چشم انداز

کدام خودروها در بازار ایران، زیر قیمت کارخانه معامله می شوند؟

برخلاف آنچه عامه مردم فکر می‌کنند، خرید مستقیم خودرو از کارخانه می‌تواند زیان‌ده باشد. هم‌اکنون پنج مدل چینی در بازار ایران، با قیمت کمتر از آنچه نمایندگی اعلام کرده است، معامله می‌شوند.

مشخصات جک J4 + مقایسه با سایر خودروها

یکی از مهم‌ترین عوامل جذب خریدار برای خودروهای مونتاژ ایران، اختلاف قیمت کارخانه و بازار است. این ترفند البته برای بسیاری از مدل‌های وارداتی مثل تویوتا کرولا و هیوندای النترا و کیا K5 نیز اجرا می‌شود تا محصولی که امکانات کم و مشخصات فنی ضعیف دارد، به راحتی فروخته شود. مشتری این خودروها، سرمایه‌گذاری و کسب سود را هدف قرار می‌دهد و با توجه به تورم دائمی در کشور، معمولا موفق می‌شود. این شرایط طی سال‌های اخیر به دلیل عدم عرضه با تعداد بالا و فرایند سخت واردات خودرو، تقویت شده است.

خودروهای چینی به دلیل هزینه‌ی سنگین در تعمیرات و لوازم یدکی، بازار دست دوم ضعیف‌تر نسبت به مدل‌های ژاپنی و کره‌ای دارند. به همین دلیل، محصولات ساخت چین برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند؛ مگر در شرایط تورمی و افزایش ارزش دلار.

مشخصات جک کی ام سی T8 + مقایسه با سایر خودروها

برخلاف انتظار عموم مردم، حتی با وجود تورم هم، بعضی خودروهای چینی در بازار ایران، کم‌مشتری هستند. این شرایط، معمولا به دلیل قیمت بالا، توانایی فنی ضعیف و مشکلات کیفی اتفاق می‌افتد؛ ضمن اینکه وجود رقبا همراه مشخصات بهتر، مشتری را از سمتی به سمت دیگر می‌برد.

جک J4 اتوماتیک

اختلاف قیمت J4 در بازار با نمایندگی‌های کرمان موتور ناچیز است. باتوجه به خواب سرمایه و این موضوع که خرید خودرو از کارخانه، منجر به اتلاف وقت با زمان انتظار بیش از یک ماه می‌شود؛ می‌توان J4  بازار آزاد را ارزان‌تر از کارخانه دانست.

JAC J4 / جک جی ۴

نمایندگی کرمان موتور برای j4 مجهز به گیربکس CVT مبلغ ۷۹۲ میلیون تومان دریافت می‌کند. در نمایشگاه‌های خودرو، این مدل ۷۷۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است. جک j4 با موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی، ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این سدان چینی در زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر دارد.

JAC J4 / جک جی ۴

ام‌وی‌ام X22 دنده‌ای صفر کیلومتر در بازار آزاد، ۹۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و نسبتا پرمشتری است. محصول چری به دلیل کلاس بدنه‌ی کراس‌اور همراه امکانات رفاهی داخل کابین، ارزش خرید بالاتر نسبت به جک j4 دارد. چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک دست دوم کم‌کار نیز با قیمت زیر یک میلیارد تومان معامله می‌شود.

جک KMC T8 کرمان موتور

معرفی T9 به عنوان گزینه‌ی بزرگ‌تر نسبت به T8 نقش مهمی در جذب خریداران داشته است. حالا جک KMC T8 کرمان موتور حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت کارخانه معامله می‌شود و جذابیت سال‌های قبل را ندارد. از نظر فنی و توانایی حرکت در مسیرهای خارج جاده نیز، مشکلات فنی با استهلاک بالا برای T8 گزارش شده است. قیمت نسخه دنده دستی این پیکاپ چینی در بازار آزاد ۱/۶ میلیارد تومان است.

جک T8

پیشرانه‌ی توربوشارژ بنزینی ۲ لیتری برای جک KMC T8 کرمان موتور، قدرت ۱۷۴ اسب‌بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این وانت دو دیفرانسیل با کیربکس دستی، ۱۹۷۰ کیلوگرم وزن دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، ۱۵ تا ۱۶ ثانیه زمان می‌برد.

فونیکس تیگو ۸ پلاگین هیبرید

شاسی‌بلند ۲/۸ میلیارد تومانی مدیران خودرو، در بازار حدود ۱۰۰ میلیون تومان زیر قیمت کارخانه قیمت‌گذاری شده است و چندان پرمشتری نیست. تیگو ۸ پرو e  پلاس، هرچند که ارزان نیست اما سیستم دو دیفرانسیل نیز ندارد. احتمالا به همین دلیل مشتریان فونیکس ترجیح می‌دهند تیگو ۸ پرومکس را خریداری کنند که سیستم دو دیفرانسیل را با قدرت کمتر و قیمت مشابه ارایه می‌دهد.

فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس؛ مشخصات اولین پلاگین هیبرید ایران | مجله پدال

ترکیب دو موتور برقی و یک پیشرانه بنزینی، قدرت ۳۲۶ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ نیوتن‌متر برای تیگو ۸ پرو e  پلاس فراهم می‌کند. این مدل در زمان ۷ تا ۸  ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و اگر باتری‌ها شارژ باشند، کمتر از ۲ لیتر در صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند. با تیگو ۸ پرو e  پلاس می‌توان مسافت ۷۰ کیلومتر را به صورت تمام برقی طی کرد.

بهمن اینرودز C35

بهمن در جدیدترین برنامه فروش برای ون باری اینرودز، قیمت این خودروی کار و تجاری را در حدود ۱۸ درصد افزایش داده و حالا ۹۷۵ میلیون تومان برای پیش‌خرید این ون چینی لازم است. ظاهرا در بازار آزاد، نمونه‌های صفر کیلومتر اینرودز C35 به قیمت ۸۸۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان وجود دارند.

خودرو بهمن موتور اینرودز Bahman Motor Inroads

ون اینرودز مجهز به موتور ۱/۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتون متر گشتاور است. خروجی موتور از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می‌شود. موتور این خودرو زیر صندلی راننده نصب شده است و اینرودز عملا کاپوت ندارد. بهمن اینرودز در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق فنر تخت بهره می‌برد. اینرودز با این مشخصات می‌تواند تا ۷۲۵ کیلوگرم بار را حمل کند.

بستیون T77 بهمن موتور

شاسی‌بلند چینی بهمن موتور ساخت زیرمجموعه فاو FAW است و به دلایل مختلف نتوانسته است مشتریان فراوان جذب کند. سبک طراحی این خودرو نسبت به رقبا، زیبایی خاصی ندارد و از نظر فنی یا امکانات رفاهی هم، چندان شاخص نیست. نمایندگی بهمن موتور بستیون T77 را با قیمت نزدیک به ۲ میلیارد تومان پیش‌فروش کرده اما هم‌اکنون در بازار آزاد، ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده است.

بستیون T77

نسخه‌ی ۱/۵ لیتر توربو، ۱۷۰ اسب بخار و ۲۵۸ نیوتن‌متر دارد. میانگین مصرف سوخت T77 بهمن موتور ۸ لیتر در صد کیلومتر است و همراه گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ، عرضه می‌شود. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات این شاسی‌بلند تک دیفرانسیل هستند.

در بازه‌‌ی قیمتی ۲ میلیارد تومان، همچنان فونیکس X7 مدیران خودرو و جک KMC X5 کرمان موتور برای بازار جذاب‌تر از T77 بهمن موتور محسوب می‌شوند. همچنین برندهای چری و جک در ایران، شناخته شده تر از فاو است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. mmd@

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    زیر قیمت کارخانه 🤣10برابر قیمتش بردن بالا بعدش100میگن زیر قیمت

    موافقم 54
    مخالفم 4
    1. amirkhanzadeh

      ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (367 ديدگاه)

      تو ایرانی این طوریه ماجرا

      موافقم 4
      مخالفم 1
    2. kasra

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      تگیو ازش وجود توی لیست اشغا.ل هال بی مصرف نداره

  2. فرزاد

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    سایپا و کرمان موتور
    تفاوت ققیمت کارخانه‌ایی و بازار این دو خودروساز (سایپا کرمان موتور) حاشیه سود کمتری داره در عوض اختلاف قیمت ایران‌خودرو و فرداموتورز حدود ۳۰۰٪ سود داره

    موافقم 5
    مخالفم 14
  3. دیا

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    حالا برید صف بکشید. اصلا ملت تو صف وایسادنو دوسدارن. اشغالای چینی. بخدا قرار نبود این سرنوشتمون باشه. سروتمندترین کشور دنیا .

    موافقم 32
    مخالفم 30
    1. Behi

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      چرا هی این چرت و پرت رو تکرار می‌کنین! ملت بدبخت چیکار کنن منتظر بنز اس کلاس بمونن!
      نصف ملت امرار معاشش با ماشینه بعد شما تز میدین، تا کی این دیدگاههای آرمانی رو بیخیال میشید، چرا فقط تو همه امور خودتونو ملاک قرار میدین؟ خب منم بیشتر از شما از این وضعیت ناراضیم اما باید منصفانه به قضیه نگاه کرد، باید مردم رو هم در نظر گرفت، هر خریداری سانـ‌دیسی نیست مجبوره مجبور

      موافقم 44
      مخالفم 18
      1. Genius

        ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1335 ديدگاه)

        تا روزی که جزیره ای و منفک فکر کنیم و زندگی رو یک انتخاب شخصی ببینیم نه جمعی چون همصدا و هم قسم نمیشیم گشایشی در کار نخواهد بود……امیدوارم بفهمی که هممون با هم مقصر این وضع فعلی هستیم

        موافقم 24
        مخالفم 14
      2. دیا

        ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (148 ديدگاه)

        دوست عزیز به وقتش خیلی وقتا از خیلیا مجبور تر بودم ولی نرفتم تو صف. فردا دولت اعلام کنه پهن سهمیه ای شده مردم میرن واسه پهن صف می کشن بخدا از ماست که بر ماست.

        موافقم 20
        مخالفم 9
      3. Avan

        ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (400 ديدگاه)

        سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر انکه خودشان تغییر کنند.
        وقتی برای ۱۰۰ هزار خودرو ایران خودرو سه میلیون نفر ثبت نام کردند یعنی تشویق به ادامه همین مسیر

        موافقم 16
        مخالفم 4
      4. Saeed Farshchian

        ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (51 ديدگاه)

        ملت که مجبور نیستن حتما خودروی صفر بخرند
        دروغ میگن ما ناراضی هستیم و بدبختیم و فلان
        وقتی گله ای صف میبندیم برای خودروی صفر با هزار تا مزد و منت حق اعتراض هم نداریم
        مجبور نیستیم صفر بخریم
        کارکرده هم که به کلاس اقایون نمیخوره
        تازه گلایه هم میکنیم
        بازم میگم کسی که ۱.۵ میلیارد اینجا پول ماشین آشغال چینی میده و ملتشون رو نمیشه گفت فقیر
        خدا رحم کنه به امثال من که گیر ملت دو رویی مثل شما افتادیم

        موافقم 12
        مخالفم 1
  4. ناشناس

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (736 ديدگاه)

    بر خلاف نظر نویسنده،تمام ماشین های کره ای و ژاپنی در ایران بازار دست دوم خوب و پر سودی ندارند.در واقع،آن دسته از خودروهای کره ای و ژاپنی و اروپایی در بازار ایران دست دوم خوبی دارند که به شدت دلال پسند هستند و بین دلال ها و نمایشگاه داران محتکر و گران فروش زیاد معامله می شوند و البته برای آنها تبلیغات شدیدی از طرف دلالان و رسانه های وابسته به آنها صورت می گیرد تا بر بستر این تبلیغات دروغین و توهم آمیز، سودی حداکثری نصیب دلالان و صاحبان این خودروها شود.همه ما این مدل ها را خوب می شناسیم و برای اینکه برای این مدل های دلال پسند کره ای و ژاپنی و اروپایی،تبلیغات مضاعفی نشود از درج اسامی آنها خودداری می کنم.

    موافقم 15
    مخالفم 15
    1. حسن

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1904 ديدگاه)

      یعنی چه
      دلال خودرو میخره که بفروشه به ملت
      شما هر روز تبلیغات خودرو بذار کسی گوشش بدهکار نیست
      اما همین الان ازرا سانتافه راوفور 2012-17 بذار دم در صب پوله
      چرا چون مردم دوس دارن
      دلال اول تو نمایشگاه پیرهن پاره کرده بعد ذائقه مردم را شناخته بعد خرید کرده و احتکار کرده
      یعنی احتکار هم طبق سلیقه ی مردم و بازار انجام میشه

      موافقم 19
      مخالفم 7
      1. ناشناس

        ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (736 ديدگاه)

        حسن جان
        نقش تبلیغات دلال ها و نمایشگاه داران را در افزایش فروش یک خودرویی اصلا دست کم نگیر،به ویژه در میان مردمی که چندان اهل مطالعه و تحقیق در زمینه خودرو نیستند و به شدت در این مورد سطحی و دهن بین هستند.در ضمن،همه مردم هم این مدل ها را که اسم آنها را آوردی دوست ندارند.یکی هم خود بنده.

        موافقم 6
        مخالفم 2
  5. Genius

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    چینی‌ها لااقل سی‌سال دیگه جادارن تا بتونن تو بازار ما بالاخص جابیفتن و مردم با رغبت برن سمتشون به دو دلیل عمده اولیش اینکه با انحصار و قطع کردن دست سایر شرکت‌های خارجی بازارو قبضه کردن دومین دلیلشم اینه که سال‌های سال از دهه ۶۰ تا همین سه چهار سال پیش هر چیزی made In China تو ایران می‌دیدیم رسما بنجل و ضایعاتی بود پس در ضمیر ناخودآگاه ما ایرانیا تا نسل ما دهه ۶۰ و ۷۰ ایها زنده باشیم جنس چینی باب طبع نیست

    موافقم 9
    مخالفم 14
  6. nima.jdm

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (287 ديدگاه)

    زیر قیمت کارخانه؟🤣
    جوک خوبی بود

    موافقم 5
    مخالفم 7
  7. علی جردن

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1874 ديدگاه)

    فقط فردا موتور ثبت نامی بخری سه برابر قیمت بازار آزاد و کارخونه می فروشی ایران خودرو هم دو برابر سود داره مثلا ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ایی ارتقا یافته تو کارخونه ۶۰۰ ملیون توی بازار ۱۱۰۰

    موافقم 2
    مخالفم 9
  8. احمد

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    تیگارد رو از قلم انداختی پدال جان
    نکنه چون برای تیگارد تبلیغ میکنی از لیست حذف ش ‌کردی !

    نکن این کارها رو پدااااااااااااال

    موافقم 13
  9. محمدرضا

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    البته لیست طولانی تره مثل جتا vs7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست