آموزشچشم اندازهفته نامه

معنی حروف مخفف بکار رفته در پیشرانه‌ها چیست؟

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید حروف مخفف بکار رفته در پیشرانه‌ها مثل TDI، MPi و… چه معنی‌ای دارند؟

در دنیای خودرو عبارت‌های مخفف زیادی وجود دارند که بخشی از آن‌ها در پیشرانه‌ها بکار می‌روند. خودروسازان از این حروف جهت ساده‌سازی نام‌گذاری استفاده می‌کنند و ما نیز می‌خواهیم برای اولین بار معانی این حروف مخفف را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم.

  • CDi

این حروف مخفف تزریق دیزل ریل مشترک Common-rail diesel injection هستند و به تزریق سوخت مستقیم در پیشرانه‌های دیزلی اشاره می‌کنند. چنین پیشرانه‌هایی به سیستم ریل مشترک که همان لوله سوخت مشترک برای تمامی سیلندرهاست مجهز است. مرسدس بنز و کرایسلر از پیشرانه‌های CDi استفاده می‌کنند.

  • CDTi

حروف CDTi مخفف عبارت تزریق توربودیزل ریل مشترک Common-rail diesel turbo injection هستند و به پیشرانه‌های توربودیزل با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت اشاره دارند. چنین پیشرانه‌هایی از سیستم ریل مشترک استفاده می‌کنند. برند اوپل چنین پیشرانه‌هایی را بکار گرفته است.

  • CRD

CRD مخفف دیزل ریل مشترک Common rail diesel است و بازهم به پیشرانه‌های دیزلی با سیستم تزریق سوخت مستقیم اشاره دارد. پیشرانه‌های CRD توسط خودروسازان آمریکایی شامل کرایسلر، دوج و جیپ استفاده می‌شوند.

  • CRDi

حروف یاد شده مخفف عبارت تزریق دیزل ریل مشترک Common rail diesel injection است و پیشرانه‌های دیزلی با تزریق سوخت مستقیم از این نام‌گذاری استفاده کرده‌اند. تنها تفاوت این حروف با CRD این است که برندهای کره‌ای همچون کیا و هیوندای و میتسوبیشی ژاپن از حروف CRDi استفاده می‌کنند.

  • CVVT

CVVT به معنی زمان‌بندی سوپاپ متغیر پیوسته Continuously variable valve timing و در پیشرانه‌هایی که زمان‌بندی سوپاپ متغیری دارند از این نام‌گذاری استفاده کرده‌اند. چنین نیروگاه‌های آهنینی پرفورمنس بهتر و مصرف سوخت کمتری دارند. کیا، هیوندای و ولوو جزو برندهایی هستند که در نام‌گذاری پیشرانه‌های خود از حروف CVVT استفاده کرده‌اند.

  • DCi

به معنی تزریق ریل مشترک دیزل Diesel Common-rail injection است و به پیشرانه‌های دیزلی با تکنولوژی ریل مشترک از جمله تزریق سوخت مستقیم و لوله سوخت مشترک اشاره دارد. رنو و نیسان از این حروف مخفف استفاده می‌کنند.

  • DDiS

این حروف مخفف عبارت سیستم تزریق دیزل مستقیم Direct Diesel injection System هستند و به پیشرانه‌های توربودیزل سوزوکی با سیستم ریل مشترک اشاره می‌کنند.

  • DiDT

این حروف نیز مخفف توربودیزل تزریق مستقیم Direct injection Turbo Diesel و به معنی پیشرانه توربودیزل با سیستم ریل مشترک خواهند بود.

  • DTI

حروف DTI مخفف عبارت تزریق توربو مستقیم Direct Turbo Injection است و مشابه نام‌گذاری‌های قبلی به پیشرانه دیزلی با تزریق مستقیم سوخت دلالت دارد.

  • FSI

تزریق سوخت طبقه‌ای Fuel Stratified Injection به پیشرانه بنزینی با تزریق سوخت مستقیم اشاره می‌کند. این تکنولوژی توسط فولکس‌واگن به کار گرفته می‌شود.

  • GDi

یکی از مشهورترین مخفف‌های بکار رفته در پیشرانه‌ها حروف GDi هستند که به معنی تزریق مستقیم سوخت Gasoline direct injection خواهد بود. پیشرانه‌هایی با تزریق سوخت مستقیم راندمان بالاتری دارند و به همین خاطر قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر را ارائه خواهند کرد. برندهایی همچون میتسوبیشی، کیا و هیوندای از این حروف استفاده می‌کنند.

  • HDI

تزریق مستقیم پرفشار High-pressure direct injection عبارت کاملی است که برای حروف HDI بکار می‌رود. این تکنولوژی به پیشرانه‌هایی با تزریق مستقیم پرفشار اشاره می‌کند و می‌توان از تکنولوژی اووربوست در آن‌ها برای افزایش محدود قدرت تولیدی پس از فشردن پدال گاز استفاده کرد. پیشرانه‌های HDI به توربو مجهز هستند و از تکنولوژی ریل مشترک استفاده می‌کنند. گروه پژو سیتروئن از چنین پیشرانه‌هایی استفاده می‌کند.

  • HTP

HTP یا پرفورمنس گشتاور بالا High torque performance به پیشرانه‌هایی با گشتاور تولیدی زیاد اشاره دارد. پیشرانه‌های ۳ سیلندر اشکودا، سئات و فولکس‌واگن با این حروف مخفف شناخته شده‌اند. تولید پیشرانه ۳ سیلندر این برندها از سال ۲۰۰۲ شروع شده اما در طول سال‌ها با نام‌های مستعار زیادی شناخته می‌شود.

  • i-VTEC

تکنولوژی i-VTEC بالاترین نسخه از زمان‌بندی سوپاپ متغیر هونداست و در واقع تکنولوژی VTEC کلاسیک را با VTC یا کنترل زمان‌بندی متغیر Variable Timing Control ترکیب کرده است. VTC مکانیسمی است که به شما اجازه می‌دهد موقعیت چرخش میل بادامک را به نرمی تغییر دهید. هوندا تنها از این سیستم در میل بادامک ورودی استفاده می‌کند. VTC در هر زمان و سرعتی فعال است. با استفاده از سیستم i-VTEC چرخش میل بادامک تا ۵۰ درجه امکان‌پذیر است.

  • JTD

توربودیزل جت Jet Turbo Diesel به پیشرانه توربودیزل ریل مشترک استفاده شده توسط فیات، آلفارومئو و لانچیا اشاره می‌کند. اولین نسل پیشرانه‌های دیزلی ریل مشترک فیات با همین حروف و همچنین عبارت یونی جت شناخته می‌شدند.

  • JTDM

JTDM یا به عبارت دیگر توربودیزل جت اصلاح شده (مولتی جت)، مخفف پیشرانه‌هایی با تکنولوژی ریل مشترک و تزریق سوخت مستقیم است. فیات اولین برندی بود که از این سیستم در سال ۱۹۹۷ و روی محصولات آلفارومئو استفاده کرد و سپس مرسدس بنز نیز چنین تکنولوژی‌ای را بکار برد. مولتی جت به‌طور گسترده توسط فیات، آلفارومئو، لانچیا و همچنین کرایسلر، جیپ و مازراتی استفاده شده است.

  • MIVEC

حروف یاد شده مخفف سیستم کنترل الکترونیکی زمان‌بندی سوپاپ خلاقانه میتسوبیشی Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system است. این برند ژاپنی از حروف یاد شده در پیشرانه‌هایی مجهز به زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و سیستم لیفت سوپاپ استفاده می‌کند. این سیستم کنترل سوپاپ برای بهبود راندمان پیشرانه و کاهش مصرف سوخت بکار می‌رود.

  • MZ-CD

حروف یاد شده به عبارت دیزل ریل مشترک مزدا Mazda – Common rail Diesel اشاره دارند.

  • MPi

MPi مخفف تزریق چندنقطه‌ای Multi Point Injection است. در این تکنولوژی سوخت با استفاده از سوپاپ‌های تزریق مخصوص هر سیلندر به درون محفظه احتراق وارد می‌شود. به این ترتیب برای هر سیلندر یک سوپاپ تزریق وجود دارد که سوخت موردنیاز آن را تأمین می‌کند.

  • DSI

حروف یاد شده مخفف عبارت تزریق دیزل مکشی Suction diesel injection هستند. در پیشرانه‌هایی با تزریق سوخت مستقیم و اتمسفریک از این حروف استفاده می‌شود. گروه فولکس‌واگن چنین نام‌گذاری‌ای را بکار گرفته و از آنجایی که خبری از توربو در این نیروگاه‌های آهنین نیست بنابراین قدرت کمتری را در مقایسه با پیشرانه‌های توربوی مشابه تولید می‌کنند. پیشرانه‌های SDI در انواع ۴ سیلندر خطی و ۵ سیلندر تولید شده‌اند و به دلیل ساختار ساده‌تر خود قابلیت اطمینان بالاتری دارند.

  • SPi

این حروف مخفف تزریق سوخت تک نقطه‌ای single-point fuel injection هستند. تزریق تک نقطه‌ای به نوعی تزریق سوخت غیرمستقیم گفته می‌شود که در آن سوخت از طریق سوپاپ تزریق تکی وارد منیفولد ورودی مشترک می‌شود. پس از تزریق سوخت به محفظه منیفولد یاد شده شاهد ترکیب آن با هوا خواهیم بود. پس از آن لوله ورودی به دو بخش جدا تقسیم شده و مخلوط سوخت و هوا را به سیلندرهای پیشرانه وارد می‌کند.

  • TDI

این حروف پرکاربرد مخفف تزریق مستقیم توربو Turbocharged direct injection هستند و پیشرانه‌های دیزلی گروه فولکس‌واگن با تزریق مستقیم با این پسوند شناخته می‌شوند. در بسیاری از کشورها حروف TDI توسط گروه فولکس‌واگن ثبت تجاری شده‌اند و در اروپا بسیار مشهور هستند.

  • TDI-PD

در پیشرانه‌های توربو با تزریق مستقیم توربو – پمپ/نازل TDI – Pumpe Düse از این حروف مخفف استفاده می‌شود.

  • TDDi

حروف یاد شده به عبارت تزریق مستقیم توربودیزل Turbo diesel direct injection اشاره دارند. برند فورد از چنین حروفی استفاده می‌کند. باید دانست نسل جدید پیشرانه‌های دیزلی در مقایسه با نمونه‌های TDDi عملکرد بهتر و صدای کمتری دارند.

  • TDCi

این حروف مخفف عبارت تزریق ریل مشترک توربودیزل Turbo diesel common-rail injection هستند و به پیشرانه‌های دیزلی با تزریق مستقیم سوخت و سیستم ریل مشترک اشاره می‌کنند. پیشرانه‌های یاد شده را می‌توان نسل‌های جدیدترین نمونه‌های TDDi بکار گرفته شده توسط فورد دانست.

  • TCe

کارایی کنترل توربو Turbo Control efficiency عبارت کامل حروف TCe خواهد بود. این عبارت اولین بار در سال ۲۰۰۷ و در خودروی رنو توئینگو GT بکار رفت. در واقع حروف یاد شده به پیشرانه‌های بنزینی توربو اشاره دارد. رنو برای تشخیص راحت‌تر از اعدادی در کنار TCe استفاده کرده که این اعداد نشانه دهنده حجم پیشرانه و قدرت تولیدی آن هستند. برای مثال پیشرانه ۱.۲ TCe 115 Energy دارای قدرت ۱۱۵ اسب بخاری است.

  • T-GDi

حروف موردبحث مخفف عبارت تزریق مستقیم بنزینی توربو Turbo gasoline direct injection هستند و به پیشرانه‌های بنزینی با تزریق سوخت مستقیم و سیستم توربو اشاره می‌کنند. برندهایی همچون کیا و هیوندای از حروف یاد شده استفاده کرده‌اند.

  • TGI

تزریق گاز توربو Turbo Gas Injection در خودروهای فولکس‌واگن که به پیشرانه‌های توربو با تزریق گاز طبیعی مستقیم CNG مجهز هستند بکار می‌رود. این پیشرانه‌ها از نمونه‌های TSI به ویژه پیشرانه ۱.۴ TSI مشتق شده‌اند. پیشرانه‌های TGI می‌توانند بنزین و گاز طبیعی فشرده شده را استفاده کنند.

  • TSI

TSI مخفف عبارت تزریق لایه‌ای توربو Turbocharged Stratified Injection است. چنین پیشرانه‌هایی از توربو و سیستم تزریق سوخت مستقیم استفاده می‌کنند و در گروه فولکس‌واگن توسعه یافته‌اند. پیشرانه‌های TSI به یک توربوی تک اسکرول مجهز هستند و علیرغم حجم پایین خود پرفورمنس بسیار خوبی دارند. اولین نسل پیشرانه‌های TSI مشکلاتی در زمینه زنجیر تایم‌های خود داشتند اما در ادامه این مشکلات رفع شدند.

  • TFSI

حروف TFSI کوتاه شده عبارت تزریق لایه‌ای سوخت توربو Turbo Fuel Stratified Injection هستند و به پیشرانه‌های بنزینی توربو با تزریق سوخت مستقیم در گروه فولکس‌واگن اشاره می‌کنند. این پیشرانه‌ها از توربوی توئین اسکرول استفاده کرده‌اند.

  • توئین ایر

توئین ایر به پیشرانه بنزینی دو سیلندر فیات اشاره دارد. این پیشرانه از سیستم الکتروهیدرولیکی استفاده می‌کند که می‌تواند سوپاپ ورودی را به‌طور مستقل و صرف‌نظر از موقعیت میل بادامک باز کند. این توانایی باعث افزایش دقت عملکرد پیشرانه می‌شود. پیشرانه توئین ایر در سال ۲۰۱۱ به عنوان پیشرانه سال و همچنین بهترین پیشرانه با حجم زیر ۱ لیتر انتخاب شد.

  • توئین اسپارک

آلفارومئو از تکنولوژی توئین اسپارک استفاده می‌کند. توئین به معنی دو و اسپارک به معنی شمع است. در واقع هر سیلندر از دو شمع برای احتراق استفاده می‌کند. مزیت این سیستم دستیابی به سیستم احتراق بهینه و بنابراین پرفورمنس بهتر و آلایندگی کمتر است.

  • والوماتیک

والوماتیک تکنولوژی تویوتاست که باعث تغییر مداوم سوپاپ‌های ورودی می‌شود. تویوتا از این تکنولوژی در پیشرانه‌های بنزینی خود استفاده می‌کند.

  • والوترونیک

این تکنولوژی در پیشرانه‌های بی ام و با سیستم لیفت سوپاپ متغیر بکار رفته است و بنابراین والوترونیک یک سیستم لیفت سوپاپ متغیر به همراه زمان‌بندی سوپاپ متغیر خواهد بود که به شما اجازه می‌دهد موقعیت میل بادامک را به‌صورت مستقل و جدای از میل‌لنگ تغییر دهید. همچنین با این تکنولوژی می‌توان طول و ارتفاع سوپاپ را در زمان باز بودن تغییر داد. سیستم والوترونیک باعث بهبود پرفورمنس، مصرف سوخت و آلایندگی پیشرانه می‌شود.-  VTi

  • VTi

تزریق زمان‌بندی شده و لیف سوپاپ متغیر Variable valve lift and timing injection به پیشرانه بنزینی با زمان‌بندی متغیر سوپاپ اشاره دارد. این نام‌گذاری توسط گروه پژو سیتروئن و همچنین بی ام و استفاده شده است. پیشرانه یاد شده دارای دو نسخه ۱.۴ و ۱.۶ لیتری است.

  • VTEC

کنترل الکترونیک لیفت و زمان‌بندی سوپاپ متغیر Variable Valve Timing and Lift Electronic Control در پیشرانه‌های هوندا بکار رفته است. تکنولوژی زمان‌بندی متغیر برای بهبود راندمان پیشرانه و کاهش مصرف سوخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    بسیار مقاله خوبی بود

    راستی شاهین جان این مقاله مربوط به تکنولوژی VTEC که دو ساله قراره کار بشه رو هم بذار تو نوبت:)

    موافقم 45
    مخالفم 2
    1. شاهین

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام سینا جان وقت بخیر
      اقا من خیلی شرمندم واقعا وقت نشده تا به حال و اینکه کلا یادم رفته بود. چشم پیشنهاد میدم اگه تایید شد کار کنم حتما.
      تشکر

      موافقم 27
      مخالفم 1
      1. ALI.S

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (260 ديدگاه)

        خیلی ممنون از وقتی که برای تهیه این مقالات با این دقت و تناسب می‌گذارید🙏🙏

        موافقم 15
        1. شاهین

          ۲۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          وظیفه هست. ممنون که همراه ما هستین 🌺🙏

      2. sina

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2658 ديدگاه)

        دمت گرم شاهین جان
        عزیزی

        1. شاهین

          ۲۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          ارادت دارم

  2. حسین

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    واقعا تکنولوژی هوندا و میتسوبیشی جالبه!
    اما فرق cdi و crd که هر دو در کرایسلر استفاده شده ، چیه؟؟؟

    موافقم 11
    مخالفم 3
  3. Hadi

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    جالب بود فقط موتور OHV یعنی چی ؟
    چه فرقی با بقیه دارن؟

    1. شاهین

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام مخفف Overhead Valve هستش یعنی سوپاپ ها بالای میل بادامک یا همون میل سوپاپ قرار دارن. تو پدال مقالات متنوعی درباره تفاوت های OHV با سایر آرایش ها وجود داره.

      موافقم 11
      مخالفم 0
      1. Hadi

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (598 ديدگاه)

        ممنون شاهین جان

        1. شاهین

          ۲۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          سلامت باشید

  4. 18:45

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (656 ديدگاه)

    چه مطلب نابی بود ممنون از این همه زحمت و دقت 🙏🌹🌹

    1. noir

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (867 ديدگاه)

      بخدا همینو خیلی از مدیرای سایپا و ایران خودرو نمیدونن

      موافقم 15
  5. علی جردن

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    هر خبرنگار خودرویی باید اینارو حفظ باشه منم حفظ کردم الان😁

    موافقم 11
    1. Ay Baw

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      رانا پلاس جزو کدومشون بود ؟
      شایدم خود راناپلاس یه مقاله جدا اصلا می‌طلبه . تو این مقالات سطحی جا نمیشه از بس که پیشرفته ست و شاهکار مهندسی هوشمندانه فرابشریه .

      موافقم 11
      مخالفم 4
      1. علی جردن

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        از تخم مرغ شانسی در نیومده خودم با تحقیقات کامل جامع و اصولی رفتم سراغ رانا پلاس اگر هزار بار بخوام خودروی دنده دستی بگیرم رانا پلاس ۱۶ سوپاپه انتخاب می کنم نه پارس ۸ و شاهین ۸ سوپاپه
        توضیح بدم؟!

        موافقم 11
        1. ناشناس

          ۲۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (39 ديدگاه)

          انشالله یه سراتو سایپا خشک بگیری و کیفشو ببری داداش💯

        2. علی جردن

          ۲۹ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (2123 ديدگاه)

          سراتو سفید سقف فلز داشتم دزد برد

      2. محسن

        ۲۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (162 ديدگاه)

        😁😁

      3. محمد

        ۲۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        فکر کنم رانا و در کل موتور تی یو فایو از این سیستمها نداره اما ef7 دارای cvvt هست

  6. Saeed

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    عالی بود مطلب

    1. شاهین

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      انجام وظیفه اس.

  7. Reza

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ممنون از زحمتی که برای مقاله به این تر و تمیز و مرتبی کشیده شده ❤️🙏

    1. شاهین

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      خواهش میکنم انجام وظیفه اس.

  8. yaghoub

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    واقعا جا داره تشکر کنم از نویسنده محترم و امیدوارم مقالات آموزشی تعدادشون بیشتر بشه

    1. شاهین

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      حتما روند انتشار مطالب آموزشی ادامه خواهد داشت
      ارادتمندم

  9. بی وطن

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (132 ديدگاه)

    شاهین جان تشکر بابت مقاله کامل و جامع فقط یه سوال رو موتورهای دوو اسپیرو mpfi نوشته جزو همون mpi هست؟

    1. شاهین

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر ممنونم از شما
      بله Multi-Point Fuel Injection به معنی تزریق سوخت چند نقطه ای هست.
      ارادت

  10. M3

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    بسیار عالی و آموزنده

  11. محسن

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (162 ديدگاه)

    درود عالی بود همونجور که انتظار میرفت ❤️‍🔥💯🌹

  12. محمد

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این کلمه s آخر اشغال های سایپا و پلاس آخر ایران خودرو معنیش یعنی صد ملیون گرونتر

  13. رامین

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مطالب عالی بود خیلی خیلی ممنون

  14. موسوی

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    در پیشرانه های برقی نیازی به هیچکدام از این گزینه ها نیست،
    حتی نیازی به ترمز ای بی اس و یا ای بی دی نیست ، تعادل الکتریکی چرخها در گردش مسیر حرکت و موقع ترمز دارد.حتی توان ذخیره سازی انرژی در حین حرکت سرازیری و موقع ترمز ایجاد میکند.

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا