در این مطلب خواهیم دید که در صورت اجرایی شدن طرح واردات خودروهای کارکرده، طبق تعرفههایی که اعلام شده چه خودروهایی و با چه قیمتی میتوانند در بازار ایران عرضه شوند.
چند وقتی است که بحث واردات خودروهای دستدوم بسیار داغ شده و هرچند هنوز آییننامه آن نهایی و ابلاغ نشده اما از اظهارات مسئولین، تقریباً تمامی ابعاد ماجرا روشن است و به نظر میرسد نهایتاً بتوانیم خودروهای کارکردهٔ وارداتی را در بازار کشورمان ببینیم. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم بهترین خودروهای دستدوم برای واردات به کشور را معرفی کنیم. برای انتخاب این خودروها، سراغ نمونههای کارکرده در بازار امارات رفتهایم و سعی شده با احتساب تعرفه واردات و دیگر هزینهها، قیمت حدودی و احتمالی خودروها با نرخ ۱۴ هزار تومانی درهم در بازار ایران مشخص شود. برای اطلاع از لیست کامل تعرفهها و هزینههای واردات نیز میتوانید به مطلب زیر مراجعه کنید.
همچنین بخوانید: هر آنچه از واردات خودروهای کارکرده و تعرفه و شرایط آن میدانیم
هیوندای توسان مدل ۲۰۱۸
- قیمت حدودی در بازار امارات: ۵۰ هزار درهم
- قیمت با احتساب تعرفه واردات: ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان
- قیمت مدلهای مشابه در بازار ایران: ۳ تا ۴ میلیارد تومان
توسان یکی از محبوبترین کراساوورهای بازار کشورمان محسوب میشود و نمونههای کارکردهٔ آن با قیمتهای بسیار بالایی خریدوفروش میشوند. در بازار امارات اما توسان مدل ۲۰۱۸ از نسل سوم با کارکردی در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار با پیشرانهٔ ۲ لیتری و چهارچرخ محرک، حدود ۵۰ هزار درهم قیمت دارد. این رقم با احتساب درهم ۱۴ هزار تومانی، ۹۵ درصد تعرفهٔ واردات خودروهای ۱.۵ تا ۲ لیتری و ۳۵ درصد هزینههای دیگر، حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود هرچند که بسیار بعید است توسان کارکرده با چنین قیمتی به دست مصرفکنندهٔ ایرانی برسد.
هیوندای سانتافه مدل ۲۰۱۹
- قیمت حدودی در بازار امارات: ۷۰ هزار درهم
- قیمت با احتساب تعرفه واردات: ۲ میلیارد ۲۵۰ میلیون تومان
- قیمت مدلهای صفر کیلومتر ۲۰۱۸ در بازار ایران: حدود ۴.۵ میلیارد تومان
هیوندای سانتافه هم مثل برادر کوچکترش در بازار کشورمان محبوبیت بالایی دارد و نسلهای دوم و سوم آن حضور پررنگی در ایران داشتند اما به دلیل ممنوعیت واردات، امکان ورود نسل چهارم فراهم نشد. بااینحال، در صورت نهایی شدن واردات خودروهای کارکرده، پای نسل چهار سانتافه میتواند به بازار کشورمان باز شود. این نسل در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و با مدل ۲۰۱۹ به بازار آمد. برای پایین نگهداشتن قیمت سانتافه، سراغ اولین مدل نسل چهارم یعنی ۲۰۱۹ رفته و کمحجمترین موتور آن یعنی ۲ لیتری را انتخاب کردهایم تا مشمول تعرفهٔ کمتری شود. چنین نمونهای با کارکردی بین ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر هماکنون در امارات حدود ۷۰ هزار درهم قیمت دارد.
هیوندای اکسنت مدل ۲۰۲۰
- قیمت حدودی در بازار امارات: ۴۵ هزار درهم
- قیمت با احتساب تعرفه واردات: ۱ میلیارد ۴۵۰ میلیون تومان
- قیمت مدلهای مونتاژ ۱۳۹۷ در بازار ایران: ۱.۵ میلیارد تومان
نسل چهارم هیوندای اکسنت برای مدت کوتاهی در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ توسط کرمان خودرو در کشورمان مونتاژ میشد و نسل دوم آنهم با نام ورنا در ایران حضور داشت. هماکنون اما نمونههای کارکردهٔ نسل پنجم یا کنونی این سدان کرهای میتوانند به کشورمان وارد شوند. این نسل از سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه میشود و نمونههای دستدوم آن در بازار امارات بهوفور پیدا میشود. در اینجا ما سراغ اکسنت مدل ۲۰۲۰ با کارکردی بین ۷۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر رفتهایم که در امارات حدود ۴۵ هزار درهم قیمت دارند. هرچند برای این خودرو پیشرانههای زیر ۱.۵ لیتری هم ارائه میشوند اما اکثر نمونههای آن در بازار امارات به موتور ۱.۶ لیتری مجهز هستند و بنابراین مشمول تعرفهٔ ۹۵ درصدی خواهند بود.
کیا اسپورتیج مدل ۲۰۱۹
- قیمت حدودی در بازار امارات: ۶۲ هزار درهم
- قیمت با احتساب تعرفه واردات: ۱ میلیارد ۹۰۰ میلیون تومان
- قیمت مدلهای ۲۰۱۸ در بازار ایران: ۴.۳ میلیارد تومان
کیا اسپورتیج در نسلهای دوم، سوم و چهارم خود بهطور گستردهای به کشورمان وارد شد و مورد استقبال خریداران قرار گرفت. دراینبین اما نسل چهارم که در سال ۲۰۱۵ معرفی و با مدل ۲۰۱۶ به بازار آمد، فرصت حضور کمتری در بازار ایران پیدا کرد و با سد ممنوعیت واردات مواجه شد. بااینحال، هماکنون نمونههای کارکرده فراوانی از این خودرو در امارات با پیشرانههایی از ۱.۶ تا ۲.۴ برای فروش گذاشته شده است. در اینجا ما مدل ۲۰۱۹ با پیشرانهٔ ۲ لیتری را انتخاب کردهایم که با کارکردی بین ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر، حدوداً ۶۰ هزار درهم قیمت دارد.
کیا اپتیما مدل ۲۰۱۸
- قیمت حدودی در بازار امارات: ۴۰ هزار درهم
- قیمت با احتساب تعرفه واردات: ۱ میلیارد ۱۳۰ میلیون تومان
- قیمت مدل های ۲۰۱۸ در بازار ایران: ۴.۱ میلیارد تومان
در بین خودروهای کرهای وارداتی به ایران نام کیا اپتیما زیاد دیده میشد و این خودرو به یکی از پرفروشترین و محبوبترین مدلهای کرهای در بازار کشورمان تبدیل شد. اپتیما هماکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۹ با نام K5 معرفی شد ولی ما در اینجا سراغ نسل چهارم رفتهایم. این نسل هرچند در سال ۲۰۱۵ معرفی شد اما هنوز آنقدرها کهنه نشده و جذابیت خود را حفظ کرده است. در حال حاضر، نمونههای مدل پایینتر این نسل را با کارکردی کمتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر در امارات میتوان با قیمتهای پایین و زیر ۴۰ هزار درهم پیدا کرد که با تمام هزینهها و تعرفه، در ایران میتواند با قیمت کمی بیش از یک میلیارد تومان به فروش برسد.
تویوتا کمری مدل ۲۰۱۸
- قیمت حدودی در بازار امارات: ۷۰ هزار درهم
- قیمت با احتساب تعرفه واردات: ۲ میلیارد ۶۵۰ میلیون تومان
- قیمت مدلهای GLX 2016 در بازار ایران: ۲.۸ میلیارد تومان
هرچند ورود جدی تویوتا کمری به بازار کشورمان با نسل XV30 بود اما نسلی که کمری را واقعاً در ایران سر زبانها انداخت XV40 بود. حضور سدان میان سایز تویوتا در بازار ایران با نسل XV50 هم ادامه پیدا کرد اما نسل کنونی یا XV70 هیچگاه فرصت حضور در کشورمان را نیافت. این نسل در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و نمونههای کارکردهٔ آن در بازار امارت ارزش خود را بهتر از خودروهای کرهای حفظ کردهاند بهگونهای که در مدل ۲۰۱۸ با کارکرد حدود ۷۰ هزار کیلومتر، حدوداً ۷۰ هزار درهم قیمت دارد. همچنین ازآنجاییکه کمری در امارات صرفاً با پیشرانههای ۲.۵ و ۳.۵ لیتری عرضه شده، مشمول تعرفهٔ ۱۳۵ درصدی میشود که با ۳۵ درصد هزینههای دیگر به ۱۷۰ درصد میرسد.
مزدا ۳ مدل ۲۰۱۸
- قیمت حدودی در بازار امارات: ۴۵ هزار درهم
- قیمت با احتساب تعرفه واردات: ۱ میلیارد ۴۵۰ میلیون تومان
- قیمت مدلهای مونتاژ ۱۹۹۷ در بازار ایران: ۱.۸ میلیارد تومان
نسلهای اول و دوم مزدا ۳ سالها پیش در کشورمان توسط گروه بهمن مونتاژ میشدند و با استقبال بالایی مواجه شدند اما تحریمها اجازهٔ حضور نسل سوم این خودروی خوشنام ژاپنی را در بازار کشورمان نداد. نسلهای جدیدتر مزدا ۳ اما در نسخههای سدان و هاچبک در امارات عرضه شدهاند و امکان واردات نمونههای کارکردهٔ آنها وجود خواهد داشت. در اینجا ما آخرین مدل نسل سوم این ماشین یعنی مدل ۲۰۱۸ را در نسخهٔ سدان انتخاب کردهایم که با کارکردی بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر در امارات حدود ۴۵ هزار درهم قیمت دارد. مزدا ۳ با پیشرانههای ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری در این کشور عرضه شده که هردو مشمول تعرفهٔ ۹۵ درصدی میشوند.
مرسدس بنز C کلاس مدل ۲۰۱۹
- قیمت حدودی در بازار امارات: ۸۴ هزار درهم
- قیمت با احتساب تعرفه واردات: ۲ میلیارد ۷۰۰ میلیون تومان
- قیمتمدل های ۲۰۱۴ در بازار ایران: حدود ۴.۲ میلیارد تومان
پس از معرفی خودروهای غیرلوکس مختلف، بهتر است نگاهی هم به یک مدل لوکس داشته باشیم. در این دسته، مرسدس بنز C کلاس میتواند یکی از گزینههای مناسب برای وارد به کشور باشد. البته نسل کنونی این خودرو در سال ۲۰۲۱ معرفی شده و هنوز خیلی جدید است و بنابراین باید سراغ نسل قبلی یا چهارم برویم که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. برای اینکه نمونهٔ انتخابی خیلی قدیمی نباشد، مدل ۲۰۱۹ را برگزیدهایم. برخی از نمونههای دستدوم C کلاس مدل ۲۰۱۹ قیمت بالایی دارند و اگر سراغ نمونههای ارزانتر مدل ۲ لیتری چهار سیلندر C200 برویم، شاهد قیمتی در حدود ۸۴ هزار درهم در بازار امارات خواهیم بود که در کشورمان میتواند به بیش از ۲.۷ میلیارد تومان برسد.
علیرضارنجبر
۱۷ شهریور ۱۴۰۲سلام
یکی بیاد بگه این همه ماشین تولید ووارد میکنند فکری به حال خیابونها وترافیکش کسی می کنه .ورود این همه خودرو واز رده خارج نشدن خودروهای قدیمی معضل ترافیک وآلودگی وبهانه افزایش مصرف وگرانی بنزین به دنبال خواهد داشت شروع ترافیک وحشتناک از ابتدای مهرماه خواهیم دید .لطفا دوستان صاحب نظر راهکار عملیاتی بدهند.مثلا فروش پلاک بجای خودروتاسقف حضور فیزیکی خودرو درخیابونها بیشتر ازاین نشه
مهدی
۲۰ شهریور ۱۴۰۲این طرح خوبه ولی بهتر نیست ماشین هایی به مبلغ۳۰۰ الی۴۰۰ میلیونی هم وارد کنند برای قشر ضعیف جامعه
مهدی
۲۰ شهریور ۱۴۰۲مردم ضعیف توی این طرح هم نیستند
علی
۲۹ شهریور ۱۴۰۲برای مردم ضعیف حتی اتوبوس هم به مقدار نیاز وجود نداره. شما دنبال خودروی شخصی هستید؟!
حسين فياض
۲۹ تیر ۱۴۰۳اتوبوس های موجود هم هر مسیر 25 کیلومتری را یک ساعته می رود.
علی
۲۹ شهریور ۱۴۰۲بزرگی سراسر به گفتار نیست
دو صد گفته چون نیم کردار نیست
این طرح هم میره پیش هزاران طرح اجرا نشده.
الان چند ماهه که قرار خودرو وارد بشه. کو؟
شما فکر می کنید مافیای خودرو میگذاره؟
پژمان
۵ مهر ۱۴۰۲طرف برای چندماه موندن تومافیای خودروپارکینگ مجلس راپرازشاسی بلند کرد،صدهارابط وواسظه یرای چندماه موندن وخدمت به سروران وآبادکردن۷ نسل آقازاده هابعدتوقع دارین خودروئی که ۴۵ سال پیش قراربودمجانی شودراسوارشوید،تماشاهم کافیست
بی نام نامدار
۲۵ دی ۱۴۰۲دوستان آقایون تشنه خدمت به مردم متاسفانه مدتی بود مدل ماشینهاشون افتاده بود و دیگه حال نمیداد.شما تصور میکنید این طرح واردات برای مردم عادی بوده ؟ باور کردید که این خودروها اصلا ربطی به قشر عادی نداره اینجوری دوتا دزد داخلی هم مینونند با آرامش به غارتگریهاشون ادامه بدن وبقول آقایان به صنعت داخلی هم لطمه نمیخوره امیدوارم با واردات این ماشین ها شهوتشون به دنیا بخوابه و فقط،دست از سرمون بردارند آقا ولمون کنید بزارید پیاده بریم فقط بیش،از این مردم رو مثل خودتون فرض نکنید وبزازید فقط راحت باشند