آیا تازه گواهینامه گرفتهاید و به دنبال خودرویی مناسب هستید؟ این مطلب پدال را بخوانید تا با بهترین خودروها برای رانندگان تازهکار آشنا شوید.
هرچند گرفتن گواهینامهٔ رانندگی بدین معنا است که شخص توانایی کافی برای هدایت وسیلهٔ نقلیه را دارد و از لحاظ قانونی مشکلی برای نشستن پشت فرمان نخواهد داشت اما همه میدانیم که در کشورمان در کلاسهای رانندگی هرگز تمام مهارتهای لازم به افراد آموزش داده نمیشود و کسانی که گواهینامه میگیرند باید بعداً خود مدتها رانندگی کنند تا با چموخم این مهارت کاملاً آشنا شوند. رانندگان تازهکار اما در ابتدا به خودروی مناسبی نیاز خواهند داشت تا تسلط کافی برای هدایت وسیلهٔ نقلیه را پیدا کنند؛ بنابراین، این افراد باید هنگام خرید خودرو نکاتی را مدنظر داشته باشند و تا بتوانند نهایتاً به انتخاب خوبی برسند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه به خودروهای مناسب برای رانندگان تازهکار پرداخته و چند گزینه را در بازار کشورمان برای این افراد معرفی کنیم.
ویژگیهای خودروی مناسب رانندگان تازهکار
ابعاد جمعوجور
رانندگان تازهکار بهتر است ابتدا سراغ خودروهای جمعوجور بروند زیرا رانندگی با آنها بسیار آسانتر است. برای آغاز رانندگی خودروهای هاچبک بهترین گزینه هستند زیرا به دلیل ابعاد جمعوجور، هدایت آنها آسانتر است و برای پارک کردن هم دردسر کمتری خواهند داشت. به همین دلیل، برای رانندگان تازهکار خودروهای بزرگ و شاسیبلندها توصیه نمیشوند چراکه هدایت چنین خودروهایی برای کسانی که تازه رانندگی را یاد گرفتهاند دشوار خواهد بود.
قدرت و شتاب نهچندان زیاد
رانندگانی که تازه گواهینامه گرفتهاند برای آغاز رانندگی خود نباید سراغ خودروهای قدرتمند و سریع بروند زیرا کنترل این خودروها دشوارتر خواهد بود و در صورت عدم مهارت و تسلط کافی میتواند باعث تصادف شود؛ بنابراین، توصیه میشود این افراد خودرویی نه خیلی ضعیف ولی با توان معقول و قدرت نهچندان زیاد را انتخاب کنند.
هزینه نگهداری پایین
یکی از نکات مهم در هنگام خرید خودرو برای رانندگان تازهکار هزینههای نگهداری پایین است زیرا این افراد به دلیل مهارت پایینتر در رانندگی، ممکن است خودرو را بهجایی کوبیده یا خط و خش روی آن ایجاد کنند. در این صورت، اگر خودروی گرانقیمتی خریده باشند، برای تعمیر متحمل هزینههای سنگینی خواهند شد. همچنین خودرو اولیها بهتر است در ابتدا یک ماشین دستدوم و اصطلاحاً رنگدار خریداری کنند تا در صورت تصادف، خودرو دچار افت قیمت زیادی نشود.
فراوانی قطعات
دلیل این ویژگی هم همانی است که در مورد قبلی گفتیم. رانندگان تازهکار ممکن است در تصادفات به قطعات بدنهٔ خودرو آسیب بزنند و بنابراین باید خودرویی را انتخاب کنند که قطعات ظاهری آن بهوفور پیدا شود. همین موضوع در مورد قطعات فنی هم صدق میکند و کسانی که تازه گواهینامه گرفتهاند ممکن است به دلیل عدم مهارت کافی در کلاچ گرفتن و دنده عوض کردن، باعث آسیب دیدن قطعاتی مثل دیسک و صفحه شوند و اگر خودروی کمهزینهای با قطعات یدکی فراوان را انتخاب کرده باشند میتوانند با هزینه و دردسر کمتری اقدام به تعمیر خودرو کنند.
گیربکس دستی
هرچند رانندگی با خودروهای اتوماتیک بسیار آسانتر بوده و قطعاً برای رانندگان تازهکار به خاطر خلاص شدن از شر کلاچ گرفتن و دنده عوض کردن جذابیت بیشتری خواهد داشت اما این افراد اگر رانندگی خود را با خودروهای اتوماتیک آغاز کنند، در رانندگی با مدلهای دستی مهارت کافی را کسب نخواهند کرد و شاید در آینده دیگر هیچگاه نتوانند بهخوبی با این خودروها رانندگی کنند. البته در کشوران آموزش رانندگی با خودروهای گیربکس دستی انجام میگیرد اما درصورتیکه این کار بعداً تکرار نشود راننده آنطور که باید شیوهٔ کار با کلاچ و دنده را فرا نخواهد گرفت.
بهترین ماشین برای رانندگان تازهکار در ایران
همانطور که میدانیم، در بازار خودروی کشورمان شاهد انحصار و عدم تنوع مدلها هستیم و ایمنی که برای رانندگان تازهکار موضوع بسیار مهمی است، برای خودروهای ارزانقیمت بازار اصلاً تعریف نشده است. بااینحال، بهناچار باید به همین گزینههای موجود بسنده کرد و از بین آنها بهترین نمونهها را برای آغاز رانندگی برگزید. البته در اینجا بودجه و هزینهای که هر شخص میتواند برای خرید خودرو داشته باشد هم بسیار مهم خواهد بود و قطعاً روی گزینهها تأثیر میگذارد. بااینحال، ما در ادامه خودروهایی را معرفی میکنیم که برای قشر بیشتری از جامعهٔ ایران قابل خریداری باشند.
پراید
هرچند پراید هرگز ایمن نیست و امکاناتی هم ندارد اما یکی از بهترین خودروها برای آغاز رانندگی در کشورمان محسوب میشود زیرا این ماشین خصوصاً در نسخهٔ هاچبک ابعاد جمعوجوری داشته و راننده بهخوبی از پس کنترل آن بر خواهد آمد. همچنین پراید خودروی کممصرفی است، قطعات آن بهوفور پیدا میشود، هزینههای نگهداری نسبتاً پایینی دارد و قیمت آنهم از دیگر خودروهای بازار ارزانتر است. علاوه بر این، پراید سالها در کشورمان تولید شده و یافتن یک نمونهٔ تمیز و سالم از آن در بازار خودروهای دستدوم دشوار نخواهد بود.
تیبا
تیبا هم از همان خانوادهٔ پراید است اما خودروی مدرنتر و مجهزتری بوده و از ایمنی بیشتری برخوردار است. هزینههای نگهداری تیبا هم مثل پراید نسبتاً پایین بوده و قطعات آن بهراحتی پیدا میشود. البته قطعاً قیمت قطعات تیبا گرانتر از پراید خواهد بود ولی در عوض ایمنی بیشتری را برای رانندهٔ تازهکار به همراه خواهد داشت و پایداری و هندلینگ مناسبتری را ارائه میکند. البته پیشنهاد ما انتخاب تیبا هاچبک است که ابعاد جمعوجوریتری داشته و هدایت آن آسانتر خواهد بود.
امویام ۱۱۰
امویام ۱۱۰ یکی از کوچکترین خودروهای مونتاژ داخل محسوب میشود و به لطف ابعاد بسیار جمعوجور و پیشرانهٔ سه سیلندر کممصرف، گزینهٔ ایدهآلی برای رانندگان تازهکار خواهد بود. البته هزینههای نگهداری این خودرو بالاتر و فراوانی قطعات آن کمتر از پراید است اما امکانات بیشتری را ارائه میکند و خودروی مدرنتری محسوب میشود. ۱۱۰ در دو نسل در کشورمان عرضه شد که نسل دوم آن با طراحی جدیدتر و ایمنی بالاتر، گزینهٔ بهتری خواهد بود. این خودرو میتواند انتخاب ایدهآلی برای رانندگان تازهکار خانم باشد.
پژو ۲۰۶ تیپ دو
رانندگان تازهکاری که به دنبال خودرویی شیکتر و بهاصطلاح باکلاستر از گزینههای قبلی هستند، بهتر است نگاهی به پژو ۲۰۶ تیپ دو داشته باشند. این خودرو هم ابعاد جمعوجوری دارد و رانندگی با آن آسان خواهد بود. همچنین تیپ دو با پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری ۷۵ اسب بخاری، خیلی قدرتمند نیست و کنترل آن برای رانندهٔ تازهکار سادهتر خواهد بود. البته باید توجه داشت که هزینههای نگهداری و قطعات ۲۰۶ بهمراتب بیشتر از پراید و تیبا است. همچنین هنگام خرید نمونههای دستدوم این خودرو باید بسیار دقت داشت و خودروی سالمی خرید زیرا ۲۰۶ معیوب میتواند خرجهای هنگفتی روی دست مالک بگذارد.
رنو پیکی
کسانی که بودجهٔ محدودی دارند و نمیتوانند سراغ پراید و یا تیبا بروند، برای اولین خودروی خود بد نیست رنو پیکی را در نظر داشته باشند. هرچند این خودرو قدیمی شده و شاید یافتن نمونههای سالم آن سخت باشد اما به لطف قیمت پایین، اندازهٔ جمعوجور، پیشرانهٔ پراید و بدنهٔ مقاومتر از پراید، گزینهٔ مناسبی برای رانندگان تازهکار خواهد بود. همچنین به لطف سپرها و بچه گلگیرهای مشکی، خیال رانندهٔ تازهکار از مالیدن خودرو به درودیوار راحت خواهد بود چون مشخص نمیشود!
ایران
۶ خرداد ۱۴۰۲مطلب جالبی بود بهترین گزینه تو ایران به نظرم همون پرایده البته خود من به شخصه با رنو شروع کردم
harry.potter
۶ خرداد ۱۴۰۲استغفرالله (خدایا منو ببخش)
میگن حضرت سلیمان با موکت شروع کرد
بعد ها پدرش براش قالیچه خرید😂
mahan
۶ خرداد ۱۴۰۲اونی که تازه کاره پراید رو یا تیبا، خدایی نا کرده تصادف کنه باش با یه تصادف کوچیک نصف ماشین جمع میشه و باید ایمن باشه.( این حرف من کاملا از روی تجربه هست که با یه تیبا چه ها کشیدیم). اولین اولویت ایمنی باید باشه که جون یه جوون کمتر تو خطر باشه. همین تیبایی که عرض کردم، خود تیبا باعث تصادف راننده تازه کارمون شد، یه ماشینی جلو ما زیر دوربین محکم زد رو ترمز و ماهم زدیم ولی ترمز محصولات سایپا گویا اینطوری هست که در چنین شرایطی نمیگیره و باید یه بار پاتو برداری دوباره بزاری ولی تو تا اون موقع رفتی تو ماشین جلویی! همین اتفاق برای ما پیش اومد که متاسفانه موجب تصادف شد. دومین مورد هم ترمز خوب هست. با این تجربه بنده و اوصاف پراید و تیبا اصلا نمیتونه ماشین خوبی برای تازه کارا باشه هرچند که مزیت هایی هم داره ولی به این موردایی که گفتم نمیارزه.
abbas
۶ خرداد ۱۴۰۲تا الان با تیبا تصادف نکردی الکی حرف نزن
تیبا از لحاظ سواری خیلی با ریو شبیه
من خودم ی تصادف نسبتا سنگین باهاش داشتم و چون اکثر جاهاش دوبل کابوس صافکاراس
بدنه فوق العاده خوبی داره
مهران
۶ خرداد ۱۴۰۲یکی از متعصبین سایپا !!
مرتضی
۷ خرداد ۱۴۰۲منم موافقم یه بارم من با تیبا بودم هواپیما سقوط کرد خورد رو سقف ماشینم با دوتا تقه صاف شد
Python
۶ خرداد ۱۴۰۲تشکر میکنم از آقای دهقان واقعا مقاله فوق العاده خوب ومفیدی بود
من خودم با پراید شروع کردم
تیبا بهترین گزینست
رنو پی کی وپراید هم ارزان ترین گزینه که وقتی بکونیش به درخت دیگه زیاد ناراحت نمیشی بخصوص پی کی
farhadx
۷ خرداد ۱۴۰۲بر عکس
متاسفانه قطعات پی کی و نیو پی کی به سختی گیر میاد و کم یاب شده
همچنین بعضی لوازم برقیش که با پراید متفاوته
abbas
۶ خرداد ۱۴۰۲منم خودم با تیبا شروع کردم
واقعاً تجربه عالی بود ماشین کم دردسر راحتیه
Grant
۶ خرداد ۱۴۰۲اره واقعا تجربه اولین ماشین یه چیز دیگست
اون خوشحالی که پراید تو سال ۸۹ به عنوان اولین ماشینم به من داد الان هیچ ماشین دیگه ای نمیتونه بده
ممد کادیلاک
۶ خرداد ۱۴۰۲من با هوندا آکورد 93 شروع کردم اولاش دهنم سرویس شد تا دستم اومد
DNA
۶ خرداد ۱۴۰۲harry.potter و mahan عالی بود 😂 👌
زیزیگولو
۶ خرداد ۱۴۰۲اکثراً به کسایی که تازه گواهینامه گرفتن میگن فعلاً یه رنو قراضه یا پیکان قراضه یا پراید قراضه بنداز زیر پات تا خوب یاد بگیری و وقتی خوب وارد شدی بعداً یه ماشین خوبو مدل بالا بخر …….. اونوقت اون تازه کار با رنو قراضه یا پراید قراضه ش راه میوفته تو شهر و پیش خودش میگه ماشین من که قراضه ست پس بدرک اگه خوردم به ماشینای مردم و همین میشه که تازه کارا با ماشینای قراضه شون میکوبن به ماشینای خارجی و مدل بالای مردم و تازه دو قورت و نیمشونم باقیه!!!!!
حسین
۶ خرداد ۱۴۰۲اولش فکر میکردم
محتوای کامنتت یه یکجا دیگه برسه
ولی دیدم تهش یک چیز عجیب غریب در اومد 😂
اولش یجوری بود انگار کامنت
نتیجه اخلاقی داشته باشه
جوان های مملکتمون توانایی هاشون با خودرو قراضه محدود میشه و نبود خودرو مناسب در کشور و این حرفا
کلا نابود شد تصوراتم
mahdi-es17
۶ خرداد ۱۴۰۲جالب بود من اصلاً نمیتونم با ماشین های جمع جور کنار بیام ماشین درشت انگار رانندگیش راحت تره 😑
AMD
۶ خرداد ۱۴۰۲رنو پی کی بهترین انتخابه.
Genius
۶ خرداد ۱۴۰۲پدال جان تازه تصدیق که هیچ هفتاد درصد مردم این کشور تا آخر عمر بالاتر از تیبا و کوئیک و ۴۰۵ و سمند و ام وی ام ۳۱۵ رو نخواهند دید!دلخوشی الکی نده انگار که چند سال بعد گواهینامه هوندا crv و مزدا ۶ سوار میشن!!!
Tesla
۶ خرداد ۱۴۰۲این مطلب یه مشکل داشت : ( اگر افراد رانندگی خود را با خودرو اتوماتیک آغار کنند ، دیگر در خودرو های دستی مهارت کافی نخواهند داشت ) ، این شرط شما فقط توی کشور های عقب افتاده ای مثل ایران ( که حداقل ۱۰۰ سال از دنیا عقبه هست ) صدق میکنه و گرنه توی خارج از کشور ( مخصوصا کشور های پیشرفته مثل آمریکا ، کانادا ، آلمان و ... ) بیش تر از ۸۶ درصد مردم رانندگی با خودرو دنده ای رو بلد نیستن ، چون اصلا نیازی به رانندگی با ماشین دنده ای ندارن ، کانال heritagey توی برسی کادیلاک ct5 v میگفت : استفاده از خودرو های دنده ای توی آمریکا بیش تر از ۴۰ ساله که منسوخ شده و در حاضر توی بازار مدل های خیلی محدودی رو میشه با این نوع گیربکس مشاهده کرد که در آینده اینا هم از بین خواهند رفت
abbas
۷ خرداد ۱۴۰۲هنوزم که هنوزه کلی برند و کمپانی معتبر هست که ماشین با دنده دستی هم ارائه میدن
من خودم بشخصه با وجود داشتن بودجه خرید اتومات نسخه دنده ای رو ترجیح دادم
اینا دیگ ربطی نداره به عقب یا جلو موندن
داوود
۶ خرداد ۱۴۰۲من با پیکان شروع کردم و همان روز اول زدم عقب یک پاترول و رادیات و کاپوت را جمع کردم.
امیرمحمد
۷ خرداد ۱۴۰۲ایول😐
علیرضا
۷ خرداد ۱۴۰۲امروز ساعت ۲ ظهر از سر شیفت بیمارستان برگشتم بعد از ۲۴ ساعت بالای سر مریض ها بودن توی پارکینگ بیمارستان با صحنه فرورفتگی درب عقب سمت راننده ماشینم مواجه شدم خستگی از تنم در رفت🙏خلاصه رفتم اتاق دوربین ببینم کی بوده که دیدم بعله یه پیکان محترم اومده از جایی که هیچ بنی بشری سروته نمیکنه ماشینشو سرو ته کرده و با وجود اینکه از جلو زده به در ماشینم و صدای دزدگیر کل پارکینگ رو برداشته بیخیال به راهش ادامه داده حالا بماند که پلاکش مخطوش بود ولی یه لحظه هم صاحبش فکر نمیکرد دوره بزن دررو تموم شده و همه جا دوربین داره و من توی دوربین ها دیدم که رفت به کدوم مریض سر زد
#لطفا گاو نباشید و وقتی بلد نیستید مسئولیت کارتونو برعهده بگیرید یا پشت ماشین نشینید
ممد
۸ خرداد ۱۴۰۲من 12 سالم بود با عاردی شروع کردم همون روز موقع دنده عقب کلاچو زیادی ول کردم کوبیدم به درخت هم درخته افتاد هم ماشین له شد . جوری بود که صافکار هم نتونست کامل در بیاره و بعضی جاها موج داشت
گلاب
۶ خرداد ۱۴۰۲یادش بخیر من تو ۱۵ سالگی با ۴۰۵ شروع کردم و به هیچ وجه ماشین رو به هیچ جا نمالیدم و سال ۹۶ هم یه نیسان چسبوند پشت ماشین و کل صندوق جمع شد
datsun
۶ خرداد ۱۴۰۲حقارت رو میشه تو این پست حس کرد
Hadi
۷ خرداد ۱۴۰۲اگه کسی از فنی ماشین چیزی سرش نمیشه سراغ 206 نره چون واقعا ماشین بی کیفیتیه
206 فقط از لحاظ ایمنی و یکم خوشگلی و هندلینگ از تیبا بهتره ولی از لحاظ کیفیت ارزونی قطعات و استهلاک پایین در برابر تیبا حرفی برای گفتن نداره
محمدحسین
۷ خرداد ۱۴۰۲یادش بخیر
چندین سال پیش آقای فرهاد کاشانی تو مجله ماشین یه مطلب نوشته بود با همین موضوع.
اونجا می گفت اگرچه اکثر والدین (همه جا) بخصوص تو ایران ترجیح میدن که بچه شون اول با یه ماشین ارزون رانندگی کنه تا مهارت کافی پیدا کنه ، ولی من (یعنی ایشون) بنز کلاس اس خودم رو دادم به بچه ام که باهاش رانندگی کنه (تو آمریکا)
و اتفاقا یک صحنه تصادف خطرناک پیش اومد که اگر یه ماشین ارزون بود بچه ام رو از دست میدادم ولی ایمنی بنز جلوی فاجعه رو گرفت و فقط خسارت مادی به بار اومد.
ممد
۸ خرداد ۱۴۰۲دوستان تازه کار به شما خودرو های کادیلاک سویل و شورلت ایمپالا رو پیشنهاد میکنم . عمرا بکوبید (kmc تی 8 هم هست :)
عرفان
۸ خرداد ۱۴۰۲کل مقاله یه طرف (دست و پنجول نویسنده درد نکنه!) ، جمله آخر هم یه طرف!!😂😂😂 اصلا چرا باید سپر ماشین سفید باشه؟!😂😂😂 مشکی رنگ عشقه!
Amir
۸ خرداد ۱۴۰۲کی گفته همه ی پرایدا ناایمن هست؟
من با پراید مدل ۱۳۸۳ مونتاژی با ۷۵ تا زدم به یه درخت فقط یه وجب از کاپوت خم شد.
امیرعب
۱۳ شهریور ۱۴۰۲من رانندگی رو با سمند و پرشیا شروع کردم یعنی از صفر تا ۱۰۰ شو با سمند و بعد پرشیا شروع کردم که مال بابام هستش و من برای رانندگی هیچ نیازی به ماشین کوچیک ندارم..رانندگی با ماشین هاچبک برای تازه کار ها یه اشتباه محضه چون کسی که تازه کاره با خانواده میره مثلا بیرون بعد یدفعه ترمز بگیره (چون تازه کاره دیگه ) خدا نکرده ماشین عقبی بزنه بهش میدونی چه بلایی سر سرنشین های عقب میاد . نخاع شون آسیب جدی وارد میشه خدا نکرده. چون صندوقی نداره که جمع بشه.پس نه به ماشین هاچبک
ممد
۲۲ مهر ۱۴۰۲بنظرتون ام وی ام ۳۱۵ سری اول مدل ۹۳ خوبه
یا روا سال مدل ۹۰