اگرچه این روزها پیشرانههای V12 در حال انقراض هستند اما در طول تاریخ نمونههای بسیار جذاب و چشمگیری از این موتورها ساخته شده که در اینجا بهترینهای آنها را معرفی میکنیم.
هرچند پیشرانههای دوازده سیلندر هیچگاه در بین خودروسازان آمریکایی محبوب نبودند اما اروپاییها مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند و همیشه تعدادی مدلهای لوکس و اسپرت سطح بالا در بین خودروهای ساخت قارهٔ سبز دیده میشد که زیر کاپوت خود که V12 نرم و جذاب داشتند. در طول تاریخ، آلمانیها، ایتالیاییها و بریتانیاییها سرسختترین طرفداران موتورهای V12 بودهاند. با وجود روند کوچکسازی پیشرانهها طی سالهای اخیر، هنوز هم خودروهای انگشتشماری با پیشرانهٔ دوازده سیلندر در حال تولید هستند و ما در اینجا بهترین نمونههای آنها از امروز و گذشته را انتخاب کردهایم. در این لیست از سوپرکارهای قدرتمند گرفته تا سدانهای لوکس حضور دارند.
۱-فراری ۲۵۰ GTO
انزو فراری خیلی زود متوجه شد که موتور V12 مزیتهای ارزشمندی نسبت به نمونههای شش و هشت سیلندر دارد. فراری ۱۲۵ S سال ۱۹۴۷ اولین مدلی بود که به موتور دوازده سیلندر این شرکت مجهز شد. البته این پیشرانه در ابتدا تنها ۱.۵ لیتر حجم داشت. این پیشرانه اما که به نام طراحش، «کلمبو» نامگذاری شد، برای چندین دهه بهطور مداوم توسعه پیدا کرد و در نسخهٔ ۳ لیتری کاربراتوری در سینهٔ گرانترین فراری تاریخ یعنی ۲۰۵ GTO سال ۱۹۶۲ قرار گرفت. این خودرو حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت. موتور کلمبو در آخرین نسخه خود ۴.۹ لیتری انژکتوری شد و سرانجام در سال ۱۹۸۸ کنار گذاشته شد.
۲-فراری دیتونا SP3
فراری و پیشرانهٔ V12 ترکیبی جدانشدنی هستند و موتور دوازده سیلندر F140 به نمادی برای این برند ایتالیایی تبدیل شده است. از این موتور در مدلهای مختلفی از انزو و لافراری گرفته تا پوروسانگوئه و ۸۱۲ استفاده شده است. در طول سالها، این موتور از ۶ لیتری به ۶.۳ لیتری و هماکنون به ۶.۵ لیتری تبدیل شده اما هرگز برای افزایش قدرت سراغ توربوشارژر نرفته و همچنان بهعنوان نمادی از مهندسی مارانلو باقی مانده است. قویترین نسخهٔ این موتور با ۸۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۷ نیوتن متر گشتاور در مدل تولید محدود دیتونا SP3 ارائه میشود و به ردلاین بیش از ۹ هزار rpm میرسد. هرچند شاید آیندهٔ موتورهای V12 تنفس طبیعی فراری نامعلوم باشد اما بدون شک F140 بهعنوان یک پیشرانهٔ افسانهای در تاریخ این شرکت ثبت خواهد شد.
۳-لامبورگینی کانتاش
فروچیو لامبورگینی به این نتیجه رسید که برای رقابت با فراری او هم به یک پیشرانهٔ V12 قدرتمند نیاز دارد. بدین منظور، سراغ جوتو بیزارینی رفت و اولین موتور دوازده سیلندر لامبورگینی متولد شد. این پیشرانه از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۱ با حجمی از ۳.۵ تا ۶.۵ لیتری به تمام محصولات پرچمدار لامبورگینی نیرو بخشید و در طول این سالها با افزایش سوپاپهای هر سیلندر به چهار عدد، سیستم روغنکاری کارتل خشک و سوخترسانی انژکتوری ارتقاء پیدا کرد. یکی از مشهورترین مدلهای تاریخ لامبورگینی که از موتور V12 بیزارینی استفاده میکرد کانتاش بود. در این خودرو پیشرانهٔ دوازده سیلندر لامبورگینی کار خود را به شکل ۴ لیتری با ۳۷۰ اسب بخار آغاز کرد و نهایتاً در کانتاش نسخهٔ بیست و پنجمین سالگرد به ۵.۲ لیتری ۴۵۰ اسب بخاری و چهار سوپاپ در هر سیلندر رسید. مورسیهلاگو سوپرولوچه آخرین خودرویی بود که از این موتور استفاده کرد و نسخهٔ ۶.۵ لیتری ۶۷۰ اسب بخاری آن را در سینه داشت.
۴-لامبورگینی روئلتو
در اوانتادور سرانجام لامبورگینی موتور بیزارینی را کنار گذاشت و یک V12 کاملاً جدید را طراحی کرد. مدل جدید روئلتو نیز از نسخهٔ بسیار اصلاحشدهای از همان موتور اونتادور استفاده میکند که هرچند حجم ۶.۵ لیتری آن حفظ شده ولی حالا ۸۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و به ردلاین ۹,۵۰۰ rpm میرسد. البته در روئلتو این موتور ۱۸۰ درجه چرخانده شده تا امکان نصب گیربکس دوکلاچهٔ جدید در پشت آن فراهم شود. این موتور ۱۷ کیلوگرم سبکتر از نمونهٔ مورداستفاده در اونتادور بوده و نسبت تراکم آن ۱۲.۶ به یک است.
۵-مکلارن F1
هرچند بامو را بیشتر به خاطر پیشرانههای شش سیلندر خطی بینظیرش میشناسیم ولی این شرکت یکی از افسانهایترین موتورهای V12 تاریخ را خلق کرد که در سینهٔ مکلارن F1 قرار گرفت. البته انتخاب اول مکلارن پیشرانهٔ هوندا بود ولی نهایتاً موتور ۶.۱ لیتری V12 بامو با ۶۲۷ اسب بخار قدرت به منبع نیروی F1 تبدیل شد. این موتور شتابی را برای F1 فراهم کرد که هنوز در حد بسیاری از سوپرکارهای توربوشارژ امروزی است و با حداکثر سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت همچنان سریعترین خودروی تنفس طبیعی تاریخ محسوب میشود.
۶-بامو M760i / رولزرویس گوست
با اینکه وقتی صحبت از پیشرانهٔ V12 بامو میشود همه یاد مکلارن F1 میافتیم ولی دیگر موتورهای دوازده سیلندر این شرکت نیز به همان اندازه خاص هستند. N74 آخرین موتور V12 بامو محسوب میشود که در سه نسخه تولید شد. نسخهٔ اول ۶ لیتری توئین توربو بود که در سری ۷ استفاده شد و سپس نسخهٔ ۶.۶ لیتری آن زیر کاپوت نسل قبلی رولزرویس گوست قرار گرفت. بامو دیگر این موتور را در محصولات خودش ارائه نمیکند اما نسخهٔ ۶.۷۵ لیتری آن با ۵۷۰ اسب بخار قدرت هماکنون در رولزرویس گوست، فانتوم و کولینان استفاده میشود.
۷-مرسدس-مایباخ S680
مرسدس قبلاً از موتور V12 بهطور گستردهای در محصولات خود و خصوصاً مدلهای AMG استفاده میکرد اما امروز این موتور را فقط میتوان زیر کاپوت مایباخ S680 دید. این پیشرانه با نام M279، بیش از یک دهه پیش معرفی شد و در طول این سالها معمولاً بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشته است. M279 با ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور در S65 AMG به اوج رسید اما در حال حاضر به دلیل تمرکز بیشتر روی راحتی و نرمی، در S کلاس مایباخ ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
۸-جگوار E تایپ
اولین نسخهٔ جگوار E تایپ در سال ۱۹۶۱ با یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی معرفی شد اما وقتی یک دهه بعد جگوار از E تایپ سری III پردهبرداری کرد، یک موتور ۵.۳ لیتری V12 زیر کاپوت آن قرار گرفته بود. این موتور که تا سال ۱۹۹۷ تولید میشد، در اولین نسخه ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشت. آخرین نسخهٔ این پیشرانه هم ۶ لیتری بود که حداکثر ۳۱۸ اسب بخار قدرت داشت و دههٔ ۹۰ در کوپهٔ XJS استفاده شد.
۹-آستونمارتین One 77
آستونمارتین DB7 خودروی خیرهکنندهای بود اما به دلیل وضعیت مالی نامطلوب شرکت روی پلتفرم اصلاحشدهٔ جگوار XJS ساخته شده بود و پیشرانهٔ V12 آن بانام AE28 در اصل از طریق اتصال دو موتور V6 فورد شکل گرفته بود. البته این موتور هنوز هم مثل یک V12 اصیل عمل میکرد و با ۵.۹ لیتری حجم ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. این پیشرانه بهطور مداوم توسعه پیدا کرد و آخرین نسخهٔ آن را با ۷.۳ لیتر حجم در مدل تولید محدود One 77 دیدیم. البته این نسخه با ۷۵۰ اسب بخار قدرت، تقریباً هیچ اشتراکی با نسخهٔ اولیهٔ AE28 نداشت و توسط کاسورث بهطور کامل بازنگری شده بود. مدلهای امروزی آستونمارتین از یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V12 توئین توربوی جدید استفاده میکنند که بسیار عالی است ولی موتور V12 تنفس طبیعی One 77 برای همیشه یک نماد باقی خواهد ماند.
۱۰-آستونمارتین والکری
کاسورث بهتر از هر شرکت دیگری پیشرانههای V12 دور بالا میسازد و بنابراین تعجبی ندارد که آستونمارتین برای هایپرکار والکری از پیشرانهٔ دوازده سیلندر ساخت این شرکت استفاده کرده است. این پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری اعداد چشمگیری دارد. ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت در ۱۰,۵۰۰ rpm و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور در ۷ هزار rpm. سیستم هیبریدی ساخت ریماک هم ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور به این اعداد اضافه میکند. این قوای محرکهٔ چشمگیر وقتی با شاسی فوقالعادهای با طراحی آدریان نیوی ترکیب شود (که به گفتهٔ آستونمارتین بیش از تمام خودروهای جادهای به خودروی فرمول یک نزدیک است) هایپرکاری را پدید میآورد که هوش از سر انسان خواهد برد.
۱۱-گوردون موری T.50
گوردون موری زمانی که تصمیم به ساخت جانشین واقعی مکلارن F1 گرفت، به دنبال نابترین تجربهٔ رانندگی بود نه اعداد روی داینو. به همین دلیل، او از کاسورث ساخت یک پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی را خواست که بتواند تا بیش از ۱۲ هزار rpm دور بگیرد. بدین ترتیب، یک موتور ۴ لیتری متولد شد که ۶۶۳ اسب بخار قدرت دارد. هرچند گشتاور ۴۶۷ نیوتن متری این موتور چندان زیاد به نظر نمیرسد اما ۷۱ درصد از این گشتاور در دور زیر ۲,۵۰۰ rpm ارائه میشود و T.50 هم تنها ۹۸۶ کیلوگرم وزن دارد. به این ترکیب گیربکس دستی را هم اضافه کنید تا یکی از بهترین سوپرکارهای V12 تاریخ را ببینید.
amir-mr
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بنظرم بهترینشون موتور مکلارن f1 هنوز بعد سال ها میدرخشه و حریف میطلبه
Moein
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲جا داشت از موتور بینظیر پاگانی زوندا هم نام برده میشد
Reza Waffen SS
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲یکی با قلب پولادین BMW و دیگری AMG
NAVID۰۰۹۸
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲آخ بچهها ، یادتون میاد زمانی که استونمارتین وان۷۷ رونمایی شد چه غوغایی به پا شد در رسانههای جهان حتی ایران !
فکر کنم بیش از ۱۰ سال پیش رونمایی شد و برای وقتی که ما خواب آشفتهی امروز هم نمیدیدیم که قرارِ چه بر سر ما بیاید !
Amin
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲کدوم غوغا …. حتی مهندس های شرکت استون هم از ساخت اون ماشین خبر داد نشدن ، بعد شما میگی غوغا …به گرد f12 هم نمیرسید
A
۲۰ تیر ۱۴۰۳پیشرانه ۱۲ سیلندر پاگانی رو بنز میسازه
SFXSuperFast
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲قطعا موتور کلمبو فراری بهترین موتور این لیسته
سال ۱۹۶۲ تونستن از هر لیتر ۱۰۰اسب بکشن بیرون!
عددی ک لامبورگینی چهل سال بعد تو مورسیه لاگو(نسخه عادی و نه سوپرولوچه) هنوز هم نتونسته بود بش برسه!!
گوردون موری موقعی ک میخواست برای اف۱ موتور انتخاب کنه یکی از فاکتورهای اساسی انتخابش این بود ک از هر لیتر ۱۰۰اسب قدرت استخراج کنه(با کاربراتور)، بی ام و با هزار ضرب و زور تو دهه نود (با انژکتور و ECU) بهش دست یافت ۱۰۲ اسب بر لیتر!
…
انزو ۱۱۱ اسب بر لیتر قدرت تولید میکنه
مورسیه لگو سوپرولوچه ۱۰۳اسب بر لیتره (با اینکه چند سال بعد انزو معرفی شد)
حتی اونتادور نسخه اورجینال ۱۰۷ اسب بر لیتره!
فراری پادشاه انجین های V12 تنفس طبیعیه.
مازیار
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲گوردون موری تاکیدی روی نسبت قدرت به حجم نداشت بلکه تاکید روی حداقل ۵۵۰ اسب بخار داشت چون می دونست وزن F1 حدود ۱۱۰۰ کیلو هست و می خواست نسبت قدرت به وزن از ۲ کمتر نباشه
Reza Waffen SS
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲قدرت گوردون موری 654 اسب بخار هستش
مازیار
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲حرف از مک لارن F1 بود رضاجان
گوردون موری حداقل ۵۵۰ اسب می خواست و بی ام و بیشتر تحویل داد
Huracan Performante
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲اینکه لامبورگینی پایبند به موتور ها حجیم و تعداد سیلندر بالا مونده خیلی خوبه کاش فراری هم همینطور میمونپ البته که تکنولوژی جدیده
JDM سابق
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲اونی که از هر لیتر 100 اسب میکشه بیرون گشتاور براش مهم نی. لامبو وزنش بالاست وجود گشتاور واسش ضروریه حتی اگر توانایی اینو داشته باشه از هر لیتر 200 اسب هم بکشه بیرون بازم اینکارو نمیکنه چون برای داشتن گشتاور نیازمند حجم موتور است و وزن زیاد هم نیازمند گشتاور بیشتر.
R@min
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲هیچ کسی قدرت رو فدای گشتاور نمی کنه و بالعکس !!! لامبوها هم هیچ وقت گشتاور بالاتری نتونستن بگیرن. اصولا گشتاور گرفتن تو موتور اتمسفریک خیلی سخت تر از اسب بخار گرفتنه و باز هم موتورهای فراری بسیار بسیار بهترن. در مقام مقایسه تکنولوژی موتورهای تیپو فراری از دل مهندسی فرمول 1 و موتوراسپرت میاد و لامبوها از مشتقات VR6 فولکس هستن. البته که دوازده سیلندر لامبو فوق العاده جذابه اما تیپو توی یه سطح دیگه هست.
فقط موتورهای یونیک و گرون قیمت کازورث هستن که می تونن موتورهای دوازده سیلندر فراری رو شکست بدن که اونام از دل مهندسی فرمول 1 اومدن اما تو بحث دوام و انعطاف از قبل شکست خوردن.
مازیار
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲خوب مسلمه رامین جان اگه بازدهی بالاتر با دوام بیشتر باشه که تمام معادلات صنعتی بهم میریزه
فرقش اینه که شما به هردو مورد اشاره کردی و جناب مهدی دوست عزیز نه، فقط دوام بالاتر
Hamidreza
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲لازم به ذکره که اگه بخوای با این حرفا لامبورگینی رو کوچیک کنی باید بگم که اشتب زدی…
لامبورگینی تنها کمپانی ایه که تو تمام محصولات سوپراسپرتش از انجین های تنفس طبیعی استفاده کرده تا الان، و پرفورمنسشونم نه تنها با سوپراسپرتای هم رده خودش که از انجین های توربوشارژی استفاده میکنن برابره، بلکه بهنترم هست…!! خیلیا میگن پیشرفت فدای اصالت کرده ولی اگه یکم دقت بکنن هیچیو فدای هیچی نکرده و سال به سال پیشرف داشته…
Reza Waffen SS
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بین این همه خوشگل کیو انتخاب کنم 😍
MehdiTurbo
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲فک کن یه کلکسیون از همشون داشته باشی 😍
محمدهادی
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲به له
این مطلب پدال مثل برخی از نسخه های مجله ماشین برای همیشه موندگار ماند
اینا که معرفی شد،بهترین ها و جذاب ترین ها و گردن کلفت ترین ها بودن
این موتورها بعنوان ارتقا یافته ترین موتورهای درونسوز خودروهای خیابانی تا ابد باعث افتخار صنعت خودرون
این کاثورس رو یکی جلوشو بگیره
دست به هرچی میزنه ازتوش یه هیولای بی نقص میاد بیرون🤣🤣🖐️
اینه اون اثر سابقه ی فعالیت های موتور اسپرتی داشتن
دوستان جالبه بدونین یک ارتباط وجود داره بین شرکت های فعال در حوزه خودروهای مسابقه یی و شرکتهای سازنده تسلیحات نظامی
حالا دیگه خودت داستانو برو تا تهش
Hamilton1970
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲خدایان جذابیت❤️
مهدی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بدون شک F140 فراری بهترین ۱۲ سیلندر تاریخ هست چون علاوه بر بازده و رفلکسی که داره از نظر دوام و کارکرد هم قابل قیاس با موتورهای کاسوورث و امثالهم نیست
مازیار
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲چه عدم دوام و کارکردی از موتورهای کاسورث سراغ داری؟
تو محصولات درخشان فورد با مشارکت کاسورث؟
یا تو دنیای فرمول یک؟
بنظر میاد از طرفی علاقه زیاد به فراری و از طرف دیگه دو موتور V12 خارق العاده کاسورث (والکری و T50) اثر خودش رو گذاشته
مهدی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲من نمیگم کاسورث بده اما اینجا حرف از قیاس با شرکتی هست که چه تو ویترین موتور اسپرت که فرمول وان باشه چه تو جاده و شهر به استناد جوایز و کارشناسان بهترین انجین های تاریخ مال خودشه یه نکته مهم دیگه اینه که کازوورث به عنوان یه پیمانکار تو یه پروژه کوچیکی مثل انجین t50 (در قیاس با خودروهای فراری) کمتر هزینه تحقیق و توسعه کرده و همچنین طبیعیه از جهت دوام و کارکرد هم ضعیفتر باشه چون به هر حال نسبت توان به حجم بیشتری هم داره که این خودش یعنی دوام کمتر
مازیار
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲به اعتقاد من هم فراری بطور عام بهترین موتورساز دنیاست اما بطور خاص اون دو V12 کاسورث اومدن و در راس هرم موتورهای درونسوز قرار گرفتن و در حالی که همه دنیا دارن T50 رو تحسین و تمحید می کنن شما کلیاتش رو زیر سوال بردی (در مطلبی راجع به موتورش)
انگلیسی دوست نداری خوب نداری دیگه انکار واضحات چرا؟
بیشتر از پنجاه قهرمانی انگلیسی ها فقط تو فرمول یک و لمان دارن و شما به هیچ می انگاری
مهدی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲طبق کدوم جمله من کازوورث به هیچ انگاشتم؟ 😁 اولا که فراری در کل انجین ساز معتبرترین هست این به کنار . دوماً کازورث اومده واسه یه پروژه ای مثل t50 انجین طراحی کرده به نظر خودت آیا میتونه در حد پروژه والکری مایه بزاره ؟ جوابش نه هست ضمن اینکه این موتورها ذاتا دوربالا هستن و مشخصات قابلیت اطمینان کمتری دارن نسبت به موتورهای معمول
مازیار
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲طبق کدوم جمله من کازوورث به هیچ انگاشتم؟ 😁
شما کاسورث رو به هیچ ننگاشتی منم نگفتم کاسورث گفتم تیمهای انگلیسی (همون که معمولا به هیچ می انگاری😁) وقتی شما گفتی بیشترین افتخار مال فراری هست اما آمار چیز دیگه ای میگه
۳۳ قهرمانی در فرمول یک
در مورد مایه گذاشتن هم بله این مشکل همه برندهای انگلیسی هست که به لحاظ مالی در وضعیت خوبی نیستن و البته خوش شانسی رقبا، چون اگه مشکلات مالی نداشتن که عرصه براشون خیلی تنگ تر از این میشد
مهدی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲خیر . بیشترین افتخار تو فرمول وان متعلق به موتورهای فراری هست و بعد از اون کاسورث. تو انجین های شهری هم که دیگه همه میدونن موتورهای فراری هر ساله درو میکنن جوایز رو
مازیار
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ای بابا چرا همش تکرار میشه؟
درست میفرمائید دوست عزیز
اما منظور من یک برند خاص نبود من کشورها رو مقایسه کردم
Hamidreza
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲مورسیه لاگو: منم که کشکم اینجا…
امین
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بینظیرترین اینها بنظرم موتور کاسورث والکری و انجین شاهکار مکلارن F1 ساخت بی ام و هست.شاهکار مهندسی زمان خودشون هستند
Si
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بدون شک بهترین در تاریخ f1 هست هرچند واقعا صدای t50 بهترین هست پدر و پسر هردو پیست هارو به جهنم تبدیل کردن برای بقیه
بزارید t50 بیاد هیچ ماشینی نمیتونه جلوش مقاومت کنه
F
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲چه اباهتی داره اون سری هفت، همه ماشینای لیست یه طرف اون سری هفت یه طرف.
❤BMW❤
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲فقط شما احساس منو درک میکنی
واقعا دمت گرم
R@min
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲کلا سری تیپو مدرن فراری، هم هشت هم دوازده سیلندر بهترین نمونه های تاریخن.
Tesla
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲روئلتو بهترین پیشرانه این لیست داره ( البته طبیعی هم هست چون از همشون جدید تره ) بدست آوردن ۸۲۵ اسب بخار قدرت از یه پیشرانه تنفس طبیعی واقعا شگفت انگیز ، مکلارن f1 هم واقعا دوست داشتنی هست و بعد از گذشت این همه سال ، هنوز هم طرفدارای دو آتیشه زیادی داره ( مخصوصا تو ایران ) و البته محبوبیتش هم مدیونه پیشرانه ای که ژرمن ها براش ساختن
d1123
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲چیز خاصی نیست در مقابل انجین والکری و حتی F140
GMA
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲روئلتو دقیقا از چه نظر بهترینه؟ 😂😂😂
فقط نسبت قدرت تولیدی بر لیترش را مقایسه کن با شاهکارهای فراری و کاسورث تا همه چیز مشخص بشه
روئلتو: ۱۲۷ اسب بخار بر لیتر
دیتونا SP2: ۱۲۹ اسب بخار بر لیتر
والکری: ۱۵۴ اسب بخار بر لیتر
T.50: ۱۶۷ اسب بخار بر لیتر
حالا کدوم شگفت انگیزه؟ :))
آقای همساده
۱۳ خرداد ۱۴۰۲پراید
Mf1
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲محبوبیت مکلارن بیشتر بخاطر طراحی زیبا و منحصربفردی که داره بدون شک bmw کارش تحسین برانگیزه ولی چیزی که یه خودرو موندگار میکنه بعد از ۳۰ سال طراحییش بعد موتور و رکوردهای که زده و گرنه خیلی از خودرو سازهای امروزی با طراحی *** کلی رکورد زدن ولی دو روزه محو شدن
وی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲پیشرانه والکری ردلاین 11500 داره روئلتو نهایتا 9000 و بیشتر هم به انجین های فرمولا وان شبیهه بنابراین موتور والکری جذاب تر هست
ولی خب موتورf 140 فراری جوایزی گرفته که والکری و روئلتو نگرفتن
ARMAN سابق
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲همه سلاطین یه جا جمعن
Alan.r
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲M297 مرسدس رو فراموش کردید
هیولای نصب شده بر روی CLK GTR
فوردی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲یادمه چند سال پیش که ایتالیا رفته بودم، دوستم مرا به خانه «سانتا وریتی» برد. تو گاراژش ۱۲ مورد از نابترین و کم یاب ترین خودروها بود.
نتونستم جلو خودم بگیرم و سوار فراری gto شدم و با سرعت تو محوطه ویلاش دور چرخیدم. بعد سریع پارک کردم و پریدم پشت فرمون مک لارن اف وان و هم سرعتی رفتم و هم حرکات نمایشی زدم. بعدش لامبورگینی کانتاش و فراری لافراری و بنز اس ال آر رو هم امتحان کردم.
یادش بخیر روز خوبی بود
الان هم سوار بر Quick SR به اون روزا فکر میکنم
Royal Driver
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲درکنار پیشرانه های افسانه ای دوازده سیلندر F140, F133 و پیشرانه کلمبو فراری، موتور ۶۵ درجه تیپو F130 B هم یکی از عالی های دوره خود بود,این نیروگاه بر پایه موتور وی۱۲ تیپو 036 فرمول یک (که توی فراری ۶۴۱ بود) طراحی شد. و اف۱۳۰ توی فراری اف۵۰ قرار گرفت و ۵۱۲ اسب بخار هم خروجی داشت. علنا یک خودروی فرمول یک برای جاده بود و پرفورمنس خالصی رو به راننده انتقال میداد. بهترین وی۱۲ های دیگه هم مثل S70/2 بی ام و هم که اشاره شده، موتور مرسدس M297 هم که توی پاگانی زوندا بود از بهترین ها بود. ولی یک پیشرانه هست که شاید بعضی ها باهام مخالف باشند درموردش بعضی ها هم نه. اون پیشرانه که از نظر من جا داشت که مشهورتر بشه یک جورایی توجه شه، با وجود اینکه توی دوره خودش خیلی گام بزرگی برای موتور وی۱۲ها بود. در دوره ایتالیایی بوگاتی که رومانو آرتیولی رئیس این شرکت (در ۱۹۸۷ از مولشایم فرانسه به مودنا ایتالیا جابهجا شد) بود موتور ۳.۵ لیتری کواد-توربو (۴ توربو) قدرتمند وی۱۲ بوگاتی ساخته شد و توی سوپراسپرت EB110 قرار گرفت. بنظرم ارزش اینو داشت که درمورد این پیشرانه صحبت کنم؛ چون هم این موتور و خود EB110 توی اون زمان بنظر من دیوانه وار بودن از لحاظ مهندسی.
رامتین
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲همچنان موتور F1 برام خیره کننده هست..
GMA
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲همه عالی ولی فقط دو گزینه آخر… شاهکارهای کاسورث
❤BMW❤
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲موتور f1 که ساخت بیامو هست ، فکر کنم حدود ۱۸ گرم طلای خالص توش بکار رفته به خاطر گرما ی زیاد موتور و مقاومت طلا در برابر این گرمای خیلی بالا این موتور تنفس طبیعی ، تونست این ماشین رو به سرعتی برسونه که هیچ ماشینی توی دوره خودش حتی بوگاتی eb110 و جاگوار xj220 هم بهش نمیتونستن برسن
و موتور v12 n74 بیامو که جزو نرم ترین و خفن ترین موتور ها هستن
رضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲دلیل استفاده از طلا در f1بخاطر تبادل حرارتی بالای طلاست و همین الان هم در ماشین های فرمول یک استفاده میشه نه مقاومت طلا در برابر حرارت های بالا
پیام
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲یه جا نیست که بنز نباشه 😂😂😂😂
JDM سابق
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲موتور های کلمبو تو مسابقات نتونستن بدرخشن چون DOHC بودن و سوپرشارژر روتز روشون بود افزایش وزن پیدا میکردن بخاطر همین بخش طراحی و تولید مسابقات به لمپردی سپرده شد لمپردی تنفس طبیعی از نوع SOHC استفاده میکرد که باعث میشد سرسیلندر سبکتر بشه. موتور های لمپردی 7تا پیش رو درب سوپاپشون از بغل میخورد موتورهای کلمبو 5تا پیچ
ولی الان بنظرم بهترین V12,ها متعلق به لامبو باشن چون بیشترین میزان بوست و اسب بخار و میتونن تو حالت اینترنال فابریک تحمل کنن گاها تا بالای1500 اسب بخار و خیلی مورد استقبال تیونر ها قرار گرفتن
R@min
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲به جایگذاری احمقانه و خنده دار توربو و اگزوزشم توجه کنید !! همشون توربو رو پشت موتور میزارن و اگزوز هم اکثرا از زیر موتور میارن بالا که باید تیتانیوم بسیار گرون قیمت استفاده شه که حرارت اطراف موتور و توربو رو تحمل کنه، حالا برداشتن کلی سپر عقبم به کنار. یه چیز هچل هفتی که فقط ماجرای زیاد اومدن حنا و مالیدن در یه جا هست رو تداعی می کنه. در کل موتور ده و دوازده سیلندر نیازی به توربو و وزن و حرارت اضافی نداره چون نتیجه اصلا خوب در نمیاد.
بهترین نمونه توربو دوازده سیلندر فقط برای موتورهای مرسدس هست که توسط پاگانی رو محصولاتش سوار کرد که واقعا اوج هنر و مهندسی هست اون چینش قطعات که به خاطر ساختار خاص اون موتور بود.
Amir Machine
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲از دید من موتور W12 فولکسواگن هم یکی از بهترین دوازده سیلندرهای توربوئه، طراحی این موتور واقعاً شاهکاره
R@min
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲بله اون موتورم عالیه که بخاطر ساختار W شکل جایگذاری توربو خیلی راحت تره.
Mf1
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲از فراری خوشم میاد که خودروهاش طراحی مختلفی داره برعکس پورشه ۵۰ سال طراحیش عوض نکرده هرچند خیلی از کاربرهای پدال راضی هستن از طراحی تکراری پورشه ولی همون کاربرها از طراحی تکراری دیگر خودروسازها ایراد میگیرن
خاص
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲شرکت پاگانی همیشه از پیشرانههای ۱۲ سیلندر استفاده میکرد و میکنه.
بعضی وقتها اون رو مجهز به توربو میکنه
و بعضی وقتها بصورت تنفس طبیعی.
قویترین ۱۲ سلیندر تنفسطبیعیاش که اجازهی تردد در خیابان رو داره ، (Zonda Revo Barchetta) هست که پیشرانهش رو از برادرِ غیرخیابانیِ خودش یعنی (Zonda Revolution) به عاریت گرفت.
قویترین ۱۲ سیلندر توئینتوربو اش هم (Utopia) هست.
(Zonda Revo Barchetta) باید توی فهرست میبود.
Alan.r
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲کاربر( خاص)
موتور های پاگانی هم ساخت مرسدس هستن
نمونهی نصب شده روی زوندا M297 هستش
خاص
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲پدال:
توی توضیحاتِ دیتونا SP3 ، نوشتی SP2.
اصلاح کن.
Radmehr (ایتالیایی فن متعصب)
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بشنو اوای زندگیو تسلافن!
abolfazl poursharif
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲گوردن موری سر تی 50 پنجاه خیلی زحمت کشید از اونجایی هم که سن و سال بالایی داره به چراغ جلو رسید دیگه حال و حوصله طراحی نداشت.
خاص
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲کاربر Alan.r :
(M279 با ۶۳۰ اسببخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتنمتر گشتاور در S65 AMG به اوج رسید)
درحالیکه توسعهی این پیشرانه توسط شرکت پاگانی ، باعث شده قدرت این پیشرانه به ۸۶۴ اسببخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتنمتر گشتاور در پاگانی Utopia رسیده.
برای همین توی مقاله وقتی از این پیشرانه میخواد سخن به میان بیاد ، باید از پاگانی Utopia نام برده میشد.
هرچند خودم بشخصه نسخهی تنفسطبیعیِ همین پیشرانه رو ترجیح میدم
که روی (Zonda Revo Barchetta) نصب شده.
Alan.r
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲کاربر خاص
M279 وM297 دو موتور متفاوت هستن
از نظر حجم ، تعداد سوپاپ و حتی جنس سرسیلندر تفاوت دارن
آرش
۱۱ خرداد ۱۴۰۲انجین هایی که روی ماشینایی نصب میشه که یه عده کمی سوار میشن و بقیه فقط نگاه میکنن ! کاش بیشتر راجع به انجین های پاک ، با دوام ، با صرفه ، یا حتی تیون پذیر مقاله نوشته شه که بقیه از خواب بیدار شن نه اینکه خواب فراری و مک لارن ببینن . یاد حرف فورد سوم افتادم که میگفت فراری برا من مهم نیست کل کارخونش اندازه یک خط تولید من نمیشه ! بیشتر به عوامل موفقیت فورد ، فولکس ، تویوتا ، نیسان ، هوندا ، ب ام دبلیو و … در کسب سهم بازار از تبلیغات تا پرفورمنس و اعتماد باید توجه بشه تا چهار تا امضا که بیشتر برای رو کم کنی بود و هزینه های زیادی برای همه داشت به جز طراحانش ! در نهایت در همه موارد جز صدای اگزوز همه این موتور های v12 مغلوب جارو برقی های تسلا شد اما همچنان تویوتا کرولا میدرخشه ! مردم ما باید راه و رسم کسب سهم بازار رو یاد بگیرن نه این رو کم کنی های تاریخی که هیچکدوم ماندگار نبودن و نیستن ! فقط ارزش کلکسیونی دارن و بس !
بنابراین با کمال احترام بی ارزش ترین مقاله ای بود که میسد از این سایت خوب دید . همین مقایسه رو بین چهار سیلندر ها بگذارید بسیار منطقی تر هست
ریویرا
۱۱ خرداد ۱۴۰۲جزو مقالاتی بود که با هدف جزب کلاینت و بازدید تبلیغ و خالی نبودن عریضه منتشر شد . حق با شماست
آقای همساده
۱۳ خرداد ۱۴۰۲توی چهار سیلندر ها که قطعا بهترینشون m15 مگاموتور هست که روی محصولات سایپا نصب میشه با 8 سیلند که توی 8 تای دیگه صرفه جویی شده
این راه کسب بازاره و صرفه جویی اقتصادی
به قدرتشم ایراد نگیرید ما تو ایران اصلا سر بالایی نداریم که نیاز باشه
آقای همساده
۱۳ خرداد ۱۴۰۲سلام
آقای اشرفی اگه ممکنه روی 16 سیلندر ها و بیشتر هم کار کنید
از اون کلاسیک های باحال تا شاهکار های سالهای اخیر
خیلی ممنونم
یاعلی
همایون
۱۰ بهمن ۱۴۰۲گوردون موری تی پنجاه با اختلاف عاشقانه ترین اثر هنری چهار چرخی هست مه دنیا به خودش دیده تنها نقطه ضعفش اینه که مثل پاگانی یا بعضی سوپر اسپ ت ها یخورده قدینی اون حس دیوانگی رو نداره وگرنه همه چی تمومه