در این مطلب با بهترین پیشرانههای V8 تاریخ آشنا خواهیم شد. در این لیست موتورهای مختلفی از فراری، شورلت، مرسدس بنز، بامو و… را خواهید دید.
هرچند پیشرانههای چهار سیلندر مصرف سوخت مناسبی دارند، موتورهای شش سیلندر خطی و V12 کارکرد نرمی دارند و پیشرانههای پنج سیلندر و V10 از صدای جذابی برخوردارند اما موتورهای V8 در بین خودروسازان و خصوصاً آمریکاییها بسیار محبوب هستند. در سال ۱۹۱۵ کادیلاک ساخت اولین پیشرانهٔ V8 تولید انبوه جهان را آغاز کرد. این یک واحد ۵.۴ لیتری با ۷۰ اسب بخار قدرت بود. سپس الدزمبیل، شورلت و فورد دنبالهروی کادیلاک شدند و در اواخر دههٔ ۳۰ این نوع موتور به شکل گسترده مورداستفاده قرار گرفت. دلیل اصلی محبوبیت موتورهای هشت سیلندر انعطافپذیری بالای آنها بود.
در این پیشرانهها، مهندسان میتوانستند برای دستیابی به قدرت بیشتر از میللنگ تخت استفاده کنند و یا برای بیرون کشیدن گشتاور بیشتر سراغ میللنگ صلیبی بروند. همچنین چیدمان جمعوجور V شکل این موتورها از نمونههای شش سیلندر خطی و V12 کوتاهتر بود و در فضای یک موتور چهار سیلندر جای میگرفت. با این مقدمه سراغ معرفی بهترین پیشرانههای هشت سیلندر تاریخ میرویم.
فلتهد فورد
پیشرانههای V8 در دوران ابتدایی خود بیشتر در خودروهای گرانقیمت استفاده میشدند تا اینکه هنری فورد در سال ۱۹۳۲ موتور فلتهد را معرفی کرد. این یکی از اولین هشت سیلندرهایی بود که در خودروهای ارزانتر ارائه شد. طراحی پیشرفتهٔ میللنگ، روانکاری فشار بالا و بلوک یکتکه فلتهد برای آن زمان بسیار انقلابی بود. این پیشرانه تا دههٔ ۵۰ به فوردهای بیشماری نیرو داد اما سازندگان خودروهای هات رود هم عاشق فلتهد بودند زیرا میتوانستند با بودجهٔ محدودی آن را بکار گیرند.
V8 روور
یکی از بهترین پیشرانههای هشت سیلندر اروپایی موتور V8 روور بود. این موتور از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۶ در بریتانیا ساخته میشد و به خودروهای مختلفی از لندروور گرفته تا TVR و حتی مورگانهای تولید محدود نیرو بخشید. خیلیها نمیدانند که این پیشرانه در اصل توسط بیوک طراحی شده بود. این یک موتور تمام آلومینیومی بود که روی الدزمبیل جت فایر، اولین خودروی توربوشارژ جهان هم نصب شد.
بلوک کوچک شورلت
پیشرانهٔ V8 بلوک کوچک شورلت در سال ۱۹۵۵ متولد شد و در سینهٔ کوروت نسل اول قرار گرفت. بعداً اما این پیشرانه با حجمهایی از ۴.۳ تا ۶.۶ لیتر در مدلهای بیشماری از جنرال موتورز استفاده شد. نسل دوم موتور بلوک کوچک در سال ۱۹۹۲ ارائه شد. این پیشرانه در نسخهٔ استاندارد میتوانست تا ۳۹۰ اسب بخار قدرت تولید کند. نسل دوم بلوک کوچک شورلت هنوز هم برای عرضه بهصورت موتور جعبهای ساخته میشود و بین کسانی که به دنبال اسب بخار قابلاعتماد هستند محبوبیت دارد. سپس در سال ۱۹۹۶ موتورهای کاملاً جدید LS معرفی شدند که نسل سوم بلوک کوچک محسوب میشوند و زیر کاپوت محصولات کنونی جنرال موتورز قرار میگیرند. جدیدترین موتورهای بلوک کوچک که نسل پنجم هستند، به تزریق مستقیم سوخت، مدیریت فعال سوخت و زمانبندی متغیر سوپاپها مجهز هستند.
همی کرایسلر
موتورهای همی کرایسلر از زمانی که برای اولین بار در سال ۱۹۵۱ به بازار آمدند مترادف با قدرت و پرفورمنس شدند تا جایی که برخی آنها را بهترین موتور V8 آمریکایی تاریخ میدانند. چون محفظهٔ احتراق این موتورها به شکل نیمکرهای است اصطلاحاً به آنها همی گفته میشود. البته این طراحی منحصر به کرایسلر نبود ولی پیشرانههای همی این شرکت به خاطر حجم بالا و قدرت زیادی که تولید میکردند شهرت یافتند. کرایسلر در طول تاریخ موتورهای همی نمادین زیادی ساخته است که یکی از آنها موتور ۴۲۶ روی پلیموث باراکودا ۱۹۷۰ بود. طی سالهای اخیر هم نسخهٔ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ ۷۰۰ تا ۸۰۰ اسب بخاری این پیشرانه را در دوج چارجر و چلنجر دیدهایم.
F106 فراری
موتور هشت سیلندر F106 فراری برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ در مدل دینو ۳۰۸ GT4 ارائه شد. این موتور با ۲.۹ لیتر حجم، ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و برخلاف طرح سوپاپ پوشراد متداول در موتورهای آمریکایی، از دو میل بادامک روی سر سیلندر و میللنگ تخت استفاده میکرد. تمام فراریهای V8 تا مدل ۳۶۰ که تولید آن در سال ۲۰۰۵ خاتمه یافت از نسخههای مختلف موتور F106 استفاده میکردند. این پیشرانه همچنین در مدل F40 بهصورت توئین توربو مورداستفاده قرار گرفت. در طول سالها این موتور فراری با تکنولوژیهایی مثل تزریق سوخت الکترونیکی و چهار سوپاپ در هر سیلندر بروز شد و قدرت آن در نسخهٔ تنفس طبیعی به ۴۰۰ اسب بخار رسید.
F136 فراری / مازراتی
موتور F136 برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ به شکل ۴.۳ لیتری با ۴۹۰ اسب بخار قدرت در فراری F430 معرفی شد و در ۴۵۸ اسپشیاله با ۴.۵ لیتر حجم و ۶۰۰ اسب بخار قدرت به اوج خود رسید. مدلهای گرنتوریسمو و کواتروپورتهٔ مازراتی هم از نسخهای از همین موتور استفاده میکردند که بیشتر به خاطر تولید یکی از جذابترین صداهای اگزوز تاریخ شناخته میشدند. در سال ۲۰۱۵ فراری ۴۸۸ GTB با پیشرانهٔ V8 توربوشارژ F154 معرفی شد و به دوران موتورهای V8 تنفس طبیعی مارانلو پایان داد.
V8 FSI آئودی
آئودی دههها است که از پیشرانههای توربوشارژ استفاده میکند اما در سال ۲۰۰۶ در RS4 نسل B8 یک پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 دور بالا با ۴۲۰ اسب بخار قدرت را برای رقابت با بامو M3 معرفی کرد. نسخهای از همین موتور با روغنکاری کارتل خشک در سوپرکار R8 هم مورداستفاده قرار گرفت و تواناییهای آن را بهتر نشان داد. این اولین پیشرانه در خودرویی تولیدی بود که از سیستم تزریق سوخت طبقهای استفاده میکرد. این پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی آخرین بار با ۴۵۰ اسب بخار قدرت در نسل قبلی RS5 استفاده شد.
۴.۴ لیتری V8 بامو
بامو چندین دهه است که از موتورهای V8 در محصولات خود استفاده میکند و موتور ۴ لیتری S65 با ۴۲۰ اسب بخار قدرت در M3 نسل E90 و ۴.۹ لیتری S62 در M5 اواخر دههٔ ۹۰ از بهترینهای آنها هستند. اینها اوج توسعهٔ پیشرانههای V8 تنفس طبیعی بامو بودند اما جدیدترین موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی این شرکت یک شاهکار مدرن است. این پیشرانه در نسخهٔ معمولی بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه برای اولین بار نسخهٔ پلاگینهیبریدی آن در شاسیبلند XM ارائه شده است.
۶.۲ لیتری V8 مرسدس AMG
مرسدس در حال حاضر پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی فوقالعادهای دارد که یکی از بهترین موتورهای هشت سیلندر تاریخ محسوب میشود اما بازهم نمیتوانیم آن را به موتور ۶.۲ لیتری M156 ترجیح دهیم. این موتور ابتدا با ۴۶۷ اسب بخار قدرت زیر کاپوت C63 AMG قرار گرفت و بعداً تقریباً در همهٔ مدلهای AMG از CL63 گرفته تا SL63 استفاده شد. آخرین نسخهٔ این موتور M159 نام داشت و در سوپرکار SLS استفاده شد. این آخرین سوپرکار تنفس طبیعی مرسدس بود.
V8 مکلارن
اولین سوپرکار دوران جدید مکلارن مدل MP4-12C بود که با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو معرفی شد. این موتور ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت که این رقم در هایپرکار P1 به ۷۳۷ اسب بخار رسید. سپس در سال ۲۰۱۷ مکلارن نسخهٔ جدید موتور V8 توئین توربوی خود را با نام M840T و ۴ لیتر حجم معرفی کرد. این موتور در ابتدا ۷۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
1UZ-FE لکسس
موتور ۴ لیتری 1UZ-FE لکسس در سال ۱۹۸۹ با چهار میل بادامک و چهار سوپاپ در هر سیلندر معرفی شد. این پیشرانه برای زمان خود نسبتاً پیشرفته بود و نرمی و قابلیت اطمینان فوقالعاده موجب شهرت آن شد. این موتور که روی خودروهایی مثل سدان پرچمدار LS400 نصب شد، ابتدا ۲۵۶ اسب بخار قدرت داشت اما با اضافه شدن زمانبندی متغیر سوپاپ و بهروزرسانیهای دیگر، قدرت آن در نسخههای بعدی به ۳۰۰ اسب بخار رسید. مثل موتورهای بلوک کوچک شورلت، موتورهای 1UZ-FE هم در وسایل مختلفی از قایقهای موتوری گرفته تا خودروهای مسابقهای آفرودی استفاده شدند.
پردتور فورد
موتور پردتور برای موستانگ شلبی GT500 توسعه داده شد. این یک موتور ۵.۲ لیتری با سوپرشارژر ۲.۶۵ لیتری است که ۷۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این موتور اما با وجود حجم یکسان با پیشرانهٔ وودو GT350، ارتباطی با آن ندارد. پردتور برخلاف وودو از میللنگ صلیبی استفاده میکند که صدای خاص V8 آمریکایی را به آن میدهد. فورد از این پیشرانه با اصلاحاتی در F150 رپتور R هم استفاده میکند.
LT6 شورلت
LT6 را باید بهترین موتور V8 حال حاضر دانست. مهمترین ویژگی این پیشرانه عدم پیروی از رویهٔ فعلی صنعت خودروسازی و رویگردانی از توربوشارژر است. به همین دلیل، LT6 به موتوری تبدیل شده که پاسخگویی فوری دارد، قدرت را بهتدریج در اختیار راننده قرار میدهد و غرشی زیبا از خود ساطع میکند. ردلاین چشمگیر ۸,۶۰۰ rpm و ۶۷۰ اسب بخار قدرت هم از دیگر از ویژگیهای چشمگیر موتور LT6 هستند.
R@min
۷ خرداد ۱۴۰۲لیست درست و کاملی بود اگر وارد جزئیات نشیم و افسوس که دیگه نسل جدید این موتورها در کار نیست. بنظرم موتور هشت سیلندر بهترین ساختار موتوری هست. هم دوام بالایی داره هم قدرت تیون بالا و در مقایسه با 12 سیلندر پیچیدگی و دردسر کمتری داره. از حیث علاقه شخصی هم به ترتیب وودوو و پِرِدِتِر فورد (تلفظ درست انگلیسیش)، F136F فراری و LT6 کوروت رو خیلی دوست دارم.
به شخصه فعلا موتور M178 LS2 مرسدس رو amg black series بهترین موتور 8 سیلندر می دونم. فکر می کنم تنها رقیبش هم موتور LT7 کوروت ZR1 خواهد بود چون بقیه دیگه رقیبی نمیدن.
A.m.A
۷ خرداد ۱۴۰۲بیشترین افسوس اینه که از این به بعد چلنجر ها به جای یه انجین همی خفن با ناله سوپرشارژ قراره تبدیل به یه جارو برقی بزک شده بشن
لعنت به استلانتیس
علی
۷ خرداد ۱۴۰۲قیمت موتور ۳۰۵ و ۳۵۰ جنرال موتورز ( همون بلوک کوچیک) رو مقایسه میکنیم با بقیه موتور ها ، دوام و رکورد کارکرد بدون روغن ! صدای غرور آفرینش ! و از همه مهمتر گشتاور وحشتناک بالا ، که کاش در این مقایسه گشتاور ها هم آورده میشد تا خواننده بتونه مقایسه کاملی داشته باشه ! و در آخر میرسیم به هزینه نگهداری بسیار پایینش که هنوز بعد از چهل سال قابل استفاده و اتکا هست . بقیه هم شاهکار بودن انصافا ، ولی بلوک کوچیک با توجه به این معیار ها که گفتم انصافا بهترین بود !
ARMAN سابق
۷ خرداد ۱۴۰۲خیلی دلم برا M156 میسوزه
حیف اون موتور با اون صدای معرکش که دیگه نیست.
Python
۷ خرداد ۱۴۰۲یه دقیقه فکر کردم منظورت M15 سایپاست
ممد ژانگولر
۷ خرداد ۱۴۰۲موتور همی کرایسلر لامصب عین نیروگاه اتمی میمونه . خوشگلترینشم که هوش از کله آدم میپرونه مال آئودی و مرسدس بنز amg . دلت میخواد موتورشو بکنی بذلری تو ویترین خونت به سلامتیش ۱۰۰ تا درازو نشست بزنی
Scuderia Ferrari
۷ خرداد ۱۴۰۲همشون عالی هستن ولی انجین LT6 شورولت و F136 فراری دلبری میکنن
OM.01
۷ خرداد ۱۴۰۲(اما سازندگان خودروهای هات رود هم عاشق فلتهد بودند زیرا میتوانستند با بودجهٔ محدودی آن را بکار گیرند)
چندین بار درخواست کردم اما جوابی از نویسنده های پدال نشنیدم.
اگه مقدور هست یه مطلب درباره تاریخچه هات راد ها و استریت راد ها و کاستوم ها بنویسید و هر هفته یه مطلب از سایت موتورترند هم تست درایو بزارید. شاید بگید این دسته خودروها طرفدار نداره. بله به طور کلی درسته اما وای به حال اینکه شما بخواهید وارد دنیایی استریت راد ها و هات راد و custom carبشید. وارد شدنش دست خودتونه خارج شدندش دست خداس :)
https://www.barrett-jackson.com/Events/Event/Details/1935-FORD-CUSTOM-TIN-WOODY-180742
خودم به شخصه اینو خیلی دوست دارم
https://www.barrett-jackson.com/Events/Event/Details/1941-LINCOLN-ZEPHYR-CUSTOM-COUPE-241324
R/T
۷ خرداد ۱۴۰۲خیلی خوب بود
Mercedes.benz
۷ خرداد ۱۴۰۲لیست کامل بود ولی M178 و کایوت کجان پس ؟
Alan.r
۷ خرداد ۱۴۰۲لیست کاملی بود ولی جای M178و M155 خالیه
R@min
۷ خرداد ۱۴۰۲باید از مرسدس M113 رو میزاشتن. پدر همه موتورهای قرن 21 مرسدس هست و بقیه واریانت هایی از این موتور هستن.
وی
۷ خرداد ۱۴۰۲مازراتی های 2012 واقعا از نظر صدا و طراحی حرف برای گفتن داشتن
JDM سابق
۷ خرداد ۱۴۰۲LT6 موتور فوقالعاده ای هست
موتور های آمریکایی و اروپایی باهم تفاوت هایی دارن اروپاییا چون اغلب آرایش DOHC دارن سعی میکنن تا جاییکه شده موتور و سبک تر و جمع و جور تر کنن ولی آمریکاییا چون سراسرش تیونر و انجین بیلدر هست پس خیلی سمت تیونینگ میرن بخاطر همین کمپانی مجبوره موتور های قدرتمند و با ساختار مستحکم و تورک بالا بسازه تا عموم رو راضی نگه داره برای اینکه گشتاور بالا بره و وزن موتور پایین بیاد از آرایش OHV استفاده میکنن که اگر مصرف بنزین براتون مسئله ای نیست این آرایش فوقالعاده است این فقط مقدمه بود بریم سراغ بحث اصلی
موتورLT6 مجهز به ۵ تا میل سوپاپه که یکی از اونها وسط موتور و کاره تایمینمگ دو تا پمپ بنزین برای سوخت رسانی بر عهده داره. این معماری از مسابقاتIndy گرفته شده. مثل باقی ال تی ها سیستم ترزیق مستقیم سوخت داره که انژکتور مستقیما به داخل سیلندر پاشش میکنه نه داخل مانیفولد هوا. در کنار هر انژکتور یه واتر جت(کانال آب) وجود داره که خنک کاری انژکتور ها بر اثر حرارت ناشی از مانیفولد دود بر عهده داره. پیستون و شاتون ها ساخت شرکت کاریلو آمریکاست که یکی از بزرگترین و باسابقه ترین بازیگران در آمریکا در تولید لوازم افترمارکت اینترنال موتور های های پرفورمنس و تیونینگ شده هست. نسبت تراکم 12.5:1 به تولید قدرت بیشتر در حالت تنفس طبیعی کمک میکنه شاتون و میلنگ هم فورج ولی سبک سازی شدن که بتونن تولید قدرت بیشتر و افزایش دور موتور کمک کنن. لقب این موتور Gemini (دوقلو) هست چون دوتا تراتل بادی دابل میل سوپاپ برای هر سیلندر و دابل فیول پمپ واسه تغذیه موتور هست روی قطعات موتور نشان موشک حک شده که بعضیها فکر میکنن صرفاً جنبه تجملاتی هست که خیر اینجور نیست. کسایی که مکانیکی کار کردن میدونن رو بعضی از قطعات موتور مثل پیستون یه علامت F یا Front یا نقطه مانندی هست که نشون میده اون قطعه برای بالانس بهتر موتور رو به جلو باشه در LT6 بجای اون علامت از یه طرح موشک استفاده کردن که این طرح روی بلوکه( نشون دادن قسمت جلویی بلوکه) روی کپ میل سوپاپ ( چینش کپ های میل سوپاپ) و کپ یاتاقان های میلنگ قرار داره) قرار داره.
حالا برسیم به مقایسه اش با موتورهای LT و LS یا همون ohv آمریکایی.
همانطور که گفتم آمریکاییا موتوراشون مستحکم میسازن اگر یه مقایسه ای بین شاتون ال تی۶ و بقیه ال اس یا ال تی ها داشته باشیم میبینیم خیلی لاغر تر هستن و حتی میلنگ هم جهت سبک سازی تراش بیشتری خورده. الیاژ سرسیلندر LT6 آلمینیوم T7 319 هست ولی OHV ها T6 356 هست که در برابر حرارت ۳۵۶ قوی تره و بلوکه جفتشون هم همون ۳۵۶ هست
تراکم بالایی که LT6 داره زیاد واسه بوست گرفتن مناسب نیست چون حداکثر قدرت رو NA یا تنفس طبیعی متمرکز شده و در بوست های بالاتر دتونیشن رخ میده. این موتور فوقالعاده است خیلی روش کار شده ولی اگر دنبال قدرت گرفتن و الیاژ و تنوع هستید باید سراغ LS یا LT برید جالب اینجاست LT6 با این همه سبک سازی یک کیلوگرم از LT1 بخاطر ساختار DOHC سنگین تره
موتور های ال اس ال تی واسه قدرت گرفتن و پایداری هیولا هستن هنوز هستن کسایی که از ال اس 3 با بوست بالا و ۱۰۰۰ اسب بخار روی چرخ و اونم با اینترنال فابریک ( قطعات فابریکی مثل پیستون و شاتون و میلنگ و…) برای سالها همچین قدرتی میگیرن و این موتور دووم هم میاره. موتورای LS9 و مدل های ۵.۳ و ۴.۸ و ۶.۰ لیتری که متریال قوی تری دارن که دیگه بماند
چون نسبت تراکم متعادلی دارن شاتون ها تیتانیومی و زخیم و پیستون ها هایپریوتکتیک ولی چون سیلیکون بالایی درشون استفاده شده بسیار مقاوم هستن و هم چنین میلنگ فورج و از همه مهمتر نقطه قوت ال اس Air flow یا جریان هوای سرسیلندر های ال اس هست که بسیار انها را در گرفتن قدرت یاری میکنه مثلاً LS7 فابریک کارخونه سرسیلندر ها پورت و پولیش CNC هستن که عدد فلو ریت هوا در این سرسیلندر بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ CFM هست که عدد فوقالعاده ایه.
یسری توضیحات دیگه هم هست که متأسفانه الان حضور ذهن ندارم
R@min
۷ خرداد ۱۴۰۲وزن LT6 تقریبا 226 کیلو هست !!! نسبت به M159 مرسدس که 206 کیلو هست و وودوو 195 کیلویی، وزن بالایی داره که بخش اعظم این موضوع بخاطر استفاده از بلوک و میل لنگ سنگین تر برای تحمل قدرت و کاهش هزینه ساخت هم هست. البته به ساختار OHV یا DOHC ربطی نداره، آلیاژ بلوک و قطعات و تکنولوژی های موتور وزن رو بالا می برن. تو همین پوشرادها مقایسه کنیم LS7 تقریبا 206 کیلو بود که اضافه کردن تکنولوژی های روز به LT4 باعث شد وزنش به 240 کیلو برسه.
❤BMW❤
۷ خرداد ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/V8-Engine-7.jpg
دیوونه اشم
Royal Driver
۷ خرداد ۱۴۰۲واقعا مطلب خوبی بود، موتورای F136، مرسدس M156 واقعا موتور های V8 بودن که مثلشون ندیدم مخصوصا اون ام۱۵۶ که آ ام گه توسعش داد ثابت کرد وی۸ یعنی چی. ولی خیلی خوب بود به موتور افسانهای ۹۰ درجه مرسدس M119 هم اشاره کنید که واقعا توی دوران خودش فرمانروایی میکرد، چه تو بحث قدرت، چه دوام تک بود. حجم این موتور تو واریانت ها چ سال های از ۴ تا ۶ لیتر حجم داشت. این وی۸ توی دوران طلایی مرسدس هم ساخته شد. که توی انواع مختلف مدلای بالای مرسدس بود مثل 500E W124 و ۳۳۰ اسب بخار هم قدرت داشت. خروجیش کلا از ۳۰۰ تا بیش از ۹۰۰ اسب بخار بود (به کمک توربوشارژ البته) که مدل ۵ لیتری توربوی اون توی مدل مسابقه ای گروپ سی مرسدس C11 بود ۹۶۰ اسب بخار قدرت داشت، موفقیت های زیادی هم کسب کرد. توی مدل مشهور CLK LM هم ارتقا یافتو بصورت تنفس طبیعی ظاهر شد و ۶۰۰ اسب بخار خروجی داد که موتورش با نام GT108B که پایه و اساسش ام۱۱۹ بود شناخته میشد. این پیشرانه M119 یک افسانه به تمام معنا بود.
javadhy
۷ خرداد ۱۴۰۲حضور v8 مکلارن با اینکه انجین خوبی هست
ولی در واقع اشتراکات زیادی با سری vrh نیسان داره
که ازش توی موتوراسپرت استفاده میکرد
البته از mp4 12c تا مدل ها امروزش تغییرات زیادی توش ایجاد شد
و به خصوص توی ۸۴۰ اشتراکاتش خیلی کمتر از قبل شد ولی خب من از دیدنش توی لیست تعجب کردم
هرچند انجین دیوانه واریه
نبودن m113 هم خیلی جای تعجب داشت
انجینی که نسبت به زمانش از m156 هم بهتر بود
M178 هم باید میبود
در مورد هر کدوم از این انجین ها چندین مطلب میشه کارکرد
سری ur تویوتا هم شاید اونقدر معروف نباشه
اونقدرا هم انجین هیجان انگیزی نیست ولی میتونه توی بهترین وی ۸ ها جا داشته باشه به خصوص 2ur gse
مازیار
۷ خرداد ۱۴۰۲چرا از دیدن پربازده ترین پیشرانه V8 توی لیست بهترین پیشرانه های V8 تعجب کردی؟!
صادق
۷ خرداد ۱۴۰۲خوشبختانه یکی از بهترین انجین های ۸ سیلندر جهان ینی انجین دوج چلنجر دیمون با اون صدای شیطانیش وجود داره و هنوز تولید میشه
غول ۸ سیلدر ۶۴۰۰ سیسی
۱۰۲۵ اسب بخاری
چارجر هم همینطور
OM.01
۷ خرداد ۱۴۰۲سلام به دوستان پدال یه سوال فنی دارم.
حالا که بحث انجین هست گفتم اینجا جاش مناسب است. خوشحال میشم دوستان فنی مثل مهدی و آقای R@min اگر اطلاع دارن راهنمایی کنن. نویسنده های پدال هم اگه میدونن یا سایتی میشناسن که چنین مطلبی گذاشته راهنمایی کنن.
خب همونطور که میدونید آمریکایی یعنی V8 ولی خب موتورهای 6 سیلندر هم هست در محصولات آمریکایی. خب همونطور که میدونید اروزنترین آمریکایی که میشه خرید تو ایران شورلت نوا هست که موتور L6 داره.
نتونستم اطلاعات خیلی جامعی تو گوگل پیدا کنم
اما سوالی دارم اونم اینکه آیا کارهایی که برای ارتقا موتور V8 GM350 انجام میشه آیا میشه همونو برای موتور L6 شورلت نوا انجام داد؟
مثلا سرسیلندرهای آلومینیومی سوپاپ بزرگ، پیستونهای تخت( برای افزایش ضریب تراکم) میل سوپاپ خشن و سیستم سوپاپبندی از نوع رولر، پمپ روغن فشار بالا، پیستون و شاتون های فورج کاری شده و هدرزهای بلند، سیستم برق ولتاژ بالا برند MSD سیست کاربراتوری ادلبراک (یا راچسترکوادروجت) دبی بالا میشه روی موتور L6 اجرا کرد؟ اگه میشه با همون هزینه GM350 میشه یا بالاتر؟ اگه نمیشه خب راه ارتقا موتور L6 شورلت نوا چیه؟
ممنون میشم راهنمایی کنید سپاس بیکران.
R@min
۷ خرداد ۱۴۰۲اگر منظورتون از موتور L6 همون 250 هست بشخصه ندیدم تو ایران و فروم های خارجی کسی به فکر تیون این موتور بیوفته نه اینکه موتور بدی باشه بلکه خیلی هم با دوامه اما این هزینه ای که میخوای رو این موتور انجام بدی اونم این بیلد سنگین چرا موتور 305 یا 350 نمیزاری روش یا اصلا چرا از اول نوا 8 سیلندر نخری ؟؟ با این قطعات اگر موتور سالم باشه میشه از 305 بین 200 تا 300 اسب قدرت گرفت.
OM.01
۷ خرداد ۱۴۰۲سلام آقا r@min ممنون بابت پاسختون.
سوالم همین بود که آیا با این لوازم که لوازم تقویت موتور 350 V8هست میشه روی 250 L6 اجرا کرد یا نه. همچنین این بیلد آنچنان سنگین نیست یه بیلد متوسط هست. این لوازم تقریبا قدرت 300 اسبی روی V8 350 پیاده میکنه که بسیار کافی هست هم برای شهر هم برای ریس برای کامارو یا بیوک (درخصوص مناسب بودن در شهر دیفرانسیل و گیربکس بسیار مهمه)
درخصوص تعویض موتور حالا مراحل قانونی رو فاکتور بگیریم از اون ور هزینه ها منطقی نیستش. خب آدم کمی بیشتر خرج میکنه مستقیم میره سراغ بیوک اسکای لارک که V8 هست.
درخصوص نوا8سیلندر تا جایی که میدونم همه نوا مونتاژی ها 6 سیلندر خطی هستن و 8 سیلندر ها فقط نوا کوپه های وارداتی بودن و من به شخصه نمیشناسم کسی بخواد نوا کوپه شو بفروشه. حتی اگر بخواد بفروشه هم قیمتی که میزاره که با منطق جور درنمیاد.
R@min
۸ خرداد ۱۴۰۲برای یه موتوری که نیم قرن عمر کرده اونم تو ایران بیلد سنگینیه اگر اینو 10 15 سال پیش انجام می دادی آره بیلد سنگینی نبود.
حالا نوا و اسکای لارک که یه ماشین هستن. نوا 8 سیلندر هم پیدا میشه اگر از شهرهای دیگه آمار بگیری ولی خب اسکای لارک 8 سیلندر زیاده. البته نوا 6 سیلندر هم اگر سالم پیدا کنی نسبت به قدرتش خیلی سریع تره. خودم 10 سال پیش نوا اولین ماشینم بود خریدم 17 میلیون و اشتباهی که کردم این بود که بخاطر کامارو و موتور مثلا هشت سیلندرش خیلی زود فروختمش و کامارو هم خیلی اذیتم کرد.
reza
۷ خرداد ۱۴۰۲موتور 918 نباید میبود؟ 4.6 لیتری 608 اسب تنفس طبیعی!
دیمن
۷ خرداد ۱۴۰۲به به ردلاین 8600 و670 اسب بخار فقط میتونه کار شورولت باشه وبس
BMW
۷ خرداد ۱۴۰۲اینقدر خوب و بجا هستند که نمیشه انتخاب کرد اصلا همشون خوبن
imanenzo
۷ خرداد ۱۴۰۲موتور f136 فراری با اون غرش گوشنواز و ردلاین دیوانه وار یکی از بهترین موتورهای صنعت خودرو بود.یاد دوران f430 اسکودریا با این موتور به خیر
گورباچف
۷ خرداد ۱۴۰۲2JZ درسته ۶ سیلندره ولی باستی تو لیست میومد😁😁
فرشاد
۷ خرداد ۱۴۰۲چه میکنه یوروپ انجینز
ولی LT6شورلت و هستم
یوسف
۷ خرداد ۱۴۰۲من عاشق موتور v8 رنج روور هستم.
53سال پیش تمام آلومینیوم بوده.
صدای عالی
گشتاور زیاد
سوخت کم
و استهلاک کم
در مورد این موتور بگم که بنده 25ساله دو عدد رنجرور کلاسیک دارم با همین موتور
هنوز که هنوزه تعمیر موتور نکردم….
واقعا عالیه این هیولا
میعاد
۱۰ خرداد ۱۴۰۲پس موتور v8 پورشه کو؟