چشم اندازهفته نامه

بهترین و بدترین خودروهای سال 2023 به انتخاب موتورترند

موتورترند هرسال خودروهای زیادی را آزمایش می‌کند و عملاً هیچ خودروی جدیدی نیست که بتواند از زیر دست کارشناسان این نشریه در برود. حال با پایان سال ۲۰۲۳، با بهترین و بدترین خودروهای این سال از نگاه موتورترند آشنا خواهیم شد.

بهترین خودروهای سال ۲۰۲۳

شورلت ترکس

ترکس خودرویی است که ما را بسیار خوشحال کرد. در بازاری که میانگین قیمت خودروهای نو بیش از ۴۰ هزار دلار است، این ماشین با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار عرضه می‌شود. هرچند خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست و پیشرانهٔ سه سیلندر ترکس می‌توانست نرم‌تر باشد اما این کراس‌اووری جادار با طراحی داخلی کاربردی است و حتی در مسیرهای آفرود هم برای این کلاس خوب عمل می‌کند.

شورلت کلرادو

کلرادو پیکاپی است که حال و هوای هوندا آکورد را دارد. این خودرویی با احساس عالی است که واقعاً خیلی خوب مهندسی شده است. سیستم تعلیق آن برای یک پیکاپ به‌طور شگفت‌آوری خوب تنظیم شده که سواری راحت و درعین‌حال کنترل بدنه‌ای عالی را به نمایش می‌گذارد. کلرادو فرمان‌پذیری خیلی خوبی دارد و پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ آن گشتاور دلپذیری را فراهم می‌کند.

جنسیس GV70 الکتریکی

وقتی جنسیس GV70 الکتریکی معرفی شد، واقعاً انتظار نداشتیم که این‌قدر به آن علاقه پیدا کنیم. پیش‌بینی می‌کردیم این هم یک کراس‌اوور خوب دیگر از جنسیس باشد اما این ماشین با سواری نرم و رانندگی آسان، ما را مجذوب خود کرد. در این کلاس، همهٔ خودروها از آکورا و لکسوس گرفته تا ولوو و کادیلاک می‌خواهند خود را در برابر رقبا اثبات کنند اما جنسیس فقط می‌خواهد خریدار را تحت تأثیر قرار دهد.

کیا EV9

EV9 با سه ردیف صندلی، برد ۴۰۰ کیلومتر و قیمت مناسب برای خودرویی الکتریکی در این اندازه، یکی از بهترین ماشین‌هایی بود که امسال با آن رانندگی کردیم. EV9 از طراحی بیرونی گرفته که علیرغم فرم جعبه‌ای، منحصربه‌فرد است، تا کابین با داشبورد ساده و شیک، انتخاب جذابی برای خریداران خواهد بود. کیا اخیراً پیشرفت قابل‌توجهی داشته اما EV9 این برند را به سطح بالاتری ارتقاء خواهد داد درست مثل زمانی که تلوراید عرضه شد.

ریویان R1T

R1T یکی از آن خودروهایی است که دلمان برایش تنگ می‌شود. این پیکاپ مسیرهای آفرودی که قبلاً فقط در تخصص رانگلر و برانکو بود را به‌راحتی فتح می‌کند و در حالت اسپرت ارتفاع خود را کم کرده و مانند رنجروور رفتار می‌کند. با R1T به لطف شبکهٔ شارژ می‌توان سفرهای جاده‌ای ۱۰۰۰ کیلومتری داشت و تمام وسایل لازم برای کمپینگ را حمل کرد.

فورد موستانگ دارک هورس

هرچند موستانگ GT جدید آن‌طور که انتظار می‌رفت ما را تحت تأثیر قرار ندارد اما دارک هورس ثابت کرد یکی از بهترین خودروهای اسپرتی است که تاکنون با آن رانندگی کرده‌ایم. این نسخه کیلومترها جلوتر از GT است. به لطف کمک‌فنرهای الکترونیکی قابل تنظیم، ترمزهای فوق‌العاده، پیشرانهٔ V8 قدرتمند و گیربکس دستی ترمک، رانندگی‌های تهاجمی با این ماشین بسیار آسان و لذت‌بخش خواهد بود.

لامبورگینی هوراکان استراتو

هوراکان استراتو لذت یک سوپراسپرت مدرن را در قالب خودروهای رالی ارائه می‌کند. هیچ تجربه‌ای شبیه رانندگی در پیست با یک ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی که پشت گوش شما آواز می‌خواند نخواهد بود وقتی بجای هدف گرفتن پیچ بعدی، یک میانبر از مسیر خاکی را انتخاب کنید. این ماشین خارج از آسفالت به‌طور شگفت‌انگیزی قابل‌کنترل است. استراتو خودرویی است که نمی‌خواهید از آن پیاده شوید.

پورشه ۹۱۱ کاررا T

کاررا T هدیه‌ای برای علاقه‌مندان به رانندگی است و به‌سختی می‌توانید خودروی مدرنی به این جذابیت و با این قیمت پیدا کنید. پورشه خودرویی ساخته که در هر سرعتی و هر شرایطی راننده را راضی می‌کند. کاررا T هر چیزی که از یک خودروی اسپرت مدرن نیاز دارید را ارائه می‌کند. با این خودرو یکی از رضایت‌بخش‌ترین رانندگی‌های زندگی‌مان را تجربه کردیم.

بدترین خودروهای سال ۲۰۲۳

مرسدس EQE SUV AMG

این مرسدس در خط مستقیم شتاب واقعاً سریعی دارد اما این کاری است که همهٔ خودروهای الکتریکی قدرتمند انجام می‌دهند. عملکرد نامناسب پدال ترمز EQE AMG باعث حواس‌پرتی هنگام رانندگی در جاده‌های پرپیچ‌وخم می‌شود و بی‌اعتمادی به خودرو را به دنبال دارد. همچنین با هجوم نمایشگرها و خط کمر بالا هم باعث می‌شد حس کنیم خودرو می‌خواهد ما را بخورد. امیدواریم این صرفاً یک اتفاق ناگوار باشد نه نشانه‌ای از آیندهٔ مدل‌های الکتریکی AMG.

وین‌فست VF8

هرگز انتظار نداشتیم یک خودروساز چنین خودروی نیمه‌کاره‌ای را به بازار عرضه کند. البته میدانیم که افراد زیادی روی VF8 کار کرده‌اند و اگر زمان کافی داشتند می‌توانستند خودروی بهتری بسازند اما واضح است که این پروژه مدت‌ها پیش از آماده شدن به‌سرعت به بازار عرضه شده است. به همین دلیل، خودرویی که تحویل داده شده یکی از بدترین خودروهای جدیدی بود که تاکنون آزمایش کرده‌ایم.

مرسدس بنز EQS SUV

با وجود خودروهای الکتریکی ناامیدکنندهٔ زیادی که در بازار می‌بینیم مثل لکسوس RZ یا آئودی Q8 E-Tron، این مرسدس EQS SUV است که عنوان بدترین مدل سال را از آن خود می‌کند. البته این خودرویی جادار و آرام است اما از ترمزهای بسیار بد و هندلینگ ضعیف گرفته تا تحویل قدرت مصنوعی، دینامیک رانندگی عجیبی را شکل داده‌اند. ظاهر EQS SUV هم باعث می‌شود بسیاری از مینی‌ون‌ها کاملاً هیجان‌انگیز برسند.

مزدا CX-90

هرگز فکر نمی‌کردیم روزی مزدا را در لیست بدترین‌ها قرار دهیم. البته CX-90 خوبی‌های زیادی دارد مثل ظاهر جذاب، کابینی در سطح خودروهای لوکس و رانندگی مناسب اما این یک شاسی‌بلند خانوادگی است و وقتی حرف از ویژگی‌های خانواده پسند می‌شود رنگ می‌بازد. صندوق بار و صندلی‌های ردیف سوم CX-90 نسبت به ابعادش کوچک هستند و هرکسی آن شیفتر احمقانه را طراحی کرده باید یک عمر به استفاده از همان شیفتر محکوم شود.

ب‌ام‌و سری ۷

سری ۷ جدید را ناامیدکننده‌ترین خودروی سال میدانیم. گلایهٔ اصلی ما از طراحی بیرونی یا کابین نامتعارف آن نیست بلکه بیشتر به خاطر جزئیات در چنین سدان لوکس گرانی است. دکمهٔ بسته شدن درهای خودکار در جای نامناسبی نصب شده و نمایشگر تاشوی عقب کارایی لازم را ندارد و جلوی دید راننده به عقب را می‌گیرد درحالی‌که حتی خبری از آینهٔ عقب متصل به دوربین هم نیست و برای دیدن پشت خودرو باید در بین ۴۴ منوی سیستم iDrive بگردید تا بتوانید نمایشگر عقب را جمع کنید. اگر می‌خواهید هرروز از خودرو آزار ببینید، سری ۷ بخرید.

جنسیس G80

هرچند نسل جدید G90 نشان از پیشرفت فوق‌العادهٔ جنسیس دارد اما G80 که در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد نشان می‌دهد این برند چند سال پیش کجا بوده است. G80 سواری پرتکان و متلاطمی دارد و با دست‌اندازها با خشونت برخورد می‌کند درحالی‌که G90 سواری فوق‌العاده‌ای دارد. این یعنی جنسیس می‌تواند و باید G80 را با استفاده از جدیدترین مهارت‌های خود بروز کند.

نیسان پث‌فایندر

پث‌فایندر با ظاهر زیبا و امکانات مناسب، در نگاه اول ناامیدکننده به نظر نمی‌رسد اما پیشرانهٔ این شاسی‌بلند ژاپنی سروصدای زیاد و مصرف سوخت نه‌چندان خوبی دارد و هرچند کنترل بدنهٔ آن مناسب است اما کیفیت سواری روی آسفالت خراب ضعیف خواهد بود درحالی‌که فرمان سفت هم هندلینگ نامناسب خودرو را ضعیف‌تر می‌کند. همچنین پث‌فایندر جدید روی همان پلت‌فرم نسل قبلی ساخته شده و این زیرساخت قدیمی خود را نشان می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۹ دیدگاه‌ها

  1. اشکان

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    هر چی هستند از خودرو های مزخرف و فرغون ویرانخودرو
    بهترن مثلاً از بهترین فرغون ایران مثل ، دنا پلاس اتوماتیک ارتقاء یافته یا ، ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای ارتقاء یافته با اون اسم های طولانی و مزخرف شون.

    موافقم 69
    مخالفم 10
    1. AydinRazi

      ۱۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      رو همه‌چی یا پلاس میزارن یا ارتقا یافته
      ۳۰۰ میلیون گرونتر میفروشن به مردم

      موافقم 38
      مخالفم 1
  2. شهروند معمولی

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام
    قابل توجه مسئولین و خدمتگذاران به مردم و میهن ایران اسلامی ،
    بخدا ما به همین بدترین ماشین ها هم راضی هستیم ،خواهشمندم اقدامات لازم را مبذول فرمائید ،

    موافقم 35
    مخالفم 8
    1. Mahdi

      ۱۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اگه این ماشینا رو منتاژ کنن که ابروی بی ام دبلیو،مزدا،مرسدس،نیسان،جنسیس میره

  3. Ahmad

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (71 ديدگاه)

    احساس میکنم انتخاب ها نه از روی تعصب بلکه نژادپرستانه بوده

    موافقم 20
    مخالفم 6
  4. محمدحسین

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اینایی که به نظراتی که میگن این ماشینا از تولیدات داخلی خیلی بهترن نفی میدن کی و چی هستن دقیقا؟!!
    حرف حق سوزش داره براشون مثل اینکه
    خودشون ترجیح میدن دانا پلاس اتوماتیک سوار بشن یا یکی از این به ظاهر بدترین خودروهای سال؟

    موافقم 17
    مخالفم 2
  5. حمید رضا طباطبایی

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آشغالتر از محصولات دو تا لگن ساز تو دنیا وجود نداره و نخواهد داشت.

    موافقم 16
    مخالفم 2
  6. Mercedes amg

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (958 ديدگاه)

    سری ۷ برقی بده
    Eqs و eqe بد هستن
    E-tron. هم بده
    روشن نشده وگرنه میگفتن تایکان هم بده
    کلا آلمانی بده
    جالبیش اینه حتی یدونه آمریکایی هم تو بدترینا نبود!
    ولی تو بهترینا از ۸ تا ۴ تاشون آمریکایی بود!!!
    سری ۵ جدید نمیتونست تو بهترینا باشه؟
    جالبیش اینه موتورترند یک مجله آمریکایی هست!
    چقدر اتفاقی و جالب 😅
    متاسفانه آمریکایی ها صاحب رسانه هستن و خوب از این قضیه سواستفاده میکنن
    بعد به آلمانیا میگن ن.ژ.ا.د پ.ر.س.ت

    موافقم 25
    مخالفم 6
    1. رضا نادری

      ۲۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      توهم زدی دوست عزیز، این که ماشین آمریکایی کجای لیست باشه هیچ تفاوتی برای این مجله ایجاد نمیکنه این مجله سهامدار هیچ خودرو سازی نیست، یه مجله به این بزرگی مثل شما و دیگر مردم جهان سوم نیست که تعصب کشور خاصی رو بکشه، لطفاً بزرگ شو!

      موافقم 1
      مخالفم 1
  7. فندق

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (722 ديدگاه)

    با بهترینش تا حد خیلی زیادی موافقم
    تقریبا همشون عالی هستن
    منتهی بنظرم eqs و سری 7 اصلا نباید تو لیست بد ترین ها میبودن مخصوصا سری 7
    چون مانیتور جلو دید راننده رو موقع دیدن عقب میگیره پس بدترین خودروی ساله؟؟؟ جوک خوبی بود

    موافقم 11
    مخالفم 2
  8. Mahdi

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ولی خدایی با هوراکان حال کردم👍

  9. Amir

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اکثر خودروها ، دچار مشکل هندلینگ بودند. متاسفانه خیلی کمتر میشه خودرویی برقی با هندلینگ متعادل دید.

  10. دیمن

    ۲۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (155 ديدگاه)

    بی ام و که کلا از اصالت خودش فاصله گرفته، فقط شورولت کلرادو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا