در این مطلب با مهمترین و انقلابیترین پیشرانههای تاریخ صنعت خودروسازی آشنا خواهیم شد که پرفورمنس را بازتعریف کردند.
در طول تاریخ صنعت خودروسازی شاهد تولید پیشرانههای شگفتانگیز زیادی بودهایم که برخی بسیار قدرتمند بودند، برخی تکنولوژی فوقالعادهای داشتند و برخی دیگر صدای روحانگیزی تولید میکردند. با وجود چنین طیف گستردهای از موتورها، انتخاب بهترین بهترینها بسیار دشوار خواهد بود. بااینحال، ما این کار را انجام داده و انقلابیترین پیشرانههای تمام دوران را برگزیدهایم.
S70/2 بامو
۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی
هرچند موتور V12 مکلارن F1 قویترین پیشرانهٔ تنفس طبیعی تاریخ نیست اما بدون شک یکی از مهندسیشدهترین موتورها محسوب میشود. این موتور ۶.۱ لیتری ساخت بامو با تولید ۶۱۸ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور با تکنولوژیهای اواخر دههٔ ۹۰، کار تقریباً غیرممکنی انجام داد. ساخت چنین شاهکاری اما با مهندسیهای هوشمندانهای مثل سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ بامو و استفاده از روکش طلا برای برخی قطعات داخلی بهمنظور جذب گرما، ممکن شد. به لطف این نیروگاه، مکلارن F1 در سال ۱۹۹۸ با رسیدن به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را شکست.
RB26DETT نیسان
۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو
بسیاری از خودروهای اسپرت ژاپنی دههٔ ۹۰ دقیقاً ۲۸۰ اسب بخار قدرت داشتند و این به خاطر توافق بین خودروسازان ژاپنی بود که خودرویی قویتر از این تولید نکنند. بااینحال، معمولاً این عدد بهدروغ اعلام میشد و قدرت واقعی پیشرانهها بسیار بیشتر بود. درهرحال، پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربوی نمادین RB26 نیسان یکی از بهترین موتورهای ژاپنی آن سالها محسوب میشد. هرچند نیسان قدرت این موتور را ۲۸۰ اسب بخار اعلام کرده بود اما قدرت واقعی آن حدود ۳۲۰ اسب بخار بود. علاوه بر این، RB26 به دلیل پتانسیل تیونینگ دیوانهوارش، طرفداران زیادی پیدا کرد و برخی خروجی آن را به بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار رساندند.
PU106B مرسدس AMG
۱.۶ لیتری V6 توربو هیبریدی
آلمانیها در طول تاریخ پیشرانههای هیجانانگیزی زیادی ساختهاند ولی یک پیشرانهٔ آلمانی فوقالعاده وجود دارد که هر عشق ماشینی باید در مورد آن بداند. این درواقع نسخهٔ جادهای پیشرانهٔ فرمول یک تیم مرسدس است که بهتنهایی ۵۷۴ اسب بخار قدرت تولید میکند و با کمک چهار موتور الکتریکی، مجموع خروجی به ۱۰۶۳ اسب بخار میرسد. انقلابیترین موتور تاریخ مرسدس AMG اما یک V12 غولپیکر یا V8 توربو نیست بلکه یک پیشرانهٔ کوچک ۱.۶ لیتری V6 توربو است. تنها عیب موتور PU106B این است که هر ۵۰ هزار کیلومتر به اوورهال اساس نیاز دارد.
13B مزدا
۱.۳ لیتری وانکل توئین توربو
بدون شک مزدا مشهورترین سازندهٔ موتورهای وانکل محسوب میشود و محبوبترین موتور وانکل آن 13B است که در RX-7 استفاده میشد. پیشرانههای وانکل نسبت به نمونههای پیستونی، اندازهٔ بسیار کوچکتری داشته و با حجم کمتر، قدرت بیشتری تولید میکنند. این موضوع را میتوان در موتور مزدا دید که با تنها ۱.۳ لیتر حجم و دو توربوشارژر، ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. مزدا بهتازگی پیشرانهٔ وانکل را بهعنوان ژنراتور افزایشدهندهٔ برد در کراساوور MX-30 احیا کرده است.
LS جنرال موتورز
۴.۸ تا ۷ لیتری V8
برخی معتقدند پیشرانههای V8 آمریکایی دائماً دچار نقصهای فنی بزرگ میشوند و بیشتر از اسب بخار، دردسر تولید میکنند اما یک سری از موتورهای V8 آمریکایی ساخته شده که دوام فوقالعادهای دارند. اینها سری موتورهای LS جنرال موتورز هستند که از ۴.۸ تا ۷ لیتری ساخته شدند و در بین آنها آنقدر نمونههای درخشان زیاد است که نمیتوان یکی را بهعنوان بهترین انتخاب کرد. اکثر پیشرانههای LS جنرال موتورز تنفس طبیعی هستند و حتی به همین شکل هم قدرت بالایی تولید میکنند اما وقتی سوپرشارژر وارد عمل میشود، حاصل کار اعداد خیرهکنندهای خواهد بود. قویترین نسخهٔ موتور LS جنرال موتورز، یک ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ بنام LT5 است که فقط در کوروت C7 ZR1 استفاده شد و ۷۵۵ اسب بخار قدرت و ۹۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
شش سیلندر تخت پورشه
۲ تا ۴ لیتری H6
در سال ۱۹۶۳، پورشه ساخت پیشرانهٔ شش سیلندر تخت را آغاز کرد که امروز به یکی از بهترین موتورهای دنیا تبدیل شده است. البته این پیشرانه هم در طول زمان در نسخههای مختلف از هوا خنک تا آب خنک و تنفس طبیعی تا توربوشارژ تولید شد. موتور شش سیلندر تخت یکی از باارزشترین داراییهای پورشه است و ۹۱۱ را در نسخههای توربو S و GT2 RS به هیولایی تبدیل کرده که سوپراسپرتهای بسیار قویتر را شرمنده میکند.
W16 بوگاتی
۸ لیتری W16 چهار توربو
بوگاتی ویرون زمانی که در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد، جهان را شگفتزده کرد و یکی از اولین خودروهای تولیدی بود که بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داشت. این نیرو توسط پیشرانهٔ ۸ لیتری W16 فوقالعادهای تولید میشد که چهار توربوشارژ داشت. البته امروزه ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت در هایپرکارها رقمی نسبتاً معمولی محسوب میشود اما بوگاتی بعداً قدرت این موتور شانزده سیلندر را در شیرون سوپراسپرت به ۱۶۰۰ اسب بخار رساند. بیشترین گشتاوری که از این موتور بیرون کشیده شده هم ۱۸۵۰ نیوتن متر در مدل مخصوص پیست بولاید است.
F136 فراری
۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی
برخی پیشرانهها در نسخهها و حجمهای مختلفی ساخته میشوند اما پایه و اساس یکسانی دارند. یکی از مصادیق این موضوع، موتور F136 فراری و مازراتی است. این پیشرانه از سال ۲۰۰۱ در نسخههای مختلفی تولید شده است اما جذابترین و بهترین نسخهٔ آن، چیزی است که در فراری ۴۵۸ اسپشیاله دیدیم. این یک موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با میللنگ تخت بود که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و مهمتر از این، بهراحتی به ردلاین ۹ هزار rpm میرسید.
S63 بامو
۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
بامو در طول تاریخ خود پیشرانههای فوقالعادهٔ زیادی ساخته است اما چشمگیرترین شاهکار مدرن باواریاییها موتور V8 توئین توربوی S63 است. این موتور در کنار B58 شش سیلندر خطی، مهمترین نقش را برای بامو ایفا کرد زیرا این خودروساز لوکس آلمانی را به برندی قابلاعتمادتر از لکسوس تبدیل کرد. S63 یک موتور ۴.۴ لیتری توئین توربو است که قویترین نسخهٔ آن را در M5 CS با ۶۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دیدهایم. این موتور در مدلهای M8 و همینطور X5 M و X5 M هم استفاده میشود.
2JZ تویوتا
۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو
پیشرانهٔ افسانهای 2JZ تویوتا یکی از معدود موتورهای شش سیلندر خطی است که بیش از ۸۰۰ هزار کیلومتر دوام میآورد. این موتور اما به دلایل دیگری هم مهم است. 2JZ در نسخهٔ توئین توربو تا ۳۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این موتور همچنین رؤیای تیونرها است زیرا هزاران روش مختلف برای ارتقاء آن وجود دارد تا جایی که حتی برخی خروجی 2JZ را به بیش از ۲۰۰۰ اسب بخار میرسانند.
رضا
۵ شهریور ۱۴۰۲موتور F1 و موتور تویوتا به رو دوست داشتم.
A.m.A
۵ شهریور ۱۴۰۲2jz تویوتا آبروی چندین چند سوپر اسپرت و هایپر کارو برده انجینی که بعد از بیست سال هنوز قدرت ماورایی میشه ازش گرفت
NAVID۰۰۹۸
۵ شهریور ۱۴۰۲اول F136 افسانهایِ فراری
دوم 2JZ سلطان تویوتا
سوم بقیشون !
x.01
۶ شهریور ۱۴۰۲اول موتور پیشرفته PU106B مرسدس AMG و موتور شاهکار F136 فراری و S70/2 BMW
و موتور سلطان همه فن حریف LS جنرال موتورز
بعد بقیشون !
Ahmad
۵ شهریور ۱۴۰۲فقط این سه تا اول انجین نیسان دوم پورشه و سوم انجین فراری به خاطر تنفس طبیعی بودن و صدای جیغ مانندش بقیه انجین های مثل بی ام و جنرال موتورز و بنز به درد نمیخورن جز استهلاک الکی چیز خاصی ندارن و بعد تر همه انجین بوگاتی که با اون صدای مزخرفش و گنده بودنش چیز خاصی نداره
x.01
۶ شهریور ۱۴۰۲موتور LS جنرال موتورز بادوام ترین موتور شناخته شده شده و بیشترین قابلیت تیونینگ و پتانسیل حتی آفرود رو داره
موتور بوگاتی و مرسدس و فراری هم پیشرفته ترین ها هستن
این موتور ها ترکیبی از بهترین ها در هر مورد هستند
x.01
۶ شهریور ۱۴۰۲موتور LS جنرال موتورز بادوام ترین موتور شناخته شده شده و بیشترین قابلیت تیونینگ و پتانسیل حتی آفرود رو داره
موتور بوگاتی و مرسدس و فراری هم پیشرفته ترین ها هستن
این موتور ها ترکیبی از بهترین ها و اول در هر مورد هستند
new reventon
۵ شهریور ۱۴۰۲یه مشت موتور پر استحلاک و پر از قطعات مکانیکی زیاد
الان زد اف موتور برقی زده 770(550 کیلووات) اسب بخار قدرت میده 100 کیلو. بدون گیربکس(با تغعیر فاز سیگنال AC ورودی به موتور منحنی سرعت گشتاور رو تغعیر میده)
لذت رانندگی خودرو برقی ام بر خلاف اونچه فکر میکنید خیلی بالاست، خیلی نرم بدون صدا از جا میکنه.
مازیار
۵ شهریور ۱۴۰۲لیست کاملی هست و همه قدر قدرت ها حضور دارن به جز یک مورد که شخصا V8 بنز یا V12 فراری رو ارجح تر از وانکل مزدا می دونم، نه بخاطر موضوع برندینگ، بلکه اصلا دلیل پافشاری یک کمپانی روی ساختاری که جای دیگه تحویلش نمی گیرن رو درک نمی کنم.
Amard
۵ شهریور ۱۴۰۲به شخصه ترجیح میدم بجای ۱۰۰۰ اسب آمریکایی ۳۰۰ اسب ژاپنی داشته باشم و از دوامش احساس رضایت کنم یکم هم تیون بشه در حد هدرز کیت مکش شمع سیستم اگزوز کافی
مازیار
۵ شهریور ۱۴۰۲امریکایی ها هم مشکل دوام ندارن
میثم
۵ شهریور ۱۴۰۲نسبتت با علی نوا چیه؟ 😂
مازیار
۵ شهریور ۱۴۰۲انصاف و تعادل سخت نیستن
نشناسی بهتره
۵ شهریور ۱۴۰۲بازم لیستی از ابرشاهکارها:)))
R@min
۵ شهریور ۱۴۰۲بنظرم سری جدید M مرسدس و بیشتر از اون نسل قبلش بهتر از N و S بیمر و FSI فولکس هست و باید M178 یا M113 جاش می بود. موتور S63 فوق العاده هست اما برای دوام محدود شده و به مراتب بلوک ضعیف تری از رقبای آلمانیش داره و از طرفی تکنولوژی پره های متغیر توربو در بیمر تاخیر توربو رو نزدیک صفر برده اما حرارت و فشار بالا هدیه داده که در صورت فشار بیشتر آسیب پذیری خیلی بیشتری نسبت به رقبا پیدا می کنه. از طرفی LT6 کوروت و M840T مک لارن هم شایستگی بودن تو لیست رو داشتن.
تو این لیست به جز موتورهای فراری و بوگاتی و نیسان و بلوک کوچک های دهه 60 جی ام بقیه حرف جدیدی نبودن نه اینکه ضعیف باشن بلکه بسیار عالی هستن اما موتورهای خیلی مهم تری بودن که پرفورمنس رو از نو تعریف کردن. مقالات hotcars بعضا دم دستیه تا حرفه ای.
JDM سابق
۵ شهریور ۱۴۰۲داداش بلوک کوچیک دهه۶۰ جی ام کجا بود🤔
R@min
۵ شهریور ۱۴۰۲جایی نبود ولی تو لیست باید جای نسل جدید LS قرار می گرفت دستاوردی که اون موتورها دهه 60 داشتن قابل مقایسه با LS و LT امروزی نیست اونا بودن که زمان خودشون پرفورمنس از نو تعریف کردن. صرفا یه خوبی بین خوبای دیگه کافی نیست.
JDM سابق
۵ شهریور ۱۴۰۲دهه 60 چه پدیده هایی تو موتور سازی آمریکا بودن!!!!. تام هوفر، اد کول و جو تورلی، اسموکی یونیک، دیوید ویزارد و خییلی های دیگه
آمریکایی ها از همون اول به صورت عمده تو درگ(تاپ فیول و فانی کارز)سرمایهگذاری کردن تو بخش ریس و مسابقات استقامتی هم بودن ولی شاید اگر صد خودشونو تو درگ میذاشتن تو ریس نصف خودشونو میذاشتن وگرنه تو موتوراسپورت خیلی گنده تر از این حرفا هستن
R@min
۵ شهریور ۱۴۰۲فورد از اوایل دهه 70 تمرکزشو از مسابقات داخلی کشید بیرون و رفت تو سطح جهانی و با مشارکت کاسورث 13 تا قهرمانی فرمول 1 و کلی قهرمانی تو مسابقات جی تی و تورینگ و رالی بدست اورد دلیل محبوبیتش هم تو سطح جهانی همینه اما جی ام همیشه بازار آمریکارو چسبید و هر ایده ای هم ک احتمال ریسک و هزینه اضافی داشت می ریخت دور. جی ام کلکسیون حسرت ها و ایده های ناب نادیده گرفته شدس.
خوشبختانه با موفقیت C6.R جی ام یه تکونی به خودش داد و مسابقات جهانی رو جدی گرفت.
18:45
۵ شهریور ۱۴۰۲درسته که حرارت موتور پیشرانه s63 ب ام و زیاده، ولی واسه همین هم تمهیدات زیادی اندیشیده شده که شما چندین دور سخت و طاقت فرسا هم که تو پیست داشته باشین، موتور اصلا جوش نمیاره حتی گیربکس 8دنده اتومات M5 و m8 و x5m هم به دوتا رادیاتور خنک کننده مجهز شده که جوش نیاره و نترکه! خود مقاله هم اشاره کرده که موتورهای قابل اعتمادی هستن اگه نبودن که ب ام و اونا رو میذاشت کنار.
R@min
۵ شهریور ۱۴۰۲کسی نگفت قابل اعتماد نیستن و بیمر هم نمی تونه کنار بزاره. بحث تحمل فشار تو دورهای بالا و قابلیت ارتقا به سطح بالاتر موضوعی هست که موتورهای بیمر نسبت به مرسدس و فولکس ضعیف تر هستن. در مجموع فولکس و مرسدس موتورسازهای بهتری هستن چون تجربه و حضور بیشتری در سطوح بالای موتور اسپرت داشتن و دارن. اوج موتور S63 چیزی هست که تو M5CS دیدیم اما اوج محصولات مرسدس در amg black series می بینیم و البته باز هم جا داره. فکر می کنم کافی باشه چون برای توضیح دقیق توی چند تا کامنت جا نمیشه.
این قضیه تو موتورهای 6 سیلندر بر عکسه و بیمر دست برتر داره.
محمد
۵ شهریور ۱۴۰۲رامین اگه موتورهای بیمر پایینتر از فولکس و مرسدس هستن چرا اینقد بین بقیه سازندهها محبوبن؟
چالشی برای کلمه پایینتر ندارم. خیلی کلی پرسیدم.
R@min
۵ شهریور ۱۴۰۲جز چند مدل لندروور و سوپرا و چند تا شرکت کوچک مثل مورگان کسی از موتورهای بیمر استفاده نمی کنه که باز هم گستردگی مرسدس و فولکس بیشتره. اصلا بحث موتوراسپرت هم وسط نمیارم که قابل قیاس نیستن حتی تو مسابقات داخلی مثل DTM. اسامی بزرگی مثل استون، بنتلی، لامبورگینی، پاگانی گواه این موضوع هستن. در کل هیت و نقدی نیست صرفا مقایسه هست و بیمر در جایگاه خودش قابل احترامه.
18:45
۵ شهریور ۱۴۰۲درسته رامین جان کاملا قبول دارم و تکذیب نمیکنم، ولی اینم باید دونست که شاید m Power اونجوری که باید گشتاور کهکشانی از دل موتورهای ب ام و نمیکشه بیرون چون اصلا نیازی نیست، اوج این کار رو تیونرهای ب ام و نظیر gpower انجام دادن و نشون دادن که پیشرانه s63 یا هر پیشرانه دیگه ای از ب ام و چقدر تیون خورش بالاست و گشتاور های بالای 900 یا 1000نیوتن متری از V8 های ب ام و کشیدن بیرون…
همین آلپینا هم گشتاور های فوق العاده ای از موتورهای V8 ب ام و کشیده بیرون.
R@min
۵ شهریور ۱۴۰۲برندها همیشه توانی بیرون می کشن که از دوام موتور، گیربکس و سایر قطعات اطمینان داشته باشن. تیونرها به کسی پاسخگو نیستن حتی با وجود گارانتی اما یه برند دو تا موتورش خراب از در و دیوار می ریزن سرش.
آراد
۵ شهریور ۱۴۰۲من خیلی از دست پدال ناراحتم …
باید موتور m15 تیبا رو هم میزاش…😐😂😂
Kf
۵ شهریور ۱۴۰۲اینجا هم خودشون رو واسع tu5 و ef7 میکشن
datsun
۵ شهریور ۱۴۰۲Rb 26 رو کمپانی خام تحویل مشتری میداد این موتور بدون تعویض هیچ قطعه داخلی موتور تا ۶۰۰ اسب میشد ارتقا داد با توربو های بزرگتر و تنظیم مجدد ecu
18:45
۵ شهریور ۱۴۰۲ماشاالله نیسان 💪💯💯
Viper
۵ شهریور ۱۴۰۲(۸ لیتری W16 چهار توربو)
با جذبه ترین انجین تاریخ…
blackwing
۵ شهریور ۱۴۰۲اون موتور در حقیقت ترکیب ۲تا موتور تویین توربو V8 با حجم ۴ لیتر آئودی هست که نتیجه شده کواد توربو W16 8.0L
Viper
۵ شهریور ۱۴۰۲ممنون از اطلاعات خوب شما
Absurd Hero
۵ شهریور ۱۴۰۲سهام داران شرکت یاتا*قان فناورانِ شعلهگستر توجه کنند
TRD PRO
۵ شهریور ۱۴۰۲نه این جور مواقع یا به غار پناهنده میشن یا موقتا نابینا میشن :)
JDM سابق
۵ شهریور ۱۴۰۲همشون خوبن
نظره خاصی ندارم ازین دست مقالات انجین های پرفورمنس بارها در سایت قرار داده شدن نظرمو قبلا دادم فقط یک نکته
اون جریان استفاده از طلا در هیچکدوم از قطعات موتور بکار نرفت صرفاً یه عایق حرارتی بود تا حرارت بیش از حد به بدنه و دسته موتور هاو سیم کشی ها و لوله ها و… وارد نشه مبادا آتیش سوزی پیش بیاد هزینه روکشی طلا حدوده ۱۰۰۰ تا دلار درآومد که در مقایسه با قیمت این ماشین اصلا عددی نیست
Roham
۵ شهریور ۱۴۰۲طلا!!! عایق حرارت بود؟!!!!!
طلا رساناترین عنصر طبیعی کره خاکیه
واسه همین تو ساخت پایههای CPU کامپیوتر از طلا استفاده میکردن
JDM سابق
۵ شهریور ۱۴۰۲آلمینیوم هم رساناست ولی فویلد و ورقش برای عایق استفاده میشه
Carbonado Aventador
۵ شهریور ۱۴۰۲دوست عزیز علت استفاده از طلا در cpu به خاطر رسانا ی الکتریکی بودن و افزایش سرعت انتقال داده هست..
یکی از خاصیت های دیگه ی طلا ، بازتاب بسیار زیاده به قدری که میتونه اشعه ها و پرتوهارو تا حد بسیار زیادی بازتاب بده ؛ به همین علت عایق محافظتی خوبی در برابر اشعه های مادون قرمز و فروسرخ گرمایی هست
فرزاد
۵ شهریور ۱۴۰۲جای EF7 تو این لیست خالیه ،😀😀
blackwing
۵ شهریور ۱۴۰۲منتظر کاربر تسلا هستم از پشت بوتهها پدیدار بشه ببینم چه نظری داره راجع به جذاب ترین بخش اتومبیل سازی بگه
Enzo Ferrari 2008
۵ شهریور ۱۴۰۲من بگم شش سیلندر خطی پورشه بگم فراری بگم بنز چی بگم هرکدوم شاهکار فناوری بودن
مطلب بسیار زیبایی بود
❤️❤️🐎🐎🐂
18:45
۵ شهریور ۱۴۰۲باه باه باه عجب مطلبی خیلی حااال کردم
ممنون از امیر عزیز🙏❤️❤️
فقط یه سوال! منظور از اوورهال چیه که آخر متن موتور مرسدس نوشته شده؟
اوورهال همون بررسی اساسی هست؟
امیر دهقان
۵ شهریور ۱۴۰۲ارادت
اوورهال به معنای تعمیرات کامل و اساسی هست
18:45
۵ شهریور ۱۴۰۲ممنون امیر عزیز❤️❤️
OM.01
۵ شهریور ۱۴۰۲بنظر من بهترین انجین تاریخ که مفهوم پرفورمنس رو در دوره خودش فرسنگ ها جابجا کرد موتور 8 سیلندر خطی دوزنبرگ بود
(Duesenberg Straight-8 engine)
یه موتور 8 سیلندر 32 سوپاپ با حجم 6.9 لیتر که در نسخه ssj به همراه یه سوپرشارژر عرضه شد که 400 اسب قدرت تولید میکرد(ورژن SJ هم سوپرشارژر داشت ولی 320 اسب قدرت تولید میکرد)
دستیابی به قدرت 400 اسب بخار برای ماشین جاده ای تا 20 سال بعد هم رویا بود برای هر برندی که فکرشو کنید.
همچنین دوزنبرگ مدل J که اتمسفر بود با همین موتور 265 اسب قدرت تولید میکرد. هیچ برندی در اون موقع که هیچ، بلکه 10 سال بعدش هم نمیتونست اینقدر قدرت تولید کنه حالا با هر آرایش سیلندر و حجم موتوری که فکر کنید.
موتورهای اتمسفر 16 سیلندر اون موقع کادیلاک و برند marmon هم نمیتونستن 265 اسب بخار نسخه اتمسفر موتور 8 سیلندر خطی دوزنبرگ تولید کنن!
موتور Duesenberg Straight-8 engine چه به صورت اتمسفر چه به صورت سوپرشارژر هردو شاهکار بودن و هستن و خواهند بود… اصلی ترین دلیلش هم استفاده از تکنولوژی DOHC بود که اونموقع اصلا باب نبود.
R@min
۵ شهریور ۱۴۰۲offenhauser هم راه دوزنبرگ تو ایندی 500 رفت و اتفاقا موتورهای شاهکاری ساخت که حتی از دوزنبرگ هم قوی تری بود اتفاقا اونم DOHC بود.
کلا تکنولوژی DOHC از دهه هشتاد به پرفورمنس و پایداری لازم برای محصولات جاده ای رسید.
مهراد
۵ شهریور ۱۴۰۲دوزنبرگ غول مرحله آخر بود
فکر کنم از تبار اسپارتان ها بودند و باید کریتوس شخصیت اصلی گاد آو وار میشست پشتش
قشنگ ۵۰ سال جلوتر از زمان خودش بود
حیف …
بی خیال اسم
۵ شهریور ۱۴۰۲شنیدم دوزنبرگ با همکاری بنز این رو ساخته
نمی دونم این ماشین بوده یا یکی دیگه
ولی کاری ندارم همکاری بوده یا نه
شاهکاره بوده شاهکار
سوشیانت
۵ شهریور ۱۴۰۲دوزنبرگ ssj واقعا فوق العاده بود صفرتاصد ۸ ثانیه و رسیدن به سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر در ساعت اون هم در سال ۱۹۳۵! تو زمان خودش واقعا رقیب نداشت. کاش ورشکسته نشده بود
Lamberto
۵ شهریور ۱۴۰۲پیشرانه های پیشرفته در طول تاریخو همیشه ایتالیایی ها ساختن و نواوری به همراه آوردن حجم کم انجین و قدرت بالا ویژگی ایتالیایی هاست برخلاف انجین های الکی گنده و پر مصرف آمریکایی. آلفارومئو 8C افسانه ای سلطان مطلق دهه سی که مدل های متنوعیو به همراه داشت.و انجین هشت سیلندر تخت با حجم های متنوع ۲.۳ تا ۲.۹ لیتر که تا ۲۱۵ اسب بخار ازش استخراج میکردن بسته به تیپ ماشین.و افتخارات بیشماری که این انجین هشت سیلندر برای آلفارومئو در مسابقات مختلف به ارمغان آورد. و مدل مونوپوستو تایپ c
با آرایش DOHC و ۳.۸ لیتر حجم ۳۳۰ اسب بخار رو در دور 5500rmp در اختیار راننده میزاشت.و در سال ۱۹۳۵ لوییجی باتسی مدل نوآورانه بیموتوره رو ساخت که با دو انجین هشت سیلندر تخت ۳.۲ لیتری در جلو و عقب ماشین ۵۴۰ اسب بخار قدرت داشت.
OM.01
۵ شهریور ۱۴۰۲یا خدا چقدر ریپلا🤣
1=
(offenhauser هم راه دوزنبرگ تو ایندی ۵۰۰ رفت و اتفاقا موتورهای شاهکاری ساخت که حتی از دوزنبرگ هم قوی تری بود اتفاقا اونم DOHC بود)
offenhauser ماشین جاده ای ساخته؟ من چیزی تو گوگل پیدا نکردم. اگه دقت کنی R@MIN جان گفتم ماشین جاده ای. بعید میدونم ماشین جاده ای تولید انبوه تو اون دوره وجود داشته باشه تو پرفورمنس بهتر از موتور Duesenberg Straight-8 engine داشته باشه. خودروهای مسابقه ای که آره بودن ولی خب من با پیست کاری ندارم
(کلا تکنولوژی DOHC از دهه هشتاد به پرفورمنس و پایداری لازم برای محصولات جاده ای رسید)
یعنی دوزنبرگ سری J و SJ و SSJ بدرد استفاده روزانه نمیخوردن!؟🤔
2=
(شنیدم دوزنبرگ با همکاری بنز این رو ساخته
نمی دونم این ماشین بوده یا یکی دیگه
ولی کاری ندارم همکاری بوده یا نه)
من جایی ندیدم نوشته باشه باهمکاری بنز ساخته شده باشه…
3=
Lamberto@
دوست عزیز تو کامنتم تاکید کردم خودروی جاده ای!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_8C
آلفارومئو 8C یه ماشین کاملا مسابقه ای بود به هیچ وج اجازه تردد شهری نداشت و فروشی هم نبود. اومدی با دوزنبرگ سری J مقایسه میکنی و نتیجه میگیری آمریکایی پرحجم و بی مصرفه😃
نسخه جاده ای این ماشین Alfa Romeo 8C 2900B هست که انصافا طراحیش زیبا هست.
یه موتور 2.9 لیتری 8 سیلندر خطی استفاده میکرد با 180 اسب قدرت(با تکنولوژیDOHC)
اون ماشین که اسم بردی با 330 اسب racing car بوده و یه نفره بوده و اصلا جاده ای نبوده.
یه 2 تا سرچ بزنید و اینقدر شتاب زده کامنت ندید…
R@min
۵ شهریور ۱۴۰۲نه offenhauser مدل جاده ای نداشت من با همون نمونه های مسابقه ای مقایسه کردم البته ارزش کار دوزنبرگ محفوظه.
قطعا که بدرد استفاده جاده می خوردن ولی در دوام در حد موتورهای OHV نبودن و از طرفی موتورهای DOHC و SOHC کلاسیک که عملا همون نمونه های مسابقهای بودن رو باید تو دور بالا نگه داشت تا راندمان موتور حفظ می شد کنترل موتورهای DOHC کلاسیک کار سختی بود و برای عموم مردم آزاردهنده بود تا زمانی که علم پیشرفت کرد و سیستم های کنترل سوپاپ و سیلندر پیشرفت کردن.
JDM سابق
۵ شهریور ۱۴۰۲افن هاسر پدیده ای بود و هست الان افن هاسر داره قطعات افترمارکت مثل سرسیلندر و مانیفولد و سوپاپ و… تولید میکنه. بخش عمده موفقیتشون تو ایندی مدیون همکاری هری میلر و لئو گوسن بود
Lamberto
۵ شهریور ۱۴۰۲تو اولا همچین گفتی استخراج کردن چنین قدرتی اون زمان برای دیگر خودروسازا محال بوده خواستم بگم ایتالیایی ها با حجم کم تخصصشونه بهترین قدرتو بگیرن که تو مدل های متفاوت 8c اینکارو کردن. تیپ 8c2900b هم که خودروی جاده ای بوده با ۲ لیتر حجم و بدون سوپر شارژر ۱۸۰ اسب قدرت داشته و با تاپ اسپید ۱۹۳ کیلومتر سریع ترین اتومبیل جاده ای دنیا هم لقب گرفت.
در مورد تاریخچه هشت سیلندر تخت و شاهکار های ایتالیا اینم بگم که ساخت اولین هشت سیلندر تخت و استفاده کردن گسترده در اتومبیل تولیدی در سال ۱۹۱۹ توسط کمپانی ایزوتا فراسکینی صورت گرفت با تولید ایزوتا تیپ ۸که بسیار انقلابی و پرفروش بود و موفقیت جهانی به همراه داشت . از سال ۱۹۲۴ تا ۳۱ هم ایزوتا تیپ 8A ساخته شد با حجم ۷ لیتر بدون سوپرشارژر با قدرت ۱۶۰ اسب بخار که تو همون زمانم قویترین اتومبیل هشت سیلندر تخت تولید انبوه لقب گرفت. و از نظر لوکس بودن و قیمت و همچین موفقیت بهتر از دورنبرگ مدل j بوده که سوپرشارژری بوده
Farhan
۵ شهریور ۱۴۰۲این انجین ها همشون افسانه هستند منتظرم که کاربر تسلا بیاد و برامون نظر بده شک ندارم که نظراتشم ریالی ارزش نداره هی میگه که باتری تسلا از اینا بهتره و فلان چیزا
JDM
۵ شهریور ۱۴۰۲همه جای خود عالی هستن
بهترین انجین های دنیا
اما هیچکدوم اندازه B13 وانکل مزدا باحال نبودن
بیشترین پتانسیل هم میشه انجین ژاپنی گرفت مثل RB26 یا 2jz
4g63 لیاقت بودن تو لیستو داشت.
Lamberto
۵ شهریور ۱۴۰۲لانچا ECV ابر خودروی رالی که بسیار پیشرفته تر از زمان خودش بود و انقلابی در طراحی انجین به همراه داشت. پیشرانه ۱.۸ لیتری توئین توربوشارژ ۴ سیلندر این خودرو ۶۰۰ اسب بخار تولید میکرد و دستپخت مهندس افسانه ای کلاودیو لومباردی بود و به بزرگترین قربانی کنسل شدن گروه ب رالی تبدیل شد.
اما بدون شک جذاب ترین قسمت این خودرو، زیر کاپوت آن قرار گرفته بود. موتور منحصر به فرد ۱٫۸ لیتری توربو ۴ سیلندر با لقب Triflux که قادر به تولید قدرت ۶۰۰ اسب بخار بود. این موتور در قسمت میانی خودرو قرار گرفته بود و با استفاده از جعبه دنده
۵ دنده، انتقال قدرت به هر چهار چرخ انجام می شد. از آن جایی که خودروهای توربوشارژ آن زمان با مشکل توربو لگ یا تأخیر در گاز خوردن و محدود بودن بازه حداکثر قدرت (Powerband) مواجه بودند، مهندسان تیم لانچیا با یک ایده هوشمندانه و در عین حال خلاقانه به میدان آمدند.
کلودیو لومباردینی” مسئول طراحی این موتور بود. او قبل تر مسئول طراحی موتور لانچیا دلتا S4 بود و بعد ها به سمت سر مهندس تیم فرمول یک فراری منصوب شد. لومباردینی تصمیم گرفت پیشرانه جدید را با دو توربوشارژر طراحی کند، اما این ایده با مشکلاتی رو به رو بود. چه گونه یک موتور ۴ سیلندر کوچک می تواند دو توربوشارژر را تغذیه کند؟ در این جا ایده هوشمندانه منیفولد خروجی دوگانه و چینش سوپاپ های X شکل به کار می آید.
برای فهم بهتر سیستم، سوپاپ ها را با چینش X شکل در نظر بگیرید. بدین صورت؛ در سمت / سوپاپ های ورودی و در سمت \ سوپاپ های خروجی به صورت مورب در سر سیلندر قرار می گرفتند. این سیستم توسط مهندسان کمپانی فیات طراحی شد که به آن FID (Flusso Incorciato Doppio به معنی جریان مورب دوگانه) می گفتند.
بدین ترتیب تفاوت اصلی این موتور با یک موتور معمولی، قرارگیری سوپاپ های ورودی و خروجی به صورت X شکل به جای خطی دوتایی در کنار هم و استفاده از منیفولد خروجی دو دهنه برای تغذیه هر دو توربو بود. انتخاب نام Triflux هم به این دلیل بود که یک مسیر برای منیفولد ورودی و دو مسیر برای منیفولد خروجی تعبیه شده بود.
یکی دیگر از ایده های خلاقانه لومباردینی طراحی میل سوپاپی بود که همزمان سوپاپ ورودی و خروجی هر سیلندر را به حرکت در می آورد. استفاده از این ایده انقلابی نکته های مثبتی را در بر داشت. از آن جایی که با استفاده از چینش X شکل سوپاپ های خروجی و ورودی به صورت خطی کنار هم نبودند، در نتیجه قسمت سرد و گرم سر سیلندر حذف می شد و انتقال گرما به شکل مطلوبی انجام می گرفت. این امر در خنک کاری و جلوگیری از تابیدگی سرسیلندر تأثیر می گذاشت. از سویی دیگر به دلیل متقارن بودن کل سیستم توربوشارژ، تأخیر کم تری در عملکرد توربوها وجود داشت.
Siyavash
۵ شهریور ۱۴۰۲انجین ۱۰ سیلندر لکسس lfa…انجین ۱۲ فراری..انجین ۱۰ سیلندر دوج وایپر…انجین ۶ سیلندر نیسان gtr…انجین ۵سیلندر آئودی…اینا هم باید تویه لیست میبودند…
خخخ
۵ شهریور ۱۴۰۲پیشرانه الیکس سلطان کجاست؟
وقتی الیکس ماشین بود که بوگاتی و فراری داشتن کالسکه میساختن🤣👆
جای پیشرانه ۱۰ سیلندر وایپر خالیه
samurai
۵ شهریور ۱۴۰۲2 تا انجین تو لیست نیست
1. موتور لکسوس ال اف ای که با همکاری یاماها ساخته شده وقتی گاز میخوره انگار موزیک پلی کردی
2. موتور دست ساز نیسان جی تی ار (گودزیلا)
mercedes.benz.sl300 ( mercedes.benz سابق )
۵ شهریور ۱۴۰۲M178 کجاست؟ بدون شک یکی از همه کاره ترین پیشرانه های پرفورمنس تاریخه که از سری g تا gt و حتی آستون مارتین روی هر خودرویی قرار گرفته اون رو به یکی از بهترین و کامل ترین خودروی کلاس خودش از نظر پرفورمنس تبدیل کرده ، البته نمیشه کایوت رو هم از یاد برد که نیرو بخش نمادین ترین سری خودروهای فورده
حمید رضا
۵ شهریور ۱۴۰۲اونی که توی ایران زندگی میکنه این مطلب غیر از ناامید شدن از زندگی چه فایده ی دیگه ای براش داره ؟
نه ماشین ها رو دیده و می بینه
نه موتورها رو دیده و می بینه
نه اگه موتور رو داشته باشه طبق قانون مسخره سال ۴۵ می تونه ازش روی یه ماشین دیگه استفاده کنه
بعد از انقلاب همه چیز توی این مملکت تغییر کرد غیر از رانت خودرو و قوانین مسخره ی راهنمایی و رانندگی
❤BMW❤
۵ شهریور ۱۴۰۲جونم بیامو که با مهندسی تمام ، توی دهه ۹۰ میلادی ،
موتور ۶۰۰ اسبی میسازه و مرز ها رو جابهجا میکنه
البته که مهندسی مکلارن هم بینظیر بوده
Lamberto
۶ شهریور ۱۴۰۲فراری اف ۵۰ جی تی با کد انجین F130B با ۴.۶ لیتر حجم وی ۱۲ تنفس طبیعی دهه نود ۷۳۹ اسب کشیده بیرون
شهریار
۶ شهریور ۱۴۰۲خوب بود اگر از موتور ژیان و فلکس واگن هم اسم میبردی. اینها هر چند قدرت زیاد تولید نمیکردن اما به نوبه خودشون شاهکار مهندسی بودن.
JaMsHiD
۶ شهریور ۱۴۰۲یه مقاله راجع به موتور های چهار سیلندر با قدرت های بالا بسازید
از تمامی کشور ها
مثلا فرانسه اروپا ژاپن آمریکا کره
hani
۸ شهریور ۱۴۰۲جای انجین v8 همی خالی این انجین رو تو مسابقات تاپ فیول هم استفاده میکنن و تا ۱۳۰۰۰ اسب هم ازش قدرت گرفتن و حتی روی دیمن ۱۷۰ قدرت ۱۰۲۵ اسب بخاری تولید میکنه