱۶ بهمن ۱۴۰۱اونا هم تنها دلیلشون برای خریدن دونهای میوه ها، اینه که اسراف نشه… یه زمانی یه بزرگی میگفت:”تو ایران اسلام دیدم، تو اروپا مسلمون دیدم” وای عجب حرف کاملی میزد… با همین سبک زندگی پیشرفتهترین کشور جهان شدن…
Hamilton1970
۱۶ بهمن ۱۴۰۱عرفان جان میشه لطف کنی اسم این داداشمون رو بگی چون این حرفش واقعا قشنگ بود
Amir
۱۶ بهمن ۱۴۰۱شما الان میوه ها رو گونی گونی میخری نه؟
ما به مرحله ای رسیدیم که خریدن هیچی ، دیدن شده ارزو
گوشی پرچمدار نباید بیاد
ماشین روز و با کیفیت نباید بیاد
بعد تو نگران اون تک و توک کارتن خوابای اروپایی؟! تو اقتصاد اروپا کارتن خواب شی بی عرضگیه اون ادمه
(Saeed (peugeot
۱۶ بهمن ۱۴۰۱معلومه زیاد بهت نساخته این خبر …. که پژو و فولکس و پاره کرده ….. این تازه اول راهه …. سال بعد پژو ۳۰۸ جدید گلف و میخوره …. امسال که ۲۰۸ خوردش …. تو چند سال اخیر هم که ۳۰۰۸ تیگوان و قورت داده
محمد
۱۶ بهمن ۱۴۰۱در جواب ب شما باید عرض کنم ک اولا اروپایی ها هاچبک پسند هستن و اکثرا یه هاچبک برای استتفاده روزمره دارن دوما میوه رو به اندازه نیاز ولی تازه میخره سوما درامدشون رو بعنوان مالیات میدن در عوض خدمات عمومی ارائه میشه مثل تحصیلات رایگان و بازنشستگی و خدمات پزشکی و…
چهارما هزینه نگهداری خودرو لوکس بالاس و استفاده روزمره براش سخته
عموی بنده چهل ساله ساکن ایتالیاس و این اطلاعات رو ایشون بهم داده
خودش اونجا یه الفا استلویو داره و یه میتو
میگه بااون میتو توی شهر راحت تر میگرده
محمد
۱۶ بهمن ۱۴۰۱حاجی تلویزیونو خاموش کن
عرفان
۱۶ بهمن ۱۴۰۱همه جای جهان فقر هست، ولی فقر داریم تا فقر! میوه رو دونهای میخرن، ولی به خاطر فقر نیست… اونا مطمئن هستن که همین میوه، چندین سال قراره قیمتش ثابت باشه، به خاطر همین نمیرن سبد سبد میوه بخرن… میدونی چی میگم؟!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ بهمن ۱۴۰۱من نمی دونم چه فرقی می کنه میوه دونه ای بخری یا کیلویی
خودم هر وفت می رم میوه فروشی از هر کدوم 3-4 تا بر می دارم
اگر در ایران هم، تمام میوه ها استاندارد بودن از نظر وزن و ابعاد، می شد دونه ای فروخت
الان در بعضی نقاط ایران، تخم مرغ دونه ای فروخته می شه
محمود
۱۶ بهمن ۱۴۰۱اون بنده خدا فکر میکنه اروپاییها یه دونه سیب میخرن برای کل خانواده! نمیدونه واحد خرید فرق میکنه فقط؛ مثل نونی که ما دونهای میخریم،نه کیلویی… اروپا هم اگه بیصاحاب بود، اجازه داشتن میوههای ریز و لهیده و آفت گرفته و آت و اشغال رو فلهای و کیلویی بندازن به ملت، حتما اینکار رو میکردن
کیانوش
۱۹ بهمن ۱۴۰۱این بزگورا نمیدونه اینجا الان شروع کردن به یک متر یک متر خونه خریدن یارو سر ماه اجاره یک مترش رو میخواد
AHMADREZA
۱۶ بهمن ۱۴۰۱بحث خودرویی نیست اما خب حالا که حرفش شد بد نیست بدونی که دلیل خرید میوه دونه ای در جوامع غربی به خاطر گرونی و فقر نیست
بخاطر اسراف نکردن هستش
به طور مثال بدن شما در روز به یک یا حداقل دو عدد میوه نیاز داره
بقیش رو هرچقدر هم که بهتون حال بده بدن دفع میکنه
مثلا یه مقدار مشخصی بدن ویتامین C نیاز داره که با خوردن پرتقال یا … نیاز برطرف میشه
الباقی هرچقدر هم که بخوری دفع میشه که این اسرافه
چقدر خوب بود شما یه تحقیق میکردی و از روی چشم یا رسانه های سمی حرف نمیزدی
اروپا اگر بد بود هیچوقت ما دنبال جنس خارجی نبودیم
با وجود این افکار و این عقاید ایران هیچوقت نه پیشرفت میکنه نه روی خوش میبینه
محمود
۱۶ بهمن ۱۴۰۱حالا چه ربطی به میوه داشت؟ در اروپا هم میوه دونهای داریم و هم کیلویی که معمولا بسته بندی هستند
در ایران هم مثلا اناناس و نارگیل و یک سری میوهای درشت و یا وارداتی دونهای فروخته میشن و میوهای ریز تر و بی کیفیت تر کیلویی…
محبوبیت هاچبک ها هم به این دلیله که یک جوان مجرد نیازی به یک suv فول سایز نداره و بهمین دلیل این خودروها همیشه محبوبن
MASOUD 0099
۱۶ بهمن ۱۴۰۱از شما که بدتر که نیستند
علی
۱۶ بهمن ۱۴۰۱تو این لیست اول تویوتا و بعد فیات و گلف را دوست دارم ، میدونم سلیقه ایه ، ولی بیزارم از رنو و پژو و فرانسه !!! دلیلش هم فنی ه و هم …
OM.01
۱۶ بهمن ۱۴۰۱3 خودروی پرفروش ایران پراید 206 پارس هست.درآمد 85 درصد مردم 300 دلار در ماه هست و قیمت های کالاهای مصرفی فرقی با آریزونا آمریکا نداره. قیمت خانه در پایتخت حداقل حداقل متری450دلار شروع میشود تازه مضخرف ترین منطقه تهران. یک عدد تلویزون آشغال ایرانی قیمتی برابر با سامسونگ 4k کره ای(در خارج) دارد و یخچال مضخرف مونتاژ داخلی قیمتی برابر با یخچال ایتالیایی اسمگ(در خارج) دارد.
این ها درصورتی هست که در کشوری هستیم که بیشترین ذخایر نفت گاز منابع طبیعی و خاویار دارد
شما نوشتی مردم اروپا بنز و…نمیخرن!بله نمیخرن، کاملا مشخصه.3 و 4 و 6 برند پرفروش تو کل اروپا بنز بیمر آئودی هست! تقریبا16الی17درصد سهم بازار کل اروپا رو بنز بیمر آئودی در اختیار دارن با توجه حداقل قیمت 35 هزار یورویی خیره کنندس.
در خصوص دونه دونه میوه خریدن،جسارتا شما جعبه ای میوه میخرید؟اروپایی ها اینجوری ترتیبت شدن از بچگی که اسراف نکنن و هرچقدر نیازشون هست مصرف کنن…
تو کشوری که به زانتیا میگن موشک به پارس میگن سلطان واقعا چیزی بیشتر از این انتظار نمیره…
Royal Driver
۱۶ بهمن ۱۴۰۱«در جواب به مهرانیان» چه ربطی به فقیر بودن اروپایی ها داره و کی گفته اروپایی ها فقیرن؟ حداقل مثل بعضی هموطنان خودمون (الخصوص عربای تازه به دوران رسیده) هم نیستن که تا میرن اروپا یا هرجای دیگه سریع یک رولزرویس یا لامبورگینی میندازن زیر پاشون.
کیانوش
۱۹ بهمن ۱۴۰۱برو برند نای پرفروش اروپا رو ببین تا متوجه شی برند سوم و چهارم بنز و بی ام و هستن،فقیر زیاد وجود نداره تو اروپا برعکس طبقه متوسط وسیع و چشم و دل سیری داره که به اندازه مصرف میکنه پس اگر ی خانواده دو نفره دو سه تا میوه میخره نشون دهنده فقر یا خسیسیش نیست نشون دهنده فهم و شعورشه نشون میده که بلای نصرف گرایی رو پشت سر گذذاشتن چرا باید ی صندوق میوه بیار که نصفشم خراب شه بریزه دور بعدم همه جای دنیا خودرو های ارزون بازار رتبه اول فروش رو دارن گلف و ۲۰۸ هم از نظر قیمتی هم رده هستن بزرگوار پس زدی تو کاهدون با این تحلیلات
مردیم از خوشی
۱۶ بهمن ۱۴۰۱دو خودرو پر فروش اروپا فرانسوی هستند بعد یه عده اینجا خودشون را پاره می کنند که بگند فرانسوی ها اصلا به صرفه نیستند !
هیچ وقت تعصب بعضی ها را درک نکردم مگر اینکه طرف دو رگه ایرانی و خارجی باشه مثلا ایرانی _آلمانی
یا ایرانی_ژاپنی
Hamid3x
۱۶ بهمن ۱۴۰۱چون اروپا خیلی فقیر داره میوه دونه ای و پژو میخرند؟
اینکه المان ها تو محصولات رده بالا بهترن شکی نیست
ولی خب تو میان رده ها و خودروهای اقتصادی تفاوت ها کمتره، و اگه یه محصول ویژگی های مثبتش بیشتر باشه بازار پسندتر میشه و فروش بیشتری کسب میکنه، حالا میخواد پژو باشه یا تویوتا یا فولکس واگن
sina
۱۶ بهمن ۱۴۰۱نکته جالبش نزدیک شدن تویوتا به گلف در فروش کلی برندهاس
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۶ بهمن ۱۴۰۱می خواستم برم اروپا ولی دیگه نمیرم چون دیدم خیلی بد سلیقه ان اخه پژو هم شد ماشین مزدا با اون تکنولوژی و وقار نمی خرن میرن پژو و ساندرو می خرن.
MohammaD
۱۶ بهمن ۱۴۰۱محصولات مزدا کلا یه مقدار از پژو و رنو و فیات گرونتره ( واقعا هم صد شرف داره به اونا ولی اروپایی ها کارشون با همونا هم راه می افته ) و خب چون غیر اروپایی هم هست مالیات بیشتری هم به محصولاتش تعلق میگیره این میتونه یه دلیلش باشه .
یه دلیل دیگه هم شاید برگرده به منابع مالی محدود تر مزدا نسبت به خیلی از خودروسازان دیگه که منجر به سه اتفاق میشه : نداشتن کارخونه توی اروپا ( حداقل تا اونجا که من میدونم ) _ تبلیغات کم _ نداشتن بهترین شرایط فروش که این مورد رو مثلاً کیا هیوندای یا همون پژو و رنو چون حمایت دولت کشورشون رو دارن ، حتی در شرایط رکود هم میتونن این کار رو بکنن و تویوتا و فولکس و امثالهم هم که اقتدار و امپراتوری دارن برای خودشون .
دوست عزیز من خودم طرفدار مزدا هستم و خودمم افسوس میخورم که مزدا تو بازار های فروش به حق واقعی خودش نرسیده اما خوب قطعا این چیزا کاملا بی دلیل هم نیس . اما طبق آمار فروش تو سال 2020 و 2021 مزدا فروشش از هوندا ، سوبارو و میتسوبیشی جلوتر و تقریباً با نیسان برابر بوده که همینم جای شکر داره و امیدوارم 2022 هم همین بوده باشه .
MohammaD
۱۶ بهمن ۱۴۰۱البته عزیزان آمار فروش آخر کامنتم صرفا مختص اروپا بود و متاسفانه ذکر نکردم شرمنده ….
گلاب
۱۶ بهمن ۱۴۰۱حرف درسته که مزدا از همه لحاظ بهتره اما خدمات پس از فروش ضعیفی داره و مثل محصولات بومی اروپا قطعات یدکی و مکانیک نداره .
علیرضا
۱۶ بهمن ۱۴۰۱چقدر شما از فرانسویا بدتون میاد
فرانسوی ها جذو پیشرفته ترین خودرو ساز های اروپان توی ۵۰ ماشین پرفروش اروپا ۲۰ ماشین فرانسوی در لیست بود که ۶ پژو داشت اروپای ها فرانسوی هارو قبول دارن ولی شما ایرانی ها نه ایران اومده ریده به هرچی ماشین فرانسوی اگر به پژو بگی ۲۰۶ ۲۸ سال پیشت داره ۱۵ هزار دلار فروخته میشه سکته میکنه
Gabriel
۱۶ بهمن ۱۴۰۱فرانسویها واسه اروپایی ها ماشین اقتصادیه.یه کارمند با پس انداز یکسالش میتونه ۲۰۸ صفر بخره.ایرانو ول کنید که یارو پشت ۲۰۶ فیسلیفت سقف قرمز رخ عقاب میگیره!!