با تصمیمگیری درست میتوان از فرصت همکاری با چین بهنفع مشتری ایرانی استفاده کرد اما این کار پیشنیازهایی دارد.
رشد بیسابقه صنعت خودروی چین غیرقابل انکار است. این کشور برای رسیدن به اهداف تجاریاش از تمام ابزار اقتصادی و سیاسی استفاده کرده تا به تمام بازارهای موجود دسترسی داشته باشد. ایران هم یکی از همین بازارها به شمار میرفت که اتفاقا تشنه ورود محصولات جدید بود و راه را برای گسترش چین در خاورمیانه باز کرد. برای اطلاع بیشتر از این موضوع مقاله «چین چگونه خلا صنعت و بازار خودروی ایران را پر کرده است؟» را مطالعه کنید.
البته که ورود چینیها به بازار ایران فراتر از واردات خودرو بود؛ امضا قراردادهای گوناگون در حوزههای صنعتی گوناگون مانند خودرو روابط این دو کشور را عمیقتر از همیشه کرده است. در خود صنعت خودرو هم چین تنها خودرو وارد نمیکند بلکه در تلاش است تا با خودروسازان داخلی هم همکاری داشته باشد. پیشبرد این هدف بیشک برای صنعت خودروی بیسامان ایران هم مزایایی خواهد داشت: فناوری را وارد کشور خواهد شد و در پی آن تولید افزایش پیدا خواهد کرد. اما آیا افزایش تولید نیاز کنونی بازار ایران به شمار میرود؟ افزایش همکاری صنعت خودروی دو کشور چه مزایایی برای مشتری ایرانی خواهد داشت؟ برای پاسخ به این سوالها بهتر است نگاهی دقیقتر به مسئله داشته باشیم.
همکاری بیشتر
درحالیکه چین در مرحله آغازین همکاری خود با ایران به موفقیت رسیده و صادرات خوبی داشته است اما در دو سال اخیر مسیر خود را کمی تغییر داده و روی ایجاد همکاری با خودروسازان ایرانی تمرکز کرده است. امضای قرارداد میان دانگفنگ و ایران خودرو یکی از نمونههای افزایش این همکاری به شمار میرود. در بازار امروز کشور ما، محصولات چینی در جایگاهی بالاتر از خودروهای ایرانی قرار گرفتهاند؛ پس افزایش این همکاریها باعث ورود فناوری شرکتهای چینی به داخل کشور میشود که میتواند زمینه را برای بهبود کیفیت محصولات داخلی باز کند.
مشخصا این مسئله مزایا و معایبی دارد که در ابتدا به مزایای آن میپردازیم. از جمله مزایای همکاری خودروسازان چینی با خودروسازان داخلی بر سر تولید میتوان به انتقال دانش، اشتغالزایی و کاهش وابستگی به واردات اشاره کرد.
سود ایران و چین
با افزایش تحریمها، شرکتهای غربی به سرمایهگذاری در ایران پایان دادند و با این حرکت، تمام نمایندگیهایشان را هم فراخواندند و فناوری را با خود از کشور بیرون بردند. روند دوری از دنیا باعث عقب ماندن صنعت خودروی ایران شد (البته که عوامل قدرتمند دیگری هم دخیل هستند) و خلائی در بازار کشورمان ایجاد کرد که لطمه نهایی را به مشتری ایرانی زد. با این همه، ورود چین به بازار ما بهعنوان یک کشور خارجی ناگزیر حجمی از فناوری را با خود بههمراه میآورد که میتوان از آن استفاده مفید کرد و جهشی مثبت داشت.
درنظر بگیرید که صنعت خودروی چین بهخودیخود احتمالا سریعترین نرخ پیشرفت را نسبتبه سایر کشورها به خود دیده است. هماکنون چینیها پرچمداران ساخت باتری در جهان به شمار میروند و سرمایهگذاری کلانی در بخش خودروهای برقی کردهاند. محصولاتشان هم بهتازگی جای خود را در بازار کشورهای توسعهیافته باز کرده است.
ایجاد همکاری میان خودروسازان ایرانی-چینی میتواند روند تولید را افزایش دهد و از این رو باعث افزایش شغل گردد. با افزایش فناوری و داخلیشدن قطعات موردنیاز خودروسازی، احتمالا نیاز ایران به واردات همین قطعات از چین کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما به شرطی که ایران تمرکز خود را روی قطعهسازی بگذارد. برای درک بهتر این مطلب بهتر است مقاله «چرا ایران بیشتر از ترکیه به ساخت خودروی داخلی اصرار دارد؟» را مطالعه کنید.
البته که بخش اعظم سودآوری از این معامله به شرقیها خواهد رسید. چین با افزایش صادرات خود به ایران به بازار پرتقاضای خودروی کشور ما دسترسی دارد. بازاری که مردمش متقاعد شدهاند برای دسترسی به اجناس باکیفیت باید مبلغ گزافی را بپردازند. مشارکت شرکتهای چینی در ساخت خودروهای داخلی جای پای آنان را در کشور تقویت میکند. چینیها میتوانند با تولید قطعات محصولات خود از طریق خودروسازان داخلی یا حتی مونتاژ خودروهایشان در ایران، از هزینه صادرات خود بکاهند. در کنار همه اینها، دسترسی آن به منابع غنی ایران احتمالا برگ برنده اصلی این کشور است که تنها با عمیقتر کردن روابط حاصل میشود.
نمونههای موجود
هماکنون دو خودروسازی ایرانخودرو و سایپا همکاری خود را بهترتیب با دو خودروساز چینی سایک موتور و دانگفنگ آغاز کردهاند. همکاری سایپا روی تولید شاهین تاثیرگذار خواهد بود. ایرانخودرو هم برای تولید دنا پلاس و احتمالا محصولات آینده دیگر با دانگفنگ همکاری خواهد کرد.
و اما سهم مشتری ایرانی
قاعدتا زمانی میتوان یک محصول را موفق تلقی کرد که فروش خوبی داشته باشد و مشتری از آن راضی باشد. هرچند تولیدات نسبتبه سالهای گذشته افزایش یافته اما کیفیت تغییری نکرده است و این موضوعی آشنا برای ما مردم ایران به شمار میرود. آنقدر در مقالههای پیشین به این موضوع اشاره کردهام که دیگر مجالی برای آن نمیبینیم. تنها به یادآوری این مورد بسنده میکنم که سود تولیدکننده در سود خریدار است. اگر سازندهای چه در زمینه خودرو یا هر صنعت دیگری، بخواهد به سود مناسب دست پیدا کند مجبور است محصولی را ارائه دهد که «نیاز» مشتری را برآورد کند.
هرچند با نگاه به استانداردهای بینالمللی میتوان گفت محصولات داخلی فاقد راحتی درخور دانست اما هنوز هم برای اقدام دیر نشده است. حضور چین در کشور میتواند بهانه خوبی برای اعتلای کیفیت خودروهای مملکتی باشد که مردمانی خودرودوست دارد و شاید در شرایط مناسب میتوانستند به یکی از قطبهای خودروسازی تبدیل شوند. هرچند روند ارائه محصول بیکیفیت و کنترل بازار برای فروش بیشتر ادامه دارد اما از آنجا که بازار هدف محصولات داخلی قشر ضعیف و متوسط جامعه محسوب میشود، دیر یا زود خودروسازان مجبور به تغییر رویه خواهند شد؛ چراکه با نگاهی به تجربه چند دهه اخیر و توان اقتصادی مردم در آن، خبری از افزایش خرید خودرو توسط مردم عادی نخواهد بود؛ و صد البته در وضعیت کنونی ما، این مردم طبقات پایین و متوسط هستند که نیاز به نگهداری و اندیشهجویی دارند.
چالشها
هرچند ورود فناوری را از مزایای این همکاری دانستیم اما حقیقت آن است که این مورد به خودیخود به دست نمیآید. ورود تکنولوژی نیازمند هوشیاری طرف ایرانی و بهکارگیری همکار چینی برای ایجاد یک همکاری برد-برد است. هرچند در این مقاله به صنعت خودروی ایران بهعنوان یک واحد نگاه کردیم و باور دارم همین مسئله درست است اما رقابت داخلی دو خودروسازی ایرانخودرو و سایپا هم روی مسئله تولید داخلی تاثیر میگذارد. هرچند انگار که این دو خودروساز بیش از آنکه با هم رقابت کنند، به یکدیگر در برابر مشتریهایشان کمک میکنند!
افزایش همکاریهای دو کشور چین و ایران چه در زمینه واردات و چه در زمینه تولید «میتواند» برای تنها گروهی که در این مقالههایم برایش ابراز نگرانی میکنم یعنی مشتریان ایرانی مفید باشد اما این سودآوری در گرو همکاری درست و هدفگذاری صحیح صنعت است.
شکی در این نیست که بازار خودروی ایران به خودروهای بیشتری نیاز دارد اما تنها افزایش بیبرنامه ثبتنام خودرو و هدفگذاریهای ناشیانه برای ارائه محصولات داخلی باعث شلوغتر شدن خیابانها شده است. برای درک بهتر این موضوع مقاله «چرا خیابانهای کشور شلوغ تر از قبل شده است؟» را مطالعه کنید. نکته این است که برای پیشرفت در این حوزه، لازم است خودروسازان ما به تولید و تجارت به چشم یک معامله نگاه کنند نه یک مسابقه. مشتری به عرضه بازار واکنش نشان میدهد؛ پس این تولیدکننده است که میتواند عکسالعمل آن را تحتتاثیر قرار دهد. اگر این مسابقه بیپایان که نتیجهای جز تخریب صنعت ایران ندارد بهزودی به اتمام نرسد، ضررهای آن شامل حال همه ما خواهد شد. از نگاه شما چگونه میتوان خودروسازان را به افزایش کیفیت ترغیب کرد؟ چگونه میتوان حق گمشده مشتری را در این معامله پیدا کرد؟ از شنیدن نظرات شما خرسند خواهیم شد.
ALPINA
۸ فروردین ۱۴۰۳واردات ماشین های چینی خوب برا ایران خیلی به صرفه تر و بهتر هستن و مردم ایران هم با توجه به اپشن هاشون و قیمت خوبشون اونارو انتخاب میکنن و هر ماشین چینی و ماشین هایی که از شرق آسیا وارد ایران شده تا کنون تقریبا موفق ظاهر شده اگه یادتون باشه همین ماتیز خودمون که سال 1998 تولید شروع شد و بین سال های 83 تا 89 توسط کرمان موتور تولید شد چقدر محبوب مردم ایران بود الان قضیه ماشین های چینی برای کشور های ما هم همین شده و ماشین هایی مثل :
جک S5. ،چری آریزو 5/ 6 GT ، فونیکس تیگو 8 پرو / پرو مکس ، KMC T8. ، فیدلیتی جاشون رو تو دل مردم ایران باز کردن و خودرو چینی ها هم از این فرصت استفاده کردن و ماشین هاشون رو به ما میدن !!.
علی
۸ فروردین ۱۴۰۳این همکاری میتونه به نفع دو کشور باشه مخصوصا ایران که تحریم خیلی روش تاثیر داره علاوه بر خودرو ایران میتونه تو همه جای اقتصاد چین حساب باز کنه اگه عاقل باشه البته چشم انداز روشنه چون تحریم ها همیشه هست
parhamiof
۹ فروردین ۱۴۰۳داداش بحث این حرفا نیست.ما یه صنعت نصفه و نیمه ای داریم،نه تولید کننده کاملیم نه وارد کننده کامل نه هردو.این انگلی که اسمش صنعت خودروسازیه داره تغذیه میکنه و سودشم میرسونه به اونی که باید برسونه وگرنه هممون میدونیم که به راحتی میشه این انگل رو جدا کرد.
چین نیومده کمک ما چین داره ایرانو تبدیل به یه استان میکنه.
اگر بحث انتقال فناوریه،شرکتای ما سال های سال داشتن با نیسان و مزدا و میتسو و بیمر و بنز کار میکردن چرا انتقال فناوری اون موقع صورت نگرفت؟
ماجرای بنز و ایرانخودرو تا کجا پیش رفت؟
اون موقع چرا بحث گرفتن فناوری نبود؟الان یهو یادشون افتاد باید از چین فناوری بگیرن؟(که نمیگیرن)
البته صنعت خودرو یه نوضوع جدا نیست و وابسته به وضعیت سیاسی ایرانه ته ما به جز چین و روسیه هیچکس رو نداریم و چین صاحب بازار هر دو هست.اگه روابط سیاسی ایران با بقیه کشور ها خوب بود باور کنید یک نفر ایرانی سمت این برندای پلاستیک فروشی نمیرفت و تیرشون به سنگ میخورد.چینم خب باهوشه و از این فرصت استفاده میکنه،تازه بازم ما احساس زیرکی میکنیم!
اون مسئول احمق هم داره دو متریشو میبینه و البته آینده و سود خودشو و میگه حالا بازارو پر کردیم سودم میکنیم … لق بقیه بابا به من چه؟
به قول نوید نگاه موشکافانه نمیخواد چون بوی گند و فکر پشت این کارا داره میاد.
یواش یواش چین داره مثل سلول سرطانی تو وجود ایران نفوذ میکنه و اونوقته که ایران چشم به هم بزنه شده زیردست بی دفاع چین….
Mercedes
۱۳ فروردین ۱۴۰۳تنها امیدواری اینه که از همون اشتباه گذشته درس گرفتن و اینبار میخوان با همکاری چین انتقال فناوری انجام بدن مخصوصا بخاطر پیشرو بودن چین در ساخت خودرو های برقی بر خلاف بنزینی ها
ولی خب بعیده چون به قول شما میخواستن همون موقع از مزدا و نیسان و رنو و … انتقال فناوری انجام میدادن
کیومرث
۹ فروردین ۱۴۰۳به چه قیمتی؟؟ وقتی جاده های ما هیچ استاندارد قابل قبولی ندارند و سالانه هزاران نفر و به کام مرگ میکشند و خودروهای فرسوده اسقاط نمیشن چه فرق میکنه ماشین چینی وارد بشه یا ژاپنی….هر روز هم وضع ترافیک و الودگی هوا بدتر میشه…مافیای خودرو اجازه نمیده مترو گسنرش پیدا کنه
شهروند ایرانی
۸ فروردین ۱۴۰۳شما یه نمونه بگو که چین به کشوری فناوری انتقال داده باش چون قیمت که چینی دارن ارزون سودش تو فروش مونتاژ نه انتقال فناوری ولی شرکت ژاپنی کره اروپایی و حتی آمریکا انتقال فناوری دارن البته قیمت بالاتر و خدمات پس از فروش دارن باید در نظر گرفت البته تو خودرو برقی باتری و این مدل چیزا چینی خیلی خوب کارکرده ولی تکنولوژی هم به ما نمیده بع این راحتی ها
Avan
۸ فروردین ۱۴۰۳موافقم.اگر چینی ها جوانمردانه عمل می کردند و محصولات را در ایران تولید واقعی با انتقال فناوری انجام می دادند خوب بود.مثلا اگر به جای پارس و سمند ، آریزو ۵ ( در بازار جهانی ۴۶۰ میلیون قیمتش است) تولید می شد به نفع همه بود.ولی خودروسازان داخلی فقط به فکر چاپیدن مردمند و چینی ها هم سیاست استثمارگونه دارند.
محمد
۸ فروردین ۱۴۰۳مشکل ناجوانمردانه کار کردن حاکمیت و کارتل خودرو داخله با این قوانینشون.
مشکل از طرف چین نیست. بایستی درست دید.
مجید
۹ فروردین ۱۴۰۳برای اینه که اون شرکت کرهای و … دنبال منافع بلندمدت و حضور دائمی هستند، ولی چین و شرکت چینی میدونه که خیلی جا پاش محکم نیست.
JaMsHiD
۸ فروردین ۱۴۰۳پنجاه ساله میخواست تغییر کنه تغییر میکرد .
OMID-LAMBO
۸ فروردین ۱۴۰۳با تصمیمگیری درست میتوان از فرصت همکاری با چین بهنفع مشتری ایرانی استفاده کرد اما این کار پیشنیازهایی دارد.
.
این جمله رو چند بار بخون چون در مورد منفعت و راحتی مشتری ایرانی صحبت نمیکنه
یعنی صنعت فرغون سازی و حتی وارد کننده ها هیچ وقت به نفع مردم و مشتری ایرانی قدم برنمیدارن وگرنه شاهد خودروهای چینی که مثل نقل و نبات ریخته نبودیم و از بنز و بی ام دبلیو و پورشه به کی ام سی و اف ام سی و و و تنزل نمیکردیم
NAVID۰۰۹۸
۸ فروردین ۱۴۰۳باغ اگه دست باغبون باشه گلستان میشه!
مطب دست دکتر چراغش روشنِ!
ساختمون جاده سد به دست مهندس ساخته میشه!
مملکتم به دست دلسوزِ عملگرا ساخته میشه نه شعار تعریف کوفت زهرمار!
تا کهکشانِ راهشیری بیا به مسئول مربوطه بگو خودرو باید چنین باشه چنان باشه ، باز میگه لندکروزر با ۲۰۶ که فرق نداره چون هردوتاش چهارتا چرخ داره!
چین نیومد با توپ و تَشَر صاحب ما بشه !
چین با فلسفهی شناخت اقتصاد ایران را تصاحب کرد و البته بدهکار !
این وسط هم مسئول ایرانی خوشحالِ که کمبود کالا تو تحریم نداره هم چین ، مردمم که صف میبندن ، پس …لق من یا تو که مینالیم از خودرو چینی یا ایرانی!!!
در تیتر مقاله آمده ( نگاه موشکافانه ) !!! شما تلسکوپِ ناسا هم بندازی روی رابطه ، بوی کثافت بلند میشه ، بعد نگاه موشکافانش کجا بوده ، چیزی که عیانست چه حاجت به بیانست!!!
مطمئناً اگر قرارداد ۲۵ساله حتی یه پواَنِ کوچکِ مثبت داشت تا الان از موفقیتهای کلان با چین تو رسانهها خفمون کرده بودن با آهنگ ایرانِ سالار عقیلی!!!
پس بیخیال ، تویی که پول داری برو کالا چینی بخر!
تویی هم که نداری برو کار کن پول در بیار بده قسطی بخر!
ولی من چه داشته باشم چه نداشته باشم خریدار این لگنها نیستم و نخواهم بود ، به کارکرده ژاپنی کرهای و حتی ایرانی دل میبندم ولی چینی نمیخرم چون بوی گند میده این تجارتِ مافیایی خانوادگی!!!
ab0lf4zl
۹ فروردین ۱۴۰۳این ایرانی کارکرده ک میگی خیلی وقته داره از چین میاد .
مهندس مکانیک
۸ فروردین ۱۴۰۳تو اروپا و آمریکا و آسیا کسی ایرانو تحویل نمیگیره
به دلیل و گرنه ایران بیشتر به فرانسه و پژو تمایل داشت. جز چین کسی نیست اونم تازه ناز میکنه برای ایران کره جنوبی و ژاپن هم استقلال ندارن کلا هرچی امریکا بگه فینیش
مهندس مکانیک
۸ فروردین ۱۴۰۳ایران به جز چین و روسیه کسی رو تو دنیا نداره کلا وسلام. تازه چین و روسیه دنبال نفت ایرانن عاشق ایران نیستن تمام
محمد حسین
۸ فروردین ۱۴۰۳هیچ کشوری عاشق هیچ کشوری دیگه ای نیست
این که بتونی با بقیه دنیا ارتباط بگیری و سرت کلاه نره به کار بلد بودن دولت خود اون کشور بستگی داره
زیزیگولو
۸ فروردین ۱۴۰۳پیوند دو فرغون ساز 🤦
Taha Ayoobi
۸ فروردین ۱۴۰۳(هرچند تولیدات نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته اما کیفیت تغییری نکرده است)
.
.
.
.
.
این هم برای اون عزیزانی که میگفتن چینی ها چون پیشرفت کردن کیفیتشون هم بهتر شده…
کیان
۸ فروردین ۱۴۰۳قطعا میشه از چین بهره برد به شرطی که بخوان و هدف همکاری باشه، نه مونتاژ کاری نصفه و نیمه، اونم در حد بهترین چینی و …
اگر میخواستن چیزی عوض شه حداقل تو 20 سال همکاری با پژو و رنو کلی میشد صاحب علم و دانش شد.
بهمن میتونست توی بیشتر از 15 سال همکاری با مزدا خودشو بکشه بالا و …
و هزاران نمونه مشابه
قطعا نیت به پیشرفت نبوده و نیست
اینم همکاری نیست، استعمار چین هست
حسین۲
۸ فروردین ۱۴۰۳واقعا مونتاژ هم حدی داره و به قول شما نصفه نمیه نمیشه . چانگان مدل ۹۶ دارم تقریبا هیچیش تو بازار پیدا نمیشه . اینو چطوری سایپا با اون تیراژ عظیم که خیابونها پر چانگان هست مونتاژ کرده و هیچ قطعه ای هم نداره من نمیدونم
Genius
۹ فروردین ۱۴۰۳بالاخره به حرف من رسیدید که جنس چینی امتیازش تو رنگ و لعابش و روز به روز مدل جدید بیرون دادنه خب تو این شرایط طبیعیه نه صرف اقتصادی داره نه کسی پا پیش بذاره ب رای محصولی که دو سال هم ترند کمپانی اصلی نیست یدکی بزنه اینو بذار کنار برندهایی که یه نسل از خودروشون رو بدلیل اینکه تو ده ها کشور خط مونتاژ دارند بعضا تا ده سال و بیشتر ادامه میدن و به همین علت صنعتگر یدکی ساز پا جلو میذاره و اینچنین کمبود یدکی شدیدا کمتر آزاردهنده میشه نسبت به چینیا.تو ایران که اوضاع بدلیل دلال مسلک بودن قوانین اوضاع یدکی یابی برای چینیا یک تراژدی تمام عیاره
فرشید
۸ فروردین ۱۴۰۳بازاری که مردمش متقاعد شدهاند برای دسترسی به اجناس باکیفیت باید مبلغ گزافی را بپردازند :(
Amirmohammad
۸ فروردین ۱۴۰۳خود چین بازارش به روی همه برندهای خودرو بازه بعد ایران فقط اجازه واردات چینی میده!!
حداقل یکم زیرساخت از چین انتقال بدن بتونن تو برقی کمک بگیرن ازشون
Avan
۸ فروردین ۱۴۰۳میگم چرا مثبت و منفی زدن مشکل دارد ؟!
ar-ma-n
۸ فروردین ۱۴۰۳کلان ماشین های چینی برای خانواده خوبه و خب دیگ مردم ایران بیزار شدن از حجم 1500 سی سی .
ظرفیت های زیادی دارن چین برای ماشین ها بهتر که یکی همون هونگچی هست که جدید آمده.
کلان خسته کننده هست همش شاسی و…
ی دونه کوپه یا هاچبک و…. نیست
حجم موتورم که بدتر از هم .
برام سوال که اینقد درد عقب ماندگی میزنیم اینک صنعت ایران خورده نابود شده و….
که اکثر مخالف های واردات دردشون این که صنعت خودرو نابود شده .
خب بجای اینک بیایی با شرکت های بزرگ مثل آلمانی و ایتالیایی و ژاپنی و… کسایی که مهندسی خودش و فرمول خودش دارن کمک بگیرین و همکاری برای کمک .
میان میرن به چین پیشنهاد میدن والا من حاضرم با روسیه همکاری کنه که رفیق شیش هستن .
نه حداقل جنسیس یا هیوندا و کره ای .
همش بازی اینا از ناچاری میرن ماشین چینی میارن چرا چون صفر هست هم یک بهونه هست که ماشین صفر در ایران وارد بشه که بگن ما ماشین نو میدم به مردم هم روش بازی میکنن چطوری اینک به حجم کم آپشن کم (نسبته به بقی برند ها و کشور ها) از چین میخرن بعد با بازاری که خودشون درست کردن تو ایران با هم قیمت یک بنز صفر میفروشن به مردم.
ali
۸ فروردین ۱۴۰۳انتقال فناوری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تا الان ایران خواب بوده؟ یا سرش یجا دیگه گرم بوده؟؟؟
الکی هم بهونه نیارید که دشمن نخاسته ما خودمون تا دلت بخاد از داخل دشمن داریم هیچ خودمون به خودمون هم رحم نمیکنیم
گاس فرینگ
۸ فروردین ۱۴۰۳مسئله مهمی که هست نیاز به سوخت با کیفیت هست که موتورهای چینی دارن
سوخت بی کیفیت هرچند ارزان احتمالا یکی از دلایل مصرف سوخت بالای این خودروها بخصوص مواقع تحت فشاره
هرچند نکته جالب اینجاست لاماری با وجود فناوری tgdi و قدرت ۱۹۵ اسب که قوی ترین موتور ۱.۵ لیتری چینی در ایرانه مالکینش مصرف سوخت کمتری در مقایسه با سایر ۱.۵ ها گزارش میکنن
ایران
۸ فروردین ۱۴۰۳ماشینهایی که با دلار ۱۰۰هزار تومانی هم حساب کنیم از نصف کمتر از نرخهای فضایی فعلی آب میخوره..!
Genius
۸ فروردین ۱۴۰۳چرا خیال میکنن همه این ۸۸-۸۷ میلیون یکدست نمیفهمن؟؟!بابا بالاخره تو این همه آدم زیر ده درصدشون هم حالیشون بشه میشه ۷.۵ میلیون لااقل به احترام اینا هم که شده آویزون شدنتون به چین از سر بیچارگی و انزوا رو نگید همکاری!همکاری اگه بود قبل فشار حداکثری بجای رفتن سمت غربیها میپریدید تو آغوش چینیا اما هم ما هم خودتون میدونید چینیا تو صنایع هایتک جز یه کپی کار درجه دو عددی نیستند.همین امروز اگه صنعتگر کرهای یا ژاپنی بهتون افتخار همنشینی بدن چینیا رو به گوشه ای خواهید انداخت شک نکنید همینطوره و مردم هم گروهیشون عاقل و دانا هستند.البته
R
۸ فروردین ۱۴۰۳اگه واردات خودرو نو و دست دوم آزاد بود کسی نگاه به این چینی های بیکیفیت نمینداخت
قدرت طهماسبی
۸ فروردین ۱۴۰۳قالی چینی ، پسته چینی و خر چینی
مصطفی
۹ فروردین ۱۴۰۳صنعتی که چهل ساله با اه و اشک و خون و پول و رانت، هنوز باید به قیمت فقر مردم و الوده کردن هوا تاتی تاتی راهش برد، پنجاه سال دیگه هم به روی پای خودش نمیاسته
دلم میخواد بگم جوینت ونچینگ با چین راه گریز درستیه، اما تهش دنا و تارای بیست هزار دلاری با بنزین بیست هزار تومانی آش خیلی شوری خواهد شد.
فعلا که دنبال اینن که ریسک مقیاسی که به واسطه ی سیاست گزاری پر هزینه ی خارجی و هزینه شدن صنایع برای میدان، زیان اندوزی اونها رو از جیب مردم بر دارند.