طراحی خودرو فرایند بسیار پیچیدهای است و خودروسازان گاهی در این فرایند مرتکب اشتباه میشوند. با پدال همراه باشید تا تعدادی از مهمترین اشتباهات تاریخ در زمینهٔ طراحی خودرو را بررسی کنیم.
آلفارومئو میتو: روشن کردن چراغها
روشن کردن چراغهای خودرو معمولاً کار سادهای است که با یک حرکت انجام میشوند اما در میتو، راننده مجبور بود با فشار دادن هفت دکمه، وارد کامپیوتر سفری شده و این کار را انجام دهد. همین مشکل در چند محصول فیات هم وجود داشت اما خوشبختانه پس از چند سال فیات این سیستم را کنار گذاشت.
شورلت کبالت: سوئیچ معیوب
سوئیچ استارت در نسل اول شورلت کبالت نقص طراحی مهلکی داشت. این سوئیچ بهراحتی داخل مغزی میچرخید بدون اینکه حتی دست به آن برخورد داشته باشد. در این صورت، پیشرانه خاموش میشد و فرمان هیدرولیک، بوستر ترمز و ایربگها غیرفعال میشدند که نتیجهٔ وحشتناکی را به دنبال داشت. جنرال موتورز واکنش بهموقعی به این مشکل نشان نداد که جریمههای هنگفت و پروندههای قضایی سنگین را به دنبال داشت. این مشکل در نزدیک به پنج میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان وجود داشت و غیر از کبالت، خودروهای دیگری مثل شورلت HHR، پونتیاک سولستیس و ساترن اسکای هم درگیر آن بودند.
کرایسلر PT کروز کانورتیبل: دسترسی به صندلیهای عقب
در نسخهٔ کانورتیبل کرایسلر PT کروز، کمربندهای ایمنی جلو بهگونهای طراحی شده بودند که دسترسی به صندلیهای عقب را بسیار دشوار میکرد. برای این کار، افراد باید کمربندها را به سمت پایین فشار داده و از روی آنها عبور کنند یا آنها را بالا کشیده و از زیر کمربند رد شوند.
سیتروئن C3 پلوریل: ریلهای سقف
سیتروئن در C3 پلوریل ایدهٔ ترکیب چند خودرو را در یک خودرو مطرح کرد که یکی از آنها کانورتیبل بود. با برداشتن ریلهایی که از بالای شیشهٔ جلو تا روی در صندوق عقب کشیده شده بود میشد پلوریل را به خودرویی روباز تبدیل کرد. متأسفانه اما جایی برای قرار دادن این ریلها در داخل خودرو وجود نداشت و باید آنها را در خانه میگذاشتید. این یعنی اگر باران میگرفت، کل کابین خودرو و سرنشینان خیس میشدند.
سیتروئن XM: ترمز پارک پایی
XM یکی از چند خودرویی بود که از ویژگی نامطلوب ترمز پارک پایی استفاده میکرد. این سیستم که توسط مرسدس بنز هم استفاده میشد، در خودروهای مجهز به گیربکس دستی که کلاچ داشتند، چهار پدال را زیر پای راننده قرار میداد که میتوانست گیجکننده باشد.
فیات ۵۰۰: لرزش پیشرانه
پیشرانهٔ ۸۷۵ سیسی دو سیلندر فیات که در خودروهایی مثل ۵۰۰ و آلفارومئو میتو ارائه میشد، از مشکل لرزش رنج میبرد. دلیل این موضوع، ضربات احتراق بزرگ و از نظر زمانی دور از هم در قیاس با پیشرانههایی با تعداد سیلندر بیشتر بود. پس از چند سال، فیات با استفاده از فلایویل دو جرمی که ارتعاشات را بیشتر جذب میکرد، شرایط را بسیار بهبود بخشید.
لینکلن MKC: دکمهٔ استارت
در MKC، دکمهای که برای فعال کردن حالت رانندگی اسپرت در نظر گرفته شده بود، روی داشبورد دقیقاً بالای دکمهٔ استارت نصب شده بود. به همین دلیل، راننده که میخواست حالت اسپرت را فعال کند، ممکن بود بهطور تصادفی خودرو را خاموش کند که قطعاً میتوانست اتفاق بدی باشد. به همین دلیل، فورد فراخوان برای تغییر مکان دکمهٔ استارت صادر کرد تا رسوایی سوئیچهای معیوب جنرال موتورز پیش نیاید.
