چشم اندازطراحی

بزرگ‌ترین مُدها در تاریخ خودروسازی، از چراغ‌های مخفی تا سر اگزوز تزئینی

در جهان خودرو انواع مدها از چراغ‌های مخفی و سقف وینیلی گرفته تا پانل‌های چوبی آمده‌اند و رفته‌اند. برخی از این مدها کاربردی و برخی بسیار مضحک بوده‌اند. در اینجا بهترین، بدترین و عجیب‌ترین مدها در تاریخ خودروسازی را مرور خواهیم کرد.

رنگ‌های مات

اخیراً برخی خودروسازان برای متمایز کردن محصولات خود از دیگر خودروها سراغ رنگ‌های مات رفته‌اند. ب‌ام‌و و فورد از اولین شرکت‌هایی بودند که در نسخه‌های ویژهٔ M3 نسل E90 و نسل دوم فوکوس RS از رنگ مات استفاده کردند. ب‌ام‌و این رنگ را در مدلی بنام Frozen Edition ادیشن ارائه کرد. با این حال، مراقبت از رنگ‌های مات دشوار است و حتی یک تمیز کردن ساده هم می‌تواند رنگ را خراب کند. همچنین فضولات پرندگان را هم باید فوراً تمیز کرد زیرا می‌تواند به رنگ آسیب بزند. به همین دلیل، این مد خیلی فراگیر نشد.

باله‌های عقب

طراح ارشد جنرال موتورز «هارلی ارل» را باید مبدع باله‌های عقب به‌عنوان یک مد طراحی دانست. این ویژگی طراحی اولین بار به شکلی کوچک در کادیلاک ۱۹۴۸ ظاهر شد و به‌سرعت در تمام خودروهای آمریکایی دههٔ ۵۰ رواج یافت. این مد طراحی در کادیلاک الدورادو ۱۹۵۹ به اوج رسید اما در دههٔ ۶۰ باله‌های عقب کوچک شدند تا اینکه در پایان همان دهه نهایتاً از طراحی خودروها کنار رفتند.

پانل‌های چوبی

تا دههٔ ۵۰ به‌طور گسترده از چوب در ساخت بدنهٔ خودروها استفاده می‌شد و دیدن استیشن‌هایی با بدنهٔ چوبی معمول بود. این خودروها که در آمریکا با عنوان Woodies شناخته می‌شدند، ابداع پانل‌های چوبی را به دنبال داشتند که توسط بسیاری از خودروسازان آمریکایی استفاده می‌شد تا به استیشن‌های کسل‌کننده حال و هوای لوکس ببخشند. بااین‌حال، با ورود مینی‌ون‌ها به بازار در دههٔ ۸۰، تقاضا برای خودروهای بزرگ با پانل‌های چوبی در ایالات‌متحده کاهش یافت و این مد رفته‌رفته کنار گذاشته شد. کرایسلر پی‌تی کروزر آخرین خودروی تولیدی با پانل‌های چوبی بود. البته این پانل‌ها صرفاً طرح چوب بوده و درواقع از پلاستیک ساخته شده بودند.

چراغ‌های نقطه‌ای

چراغ‌های نقطه‌ای یا Spot Light به چراغ‌هایی گفته می‌شود که مثل چراغ قوه نور را به‌صورت نقطه‌ای ساتع می‌کنند. روند محبوبیت این چراغ‌ها در خودروها با رالی و نیاز به روشنایی بهتر در شب برای حرکت با سرعت‌های بالا آغاز شد. خیلی زود تقاضا از سوی خریداران برای این چراغ‌ها بالا رفت و خودروسازان چراغ‌های نقطه‌ای را به‌عنوان آپشن در بسیاری از محصولات خود ارائه کردند. در دههٔ ۹۰ اما با پیشرفت تکنولوژی چراغ‌های جلو، تقاضا برای چراغ‌های نقطه‌ای کاهش یافت اما هنوز هم می‌توان این نوع چراغ‌ها را در خودروهای آفرودی دید.

آمپرهای متعدد روی داشبورد

گرایش به استفاده از آمپرهای متعدد به دههٔ ۲۰ بازمی‌گردد یعنی زمانی که رانندگان برای رسیدن به مقصد باید شخصاً بسیاری از پارامترهای خودرو را زیر نظر می‌داشتند. سپس ورود توربوشارژر در دههٔ ۸۰ نیز باعث شد آمپر بوست به یک ضرورت تبدیل شود اما پیشرفت مداوم خودروهای مدرن و استفادهٔ گسترده از نمایشگرهای دیجیتالی همهٔ آن آمپرهای آنالوگ را منسوخ کردند.

سقف وینیلی

سقف وینیلی یکی از مدلهای جالب و پرطرفدار طراحی خودرو بود و زیبایی خاصی به بسیاری از سدان‌های کسل‌کننده می‌بخشید. چندین دهه پیش این سقف را می‌شد در خودروهای زیادی از هیلمن اونجر ارزان‌قیمت گرفته تا رولزرویس سیلور شادو مجلل دید اما این مد هم در دههٔ ۸۰ کنار گذاشته شد. البته سقف وینیلی یک بدی هم داشت و فروشندگان خودرو می‌توانستند از این طریق زنگ‌زدگی‌های سقف را بپوشانند.

چراغ‌های جلوی مخفی

چراغ‌های مخفی یکی از محبوب‌ترین مدهای طراحی در تاریخ خودروسازی بودند. هرچند این نوع چراغ‌ها در دههٔ ۳۰ ابداع شدند اما در دههٔ ۷۰ و ۸۰ رواج پیدا کردند و در دههٔ ۹۰ به اوج محبوبیت رسیدند تا جایی که اکثر خودروسازان حداقل در یکی از محصولات خود از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کردند. بااین‌حال، قوانین ایمنی جدید حفاظت از عابر پیاده اصلی‌ترین دلیل منسوخ شدن بود زیرا چراغ‌های مخفی هنگام باز بودن در صورت تصادف ممکن بود به عابرین آسیب بزنند.

کرکرهٔ شیشهٔ عقب

این یکی از مدهای کاربردی در طراحی خودرو بود. کرکرهٔ شیشهٔ عقب برای جلوگیری از تابش خورشید و ورود گرمای آفتاب به کابین مورداستفاده قرار می‌گرفت و در عین حال دید مناسبی را برای راننده فراهم می‌کرد. لامبورگینی میورا اولین خودرویی بود که از این کرکره استفاده کرد و بعداً آن را در خودروهای بسیاری مثل لوتوس اسپریت و فورد موستانگ هم دیدیم.

سانروف پاپ آپ

اولین سانروف‌ها در خودروها به‌صورت پلاستیک یا شیشه روی سقف طراحی و به سمت بالا باز می‌شدند و به آن‌ها سانروف پاپ آپ گفته می‌شد. این سانروف‌ها اوایل دههٔ ۷۰ به بازار آمدند و خیلی زود به سقف بسیاری از خودروها راه پیدا کردند هرچند که معمولاً هنگام بارندگی باعث ورود آب به کابین می‌شدند. سانروف‌های پاپ آپ بعداً با سانروف‌های کشویی جایگزین شدند و در اوایل دههٔ ۹۰ دوران آن‌ها به پایان رسید.

چراغ‌های جلوی دوقسمتی

چند سال پس از کنار رفتن چراغ‌های مخفی، مد دیگری در طراحی چراغ‌های جلو پدید آمد. این مد، چراغ‌های دوقسمتی بود. این نوع طراحی را اولین بار در سال ۲۰۱۰ در نسل اول نیسان جوک دیدیم. چراغ‌های دوقسمتی سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنید محبوب شدند و در انواع و اقسام خودروها از سازندگان مختلف مورداستفاده قرار گرفتند تا جایی که حتی ب‌ام‌و هم در محصولات جدید خود مثل XM سراغ این چراغ‌ها رفته است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد فعلاً قرار نیست مد چراغ‌های دوقسمتی از طراحی خودروها کنار گذاشته شود.

نمایشگرهای متصل به هم

با پیشرفت تکنولوژی، نمایشگرهای دیجیتالی بزرگ به مرور بر داشبورد خودروها سلطه پیدا کردند و حتی جای صفحه آمپر سنتی را هم گرفتند. مدی که در این زمینه شکل گرفت و آغازگر آن را باید مرسدس بنز دانست، دو نمایشگر متصل به هم در قابی یکپارچه برای صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بود. این سبک طراحی اولین بار در سال ۲۰۱۴ در مرسدس S کلاس نسل W222 ارائه شد و خیلی زود بسیاری از خودروسازان از روی آن الگوبرداری کردند تا جایی که هم‌اکنون نمایشگرهای متصل به هم را حتی در خودروهای ارزان‌قیمت چینی هم می‌بینیم.

سر اگزوزهای تزئینی

قبلاً در خودروهای اسپرت سر اگزوزهای بزرگی را می‌دیدیم که از پایین سپر عقب بیرون آمده و نمای جذابی را ایجاد می‌کردند اما بعداً خودروسازان به دلیل جذابیت این ویژگی، در خودروهای معمولی هم از چنین سر اگزوزهایی استفاده کردند. طی چند سال اخیر اما به دلیل هزینه‌بر بودن طراحی سپر عقب با سر اگزوز و همینطور حرارت اگزوزها که می‌تواند به سپر آسیب بزند، بسیاری از خودروسازان اقدام به طراحی سر اگزوزهای تزئینی روی سپر کرده‌اند درحالیکه اگزوز واقعی زیر سپر پنهان شده است. این ویژگی را در خودروهای چینی فراوان می‌بینیم اما حتی برند بزرگی مثل آئودی هم سراغ آن رفته است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۶ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. ابوالفضل

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (112 ديدگاه)

    اون بال‌های عقب همراه با طرح کلاسیک باید برگرده

    موافقم 81
    مخالفم 9
    1. خاص

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (239 ديدگاه)

      دقیقاً باله‌های عقب هنوز رواج دارند.
      مثل کوئنیگ‌سگ یسکو ابسلوت
      و SSC تواتارا
      و پاگانی هوایرا R

      موافقم 27
      مخالفم 1
    2. وی

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (375 ديدگاه)

      چقدر اون مد های قدیمی خوب بودند و چقدر این مد های جدید بدند….

      موافقم 29
      مخالفم 7
    3. Cyber truck punk

      ۱۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      صنعت مد چیزی هست که تا دوره ای محبوبه و بعد فراموش میشه ولی دوباره بعد از مدتی طولانی به اوج محبوبیت میرسه.
      نمونه اش رو میتونیم تو شاسی بلند های جدید ببینیم که طراحی جعبه ای شکل و رترو دارن.
      ممکنه به دلیل ترافیک های سنگین در سرتاسر دنیا دوباره به مد ماشین کوچولو یا همون مینی یا مایکرو کار
      روی بیاریم.
      از دیگر نمونه های مد خارج از صنعت ماشین میشه به شلوار های دمپا گشاد اشاره کرد که توی دهه ۷۰ هجری تو ایران مد بود بعد از مد خارج شد و الآن دوباره به چرخه محبوب مد بازگشته.
      من فقط امیدوارم مد سر اگزوز تزئینی به زودی حذف شه

      موافقم 18
      مخالفم 2
  2. blackwing

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    چراغ نقطه‌ای فقط چراغ‌های ماستنگ GT اتاق S197 از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ !!

    موافقم 37
    مخالفم 8
  3. علی جردن

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    چراغ های جلو مخفی شونده به همون اندازه درب های برعکس رولزرویس خطرناک و باشکوه بود کاش دوباره برگرده که احتمالا خودروهای برقی مدرت آینده دوباره با این آپشن بر می گردن

    موافقم 43
    مخالفم 4
    1. حسین

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      حفاظت عابر چی میشه؟

      موافقم 21
      مخالفم 4
      1. datsun

        ۱۲ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (3946 ديدگاه)

        و آیرودینامیک

        موافقم 16
        1. OldBoy

          ۱۲ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (84 ديدگاه)

          حالا شاید بصورت پاپ آپ نباشه مثلا کشویی یا همچین چیزی ولی بازم بعیده فراگیر بشه

          موافقم 12
    2. فرزاد

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (43 ديدگاه)

      خودروهای الکتریکی به اندازه بسیار بسیار شتاب و قدرت دارن آیرودینامیک عالی نیاز ندارن
      درب های برعکس رولزرویس هم ناایمن هستن چون اگر قفل درب در حین حرکت کار نکنه چون مکانیزم اون مدل درب ها برخلاف جریان باد هستن باعث برخورد در با خودروهای اطراف می شن اگر جنس چراغ های باز شونده از جنس نرم تری مثل الیاف پلاستیک نرم ساخته شن حتی باعث می شن هنگام تصادف با عابر بجای برخورد به کاپوت فلزی با چراغ نرم برخورد کنند و ایبرگ عابر پیاده هم می شده امنیتشو حفظ کنه و…راههای دیگری هم هست

      موافقم 4
      مخالفم 34
      1. امین

        ۱۳ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (657 ديدگاه)

        آیرودینامیک در تمام خودرو ها مورد نیازه و در همه چیز موثر هست. از مصرف انرژی تا پایداری
        بخصوص در مورد خودرو هایی که به برد موثر حساس هستند این ویژگی اهمیت بیشتری داره.
        نیاز به مطالعه خیلی بیشتری دارید تا بدیهیات صنعت درک کنید

    3. محسن

      ۲۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      روز خوب من روزیه که یه ماشین با چراغ پاپ بزرگ بزنه بهت

  4. Mad.z.Max

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1864 ديدگاه)

    وای تو مخی ترینشون سراگزوز فیک هست! از اون بدتر این چینی جدیدای تو بازار خودمونه که ماشین یه انجین فسقلی 1.5 یا 1.6 لیتری داره ولی یه جفت سر اگزوز دو لول از سپرش زده بیرون :)) آخه مورچه چیه که کله پاچش چی باشه! بیوک و نوا های شیش سیلندر یدونه سر اگزوز داستن بعد اینا.. :))

    موافقم 72
    مخالفم 6
    1. سیان

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (49 ديدگاه)

      بیوک و نوا دوتا پشت چرخ ها زیر گلگیر دارن

      موافقم 13
      مخالفم 2
  5. Rahman

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (55 ديدگاه)

    مد فقط چراغهای مخفی ، من الانشم با دیدنشون ذوق میکنم.

    موافقم 27
    مخالفم 0
  6. Hamidreza

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (329 ديدگاه)

    میورا رو نگاه…😎 چقد گنگه و با شکوه!

    موافقم 18
  7. M3GTR

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    مزخرف ترینشون سز اگزوز تزئینی و چراغ های دو قسمتیه😐

    موافقم 24
    مخالفم 4
  8. Dr.AMKA

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    امروز یه آبمیوه پاکتی دیدم با برند پاپ اپ یاد ساندروف پاپ اپ افتادم
    بهترین مد چراغ های مخفی بود

  9. Enzo Ferrari 2008

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    جالب بود ولی یه سوال رینگ و قالپاق هم
    توی مد بودن

    1. Reza-a

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (455 ديدگاه)

      آره مثلا تو دهه هزار و نهصد بیست برای طراحی ساختمان کرایسلر از قالپاق ماشین الهام گرفتن ساختمانی که یکی از معروف ترین ساختمان های آمریکا هست که یعنی ظاهراً قالپاق هم زمانی دارای اهمیت بوده

      موافقم 3
      مخالفم 1
  10. فرهاد

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    یعنی چقدر از این سر اگزوز تزئینی بدم میاد

  11. alirezamt211

    ۲۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    اصلا وقتی اون ماشینای امریکایی دهه 70 80 میلادی رو میبینم خود به خود میرم تو جی تی ای سن اندریاس
    شبیه قایقن واقعا زیبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا