چشم اندازهفته نامه

معرفی خودروهایی که باعث شرمندگی خودروسازان مشهور شدند! (قسمت اول)

حتی موفق‌ترین خودروسازان جهان نیز هر از گاهی مسیر خود را کم کرده‌اند و چیزی جز شرمندگی به دست نیاورده‌اند. ما می‌توانیم مثال‌های زیادی را بیاوریم که خودروسازان در جایگزینی یک محصول محبوب با خودرویی عجیب اشتباه کرده‌اند. گاهی اوقات آن‌ها تلاش داشته‌اند وارد کلاسی خودرویی با مشتریان محدود شوند و گاهی اوقات نیز خود یک کلاس جدید را خلق کرده‌اند. نتیجه به دست آمده محصولاتی بوده‌اند که سؤالات زیادی را ایجاد کرده‌اند و همانند روغن سیاه روی فرش قرمز به نظر رسیده‌اند. در این نوشتار جذاب می‌خواهیم شما را با گوسفندان سیاه دنیای خودرو آشنا کنیم! خودروهایی که مایه شرمندگی خودروسازان مشهور هستند. برخی از این کارها چندین دهه مورد غضب مشتریان قرار داشته‌اند درحالی‌که برخی محصولات دیگر با گذشت زمان به گزینه‌های دوست‌داشتنی تبدیل شده‌اند.

ویلیز-اورلند جیپستر (سال ۱۹۴۸)

کمپانی مادر جیپ یعنی ویلیز-اورلند درباره افرادی که یک آفرودر چهار چرخ محرک همچون CJ-2 برگرفته از جنگ جهانی دوم را انتخاب نمی‌کردند نگران بود و به همین خاطر مدل جاده‌ای با نام جیپستر را در سال ۱۹۴۸ عرضه کرد. هدف از تولید این خودرو کشاندن خریداران جدید به نمایشگاه‌ها بود. جیپستر فقط به‌صورت دیفرانسیل عقب و با ارتفاع کم از سطح زمین تولید شد و در واقع به عنوان یک رودستر لوکس جلوه می‌کند. این خودرو دقیقاً در نقطه مقابل CJ-2 قرار داشت.

افرادی که راهی نمایشگاه‌های جیپ می‌شدند خواستار خودرویی چهار چرخ محرک بودند بنابراین جیپستر را نادیده می‌گرفتند. آن‌هایی که به چنین محصولاتی علاقه داشتند احتمالاً اصلاً از وجود جیپستر آگاه نبودند زیرا ویلیز بازاریابی چندانی برای این خودرو انجام نداد. تولید جیپستر پس از مدل سال ۱۹۵۰ پایان یافت هرچند نمونه‌های باقی مانده تا سال ۱۹۵۱ عرضه شدند. جیپ کمتر از ۲۰ هزار دستگاه از این خودرو را تولید کرد. نام جیپستر در سال ۱۹۶۶ و به عنوان جایگزین هاروستر اسکات بازگشت.

شورولت کورویر (سال ۱۹۵۹)

شورولت کورویر می‌بایست به یکی از پرفروش‌ترین محصولات این خودرو در دهه ۶۰ میلادی تبدیل می‌شد. این خودرو در سال ۱۹۵۹ و به عنوان رقیب پیشرانه عقب و کامپکت فولکس‌واگن بیتل عرضه شد. کورویر به‌صورت کوپه و کانورتیبل نیز در دسترس بود. مشتریان حتی می‌توانستند نسخه توربوشارژر این خودرو را نیز سفارش دهند. البته یکی از فعالان در زمینه ایمنی خودرویی از کورویر به عنوان خودرویی که در هر سرعتی ناایمن بود نام برد. او گفت سیستم تعلیق عقب این خودرو باعث شده کورویر بسیار مستعد حادثه و تصادف باشد. دومین نسل این خودرو از سیستم تعلیق عقب مستقل استفاده کرد اما شورولت این کار را دیر انجام داد چراکه اعتبار خودرو قبلاً لکه‌دار شده بود. تولید این خودرو در سال ۱۹۶۹ متوقف شد و آمریکایی‌ها هرگز یک خودروی پیشرانه عقب دیگر را تولید نکردند.

فولکس‌واگن K70 (سال ۱۹۷۰)

ژرمن‌ها در سال ۱۹۶۹ شرکت NSU را خریدند. این معامله شامل مالکیت تمامی دارایی‌های فیزیکی بود. چیزی که فولکس‌واگن می‌خواست ظرفیت تولید NSU بود و آن‌ها ذاتاً علاقه‌ای به تکنولوژی مشکل‌ساز پیشرانه روتاری که در Ro80 بکار رفته بود نداشتند و حتی پروژه پیشرانه وسط و چهار درب با نام K70 را که چند ماه با تولید فاصله داشت لغو کردند. مدیران فولکس‌واگن اما چندی بعد نظر خود را تغییر داده و چراغ سبز تولید K70 را با محدودیت‌هایی صادر کردند از جمله اینکه NSU نمی‌توانست آن را تولید کند.

اگرچه K70 به‌طور کامل توسط NSU توسعه یافته بود اما در سال ۱۹۷۰ و با نشان فولکس‌واگن معرفی شد. این خودرو اولین محصول پیشرانه جلو و آب‌خنک فولکس به شمار می‌رود و در کلاس جزو پیشرفته‌ترین‌ها بود. البته K70 نتوانست جایگاه مناسبی در سبد محصولات فولکس‌واگن پیدا کند و نهایتا در لیست خودروهایی که باعث شرمندگی خودروسازان شدند جای گرفت. نمونه‌های پایه این خودرو با نسخه‌های پیشرانه و دیفرانسیل عقب ۴۱۲ و همچنین آئودی 100 همپوشانی داشتند. حدود ۲۱۰ هزار دستگاه از این خودرو تا پایان تولید در سال ۱۹۷۵ فروخته شد. تا آن زمان NSU در فرایند مرگ تدریجی قرار داشت.

فورد پینتو (سال ۱۹۷۱)

شرمندگی فورد با پینتو جزو مشهورترین داستان‌های دنیای خودروست. پینتو فورد را وارد بخشی از بازار آمریکا کرد که قبلاً هرگز در آن حضور نیافته بود. به عنوان محصول پایه فورد، پینتو باید با لیست متنوعی از خودروهای اقتصادی ژاپنی و اروپایی رقابت می‌کرد؛ اما فورد به دنبال کاهش هزینه‌های تولید بود و مشتریانی که تجربه تصادف از عقب را با پینتو داشتند این موضوع را به خوبی حس می‌کردند.

باک سوخت پینتو بین سپر و اکسل عقب جاسازی شده بود و در زمان تصادف از عقب می‌توانست سوراخ شده و حتی در سرعت‌های نسبتاً پایین نیز این اتفاق رخ می‌داد. در این حالت نشتی باک گاهی منجر به آتش‌سوزی می‌شد. مرکوری باب کت که در واقع پینتو با نشان مرکوری بود نیز همین مشکل را داشت. مشکلات قانونی فورد روزبه‌روز بیشتر می‌شدند و در نهایت فورد بزرگ‌ترین فراخوان تاریخ آمریکا را اعلام کرد. در سال ۱۹۷۸ تعداد ۱.۵ میلیون دستگاه پینتو و باب کت راهی نمایندگی‌ها شدند تا یک سپر محافظ و گلویی فیلر باک سوخت جدید در این خودروها نصب شود.

فورد موستانگ II (سال ۱۹۷۴)

فورد که هنوز از شوک بحران سوختی سال ۱۹۷۳ عذاب می‌کشید موستانگ II را با تمرکز روی مصرف سوخت و نه پرفورمنس تولید کرد اما حاصل کار چیزی جز قرار گرفتن در لیست خودرویی که مایه شرمندگی خودروسازان شدند نبود! این شرکت تصمیم گرفت موستانگ را روی پلتفرم پینتو بسازد تا این خودرو کوچک‌تر و سبک‌تر از نسل قبلی باشد. همین امر باعث شد موستانگ تا مرز نابودی کامل پیش برود. نسل دوم این خودرو زمانی که در سال ۱۹۷۴ عرضه شد حتی از پیشرانه ۸ سیلندر استفاده می‌کرد و سطح بالاترین نسخه آن به پیشرانه ۶ سیلندر ۱۶۹ اسب بخاری مجهز شده بود. در مقابل باید گفت نسل اول موستانگ در همان نسل اول حضور در بازار با قدرت ۲۷۱ اسب بخاری نیز قابل خریداری بود.

ترایومف TR-7 (سال ۱۹۷۵)

شرمندگی خودروسازان با تولید محصولات ضعیف دامن ترایومف را نیز گرفت. TR-7 متأسفانه پایانی بر تولید خودروهای اسپرت و هیجان‌انگیز ترایومف بود. طراحی دوقطبی و جنجالی این خودرو کاملاً با روند طراحی دهه ۷۰ میلادی همخوانی داشت اما فقط طراحی ظاهری نبود که TR-7 را محصولی شکست‌خورده کرد. مشکلات قابلیت اطمینان نیز یک دلیل دیگر بودند. چندین سال طول کشید تا ترایومف بفهمد چگونه مشکلات TR-7 را حل کند اما تا آن زمان اعتبار این خودرو زیر سؤال رفت و دیگر هم احیا نشد. تولید این خودرو و مدل ۸ سیلندر TR8 در سال ۱۹۸۱ به پایان رسید. ترایومف هم در سال ۱۹۸۴ با بازار وداع کرد. البته برند ترایومف کارز تا سال ۲۰۰۰ و زمانی که بی ام و شرکت روور را فروخت زنده بود.

پورشه ۹۲۴ (سال ۱۹۷۶)

۹۲۴ را نیز می‌توان در لیست خودروهایی که شرمندگی خودروسازان را در پی داشتند قرار داد. این خودرو به عنوان پروژه مشترک پورشه و فولکس‌واگن متولد شد. پورشه نیازمند خودرویی برای جایگزین کردن با ۹۱۴ بود و فولکس‌واگن نیز یک کوپه پرچم‌دار می‌خواست. فولکس‌واگن تصمیم گرفت این پروژه را جلو نبرد و بجای آن خودروی سیراکو را بر پایه گلف تولید کند. پورشه مجبور بود جایگزینی برای ۹۱۴ پیدا کند و به همین خاطر پروژه ۹۲۴ را از فولکس‌واگن خریداری کرد و خودش آن را توسعه داد.

اما پاک کردن ریشه‌های فولکس‌واگن از ۹۲۴ ممکن نشد و این خودرو با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری مشترک با آئودی ۱۰۰ و فولکس‌واگن LT عرضه شد. گیربکس ۴ سرعته دستی آن نیز از قطعات شرکت آئودی استفاده می‌کرد. تولید ۹۲۴ هم در کارخانه سابق NSU در نکارسولم آلمان انجام شد. ۹۱۱ و ۹۲۴ دو طیف متضاد از سبد محصولات پورشه را نمایندگی می‌کردند. بسیاری از افراد معتقد بودند ۹۲۴ یک پورشه واقعی نیست زیرا از طراحی پیشرانه جلو و آب‌خنک استفاده می‌کند. نسخه‌های قوی‌تر این خودرو همچون توربو و S نیز عرضه شدند و نسخه کررا GT آن به شدت محبوب و ارزشمند شد.

فراری موندیال ۸ (سال ۱۹۸۰)

موندیال ۸ را می‌توان یکی از ضعیف‌ترین خودروهای تاریخ فراری دانست. انتقادات زیادی به پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۲ لیتری ۲۰۵ اسب بخاری این خودرو وارد شد زیرا افراد زیادی معتقد بودند این پیشرانه قدرت کافی را ندارد؛ اما آن‌هایی که با قدرت پیشرانه کنار آمدند سریعاً دریافتند موندیال مشکلات فنی و برقی متنوعی دارد. فراری بسیاری از مشکلات موندیال ۸ را با معرفی موندیال QV در سال ۱۹۸۲ رفع کرد. نسخه‌های بعدی این خودرو همچون موندیال ۳.۲ حاضر در تصویر پرفورمنس و کیفیت ساخت بهتری نسبت به مدل‌های اولیه داشتند.

کادیلاک سیمارون (سال ۱۹۸۱)

این خودرو یکی از شرمندگی‌های بزرگ تاریخ خودروسازان محسوب می‌شود. کادیلاک برای گسترش سبد محصولات خود و رقابت با محصولات وارداتی اروپایی همچون ساب ۹۰۰ و بی ام و سری ۳ دست به دامان شورولت شد. چیزی که به دست آمد یکی از بدترین همکاری‌های مربوط به مهندسی نشان در تاریخ صنعت خودرو بود. سیمارون که در سال ۱۹۸۱ و به عنوان خودروی مدل ۱۹۸۲ عرضه شد چیزی جزو شورولت کاوالیر نبود اما تجهیزات استاندارد بیشتری داشت. البته همان کاوالیر هم خودروی متوسطی محسوب می‌شد و اشتراکاتی با اوپل کاوالیر داشت.

اما سیمارون ظاهر، احساس یا سواری یک کادیلاک را نداشت و حتی در برهه‌ای از زمان در تبلیغات سیمارون بجای نام کادیلاک سیمارون از عبارت “Cimarron, by Cadillac” استفاده شد! سیمارون اولین خودروی ۴ سیلندر کادیلاک از سال ۱۹۱۴ تا آن زمان بود. مدیران این خودروساز پیش‌بینی کردند سیمارون فروش سالانه ۵۰ هزار دستگاهی خواهد داشت اما بیشترین میزان فروش آن به ۲۵۹۶۸ دستگاه در سال ۱۹۸۲ رسید. سیمارون درس ارزشمندی را درباره مهندسی نشان به کادیلاک داد و یکی از مدیران این شرکت در سال‌های اخیر حرکتی مشهور انجام داد و آن‌هم نصب تصویر سیمارون در دیوار اتاق خود با عبارت “مبادا فراموش کنیم” بود!

مازراتی بی توربو (سال ۱۹۸۱)

یکی از دیگر خودروهایی که می تواند در لیست خودروهایی که مایه شرمندگی خودروسازان شدند قرار گیرد را مازراتی بی توربو است که در روی کاغذ می‌بایست جزو بهترین خودروهای دهه ۸۰ میلادی از نظر سواری قرار بود. در تئوری این خودرو پرفورمنس یک مازراتی را در ابعادی کوچک‌تر و قیمتی نازل‌تر از کواترو پورته ارائه می‌کرد. ایتالیایی‌ها اما در فاز تولید اشتباهاتی مهلک انجام داند و یکی از مشکل‌سازترین و غیرقابل اطمینان ترین خودروهای تاریخ خود را تولید کردند. مشکلات فنی و برقی بی توربو به ویژه در مدل‌های اولیه کاملاً به چشم می‌خورد و زمانی که مشتریان این موضوع را فهمیدند فروش بی توربو به شدت کاهش یافت.

 

معرفی خودروهایی که باعث شرمندگی خودروسازان مشهور شدند! (قسمت دوم)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. A.A.S

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (144 ديدگاه)

    آمریکایی های این لیست واقعا طراحیشون عالیه

    موافقم 67
    مخالفم 24
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      اگه اینا واسه اونا شرمندگیه !
      پس اینایی که اینا میسازند مایه‌ی چیه ؟!

      موافقم 132
      مخالفم 7
      1. افشار

        ۲۳ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (772 ديدگاه)

        مایه دِق

        موافقم 58
        مخالفم 2
        1. Hamilton1970

          ۲۳ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (541 ديدگاه)

          قشنگ بود👌🏽😂

          موافقم 35
      2. رهگذر

        ۲۳ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (566 ديدگاه)

        یادمه جرمی کلارسون واسه پیکان هم همینو گفت که مایه شرمندگی خودروسازی انگلیس بود بنظرم پیکان هم باید تو لیست میبود بعد ما این لگنو ۴۰ سال تو مملکت تولید کردیم هنوزم موتورش روی آریسان داره استفاده میشه

        موافقم 43
        مخالفم 3
      3. rmten

        ۲۴ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (3 ديدگاه)

        مایه فشار

        موافقم 13
        مخالفم 1
    2. TML BN

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      بله دقیقا ولی اکثرشون یک بی تناسبی دارند که میزنه تو ذوق

      موافقم 49
      مخالفم 8
      1. علی

        ۲۳ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (839 ديدگاه)

        آقاجون . فراری موندیال و یا مازراتی بی توربو را میخوام اصلا هم شرمنده نمیشم !!!!

        موافقم 25
        مخالفم 3
    3. مهدی

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (22 ديدگاه)

      مشکل واشر سرسیلندر پژو۱۸۰۰ جزو عیوب لاینحل و غیر قابل تحمل بود که ۳۰ سال تولید شد تا بالاخره با موتور TU5 که مشکل خاص نداشت جایگزین شد.

      موافقم 51
      مخالفم 4
    4. عشقی

      ۲۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فکر کردی مثله ایران‌خودرو و سایپا باشن که پراید و تیبا و پیکانشون رو جزو بهترین وسیله میدیدن و میبینن. اگر یروز بگن ایران ماشینی از جنس طلا ساخته باید دید منظورشون از قوطی روغن طلا بوده. نه خود طلا..!!

      موافقم 23
      مخالفم 4
  2. miladzm

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (316 ديدگاه)

    حالا من ماستنگ نسل ۲ رو نمیدونم
    ولی یکی از کاربران خیلی وقت پیش میگفت یارو توی اوراق فروشی میخواست سرش شیره بماله و اتاق نسل ۲ ماستنگ رو توی اهواز بهش بندازه . در ادامه هم مدعی شد که پراید رو به اتاق نسل ۲ ماستنگ ترجیح میده و بعدش گفت ولی فورد عجب آشغالی تولید کرد .
    دقت کنید اینا همشون نقل قول های یکی از کاربران هست نه من .

    موافقم 25
    مخالفم 6
  3. AmirAli

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    جالب بود مطلب
    نکته مهم اینجاست که دیگه اون شرکتا درس گرفتن و دیگه خودروی های ضعیف و عجیب غریب نزدند
    همون طور که میبینید لیست همه زیر سال 2000 هستند
    البته بخش دومم هست

    موافقم 26
    مخالفم 3
    1. mercedesbenz

      ۲۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      جنرال موتورز تا همه رو نابود نکرد ، درس نگرفت : آزتککککککککککککککککک

      موافقم 21
      مخالفم 2
      1. یک کاربر

        ۲۳ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (173 ديدگاه)

        برند ساب و دوو هم توسط جنرال موتورز نابود شدند
        فورد هم مرکوری رو نابود کرد

        موافقم 11
  4. یک کاربر

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    فقط موستانگ نسل ۲ . آخه چطور ممکنه ؟

    موافقم 45
    مخالفم 9
    1. Taha Malek

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (916 ديدگاه)

      بدلیل طراحی نچندان جالب و انجین های کم جون و مضخرف برای ی ماسل کار (به دلیلی که که تو مقاله نوشته شده) دیگ چه چیز بدتر از این واسه ی خودرو ماسل کار
      دلیل نمی شه چون ماستنگه تو این لیست جایی نداشته باشه

      موافقم 28
      مخالفم 2
      1. Arian

        ۲۷ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (37 ديدگاه)

        سال ۱۹۷۲ تمامی ماسل کارها کاهش حجم انجین داشتن علت؟بخاطر اینکه شاه ایران بنزین را گرون کرد و بابت گرونی بنزین ماشینی با انجین ضعیف تولید کردن که اقتصادی باشه نه فقط موستانگ اکثر ماسل کارها همین بودن بعد ۷۲ ضعیف شدن

  5. بی خیال اسم

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    مقاله درس خوبی می ده به آدم
    این که یک چیز همیشه تو اوج نیست و گاهی پایین هم میاد

    موافقم 34
    مخالفم 1
  6. محمدرضا مرشدلو

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بی توربو نه بای توربو

    موافقم 33
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر
      تلفظ ایتالیایی شو از گوگل چک کردم بی توربو نوشته بود
      ارادت

      موافقم 33
      مخالفم 5
  7. Mustang shelby gt 350

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    من به عنوان یه طرفدار سرسخت موستانگ هر وقت حتی عکس موستانگ۲ رو میبینم خجالت میکشم، آخه چراااااا

    موافقم 24
    مخالفم 4
    1. PRPR

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (243 ديدگاه)

      ظاهرش که خوبه

      موافقم 12
      مخالفم 10
    2. بی خیال اسم

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (790 ديدگاه)

      من مثل تو یک موستانگ فن و در کل فورد فن هستم
      واقعا آره
      مایه ننگ اسم پرافتخار موستانگ هست

      موافقم 17
      مخالفم 5
      1. صادق پور

        ۲۲ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (59 ديدگاه)

        خوش به حال ایران خودرو و سایپا که محصول انگشت نما و متمایزی ندارن

        موافقم 31
      2. یک کاربر

        ۲۲ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (173 ديدگاه)

        دقیقا

        موافقم 16
  8. amir/turbo

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    مازراتی بی توربو رو توی یکی از قسمت های گرند تور تست کردن؛از نظر قابلیت اطمینان افتضاح بود.

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. AHMADREZA

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (878 ديدگاه)

      کاری به اینکه ماشین افتضاحی از نظر اطمینان بود ندارم
      اما شما بگو یه ماشین ساخت 1981 تو سال 2020 (اگه اشتباه نکنم سال ساخت اون گرند تور رو) میخای برات تخت گاز بره هیچ استهلاکی نداشته باشه؟
      شما تیر آهن 18 رو 40 سال بزار بیرون نابود میشه
      حالا ماشین که اینهمه دم و دستگاه داره بماند

      موافقم 22
      مخالفم 5
      1. amir/turbo

        ۲۲ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (10 ديدگاه)

        اینکه از یک خودروی دهه ۸۰میلادی انتظار استهلاک صفر داشته باشی،توقع بیجاییه و قطعا حرف شما درسته ولی منظور بنده این بود این ماشین از حالت استاندارد یک خودروی قدیمی و پر کارکرد هم پر استهلاک تر و اسیب پذیر تره مثلا قطعا یک تویوتا یا یک نیسان دهه هشتادی با همین کارکرد اینقدر طرفو اذیت نمیکنه.

        موافقم 12
        مخالفم 1
  9. پدرام

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    موستانگ 2 یه چیزی مثل موستانگ مک ای هست که فقط اسم موستانگ رو یدک میکشه حالا اون گذشته بود این حالا هست

    موافقم 14
    مخالفم 2
  10. Afg

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (499 ديدگاه)

    چه خودروسازان با حیایی هستن و گردن گرفتن اشتباهات شونو چیزی که در ایران وجود نداره اینجا مسئولین…و سایپا و ایرانخودرو با داشتن تمام اختیارات دیگرانو مسئول معرفی میکنن پراید ادم میکشه میگن مقصر امریکاست که تحریم کرده مارو وقتی کسی اشتباه میکنه و اشتباه شو گردن میگیره برای رفعش تلاش میکنه نه اینکه ادامه بده
    با تشکر از پدال

    موافقم 13
  11. Habib

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    شرکتایی می شناسم که همه محصولاتشان مایه سرافکندگی است اما همچنان با افتخار به تولید آن محصولات ادامه داده و اتفاقا ورشکست هم نمی شوند. اصلا واژه سرافکندگی رو نمی شناسند و همیشه هم از مشتریان قدر نشناس خود ناراضی اند.
    این وضعیت در کهکشان دیگری نیست، تو همین زمین خودمان هر رو شاهدش هستیم.

    موافقم 21
  12. مصطفی

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    اساتید عزیز این خودروها برای زمانی بوده که تازه کار و ناپایداری شرکت ها بوده ، اما یک موضوعی که داشتن و هنوزم هست ،
    اول: این تکنولوژی در دست کسانی بوده که علمشو داشتن
    دوم: شرکتا سیاسی نبوده و در اختیار شخص بوده که کم هم نبوده
    پس یک فضای رقابتی ایجاد شد بین اساتید کار بلد این تکنولوژی که باعث پیشرفت سریع همشون شد
    البته بلانسبت دوتا غول خودرو سازی آسیا مقیم در ایران😂

  13. محمد

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پس خودرو سازی ایران مایه ننگ است چون هنوز دیده نشده حتی یک خودرو ساخت داخل با کیفیت باشه

  14. رضا

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اضافه کنید خودروی سیناد ساخت وطن که دهه ۷۰ تولید و زود متوقف شد 😂😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا