در بازار خودروهای الکتریکی آمریکا، تسلا همچنان صدرنشین است ولی رقبایی مثل فورد، هیوندای و جنرال موتورز در حال نزدیک شدن هستند.
محبوبیت خودروهای الکتریکی کاهش پیدا کرده و با عقبنشینی اکثر خودروسازان از برنامههای الکتریکیسازی جاهطلبانه خود، بازار خودروهای برقی بسیار محدودتر شده است و طی سال ۲۰۲۴ شاهد کاهش فروش این خودروها بودهایم. بااینحال، هنوز هم در بازار آمریکا، برخی خودروهای الکتریکی فروش نسبتاً مناسبی را تجربه میکنند. در ادامه با پرفروشترین خودروهای برقی سال ۲۰۲۴ در آمریکا آشنا خواهیم شد.
۱۰-ریویان R1S
فروش: ۲۶,۹۳۴ دستگاه
هرچند ۱۵ سال از تأسیس ریویان میگذرد ولی شاسیبلند R1S در سال ۲۰۲۲ به بازار آمد. شاسیبلند ریویان هرچند خودروی تازهواردی محسوب میشود ولی توانسته با فروش نزدیک به ۲۷ هزار دستگاه، جایگاه دهمین خودروی الکتریکی پرفروش بازار آمریکا را به خود اختصاص دهد. ریویان همچنین R1S و R1T را برای مدل ۲۰۲۵ مورد بهسازیهایی در موتورها، باطری و نرمافزار قرار داده است که باید باعث افزایش فروش در سال جاری شور.
۹-کادیلاک لیریک
فروش: ۲۸,۴۰۲ دستگاه
لیریک هرچند اولین خودروی الکتریکی کادیلاک محسوب میشود ولی در قیاس با دیگر رقبای لوکس خودرو فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است. این خودرو که در نسخههای محرک عقب و چهارچرخ محرک با قدرتهای ۳۴۰ یا ۵۰۰ اسب بخار عرضه میشود، با هر بار شارژ میتواند تا ۵۰۰ کیلومتر را طی کند. قیمت لیریک از زیر ۶۵ هزار دلار آغاز میشود و باید دید امسال هم با وجود عرضه رقبای جدیدتر میتواند فروش بالای خود را حفظ کند یا نه.
۸-شورلت اکوئناکس EV
فروش: ۲۸,۸۷۴ دستگاه
اکوئناکس EV خودروی مهمی برای شورلت محسوب میشود زیرا قیمت مناسبی دارد که از ۳۵ هزار دلار آغاز میشود و با هر بار شارژ بردی ۵۱۵ کیلومتری را ارائه میکند. امسال تیپ پایه ارزانتر LT هم ارائه خواهد شد که میتواند به افزایش کراساوور الکتریکی مقرونبهصرفه شورلت کمک کند.
۷-هوندا پرولوگ
فروش: ۳۳,۰۱۷ دستگاه
هرچند پرولوگ با قیمت پایه حدود ۵۰ هزار دلار گرانترین خودروی هوندا محسوب میشود ولی در سال اول عرضه فروش خوبی را تجربه کرده است. پرولوگ روی پلتفرم اولتیوم جنرال موتورز ساخته شده که در شورلت بلیزر EV هم به کار رفته است. هرچند کراساوور الکتریکی هوندا برد کمتری نسبت به همتای شورلتی خود دارد ولی به لطف قیمت ارزانتر از بلیزر EV، فروش بیشتری داشته است.
۶-فورد F150 لایتنینگ
فروش: ۳۳,۵۱۰ دستگاه
هرچند فروش F150 الکتریکی از همتای درونسوز بسیار کمتر است ولی لایتنینگ در سال ۲۰۲۴ افزایش فروش قابلتوجه ۳۸.۷ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که فورد در پایان سال گذشته به دلیل کاهش تقاضا مجبور شد تولید لایتنینگ را متوقف کند. تعطیلی خط تولید پیکاپ برقی فورد در کارخانه میشیگان تا ۶ ژانویه امسال ادامه دارد.
۵-تسلا سایبرتراک
فروش: ۳۸,۹۶۵
پیکاپ مورد انتظار تسلا سرانجام اواخر سال ۲۰۲۳ راهی بازار شد و در ابتدا فروش قابلتوجهی را تجربه کرد ولی در طول سال ۲۰۲۴ تقاضا برای سایبرتراک کاهش پیدا کرد زیرا اشتیاق و علاقه به این پیکاپ عجیب کمتر شد. بااینحال، سایبرتراک از نزدیکترین رقیب خود، F150 لایتنینگ فروش بیشتری داشته است.
۴-هیوندای آیونیک ۵
فروش: ۴۴,۴۰۰ دستگاه
فروش آیونیک ۵ در سال ۲۰۲۴ با افزایشی ۳۱ درصدی، از ۳۳,۹۱۸ دستگاه سال ۲۰۲۳ به بیش از ۴۴ هزار دستگاه رسید. آیونیک ۵ اولین بار در سال ۲۰۲۲ راهی بازار شد و خیلی زود به خودروی الکتریکی محبوبی در بین خریداران تبدیل شد. این خودرو در نسخههای محرک عقب و چهارچرخ با باطری استاندارد و دوربرد به بازار عرضه میشود و در نسخه آیونیک ۵ N با ۶۵۰ اسب بخار قدرت تحسینهای زیادی را برانگیخته است.
۳-فورد موستانگ Mach-E
فروش: ۵۱,۷۴۵ دستگاه
فورد سال گذشته موستانگ Mach-E را برای خریداران جذابتر کرد. ۱۳۵ نیوتن متر به گشتاور نسخه GT اضافه شد که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را به ۳.۳ ثانیه رساند. علاوه بر این، فورد شعاع حرکتی تمام تیپهای Mach-E را افزایش داده است و حالا میتواند با باطری دوربرد تا ۵۱۵ کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند. به لطف این بهبودها و البته کاهش قیمت، فروش این کراساوور الکتریکی طی سال گذشته ۲۶.۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
۲-تسلا مدل ۳
فروش: ۱۸۹,۹۰۳ دستگاه
مدل ۳ در سال ۲۰۲۳ مورد بهروزرسانی قرار گرفت که طراحی جدید، افرایش برد و پیشرفتهای فنی را به همراه داشت. بااینحال، فروش سدان الکتریکی تسلا طی سال ۲۰۲۴ کاهشی ۱۷.۴ درصدی را تجربه کرده که احتمالاً به دلیل عرضه رقبای جدید بوده است. البته مدل ۳ با فروشی نزدیک به ۱۹۰ هزار دستگاه، همچنان اختلاف بسیار زیادی با سومین خودروی لیست دارد.
۱-تسلا مدل Y
فروش: ۳۷۲,۶۱۳ دستگاه
مدل Y همچنان با اختلاف بسیار زیادی پرفروشترین خودروی الکتریکی بازار آمریکا بوده است حتی با اینکه با کاهش فروش ۶.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ مواجه شده است. عرضه مدل Y از پنج سال پیش آغاز شد و از آن زمان تاکنون بازار خودروهای الکتریکی کاملاً تغییر کرده و رقبای جدیدی به بازار آمدهاند. بااینوجود وجود، هیچکدام از این رقبا نتوانستهاند تهدیدی برای سلطه مدل Y در بازار خودروهای برقی باشند. همچنین عرضه نسخه جدید جونیپر که از بهبودهای مدل ۳ جدید بهرهمند شده بهاحتمالزیاد به ماندگاری کراساوور الکتریکی تسلا در رتبه اول طی سالهای آینده کمک خواهد کرد.
Taha Ayoobi
۳ بهمن ۱۴۰۳عاشق لیریک ام، بهترینه.
ممد ژانگولر
۳ بهمن ۱۴۰۳راسته میگن ایلان ماسک با ایران رابطش خوبه و میخواد ایران خودرو و سایپارو بخره ؟
Quero
۳ بهمن ۱۴۰۳آره یدونه ماکت آریسان رو میز بچه ش دیدم احتمالا مال همین قضیه ست
گاس فرینگ
۳ بهمن ۱۴۰۳انگاری کادیلا رو هم شخصا میخواد برای گرفتن سهم بازار لیریک وارد بازار ایالات متحده کنه
MehdiTurbo
۳ بهمن ۱۴۰۳دقیقا دو تا کم سابقه ترین خودروسازا در صدرند
به جز ریویان بقیه بالای صد سال خودروسازند
و تسلا و هیوندای که ده سال و پنجاه سال خودروسازند در صدرند
هر چند از تسلا اصلا خوشم نمیاد ولی خب حقیقت و کار راحتی نیس اصلا
هیوندا شاخه لوکسشم که پنج شیش ساله اومده جایگاه خیلی خوبی داره تو لوکس سازا زیر ده تا تو جدول که با توجه به قدمتش فوق العاده اس
هر چند اصلا نمیفهمم تسلا چجوری لوکس محسوب میشه ولی خب جایگاهش عالیه
MehdiTurbo
۳ بهمن ۱۴۰۳انتخاب منم بین همه اینا لیریک نمیدونم با اون طراحی فوق العاده لیریک چجوری بقیه پشت سرش گذاشتند اصلا درک نمیکنم تسلا که از نظر طراحی افتضاحه
ایونیک خیلی از کیفیت و لذت رانندگیش تو مقاله های مختلف تعذیف کردند
موستانگم اسمش پشتوانه اشه ولی باز به طراحی لیریک نمیرسه بقیه ام اصلا نمیفهمم چجوری لیریک پشت سر گذاشتند
تسلا فقط یه فرمون به تبلت کل داشبردش 😂
Taha Ayoobi
۳ بهمن ۱۴۰۳آره واقعا طراحیش عالیه،
ولی خب کادیلاک برند لوکسه و طبیعیه که فروشش اندازه شرکت های دیگه نباشه
پیام
۳ بهمن ۱۴۰۳بنازم به این تیتر!!!
محمد
۳ بهمن ۱۴۰۳بنازم به جشنواره هات شاعر و خواننده
محمد
۳ بهمن ۱۴۰۳دلیل عمده ای که امسال استقبال از ماشین برقی کمتر بود این بود که خودروساز ها بیشتر از نیاز بازار ماشین برقی تولید کردن و خیلی ها هنوز آماده مهاجرت به ماشین های تمام برقی نیستن ، نسل بعدی باتری ها و فناوری شارژ سریع بهتر از راه برسه استقبال از برقی ها بیشتر از قبل میشه خیلی جای پیشرفت دارن
mmd@
۳ بهمن ۱۴۰۳من که کاهشی از تسلا نمیبینم ولی هیوندا اره ولی فورد پیشرفت کرده به موستانگ مک ای ادامه داد تا وقتی فروشش رفت بالاتر
amir
۳ بهمن ۱۴۰۳تنها برقی که طراحی قابل قبول و خوبی داره کادیلاک لیریک هست تو این لیست
amir3715
۳ بهمن ۱۴۰۳از ریویان و هوندا خیلی خوشم اومد
صامورایی
۳ بهمن ۱۴۰۳اینم از برقی . احسنت به هیوندای که بدون گدایی پلتفرم توجه بازار رو به خودش جلب کرد
nima.jdm
۳ بهمن ۱۴۰۳احسنت به هیوندای
والا من خودم عاشق هیوندام حتی یه زمان پدرم ورنا داشت و واقعا عشق کردیم باهاش
ما هیتر کره نیستیم
یه ولی پیام ، کار لاور، کیلر ، صامورایی و… که پشت همه این اکانت ها یک یا دو نفر بیشتر نیستن ، میخوان تفرقه بندازن و اذیت کنن
صامورایی
۳ بهمن ۱۴۰۳منم عاشق ژاپنی بودم اما چندتا ژاپنی فن که اینجا دیدم حالم از هرچی ماشین ژاپنی و طرفداراش بهم میخوره . البته میدونم قصد دارند حاشیه درست کنند و از لحاظ عقلی مشکل جدی دارن
Amirsh
۳ بهمن ۱۴۰۳چقد هندا پرولوگ خوبه
خیلی دوسش دارم
کاش هیبریدی هم داشت
amirboss
۳ بهمن ۱۴۰۳فروش هیوندای تو این همه گزینه آمریکایی جذاب قابل ستودنه.
اما عجیب تر اینه ژاپن یا شرکت های اروپایی که تو خاک آمریکا فعالیت دارن فروش پایینی رو تجربه میکنن.
خوشبختانه ورود خودروهای چینی تو خاک آمریکا تقریبا ممنوع شده وگرنه تا چند وقت دیگه وضعیت بازار آمریکا رو تحت تاثیر قرار میدادن.
امیر
۳ بهمن ۱۴۰۳یک سوال چرا ماشین چینی ها تو آمار نیستن؟؟؟