خودروهای روباز معمولاً گرانتر از همتایان سدان یا کوپهٔ خود هستند اما این موضوع مانع از فروش بالای این خودروها در طول تاریخ نشده است. در ادامه با پرفروشترین خودروهای کانورتیبل تاریخ آشنا خواهیم شد.
۱۰-فیات ۱۲۴ اسپایدر
فروش: ۱۷۸,۴۳۹ دستگاه
فیات ۱۲۴ اسپایدر عمری طولانی داشت. این خودرو در سال ۱۹۶۶ به بازار آمد و تا سال ۱۹۸۵ هنوز بدون تغییر بزرگی در حال فروش بود. این نشان میدهد که رودستر فیات با طراحی و پیشرانهٔ چهار سیلندر ساده چقدر درست مهندسی شده است. ۱۲۴ اسپایدر در ایالاتمتحده محبوب شد و حتی در رالی هم موفق عمل کرد. بااینحال، این خودرو میتوانست فروش بیشتری داشته باشد اگر فیات نسخهٔ فرمان راست آن را در بازارهای بزرگی مثل بریتانیا، استرالیا و ژاپن عرضه میکرد اما ۱۲۴ اسپایدر فقط بهصورت فرمان چپ تولید میشد.
۹-بامو Z4 نسل اول
فروش: ۱۸۰,۸۵۶ دستگاه
هماکنون Z4 در نسل سوم خود قرار دارد اما نسل اول بیشترین فروش را داشت. این خودرو که با کد E85 شناخته میشود، نسبت به سلف خود تمرکز بیشتری روی راننده داشت و با پیشرانههای احساسبرانگیز ۲.۵ لیتری و ۳ لیتری شش سیلندر بامو ارائه میشد. همچنین Z4 M هم با پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری و ۳۳۸ اسب بخار قدرت ساخته شد. برخلاف نسلهای بعدی، نسل اول Z4 در نسخههای کوپه و رودستر ساخته میشد اما در طول شش سال تولید، نسخهٔ روباز فروش بیشتری داشت.
۸-امجی میجت
فروش: ۲۲۶,۴۲۷ دستگاه
میجت یک خودروی اسپرت کوچک جذاب بود که الهامبخش ساخت مزدا MX-5 شد. امجی خریداران چنین خودرویی در زمان معرفی در سال ۱۹۶۱ را کاملاً شناخته بود و به همین دلیل میجت را با مشخصات و قیمت مناسب آنها ساخته بود. زندگی این رودستر بریتانیایی با پیشرانهٔ کمحجم ۹۵۰ سیسی آغاز شد اما بعداً این عدد به ۱.۱ لیتر و ۱.۳ لیتر رسید و نهایتاً به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تریومف مجهز شد. میجت که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۹ تولید شد، به دلایلی مثل وزن سبک بین ۶۹۵ تا ۷۸۰ کیلوگرم و قیمت مقرونبهصرفه، در هر دورهای از عمرش فروش مناسبی داشت و توانست بحران سوخت اوایل دههٔ ۷۰ را پشت سر بگذارد.
۷-مرسدس بنز SL نسل R107
فروش: ۲۳۷,۲۸۷ دستگاه
نسل R107 مرسدس SL که در سال ۱۹۷۱ معرفی شد، تقریباً پنج برابر فروش بیشتری از نسل قبلی مشهور به پاگودا داشت. این باعث شد R107 نزدیک به ۲۰ سال روی خط تولید بماند درحالیکه پاگودا فقط هشت سال تولید شد. یکی از دلایل فروش بالای R107 ارائهٔ ترکیب مناسبی از تجمل، هندلینگ و طراحی زیبا برای آن زمان بود. این SL با بهروزرسانیهای جزئی و بهبودهای موتوری از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹ تولید شد.
۶-بامو Z3
فروش: ۲۷۹,۲۷۳ دستگاه
هرچند خیلیها معتقد بودند بامو Z3 خودرویی مصنوعی است که لذت رانندگی بالایی ندارد اما این ماشین در طول شش سال تولید، خریداران زیادی پیدا کرد. ارزانترین نسخهٔ Z3 با پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری خریداران مزدا MX-5 و MGF را جذب کرد و گرانترین نسخهٔ آن با موتور ۳ لیتری به رقیبی برای پورشه باکستر تبدیل شد. فروش Z3 حدود ۵۰ درصد از جانشین خود یعنی نسل اول Z4 بیشتر بود.
۵-فورد موستانگ کانورتیبل نسل اول
فروش: ۲۹۱,۰۷۹ دستگاه
نسل اول موستانگ موفقیت بسیار بزرگی برای فورد به همراه داشت اما فروش نسخهٔ کانورتیبل آن بسیار کمتر از نسخهٔ کوپه بود. اوج فروش موستانگ کانورتیبل نسل اول با ۷۳,۱۴۹ دستگاه در سال ۱۹۶۵ رقم خورد و در سال ۱۹۷۱ با تنها ۶,۱۲۱ دستگاه به کمترین میزان رسید. به خاطر نگرانی در مورد احتمال ممنوعیت فروش خودروهای روباز در ایالاتمتحده به دلایل ایمنی در اوایل دههٔ ۷۰، فورد در نسل دوم موستانگ نسخهٔ کانورتیبل را ارائه نکرد و تا سال ۱۹۸۳ طول کشید تا ماسل کار فورد دوباره با سقف بازشو به بازار عرضه شود.
۴-تریومف اسپیتفایر
فروش: ۳۰۹,۳۴۰ دستگاه
تریومف برای رقابت مستقیم با امجی میجت، اسپیتفایر را به بازار فرستاد. این خودرو که از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۰ تولید شد، در آمار فروش از رقیب اصلی خود پیشی گرفت. رودستر تریومف در پنج سری تولید شد و عجیب اینکه آخرین سری با نام اسپیتفایر ۱۵۰۰ بیشترین فروش را داشت (۹۱,۱۳۷ دستگاه). کمیابترین مدل اسپیتفایر هم سری دوم است که از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۷ تولید شد و ۳۷,۴۰۹ دستگاه فروخت. این سری ۴ اسب بخار قدرت بیشتری از ۶۷ اسب بخار سری اول داشت که برای خودرویی با وزن ۷۱۱ کیلوگرم رقم زیادی به نظر میرسید.
۳-فولکسواگن گلف کابریو نسل اول
فروش: ۴۰۰,۸۷۱ دستگاه
نسخهٔ کانورتیبل در سال ۱۹۷۹ به خانوادهٔ گلف اضافه شد و خیلی زود نشان GTI با تمام قدرتی که در نسخهٔ هاچبک داشت روی آن نشست. زمانی که نسل دوم گلف در سال ۱۹۸۳ معرفی شد، فولکسواگن به دلیل هزینههای بالا از توسعهٔ نسخهٔ کانورتیبل امتناع کرد و درنتیجه تولید گلف کانورتیبل نسل اول همچنان ادامه یافت. تولید این خودرو حتی برای مدت کوتاهی در دوران نسل سوم گلف هم ادامه پیدا کرد تا اینکه نهایتاً در سال ۱۹۹۴ با کانورتیبل جدیدی بر اساس نسل سوم گلف جایگزین شد. این عمر طولانی، فروش چشمگیر ۴۰۰ هزار دستگاهی را برای گلف کانورتیبل به همراه داشت.
۲-مزدا MX-5 نسل اول
فروش: ۴۲۱,۱۰۷ دستگاه
مزدا MX-5 با فروش بیش از یک میلیون دستگاه در طول چهار نسل، پرفروشترین خودروی روباز دنیا محسوب میشود اما ازآنجاییکه ما در این مطلب فقط فروش یک نسل از خودروها را در نظر داریم، میاتا باید به رتبهٔ دوم بسنده کند. البته نسل اول MX-5 هم فروش بسیار چشمگیری داشت و بهتنهایی طی هشت سال ۴۲۱ هزار دستگاه فروخت. این نشان از فرمول درست مزدا دارد که ترکیبی از هیجان و لذت به سبک رودسترهای امجی را با قابلیت اطمینان ژاپنی ارائه میکرد. نسل دوم MX-5 همین راه را ادامه داد و حدود ۳۵۰ هزار دستگاه فروخت و فروش این خودرو در آوریل ۲۰۱۶ با نسل چهارم از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد.
۱-MGB رودستر
فروش: ۵۱۳,۲۷۶ دستگاه
برای مدتی طولانی، MGB رودستر پرفروشترین خودروی روباز جهان محسوب میشد تا اینکه MX-5 تاج پادشاهی آن را ربود. البته MX-5 که بهطور ماهرانهای فرمول رودستر بریتانیایی را کپی کرده بود، رکورد فروش امجی را در طول دو نسل شکست درحالیکه MGB فقط در یک نسل بین سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۰ بیش از نیم میلیون دستگاه فروخت. این نشان میدهد که این خودروی سادهٔ بریتانیایی چه موفقیت بزرگی داشته است. سه سال بعد از معرفی MGB رودستر، نسخهٔ کوپهٔ آنهم با نام MGB GT در سال ۱۹۶۵ ارائه شد اما رودستر فروش بیشتری داشت.
بهنام
۶ تیر ۱۴۰۲نسل کنونی مزدا میاتا رو از نزدیک دیدم . فوق العاده زیبا و دلفریبه. واقعا جاش تو ایران خالیه .
Saeed
۶ تیر ۱۴۰۲Mgb رودستر چه طراحی چشم نوازی داره
مازیار
۶ تیر ۱۴۰۲مثل اغلب انگلیسی ها
R/T
۶ تیر ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/06/Cars-4-14.jpg
چشممو گرفته
abbas
۷ تیر ۱۴۰۲تمیزشو تو دیوار پیدا کردم
گفت قیمت۲۷۰۰
PRPR
۸ تیر ۱۴۰۲عزیز ماشین 40 و خورده ای سال پیشه نمیصرفه نهایت یه میلیارد
F6
۶ تیر ۱۴۰۲ماشینای کانورتیبل همه جای دنیا یه مدل عادی کنار سایر مدل ها هستن ( کوپه و …) . اما تو کشور ما فارغ از نوع مدل خودرو ، ماشین روباز یعنی لاکچری متاسفانه . نیم قرن با دنیا فاصله داریم حداقل .
*ALI*
۶ تیر ۱۴۰۲ماشین های سقف باز اون موقع بی ام و چقدر طراحی متفاوتی داشتن سقف باز به بعضی ماشین های بی ام و میاد اون مرسدس بنز رو که هم دیدم یاد جرمی کلارکسون افتادم که تو برنامه تور بزرگ چهار تا چرخ بزرگ انداخته بود زیرش و قیافه عجیبی پیدا کرده بود
آرین
۶ تیر ۱۴۰۲هیچکدوم به زیبایی z3وz4 نیستن.
Mehran Mirabolghasemi
۶ تیر ۱۴۰۲مزدا عشقه
DNA
۶ تیر ۱۴۰۲موستانگ نسبت به نسخه کوپه اش چقد گوگولی شده
Arian razmi cars
۶ تیر ۱۴۰۲همشون خیلی قشنگن
MohammaD
۶ تیر ۱۴۰۲حیف از اون MG که از اون شکوه رسید به تولید کوپه ای که ابعاد برابر مزدا میاتا داره ولی وزنش ۲ تنه !!
مهرداد
۶ تیر ۱۴۰۲سلطان بی حاشیه بنز۱۰۷❤️❤️❤️
Saleh
۶ تیر ۱۴۰۲جای پراید151 مون خالی (:
Amir
۷ تیر ۱۴۰۲اون روباز نیس
کوپه اسپرته لطفا کلاس های خودرویی رو اشتباه نکنید
BMW
۶ تیر ۱۴۰۲بی ام و زد ۴ قدیم چه ابهتی داشته لعنتی
Royal Driver
۶ تیر ۱۴۰۲مرسدس R107 واقعا اوج زیبایی و جذابیته، ماشینی که زیبای دل هاست❤️❤️❤️
حسین دهمرد
۶ تیر ۱۴۰۲گول وزن پایینشون رو نخورید اون زمان استاندارد های تصادف اینقدر سختگیرانه نبود. همین میاتای الان رو با نسل قدیمیش مقایسه کنین چقد سنگین شده؟ الان اگه میتونه به اون اندازه سبک و کوچیک بسازه ببینیم اصلا بهش اجازه ی فروش تو خود ژاپن رو میدن؟
M.L.D
۷ تیر ۱۴۰۲مزدا MX-5 نسل اول
فقط به درد تیونینگ میخوره
Arshia m3csl
۷ تیر ۱۴۰۲ب ام و z3 عشقه مخصوصا کفش دلقکی دوست داشتنی و جادویی👌🏽
همایون
۷ تیر ۱۴۰۲خودروسازی که فقط یه محصولش بیش از نیم میلیون دستگاه فروش داشت برشکست شد و به چینیها رسید این نشون میده که اگر غولهای خودرو سازی مثل تویوتا هوندا بنز بیمر هم نتونن خودشون رو با زمان وقف بدن محکوم به نابودی هستن پس این طراحیهای عجیب و برقی ساز ناگزیر بوده براشون
Payam
۹ تیر ۱۴۰۲عاشقتم BMW از اول تا اخرش خونش تو رگ هامه.بعدش مرسدس بنز و بعدش پورشه که عاشق شونم.🚖🚘🚔❤
AMIR
۸ مرداد ۱۴۰۲فقط
BMW Z4نسل اول
Mercedes Benz sl
خیلی ماشینهای خوبین