چشم اندازهفته نامه

چرا خیابان‌های کشور شلوغ تر از قبل شده است؟

ظاهراً رانندگی بد و ساعات شلوغ تنها مسئولان افزایش ترافیک نیستند؛ گویا این ماجرا پشت پرده‌های دیگری هم دارد! <! –more–> چندی پیش در خیابان اصلی شهر کوچک محل زندگی‌ام رانندگی می‌کردم که با ترافیک ساعت ۶ عصر برخورد کردم. شهر «آشخانه» تا چند سال پیش رنگ ترافیک را به خود ندیده بود و حال خودروها باید در آن توقف می‌کردند. یاد شهرهای بزرگ چون تهران یا مشهد افتادم با این تفاوت که خیابان به‌مراتب تنگ‌تر بود و خودروها در مواجهه با یک چهارراه شلوغ، در یکدیگر تنیده و متوقف می‌شدند.

در این زمینه بخوانید:

ایران مبتلا به ترافیک

این مسئله تنها به شهر من ختم نمی‌شد. مهم نیست که کجای ایران زندگی کنید (از وضعیت جزایر آزاد خبر ندارم) اما می‌دانم که از شهرهای کوچکی چون آشخانه گرفته تا کلان‌شهرها، همه‌وهمه با معضلی نه‌چندان تازه روبه‌رو شده‌اند: افزایش سرسام‌آور حجم ترافیک. ترافیک سنگین غروب یا زمان تعطیلی ادارات هرچند برای مردم تهران مسئله‌ای عادی به شمار می‌رود؛ اما ظاهراً نتایج عدم مدیریت درست آن به سایر شهرهای کشور هم سرایت کرده و گریبان‌گیر مردم تمام استان‌ها شده است.

در ادامه از چند جهت به بررسی این مسئله می‌پردازیم تا ببینیم درحالی‌که به گزارش همشهری، ۴۵درصد کل وسایل‌نقلیه (که شامل ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها و ۸۰ درصد خودروهای عمومی می‌شود) فرسوده به شمار می‌روند، چرا خودروسازان در حال ورود خودروهای بیشتر به بازار هستند؟ آیا نرخ فرسودگی و اسقاط خودروها با ورود خودروهای نو همخوانی دارد؟ آیا اصلاً مشکل سیاست‌های فروش خودرو است یا مردم هم در این همهمه نقشی دارند؟!

مسابقه خیابانی مردم

بگذارید در ابتدای کار و پیش از پرداختن به داده‌ها، ببینیم که اصلاً چرا ترافیک ایجاد می‌شود؟ رسانه «بلومبرگ» این پدیده مدرن را این‌گونه توصیف می‌کند:

دلیل اصلی ترافیک آن است که خودروهای بسیاری سعی دارند در فضای جاده‌ای کوچک خود را جای دهند. اما این تنها مشکل نیست؛ عدم توانایی راننده‌ها در حفظ فاصله و سرعت پایا در این جریان باعث از بین رفتن جریان روان ترافیک می‌شود.

بنابراین، دستورپخت ترافیک چند ماده‌اولیه ساده دارد: رانندگی انسانی، خودروهای زیاد و فضای کم. ازآنجاکه تا فرارسیدن خودروهای خودران و رفع نقص انسانی زمان زیادی باقی‌مانده است، بگذارید کمی روی فاکتور رانندگی تمرکز کنیم. رانندگی بسیاری از مردم ما تهاجمی است؛ اگر تجربه شخصی‌تان این مسئله را روشن نکرده می‌توانید با یک جستجو ساده، یک‌بار تماشای اخبار ترافیکی و رانندگی در نزدیکی غروب در یک خیابان مهم شهر خود به آن پی ببرید. تجربه شخصی نشان داده که امکان ندارد بخواهید در ترافیک مسیر «گلبهار» تا ابتدای مشهد با آرامش رانندگی کنید و حداقل ۱۰۰ خودروی سیاه‌وسفید از چهار جهت جغرافیایی از شما سبقت نگیرند!

قاعدتاً پیش گرفتن عملکردی مشابه یک مسابقه خیابانی در قبال ترافیک شهری نه‌تنها به ایجاد جریانی هموار کمک نمی‌کند، بلکه باعث بدتر شدن عملکرد راننده‌های آهسته، مبتدی و حتی پایبند به فرهنگ قانونی می‌شود. جدا از آنکه به‌دلیل انسانی بودن رانندگی، حتی اگر راننده‌ها به‌شکلی قانونمند از ترافیک عبور کنند، باز هم مشکل ترافیک به‌شکلی کمتر برجا خواهد بود.

ترافیک کلاستروفوبیا دارد

این اصطلاح به‌نوعی ترس از فضای تنگ و نداشتن راه درو اطلاق می‌شود؛ اگر کسی که به این تنگناهراسی دچار است را در محیط تنگ و نامناسب قرار دهید، تعادل ذهنی خود را از دست خواهد داد. ترافیک هم همین‌گونه است و فضای بسته حالش را بدتر می‌کند. وقتی هجمه خودروها به خیابان‌های کوچک یا بهتر است بگوییم «مهندسی نشده برای فضای شهری امروزی» می‌رسد، ترافیک سنگین‌تر و وضعیت وخیم‌تر می‌شود. البته که این مسئله منکر ترافیک‌های بزرگراه همت با هشت لاین مسیر حرکتی نمی‌شود؛ اما حقیقت دارد.

این‌گونه به ماجرا نگاه کنید که شاید خود بزرگراه همت هم برای تهران و خودروهایش کوچک است! دو سال پیش، کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ از حضور بیش‌از ۸ میلیون خودرو در خیابان‌های این شهر خبر داد. رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا هم سال گذشته به روزنامه «اقتصاد آنلاین» اعلام کرد در تهران به‌ازای هر دو تن انسان، یک خودرو وجود دارد. پس باتوجه‌به ابعاد مالکیت خودرو در این شهر، احتمالاً شهرداری تهران باید یا خیابان‌ها را بزرگ‌تر کند یا به روش شهرداری توکیو، خیابان‌های چندطبقه بسازد که هر دو تقریباً محال به نظر می‌رسند. پس اگر فضا کوچک نمی‌شود، هویدا و آشکارا است که معماری خیابان‌های ما به‌وضوح برای این حجم از خودرو طراحی نشده است. البته شاید هم خودرو زیاد داریم؟!

بازاری که اشباع نمی‌شود؟

بازار خودروی کشور بی‌شک یکی از آشفته‌ترین، بی‌ثبات‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین بازارهای خودروی جهان است؛ نیازی نیست به آمار خریدوفروش خودرو در ونزوئلا یا تانزانیا نگاه کنید که بگویید ما از آن‌ها بهتر عمل می‌کنیم؛ چون هدف ما رسیدن به وضعیت اقتصادی این کشورها نیست! فقط برای مدتی ۶ماهه به تغییرات قیمت، نحوه قیمت‌گذاری‌ها و وضعیت بازار آزاد نگاهی بیاندازید.

اگر هم چشم‌هایمان را به روی بازار آزاد ببندیم، با ثبت‌نام‌ها و طرح‌های عجیب مالکیت خودروهای نو توسط خودروسازان داخلی مواجه می‌شویم. ثبت‌نام پشت ثبت‌نام؛ آن هم با شرایطی که بیشتر مناسب فرستادن انسان به ماه است تا تحویل یک دستگاه ۲۰۷ با طرح بدنه گوجه کبابی!

مقصودم آن است که چگونه به گزارش «دنیای اقتصاد»، سه خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۴۰۱ تعداد بیش‌از یک میلیون و صد هزار دستگاه خودرو نو را به فروش رساندند؛ درحالی‌که به نقل از «ایسنا» نرخ اسقاط خودرو در شش ماه نخست همین سال برابر ۶۰ هزار دستگاه بوده است؟ وضعیت آنجا جالب‌تر می‌شود که به گزارش «همشهری» در شهریور ۱۴۰۲، ۴۵ درصد کل وسایل‌نقلیه (ازجمله ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها و ۸۰ درصد خودروهای عمومی) فرسوده اعلام شده‌اند و بالای ۲۰ سال سن دارند؛ یعنی برابر یک دانشجوی ترم ۴ کارشناسی! مشخصاً نرخ اسقاط و فروش خودرو برابر نخواهد شد و نباید هم بشود؛ اما باتوجه‌به ظرفیت خیابان‌ها و حتی خانه‌هایی که باید میزبان این خودروها باشند، این روند چندان حساب‌شده به نظر نمی‌رسد.

کارخانه خودروسازی

سپس با درنظرگرفتن مسئله یادشده، آقای «عبدالله توکلی لاهیجانی»، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، تولید ۶۴۳ هزار دستگاه خودروی نو را در راستای برنامه دولت قدمی مفید می‌داند. تازه براساس گزارش این وزارتخانه، برنامه اصلی تولید ۷۰۸,۳۳۳ دستگاه خودرو تا پایان مرداد بوده که «متاسفانه» محقق نشده است. ظاهراً خودروسازان در تولید و فروش خود تنبل هم شده‌اند. این داستان به این می‌ماند که خانواده‌ای برای جای دادن وسایلی چون بخاری و یخچال در خانه‌شان به مشکل برخورده؛ اما هر روز برای خرید اقلام جدیدی چون میز سلطنتی و مبل‌های تازه برنامه‌ریزی می‌کند. باز اگر مشکل تنگ بودن این خانه از ابعاد آن بود، می‌شد خانه را مقصر ماجرا دانست؛ اما ظاهراً مدیریت خانه، آن را به بازار شام تبدیل کرده است.

تولید خودروی سواری، وانت و کامیونت در بخش‌های دولتی و خصوصی در تیرماه سال جاری به‌ترتیب ۲۷، ۵۲ و ۷۷ درصد رشد داشته است. احتملا باید کم‌کم به فکر طراحی یک استند و جایگاه خودرو درون اتاق‌هایمان باشیم؛ چون ظاهراً خیابان‌ها بیش‌از این گنجایش پذیرش ساینا، ۲۰۷، پارس و سایر خودروهایی چینی را ندارند.

راه حل علمی ترافیک

حل مسئله ترافیک، یک راه‌حل واحد نیست و باید باتوجه‌به شرایط و ویژگی‌های هر شهر یا منطقه، مورد بررسی قرار گیرد. بااین‌حال، برخی از راهکارهای کلی که می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند، عبارت‌اند از:

  • تقویت حمل‌ونقل عمومی: یکی از مؤثرترین راه‌های کاهش ترافیک، توسعه و بهبود حمل‌ونقل عمومی است. با افزایش دسترسی و کیفیت حمل‌ونقل عمومی، افراد بیشتر به استفاده از آن ترغیب می‌شوند و از خودروهای شخصی خود استفاده کمتری می‌کنند.
  • تشویق استفاده از وسایل نقلیه پاک: استفاده از وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه، موتورسیکلت برقی و خودروهای برقی، می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و ترافیک کمک کند. دولت‌ها می‌توانند با ارائه مشوق‌های مالی و غیرمالی، مردم را به استفاده از این وسایل نقلیه تشویق کنند.
  • ایجاد زیرساخت‌های مناسب: ایجاد زیرساخت‌های مناسب مانند بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و سیستم‌های کنترل ترافیک، می‌تواند به روان‌سازی ترافیک کمک کند.
  • تغییر فرهنگ استفاده از خودرو: فرهنگ استفاده از خودرو در بسیاری از کشورها، به گونه‌ای است که افراد ترجیح می‌دهند برای انجام هر کاری از خودروی شخصی خود استفاده نکنند. تغییر این فرهنگ، نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی است.

برخی از راهکارهای نوین که می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند، عبارتند از:

  • خودروهای خودران: خودروهای خودران می‌توانند به کاهش ترافیک کمک کنند، زیرا نیاز به توقف و ترافیک‌های سنگین را کاهش می‌دهند.
  • ناوگان اشتراکی خودرو: ناوگان اشتراکی خودرو، به افراد این امکان را می‌دهد که تنها زمانی که به خودرو نیاز دارند، از آن استفاده کنند. این امر می‌تواند به کاهش تعداد خودروهای شخصی در خیابان‌ها کمک کند.
  • کاربری چندمنظوره فضاهای شهری: کاربری چندمنظوره فضاهای شهری، می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند. به عنوان مثال، ساخت پارکینگ‌های زیرزمینی در نزدیکی مراکز تجاری و تفریحی، می‌تواند به کاهش ترافیک در سطح شهر کمک کند.

البته، اجرای این راهکارها نیازمند همکاری دولت، بخش خصوصی و مردم است. دولت‌ها باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند و بخش خصوصی نیز باید در توسعه حمل‌ونقل عمومی و وسایل نقلیه پاک سرمایه‌گذاری کند. مردم نیز باید با تغییر فرهنگ خود، به کاهش ترافیک کمک کنند.

درد بی‌درمان ترافیک

با نگاه به روندی که درباره آن بحث کردیم، نه‌تنها خبری از بهبود این وضعیت نیست؛ بلکه امیدی هم به تدبیر راهکاری برای آن هم وجود ندارد. دیدن هرباره اخباری که می‌نویسم، از تلاش ابرشرکت‌های بزرگ و سازمان‌های بزرگراهی برای آسان‌تر کردن وضعیت عبورومرور مردم عادی، تنها بذر این اندیشه را در ذهنم می‌کارد که واردات و تولید خودروهای برقی و نصب ایستگاه‌های شارژ آن‌ها قصد دواکردن چه درد بی‌درمانی را در این کشور دارد؟ بهتر نیست که ابتدا به جیب اقتصادی، ذهنی و حتی فیزیکی کشورمان نگاهی بیاندازیم و سپس به خرید فکر کنیم؟ آیا کشور دچار «چشم و هم‌چشمی» شده است یا باید درهرصورت «به‌روز» باشیم؟ شما چه فکری می‌کنید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. cyrus-az

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (105 ديدگاه)

    همه موارد قابل قبول و صحیح بیان شده ولی شرایط اقتصادی کنونی مردم در شهرهای بزرگ لحاظ نشده، با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن در شهرهای بزرگ چه خرید و چه اجاره، عده بسیاری از شهرهای بزرگ به سمت حاشیه این شهرها مهاجرت کردن، یا توان پرداخت اجاره های سنگین مقدور نبوده یا اینکه با فروش ملکی یا آپارتمانی در شهر بزرگتر در شهر حاشیه آپارتمان کمی بزرگتر و ارزانتر خرید شده و مازاد پول فروش تبدیل به یکی دو تا ماشین دیگه شده برای تردد به همون شهر بزرگتر! هرسال این اتفاق با حجم بیشتری برای شهری مثل تهران اتفاق میوفته که برای کار از کرج و شهریار و هشتگرد و پردیس و پرند هرروز میلیونها خودرو به سمت تهران سرازیر میشه و شب برمیگردن سمت خوابگاه خونه ها. منم خودم یکی از همین ماشینهارو میرونم که هرروز خروس خون با 2 ساعت درگیری در ترافیک میرسم سرکار در تهران و با دو سه ساعت رانندگی برمیگردم برای خواب و دوباره همین چرخه معیوب تکرار میشه. خانه از بیخ و بن خرابه. روش هایی که ارائه شد در شرایط نرمال راه حل معضل هست نه این شرایط فعلی. هرچند امیدی به آینده هم نیست. ببخشید طولانی بود. نظرات یک فوق لیسانس مهندسی عمران در گرایش برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک رو خوندید.

    موافقم 93
    مخالفم 9
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      این خصلتِ انسانِ که هرچیزی رو از دسترس خارج کنیدش ، انسان به سمت اون بیشتر کشش پیدا میکنه و مورد توجه قرار میگیره !
      همین خودرو یکی از همین موارد کششی هست که نه تنها اقتصاد را درگیر ، دولت و ملت هم به هم گِره انداخته و به شدت سیاسی شده !
      حتی کسانی هم علاقه به خودرو نداشتند و حتی نمیخواستن هم که داشته باشند ، در این چند ساله به سبب بگیر ببندهایه حودرویی و تورمی کشور علاقه‌مند به خودرو شده و تمام تلاشش شده خریدِ خودرو به هر مدلی حتی اگر پول نزول کنه ، وام بگیره ، قرض بگیره ، بدهکار بشه و … !

      خانواده‌هایی که دهه ۵۰ و ۶۰ تِپو تِپ بچه آوردن ، امروز این بچه‌ها ۳۰ و ۴۰ ساله شدن ، هر کدوم تنها یا نهایت دوتایی زندگی میکنن و هر کدوم اگر دوتا ماشین نداشته باشند حداقل یکی رو دارند و این در حالی هست که خیابان‌ها و کوچه‌ها نه تنها گُشادتر نشده ، بلکه تنگتر هم شدن به سبب پیاده رو‌ها و پارک کردن دیگر خودروها و این میشه که شهری چون تهران که حقیقتاً هم نمیشه حمل‌و‌نقل عمومی جز مترو در آن به کار برد به سبب پیچیدگی کوچه‌ها و خیابان‌ها ، وضعش میشه همینی که میبینید که عملاً کل تهران در روز میشه ترافیک ، شب‌ها هم میشه پارکینگ !

      تهران با تمام شهرهای ایران متفاوته ! شهرهایی مثل اصفهان شیراز قم مشهد و … تراکم جمعیتی تهران را ندارند پستی‌بلندی یا ندارند یا کم دارند و خیابان‌ها و کوچه‌ها اکثراً بزرگ هستند و حمل‌و‌نقل عمومی به جز مترو مثل اتوبوس و تاکسی هم بهتر میتوانند خدمت‌رسانی کنند !

      اگر در تهران زندگی میکنید ، تنها یک راه باقی مانده و آن هم موتور هست ، حقیقتاً اگر موتور نداشته باشید باید ترافیک کلافه‌کننده را هم به جان بخرید ، حتی ثروتمند هم که باشید با خودروهای قیمتی گران ، باز با ترافیک به گریه میوفتید مگر اینکه خونه نزدیک محل کار باشه !

      البته در تهران راه دیگری هم مانده و آن هم زدنِ پل‌های بیشتر و زیرگذرها و تونل‌های بیشتر هست تا تنها ترافیک قابل کنترل‌تر بشه !

      خداشاهده بدترین جای ایران که حالِ آدم بد میشه از خودرو و نداشتنش را آرزو میکنید ، همین تهران هست اما چاره‌ای هم نیست و مجبوریم با خودرو جابجا بشیم مثل زمستان و موقع بارش یا در تابستان که گرما کلافه‌کنندست ، در باقی موارد فقط موتور موتور موتور هست که به دادتون میرسه !

      موافقم 32
      مخالفم 27
    2. مانی

      ۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (253 ديدگاه)

      به نظرم چند دلیل برای شلوغی عجیب خیابان های کشور طی سالیان اخیر وجود دارد :
      1) قیمت تقریبا مجانی بنزین که استفاده از خودروهای تک سرنشین را برای مردم ایران کاملا به صرفه و بی هزینه نموده است.الان در اکثر شهرهای کوچک و بزرگ و حتی در برخی از شهرک های مرفه ایران،هم زن و هم مرد و هم تک تک فرزندان یک خانوار دارای یک خودرو شخصی هستند.با آنکه در خیلی از شهرهای کوچک و حتی مراکز استان های کشور،خطوط تاکسیرانی تقریبا خالی از مسافران بوده و نسبتا خلوت هستند.ولی در عوض،خیابان های همان شهرها لبریز از خودروهای تک سرنشین هست و شگفت آنکه که کل طول و عرض این شهرها را با پای پیاده می توان در عرض نیم ساعت طی نمود.اینکه می بینیم که یک مشت جوان بیکاره و الدنگ بدون هیچ دغدغه ای در خیابان های شهرهای مختلف ایران با ماشین های خود شبانه روز دور دور می کنند و عربده می کشند به دلیل مفت بودن قیمت بنزین در کشور هست.اینکه می بینیم که هر ماه و یا حتی هر هفته،میلیون ها نفر حتی با علم به مطلعی 10 تا 12 ساعته در ترافیک های کشنده، برای مسافرت به استان های شمالی می روند و پس از نابودی طبیعت و اقتصاد و فرهنگ این استان ها دوباره اینکار را ماه و یا هفته بعد تکرار می کنند به دلیل مجانی بودن قیمت بنزین در ایران هست.ظاهرا مفت بودن قیمت بنزین به نفع خودروسازان کشور نیز هست چون بازار آنها را همیشه گرم و پر رونق نگه می دارد ولی این شیوه از فروش بنزین به شدت ضد منافع ملی هست و در دراز مدت نابود کننده اقتصاد کشور و محیط زیست آن هست.اگر همین روند مصرف بنزین طی سالهای آتی ادامه یابد و قیمت آن هم اینچنین مفت و مجانی باقی بماند.احتمالا روزی فرا خواهد رسید که ما به یک کشور وارد کننده بشکه های نفتی تبدیل خواهیم شد.تأکید می کنم که منظور صرفا واردات بنزین نیست بلکه منظور واردات بشکه های نفت برای تولید سوخت است.چون در آن روز کذایی تمام تولیدات نفتی هم برای مصرف سوخت داخلی و تولید بنزین برای خودروهای در حال تردد کفایت نخواهد کرد.
      2) روحیه مصرف گرایی و خودنمایی شدید در کنار دلال صفتی و گدا صفتی که ناشی از عقب ماندگی شدید فرهنگی در بین اغلب مردم ایران است.همین فقر فرهنگی موجب شده که بازار فروش خودرو در ایران چنین غیر متعادل و غیر طبیعی باقی مانده و تقاضای کاذب ناشی از این وضع مانع از تعادل قیمتی در بازار ولی در عوض،باعث شلوغی بی رویه در خیابان ها و قفل شدن ترافیک شهری شود.در کمتر جایی از دنیا این همه حرص و ولع برای خرید خودرو وجود دارد.چنان این حرص و ولع برای خرید خودرو در مردم ایران زیاد هست که هر آدم شیاد و کلاهبرداری با تأسیس یک شرکت صوری شروع به ثبت نام خودرو از همین مردم حریص و دلال صفت می کند و پس از برداشتن کلاهی بزرگ از سرشان و اخذ هزاران میلیارد تومان پول از آنها به راحتی به خارج از کشور متواری شده و به ریش همین جماعت عقب مانده و ابله می خندد.
      3) روش فروش با قیمت دستوری و یا همان فروش زیر قیمت خودرو توسط شرکت هایی مثل ایران خودرو و سایپا و غیره که از لحاظ علم اقتصادی کاری بس ابلهانه و پوپولیستی(عوامفریبانه) هست ولی به وسوسه خرید کاذب خودرو در بین مردم ایران و جو رانت خواری و دلالی به شدت دامن می زند.این شیوه از فروش که در بازار اصطلاحا به آن «آتش زدن مال» می گویند یکی از موانع اصلی رشد و ارتقاء کیفی در شرکت های خودروسازی هست و ضرر اندر ضرر هست.
      4) بر خلاف آنچه که در رسانه ها گفته می شود،به نظر می رسد که وضعیت مالی اکثریت مردم ایران مساعد هست و احتمالا ماهانه پول های کلانی به جیپ های آنها سرازیر می شود و البته همین امر هم باعث فروش بی رویه و بی حساب کتاب خودرو در کشور و شلوغی عجیب خیابان های اغلب شهرها در طی سالهای اخیر شده است.بی شک در یک کشور با جامعه ای فقیر امکان ندارد که سالی بیش از یک میلیون خودروی نو فروخته شود.

      موافقم 33
      مخالفم 73
      1. Anti Tesla

        ۹ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1237 ديدگاه)

        تا قیمت مجانی بنزین گفتی گفتم نسبت لایک به دیسلایکِ ت ۱ به ۱۰ است.

        موافقم 31
        مخالفم 9
        1. abbas1

          ۱۰ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (287 ديدگاه)

          همیشه حرف حق تلخ خب
          دقتم کنی تو خود مقاله یک کلمه راجع قیمت سوخت حرف نزده که ی وقت بازخورد منفی نگیره
          ولی واقعا یکی از دلایل اصلی همینه

          موافقم 16
          مخالفم 8
      2. blackwing

        ۱۰ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1299 ديدگاه)

        داداش من آمل زندگی میکنم، اینجا نصف مردم شهر حداقل دو دستگاه ماشین دارن ، من چند نفر از دوستامو میشناسم که هر نفر از خانوادشون یک ماشین دارن و هر روز هم با ماشین میان بیرون واسه کاراشون ، یعنی ۴ تا ماشین تک سرنشین !!

        کاملا‌ هم به رخ بقیه میکشن و هیچ مشکلی با این قضیه ندارن ، البته این قضیه به رخ کشیدن و پُز دادن یکی از خصوصیات اینجاییاست.

        شهر ۵۰۰ هزار نفری مثل آمل ( که البته تا ۱۰ سال پیش ۲۰۰ ۳۰۰ هزارتا بود ) الان صبح موقع شروع مدارس ، ظهر و غروب که برای دوردور ملت میریزن بیرون اصن نمیتونی از دنده یک خارج شی !!!
        خیلی وضعیت ترافیکی تو این شهرهای شمالی خراب شده

        کوچه‌ها و خیابون‌ها قدیمی و همون سیستم ۸۰ سال پیش ولی حجم ماشین مثه نقل و نبات ، هر سال هم با بیل ماشین تحویل مردم میدن فکر ترافیک رو نمیکنن ، نمیدونم این مسئولین مملکت با هلیکوپتر میان و میرن ؟؟ وضعیت جاده و ترافیک و آسفالت‌های افتضاح رو نمیبینن ؟؟
        قطعاً خودشونو زدن به ***

        موافقم 20
        مخالفم 2
      3. Kato

        ۱۰ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (469 ديدگاه)

        مورد دو راست گفتی …من دو تا ماشین دارم

        من با مترو میرم سر کار همه به من می‌خندن

        مثلا میگن بی کلاسی و …

        واقعا با مترو راحت ترم…

        موافقم 22
      4. امین

        ۱۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (648 ديدگاه)

        حرفت حقیقت بود اما به مذاق اهل دور دور و صف‌های طویل جاده های شمال خوش نمیاد.
        مهم نیست
        حقیقت تلخ به از دورغ شیرین

        موافقم 14
      5. شهاب اسدخانی

        ۱۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        قیمت بنزین در مقایسه با میانگین حقوق دریافتی جز گرونترینهاست اتفاقا تو ایران حدود میانگین در امد روزانه هفت و نیم دلاره و بنزین 140سنت لیتری تو امریکا میانگین 175 دلار و بنزین 700 سنت حدودا به عبارتی یه ایرانی اگر بخواد کل درامدشو بنزین بخره میشه روزی تقریبا 60لیتر ولی یه امریکایی با در امدش میتونه 250لیتر بنزین بخره کم کاری دولت در ساخت راه خیابان جاده ماشین به روز و … رو ربط ندین به شمال رفتن از جاده هایی که 45سال از عمرشون گذشته المان با دو برابر میزان اتومبیل در ایران چرا وضع بهتری داره چون حمل نقل عمومی مناسب داره وقتی تاکسی از ازادی تا شهریار 25 تمن کرایشه و تو مواقع پیک نیست باید با شخصی بری 40تمن ترجیح میدی40تمن بنزین به پراید حلبیت بزنی چهار روز بری بیای یعنی 40تمن به جای 320هزارتمن

        موافقم 6
        مخالفم 7
      6. مهدی عابدی

        ۱۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        بیا پایین سرمون درد گرفت
        راهکار شما راهکار دولت مردای ایرانه
        بنزین رو گرون کنن
        قیمت خودرو هم بالا ببرن

        اما سیستم حمل و نقل عمومی ارتقا پیدا نکنه، و گسترش پیدا نکنه

        دوتای اول رو وقتی میشه اجرا کنن که خودرو برقی ارزان قیمت و سیستم حمل و نقل عمومی با کیفیت مناسب و با شبکه گسترده فراهم بشه
        شما کل خیابون های شهر رو دسترسی به مترو و اتوبوس تندرو فراهم کن بعد اون اقدامات رو انجام بده

        موافقم 8
        مخالفم 3
      7. مریم

        ۱۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (28 ديدگاه)

        فوق العاده عالی گفتید جناب مانی ، اما تعداد نظرات منفی به مجموعه نظر بسیار عالی شما ، تایید مکرری به آخر قسمت اول و قسمت دوم نظرات شماست…
        متأسفانه به علت فقر فرهنگی بخصوص نسل تربیت ؟ شده دوران پس از ۵۷ ، هیچ امیدی به آینده ایران نیست…
        هرچند شرایط اکنون این مملکت بیشتر از این که نام ایران زمین رو تداعی کننده باشه ، متاسفانه ویران زمین رو تداعی کننده هست…

        موافقم 2
        مخالفم 3
    3. net

      ۱۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3385 ديدگاه)

      ماشین زیاد شده تو روستاها هم ترافیک شده

  2. amir

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3600 ديدگاه)

    دلایل اصلی ترافیک کشور
    ۱-نبود سیستم حمل و نقل عمومی گسترده اعم از اتوبوس مترو و قطار بین شهری والا مردم هم حوصله ساعت ها موندن پشت ترافیک ندارن اگه مثلا متروی سریع باشه ترجیح میدن با مترو برن تا هم کارکرد ماشینشون کمتر باشه هم پول بنزین و یدکی ندن اما واقعا سیستم حمل و نقل عمومی هم فرسوده و ناکارآمدن و هم پردردسر
    ۲-عدم جمع آوری خودرو های قدیمی و فرسوده با ارائه وام ها و تسهیلات مناسب و فراهم اوردن شرایط مناسب برای تعویض خودرو اسقاط فرسوده ها و راحتی خرید خودروی نو ( متاسفانه هم بابت اسقاط خودرو بسیار بی توجهی هستش و هزینه اسقاط و پول کمی که پرداخت میکنن باعث شده که مردم تمایلی به اسقاط نداشته باشن دوم توان خرید مردم پایینه خیلی از اقشار جامعه حتی توان تهیه بودجه ۳۰۰ ۴۰۰ تومنی برای خرید یکی از پایین ترین محصولات لگن سازی داخلی رو هم ندارن سوم ارائه شرایط فروش ظالمانه از سمت خودروساز ها ومونتاژکار هاست اعم از اقساط پربهره بد قولی در تحویل ارائه سیستم مضخرف قرعه کشی ) حضور خودروی فرسوده با مصرف بالا و آلایندگی بالا باعث آلودگی هوای وحشتناک هم شده
    ۳ – باید قبول کنیم مردم خودمون هم نقشی در نابسامانی بوجود آمده دارن که مربوط به رانندگی نادرست اعم از تلاش برای جا کردن خودروی خودشون در کوچک ترین جاهای ممکن برای عبور از ترافیک و دست دادن احساس پیروزی به آنها مثل اینکه قله قاف را فتح کرده باشن و عدم رعایت حق تقدم و راه ندادن به کسی که داره راه خودشو میره مسافرت های پرشمار در تعطیلات عدم توجه به نظافت و پاکیزگی خودرو شهر و خودشون و عدم تلاش برای بهبود مسایلی که به خودشون مربوط هست
    ۴- عدم توزیع مناسب جمعیت و امکانات در شهر های مختلف کشور عامل دیگری بر این امر هستش در استان تهران که پایتخت هستش بماند مثلا در استان البرز با وجود وسعت کمش جمعیت بسیاری داره عموما جمعیت بسیاری در چند کلان شهر جمع شدن و سایر استان های کشور تراکم جمعیت کمی دارن البته دلیل این امر عدم وجود امکانات و شرایطی مثل آب و هوا سرسبزی و ایناست که میتونست با توسعه امکانات و بهبود مشکلات اون شهر ها مردم رو ترغیب به سکونت تو این استان ها کنن و اینطوری تاثیر جمعیت ترافیک الودگی تو شهر های پرجمعیت کمتر میشد و کشور میتونست به سمت پیشرفت بره مطمئنا وقتی ده تا استان خوب و پرامکانات و توسعه یافته داشته باشه بهتر از چهار تاست

    موافقم 20
    مخالفم 13
  3. R@min

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2042 ديدگاه)

    این طرح خودروهای برقی نه ب درد این خراب شده نه ۹۹% دنیا نمی خوره تو همون چین و آمریکا هم کاری نکرده و نمی کنه فقط آلودگی از یه شهر می بره به شهر دیگه !!! پروژه های کاهش آلودگی کلان شهرهای بابا چین مطالعه کنید. اینجا حتی زیر ساختش هم نیست حتی ماشین برقی درست و با قیمت مناسب هم نمیاد و وجود نداره. ماشین خودران و این جوک های خنده دار هم تو کشورهای توسعه یافتم قابل اجرا نیست.

    قرار باشه مثل یه مشت مسئول احمق فکر کنین که فقط دنبال رزومه سازی الکی هستن که مشکلی حل نمیشه !!!

    این خراب شده از ریشه مشکل داره، مشکل طراحی شهری، مشکل کیفیت سوخت ماشین ۲۰۲۳ هم بیاری با اکتان زیر ۸۰ اینجا هم چیزی عوض نمیشه، مشکل کیفیت مسیر، کمبود ناوگان عمومی در تمام سطوح، فرهنگ رانندگی بسیار پایین باید یه طرح اجرا شه از کل ملت دوباره آزمون رانندگی در سطح جهانی بگیرن مطمئنا بیشتر از ۷۵% مردم نمی تونن گواهی نامه بگیرن. نظامی که از سمت مردمش سر سوزنی اعتماد و همرامی نداره یه قدم نمی تونه برداره و فقط بیشتر تو باتلاقی که خودش درست کرده غرق میشه.

    اینا درست شده که دنبال راه های تخیلی اونور دنیا باشیم ؟؟ اینا حل شه که هیچ وقت نمیشه تازه اول راهیم !!!

    موافقم 42
    مخالفم 11
  4. فرهاد

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    متاسفانه تو ایران چیزی به اسم فرهنگ ترافیک وجود نداره ! خیلی از هموطنان رو میبینی که به گمان اینکه زرنگ هستند از جاده خاکی میرن که ترافیک رو رد کنن !! ( چیزی که تو جاده چالوس به وفور میشه دید ) یا از سمت مخالف خیابون گازشو میگیرن تا جلو تر یه جا خالی پیدا کنن و برن توش که مثلا کمتر تو ترافیک باشن در صورتی که فکر نمیکنن با اینکار چه خطراتی هم برای خودشون و هم برای راننده های مسیر مقابل به وجود میارن ! البته جدا از فرهنگ پایین رانندگی ایرانی ها باید به این نکته هم اشاره کرد که خیابان و جاده های ما به هیچ وجه بر روی اصول برای کنترل ترافیک ساخته نشدن !

    موافقم 31
    مخالفم 5
  5. امین

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (648 ديدگاه)

    ترافیک در همه جای دنیا هست کم و زیاد . زیاد کردن بزرگرراه تسکین این درد هست ولی علاج نیست
    اما مشکل در ایران با تجربه من در سه چیز اصلی هست
    سیستم حمل و نقل عمومی ضعیف
    استفاده بیشتر از وسایل حمل نقل کوچک مثل دوچرخه و اسکوتر برقی , باید مسیر ویژه دوچرخه و قوانین حمایتی براشون در نظر گرفت
    فرهنگ رانندگی بسیار ضعیف که در موتور سیکلت سواران وضعیت اسفناک تر هست
    خیابان های ایران به میدان جنگ ماشینی شبیه هست تا رفت و آمد معقول
    من بشخصه وقتی به ایران میام رانندگی نمیکنم و از تاکسی استفاده میکنم. رانندگی روزم خراب میکنه.

    موافقم 25
    مخالفم 5
  6. حسن

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    به نظر من یکی از دلایل مهم زیاد شدن ترافیک شهرهای بزرگ تاکسی های اینترنتی هست فقط کافیه موقع تردد نگاه کنید تقریبا 70 درصد ماشین ها کسایی هستن که به خاطر نبود شغل مناسب و یا کم بودن حقوق مجبور به این کار شدن

    موافقم 18
    مخالفم 13
  7. محمد

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    شهر سازی افتضاح ، جمع کردن همه امکانات توی نقاط شهری مشخص ، حمل و نقل عمومی ضعیف و فرسوده و….. الان ما سبک شهر سازی مشخصی نداریم ، مثلا آمریکا ماشین محوره و بزرگراه ها ، خونه ها و مراکز ادارای و خرید طوری طراحی شده که این حجم از ماشین رو بتونه پشتیبانی کنه ، شهر هایی مثل توکیو و لندن و پاریس هم حمل و نقل عمومی حرف اول رو میزنه ، تو تهران بخوای بری سرکار نه ماشین رو میتونی راحت استفاده کنی ( به علت طرح ترافیک ، زوج و فرد ، نبود جای پارک و ترافیک وحشتناک) نه با حمل و نقل عمومی راحتی که جایی بری چون نه مترو همه جای تهران رو پوشش میده به خاطر شکل بی قاعده شهر نه اتوبوس ها که همونام در حد انفجار شلوغن ، مشکلات شهرهای بزرگ مثل تهران ، مشهد ، تبریز ، کرج ، اصفهان و اهواز و حتی شهر های کوچیک تر اینقدر زیاد شده حتی اصلاح هم دیگه جواب نمیده ، باید شهر هارو با لودر صاف کنیم و از اول بسازیم که اینم نشدنیه

    موافقم 27
    مخالفم 2
    1. Genius

      ۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      ببین دوست من تاریخ معاصر طهران رو یه تورق کنی یا بیای از ریش سفیدای پارک وی و زعفرانیه و باغ فردوس و سرپل تجریش بپرسی پی میبری جایی که الآن بهش میگن شمال شهر درواقع تا همین ۳۰سال قبل مناطق ییلاقی حاشیه پایتخت بودن که حتی کدخدا و دهیاری هم داشتن یه روستا بودن مجموعه ده ها روستا از قلهک و زرگنده تا الهیه و زعفرانیه و ولنجک و سوهانک طی ۳۰ سال اخیر فقط بدلیل آپارتمان سازی هایی که شده یهو افتادن تو بخش شهری طهران!خداوکیلی این نوع تراکم‌فروشی و گسترده کردن بدون مطالعه حریم شهر رو نمیشه حتی با کیپ تاون افریقا مقایسه کرد دیگه چه برسه به توکیو و نیویورک و لندن!!

      موافقم 15
      مخالفم 3
  8. ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (4845 ديدگاه)

    وقتی فکر تولید هستیم و به اوراق ماشین ها اهمیتی نمیدیم تعداد همینجوری زیاد میشه

    موافقم 14
    مخالفم 2
  9. MasouD

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (69 ديدگاه)

    اکثر دوستان شهرستان اومدن به شهرهای بزرگتر برای تاکسی اینترنتی چون کار نیست و حق دارن
    خیلی از مردم حاشیه نشین شدن و هر صبح و بعدازظهر رفت و آمد دارن
    سوخت ارزونه (واضحه که حق ما سوخت گران نیست ولی یه دلیل عمده اس)
    حمل و نقل عمومی فشل و افتضاح
    تفریحی جز ماشین سواری و دور دور نمونده
    و…
    تمام موضوعات کشور همینه

    ما مردیم فقط داریم حرکت میکنیم و حرف میزنیم

    موافقم 36
    مخالفم 5
  10. *ALI*

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (322 ديدگاه)

    یکی از دلایل ترافیک در ایران رانندگی نادرست بعضی از مردم هست متاسفانه بعضی ها توی لاین خودشون رانندگی نمیکنن و نامنظم هستن و همین باعث طرافیک میشه از دیگر دلایلش هم میشه به شرایط بد راه ها و بزرگ راه ها بعضی ها هم درست رانندگی نمیکنن و باعث تصادف میشه و بازم طرافیک به وجود میاد

    موافقم 14
    مخالفم 3
  11. علی یوسفی

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت صرف نظر از دلایل درست مقاله و علل درستی که دوستان در کامنتها نوشتن،یه دلیل بنظرم اینه که ما در ایران شاهد نادیده گرفتن کارایی از سوی مسئولین هستیم یعنی باید این سوالاتو پرسید آیا لازمه مدارس ما از مثلا ۷ صبح تا ۲ بعد از ظهر باز باشه؟؟ یا لازمه مدارس از شنبه تا پنج شنبه دایر باشه؟؟ شما میتونید همون حجم درس لازم و مفید رو در مدارس و دانشگاهها در روزها و ساعات کمتری ارائه کنید و در مورد ادارات هم همینطوره بالاخره مجازی و آنلاین کردن برا همینجاست اما متاسفانه در ایران متولیان فکر میکنن هر چه بیشتر یعنی بهتر لذا کارها و تصمیمات غلطشون هم همینگونه روز به روز!! بیشتر میشه و هر امری زیادش طبیعتا ترافیک ایجاد میکنه در مورد خودرو هم باید گفت وقتی شما مثلا برای یک اتوبوس با جای ایستادن!!! باید زمانی غیر معمول صرف کنید و رانندگان تاکسی همیشه در صحنه هم در بارون و برف همیشه غایبن!! طبعا استفاده از خودروی شخصی مطلوبیت داره و مقصر مردم نیستن.

    موافقم 8
    مخالفم 13
  12. یوسف

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (746 ديدگاه)

    روی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده نباید کوچک ترین حسابی باز کرد چون کاملا بی معنی شده، با این تورم هولناک همه چیز حتی خودروهای قدیمی ارزش سرمایه ای عجیب پیدا کردن و این روزها همه باور پیدا کردن که سمند بیست سال پیش بهتر از سمند صفره، قیمت خودروهای جدید و شرایط جایگزینی هم انقدر مسخره س که کمتر کسی سراغش میره و از مردم عادی تا زانده تاکسی ها حریف قیمت ها و قسط های جدید نمیشن، تازه به فرض هم که مردم تعویض کنن، تعویض یک پراید با یک کوییک یا یه سمند با یه پارس چه معنا داره وقتی از جنبه فنی و آلایندگی همونه و حتی بدتر؟

    موافقم 22
    مخالفم 4
  13. مجتبی خانی

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    بنزین باید گرون بشه، یک مالیاتی هم روش بگیرند نه اینکه یارانه بگیره

    موافقم 11
    مخالفم 24
    1. abbas1

      ۱۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (287 ديدگاه)

      من خودم راضیم ماشین وارداتش آزاد کنن بنزینم آزاد کنن
      طرف دوست داشت بره ماشین برقی بیاره
      دوست داشت بره ماشین هیبرید با مصرف 4 لیتر بیاره
      اینجوری هم ب نفع مردم و مملکت

      1. morteza

        ۱۰ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (284 ديدگاه)

        اینجانب مرتضی ۳۶ ساله نتیجه گرفتم اینجا هیچ چیزی بهبود پیدا نمیکنه تز الکی ندید کسی به جاییش نیست،بخودتون فشار نیارید.۴۰ ۴۵ ساله فشار داره میاد.

  14. حسین

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    از ابتدا پاییز تا انتها زمستان ورود خودرو های شهر های دیگر را به تهران ممنوع کنید . حتی شهریار و ورامین و … .
    70 درصد اعصاب خوردی من بخاطر این افرادی هست که جلو آدم میپیچن که اکثرا پلاک 21 و 37 و 72 هستند.

    موافقم 11
    مخالفم 30
  15. Anti Tesla

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    والا من مثل حضرات کارشناس راه شهر سازی نیستم.
    ولی می دونم ایران تو حوضه حمل نقل عمومی در بخش قطار شهری موفق ظاهر شده.
    این تجربه شخصی من هست=>
    در ایران ۶ شهر
    شامل(تهران،کرج،تبریز،اصفهان،شیراز،مشهد) مترو دارند.
    در آلمان ۴ شهر شامل(هامبورگ، برلین،مونیخ،نورنبرگ)مترو دارند.
    البته جمعیت ایران و آلمان برابر است و به همین دلیل این دو رو با هم مقایسه کردم.

    موافقم 5
    مخالفم 19
    1. Genius

      ۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      انقدی میدونم طهران تا سال ۱۳۸۰ یعنی ۲۲سال پیش طبق مطالعات فرمانفرمایان خدابیامرز ۱۲خط متر‌و باید میداشت برای جمعیت حداکثر ۷میلیونی حالا اما در ۱۴۰۲ تازه شش خط مترو داره با سرفاصله های گاها ده دقیقه ای و جمعیتش هم ۱۵ میلیون رو رد کرده اینو میگی موفقیت؟؟!!؟؟

      موافقم 16
      مخالفم 1
      1. Anti Tesla

        ۱۰ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1237 ديدگاه)

        والا من از اون اطلاع ندارم.
        فقط گفتم چند شهر مترو داره،همین!
        وگرنه نه از مترو چیزی سر در میارم نه از راه و شهرسازی.

        مخالفم 10
        1. ناشناس

          ۱۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (31 ديدگاه)

          آدم از چیزی سر در نمیاره نباید نظر بده…خطر دارههههههه…..!!!!

    2. امین

      ۱۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (648 ديدگاه)

      آلمان سیستم حمل نقل ریلی خیلی کاملتری داره نسبت به کل دنیا نه فقط ایران.
      شهرهای بیشتری مترو دارند فقط این چهارتا نیستند مثلا فرانکفورت و تقریبا ۸۵ درصد شهرها‌قطار شهری دارند یا سعی کردند با اتوبوس عدم وجود قطار شهری جبران کنند
      سیستم حمل نقل هری و عمومی آلمان اصلا با این حتی کشورهای آمریکای شمالی قابل قیاس نیست

  16. علی

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (69 ديدگاه)

    خیلی از این ماشین ها تک مسافر هستن یعنی خود راننده حتی اگر به مترو دسترسی داشته باشه استفاده نمیکنه همینچوری سرو میندازه پایین میچرخه تو شهر البته ما که تو شمال زندکی میکنیم چیزی که می‌بینیم اینطوریه حالا تهران رو نمیدونم دولت باید جریمه در نظر بگیره یه دستی هم روی مترو بکشه

  17. شاهین کاکاوند

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    راه حل ترافیک اسقاط ۲ ماشین های فرسوده به ازای یک ماشین تولیدی و افزایش ناوگان عمومی

  18. Genius

    ۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    ۱. جمعیت بهینه کشور ما با این همه بی برنامگی و گنگی و عدم ثبات قوانین و برنامه‌ریزی قبیله ای در ماکزیمم حالت ۵۰ میلیونه بدون تعارف همین امروز حدود ۳۵ میلیون تن انسان اضافه بر سازمان دارن تو این مملکت زندگی میکنن که شوربختانه عمدتا هم مال خونواده های فقیر و فرودست جامعه ان چون کلا بهداشت بارداری تو اون خونواده ها در نظر گرفته نمیشه.
    ۲. شهرهای ما دوستدار خودرو هستن و دشمن عابر و راکب دوچرخه و اسکوتر این دقیقا نقطه مقابل شهرسازی در کشورهای پیشرفته اروپا مثل هلند یا فنلانده که در اون شهرها دوچرخه وسیله غالب ترددهای شهریشون هست و خودرو برای کمپینگ و تورینگ آخر هفته و تعطیلات.
    ۳. تو بند ۱ گفتم جمعیت ساکن امروز ایران بیش از حد مطالعاتی و مهندسی شدش هست حالا به این اضافه کن که این جمعیت بدلیل توسعه سرطان زده و تراکمی چهار پنج تا شهر تو کشور به بهای ویرانه شدن باقی شهرها همشون هم میخوان تو این چندتا دونه انگشت شمار شهرهای اندکی آبا تر زندگی کنن قانونی هم نیست جلوی راه مهاجرتشون خب نتیجه بلاشک انفجار این شهرهاس قطعا نتیجه دیگه ای قابل تصور نیست

    موافقم 10
    مخالفم 4
  19. Anti Tesla

    ۱۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    البته خود من از کرج میرم میدون انقلاب تهران، تو مترو کلی افغانی می بینم.
    بابا تو رو ابلفضل نزارید سوار شوند🙏
    پول یارانه ما رو میدید به مترو که ما سوار شیم.
    افغانستانی های عزیز شما جاتون روی سر ما هست فقط باید هزینه رفت آمدتون رو خودتون پرداخت کنید نه ما!

    موافقم 6
    مخالفم 3
  20. Rayan

    ۱۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مقاله بسیار آموزنده و پر از نکات قابل تامل.همونطور که نویسنده در راه حل های علمی ترافیک قید کرده بودند یکی از این موارد فرهنگ سازی استفاده از وسایل نقلیه ست.
    اکثرا در حد شعار این جمله را یاد گرفتیم و هر کدام تک تکمان مثلا برای استفاده از وسیله نقلیه شخصی مان دلیل می آوریم و توجیهی داریم و تا وقتی این فرهنگ عمیقا درک و عملی نشود با یکی از دلایل مهم ترافیک مواجه هستیم.

  21. مریم

    ۱۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام عزیزان بخاطر پول کمی که داشتم مجبور شدم شهریار خونه بخرم و مجبورم هر روز با ماشین برگردم محل کارم مجبوووووووورررررم شهریار مراجعه کردم برای کار و متاسفانه حقوق های خیلی کم حتی شغل های دولتی شون حتی بیمارستان های دولتی خصوصی فرقی نداره با حقوق بسیار کمی بصورت قرار داد غیر رسمی مسخره استخدام میکردن و باورکنید اینجایی که من زندگی میکنم اکثرا همین امسال مثل من از تهران سعادت آباد شهرک غرب قیطریه جنت آباد اومدن و با پول پیش که داشتند خونه خریدن و همه مثل هم هستیم توان اجاره بیست میلیونی هرماه نداریم و تو خانواده من سه نفر هرسه با ماشین میریم تهران همسایه کناری من پنج نفر هر پنج نفر با ماشین میان تهران و همکار من بیمارستان هر چهار عضو خانواده ایشون از کرج برای کار میان تهران فکر کنید چند نفر مثل ما هستند و یا هموطنان خوب اسنپ که از کرج اسلامشهر شهریار و اطراف تهران حتی شمال برای کار میان تهران و شبها تو پارک حتی میخوابن این دولت مردم رو به فلاکت رسونده بنزین درضمن اون بیسوادی که نوشته بنزین ارزون آخه بنزینی که تو ایران تو ماشین ما میریزن بی کیفیت ترین بنزین جهان هست یعنی حتی استاندارد هم نیست اونوقت تو میگی ارزونه و عامل ترافیک آقایانی هستند که خیلی بی تفاوت دارن تو ماشین فیلم با موبایلشون نگاه میکنن و صف اول ترافیک اتوبان همت مدرس نیایش و بقیه جاها با دنده دو راه میرن و وقتی بهشون میرسی کیلومترها جلوشون خلوت هست و انگشت دیگرش ن داخل حفره بینی شون هست

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. Mr

      ۱۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (722 ديدگاه)

      منطقیه حرفی ندارم👍
      فقط یه چیزی
      ما یه سری شهر های دیگه مثل مشهد، شیراز ، قم ، تبریز ، اصفهان و … مهم داریم که هم کلانشهر هستن هم تراکم جمعیتی کمتری دارن و هم حقوق های خوبی میدن که کفاف زندگی رو بده
      به عواملی که گفتید عقده ای بودن و بی فرهنگ بودن مردم که همه عقده تهران دارن و فکر میکنن باید کل ۸۰ میلیون تو تهران زندگی کنن هم اضافه کنین! چندین کلانشهر داریم بجای رفتن به شهریار و پرند میتونید اونجا ها زندگی کنید که شرایطش از تهران مطلوب تره
      حاضرید این حجم از آلودگی هوا ، ترافیک ، اتلاف وقت و انرژی رو به جون بخرید فقط بگید ما تهرانی هستیم!
      البته مشهد و اصفهان هم دارن شبیه تهران میشن ولی خب هنوز خیلی وضعشون بهتره

      موافقم 1
      مخالفم 5
      1. مریم

        ۱۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سلام دوست عزیز صد البته که حقوق من که تکنسین اتاق عمل هستم در تهران خیلی بیشتر هست و تمام خانواده ام ساکن تهران هستند و محل زندگی من باغستان شهریار هست که حدود یک ربع فاصله دارد با تهران و اینکه منزلی که من اینجا تهیه کردم بسیار دنج و آرام و با همسایه های محترم هست و با این مبلغ جنوب شهر هم توان خرید داشتم ولی فرهنگ مردم شهریار بنظر جالب‌تر و ازنظر ساختار شهری و ساختمان سازی بسیار داری استاندارد بود و مشکل معتادان جنوب شهر و ارازل و اوباش و کوچه های تنگ غیر استاندارد که خدایی ناکرده جایی آتش بگیرد جا برای ورود ماشین آتش‌نشانی در حقیقت وجود ندارد و خانه های بدون پارکینگ با ساختار غیر اصولی و این واقعییت را انکار نکنیم که تهران امکاناتی دارد که یک نمونه پزشکی بعد از شیراز نمونه و تک هست میدانید که از شهرهای دیگر جهت مداوا وجراحی مراجعه می‌کنند به تهران و ما درشهری هستیم که دارای امکاناتی هست که عامل مهاجرت بقیه به اینجا شده رانندگان اسنپ از شهرهایی نظیر کردستان لرستان قم و کرج هجوم آوردن برای کار اینجا و شبها درپارکها می‌خوابند که صبح دوباره فعالییت کنند و این مهاجرت ها و شلوغی تهران مقصر اصلی اش دولت هست که شهرستانی های عزیز رو از همه چیز در شهر خودشان محروم کرده

        موافقم 2
        مخالفم 1
  22. Navid A J

    ۱۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3792 ديدگاه)

    برداشت خودم رو از مدیریت ترافیک در تورنتو مینویسم شاید به کار دوستان بیاد:
    _ تعداد ماشین خیلی زیاده، میانگین برای هر خانواده یک و نیم خودرو وجود داره.
    – حمل و نقل عمومی با وجود این که خیلی تلاش کردن و به قول خودشون توسعه دادن، حداقل از تهران خیلی عقب تره.
    – استانداردهای آلایندگی سفت و سختی دارن و با وجود این حجم زیاد ماشین، هوا رو آلوده نمیبینی (عوامل مختلفی نقش دارن که فقط این یکیشه)
    – کامیون و تریلی حتی در داون تاون هم میتونن در طول شبانه روز تردد کنن.
    – هرسال بودجه زیادی صرف توسعه خیابون ها و بزرگراه های ارتباطی میشه و سعی در اضافه کردن مسیرهای تردد دارن نه محدود کردن ماشین ها
    – پارکینگ به تعداد کافی وجود داره ولی هزینه داره. کنار خیابان و کوچه، مخصوصا در جاهایی که شریان تردد هست، پارک کردن ممنوعه. هزینه ی پارکینگ هم هر چه به سمت داون تاون میری، بیشتر میشه.
    – این فرهنگ وجود داره که در مناطق حاشیه ای زندگی میکنن و در شهر کار میکنن. با ماشینشون تا اولین ایستگاه مترو یا قطار میرن، و از اونجا تا داون تاون با مترو یا قطار میرن سر کار. همچنین گاهی به صرفه تره که ماشینت رو جای دورتر از مرکز پارک کنی و به محل کارت بری.
    – چون مراکز خرید در نقاط مختلف شهر وجود داره و فروشگاه ها زنجیره ای هستن، خیلی از رفت و آمدهایی که برای خریده، کاهش پیدا میکنه و مثلا نیاز نیس برای هرچیزی از خونه ت تا داون تاون بری که میخوای لباس یا محصولات الکتریکی یا … بخری. حتی خرید مایحتاج زندگی در دسترست و نزدیکته.
    – بدون ماشین بودن خودش خیلی خیلی زندگی رو سخت میکنه و همه جا رو با ماشین میرن، اما دور دور و چرخ زدن الکی برای تفریح، به جز در قشر محدودی از جوانان، معنی نداره بینشون. چون واقعا به هزینه هات اضافه میکنه.
    – سیاست شهرداری، انقباضی نیست، ولی کنترلیه. اگر چیزی رو محدود کنن، راه حل جایگزین هم براش میزارن. مثلا، مجوز جدید برای رانندگان اوبر در مرکز شهر رو ابتدا محدود کردن و فعلا جدید صادر نمیکنن، اما کسانی که خودروی برقی دارن رو از این قانون مستثنی کردن که تشویق بشن برن ماشین برقی بخرن و به کارشون ادامه بدن.
    – چیزی به اسم طرح زوج و فرد هم ندارن
    – پلیس در اعمال قانون، خیلی خیلی سختگیره و هیچ اغماض و بخششی نداره

  23. Mr

    ۱۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (722 ديدگاه)

    راهکار جدید بانو هی ثروتمند ایرانی!
    Car room!
    یه اتاق ۱۵۰ متر مربعی مخصوص خودرو در آپارتمان ها تعبیه میشه و به همین سبب قیمت ملک ۵۰ درصد بالا می‌ره😂

  24. بطلان دعوی

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    https://www.didebanhoghoogh.com/invalidation-of-the-claim/
    مطالب این سایت همیشه جزو بهترینهاست ممنون از اینکه برای مخاطبتون وقت میذارین

  25. عاشق پدال

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فعلا ساکن مسکو شدم
    مترو از چند سال پیش استفاده میکردم. الان بیشتر
    ادمایی که اقازاده هستن رو میشناسم. حتی یکی دوبار سوار جت خصوصی شدم. ( دوستای روسی)
    تنها دلیل این ترافیک ۲ چیز هست.
    ۱. هرکی که میتونه خودرو میخره
    ۲. عدم سرمایه گذاری روی شبکه های حمل و نقل عمومی. مثلا خودرو. اتوبوس رانی و غیره

    راه حل؟
    اینجا دیگه باید دست ریاضی دانها رو بوسید.
    ولی باید بین نقطه های جمعیتی ثابت و نقطه های جمعیتی متغییر خط مترو زد. یعنی بین مناطق مسکونی و مناطق اداری و تجاری و غیره.

    الگوریتم ها هم سالهاست کار شده و فقط با مثلا ۱۰۰ دلار قابل دسترسی هست.
    هندیها مثلا کلی مقاله و الگوریتم دارن. با ۱۰۰ هزار دلار میشه کل طرحشون رو خرید.

    بعدم باید یه سری شهرهای اقماری ساخت که ساخته شده و ارتباط ریلی باید نیم ساعت یا کمتر باشه. مثلا خطوط ۴ بانده تا پرند و پردیس و کرج ایجاد بشه. یا اگه ۲ بانده هست قطارهای بیشتری بزارن. چون ظرفیت اونقدر بالاست که باید تو بعضی مسیرها حتی ۵۰ تا خط سرویس گذاشت. یه سری فرمول داره که متخصصین باید اعمال کنن.

  26. پناه

    ۱۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تو شهری زندگی میکنم که 700هزارنفر جمعیت داره اما کل ناوگان حمل نقل عمومیش(اتوبوس) به تعداد انگشت های دو دسته.وضعیت حمل و نقل عمومی تو اکثر شهرها افتضاحه.توزیع امکانات تو مناطق مختلف شهرها به شدت ناموزونه. بجز چنتا شهر بزرگ مثل تهران و تبریز و مشهد و اصفهان بقیه شهرها صرفا روستاهایی هستن که بزرگ شدن و اصلا شهرسازی مناسبی ندارن. همه اینا دست به دست هم میدن که انقدر از خودروی شخصی استفاده بشه و ترافیک داشته باشیم. شما این رودر نظر نمیگیرید که وسعت شهرهای پرجمعیت ما و گسترش بافت مسکونیش چه اندازه و به چه شکله. یک شهر یک میلیونی وسعتش به اندازه شهر 200هزار نفری در اروپاست. نتیجه اش میشه خیابونهای تنگ و تراکم زیاد جمعیت در شهر.

  27. Reza

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این راننده های تک سرنشین باعث ترافیک میشه و باید طرح ترافیک همه جای تهران انجام بشه نه فقط برای جنوب شهر تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا