چشم اندازهفته نامه

10 پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

در این مطلب با مهم‌ترین و انقلابی‌ترین پیشرانه‌های تاریخ صنعت خودروسازی آشنا خواهیم شد که پرفورمنس را بازتعریف کردند.

در طول تاریخ صنعت خودروسازی شاهد تولید پیشرانه‌های شگفت‌انگیز زیادی بوده‌ایم که برخی بسیار قدرتمند بودند، برخی تکنولوژی فوق‌العاده‌ای داشتند و برخی دیگر صدای روح‌انگیزی تولید می‌کردند. با وجود چنین طیف گسترده‌ای از موتورها، انتخاب بهترین بهترین‌ها بسیار دشوار خواهد بود. بااین‌حال، ما این کار را انجام داده و انقلابی‌ترین پیشرانه‌های تمام دوران را برگزیده‌ایم.

S70/2 ب‌ام‌و

۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی

هرچند موتور V12 مک‌لارن F1 قوی‌ترین پیشرانهٔ تنفس طبیعی تاریخ نیست اما بدون شک یکی از مهندسی‌شده‌ترین موتورها محسوب می‌شود. این موتور ۶.۱ لیتری ساخت ب‌ام‌و با تولید ۶۱۸ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور با تکنولوژی‌های اواخر دههٔ ۹۰، کار تقریباً غیرممکنی انجام داد. ساخت چنین شاهکاری اما با مهندسی‌های هوشمندانه‌ای مثل سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ ب‌ام‌و و استفاده از روکش طلا برای برخی قطعات داخلی به‌منظور جذب گرما، ممکن شد. به لطف این نیروگاه، مک‌لارن F1 در سال ۱۹۹۸ با رسیدن به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را شکست.

RB26DETT نیسان

۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو

بسیاری از خودروهای اسپرت ژاپنی دههٔ ۹۰ دقیقاً ۲۸۰ اسب بخار قدرت داشتند و این به خاطر توافق بین خودروسازان ژاپنی بود که خودرویی قوی‌تر از این تولید نکنند. بااین‌حال، معمولاً این عدد به‌دروغ اعلام می‌شد و قدرت واقعی پیشرانه‌ها بسیار بیشتر بود. درهرحال، پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربوی نمادین RB26 نیسان یکی از بهترین موتورهای ژاپنی آن سال‌ها محسوب می‌شد. هرچند نیسان قدرت این موتور را ۲۸۰ اسب بخار اعلام کرده بود اما قدرت واقعی آن حدود ۳۲۰ اسب بخار بود. علاوه بر این، RB26 به دلیل پتانسیل تیونینگ دیوانه‌وارش، طرفداران زیادی پیدا کرد و برخی خروجی آن را به بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار رساندند.

PU106B مرسدس AMG

۱.۶ لیتری V6 توربو هیبریدی

آلمانی‌ها در طول تاریخ پیشرانه‌های هیجان‌انگیزی زیادی ساخته‌اند ولی یک پیشرانهٔ آلمانی فوق‌العاده وجود دارد که هر عشق ماشینی باید در مورد آن بداند. این درواقع نسخهٔ جاده‌ای پیشرانهٔ فرمول یک تیم مرسدس است که به‌تنهایی ۵۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با کمک چهار موتور الکتریکی، مجموع خروجی به ۱۰۶۳ اسب بخار می‌رسد. انقلابی‌ترین موتور تاریخ مرسدس AMG اما یک V12 غول‌پیکر یا V8 توربو نیست بلکه یک پیشرانهٔ کوچک ۱.۶ لیتری V6 توربو است. تنها عیب موتور PU106B این است که هر ۵۰ هزار کیلومتر به اوورهال اساس نیاز دارد.

13B مزدا

۱.۳ لیتری وانکل توئین توربو

بدون شک مزدا مشهورترین سازندهٔ موتورهای وانکل محسوب می‌شود و محبوب‌ترین موتور وانکل آن 13B است که در RX-7 استفاده می‌شد. پیشرانه‌های وانکل نسبت به نمونه‌های پیستونی، اندازهٔ بسیار کوچک‌تری داشته و با حجم کمتر، قدرت بیشتری تولید می‌کنند. این موضوع را می‌توان در موتور مزدا دید که با تنها ۱.۳ لیتر حجم و دو توربوشارژر، ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مزدا به‌تازگی پیشرانهٔ وانکل را به‌عنوان ژنراتور افزایش‌دهندهٔ برد در کراس‌اوور MX-30 احیا کرده است.

LS جنرال موتورز

۴.۸ تا ۷ لیتری V8

برخی معتقدند پیشرانه‌های V8 آمریکایی دائماً دچار نقص‌های فنی بزرگ می‌شوند و بیشتر از اسب بخار، دردسر تولید می‌کنند اما یک سری از موتورهای V8 آمریکایی ساخته شده که دوام فوق‌العاده‌ای دارند. این‌ها سری موتورهای LS جنرال موتورز هستند که از ۴.۸ تا ۷ لیتری ساخته شدند و در بین آن‌ها آن‌قدر نمونه‌های درخشان زیاد است که نمی‌توان یکی را به‌عنوان بهترین انتخاب کرد. اکثر پیشرانه‌های LS جنرال موتورز تنفس طبیعی هستند و حتی به همین شکل هم قدرت بالایی تولید می‌کنند اما وقتی سوپرشارژر وارد عمل می‌شود، حاصل کار اعداد خیره‌کننده‌ای خواهد بود. قوی‌ترین نسخهٔ موتور LS جنرال موتورز، یک ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ بنام LT5 است که فقط در کوروت C7 ZR1 استفاده شد و ۷۵۵ اسب بخار قدرت و ۹۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

شش سیلندر تخت پورشه

۲ تا ۴ لیتری H6

در سال ۱۹۶۳، پورشه ساخت پیشرانهٔ شش سیلندر تخت را آغاز کرد که امروز به یکی از بهترین موتورهای دنیا تبدیل شده است. البته این پیشرانه هم در طول زمان در نسخه‌های مختلف از هوا خنک تا آب خنک و تنفس طبیعی تا توربوشارژ تولید شد. موتور شش سیلندر تخت یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های پورشه است و ۹۱۱ را در نسخه‌های توربو S و GT2 RS به هیولایی تبدیل کرده که سوپراسپرت‌های بسیار قوی‌تر را شرمنده می‌کند.

W16 بوگاتی

۸ لیتری W16 چهار توربو

بوگاتی ویرون زمانی که در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد، جهان را شگفت‌زده کرد و یکی از اولین خودروهای تولیدی بود که بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داشت. این نیرو توسط پیشرانهٔ ۸ لیتری W16 فوق‌العاده‌ای تولید می‌شد که چهار توربوشارژ داشت. البته امروزه ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت در هایپرکارها رقمی نسبتاً معمولی محسوب می‌شود اما بوگاتی بعداً قدرت این موتور شانزده سیلندر را در شیرون سوپراسپرت به ۱۶۰۰ اسب بخار رساند. بیشترین گشتاوری که از این موتور بیرون کشیده شده هم ۱۸۵۰ نیوتن متر در مدل مخصوص پیست بولاید است.

F136 فراری

۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی

برخی پیشرانه‌ها در نسخه‌ها و حجم‌های مختلفی ساخته می‌شوند اما پایه و اساس یکسانی دارند. یکی از مصادیق این موضوع، موتور F136 فراری و مازراتی است. این پیشرانه از سال ۲۰۰۱ در نسخه‌های مختلفی تولید شده است اما جذاب‌ترین و بهترین نسخهٔ آن، چیزی است که در فراری ۴۵۸ اسپشیاله دیدیم. این یک موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با میل‌لنگ تخت بود که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و مهم‌تر از این، به‌راحتی به ردلاین ۹ هزار rpm می‌رسید.

S63 ب‌ام‌و

۴.۴ لیتری V8 توئین توربو

ب‌ام‌و در طول تاریخ خود پیشرانه‌های فوق‌العادهٔ زیادی ساخته است اما چشمگیرترین شاهکار مدرن باواریایی‌ها موتور V8 توئین توربوی S63 است. این موتور در کنار B58 شش سیلندر خطی، مهم‌ترین نقش را برای ب‌ام‌و ایفا کرد زیرا این خودروساز لوکس آلمانی را به برندی قابل‌اعتمادتر از لکسوس تبدیل کرد. S63 یک موتور ۴.۴ لیتری توئین توربو است که قوی‌ترین نسخهٔ آن را در M5 CS با ۶۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دیده‌ایم. این موتور در مدل‌های M8 و همین‌طور X5 M و X5 M هم استفاده می‌شود.

2JZ تویوتا

۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو

پیشرانهٔ افسانه‌ای 2JZ تویوتا یکی از معدود موتورهای شش سیلندر خطی است که بیش از ۸۰۰ هزار کیلومتر دوام می‌آورد. این موتور اما به دلایل دیگری هم مهم است. 2JZ در نسخهٔ توئین توربو تا ۳۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این موتور همچنین رؤیای تیونرها است زیرا هزاران روش مختلف برای ارتقاء آن وجود دارد تا جایی که حتی برخی خروجی 2JZ را به بیش از ۲۰۰۰ اسب بخار می‌رسانند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۷ رای
منبع
Hotcars

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه‌ها

  1. محسن

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (162 ديدگاه)

    سلام موتور الفارومئو کوآدرو فولو جولیو ۲.۸ ۶ سیلندر نوین توربو ۵۰۰ اسب

    موافقم 3
    مخالفم 1
  2. رضا

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پیشرانه پراید را از قلم انداختن..

    موافقم 13
  3. مجتبی

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تیو فایو پلاس ایران‌خودرو
    ای اف سون پلاس ایران خودرو
    ام هشت سایپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا