چشم اندازخودروهای چینیهفته نامه

پرفروش‌ترین خودروهای چینی در ایران کدامند؟

با نگاهی به آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲، خواهیم فهمید که کدام خودروهای چینی در بازار کشورمان بیشترین فروش را داشته‌اند.

سال‌ها است که به دلیل تحریم‌ها و قطع همکاری خودروسازان بزرگ جهانی و همین‌طور چندین سال ممنوعیت واردات خودرو، خودروسازان چینی به شکل گسترده‌ای در بازار کشورمان حضور پیدا کرده‌اند. خودروهای چینی توسط خودروسازان مختلفی در کشورمان مونتاژ می‌شوند و به دلیل محدودیت‌ها و فقدان گزینه‌های دیگر، به فروش بالایی هم دست پیدا کرده‌اند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با پرفروش‌ترین خودروهای چینی در ایران آشنا شویم. البته در کشورمان آمار فروش خودروها اعلام نمی‌شود اما از روی آمار تولید وزارت صمت می‌توان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروها را پیدا کرد. خودروهایی که در ادامه خواهید دید، در سال ۱۴۰۲ بیشترین تولید را در بین تمام مدل‌های چینی داشته‌اند.

همچنین بخوانید:

نگاهی به آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲، پرفروش‌ترین خودروهای ایران کدامند؟

پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران در سال ۱۴۰۲

پرفروش‌ترین وانت‌های بازار ایران در سال ۱۴۰۲

۱۰-ام‌وی‌ام X33 کراس

تولید: ۱۱,۹۷۶ دستگاه

در اوایل سال ۱۴۰۲ مدیران خودرو کراس‌اوور جدیدی را با نام X33 کراس معرفی کرد که هیچ ارتباطی با X33 قبلی که از اواسط دههٔ ۹۰ تا سال ۱۴۰۱ در ایران تولید می‌شد نداشت. این خودرو که از پاییز ۱۴۰۲ راهی بازار شد، در اصل فیس‌لیفتی روی X22 پرو است که با همان پلت‌فرم و قوای محرکه ولی با ظاهر و داخل جدید و البته قیمت گران‌تر به فروش می‌رسد؛ اما با وجودی که X33 کراس از نیمهٔ سال ۱۴۰۲ به بازار آمده، در همین مدت کوتاه فروش مناسبی را تجربه کرده و به لیست پرفروش‌ترین خودروهای چینی بازار راه یافته است. در سال ۱۴۰۲ از X33 کراس ۱۱,۹۷۶ دستگاه تولید شده است درحالی‌که در سال ۱۴۰۱ مدیران خودرو حدود ۴,۵۰۰ دستگاه از X33 قدیمی تولید کرده بود.

۹-آریزو ۶ پرو

تولید: ۱۳,۳۵۹ دستگاه

اولین بار در سال ۱۳۹۸ بود که سدان جدید آریزو ۶ را در کشورمان دیدیم. این خودرو اساساً فیس‌لیفت بزرگی روی آریزو ۵ محسوب می‌شد و در سال ۱۴۰۱، مدیران خودرو نسخهٔ جدید آن را با نام آریزو ۶ پرو به بازار فرستاد که تغییراتی را در طراحی بیرونی و همین‌طور داخل تجربه کرده است. این خودروی با اینکه از لحاظ فنی تفاوتی با آریزو ۵ ندارد اما به لطف طراحی جدیدتر و امکانات بیشتر، به یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های چینی بازار کشور تبدیل شده است. در سال ۱۴۰۲ از آریزو ۶ پرو ۱۳,۳۵۹ دستگاه تولید شده که افزایش چشمگیر ۲۰۰ درصدی را نسبت به تولید تنها ۴,۴۴۱ دستگاهی سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

۸-آریزو ۵

تولید: ۱۴,۷۳۰ دستگاه

آریزو ۵ یکی از قدیمی‌ترین محصولات در حال تولید مدیران خودرو محسوب می‌شود که از تابستان سال ۱۳۹۵ با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی راهی بازار ایران شد. سپس یک سال بعد، مدیران خودرو نسخهٔ توربوشارژ این سدان چینی را ارائه کرد. جدیدترین نسخهٔ این خودرو در بهار سال گذشته با نام آریزو ۵ اسپرت معرفی شد که تغییراتی را در طراحی دماغه تجربه کرده و اسپرت‌تر شده هرچند که در بخش فنی و قوای محرکه شاهد تغییری نیستیم. بااین‌وجود، آریزو ۵ همچنان خودروی پرفروشی است و تولید آن در سال ۱۴۰۲ با ۱۸ درصد افزایش از ۱۲,۵۳۰ به ۱۴,۷۳۰ دستگاه رسیده است. با عرضهٔ آریزو ۵ اسپرت، مدیران خودرو به تولید نسخهٔ قبلی این خودرو پایان داده است.

۷-فیدلیتی

تولید: ۱۴,۹۷۲ دستگاه

فیدلیتی یکی از کراس‌اوورهای نسبتاً جدید بازار کشورمان محسوب می‌شود که از سال ۱۴۰۰ توسط گروه بهمن به ایران آمد. این خودرو محصول برند جتور متعلق به چری است و در اصل X70 نام دارد. گروه بهمن که فیدلیتی را در نسخه‌های پنج و هفت‌نفره تولید می‌کند، در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید ۱۴,۹۷۲ دستگاه از این خودرو شده که افزایش قابل‌توجه ۴۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. این همچنین شرکت امسال نسخهٔ جدیدی از این کراس‌اوور را با نام فیدلیتی پرستیژ معرفی کرده که فیس‌لیفتی بزرگ روی نسخهٔ قبلی محسوب می‌شود و از پیشرانهٔ قوی‌تری بهره می‌برد. تولید تنها سدان مونتاژی گروه بهمن یعنی ریسپکت اما در سال ۱۴۰۲ تنها ۳,۴۵۹ دستگاه بوده است.

۶-فونیکس FX

تولید: ۱۶,۹۳۷ دستگاه

فونیکس FX یکی از جدیدترین خودروهای مونتاژی مدیران خودرو محسوب می‌شود که در سال ۱۴۰۱ به بازار آمد. این خودرو که در اصل اومودا ۵ نام دارد، علاوه بر ایران، در دیگر بازارهای خارج از چین مثل استرالیا و اروپا هم عرضه می‌شود. فونیکس FX با وجود قیمت کارخانه‌ای نزدیک به دو میلیارد تومان، به لطف طراحی جذاب، آپشن‌های فراوان و پیشرانهٔ قدرتمند، با اقبال خریداران ایرانی مواجه شده است. از این کراس‌اوور چینی در سال ۱۴۰۲ در کشورمان ۱۶,۹۳۷ دستگاه تولید شده که افزایش چشمگیر ۲۵۵ درصدی را نسبت به ۴,۷۶۹ دستگاه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

۵-تیگو ۸ پرو

تولید: ۱۷,۵۲۶ دستگاه

تیگو ۸ پرو در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان بزرگ‌ترین شاسی‌بلند چری به ایران آمد. این خودرو ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری و انتقال قدرت محرک جلو راهی بازار شد اما از اواخر زمستان ۱۴۱، مدیران خودرو نسخهٔ پرو مکس را با پیشرانهٔ ۲ لیتری و سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه کرد و یک سال بعد هم نوبت به عرضهٔ نسخهٔ هیبریدی با نام e پلاس رسید. تولید تیگو ۸ پرو در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۸,۷۸۸ دستگاه سال قبل دو برابر شده است. استقبال بالا از تیگو ۸ پرو مکس با وجود قیمت بالای دو میلیارد تومان که تا قبل از عرضهٔ اکستریم VX آن را به گران‌ترین محصول مدیران خودرو تبدیل کرده بود، موضوع بسیار قابل‌توجهی است. همچنین سال گذشته این شرکت به تولید تیگو ۸ پرو پایان داده و این خودرو هم‌اکنون فقط در نسخه‌های پرو مکس و e پلاس تولید می‌شود که قیمتی نزدیک به ۳ میلیارد تومان دارند.

۴-ام‌وی‌ام X55 پرو

تولید: ۱۷,۷۵۵ دستگاه

رتبهٔ چهارم این لیست هم در اختیار یکی دیگر از کراس‌اوورهای مدیران خودرو یعنی X55 پرو است. این خودرو ابتدا در سال ۱۳۹۸ به ایران آمد و سپس در سال ۱۴۰۱ مدیران خودرو نسخهٔ فیس‌لیفت آن را با پسوند پرو به بازار فرستاد. هرچند X55 پرو چندی پیش به دلیل دررفتن اکسل عقب حاشیه‌ساز شد اما در سال ۱۴۰۲ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای چینی بازار کشورمان بوده است. سال گذشته از این خودرو در ایران ۱۷,۷۵۵ دستگاه تولید شده که نشان از افزایش قابل‌توجه ۷۳ درصدی نسبت به تولید ۱۰,۲۷۷ دستگاهی سال ۱۴۰۱ دارد.

۳-تیگو ۷ پرو

تولید: ۲۳,۳۹۲ دستگاه

نسل دوم تیگو ۷ که در سال ۱۴۰۰ با پسوند پرو راهی بازار کشورمان شد، در سال ۱۴۰۲ سومین خودروی چینی پرفروش ایران بوده است. این در حالی است که تیگو ۷ پرو با قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سال گذشته تولید این خودرو با ۱۲ درصد افزایش، از ۲۰,۹۱۱ به ۲۳,۳۹۲ دستگاه رسیده است. پاییز سال گذشته نیز مدیران خودرو نسخهٔ جدید این کراس‌اوور را با پیشرانهٔ قوی‌تر و نام تیگو ۷ پرو مکس معرفی کرد اما هنوز عرضهٔ آن آغاز نشده است. کمتر از دو ماه پیش هم در نمایشگاه خودروی شیراز شاهد معرفی نسخهٔ چهارچرخ محرک این خودرو بودیم. عرضهٔ این نسخه‌های جدید می‌تواند باعث افزایش فروش تیگو ۷ طی سال جاری شود.

۲-جک J4

تولید: ۲۳,۴۸۸ دستگاه

جک J4 هرچند خودروی سالخورده‌ای است که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد و از لحاظ طراحی و امکانات هم حرفی برای گفتن ندارد اما ازآنجایی‌که ارزان‌ترین خودروی چینی حال حاضر بازار ایران محسوب می‌شود، فروش بالایی داشته و در سال ۱۴۰۲ به دومین خودروی چینی پرفروش بازار کشورمان تبدیل شده است. این در حالی است که کرمان موتور امتیاز پلت‌فرم J4 را خریده و قصد دارد نسخهٔ فیس‌لیفت داخلی آن را با نام ایگل به بازار بفرستد. در سال ۱۴۰۲، تولید جک J4 افزایش چشمگیر ۱۸۲ درصدی داشته و از ۸,۳۳۵ دستگاه سال ۱۴۰۱ به ۲۳,۴۸۸ دستگاه رسیده تا به رقیب جدی‌تری برای خودروهای داخلی مثل شاهین و دنا تبدیل شود.

۱-ام‌وی‌ام X22 پرو

تولید: ۳۱,۷۱۹ دستگاه

با تولید نزدیک به ۳۲ هزار دستگاه، X22 پرو پرفروش‌ترین خودروی چینی بازار ایران در سال ۱۴۰۲ بوده است. این کراس‌اوور کوچک که اولین بار در سال ۱۳۹۵ به ایران آمد و سپس در سال ۱۴۰۰ شاهد عرضهٔ نسخهٔ فیس‌لیفت آن با پسوند پرو بودیم، کاملاً جا پای خود را در بازار کشورمان سفت کرده است. همچنین، X22 با قیمت ۸۵۸ میلیون تومان در نسخهٔ دستی، ارزان‌ترین کراس‌اوور بازار ایران محسوب می‌شود و بنابراین، فروش بالای آن تعجبی ندارد. تولید این خودرو در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۲۶,۶۱۱ دستگاه سال قبل ۱۹ درصد رشد داشته است. بدین ترتیب، تمام خودروهای تولیدی مدیران خودرو در سال ۱۴۰۲ در این لیست حضور دارند تا بخش عمده‌ای از بازار خودروهای چینی کشورمان تحت سلطهٔ این شرکت باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. نانو

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (142 ديدگاه)

    x22اگه قیمتش تو رنج 500بود پرفروش ترین ماشین ایران میشد

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. Avan

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (400 ديدگاه)

      خب وقتی ساینا اس دنده دستی ۴۵۰ میلیون قیمتش است چطور انتظار داری که ایکس ۲۲، ۵۰۰ میلیون فروخته بشه؟!

      موافقم 14
      مخالفم 1
  2. فرشید

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (230 ديدگاه)

    مدیران خودرو تنها شرکت خودروسازی در ایران هست که ماشین با شرایط لیزینگ واقعی عرضه میکنه. 45 درصد پیش پرداخت و اقساط 60 ماهه. منصفانه مقایسه کنید با کرمان خودرو که برای j7 با قیمت یک میلیارد و دویست و هفتاد میلیون تومن پیش پرداخت یک میلیارد طلب میکنه و فقط 270 میلیون اقساط میشه :) یا تیگارد که بازپرداختش فقط یک سالست و عملن لیزینگ حساب نمیشه (ماهی صد میلیون)

    موافقم 10
    مخالفم 6
    1. Avan

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (400 ديدگاه)

      Mvm از بقیه شرکتها کلاهبردارتر است.چندین سال پیش ازش ماشین خریدم و بعد از پرداخت هزینه ها فک رهن کردم الان که ماشین را فروختم میگن چون ده سال گذشته ،دوباره باید فک رهن بشه و هزینه میلیونی ازم گرفتن!

      موافقم 10
      مخالفم 4
    2. مجید

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اقا فرشید عزیز
      مدیران خودرو زیر مجموعه کرمان موتور و زیر مجموعه گروه خودروسازی بم میباشد

  3. امین

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    بخدا ریرا شرف داره به همشون.هم موترش بهتره ، هم پلتفرم اروپاییش.قطعا دوام خیلی بالاتری هم داره نسبت به این چینی هایی که بعد دو سه سال چیزی ازشون نمیمونه

    موافقم 2
    مخالفم 19
    1. PARSA

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (35 ديدگاه)

      خود ریرا مطمینی ایرانی ها ساختنش ؟

      موافقم 14
      مخالفم 0
      1. امین

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (449 ديدگاه)

        جدا از تجربه و بررسی میدانی دیدم.ماشینهای ایرانی قطعا از ماشینهای چینی بهترن. قبول نداری ، از ده تا مکانیک به صورت رندم بپرس.به خدا چینی ها آشغالن، خوبهاشون هم ایران نمیاد یا خیلی گرونه. لااقل ریرا پلتفرم خوب اروپایی داره و موتورش هم طراحی یه کمپانی معروف آلمانیه.هر چند کیفیت سابق را نداره ولی آلیاژ موتور ماشین های چینی به شدت بی کیفیته

        موافقم 2
        مخالفم 17
        1. ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4779 ديدگاه)

          زنگ بزنین آمبولانس بیاد این 🐵 رو ببره

          موافقم 10
          مخالفم 4
      2. حامد

        ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        خریده مونده رو دستش 😂😂😂😂😂

        موافقم 3
        مخالفم 1
    2. سهیل

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (77 ديدگاه)

      نمایندگی ۱۳۱۳ ایرانخودرو هستن.
      بعد دو سال چیزی از چینی نمیمونه؟😁😁😂😂😂 فکر کنم بهش پراید رو نشون دادن گفتن این چینی هست.

      موافقم 9
      مخالفم 1
    3. Aliasg5

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (283 ديدگاه)

      جک s5 از سال 94 داره کار میکنه بدون خرج…. تازه اون ماشین 10 سال پیشه چینه .دوره این حرفای پرت گذشت

      موافقم 12
      مخالفم 1
    4. کرگدن باواریا

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (772 ديدگاه)

      به خدا یه تختت کمه ، با احترام 🙏

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4779 ديدگاه)

        یه حرف راست تو زندگیت زده باشی همین بود

        موافقم 5
        مخالفم 3
    5. hosen

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (284 ديدگاه)

      ماشینی که هنوز وارد بازار نشده چجوری فهمیدی دوامش بیشتره؟

  4. رحیم

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    با یه حساب ساده توی این لیست میشه فهمید که چری بیشتر از 160هزار دستگاه تو ایران فروخته
    پس به احتمال زیاد بزرگترین بازار صادراتی چری ایرانه

    موافقم 7
    مخالفم 7
  5. PARSA

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    معلومه نمیزارن ماشین واقعی وارد بشه باید چینی ها یا چینی های مونتاژی ایران پر فروش بشن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  6. Aliasg5

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (283 ديدگاه)

    واقعیت اینه که صنعت خودروی چین حسابی پیشرفت کرده ولی قسمت بد ماجرا اینه که ما مجبوریم چند برابر قیمت واقعی و جهانی پول ماشین بدیم نه صرفا ماشین چینیا حتی ماشین ایرانی ها هم ارزش این پول رو ندارن ولی خب به طور کل دوام چینی ها بدک هم نیست تو این بازار بسته ما راه دیگه ای هم نیست من فیدلیتی پرایم دیدم داخل شرکت هواپیمایی کارمیکرد 380 هزار کیلومتر را رفته بود به گفته رانندش هیچ خرجی به جز مصرفی ها نداشته

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. احمد محسن

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (43 ديدگاه)

      تیگو ۵ ها هم خوب راه رفتن تا ۲۵۰ کیلومتر هم دیدم نهایت ایراداش صدای جیر جیر ادوات کابینه.

      موافقم 7
      مخالفم 3
  7. سهیل

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    البته آمار تولید با آمار فروش فرق میکنه.
    مدیران خودرو اکثرا انبار میکنه.
    عجیبه که جک s3 و s5 نیست تو امار. در صورتیکه تولیدشون چند برابر اینهاست

  8. D.H

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    خوب منظورتون چیه از پرفروش ترین خودروهای چینی در ایران ؟
    خوب اول و آخر بازار ایران چینیه دیگه …..
    مگه غیر از اینه

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست