شرکت نبکا زیرمجموعهی کرمان موتور و مپنا، چند مدل بی وای دی چین پلاگین هیبرید و تمام الکتریکی را وارد ایران کرده است. این خودروها در کلاس سدان، مجموعهای جذاب از قدرت فنی و امکانات دارند.
نبکا توسط صنایع خودروسازی کرمان و گروه مپنا تأسیس شده است. مأموریت اصلی شرکت تولید خودروهای برقی توسط کرمان موتور و ایجاد زیرساخت شارژ این خودروها توسط گروه مپنا است. کراس اور برقی نبکا نسخه مونتاژی ET5 ساخت اسکایول محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
- محصولات جدید بی وای دی در ایران، دلفین، سیگال، D1
- بی وای دی سانگ پلاس؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند پلاگین هیبرید
- تجربه رانندگی با تیگو ۷ پرو مکس، شاسی بلند جدید مدیران خودرو
- رانندگی آفرود با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور
گروه خودروسازی بیوایدی (BYD)، در مقایسه با دیگر شرکتهای فعال در صنعت خودروی چین تازه وارد و کمسابقه محسوب میشود؛ اما با گذشت ۲۱ سال از تأسیس، آنچنان رشد کرده است که گواهی استاندارد اروپا نیز برای محصولات مختلف کسب کرده است. در کشور چین، بیوایدی یک خودروساز صاحب فناوری و فعال در بحث انرژهای نو، محسوب میشود. گروه بیوایدی در زمینهی تولید انواع خودروهای هیبرید و تمام الکتریکی، خصوصا اتوبوس برقی، فعالیت گستردهای دارد و حتی همکاری فنی با برندهای مشهور دنیا مثل تسلا را عملی کرده است.
اواسط دههی ۹۰ خورشیدی، هنگامی که بیوایدی هنوز به سطح اول خودروسازی چین و مدعی رقابت با برندهای مشهور دنیا نرسیده بود؛ شرکت کارمانیا واردات BYD F3 را آغاز کرد. این خودروی سدان، از نظر کیفیت ساخت در کابین، یکی از بدترین نمونههای بازار ایران بود و موفق به جلب مشتری با تعداد بالا نشد. حالا با گذشته چند سال از آن زمان، بیوایدی یکی از بزرگترین خودروساز جهان است و سدان BYD Qin که سال ۲۰۱۹ جایگزین F3 شد؛ گواهی استاندارد اروپا دارد.
نسخهی ۲۰۲۱ به نام چین پلاس، بزرگتر از F3 است و ابعاد نزدیک به تویوتا کمری دارد. این خودروی چینی از نظر مصرف انرژی و فناوری هیبرید نیز، یکی از پیشرفتهترین مدلهای PHEV جهان محسوب میشود. در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه انواع بی وای دی چین تولید شده است. ظاهرا برای ایران، نسل دوم انتخاب شده و نسل سوم به نام Qin L بعدا وارد میشود.
طراحی بدنه و نمای بیرونی بی وای دی چین
مقایسهی BYD Qin با دیگر سدانهای چینی مثل آریزو یا جک KMC J7 طراحی بسیار خوب محصول بیوایدی نسبت به رقبا را نشان میدهد. این مدل تحت سرپرستی ولفگانگ اگر (Wolfgang Egger) آلمانی ساخته شده که سابقهی کار با لامبورگینی و آئودی دارد.
چراغهای باریک، حس اسپرت و آیرودنیامیک برای بیوایدی چین فراهم میکنند. این خودرو عملا فاقد جلوپنجره بین چراغها است و حفرهی بسیار بزرگ داخل سپر دارد که برای مشتری ایرانی، هیوندای سوناتا LF فیسلیفت ۲۰۱۷ را یادآوری میکند. از نکات مثبت در طراحی بیوایدی چین میتوان به خط نقرهای رنگ بین چراغها و لبهی کاپوت کشیده شده تا جلوپنجره اشاره کرد. حجمدهی بدنه برای این مدل، بسیار خوب است؛ ضمن اینکه نسخهی برقی با سپر یکنواخت فاقد حفرهی میانی، ارایه میشود.
در نمای جانبی، حالت کوپه به وضوح وجود دارد و شیب سقف تا انتهای صندوق، شبیه سدانهای فستبک مثل آئودی است. در مدل ۲۰۲۳ متفاوت از نسخهی ۲۰۲۴، حجمدهی ملایم دیده میشود و خبری از خطوط شکسته با شکافهای عمیق نیست. ادوات پلاستیکی سیاهرنگ هم داخل گلگیرها و رکاب استفاده نشدهاند. مجموع این موارد، بیوایدی چین را لوکس نشان میدهد. رینگ اسپرت ۱۷ اینچ با تایرهای ۲۱۵ میلیمتر، روی این خودرو ارایه میشوند.
در نمای پشت، پیوستگی چراغها با ترکیب ساده استفاده شده است. حجمدهی بدنه برای صندوق عقب، پیچیدگی خاصی ندارد و حتی برجستگی شبیه اسپویلر نیز دیده نمیشود. برخلاف انتظار، درپوش صندوق با شیشه بالا نمیرود و نسخههای وارداتی، سپر همرنگ بدنه دارند.
بیوایدی چین با طول ۴,۷۶۵ و عرض ۱,۸۳۷ و ارتفاع ۱,۴۹۵ و فاصله محوری ۲,۷۱۸ میلیمتر تولید میشود. این شرایط، ابعاد نزدیک به تویوتا کمری ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ با کمی طول کمتر را نشان میدهد.
طراحی داخلی و نمای کابین بی وای دی چین
دو نمایشگر بزرگ، برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان بیوایدی چین استفاده شده است تا حس یک خودروی مدرن تداعی شود. حالت مواج داشبورد و مواد شفاف در سطح روبروی سرنشین، بیوایدی چین را متفاوت از خودروهای چینی ارزانقیمت نشان میدهد.
فرمان چرم، در مدلهای مختلف، رنگ متفاوت دارد. صندلیها و تودریها نیز، طراحی هماهنگ با رنگبندی چشمنواز ارایه میدهند که برای سدان چینی، فراتر از انتظار است. طرح D شکل فرمان با جزئیات نقرهای رنگ، حس بسیار خوبی به رانندهی بیوایدی چین میدهد و حس اسپرت خودرو را تقویت میکند. کنسول بین صندلیها با دستهدندهی کوتاه الکترونیک و کلیدهای کنترلی، دیگر نکات مثبت بیوایدی چین هستند.
در نسخههای سفارشی که احتمالا وارد ایران خواهند شد، نمایشگر ۱۵/۶ اینچ لمسی و پنل پشت فرمان ۱۰ اینچ استفاده میشود. صندلیهای چرم با طراحی اسپرت، جذاب هستند و حالت دو رنگ دارند. مواد باکیفیت در تودریها و استراحتگاه بازوی راننده نیز دیده میشوند. این خودرو برای ۴ سرنشین بلند قد مناسب است و ۵۰۰ لیتر فضای صندوق دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی بی وای دی چین
سه نسخه تمام برقی، پلاگین هیبرید و پلاگین هیبرید لانگ برای بیوایدی چین در نمایشگاه اصفهان دیده شده است. این خودروها هرکدام مشخصات فنی متفاوت دارند و طبیعتا رقیب مهم برای انواع سدانهای چینی در بازار ایران خواهند بود.
چین پلاس پلاگین هیبرید با کد DM-I در بازار جهانی وجود دارد و خودرویی قدرتمند با امکانات بالا محسوب میشود. ترکیب پیشرانههای بنزینی و موتور برقی برای این سدان، ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۱۶ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت کین پلاس DM-I حدود ۸ ثانیه است. این خودرو در حالت تمام برقی، ۵۵ کیلومتر مسافت را طی میکند و هنگام شارژ کامل با بنزین، ۱۲۰۰ کیلومتر بدون توقف، قابل استفاده خواهد بود.
چین پلاس EV از یک موتور برقی ۱۰۰ کیلووات (۱۳۴ اسب بخار) با گشتاور ۱۸۰ نیوتنمتر استفاده میکند. این خودروی ۱۶۰۰ کیلوگرمی بنا برادعای شرکت واردکننده، در زمان ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و با یک شارژ، ۴۲۰ کیلومتر حرکت میکند. نسخههای دیگری از کین پلاس برقی با قدرت ۱۶۳ اسب بخار و توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر نیز در چین وجود دارند.
فهرست امکانات اعلام شده برای بیوایدی چین وارداتی:
- سانروف با تشخیص مانع
- شیشه های برقی باتشخیص مانع و پاورویندوز
- تنظیم برقی آینه های بغل به همراه گرمکن
- آینه های بغل تاشو برقی
- آینه عقب الکتروکرومیک
- کلید هوشمند ورودی هوشمند – استارت بدون کلید
- فرمان با کلیدهای چند منظوره
- تنظیمات چهار جهته فرمان
- تهویه مطبوع خودکار
- تصفیه هوا ( جذب و تصفیه ذرات معلق در هوای کابین بزرگتر از ۲٫۵ میکرون
- شارژر بدون سیم تلفن همراه تیپ لاکشری
- نورپردازی داخل کابین تیپ لاکشری
- سیستم ترمز ضد قفل ABS
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بر اساس فشار وارده بر هر چرخ EBD
- کنترل سیستم ترمز الکترونیکی
- کمک ترمز و کمک ترمز اضطراری BA/EBA/BAS
- کنترل ضد لغزش هرزگردی چرخ هاASR/TSC
- کنترل پایداری الکترونیکی (حفظ) پایداری خودرو در هوای بارانی و
- برفی ESC/DSC)
- کیسه هوا سرنشین جلو و راننده
- کیسه هوا جانی
- اتو هولد
- کیسه هوا پرده ای
- نمایشگر باد تایر TPMS
- سیستم اتصال صندلی کودک (ISOFIX)
- هشدار باز شدن کمربند ایمنی
- کروز کنترل
- کروز کنترل تطبیقی (تیپ لاکشری کنترل حرکت در سربالایی HAC رادارهای پارک جلو و عقب
- تابلو خوان (تیپ لاکشری
- هشدار خروج از خط تیپ لاکشری رادار نگهداری بین خطوط تیپ لاکشری
- دوربین ۳۶۰ درجه
- انتخاب حالت رانندگی Eco/Comfort/sports/Snow
- چراغ های جلوLED چراغ روز (دیلایت) LED
- سیستم چراغ های جلو خودکار قفل اتوماتیک درب ها پس از حرکت
- هشدار احتمال برخورد از جلو
قیمت بی وای دی چین برقی و پلاگین هیبرید
برای مدل برقی در چین، ۳۳ هزار دلار پرداخت میشود و طبیعتا هنگام ورود به ایران، ضمن استفاده از تحفیفهای مالیاتی، حدود ۲/۵ میلیارد تومان قیمت خواهد داشت. نسخهی پلاگین هیبرید با قیمت ۱۶ تا ۲۰ هزار دلار وارد بازار جهانی شده و احتمالا برای مشتری ایرانی، نزدیک به ۲ میلیارد تومان قیمتگذاری خواهد شد.
در ایران، فونیکس آریزو ۸ با حدود قیمت ۲/۲ میلیارد تومان مهمترین رقیب بیوایدی چین هیبرید محسوب میشود. سدان چری کمی بزرگتر از BYD Qin است و از موتور ۲ لیتر توربوشارژ با ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور استفاده میکند. این خودرو از نظر شتابگیری مشابه بیوایدی چین است و در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد؛ اما مصرف سوخت بیشتری دارد و حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند.
I99
۱۵ آبان ۱۴۰۳BYD پلاگین بهترین گزینهست
کیفیت ساخت بالا ، راندمان عالی ، مصرف کم
amirkhanzadeh
۱۵ آبان ۱۴۰۳طراحی خوبه داره
خدارو شکر این برند مثل بقیه شرکت های چینی نیست و طراحی های مسخره کمتر میده بیرون
نیما
۱۵ آبان ۱۴۰۳من بهش میگم “کین” دلایل خودم رو دارم
I99
۱۵ آبان ۱۴۰۳درستش قینه ولی 😂
amirkhanzadeh
۱۵ آبان ۱۴۰۳🍑🍑🍑 درسته
نیو کار
۱۵ آبان ۱۴۰۳این کینو کی میارن سوارشیم
hosen
۱۵ آبان ۱۴۰۳موافقم کین تلفظ بهتریه
MehdiTurbo
۱۵ آبان ۱۴۰۳هیچ وقت نسبت به این قطعات پلاستیکی براق داخل کابین چینی ها حس خوبی نداشتم مخصوصا برای وسط داشبورد کنار سردنده به شدت حس بی کیفیتی میده بهم به غیر اون طراحیش خوبه
مشکل دومش جا اثر انگشت که به شدت صدا میده
یادمه تو جک همین شکلی بود و بعد یه مدتی به صدا می افتادند و اون خاطره را تداعی میکنه حس خیلی بدیم داره اون صداها و لرزه قطعات داخل کابین
مهدی
۱۵ آبان ۱۴۰۳چه فاجعه ای در راهه با این سیل ورود خودروهای برقی چینی
Taha Ayoobi
۱۵ آبان ۱۴۰۳یه نکته جاب اینکه بی وای دی برندی بود که اولین بار خودروی پلاگین هیبرید رو به صورت انبوه عرضه کرد.
F3DM 2009
رامتین
۱۵ آبان ۱۴۰۳طراحیش خوبه و واقعا طراح آلمانی کار خودشو درست انجام داده. اگر روزی روزگاری خودروهای برقی در کشور واقعا ظهور کنند، برند BYD ارزش خرید داره. منظور اینکه خودروهای برقی BYD نسبت به خودروهای برتر برقی دنیا، فاصله کمتری دارند به نسبت فاصله میان خودروهای بنزینی چینی با بنزینی روز جهان.
Ddddd
۲۰ آبان ۱۴۰۳ماشین چینی حتی اشغال هم باشه بهتر از ماشین ایرانیه. لااقل تو تصادفات سنگین ادم جونشو از دست نمیده . حداقل پول جونتو میدی که زنده وایسی . مثل ماشینهای ایرانی ارابه مرگ نیستن