چشم اندازهفته نامه

پرفروش‌ترین خودروسازان خصوصی ایرانی کدامند؟

در سال ۱۴۰۲، از کل تولید ۱.۳۳ میلیون دستگاهی خودرو در کشورمان، سهم خودروسازان خصوصی تنها ۳۰۷ هزار دستگاه برابر با ۲۳ درصد بوده است.

میدانیم که بخش عمدهٔ بازار خودروی کشورمان در اختیار دو خودروساز بزرگ دولتی یعنی ایران‌خودرو و سایپا است. در سال ۱۴۰۲، تولید خودرو در کشورمان با افزایشی ۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱، مجموعاً به یک میلیون و ۳۳۸ هزار دستگاه رسید که از این میزان، یک میلیون و ۳۲ هزار دستگاه فقط توسط ایران‌خودرو و سایپا تولید شده است. این یعنی از کل تولید خودرو در کشور طی سال گذشته، ۷۷ درصد توسط دو خودروساز دولتی تولید شده و سهم خودروسازان خصوصی تنها ۲۳ درصد بوده است. بااین‌حال، همین سهم اندک هم بازار پرسودی است و به همین دلیل، خودروسازان خصوصی زیادی برای تصاحب بخش بیشتری از آن تلاش می‌کنند.

همچنین بخوانید:

پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران در سال ۱۴۰۲

پرفروش‌ترین خودروهای چینی در ایران کدامند؟

در سال ۱۴۰۲، خودروسازان خصوصی ایران مجموعاً ۳۰۶,۹۰۹ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که افزایش قابل‌توجه ۵۸ درصدی را نسبت به تولید تنها ۱۹۴,۱۷۵ دستگاهی سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. دراین‌بین، تولید خودروهای سواری در بخش خصوصی بیشترین رشد را داشته و با افزایشی ۷۲ درصدی به ۲۵۱,۰۵۷ دستگاه رسیده است. علاوه بر این، خودروسازان خصوصی کشور سال گذشته ۳۲,۲۰۹ دستگاه وانت و ۲۱,۹۳۰ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده‌اند. این یعنی از کل تولید خودروسازان خصوصی در سال ۱۴۰۲، سهم خودروهای سواری ۸۱.۸ درصد، سهم وانت‌ها ۱۰.۵ درصد و سهم کامیونت، کامیون و کشنده‌ها ۷.۱ درصد بوده است. با این توضیح، در ادامه با پرفروش‌ترین خودروسازان خصوصی کشورمان بر اساس آمار تولید سال ۱۴۰۲ آشنا خواهیم شد.

۱-مدیران خودرو

تولید: ۱۴۸,۶۷۸ دستگاه

مدیران خودرو با اختلاف پرفروش‌ترین خودروساز خصوصی کشور محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید ۱۴۸,۶۷۸ دستگاه خودرو شده است که افزایش چشمگیری را نسبت به تولید ۹۲,۸۷۱ دستگاهی سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. این یعنی نزدیک به نیمی از کل تولید تمام خودروسازان خصوصی ایران فقط به مدیران خودرو اختصاص دارد. البته با توجه به تنوع بالای محصولات مدیران خودرو؛ پوشش بازه‌های قیمتی مختلف و تبلیغات فراوان، این موضوع تعجبی ندارد. پرفروش‌ترین محصول این شرکت طی سال گذشته، X22 پرو با تولید ۳۱,۷۱۹ دستگاه بوده و پس‌ازآن تیگو ۷ قرار دارد.

۲-کرمان موتور

تولید: ۷۰,۲۷۸ دستگاه

کرمان موتور دومین خودروساز خصوصی بزرگ ایران محسوب می‌شود. تولید این شرکت در سال ۱۴۰۲ دقیقاً دو برابر شده و از ۳۵,۳۱۰ دستگاه سال ۱۴۰۱ به ۷۰,۲۷۸ دستگاه رسیده است ولی بااین‌وجود، همچنان با اختلاف زیادی در پس مدیران خودرو قرار دارد. ارزان‌ترین محصول کرمان موتور یعنی جک J4 با ۲۳,۴۸۸ دستگاه، بیشترین تولید را داشته درحالی‌که در رتبه‌های بعدی پیکاپ کی‌ام‌سی T8 با ۱۱,۶۴۷ دستگاه و جک S5 با ۱۱,۱۰۷ دستگاه قرار دارند.

۳-گروه بهمن

تولید: ۴۶,۳۰۳ دستگاه

گروه بهمن که با زیرمجموعه‌های خود، سیبا موتور و بهمن دیزل در بخش خودروهای سنگین هم حضور بسیار جدی و پررنگی دارد، سال گذشته مجموعاً ۴۶,۳۰۳ دستگاه خودرو تولید کرده که نشان از افزایش ۲۴ درصدی نسبت به تولید ۳۷,۴۲۱ دستگاهی سال ۱۴۰۱ دارد. فقط نیمی از تولید گروه بهمن یعنی ۲۳,۱۴۷ دستگاه به خودروهای سواری اختصاص داشته و تولید وانت‌ها شامل کارا و کاپرا ۱۶,۲۳۶ دستگاه بوده است. پرفروش‌ترین خودروی سواری این شرکت در سال ۱۴۰۲ فیدلیتی با تولید ۱۴,۹۷۲ دستگاه بوده است. گروه بهمن طی سال گذشته همچنین مجموعاً نزدیک به ۶ هزار دستگاه کامیونت، کامیون و کِشنده هم تولید کرده است.

۴-آرین پارس موتور

تولید: ۱۲,۹۴۳ دستگاه

آرین پارس موتور هم مثل گروه بهمن در دو بخش خودروهای سواری و خودروهای سنگین (آرین دیزل) فعال است. این شرکت اما در بخش سواری تنها یک خودرو یعنی کراس‌اوور لاماری را مونتاژ می‌کند. آرین موتور در سال ۱۴۰۲ مجموعاً تولید ۱۲,۹۴۳ دستگاهی را ثبت کرده که افزایش ۱۲۰ درصدی را نسبت به ۵,۸۹۳ دستگاه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. از این تعداد، ۹,۴۴۴ دستگاه لاماری بوده و مابقی (۳,۴۹۹ دستگاه) به کامیونت‌های جک و کامیون‌های شکموتو اختصاص داشته است.

۵-فردا موتور

تولید: ۸,۲۶۲ دستگاه

فردا موتور با مونتاژ سه خودرو شامل کراس‌اوورهای SX5 و T5 و مینی‌ون سوبا M4، تنوع محصولات بیشتری نسبت به آرین پارس موتور دارد اما بااین‌حال، در سال ۱۴۰۲ تولید کمتری برابر با ۸,۲۶۲ دستگاه داشته که البته ۳۵ درصد نسبت به تولید ۶,۱۰۹ دستگاهی سال ۱۴۰۱ بیشتر شده است. پرفروش‌ترین محصول این شرکت، کراس‌اوور SX5 با تولید ۴,۶۶۰ دستگاه بوده و پس‌ازآن T5 با ۳,۰۰۸ دستگاه قرار دارد. فردا موتور به‌تازگی تولید سدان ۵۱۱ یا همان چانگان آلسوین را هم از سر گرفته و بنابراین انتظار می‌رود طی سال جاری تولید بیشتری نسبت به سال ۱۴۰۲ داشته باشد.

۶-گروه ماموت

تولید: ۶,۰۶۶ دستگاه

گروه ماموت هم که در حوزهٔ تولید خودروهای سبک و سنگین فعال است، در سال ۱۴۰۲ مجموعاً موفق به تولید ۶,۰۶۶ دستگاه خودروی سواری، پیکاپ، کامیونت، کامیون و کشنده شده است. از بین تولیدات این شرکت، وانت کلوت با ۳,۹۷۰ دستگاه، بیشترین سهم را داشته درحالی‌که از کراس‌اوور تیارا تنها ۵۷۵ دستگاه تولید شده است. این گروه همچنین در سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۱,۵۲۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده تولید کرده است.

دیگر خودروسازان خصوصی

تولید: ۱۴,۳۲۱ دستگاه

بخشی عمدهٔ تولید خودروی بخش خصوصی در کشورمان یعنی ۲۹۲,۵۳۰ دستگاه معادل ۹۵ درصد توسط این شش شرکت مذکور صورت گرفته و سهم دیگر خودروسازان خصوصی کوچک در بخش خودروهای سبک و سنگین، مجموعاً ۱۴,۳۲۱ دستگاه بوده است. ازجملهٔ این شرکت‌ها می‌توان به گروه مایان (تولیدکنندهٔ کامیون‌ها و کامیونت‌های دیما) با ۲,۳۲۸ دستگاه و دیار خودرو (تولیدکنندهٔ کراس‌اوور تیگارد X35) با ۱,۲۰۹ دستگاه اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1448 ديدگاه)

    چطور یک خودرو ساز با فروش ۱۰ هزار خودرو هنوز زنده است
    با فروش دو سه برابر قیمت اصل خودرو سودی حاصل میشه به اندازه فروش ۵۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو
    و هچنین زدن از خدمات پس از فروش

    موافقم 80
    مخالفم 2
    1. آرمان

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (116 ديدگاه)

      مالک بهمن خودرو شرکت کروز هست که سهم دار اصلی پارس خودرو و سایپا و همچنین ایران خودرو هستش و فردا موتورز هم زیز مجموعه ایران‌خودرو هستش،تصمیم گیران اصلی این مجموعه ها هم به چند نفر خاص محدود هستش که کاملا توسط تصمیمات دولتی مثل ارز به نرخ بانک مرکزی برای واردات و وام های ارزی کلان و دور زدن قوانین استاندارد و عدم تحقیق و تفحص حساب ها و صورت های مالی،حمایت میشن

      موافقم 24
      1. گاس فرینگ

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (340 ديدگاه)

        فردا موتور ربطی به ایران خودرو نداره گروه تجاری گلستان متعلق به خاندان گرامی پشتشه که تا همین چندسال پیش شریان اصلی واردات کشور دستش بود (هیوندای، کیا، تویوتا، رنو، جیلی)

  2. کوشا

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    اگه دولت از یه طرف با ممنوعیت واردات خودرو و هزینه ی سرسام آور گمرک باعث ایجاد حاشیه امن و غیر رقابتی برای خودروساز خصوصی بشه، از طرف دیگه جلوی ساخت محصول اقتصادی رقیب خودروسازان دولتی رو بگیره، آیا هنوز این خودروساز خصوصی محسوب میشه؟؟

    موافقم 44
    مخالفم 1
  3. هراکلیوس

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    به غیر از سه شرکت اول یه سوال پیش میاد که ارزششو داره که برای مونتاژ 40 هزار تا خودرو در سال این همه سرمایه وسوبسید وجلو گیری از واردات خودرو و رانت استفاده کرد

    موافقم 36
    مخالفم 2
  4. Mr wrong

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    به فردا موتور رسیدم توقع داشتم بعدیش پس فردا موتور باشه

    موافقم 48
    مخالفم 1
  5. علی جردن

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    کیفیت بالا و خاص بودن اگر میخوای بدون شک برو سراع فردا موتورز

    موافقم 6
    مخالفم 66
    1. Saeed Boroomand

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (537 ديدگاه)

      اگه نخواستیم چی؟

      موافقم 26
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        چرا نمیخوای ؟

        موافقم 3
        مخالفم 13
  6. علی Shelby

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    دولت اگه ماشین های خارجی با قیمت اینا وارد بازار کنه به تعداد زیاد
    مردم میرن اون خارجی هارو میخرن کارخانه هاهم (چه دولتی و چه غیر دولتی) مجبور میشن برای این که خودروشون فروش بره قیمت رو بیارن پایین
    ولی متأسفانه دولت هیچ وقت این کارو نمیکنه چون
    خودش ضرر میبینه

    موافقم 24
  7. Aranmilan

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    خصوصی؟😅😅😅

    موافقم 26
    1. ehsan

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      واقعا، خواستم همین پیام رو بدم شما دادین
      خصوصی تا قیامت خنده
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      موافقم 27
      1. amirkhanzadeh

        ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1034 ديدگاه)

        خودشون سهامدارن یا بصورت پشت پرده دست دارند

        موافقم 18
  8. AMIR GERMAN

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    حیفه گروه بهمن بیاد ماشین چینی تولید کنه😞

    موافقم 11
    مخالفم 6
  9. ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    داش بهمن واقعا بهترین خودروساز داخلی از بین همشونه جدی میگم
    همیشه مزدا تولید میکرد
    نسخه اقتصادی مزدا یعنی بسترن رو تولید میکرد و چینیایی که الان تولید می‌کنه بدک نیستنا!
    فقط مشکل گیربکسشون باید رفع بشه البته فیدلیتی معمولی اصلا ماشین نیست و با ماشین ایرانی فرق چندانی نداره
    ولی دیگنیتی پرستیژ جلوش رو باید تغییر بدن من از نمای عقبش خوشم میاد ولی جلوش باید تغییر داده شه ولی درکل ماشین اسپورتی هست و مخصوص جوانانه ولی گرونه ☹️
    فیدلیتی پرستیژ هم که میگن موتور گیربکس تیگو هشت پرو رو داره و من اون رو از نظر طراحی یه پله بالاتر از تیگو می‌دونم و خیلی قشنگ تره ولی بازم حیف گرونه
    انشاالله که موفق باشید♥️

    موافقم 13
    مخالفم 12
    1. محمد

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1236 ديدگاه)

      بهمن باید هونگچی مونتاژ کنه،در کل بهمن از بین چینی ها هم بهترینو‌ انتخاب می کنه‌.

      موافقم 8
      مخالفم 3
  10. یحیا

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    الفاتحه مع الصلوات

    موافقم 14
  11. محمد

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا به این مونتاژکارهای گرونفروش و به درد نخور نگید خودروساز نمیگید بنز و بی ام و و …ناراحت میشن؟

    موافقم 15
    مخالفم 1
  12. محمد

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    بهمن رو زدن زمین‌.
    بهمن موتور یک زمانی فوق العاده بود.

    موافقم 13
  13. مرتضی

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوست دارم زار زار به حال خودمون گریه کنم😭😭

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا