در دنیای خودرو ایدههای متفاوتی وجود داشتهاند که علیرغم شایستگیهای خود نتوانستهاند موفق باشند هرچند برخی نیز از همان ابتدا مشکلاتی داشتهاند.
استایل های گوناگون بدنه خودروها، تجهیزات و تکنولوژیها گاهی اوقات به همان سرعت که همهگیر شدهاند به همان سرعت هم از مد افتادهاند. برخی ایدهها زمانی که معرفی میشوند بسیار خوب جلوه میکنند اما پس از چند سال کاملاً پس زده میشوند. از وانت پیکاپ مرسدس بنز گرفته تا زیر برند جوانپسند تویوتا، ایدههای نابی وجود دارند که در نهایت به بنبست خوردهاند.
خودروهای برقی
پس از پایان قرن نوزدهم میلادی خودروهای برقی فروش بسیار خوبی در آمریکا داشتند چراکه نرمتر از خودروهای بنزینی عمل میکردند و استفاده از آنها بسیار راحتتر بود. کلارا فورد همسر هنری فورد مشهور هم سوار مدل T نبود بلکه از خودروی دیترویت الکتریک مدل ۴۷ استفاده میکرد. تکنولوژی درونسوز در چند سال بعد به سرعت بهبود یافت و پیشرفتهایی همچون استارتر برقی باعث شدند خودروهای بنزینی کاربردیتر باشند. با کاهش قیمت سوخت نیز سهم خودروهای بنزینی از بازار افزایش یافت و به همین خاطر در دهه ۲۰ میلادی خبری از خودروهای برقی نبود.
خودروهای توربینی
در دهه ۵۰ میلادی صدای خاص خودروهای توربینی نویدبخش جانشینی با پیشرانههای پیستونی سنتی بود. پروتوتایپ روور جت ۱ مجهز به این نوع پیشرانه توانست به سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت دست یابد و دانش به دست آمده از این پروژه باعث تولید خودروی مسابقهای بریتیش ریسینگ موتورز شد. این خودرو در لمان ۱۹۶۳ شرکت کرد و از آنجایی که خودرویی آزمایشی بود بنابراین در رقابتهای رسمی حضور نداشت اما توانست رده هشتم را کسب کند. کرایسلر هم ۵۰ نمونه از کوپه زیبای خود را به مشتریان تحویل داد تا این تکنولوژی را بررسی کنند. این خودروها مشکلاتی مشابه با خودروی رور داشتند و به همین خاطر ایده خودروی توربینی به تدریج کنار گذاشته شد.
پانلهای سقف شفاف
طراحی خودرو و هوافضا در دهه ۵۰ میلادی به یکدیگر رسیدند و به همین خاطر است که بسیاری از خودروهای آمریکایی آن دوران با عناصر بدنه تیغه مانند تولید شدند. یکی از ویژگیهایی که بسیار جذابتر بود به پانل سقف شفاف مربوط میشود. این ویژگی ما را به یاد کانوپی جتهای جنگنده میانداخت و البته در خودروهای کانسپتی همچون جنرال موتورز فایربرد دیده میشد. البته مشکلاتی در زمینه تولید، ایمنی و هزینهها وجود داشت و به همین خاطر در خودروهای تولیدی بکار نرفت.
خودروی دوزیست
خودروی دوزیست یا نصف قایق نصف خودرو قول داده بود آزادی عمل زیادی را به مالکان اعطا کند. این خودرو در سال ۱۹۶۱ سروصدای زیادی به پا کرد اما رانندگان، ملوانان و سرنشینان به سرعت فهمیدند این وسیله یک خودرو یا قایق خوب نیست. شرکت آلمانی کواندت تعداد ۳۸۷۸ دستگاه از خودروی دوزیست را با پیشرانه ۴ سیلندر ترایومف تولید کرد هرچند دیگر خبری از جایگزین جدید برای آن نبود.
سقف لندو
این ویژگی که با عنوان کانورتیبل شبیه سازی شده نیز شناخته میشود یک سقف ثابت با پوشش پارچه یا وینیل است. سقفهای لندو معمولاً روی خودروهای بزرگ همچون فورد تاندربرد دیده میشدند هرچند خودرویی مثل فولکسواگن گلف هم با ویژگی موردبحث رؤیت شده است. سقف لندو اولین بار روی کالسکهها بکار رفت و در دهه ۷۰ میلادی به یک آپشن محبوب در آمریکا بدل شد. البته دیگر خبری از این ویژگی در خودروهای مدرن نیست.
تکنولوژی غیرفعال سازی سیلندر کادیلاک
کادیلاک به خاطر بحران سوخت سالهای ۱۹۷۳ و ۱۹۷۹ تصمیم گرفت راهی برای تولید خودروهای کممصرفتر بدون استفاده از پیشرانههای کمحجم یا کاهش قدرت آنها پیدا کند. تکنولوژی غیرفعال سازی سیلندر میتوانست پیشرانههای ۶ و ۸ سیلندر را به نمونههای ۴ سیلندر کممصرف بدل کند و در واقع این تکنولوژی یک راهحل عالی به نظر میرسید؛ اما تنها پس از چند هفته عرضه این تکنولوژی روی خودروی فیلتوود بروگام بود که شکایات به دست این شرکت رسیدند. مشتریان از خشن بودن این پیشرانه و زمان زیاد فعالسازی دوباره سیلندرها شکایت داشتند. کادیلاک ۱۳ بهروزرسانی را برای حل مشکلات در نظر گرفت اما در نهایت این تکنولوژی را کنار گذاشت.
تلفن خودرو
با اینکه گوشی داخل خودرو دهه ۴۰ میلادی اختراع شد اما تا دهه ۸۰ میلادی همهگیر نشده بودند. در این زمان بود که گوشیهای یاد شده در خودروهای لوکس ارائه شدند. البته این تلفنها با پیشرفت تکنولوژی و ظهور نوع دیگری از ارتباطات به ویژه گوشیهای هوشمند کاملاً قدیمی جلوه کردند.
پیشرانه ۱۶ سیلندر بی ام و
بی ام و با تولید پیشرانه ۱۶ سیلندر ۶.۷ لیتری در سال ۱۹۸۷ خبرساز شد. این برند امید داشت پیشرانه ۱۶ سیلندر در سدانی پرچمدار و لوکستر از سری ۷ بکار رود. چین خودرویی میتوانست به عنوان محصولی مستقل یا نسخهای سطح بالاتر از سری ۷ تولید شود. مهندسان بی ام و نیروگاه یاد شده را در نسخهای ارتقا یافته از سری ۷ نسل E32 نصب کردند و قدرت حدود ۴۰۸ اسب بخاری را به دست آوردند. البته برای این کار تغییراتی در محل نصب رادیاتور و اضافه کردن ورودیهای هوای به پانلهای بدنه صورت گرفت و باعث شد پروتوتایپ سری ۷ نام ماهی طلایی را به خود گیرد. مدیران بی ام و اما پیشرانه ۱۶ سیلندر را کنار گذاشتند زیرا اعتقاد داشتند پیشرانه ۱۲ سیلندر 750i به اندازه کافی بزرگ است.
کمربند ایمنی اتوماتیک
کمربندهای ایمنی اتوماتیک عموماً به عنوان روشی برای عدم نصب ایربگ در خودروها ساخته شدند. رگلاتورهای آمریکایی الزام کرده بودند تمامی خودروهای عرضه در این کشور باید به کیسه هوای سمت راننده یا کمربندهای ایمنی اتوماتیک مجهز شوند و گزینه دوم راهی ارزانتر بود. این کمربندها پس از الزامی شدن کیسه هوای راننده در سال ۱۹۹۵ از خودروها ناپدید شدند.
هامر
ایام جنرال نسخه جادهای هاموی را در سال ۱۹۹۲ عرضه کرد اما هامر تا زمان خریدش در سال ۱۹۹۹ توسط جنرال موتورز به برندی مستقل تبدیل نشد. هامر سریعاً سبد محصولات خود را گسترش داد و مدلهای H2 و H3 را تولید کرد اما هویت ذهنی خاص خریداران و ورشکستگی کمپانی باعث شد هامر به بنبست برسد. جنرال موتورز در سال ۲۰۱۰ هامر را تعطیل کرد هرچند این نام اخیراً احیا شده است.
درب میانی شورولت
درب میانی یا میدگیت شورولت در روی کاغذ یک ایده مهندسی ناب بود. این ویژگی به خریداران اجازه میداد یک پارتیشن بین فضای کابین و بار وانت پیکاپ آوالانش را تا کنند و یکی از جادارترین خودروهای آمریکایی را داشته باشند. بسیاری از افراد انتظار داشتند فورد و دوج هم ویژگی مشابهی را ارائه کنند اما در عمل مشخص شد تقاضا برای درب میانی بسیار کمتر از حد انتظار بوده است.
وانت پیکاپ های لینکلن
منطق لینکلن برای تولید وانت پیکاپ بد نبود. اگر رانندگان نویگیتور را به عنوان اولین شاسیبلند این شرکت دوست داشتند پس بیشک از وانت لینکلن نیز خوششان میآمد. این شرکت از فورد F-150 برای تولید وانت خود استفاده کرد و نمای جلوی شبیه به نویگیتور و پانلهای چوبی غیرواقعی را در بدنه بکار برد تا نهایتاً خودرویی با نام بلکوود تولید شود. این وانت فقط بهصورت دیفرانسیل عقب ارائه گردید و فضای بار آن نیز محدود بود و به همین خاطر فروش پایینی داشت. بلکوود عمر بسیار کمی داشت هرچند لینکلن این ایده را رها نکرد و در سالهای بعد خودروی مارک LT را معرفی نمود که نسخهای ریبج شده از F-150 بود.
LED های منفرد
چراغهای LED در اوایل قرن ۲۱ سریعاً وارد دنیای خودرو شدند و برندهایی همچون آئودی و لکسوس آن را در اختیار توده مردم قرار دادند. طولی نکشید که نوارهای LED منفرد در محصولات رده میانی شرکتهایی همچون فولکسواگن و نیسان هم بکار رفت. در تصویر میتوانیم دومین نسل نیسان قشقایی را ببینیم که LED های منفرد ظاهری سطح بالا و مدرن را به خود بخشیدهاند. البته این تکنولوژی سریعاً تکامل یافت و از چند سال قبل نوارهای LED به هم چسبیده ارائه شدند و LED های منفرد را به ویژگی از مد افتاده بدل کردند.
مینی ونها
وسایل نقلیه چندمنظوره MPV در اوایل قرن ۲۱ محبوبیت بالایی در اروپا داشتند. چنین خودروهایی کوچکتر از یک مینی ون بودند اما ارتفاع بیشتری نسبت به هاچبک ها داشتند؛ اما تمامی نقاط قوت این خودروها در کراس اورها نیز وجود داشت و به همین خاطر مینی ونها کمکم از بازار کنار رفتند.
سایون
تویوتا برند سایون را در سال ۲۰۰۳ معرفی کرد چراکه تصویر ذهنی این برند حاوی مواردی همچون تولید خودروهای مطمئن و پیرمردی بود و جوانان خیلی به سراغ محصولات این شرکت نمیآمدند. خودروهای سایون حداقل از نظر طراحی خسته کننده نبودند. در سبد محصولات این شرکت یک کوپه ارزانقیمت با نام tC و هاچبکی با نام xB دیده میشد. سایون استارت خوبی داشت اما در ادامه به در بسته خورد. تحقیقات بازار نشان داد خریداران جوانی که سایون را میخرند با بالا رفتن سن خود به سراغ تویوتا یا لکسوس نخواهند رفت. بدتر اینکه متوسط سن خریداران این شرکت از ۳۵ سال ۲۰۰۴ به ۴۳ در سال ۲۰۱۱ رسید زیرا فاکتورهای اقتصادی باعث شدند خریداران مسنتر به دنبال خودروهای ارزانتر بروند.
پژو ۱۰۰۷
“تو بساز و آنها خواهند خرید” احتمالاً همان چیزی بود که در ذهن سازندگان پژو ۱۰۰۷ وجود داشت. این خودرو از زیرساخت مشابه پژو ۲۰۶ استفاده میکرد و به خاطر درهای کشویی برقی از دیگر رقبا متمایز میشد؛ اما خریداران از باز شدن دیرهنگام درها شکایت داشتند و دسترسی به صندلیهای عقب خودرو نیز سخت بود. به همین خاطر فروش ۱۰۰۷ به کمتر از حد انتظارات رسید و دیگر نسل بعدی آن تولید نشد.
استون مارتین سیگنت
در سال ۲۰۱۱ استون مارتین محصولاتی شامل مدل One-77 که کوپهای تولید محدود با ۷۵۰ اسب بخار قدرت بود را در کنار سیگنت به عنوان خودروی شهری ۹۷ اسب بخاری تولید میکرد. بریتانیاییها تلاش چندانی برای پنهان کردن این حقیقت که سیگنت ریبج شده تویوتا iQ است انجام ندادند. البته نکته عجیب به امیدواری مقامات استون مارتین مربوط میشد که به دنبال فروش ۴ هزار دستگاهی آن در سال بودند. تنها پس از فروش حدود ۳۰۰ دستگاه، پرونده سیگنت بسته شد.
مرسدس بنز X کلاس
مرسدس بنز پس از خاتمه عرضه X کلاس همان درسی را که لینکلن یاد گرفته بود تجربه کرد. این وانت بر اساس نیسان ناوارا شکل گرفت و به فروش حدود ۱۶۷۰۰ دستگاهی در سال ۲۰۱۸ و ۱۰ هزار دستگاهی در نه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ دست یافت. با این تفاسیر به نظر نمیرسد که ژرمنها به فکر تولید یک وانت لوکس دیگر باشند.
پیشرانه بلک وینگ کادیلاک
چه کسی بلک وینگ را کنار گذاشت؟ هیچکسی در جنرال موتورز دوست ندارد به این سوال پاسخ دهد اما میدانیم که این شاهکار دیگر در محصولات کادیلاک وجود نخواهد داشت. پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۲ لیتری توئین توربوی موردبحث از صفر توسعه یافت و شایعاتی درباره نصب آن روی نسخههای پرفورمنس اسکالید و جانشین CTS-V وجود داشت اما چنین خبرهایی درست نبودند. گفته میشود کادیلاک این پیشرانه را به یک شرکت کوچک میفروشد هرچند قرارداد بین دو طرف نهایی نشده است.
Blue
۱۰ تیر ۱۴۰۳چراغ های پاپ آپ (مخفی) هم واقعا خاص بودن
NR
۱۰ تیر ۱۴۰۳این تکنولوژی در اصل منسوخ نشد… بخاطر استاندارد های امنیتی افراد پیاده موقع تصادف ممنوع شد
پیام۲
۱۰ تیر ۱۴۰۳Toyota FT-1 رو هم میشد اضافه کرد
kasra
۱۰ تیر ۱۴۰۳هامر واقعا اسطوره بود قوی سریع ولی هی دیگه رفت ولی دوباره داره با نسخه برقی احیا میشه خدا کنه ترفدارا از برقی حمایت کنن تا بنزیش بیاد من خودم از برقی خوشم نمیاد خب.
بنز X کلاس گزینه خوبی بود ولی خودم به شخصه دوست ندارم یه موتور ۴ سیلندر در حد یک پیکاپ باشه باید مانند رم 8سیلندر باشه اگر بنز موتور خوبی داشت روش و یه فیس لیفت قشنگ و افرودی تور مینداخت الان فروش داشت پژو ۱۰۰۷ خوب بود اگر تو ایران میومد مردم مهم براشون نبود و مثل ۲۰۶ 20سال تولید میشد😅 خودرو دو زیست هم ایده خوبی ولی عجیب 😅 حرف اخر اون بی ام و 16 سیلندر موخام 🙂😐😂
امیر
۱۰ تیر ۱۴۰۳خیلی خوب میشد سایت پدال برای عضویت کاربران محدودیت سنی میداشت…
A Sus man
۱۱ تیر ۱۴۰۳کامنت گذاشتن*
Abas
۱۳ تیر ۱۴۰۳با مطالعه نظرات تعدادی از کاربران کاملا میشه به این موضوع پی برد.
Amirsh
۱۰ تیر ۱۴۰۳تکنولوژی باطری ها و شارژ تو اون اوایل تولید خورد ، دهه ۱۹۰۰ مگه چقد پیشرفت کرده بود که تونسته بود رقیبی برای درون سوز ها باشه ؟ هر چند تو یه مقطع کوتاه
گاس فرینگ
۱۳ تیر ۱۴۰۳مسئله پیشرفت باتری ها نبود، ابتدایی بودن پیشرانه های درون سوز و مصرف بسیار بالا شون بود
Abas
۱۳ تیر ۱۴۰۳و صد البته دوده غلیظ و ضعف کارکرد در دما پایین و البته ارتعاشات بالای انجین های تک سیلندر یا ۲سیلندر
Sina_carshow
۱۰ تیر ۱۴۰۳بعضی از این ایده ها چه قدر میتونستن جهان رت متحول کنن اگر ادامه دار میشد فقط بهبودش میدادن حیف
فقطیه سوال دوستان الان تسلا مدل x یه جورایی mpv حساب نمیشه؟ اینکه فروش خوبی داره
! i M α η δ υ α R
۱۰ تیر ۱۴۰۳سیناجان اگه منظورت سگمنت mpv هست ( مولتی پرپز وی هکل ) فکر نکنم …
حتی خود تسلا گفته سری X اولین SUV دنیاست که 5 ستاره کسب کرده … ( Tesla Model X the First SUV Ever to Achieve 5-Star Crash Rating in Every Category )
اینم اسم چند تا MPV ….
BMW 2 Series Active Tourer
Volkswagen Touran
Ford S-Max
Ford Tourneo Connect
Volkswagen Multivan
Citroen Berlingo
Hyundai Staria
Toyota Innova
Kia Carnival
Renault Scénic
Toyota Avanza
Peugeot Rifter
Suzuki Ertiga
Toyota Innova Zenix
シトロエン グランド C4 スペースツアラー
Dacia Jogger
Kia Carens
Lexus LM
Suzuki XL-7
Mitsubishi Xpander
Citroën C4 Picasso
Fiat 500L
Maruti Suzuki Invicto
Nissan Serena
Taha Ayoobi
۱۰ تیر ۱۴۰۳کرایسلر پاسیفیکا یا تاون اند کانتری MPV محسوب نمیشن؟
! i M α η δ υ α R
۱۰ تیر ۱۴۰۳طاها جان …
پاسیفیکا و تاون اند کانتری رو نوشته مینی ون …
MPV فکر میکنم به لحاظ جثه از ون و مینی ون کوچک تر باشه …
کلا سگمنت مبهمیه …
Taha Ayoobi
۱۱ تیر ۱۴۰۳آها
𝐀𝐥𝐢
۱۰ تیر ۱۴۰۳از ایده درب میانی شورلت خوشم اومد
گاس فرینگ
۱۳ تیر ۱۴۰۳به نفع شرکت هم بود عملا نیاز به ساخت نسخه تک کابین رو از بین میبرد
BMW
۱۰ تیر ۱۴۰۳خودروی های توربینی هم خوب بودند.
ولی 12 سیلندر بی ام و رو یا هامر لعنتی
۱۰ تیر ۱۴۰۳آقا
سال ۱۹۹۵ ایربگ تو خارج الزامی شد ولی تا سال ۱۳۹۰ ماشینا اکثرشون ایربگ نداشتن تو ایران
این خیلی بده که نه ماشین من ایربگ داره نه ماشین آقام
امیر
۱۰ تیر ۱۴۰۳اگر ماشین های وارداتی و مونتاژ اون سال هارو فاکتور بگیریم ، خودرو های تولید داخل در سال ۱۳۹۰ بعضاً پلتفرم سال ۱۳۷۰ رو داشتن متاسفانه خودرو های معمولی مانند پراید ، پژو 405 و پرشیا و روا سال ، سمند ؛ هرچند همون زمان ها خودرو هایی مثل ۲۰۶ تیپ 6 و ۲۰۷ ، رنو L90 E2 که مجهز به ایربگ بودن از کیفیت مطلوب و ایمنی قابل قبول در همون سال ها برخوردار بودن اما الان نه چه بسا از کیفیت خیلی کم کردن.
زیزیگولو
۱۰ تیر ۱۴۰۳کمپانی مرسدس بنز بزرگ با اون همه آوازه و کبکبه و دبدبه بدترین شکست رو با مدل X کلاس متحمل شد و در نهایت در مدت کوتاهی پروژه X کلاس به بن بست و پایان خودش رسید
علیرضا
۱۰ تیر ۱۴۰۳پژو ۱۰۰۷ ایده جالبی داشت یک خودرو شهری بشدت اینده نگر بادر های که هیچ فضای نمیگرفت مشکل ۱۰۰۷ قیمت ۱۴ هزار پوندی بود که با اون پول بهترین نسخه پژو ۲۰۷ میشه خرید که هم بشدت پرفروش بود هم قدرت مند ، با پول کمتر هم ۲۰۶ قابل خرید بود
حسن
۱۱ تیر ۱۴۰۳قایقه خیلی جالبه چقد قشنگ لش کردن دارن ماهی میگیرن بعد میگن ادم باحال تو دنیا کمه
علی Shelby
۱۱ تیر ۱۴۰۳همشون ایده های خوبی بودند ولی حیف که از بین رفتن
Cert
۱۳ تیر ۱۴۰۳سایون برندی بود که می خواست ببیند خودروی key در آمریکا چه شکلی است
علی شلبی
۱۱ تیر ۱۴۰۳همشون ایده های خوبی بودند ولی حیف که از بین رفتن
EHSAN2007
۱۱ تیر ۱۴۰۳پبشرانه بلک وینگ واقعا یه شاهکار بود
Taha Ayoobi
۱۱ تیر ۱۴۰۳اون غیر فعال سازی سیلندر ها اول شکست خورد ولی الان به خوبی توی ماشین ها استفاده میشه.
محمدکیا گودرزی
۱۲ تیر ۱۴۰۳سوال امیر، سوال منم هست.
تکنولوژی باطری ها و شارژ تو اون اوایل تولید خورد ، دهه ۱۹۰۰ مگه چقد پیشرفت کرده بود که تونسته بود رقیبی برای درون سوز ها باشه ؟ هر چند تو یه مقطع کوتاه.
تکنولوژی ذخیره برقش چی بوده؟
آرش
۵ مرداد ۱۴۰۳عجیب بود …..