مزدا RX-8: درهای عقب
مزدا برای کوپهٔ RX-8 درهای عقب خاصی را طراحی کرده بود که بهصورت برعکس باز میشدند و به لولای درهای جلو چفت میشدند. به همین دلیل، برای باز کردن درهای عقب حتماً باید ابتدا درهای جلو باز میشد و غیرممکن بود که سرنشینان عقب بهتنهایی بتوانند این کار را انجام دهند.
مرسدس A کلاس: پایداری ضعیف
نسل اول مرسدس بنز A کلاس در آزمایش اسلالوم موسوم به گوزن که توسط یک مجلهٔ سوئدی انجام شد، آبروریزی بزرگی به راه انداخت و دو چرخ آن کاملاً از روی مسیر بلند شد. این یکی از بدترین ضربههایی بود که تا آن زمان به وجههٔ مرسدس وارد شد. این شرکت با تنظیم مجدد سیستم تعلیق و نصب سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سعی کرد این لکۀ ننگ را پاک کند. این اصلاحات برای ۱۷ هزار دستگاه A کلاسی که قبلاً فروخته شده بودند هم اعمال شد.
مینی کلابمن: سمت اشتباه درِ عقب
کلابمن بهعنوان نسخهای بزرگتر و جادارتر از مینی هاچبک به بازار آمد. نسل اول این خودرو تنها سه در داشت که درب تکی عقب در سمت راست خودرو تعبیه شده بود. این در برای بازارهای فرمان چپ مثل آمریکا مشکلی نداشت اما برای بازار بریتانیا یعنی کشوری که مینی در آن تولید میشد مناسب نبود. برای نصب درب سوم در سمت چپ باید باک سوخت جابجا میشد که کاری هزینهبر بود و مینی از آن اجتناب کرد.
NSU Ro80: قابلیت اطمینان
Ro80 خودروی جذاب و خلاقانهای بود اما از دو مشکل بزرگ رنج میبرد که هردو از پیشرانهٔ وانکل آن ناشی میشدند که درست طراحی نشده بود. مشکل اول مصرف سوخت بسیار بالا بود که در طول بحران سوخت سال ۱۹۷۳ و افزایش قیمت بنزین، تأثیر منفی روی فروش Ro80 میگذاشت. مشکل بعدی هم خرابی سریع روتورهای پیشرانه بود که موتور را بهطور کامل از کار میانداخت. البته این مشکلات بعداً برطرف شدند اما وجههٔ منفی Ro80 هیچگاه درست نشد. این خودرو با ضررهای که به دنبال داشت، حتی NSU را هم به نابودی کشاند و باعث شد توسط فولکسواگن بلعیده شود.
رنو آوانتیم: درهای بزرگ و سنگین
درهای رنو آوانتیم بسیار بزرگ و سنگین بودند و اگر با لولای معمولی به بدنه متصل میشدند، باز کردن آنها در پارکینگها باعث برخورد به خودروی کناری میشد. به همین دلیل، رنو از لولای دوگانه استفاده کرده بود. این راهحلی هوشمندانه بود اما باعث میشد باز کردن درها خیلی سخت باشد.
رنو کلیو V6: توزیع وزن نامناسب
کلیو V6 با استفاده از پیشرانهٔ ۳ لیتری سدان لاگونا که پشت صندلیهای جلو نصب شده بود، خودروی سریعی بود و رانندگی هیجانانگیزی داشت. بااینحال، نصب یک پیشرانهٔ بلند و سنگین بین چرخهای عقب خودرویی با فاصلهٔ محوری کوتاه، پایداری را کامل به هم میزد. به همین دلیل، کلیوهای V6 اولیه خیلی زود منحرف میشدند. نسل دوم این خودرو هم خیلی بهتر نشده بود تا جایی که رنو خبرنگارانی که در مراسم رونمایی آن حضور داشتند را از رانندگی سریع در پیچها منع کرده بود.
فولکسواگن گلف R32: توزیع وزن نامناسب
هردو نسل گلف R32 از یک پیشرانهٔ سنگین ۳.۲ لیتری VR6 استفاده میکردند که بهطور کامل جلوتر از محور جلو نصب شده بود. به همین دلیل، هرچند نسل اول R32 در خط مستقیم سریع بود اما کنترل آن در پیچها یا روی دستاندازها دشوار بود. نسل دوم هم هرچند بسیار بهتر شد اما هنوز هم در پیچهای پشت سرهم کاملاً به مشکل میخورد. فولکسواگن این نقص طراحی را با جایگزینی R32 با گلف R که به پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بسیار سبکتر مجهز بود برطرف کرد.
جرمی کلارکسون
۱۳ بهمن ۱۴۰۲من از شرولت کبالت اس اس خوشم میاد که نسخه اسپورت کبالت هست و مشکلاتش بر طرف شد
JaMsHiD
۱۳ بهمن ۱۴۰۲اون مزدا قشنگ برا آدم ربایی طراحی شده😂👌
Taha Ayoobi
۱۴ بهمن ۱۴۰۲بهش فکر نکرده بودم😂
پدرت
۱۴ بهمن ۱۴۰۲یکم از ایرانیا هم میگفتین بدم نبود
هرچند بخواین انکارو کنین باید یه مقاله دراز از ایراد و اشکال بنویسین
ALI.S
۱۴ بهمن ۱۴۰۲راست میگی😂
تنها راهش شیشه میشه🤣
علی یوسفی
۱۳ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت تشکر بابت این مطلب ولی بنظرم مزدا RX8 بقدری زیبا و منحصربفرده مخصوصا در دو رنگ قرمز و زرد که ایرادش اصلا تاثیری نداره و چنین خودرویی طرز باز شدن درهای عقبش اهمیت چندانی نداره.
ابوالفضل
۱۳ بهمن ۱۴۰۲خیلی دلم میخواد مزدا rx vision رو تولید کنه
هر چند خیلی بعیده
Taha Ayoobi
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ولی اگه سفر خانوادگی بری سخت میشه
𝐀𝐥𝐢
۱۳ بهمن ۱۴۰۲مقاله جالبی بود اما یه مقاله شبیه همین مقاله چند وقت پیش تو پدال بود یادم نمیاد چه اسمی داشت
abbas
۱۴ بهمن ۱۴۰۲شبیه نبود دقیقا همین بود
۱۳ بهمن ۱۴۰۲😂پژو پارس : سقف حلبی
تیبا ۲ : ورود آب بعد از باران به داخل خودرو
پیکان : بدنه ای محکم ولی نا ایمن
زانتیا : پر تعادل ترین ماشین با ایمنی ضعیف
ساینا اس : موتور ضعیف تر از پراید
کوییک و ساینا و تیبا : ایربگ هایی همچون نایلون فریزر که در تصادف با ۲۰ تا سرعت کاری میکند از دهن شما خون بریزد روی ایربگ
پژو پارس ELX : واشر زدن در هر زمان و هر مکان
سمند و پرشیا و ۴۰۵ : درز های زیاد قطعات یدکی
هایما 7X : چینی بودن
جک s5 : چینی بودن و زشت بودن چراغ های جلو
ام وی ام 530 : خودرویی فراموش شده
لیفان x60: قطعات یدکی هم قیمت بی ام و سری ۷
بی ام و سری ۵ مدل ۲۰۱۴ : خرج در حد لالیگا
پروتون جنتو: پیدا نشدن قطعات یدکی
سیناد : خودرویی فراموش شده بدون هیچ قطعه یدکی ای از جمله چراغ جلوی (خریداران این خودرو برای خودرویشان چراغ جلوی پیکان و پرشیا و ۴۰۵ یا سمند میندازند
دنا پلاس و معمولی : تنگی فوق العاده صندلی های عقب و اومدن صدای زیاد به کابین
مزدا ۳ : ندادن حس و حال خوب رانندگی
پژو آردی : بدترین چیزی که میتونستن در بیارن + کیفیت افتضاح
پژو روا : کیفیت افتضاح ولی کمی بهتر از آردی
پیکان وانت: خودرویی فوق العاده محکم با ایمنی کم
بنز مایلر : خودرویی که اگر حتی در لامبورگینی اوروس هم باشید وقتی با شما برخورد کند شما کشته میشوید !
اریسان : خودرویی که وقتی ۲ کیلو گوجه پشتش بزاری از وسط نصف میشه
اریسان ۲ : نداشتن نا و قدرت راه رفتن با وجود موتور Tu5
شاهین (کفتر_گادپوری) : موتوری با فوق العاده استهلاک و هزینه نگهداری بالا (نصف ولوو xc90 هزینه نگهداری داره)
نداشتن کروز کنترل و اسکی واضح
X22 : باهاش با ماشینای دیگه بخوای کلکل کنی گازو اگه تا ته بگیری میبینی پدالش ترکیده! _ نداشتن فضای کافی
X33 : میگن ایمنیش کمه
تیگو 7 : قیافش شبیه گوریلها
تیگو 7 پرو : باز نشدن ایربگ در تصادفات
تیگو 8 : قیمت فضایی
فیدلیتی : داغون شدن گیربکس بعد ۵۰۰۰ کار
دیگنیتی : اسکی ناموفق از بنز
KMC K7 : نداشتن قیافه ای درست (جلوش همچون اطلس)
KMC j4 : قدیمی بودن بیش از حد
تارا : حلبی بودن در ها _ جون نداشتن موتور
KMC وانته (اسمش یادم رفت) : نداشتن آپشن و گیر کردن در یک جاده خاکی معمولی
لیفان 620 و 520 : گیر نیومدن قطعات
کافیه یا بازم بگم؟😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
ابوالفضل
۱۳ بهمن ۱۴۰۲کامنت هفته
A.S.G
۱۳ بهمن ۱۴۰۲بیچاره این قدر زحمت کشیده نوشته لایک کنید نامردا 😂😂
Taha Ayoobi
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ایول 😂
اون کی ام سی هم T8 اسمش بود
parhamiof
۱۴ بهمن ۱۴۰۲گادپوری😂😂😂😂😂
حسین
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ELX موتورش زانتیا 1800 واشر زدن چی
اریسان 2 xupهست نه tu5
جرمی کلارکسون
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ELX از همشون بهتر بود
حسین رسولیان
۱۵ بهمن ۱۴۰۲شما چی سواری مهندس 😁😁
۱۳ بهمن ۱۴۰۲دوستان از سایپا پاژ چخبر بنظرتون میاد بازار ؟
Piero Ferrari
۱۳ بهمن ۱۴۰۲قراره به عربستان صادر شده🤣
parhamiof
۱۴ بهمن ۱۴۰۲آره داداش بشین تا بیاد.
25 سال دیگه موتور تقویت شده پراید با 91 اسب بخار با اسم jdicmskbddj738373847jx میندازن روش میاد بازار با قیمت لکسوس lx570 و بی ام دبلیو 730i
ممد
۱۴ بهمن ۱۴۰۲برف پاک نداشتن سایبر تراک کووووو💔😂
Dark8Night
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ایول این مدل مطلبا عالین دمتون گرم 🧡💫
Taha Ayoobi
۱۴ بهمن ۱۴۰۲وای فقط سیتروئن
آریا
۱۴ بهمن ۱۴۰۲بعضی ایرادات که ذکر شده بود اینقدر عجیبه که آدم میمونه چطور توی تیم طراحی و اجرا و مدیریت و اون همه دست اندر کار و تست و محاسبه، هیچ کس متوجه این اشتباهات نشده و خودرو از چندین فیلتر فکری عبور کرده و به تولید رسیده؟!
BMW
۱۴ بهمن ۱۴۰۲تنها کاری که باید میکردند.این بود مشکل هارو برطرف کنند نه اینکه با این وجود میدونستند که مشکل دارند بعضی هاشون ۰راهب خط تولید میشدند 🥲
محمدرضا عصمتی
۱۴ بهمن ۱۴۰۲هیچی از جای دکمه برف پاکن عقب و تنظیم چراغ جلو در خودروی های پلتفرم ایکس ۲۰۰ سایپا بدتر نیست . وقتی می خوای استفاده کنی بیاد هین رانندگی دستت رو ببری زیر داشبورد و با تمام حس های لامسه و بویایی و چشایی بگردی دنبال دکمه و وقتی هم که پیدا می کردی باید قبل امتحان می کردی که کدوم نور رو بالا یا پایین میکنه و کدوم برف پاکن عقب متاسفانه همچنان محل کلیدها تو طراحی جدید شون هم همونجاست . مگه دستم به طراح داشبورد سایپا نرسه
Roham
۱۴ بهمن ۱۴۰۲بقیه به جای خود…
ولی ایراد مزدا رو نمیشه ایراد دونست
کسی که این ماشین رو گرفته، دنبال خرید لیموزین نرفته
یه کوپه گرفته که شرکت لطف کرده و کاری کرده که سرنشین عقب راحتتر از کوپههای دیگه سوار/پیاده شه
این موضوع ایراد نیست، امتیازه به نظرم
درضمن عقب کوپهها اصلا به درد بزرگسال نمیخوره (RX-8 رو نمیدونم ولی معمولا اتاق کوپه این داستان رو دارن) پس همون بهتر که ساده نباشه تا خطر کمتری بچهها رو تهدید کنه
،
۱۵ بهمن ۱۴۰۲اون در مزدا تو تویوتا اف جی هم بود (فکر کنم مدلش هم حدود ۲۰۱۲ بود) ماشین بازا میدونن