کدام رانندههای فرمول ۱ بیشترین برد را در تاریخ این ورزش به نام خود ثبت کردهاند؟
فرمول ۱ یکی از مهمترین و بزرگترین شاخههای موتوراسپرت به شمار میرود که سالانه میلیونها طرفدار را به خود جذب میکند. خودروهای بهاصطلاح چرخباز این مسابقات از توانایی فنی بسیاری برخوردارند و همیشه نهایت رانندگی، دقت و هیجان را به تصویر کشیدهاند. رانندگان این مسابقات هم در سطح بالاترین رانندههای جهان قرار دارند؛ اما در این میان، نام برخی از آنها بیشتر به گوش میخورد. دلیل آن هم قهرمانیهای بسیار و حماسهآفرینیهای مستمرشان بوده است. در ادامه این مطلب با ۱۰ راننده پرافتخار این ورزش مدرن آشنا میشویم.
مقالات مرتبط:
- راهنمای جامع فرمول ۱؛ هر آنچه باید درباره مسابقات گرندپری بدانید
- هر آنچه که باید درباره تایر خودروهای فرمول ۱ بدانید
۱۰. جیم کلارک و نیکی لاودا
جیم کلارک انگلیسی و نیکی لاودا اتریشی بهترتیب در ۷۲ و ۱۷۱ مسابقه فرمول ۱ شرکت کردهاند و هر دوی آنها ۲۵ بار به پیروزی رسیدهاند؛ با این تفاوت که لاودا سه بار به عنوان قهرمان جهان معرفی شده و کلارک دو بار. لاودا در سال ۱۹۷۷ میلادی و درحالیکه دو بار قهرمان جهان شده بود، بازنشسته شد اما دوباره در سال ۱۹۸۲ بههمراه مکلارن به میدان بازگشت و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. لاودا بعدا با تیمهای مدیریتی فرمول ۱ فراری، جگوار و مرسدس همکاری کرد. لاودا کسی بود که همیلتون را برای فصل ۲۰۱۳ وارد تیم مرسدس کرد و تا زمان مرگش در ۲۰۱۹ با آن کار کرد. در سوی دیگر، کلارک عملا در خطرناکترین دوره فرمول ۱ زندگی میکرد. او که پیش از لاودا دوران خود در موتور را به اتمام رسانده بود بهعنوان یکی از شجاعترین رانندههای تاریخ این ورزش شناخته میشود.
۹. جکی استورات
استوارت به دستیابی به ۳ عنوان قهرمانی جهان و ۲۷ پیروزی گرندپری در مقام نهم این فهرست قرار میگیرد. او نخستین گرندپری خود را در سال ۱۹۶۵ به اتمام رساند. او یکی از نخستین کسانی بود که اثبات کرد خودروهای مسابقهای میتوانند و باید ایمنی بیشتری داشته باشند. او پس از تماشای مرگ چند تن از دوستانش در این ورزش، نقش مهمی در رونمایی از کلاه تمامصورت، کمربند ایمنی مخصوص، واحد ایمنی سیار، دیوارههای محافظ و محیط اطراف پیست داشت.
۸. نایجل منسل
این راننده بریتانیاییتبار، برای نخستینبار در سال ۱۹۸۰ وارد گرندپری شد و با وجود مجموع ۳۱ پیروزی در این رویدادها، تنها یک بار به مقام قهرمانی جهان دست پیدا کرد. منسل که در طول زندگی خود در بیش از ۱۸۷ مسابقه گرندپری شرکت کرده بود، بهعنوان یکی از رانندههای بدشانس شناخته میشود؛ چرا که فصل پر از پیروزی او بهخاطر مشکلات مکانیکی با ناکامی به پایان رسید. او در آغاز فصل سال ۱۹۹۲ به ۵ برد پیاپی دست پیدا کرد.
۷. فرناندو آلونسو
راننده اسپانیایی فرمول ۱ که بهتازگی قرارداد خود را با تیم آستونمارتین تمدید کرده، نخستینبار در سال ۲۰۰۱ وارد میدان شد و از آن زمان در ۳۸۷ مسابقه گرندپری شرکت کرده است. آلونسو با ۳۲ مرتبه دست یافتن به مقام اول و کسب دو عنوان قهرمانی جهان بهعنوان یک راننده جسور شناخته میشود. او در دوران مسابقه خود با بزرگانی چون مایکل شوماخر و کیمی رایکونن مسابقه داده و تاکنون ۱۰۰ مرتبه روی سکو یا پودیوم رفته است.
۶. آیرتون سنا
برنده ۴۱ مسابقه گرندپری و دارنده ۳ عنوان قهرمانی جهان، بهعنوان یکی از خاصترین رانندههای تاریخ موتوراسپرت شناخته میشود که علیرغم رانندگی خشن و فرصتطلبانهاش در دلها جا دارد. سنا در طول زندگی نهچندان طولانی خود در ۱۶۱ مسابقه شرکت کرد و ۶۵ بار روی سکوی قهرمانی رفت. متاسفانه او در یکی از مسابقههای خود باشدت زیادی تصادف کرد و همانجا جان خود را از دست داد. ابرخودروی مکلارن سنا نام خود را از این مسابقهدهنده افسانهای بهعاریه گرفته است.
۵. آلن پراست
قهرمان موتوراسپرت فرانسه، پراست، در طول زندگی کاری خود بهعنوان راننده در ۱۹۹ گرندپری شرکت کرد و ۵۱ بار به پیروزی رسید. او که ۳۳ بار روی سکوی قهرمانی رفته بود، ۴ بار بهعنوان قهرمانی جهان دست پیدا کرد تا به این ترتیب در جایگاهی بالاتر از رانندههایی چون سنا قرار گیرد. سلاح مخفی پراست، قدرت فکری بالا، سرعت بسیار زیاد و دقت فوقالعاده در رانندگی بود که او را به نخستین قهرمان جهان فرانسوی در فرمول ۱ تبدیل کرد. او چهارمین و آخرین قهرمانی جهان خود را در سن ۳۸ سالگی به دست آورد.
۴. سباستین وتل
وتل که هماکنون ۳۶ سال سن دارد، نخستینبار در سال ۲۰۰۷ وارد گرندپری شد و در مجموع ۳۰۰ مسابقهای که در آن حضور داشت، به ۵۳ پیروزی دست پیدا کرد. درحالیکه روند پیشرفت وتل با نزدیکشدن به پایان عمر کاریاش کند شد اما در ابتدا به ۴ عنوان قهرمانی جهان دست پیدا کرد. این راننده آلمانی همچنان رکورددار کسب بیشترین سکوی قهرمانی، بیشترین برد و بیشترین برتری در مسابقه، بیشترین برد پیاپی، بیشترین گرند اسلم و بیشترین برد از جایگاه نخست مسابقه در یک فصل است. او پس از تجربهای بینظیر با فراری، به ردبول پیوست و کمکم رو به افول گذاشت تا در فصل ۲۰۲۲ بازنشسته شد.
۳. مکس ورشتاپن
این راننده ۲۶ ساله تاکنون در ۱۹۳ مسابقه شرکت کرده و در ۵۹ گرندپری به پیروزی رسیده است. او که فرزند «ژاس ورشتاپن»، راننده اسبق فرمول ۱، است، پیش از ورود به مسابقات در فصل ۲۰۱۵، تنها یک سال در مسابقات رسمی شرکت کرد. ورشتاپن سپس در سه فصل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به قهرمانی جهان دست یافت. ورشتاپن هماکنون بهعنوان راننده ردبول شناخته میشود.
۲. مایکل شوماخر
شوماخر افسانهای در سال ۱۹۹۱ وارد مسابقات گرندپری شد و در میان سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵ و ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ به ۷ عنوان قهرمانی جهان دست پیدا کرد. تنها دلیلی که شوماخر بهعنوان راننده نخست این فهرست معرفی نشده، تعداد بردهای بیشتر راننده انگلیسی است که در ادامه معرفی میکنیم. البته شوماخر در دوران خود به ۹۱ پیروزی موفق دست پیدا کرد. بسیاری از او بهعنوان برترین راننده تاریخ فرمول ۱ یاد میکنند. این راننده آلمانی بیشتر شهرتش را در دوره همکاری با تیم فراری به دست آورد که به قهرمانیهای پیاپی منجر شد.
۱. لوییس همیلتون
لوییس همیلتون نخستینبار در گرندپری استرالیا در سال ۲۰۰۷ وارد بالاترین سطح مسابقات چرخباز جهان شد. قرار است این راننده بریتانیاییتبار در آینده با تیم فراری همکاری کند. هماکنون از او بهعنوان یکی از بااستعدادترین و برترین رانندههای تاریخ فرمول ۱ یاد میشود؛ کسی که دوران اوج خود را با تیم مرسدس گذارند (هر چند ممکن است در ادامه هم به پیروزیهای پیاپی دست پیدا کند). همیلتون تاکنون ۱۰۳ بار به مقام نخست گرندپری و ۷ عنوان قهرمانی جهان دست پیدا کرده است.
به نظر شما کدام رانندههای دیگر با وجود بردهای کمتر، حق حضور در فهرست برترینها را دارند؟
R@min
۱۵ خرداد ۱۴۰۳جیمز هانت بزرگترین افسوس موتوراسپرت که زندگی پر فسادش همه چیزو ازش گرفت.
میتر
۱۵ خرداد ۱۴۰۳یاد فیلم Rush انداختی منو
froG-driVer
۱۷ خرداد ۱۴۰۳جیمی کلارک اسطوره بود.اسطوره ای که میدرخشید…
زیزیگولو
۱۵ خرداد ۱۴۰۳شاید اگه به خیلیا بگی مکس ورشتاپن و سباستین وتل کی هستن نشناسن ولی شوماخر رو همه دنیا میشناسن و حتی اگه تو دور افتاده ترین نقاط کره زمین هم بری و اسم مایکل شوماخر رو بیاری فوراً میشناسنش ……….. حتی خیلی وقت پیشا یه آهنگ زیبا با ریتم گاز ماشینای رالی به احترام مایکل شوماخر ساختن که خیلی زیباست
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://www.aparat.com/v/1i08B
مازیار
۱۵ خرداد ۱۴۰۳سنا تو ۴۰ درصد مسابقاتی که شرکت کرده قهرمان شده!!
Mamad
۱۵ خرداد ۱۴۰۳اگه سنا نمیمرد شوماخر هیچ وقت نمیتونست اینقدر قهرمانی بدست بیاره
شوماخر همیشه شماره 2بود
شمال
۱۵ خرداد ۱۴۰۳از کره مریخ کامنت ارسال میکنی ؟
میتر
۱۵ خرداد ۱۴۰۳آیرتون سنا و شوماخر دو اسطوره و نابغه تکرار نشدنی .
Parsa
۱۶ خرداد ۱۴۰۳همیلتون و مکس کشکن این وسط
BMW
۱۵ خرداد ۱۴۰۳جیم کلارک ستودنی هست
omqali
۱۵ خرداد ۱۴۰۳توی عکس آخر بیست سال قهرمانی رو می بینیم…
Scuderia Ferrari
۱۵ خرداد ۱۴۰۳۱. شوماخر افسانه ای 👑👑
۲. سباستین فتل
۳. فرناندو آلونسو
آیرتون سنا هم به شجاعت و نترس بودن معروف بود و در ذهن ها ماندگار شد و همیشه به عنوان یک قهرمان ازش یاد میشه
خدا رحمتش کنه 🖤🖤
محمد
۱۵ خرداد ۱۴۰۳به نظرم آقای باریچلو و آقای ریکیاردو هم راننده های حرفه ای و تاثیر گذاری بودن.عکس آخر چقدر جذابه و دل نشینه.👍👍.
amirmohammadja79
۱۵ خرداد ۱۴۰۳لوییس🤍
۱۵ خرداد ۱۴۰۳راننده های قدیمی رو خیلی دوست دارم
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/nigel-mansell-goodwood-planetf1.jpg
مخصوصا ایشون شبیه راننده کامیون قدیمیا بود
☹️☹️☹️
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/f1-formula-1-racers-champions.jpg
اینا هم یا دخترن یا فوتبالیستن بدرد ماشین بازی نمیخورن ☹️
قدیمیا بهتر بودن
GMA
۱۵ خرداد ۱۴۰۳سنا بهترین راننده F1 تاریخ…
مهربد
۱۵ خرداد ۱۴۰۳متن فتل اشتباه ترجمه شده و جای ردبول و فراری، پس و پیش است..!
او پس از تجربهای بینظیر با فراری، به ردبول پیوست و کمکم رو به افول گذاشت تا در فصل ۲۰۲۲ بازنشسته شد.
او پس از تجربهای بینظیر با ردبول، به فراری پیوست و کمکم رو به افول گذاشت تا در فصل ۲۰۲۲ بازنشسته شد.
LH44
۱۵ خرداد ۱۴۰۳ممنون بابت مطلب
ترتیب اینجا بر اساس تعداد برد هست که بنظرم به کل اشتباهه اگر برتر بودن رو بر این اساس بچینیم.
نظر من در مورد بهترین ها به این صورت هست:
1. جیمی کلارک: کسی که بدون تجربه رانندگی با ماشین شهری و از پشت تراکتور، پشت فرمون ماشین چهارچرخ نشست و همون اول کاری کرد که کالین چمپمن باهاش قرارداد فرمول یک امضا کنه! کارهایی رو در ماشینش میکرد که سنا و شوماخر و همیلتون به خوابشون هم نمیدیدن( خودم بشدت طرفدار لوئیس و شوماخرم ولی حقیقته). و مهم تر این که مثل بقیه راننده های تاپ، اموزش های اکادمیک نداشت. به معنی واقعی کلمه رانندگی در ذاتش نهادینه شده بود. اگر اشتباه نکنم گرند تور فصل سه و قسمت پنجم به جیمی کلارک اختصاص داده شده. اونجا شاید بهتر بشه فهمید چرا جیمی کلارک به راحتی راننده یک تاریخه.
2. سنا: سنا بچه پولداری بود که بر خلاف خیلی ها استعداد بینظیری هم داشت و سال 1988 این استعداد رو تمام و کمال به دنیا نشون داد. کم سنگ جلوی پاش نذاشتن اما سنا کار خودش رو میکرد. دور موناکوی سنا همچنان به عنوان بی نقض ترین دور تاریخ فرمول یک یاد میشه.
3. شوماخر: عشق دوران بچگی خیلی ها:) مخصوصن با اون ماشین قرمزا:) شوماخر با ماشین هایی برد کسب میکرد که لیاقت امتیاز گرفتن نداشتن. با ماشین ضعیف تر با سنایی رقابت کرد که بهترین ماشین رو داشت. هر چند که متاسفانه این رقابت چند مسابقه بیشتر ادامه نداشت. ترکیب شوماخر و راس براون پنج قهرمانی پیاپی رو برای فراری به همراه داشتن.
4. لوئیس همیلتون: بهترین روکی تاریخ. کسی که در بدو ورودش به فرمول یک، الونسوی دوبار قهرمان دو سال پیش جهان رو شکست داد. شکستی که جاش برای الونسو هنوز درد میکنه:) اگر یکم در ورودی پیت لین چین 2007 تجربه به خرج میداد، اون سال اسم خودش رو به عنوان قهرمان ثبت میکرد. همیلتون در نصف بیشتر کرییرش هیچ وقت هم تیمی ضعیف نداشت و همه اون ها رو جز در دو مورد خاص شکست داده بود. کسی که شاید بشه گفت نا حق ترین تصمیم تاریخ ورزش علیهش گرفته شد اما جا نزد و برگشت. در 39 سالگی و در فصل 2023، هم تیمیش که یکی از بهترین استعداد های مرسدس بود رو شکست داد. 2022 و 2024 شکست خوردنش دلایل دیگه ای داره که چون موضوع بروز هست، نیازی به توضیح نیست.
5. لودا/پراست/فنجیو
6. ورستپن
و….
علی یوسفی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳LH44 عزیز اولا بابت اطلاعاتتون ممنونم یاد گرفتم و لذت بردم اما در مورد همیلتون بجز مسئله ۲۰۲۱ که قبلا پاسخ به شما و دوستان همیلتون فن دادم چند تا نکته رو با شما مخالفم اتفاقا همیلتون همتیمی های بزرگ و قدری نداشته سال ۲۰۰۸ کووالاینن فنلاندی همتیمیش بود اون راننده نمیگم بد بود اما خب سطح بالا هم نبود در مورد رزبرگ هم حتی برخی از طرفدارای خود همیلتون نیکو رو راننده طراز اول نمیدونن فراموش نکنیم همون رزبرگ با شکست همیلتون در بهترین خودروی فصل قهرمان شد در مورد بوتاس هم با وجود اینکه یکی از نجیب ترین و بااخلاق ترین ورزشکاران جهان میدونمش اما دیگه واضحه مباحث وینگمن و دستورات تیمی و وضعیت امروز بوتاس نشون میده همیلتون در این موارد همتیمی قدرتمند نداشته در مورد راسل بله راسل استعداد نسل جدید هست اما بازارگرمی بریتانیایی و تبلیغات زیاد روی راسل بنظرم حتی به ضررش شد و دیدیم همون ثبات ۲۰۲۲ رو از دست داد و برخی از حسادت هاش به لوئیس هم بماند!! بنابراین راسل هم غول نیست گرچه خوبه اما در مورد ۲۰۰۷ و عملکرد لوئیس برابر آلونسو واقعا لوئیس نبوغ و کلاسشو نشون داد و نایب قهرمانی بسیار ارزشمندی کسب کرد البته با امتیاز برابر با آلونسو ولی در مورد اون فصل و رسوایی مکلارن و قضیه ران دنیس و بنظر خودم جانبداریش از لوئیس در برابر آلونسو جای بحث وجود داره.
LH44
۱۵ خرداد ۱۴۰۳سلام اقای یوسفی. ممنون از نظرت. در مورد 2021 که بحث بنده و شما طرفین رو قانع نکرد. این نظر بنده بود. دیدگاه شما هم محترم.
در مورد هم تیمی ها اگر بخوایم اینطوری استدلال کنیم که تمام هم تیمی های راننده های بزرگ، راننده های ضعیفی بودن :) !!!!!!!!
رزبرگ از 2010 در تیم مرسدس بود و همتیمی شوماخر که شوماخر رو براحتی شکست داد. لوئیس در 2013 وارد تیم شد و همون سال زربرگ رو شکست داد. رزبرگ به هیچ عنوان راننده بدی نبود. اینکه در کجا خوندید یا استدلال کردین که فن های لوئیس هم میگن رزبرگ خوب نبوده برای بنده جای سوال و شاید تعجب داره. در سه سال اول دوران هیبرید کم لوئیس و رزبرگ رقابت نداشتن که اخر کار هم با یه اتفاق بشدت بو دار، یعنی سوختن موتور مرسدس در سنگاپور برای لوئیس، زربرگ قهرمان شد و همون سال هم خداحافظی کرد رفت. مرسدس در اون سال ها اینقدر جلو بود که نیازی به فشار روی موتورش نداشت و از مودهای بالا استفاده نمیکرد. از اول دوران هیبرید تا سنگاپور هم موتور سوزی نداشت. اینکه چه اتفاقی افتاد که موتور لوئیس سوخت هنوز از طرف تیم مشخص نشده!
با استدلال شما برای راسل میشه گفت همه راننده های انگلیسی الکی بولد شدن چون رسانه پشتشون بوده و …..!!!!!!!!
راسل در فرمول دو و فرمول سه همه رقباش رو با خاک یکسان کرد. راننده ای بود که از وقتی که تو ماشین چرخ باز نشست گفتن این قطعی میاد فرمول یک. کم استعداد و راننده ای نبود. با ویلیامزی امتیاز میگرفت که حقش دوتای اخر بود. یه بار هم سکو گرفت!
در مورد الونسو هم داستان پیچیده تر از این حرفاست. لوئیس تا سه مسابقه اخر اول بود. سه تا بیتجربگی محض امتیازش رو با قهرمان دو دوره قبلی یکسان کرد. الونسو به مکانیکا پول پول میداد تا حمایتشون رو داشته باشه( بعدن هم گفت به نشانه تشکر بوده. گوش های بنده هم مخملیه!). لوئیس اون موقع پولی در بساط نداشت که بخواد از این کارا کنه. متاسفانه یادم نمیاد کدوم مسابقه بود اما در یکی از مسابقه ها، الونسو وارد پیت میشه و میدونه لوئیس هم پشت سرش اومده پیت. وقتی لاستیک هاش عوض میشه، چند ثانیه در محوطه تعویض لاستیک مکلارن میمونه تا لوئیس پشتش زمان از دست بده و در ننتیجه رده رو به اگر اشتباه نکنم رایکونن واگذار بکنه. بعد که مطمئن میشه این اتفاق افتاده راه می افته. یه جا لوئیس برای اینکه نشون بده الونسو داره شیطنت میکنه، تلمتری خودش و الونسو رو در تویترش میذاره که ران دنیس حسابی گوشش رو میپیچونه. الونسو حتی بعد اینکه متوجه میشه مکلارن اسناد فراری رو داره، ران دنیس رو تهدید میکنه که اگر وفق مراد من عمل نکنین لو میدم که دنیس هم میگه برو لو بده. در اخر هم یه کارمند چاپ خونه زودتر از اینا لو میده داستان رو. توقع داشتید ران دنیس طرف راننده ای باشه که چند برابر پول میگیره و اینقدر حاشیه براش درست میکنه و دستور میده و نهایتشم کار راننده سال اولی رو هم نمیتونه انجام بده؟؟ داستان وارد شدن لوئیس به اف وان هم خیلی جالبه و نشون از استعداد این ادم داره.
اون تصور شما از همتیمی غول رو فقط در مورد سنا و پراست شاهد بودیم. البته یکمم در مورد سالهای اخر لودا و هم تیمی شدنش با پراست. وگرنه در کیس شوماخر و مخصوصن ورستپن که هم تیمی ها عملن در باغ نبودن و کوچک ترین مزاحمتی برای راننده اول نداشتن.
علی یوسفی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳LH44 عزیز این که رزبرگ خوب بود شکی نیست اما قدرتمند به معنای چالشی نبود و فقط ثباتش و البته شروع طوفانی در آغاز فصل ۲۰۱۶ باعث شد لوئیس رو شکست بده نه توطئه مرسدس! این که مثلا شوماخر رو برده دلیل بر همسطح بودنش با شوماخر نیست اوکن هم آلونسو رو برده پس اون بهتره؟ یا مثلا ریکیاردو از ورشتپن و وتل بهتره؟ خیر بحث در نظر گرفتن مجموعه شرایط هر فصله در مورد راسل هم شما نکته خوبی فرمودین اما کامل نبود رسانه بالاخره کسی رو بولد میکنه که خودش هم ظرفیت داره اما مسئله اینجاست آیا ظرفیت اون همه توجه رو داره؟ بازم میگم راسل با رفتارش در فصل قبل نشون داد لباس تبلیغات و مصاحبه های پی در پی براش گشاده و اینکه در رده پایه چگونه بوده با الان متفاوته لوئیس و هالکنبرگ هم مخصوصا هالک در رده پایه عالی بودن یکی شانس میاره و خودروی خوب نصیبش میشه و دیگری نه اینکه راسل سکو گرفته در مسابقه با دو دور پشت سیفتی کار بوده!!! و چون انگلیسی و خوش تیپ و شخصیت رسانه ای داره کاملا بولد میشه اما هالک که پول پوزیشن میگیره چندان مطرح نمیشه گسلی که برنده مونزا میشه اینقدر صدا نمیکنه قصدم مقایسه راسل با هالک نیست چون اگه زمانی در شرایط برابر رقابت کنن عیار کم راسل معلوم میشه قصدم اینه که بدونیم راسل در ویلیامز عملکردی پایینتر از هالک در هاس داره اما چپ و راست خبر پشتش هست اشکالی نداره قراره بره مرسدس ولی رانندگی و رفتارش فصل قبل بنظرم نشون میده هنوز جای کار زیاد داره در مورد ۲۰۰۷ هم گفتم جای بحث زیاده اما ران دنیس خودش کاشف لوئیس و به نوعی پدر معنوی همیلتون بود و طبعا با در نظر گرفتن صحبت های آلونسو و شرایط تیم در اون زمان بشخصه باور ندارم ران دنیس طرف آلونسو بوده و نهایتا هم اون اتفاقات بیفته مگه اینکه مسئله ای فراتر از نکات تا بحال گفته شده وجود داشته که حداقل من و شما از کل مطلب بی خبریم هر چند که به اهمیت کار لوئیس در ۲۰۰۷ اشاره کردم ولی نکته اساسی همینجاست که در چند دوره قهرمانی لوئیس با مرسدس که بهترین خودرو با فاصله بود همتیمیش بوتاس بود! ۲۰۰۸ رو هم گفتم در مورد همتیمی های شوماخر و ورشتپن هم بنظرم فرمایش شما تا حدی درسته و اصلا نمیشه باریچلو و حتی پرز رو ضعیف در نظر گرفت.
LH44
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ببینید عملکرد فنی یه راننده با اینکه چقد و چطوری مصاحبه میکنه متفاوته. راسل هرچی نباشه از هالکنبرگ و گسلی راننده بهتریه. داستان مصاحبه های راسل از 2022 شروع شد و مرسدس بزرگ ترین قربانیش بود. جایی که بجای اینکه به حرف همیلتون بکنه، به حرف راسل کرد و فکر کرد ماشینشون خوبه و فقط باید ستاپ درست رو پیدا کنن. نتیجش رو هم همه دیدین. اینکه در شرایط خاص رفت رو سکو هم قبول دارم. اما عملکرد راسل در ویلیامز با توجه به ماشینی که در اختیار داشت عالی بود. اون زمان هاس و ساوبر به راحتی یه لول بالاتر از ویلیامز بودن و مثل الان نبود. این حرف که فقط نتیجه رو نگاه کنیم نشونه برتری نمیشه و حرف شما درسته. فاکتورهای دیگه ای هست که در کنار نتیجه باید اون ها رو هم در نظر گرفت.
در مورد ران دنیس و لوئیس. یه جورایی لوئیس خودش، خودش رو کشف کرد. وقتی در 15 سالگی رفت جلو ران دنیس گفت میخوام برات برونم. اونم تحت تاثیر جسارت لوئیس قرار گرفت و گفت سنت رفت بالاتر به من زنگ بزن. ران دنیس تجربه درگیری پراست و سنا رو داره. پس میدونه نباید به طرف یه نفر غش بکنه. کما اینکه 1988 هم طرف کسی رو نگرفت. الونسو کم حاشیه ساز نبود. تا خبر ورود لوئیس اومد به دنیس گفت مگه تو دلت قهرمانی تیمی نمیخواد که اینو اوردی؟ یعنی قهرمان راننده که من میشم، اما لوئیس نمیذاره قهرمان تیمی بشیم. چند مسابقه بیشتر طول نکشید که صداش درومد و رفتارهای عجیبش شروع شد.
لوئیس در سالهایی که قهرمان شد، عملن در دو سال و 2019 و 2020 رقیب نداشت. 2008 که تا ثانیه اخر مشخص نبود. دو سال اول هیبرید هم رزبرگ کوتاه نمی اومد. در سال های 2017 و 2018 که تا نیمه فصل فراری و وتل پیشتاز بودن. مرسدس در هیچ سالی، برتری و دامینیت بودن ردبول 2023 رو نداشته. نمیگم دامینیت نبوده که بوده، اما نه در حد فصل پیش ردبول.
باریچلو به هیچ عنوان راننده بدی نیست اما اگر مقیاس رو شومی قرار بدیم، اونوقت باریچلو میشه یه راننده کاملن میان رده. داستان پرز یکم متفاوته. پرز با هر متر و معیاری راننده متوسطیه. ایشون زمانی با لانس استرول هم تیمی بوده. شرایط خاص و ویژه ای هم نداشت که بگیم فقط نتیجه رو نباید نگاه کرد. شرایط یکسان بود. در جایی که لانس استرول بعضن میتونست شکستش بده. اگر برد قطر پرز رو مثل سکوی راسل در نظر نگیریم ( چون ابر و باد و مه و خورشید و… در کار بودن) اختلافشون با هم خیلی کمتر میشد. پرز نهایت یه لول از استرول بالاتره که الونسو الان همون استرول رو با این سن و سال خورد کرده.
پرز کارهایی برای ورستپن کرده که نصفشو بوتاس نکرده.
! i M α η δ υ α R
۱۵ خرداد ۱۴۰۳عدد ها رو نگاه کن تو رو خدا …
41 گرند پری …
3 قهرمانی جهان …
عدد 41 که معناش معلومه …
عدد 3 هم بزرگترین عدد در آفرینش هست …
با اینا کاری نداریم چون بیان کاملشون مثنوی 70 من کاغذ میشه …
اما و اما ….
65 برد از 161 مسابقه …
شما به عدد 65 دقت کنید ( ظاهر و باطن تعادل در طبیعت = (6) و (5) ) …
.
بعد شما به عدد 161 دقت کنید …
توی عدد 161 ، عدد 6 بین دروازه تعادل یعنی عدد 1 1 ( یازده ) قرار گرفته …
خداوند فرموده در 6 دوران ، عالم هستی رو خلق کردم …
نیکولا تسلا جایی گفته اعداد 3 و 6 و 9 کلید های طلایی آفرینش هستند …
ما هم که با دو دست / دو پا ، به تعادل رسیدیم ( شمایل عدد 1 1 ) …
کائنات عدد کمال ( 6 ) رو در عدد دروازه تعادل ( 1 1 ) قرار داد تا طول دوران حرفه ای آیرتون سنا ساخته بشه …
از اون طرف هم ظاهر و باطن کمال ، یعنی 5 و 6 رو هم کنار هم گذاشت تا با عدد 65 عرض دوران حرفه ای آیرتون سنا ساخته بشه …
این رو نباید بگم اما چون می دونم خوشبختانه این جا ( با احترام ) کسی متوجهش نمیشه اشکالی نداره …
مسابقه 162 میشد برد 66 م برای آیرتون سنا ( اگر می برد و زنده می ماند ) ولی عدد 66 ( عددی که میشه واویلا … ) کار خودش کرد …
66 XYZ کار خودشو کرد …
به زبان ساده ، آیرتون سنا در سیکلی که در اون قرار داشت تا قبل ” 66 XYZ ” به تمام چیزی که می توانست رسید …
65 پیروزی …
تقدیرش نبود که وارد سیکل بعدی بشه …
جالبه که کائنات در این مقاله هم آیرتون سنا رو باز مزین به رتبه ” 6 ” کرد …
پس با احترام به نظر همه دوستان به نظر من این دو لقب ، فقط به اسطوره ، آیرتون سنای افسانه ای می چسبه و هرگز کنده نمیشه …
مثل جیمز دین …
مثل کالین مک ری …
آیرتون سنا هم ایستاده مرد …
چون اسطوره ها ” هماره ” ، ایستاده می میرند …
محمد مهدی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳احسنت قطعا وقتی آنقدر ۶ و ۵ و عدد خوشگل داشته بهترین راننده هست 😄
بر منکرش لعنت😂
S
۱۵ خرداد ۱۴۰۳نایجل منسل تو گرند تور بود و باهاش شوخی میکردن
البته خودش نه ماکتش بود
علی یوسفی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت تشکر بابت این مطلب ولی متأسفانه در این متن به پر افتخار ترین راننده تاریخ از نظر نسبت قهرمانی به سال های فعالیت اشاره نشده خوان مانوئل فانجیو آرژانتینی ملقب به استاد راننده ای بی نظیر و صاحب سبک و با اخلاق که با پنج قهرمانی فرمول یک رکوردی جاودانه برای حدود پنج دهه داشت تا توسط شوماخر بزرگ شکسته شد فانجیو از حیث دیگری هم بی نظیر هست و اون قهرمانی با چهار سازنده مختلف بود مرسدس بنز و فراری و آلفارومئو و مازراتی و باید بدونیم دوست صمیمی هوراچیو پاگانی و در واقع ایده پرداز خلق برند ماندگار پاگانی هم بود و پاگانی زوندا f برای گرامیداشت یاد این قهرمان تکرار نشدنی بود.
imanenzo
۱۵ خرداد ۱۴۰۳به عنوان کسی که از ۲۰۰۵ مسابقات رو کامل پیگیری کردم برای من آلونزو کاملترین رانندست و بعد از اون مکس ورستپن و لوییز همیلتون در رتبه های بعدی هستند.در مورد راننده های قبل از ۲۰۰۵ اظهار نظر نمیکنم ولی سنا به عنوان اسطوره همیشه در قلبم جای داره
علی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳همیلتون و شوماخر و سنا نبودن. الان فرمول به اینجا نمی رسید بنظر من این سه برترین و تاثیر گذار ترین ها هستن
علی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳اگه این سه تا نبودن. اصلا فرمول یک. جذاب نمی شد فرمول یک مدیون این سه تا . این سه اسطوره سنا و همیلتون و شوماخر هست
مجید
۱۶ خرداد ۱۴۰۳عجب نوشته پوچی!تو لیستی که ایرون سنا رتبه ۶ هست و اصلا صحبتی از فنجیو نمیشه باید دنبال اسم تولید کننده ادامس خرسی بگردی نه تاریخسازای رشته اتومبیلرانی.
pouyan-h808
۱۶ خرداد ۱۴۰۳امیدوارم شوماخر بزرگ در سلامت کامل باشه
بچه که بودم همه مغازه های ماکت فروشی کلی ماشین فراری داشتن
و یادمه که اون زمان خبر اتفاقی که براش افتاده بود رو توی مجله های ماشین دیدم هییی
همایون
۲۰ خرداد ۱۴۰۳واقعا وتل خودشو نابود کرد وگرنه میتونست جایگزین به حق شوماخر باشه.کاش پیشنهاد فراری وسوسه نمیکردش