حتی موفقترین شرکتهای خودروسازی جهان نیز در تاریخ خود مدلهای ناموفق و سیاهی دارند. در ادامه به معرفی تعدادی از این خودروها خواهیم پرداخت.
جیپستر سال ۱۹۴۸
ویلیز اوورلند بهعنوان شرکت مادر جیپ، پس از عرضهٔ مدل CJ-2 که در اصل نسخهٔ غیرنظامی جیپ دوران جنگ جهانی دوم بود، تصمیم به عرضهٔ مدلی برای جلب نظر شهرنشینان کرد. بدین منظور، در سال ۱۹۴۸ یک مدل جادهای بنام جیپستر را به بازار فرستاد تا خریداران جدیدی را جذب کند. جیپستر که بهعنوان یک رودستر لوکس معرفی شد، صرفاً بهصورت محرک عقب و با فاصلهٔ اندکی از زمین عرضه میشد اما خریدارانی که راهی نمایندگیهای جیپ میشدند، خودرویی چهارچرخ محرک میخواستند و به جیپستر توجهی نمیکردند. به همین دلیل، تولید این خودرو در سال ۱۹۵۰ پس از ساخت کمتر از ۲۰ هزار دستگاه خاتمه یافت.
شورلت کورویر سال ۱۹۵۹
کورویر باید به یکی از پرفروشترین محصولات شورلت در دههٔ ۶۰ تبدیل میشد. این خودرو که در سال ۱۹۵۹ معرفی شد، جایگزینی آمریکایی برای فولکسواگن بیتل بود و در نسخههای مختلفی مثل کوپه و پیکاپ به بازار عرضه میشد؛ اما «رالف نادر» در کتاب خود بنام ناایمن در هر سرعتی، از کورویر بشدت انتقاد کرد. وی سیستم تعلیق محور آونگی عقب این خودرو را بسیار خطرناک و حادثهآفرین میدانست. البته شورلت نسل دوم کورویر را با تعلیق عقب مستقل به بازار عرضه کرد اما نام این خودرو قبلاً خدشهدار شده بود و نهایتاً تولید آن در سال ۱۹۶۹ خاتمه یافت.
فولکسواگن K70 سال ۱۹۷۰
فولکسواگن در سال ۱۹۶۹ شرکت آلمانی NSU را خرید. فولکسواگن اما درواقع فقط خواهان ظرفیت تولید NSU بود و هیچ علاقهای به محصولات آن نداشت. این شرکت حتی تولید سدانی بنام K70 که تنها چند ماه تا عرضه به بازار فاصله داشت را هم لغو کرد. بااینحال، مدیران فولکسواگن بعداً از تصمیم خود برگشتند و چراغ سبز تولید K70 را صادر کردند. هرچند این خودرو بهطور کامل توسط NSU توسعه داده شده بود اما با برند فولکسواگن به بازار عرضه شد و اولین محصول موتور جلو و آب خنک این شرکت محسوب میشد. بااینحال، K70 در سبد محصولات فولکسواگن جایگاه متزلزلی داشت زیرا از یک سو نسخههای پایهٔ آن با مدل موتور عقب فولکسواگن ۴۱۲ همپوشانی داشت و نسخههای لوکستر نیز در کلاس آئودی ۱۰۰ قرار میگرفتند.
فورد پینتو سال ۱۹۷۱
فورد با پینتو وارد بخشی از بازار آمریکا شد که قبلاً هیچگاه در آن حضور نداشت. این خودرو بهعنوان محصول پایهٔ فورد قصد رقابت با مدلهای اقتصادی وارداتی اروپایی و ژاپنی را داشت اما فورد سعی کرده بود تا حد امکان هزینههای توسعهٔ پینتو را کاهش دهد که این کار مشکلاتی را به دنبال داشت. باک سوخت بین محور و سپر عقب نصب شده بود و ممکن بود در هنگام تصادف از عقب حتی با سرعت پایین سوراخ شده و آتشسوزی را به دنبال داشته باشد. این مشکل بزرگترین فراخوان خودرویی تاریخ آمریکا را به دنبال داشت که شامل ۱.۵ میلیون دستگاه پینتو میشد.
پورشه ۹۲۴ سال ۱۹۷۶
۹۲۴ بهعنوان پروژهٔ مشترکی بین پورشه و فولکسواگن آغاز شد. پورشه به خودرویی برای جایگزینی با ۹۱۴ نیاز داشت و فولکسواگن هم یک کوپهٔ سطح بالا میخواست. بااینحال، فولکسواگن از ادامهٔ پروژه منصرف شد و در عوض شیراکو را بر اساس گلف توسعه داد. سپس پورشه پروژهٔ ۹۲۴ را از فولکسواگن خرید و آن را بهتنهایی جلو برد اما برای از بین بردن تأثیرات فولکسواگن خیلی دیر شده بود و ۹۲۴ با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر مشترک با آئودی ۱۰۰ و فولکسواگن LT و گیربکس چهار سرعتهٔ آئودی به بازار عرضه شد. تولید این خودرو هم در کارخانهٔ سابق NSU انجام میشد. به همین دلیل، خیلیها ۹۲۴ را یک پورشهٔ واقعی نمیدانستند زیرا برخلاف ۹۱۱، خودرویی موتور جلو و آب خنک بود و بوی فولکسواگن را میداد.
فراری موندیال سال ۱۹۸۰
موندیال یکی از ضعیفترین خودروهایی محسوب میشود که تاکنون از لوگوی فراری استفاده کرده است و خیلیها پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری ۲۰۵ اسب بخاری V8 آن را کم توان میدانستند. علاوه بر این، موندیال از مشکلات فنی و برقی هم رنج میبرد. البته فراری با عرضهٔ موندیال QV در سال ۱۹۸۲ بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد.
کادیلاک سیمارون سال ۱۹۸۱
کادیلاک بهمنظور توسعهٔ یک محصول پایه برای رقابت با مدلهای اروپایی وارداتی مثل بامو سری ۳ به شورلت متوسل شد اما این کار نهایتاً به مصداق یکی از بزرگترین ریبجهای اشتباه تاریخ تبدیل شد. سیمارون که در سال ۱۹۸۱ عرضه شد، درواقع یک شورلت کاوالیر با تجهیزات بیشتر بود. به همین دلیل، ظاهر، حس و حال و رانندگی این خودرو هیچ شباهتی به یک کادیلاک نداشت و درحالیکه پیشبینی میشد سالانه ۵۰ هزار دستگاه بفروشد، فروش آن در سال ۱۹۸۲ به تنها ۲۶ هزار دستگاه رسید.
مازراتی بایتوربو سال ۱۹۸۱
مازراتی بایتوربو باید بهعنوان یکی از بهترین خودروهای دههٔ ۸۰ برای رانندگی در تاریخ ثبت میشد زیرا روی کاغذ پرفورمنس مازراتی را در پکیجی کوچکتر و ارزانتر از کواتروپورته ارائه میکرد اما نهایتاً بایتوربو به یکی از غیرقابلاعتمادترین محصولات تاریخ مازراتی تبدیل شد. مشکلات فنی و برقی خصوصاً در نمونههای اولیهٔ این خودرو زیاد دیده میشد و وقتی خریداران از این موضوع آگاه شدند فروش آن کاهش یافت.
فیات مالتیپلا سال ۱۹۹۸
تقریباً هیچکسی نبود که ظاهر فیات مالتیپلا را زشت نداند. هرچند این خودرو در داخل از فضایی هوشمندانه با شش صندلی بهره میبرد اما طراحی بیرونی عجیب به بزرگترین مشکلش تبدیل شد. به همین دلیل، فیات در سال ۲۰۰۴ مالتیپلا را فیسلیفت کرد و تا سال ۲۰۱۰ به تولید آن ادامه داد ولی این خودرو تا پایان عمرش همچنان بحثبرانگیز باقی ماند.
پونتیاک آزتک سال ۲۰۰۰
هیچ لیستی از خودروهای شکستخوردهٔ تاریخ بدون پونتیاک آزتک کامل نخواهد بود. هرچند آزتک خودرویی بسیار کاربردی بود اما خریداران نمیتوانستند با ظاهر وحشتناکش کنار بیایند. درنتیجه، تولید این پونتیاک بدفرجام در سال ۲۰۰۵ بدون معرفی جانشین مستقیم خاتمه یافت.
رنو آوانتیم سال ۲۰۰۱
آوانتیم درواقع نسخهٔ دودر و لوکس مینیون اسپیس و بهعبارتدیگر، پاسخ به سؤالی بود که هیچکس نپرسید. آوانتیم با تناسبات عجیب و درهای سنگین، نمونهٔ خوبی برای کارهایی بود که طراحان خودرو نباید انجام دهند. همچنین این خودرو تقریباً همزمان با مدل ولساتیس به بازار عرضه شد و خریداران را سردرگم کرد که کدامیک از این دو مدل پرچمدار واقعی رنو محسوب میشود؟ به این دلایل، آوانتیم فروش پایینی داشت و طی دورهٔ تولید بسیار کوتاه ۲۲ ماهه فقط ۸,۵۵۷ دستگاه فروخت.
جگوار X تایپ سال ۲۰۰۱
جگوار زمانی که در اختیار فورد بود X تایپ را توسعه داد. این شرکت رقابت با بامو سری ۳ و مرسدس بنز C کلاس را در نظر داشت اما کار خود را با پلتفرم محرک جلوی فورد موندئو آغاز کرد. البته X تایپ سدان نوآورانهای بود و یکی از اولین خودروها با نمایشگر لمسی محسوب میشد اما جگوار محصولی اشتباه را روی پلتفرمی اشتباه و در زمانی اشتباه به بازار فرستاد. به همین دلیل، فروش X تایپ ناامیدکننده بود. جگوار بعداً با مدل XE دوباره به این کلاس برگشت ولی این خودرو هم آنطور که انتظار میرفت نفروخت.
آستونمارتین سیگنت سال ۲۰۱۱
در سال ۲۰۱۱ آستونمارتین برای مطابقت با مقررات آلایندگی اروپا، اقدام به ساخت سیگنت بر اساس تویوتا iQ کرد. سیگنت اما بسیار گرانتر از iQ بود و بازار هرگز روی خوشی به آن نشان نداد. درنتیجه، درحالیکه آستونمارتین انتظار فروش سالانه ۴ هزار دستگاه از این خودرو را داشت، تولید آن در سال ۲۰۱۳ پس از ساخت حدود ۳۰۰ دستگاه خاتمه یافت.
مرسدس بنز X کلاس سال ۲۰۱۷
هرچند پیش از X کلاس پیکاپهای لوکس لینکلن بلکوود و کادیلاک اسکالید EXT به بازار عرضه شده بودند اما مرسدس بنز این خودرو را اولین پیکاپ لوکس واقعی جهان میدانست. بااینحال، درحالیکه خریداران انتظار ارائهٔ پیکاپی با پلتفرم اختصاصی مرسدس را میکشیدند، استفاده از پلتفرم نیسان ناوارا همه را ناامید کرد و این موضوع با استفاده از پیشرانههای رنو-نیسان در نسخههای پایینی تشدید شد. به همین دلیل، X کلاس در سال ۲۰۱۸ بهعنوان اولین سالی که بهطور کامل در بازار حضور داشت تنها ۱۶,۷۰۰ دستگاه فروخت و این رقم طی سالهای بعد کاهش یافت تا اینکه نهایتاً مرسدس در اوایل سال ۲۰۲۰ به تولید پیکاپ ناکام خود پایان داد.
hssn
۲۰ تیر ۱۴۰۲انقدر مطلب تکراری راجعبه خودروهای شکست خورده گذاشتید که بدون باز کردن مطلب تکتک خودروهای توی لیستو حفظیم، کافی نیست؟
Amiro
۲۰ تیر ۱۴۰۲حق
🤌🙂🧡
R/T
۲۰ تیر ۱۴۰۲موافقم
فقط ۳ یا ۴ تا جدید بود بقیه همه تکراری بودن
محمدهادی
۲۰ تیر ۱۴۰۲بددبخت این پونتیاک آزتک!!
اصن مطلب بهانه یی بود برای یادآوری مجدد اینکه آزتک ازهمه زشت تر بود
خخخخ
علی جردن
۲۰ تیر ۱۴۰۲اولا مطالب جدید بودند
آخرا هم یک ماشین باز واقعی (خودرو دوست) هر بار با خواندن یا تماشای یک مستند خودویی تکراری بازهم به وجد میاد
یک عشق ماشین
۲۰ تیر ۱۴۰۲با اون بخش ماشین باز واقعی موافقم
شهرام
۲۰ تیر ۱۴۰۲پونتیاک آزتک ماشین والتر وایت بود البته قبل از اینکه به تولید شیشه رو بیاره.
سالار فصل
۲۰ تیر ۱۴۰۲فقط مدل تیتر عوض میشه ، لیست تقریبا ثابت هست.
سوراخ کردید :)
Saeed
۲۰ تیر ۱۴۰۲پونتیاک آزتک بر خلاف ظاهرش یک ماشین با آپشن زیاده
Camaro 70
۲۰ تیر ۱۴۰۲هیچی نباشه آمریکایی ک هست 🇺🇲
Car love
۲۰ تیر ۱۴۰۲Bz4x
SH
۲۰ تیر ۱۴۰۲داداش چند روزه فشار رفته بالا نکنه خبریه؟
آتیش سوزی چیزی شده ما خبر نداریم
RTS
۲۰ تیر ۱۴۰۲بیمه پیدا نکرده . باز یاتاقان هم زده . داره اینجوری خودشو تخلیه میکنه . جدی نگیر .
Royal Driver
۲۰ تیر ۱۴۰۲درسته موندیال که جزو ماشین ۴ نفره موتور وسط ۸ سیلندر فراری بود کلا فاز ارزون قیمتی داشتن، دقیقه مثل ۳۰۸ و ۲۰۸ جیتی۴ دینو که دوتاشون موتوراشون کم حجم بود ۲ لیتر تا ۲.۹لیتر. موندیال که جانشین جیتی۴ محسوب میشد. توی نسخه موندیال ۸ سال ۱۹۸۰ کلا ماشین جالبی نبود خیلی هم ضعیف بود اما بنظرم خودم نسخه موندیال 3.2 و موندیال T ماشینای خوبی بودن. نسخه ۸ سال ۱۹۸۰ موتورش تیپو۱۰۶بی ۲.۹لیتری حدود ۲۰۰ اسب بود واقعا جالب نبود برای فراری اما سال ۱۹۸۵ با عرضه نسخه ۳.۲ همه چی فرق کرد. ظاهرش شبیه ۳۲۸ شده بود، کیفیت بالا رفت برای یک ماشین اسپرت ارزون و مهم تر از همه موتوره جدید داشت، موتور تیپو۱۰۵ ۳.۲ لیتری و الان ۲۷۰ اسب شده بود. سال ۱۹۸۸ نسخه T هم باز یک موتور جدید نصب شد روی ماشین که حجمش بالا رفته و شده ۳.۴ لیتر و قدرت هم ۳۰۰ اسب بخار شده.
ناشناس
۲۰ تیر ۱۴۰۲پس باید قبول کرد که ممکنه حتی ایرانخودرو و یا سایپا هم بالاخره یک ماشین ناموفق تولید کنن…
یک عشق ماشین
۲۵ تیر ۱۴۰۲یک ماشین؟ کل ایرانخودرو و سایپا به معنی یک باخت سنگین و ناموفقه . اصلا بودنشون واسه ایران به معنی باخته😂😂😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐
درود
۲۰ تیر ۱۴۰۲این آزده که خدا زده همیشه توی لیست بدترینها هست در حالی اونقدر زشت نیست از لحاظ کیفیت هم پونتیاک کارش درسته
مهدی
۲۰ تیر ۱۴۰۲همین ها هم ایران بیان خداتومن قیمت دارن و میخرن
000780
۲۰ تیر ۱۴۰۲خدایی اینجوریه ک هروقت جنرال موتورز ی کومپانیو میخره گند میزنه بهش
دقیقا مثل پونتیاک ک ب جای تولید مدل فایر برد یا جیتیاو افسانه ورشکسته شد
بی وطن
۲۰ تیر ۱۴۰۲راجع به این خودروها چندین مقاله کار شده تو همین چند وقت که فقط تیتر مقاله عوض شده.
به نظرم تکراری اومد…
ولی بازم جذاب بود…
علی
۲۰ تیر ۱۴۰۲همین ماشینهای به قول شما سیاه برای ما در ایران در حد رویا است.
*ALI*
۲۰ تیر ۱۴۰۲دوباره فیات مالتی پلا من که میگم این ماشین یکی از زشت ترین ماشین های دنیا هست این پونتیاک آزتک هم همه جا هست یجورایی هم راست میگه هیچ ماشین شکست خورده ای بدون این ماشین کامل نمیشه دیگه واقعا یجورایی خسته شدم که این همه جا هست
BMW
۲۰ تیر ۱۴۰۲بیشترش رو از قبل گذاشته بودید فقط چند تا جدید بود
مهرداد
۲۰ تیر ۱۴۰۲بنز وارد بازاری شد که یک سریها قدمت عجیب و طراحی هایه تکرار نشدنی از قدیم تا الان مثل F150و Ramو… نتونست بجنگه بهاشون
JaMsHiD
۲۱ تیر ۱۴۰۲تنها کسی که پونتیاک آز تک رو دوست داشت والتر وایت بود
محمد
۲۲ تیر ۱۴۰۲من از پونتیاک آزتک خیلی خوشم میاد!
خدا کنه تو ماشین های دست دوم وارداتی پونتیاک هم بینشون باشه🤲🤲🤲
ماشین فعلی من هم سانگ یانگ اکتیون هست.
امیر ماهان جمشیدی
۲۳ تیر ۱۴۰۲همین سپر پلاستیکی پونتیاک آزتک از سپر باد کرده ی پراید بدتر نیست که
محمود
۲۴ تیر ۱۴۰۲اگه پراید هم تو کشورهای اروپایی تولید میشد همین سرنوشت داشت. ولی همین ماشین های ناموفق هم اکه تو ایذان تولید میشد به موفقیت بلای فروش میرسیدند.
ابوالفضل
۲۳ آبان ۱۴۰۲این فیات مالتی پلا چرا انقدر زشته ؟؟!!!
واقعا چه فکری کردن اونایی که طراحیش کردن
به ظاهر آزتک امیدوار شدم