چشم اندازهفته نامه

بزرگ‌ترین شکست‌ها در تاریخ خودروسازی، از دلورین تا ابرخودروی جگوار XJ220

موفقیت در صنعت رقابتی خودروسازی به‌سختی به دست می‌آید و برای اینکه یک خودرو در بازار فروش موفق شود عوامل زیادی باید باهم هماهنگ باشند اما حتی وقتی همهٔ این عناصر باهم جمع شوند، بازهم هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد. در ادامه به معرفی خودروهایی خواهیم پرداخت که به دلایل مختلفی شکست خوردند.

تاکر سال ۱۹۴۸

تاکر توسط مهندس و کارآفرین آمریکایی «پترسون تاکر» بدون هیچ حمایتی از سوی سه خودروساز بزرگ دیترویت توسعه پیدا کرد و با ویژگی‌های ایمنی و پیشرفت‌های فنی متعددی عرضه شد. هرچند تاکر نظر خیلی‌ها را جلب کرد اما به دلایل متعددی نتوانست موفق عمل کند. برنامه‌ریزی ضعیف رونمایی عمومی بازخوردهای بدی را به دنبال داشت و بعداً هم پترسون به کلاه‌برداری متهم شد. هرچند تاکر از این اتهام تبرئه شد اما وجههٔ او و شرکتش خراب شده بود و تاکر مشتری پیدا نکرد. از این خودرو تنها ۵۱ دستگاه ساخته شد که ۴۷ نمونهٔ آن تا به امروز باقیمانده و بسیار ارزشمند شده‌اند.

فورد ادسل سال ۱۹۵۸

با تغییر روند بازار، فورد به فکر ایجاد برندی متوسط به بالا برای رقابت شرکت‌هایی مثل بیوک و الدزمبیل افتاد. رئیس شرکت، «هنری فورد دوم» نام پدرش، ادسل که تنها پسر هنری فورد اول بود را برای این برند انتخاب کرد. هدف ادسل ارائهٔ خودروهایی کمی لوکس‌تر از فورد با قیمتی ارزان‌تر از لینکلن بود. ادسل که به‌عنوان خودروی آینده معرفی شد، با ویژگی‌های نوآورانه‌ای به بازار آمد و فروش اولیهٔ آن کمتر از حد انتظار اما قابل‌قبول بود. بااین‌حال، علیرغم تبلیغات فراوان فورد، فروش ادسل طی سال‌های بعد بسیار کاهش یافت و این برند پس از ضرری ۳۵۰ میلیون دلاری (معادل ۲.۵ میلیارد دلار امروز) که به فورد تحمیل کرد، در اواخر سال ۱۹۶۰ تعطیل شد.

دلورین DMC-12 سال ۱۹۸۱

یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های ازدست‌رفتهٔ جهان خودرو، دلورین DMC-12 بود. این خودرو برای موفقیت همه‌چیز داشت. شاسی با طراحی لوتوس، طراحی بدنه توسط جوجارو و رئیسی که از جنرال موتورز آمده بود. بااین‌حال، طی یک آشفتگی از بدهی‌های مالی، رسوایی مواد مخدر و کاهش ارزش پول بریتانیا، همه‌چیز برای دلورین به هم ریخت. البته این خودرو با مشکلات دیگری مثل نگرانی‌های ایمنی به خاطر درهای گالوینگ و پرفورمنس ضعیف موتور V6 هم مواجه بود. هندلینگ ضعیف ناشی از نصب پیشرانه در عقب هم میخ آخر را بر تابوت DMC-12 زد و باعث شد موفق به فروش تنها ۸,۵۸۳ دستگاه شود.

جگوار XJ220 سال ۱۹۹۲

ابرخودروی XJ220 در طول سفر از کانسپت به نمایندگی‌های فروش با مشکلات زیادی مواجه شد. مهم‌تر از همه، تغییر مشخصاتی بود که  XJ220 را از یک سوپرکار V12 چهارچرخ محرک به V6 توربوشارژ محرک عقب تبدیل کرد. برخی از خریداران به خاطر همین تغییر و برخی دیگر به دلیل رکود مالی دهه‌ی ۹۰ میلادی سفارش خود را لغو کردند. درنهایت جگوار تنها ۲۷۴ دستگاه از این خودرو تولید کرد و با کاهش قیمت توانست آن‌ها را بفروشد. به همین دلیل، XJ220 یک شکست پرهزینه بود حتی با اینکه به‌عنوان یک از بهترین سوپرکارهای زمان خود در نظر گرفته می‌شود.

کادیلاک کاترا سال ۱۹۹۶

این خودرو در اصل اوپل اومگا بود که در آمریکا با برند کادیلاک برای رقابت با مرسدس و ب‌ام‌و عرضه شد. هرچند اومگا در اروپا فروش خوبی داشت اما در ایالات‌متحده طی پنج سال تنها ۹۵ هزار دستگاه فروخت. مشکل این بود که کاترا در آمریکا به‌عنوان خودرویی لوکس معرفی شد اما آن‌قدری که آمریکایی‌ها می‌خواستند بزرگ نبود و قیمت گرانی داشت زیرا در آلمان تولید و به آمریکا صادر می‌شد. قابلیت اطمینان پایین و واکنش دیرهنگام کادیلاک به پاره شدن تسمه تایم هم کلکسیون بدبیاری‌های کاترا را تکمیل کردند. درنهایت، پس‌ازاینکه کادیلاک فراخوان پرهزینه‌ای برای کاترا صادر کرد در سال ۲۰۰۱ آن را کنار گذاشت.

پلیموث پراولر سال ۱۹۹۷

رئیس پلیموث که به خودروهای هات رود علاقه داشت، تصمیم گرفت با استفاده از سبک طراحی رترو مشابه مینی و فولکس‌واگن بیتل، یک هات رود کارخانه‌ای تولید کند. این خودرو همچنین باید نظر کسانی که نمی‌توانستند دوج وایپر بخرند را هم جلب می‌کرد. پراولر ظاهری عالی داشت اما از یک مشکل بزرگ رنج می‌برد. این خودرو فقط با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 با ۲۱۴ اسب بخار قدرت و گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شد که پرفورمنس ضعیفی را فراهم می‌کرد و صدای جذاب V8 را هم نداشت. به همین دلیل، طی پنج سال تنها ۱۱,۷۰۲ دستگاه از پراولر ساخته شد.

پونتیاک آزتک سال ۲۰۰۰

آزتک روی کاغذ خودروی برنده‌ای بود. یک شاسی‌بلند میان سایز با کابین جادار و هزینه‌های نگهداری معقول. همچنین در زمانی که بازار تازه در حال حرکت به سمت کراس‌اوورها بود، آزتک یک پیشگام برای پونتیاک محسوب می‌شد. بااین‌حال، مشکل بزرگ این ماشین طراحی بیرونی بود که همیشه در لیست زشت‌ترین خودروهای جهان صدرنشین بوده است. به همین دلیل، آزتک در بهترین سال خود تنها ۲۷,۷۹۳ دستگاه فروخت و در سه سال پایانی تولید پیش از آنکه در سال ۲۰۰۷ کنار گذاشته شود این رقم بسیار کاهش یافت.

کرایسلر کراس‌فایر سال ۲۰۰۳

کراس‌فایر در آلمان طراحی و ساخته شد. این خودرو که در دوران دایملر کرایسلر توسعه پیدا کرد، از پلت‌فرم و پیشرانهٔ V6 نسل اول مرسدس SLK استفاده می‌کرد. مشکلات کراس‌فایر با برند آن شروع شد زیرا خریداران ترجیح می‌دادند بجای کرایسلر همان مرسدس بنز را بخرند. علاوه بر این، در همان زمان مرسدس نسل دوم SLK را با هندلینگ عالی به بازار عرضه کرد که کراس‌فایر را قدیمی جلوه می‌داد. کیفیت داخلی کوپهٔ کرایسلر نیز در حد SLK یا ب‌ام‌و Z4 نبود و ازاین‌رو، در سال ۲۰۰۸ مدت کوتاهی پس از طلاق والدینش کنار گذاشته شد.

تاتا نانو سال ۲۰۰۸

تاتا جاه‌طلبی بزرگی داشت و می‌خواست میلیون‌ها هندی را از پشت موتورسیکلت‌ها و سه‌چرخه‌ها پیاده و خودروسوار کند. نانو درحالی‌که ظرفیت حمل چهار نفر را داشت، با قیمت تنها ۲,۵۰۰ دلار، ارزان‌ترین خودروی جهان لقب گرفت. بااین‌حال، کیفیت ساخت پایین و فقدان هرگونه امکاناتی زمانی که تقاضای خریداران برای تجهیزات بیشتر در خودروها رو به افزایش بود باعث شکست نانو شد. این مشکلات در کنار آتش گرفتن چند نمونه از نانوهای اولیه، باعث شد این خودروی مردمی هندی در سال ۲۰۱۵ به آخر خط برسد. طی ۱۰ سال، کمتر از ۲۵۰ هزار دستگاه نانو تولید شد درحالی‌که انتظار می‌رفت این تعداد فقط در یک سال فروخته شود.

آکورا ZDX سال ۲۰۰۹

پس از عرضهٔ موفق ب‌ام‌و X6 به بازار، آکورا هم تصمیم به ساخت شاسی‌بلندی کوپه گرفت. بااین‌حال، پارک کردن و دنده عقب رفتن با ZDX بسیار سخت بود درحالی‌که پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری V6 آن با ۳۰۰ اسب بخار قدرت مصرف سوخت بالایی داشت. به همین دلیل، حتی پس از کاهش قیمت در آخرین سال تولید یعنی ۲۰۱۳، شرایط فروش ZDX بهتر نشد و طی چهار سال تنها ۷,۱۹۱ دستگاه از آن فروخته شد.

ساب ۵-۹ سال ۲۰۱۰

نسل سوم ۵-۹ هرچند در اواسط سال ۲۰۰۹ معرفی شد اما توسعهٔ آن بر اساس پلت‌فرم شورلت ایمپالا مدت‌ها قبل از این آغاز شده بود. پس از ورشکستگی جنرال موتورز در پی بحران اقتصادی جهانی سال ۲۰۰۸ نیز ساب به اسپایکر فروخته شد اما این شرکت کوچک هلندی که به ساخت سوپراسپرت‌های دست‌ساز می‌پرداخت، نمی‌توانست بودجهٔ تولید انبوه یک خودرو را فراهم کند. به همین دلیل، هم ۵-۹ و هم ساب از بین رفتند.

نیسان مورانو کراس‌کابریولت سال ۲۰۱۰

ساخت مورانوی روباز ایدهٔ جالبی به نظر می‌رسید اما در بازار خودروهای روباز دیگری وجود داشتند که پویایی بهتری را ارائه می‌کردند. همچنین نیسان این خودرو را فقط در یک تیپ فول آپشن با قیمتی گران و نزدیک به ب‌ام‌و سری ۳ کابریولت و مرسدس بنز CLK کابریولت به بازار عرضه کرد که منجر به فروش پایین شد و درنهایت کراس‌کابریولت در سال ۲۰۱۴ کنار گذاشته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۱ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (155 ديدگاه)

    تاکر واقعا حیف شدیکی از بهترینای زمون خودش بود

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      سلام یه کادیلاک کاترا تو ایران هم میفروشن به قیمت یه دنا
      https://divar.ir/v/QZcf-yFC?ref=android

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        اون مورانو کابریولت به درد کسی میخوره که شمال ویلا داره و هر آخر هفته میزنه به دل جاده چالوس و برعکس!!!
        البته اگر شانس بیاره سنگ ریزش نکنه روی سرش از شانسِ بدش جونشو از دست بده و اگر نه دیگه آدم از خدا چی‌میخواد جز دو تا بال برای پرواز که اونم تو مورانو کاریولت پیدا میشه!

        دوستان ، گفتم جاده چالوس ، یاد یه چیزی افتادم ، این دفعه که رفتید و تو ترافیکش گیر کردید ، به مدل و برند خودروها بیشتر توجه کنید ، بیش از ۶۰٪ خودروها چینی شدن ، ۳۷٪ ایرانی ، ۳٪ وارداتی‌های به جا مانده شونصدبار کیلومتر کم کرده که سپرهاشونم با پیچ MDF نگهداشتن تا مبادا بیوفته ، اون لابه‌لاها تک توک سالم پیدا بشه!!!

        این نشون میده مردم ایران تا ابد بدهکار خودروهایی هستند که قسطی خریدن و اگر نه مگر چند درصد توانِ مالی پرداخت نقدی اونم میلیاردی برای لگنی را دارند که در پاچشون میکنند ، جز خرید قسطی و عشق به تورمی که مالشون را افزایش قیمت میده هیچ دلیلی در خریدشون نمیبینم!!!

        موافقم 15
        مخالفم 2
        1. امیر

          ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (156 ديدگاه)

          البته همرو نمیشه جمع بست نوید جان من خودم یه بنز w123 زیتونی فابریک بدون دستکاری دارم سند دست اول از پدر بزرگم به من رسید.
          با کارکرد 170 هزار کیلومتر سالی 6 بار باهاش مسافرت تفریحی میرم 3 بار جنوب 3 بار شمال و دو هفته یکبار هم از پارکینگ خارج میکنم.
          یدونه 206 مدل 90 هم دارم زیر‌ پایی برای سرکار.
          میتونم بگم جزو 10 بنز تمیز فابریک هم مدل خودش در کشوره حتی با دنا صفر هم عوض نمیکنم.

          موافقم 8
          مخالفم 0
    2. پیام

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      الان اگه به جای آکورا و نیسان، هیوندای، کیا و جنسیس بود می گفتن اینم از کره! 😂😂😂😂

      موافقم 1
      مخالفم 16
      1. Galant.VR4(JDM)

        ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1159 ديدگاه)

        بزرگترین شکست ها برای بزرگترین برند‌ها اتفاق میوفته تازه همش هم یه مدل خاصه ولی چون کیا و هیوندای اونقدر بزرگ نیستن شکستاشون هم بزرگ محسوب نمیشه وگرنه همون کوپه fx خودش نشون دهنده توهم کره‌ای ها برای رقابت با کوپه‌ های آلمانی و ژاپنی.

        موافقم 9
        مخالفم 2
      2. amir

        ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        آخه اگه برای کره رو میخواستن بنویسن تو یه مقاله جا نمیشد اوناییم که موفق بوده صدقه سره مزدا و هوندا بوده!

        موافقم 8
        مخالفم 2
      3. جومونگ

        ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (223 ديدگاه)

        شایدم یه مقاله جدا برا کره بزارن 😂

        موافقم 7
        مخالفم 1
      4. NAVID۰۰۹۸

        ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        پیام
        اول که پدرِ خودروسازانی که فَنش هستی همونایی هستند که ناراحتت میکنن یعنی سلاطینِ ژاپنی بخصوص میتسوبیشی که مدیونش هستی!!!

        دوم شما از شکست چیزی نگو که بهتره تعریف دیکشنری شکست در خودروهای کره‌مربا از اول تعریف و جانمایی بشه 😂🤦‍♂️!!!
        با همون کودکان کار استینگر و K900 را ساختید ، یادت که هست عشقم!!!

        موافقم 9
        مخالفم 4
  2. فرشاد

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    انصافا همشون لایق شکست بودن به غیر از دلورین و جگوار

    موافقم 6
    مخالفم 11
    1. سوشیانت

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3512 ديدگاه)

      تاکر شرکت خیلی خوبی بود و نوآوری های زیادی داشت و حقش نبود ورشکسته بشه

      موافقم 5
      مخالفم 3
    2. مزدک

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (46 ديدگاه)

      میشه کمی در مورد منطق لیاقت شکست تاکر برامون توضیح بدید؟!؟
      این شاهکار تا ابد جزء کلاسیک ترین های تاریخ خودروسازی ایالات متحده خواهد ماند. امروز هم نمونه های باقی مانده اش بسیار ارزشمندتر از جگوار یا هر خودروی دیگه ی این لیست، و البته خیلی دیگه از کلاسیک های مدعی هستند.
      جل الخالق از این نظرات تخصصی…👀

      موافقم 3
      مخالفم 2
  3. علی جردن

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    مورانو کروک ده برابر بهتر از ایووک کروک بود
    موتور ۶ سیلندر ژاپنی کجا
    موتور ۴ سیلندر کجااا

    موافقم 1
    مخالفم 17
    1. امیر

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (46 ديدگاه)

      پاشنه آشیل نیسان یعنی گیربکس CVT رو هم در نظر بگیرید

      موافقم 6
      مخالفم 1
  4. فراری

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط پلیموث عجب چیزیه میچسبه برای کلکسیون

    موافقم 13
  5. جرمی کلارکسون

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (977 ديدگاه)

    آزتک توی مجله ماشین هم که خوندم نوشته یکی از زشت ترین خودرو هاست واقعا باید شکست میخورد ماشینی مثل DMC 12 حیف بود

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. خسرو

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    حیف این طراحی که با سیاستهای نادرست شکست خورد!!

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/Cars-4-6.jpg

  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    کاش بجای اینا کل خانواده سایپا و ایرانخودرو از بین میرفتن

    موافقم 6
    مخالفم 4
  8. ar-ma-n

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    و اینک خیلی از این مدل ها و نام ها برای خودروساز ها فرصت طلایی بوده برای عصر تازه ولی خب یک مشکل مالی بوده یک کم کاری .
    LFX عصر تازه یا دنیای برای سوپر اسپرت های جدید ژاپنی بود.

    که خب و خب مردم اون 375 دلار نمیدادن به ماشین ژاپنی و خب با پول اون ماشین میرفتم سراغ فراری و لامبورگینی .
    ولی خب جدا از هم اینا LFX یک فرصت بزرگی بود که از دست رفت لکسوس میتونست مشکلات حل کن ولی بجاش توقف تولید کرد .

  9. S.S.A

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    روح والتر وایت‌ رو تو پونتیاک آزتک دیدم😂

  10. BMW

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    افسوس جگوار

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. ar-ma-n

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    جای برند و مدل های زیادی خالی تو این لیست که هرکدوم پادشاه زمان خودشون بودن . بیشتر یک فرصت بوده

  12. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (326 ديدگاه)

    هر چی به کرایسلر کراسفایر نگاه میکنم بیشتر دلم میسوزه خدا وکیلی عجب رخی داره چقدر بی عقل بودن انجین همی ۶.۲ لیتری که اون موقع ۴۲۵ اسب بود رو ننداختم روش.واقعا حیف شد.

  13. گاس فرینگ

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    میگن طرح مورانو کراس کابریولت رو زن کارلوس گون پیشنهاد داده

  14. دانیال

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (606 ديدگاه)

    چقدر این جگوار و مورانو خوشگلن

  15. بهنام

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دلورین بسیار پر قدرت، نسبتا ارزان و سواری نرم داشت و زیبا بود، دلیل ورشکستگی ش این بود که در ایرلند ساخته میشد نه در آمریکا. ، آمریکایی ها نگذاشتند حتی وام بانکی کافی به دلورین داده بشه، بعد نقشه کشیدن که خود آقای دلورین برای تامین نقدینه گی نیاز ماشین شازی ش ، وارد بازار مواد مخدر بشه ،مامورین fbi جلوی دوربین مخفی با دلورین مواد معامله کردن.و فیلمش را تو تلویزیون نشان دادن.
    دلورین بسیار بهتر از کور وت بود ، میبایست ترتبیشو بدن تا کوروت از بین نره.

  16. رضا

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دستان دلورین یکم متفاوت تر از چیزیه که شما نوشتی
    دلروین یه خودرو جذاب و پیشرو بود از همه نظر در زمان خودش جلو بود دقیقا مثل نقشی که تو فیلم بازگشت به آینده ایفا کرد مافیای خودرو زمینش زدن جالبه بدونید که هنوز به صورت محدود تولید میشه شبیه همین اتفاق برای کیش خودرو خودمون و سیناد افتاد

  17. آرش

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    من از دلورین خوشم میاد
    جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا