خودرو تنها وسیلهای رفاهی برای حمل افراد و اشیا در فواصل طولانی و در زمانهای کم نیست. برای بسیاری از افراد خودرو حس آزادی را القا میکند. خودرو چیزی است که بیرون از خانه شما زندگی میکند و شما را در هر زمانی به هرجایی که میخواهید میبرد.
تقریباً اکثر خودروهای امروزی محصولاتی آرام، راحت، سریع و قابلاعتماد هستند. خودرو وسیلهای خارقالعاده است و بیشک میتواند بهترین ساخته تاریخ بشر به شمار آید؛ اما برخی خودروها خودروتر هستند! بعضی خودروها تلاش کردهاند متفاوت باشند که گاهی اوقات جواب نداده و گاهی اوقات نیز دنیا را تغییر دادهاند. در این نوشتار جذاب میخواهیم شما را با خودروهایی آشنا کنیم که دنیا را تغییر دادند پس حتماً همراه ما باشید.
رولزرویس سیلور گوست (سال ۱۹۰۷)
چرا این لیست را بجای بنز پتنت موتورواگن که به عنوان اولین خودروی دنیا شناخته میشود شروع نکردیم؟ طبیعتاً شما نمیتوانید دنیایی را که قبل از تولید شما وجود نداشته تغییر دهید اما شاید برای متقاعد کردن خود اینطور بگوییم که بنز برای سفر کردن آنقدر نامناسب بود که حتی صلاح ندید باک سوختی روی خودروی خود نصب کند. در مقابل باید گفت رولزرویس سیلور گوست اولین خودرو با قابلیت اطمینان مدرن بود. این محصول که بهصورت رسمی به عنوان خودرویی با ۴۰ تا ۵۰ اسب بخار قدرت شناخته میشود با رنگ نقرهای تولید شد و ۲۷ بار توانست از لندن به گلاسکو سفر کند که مسیری چند هزار کیلومتری به شمار میرفت. این کار بدون خرابی قطعات اصلی خودرو انجام شد و به همین خاطر سیلور گوست به عنوان یکی از بهترین خودروهای جهان مشهور شد.
فورد مدل T (سال ۱۹۰۸)
از تولد اولین خودرو تا دسترسی عموم مردم به آن ۲۲ سال طول کشید. فورد مدل T حتی با استانداردهای آن روزگار نیز سواری عجیبی داشت اما هدف اصلی تولید انبوه یک خودرو با یک رنگ بدنه بود. مدل T در سال ۱۹۰۸ و با قیمت معادل امروزی ۲۰ هزار دلار راهی بازار شد. تا سال ۱۹۲۳ نیمی از تمامی خودروهای فروخته شده در آمریکا از نوع مدل T با قیمت زیر ۳۰۰ دلار بودند. این خودرو در ۱۲ کشور و ۴ قاره تولید شد و به رقم عرضه ۱۵ میلیون دستگاهی رسید.
کادیلاک تایپ ۵۳ (سال ۱۹۱۶)
تایپ ۵۳ از نظر ظاهری چیز خاصی نداشت هرچند نسل قبلی آن یعنی تایپ ۵۱ از اولین پیشرانه ۸ سیلندر تولید انبوه دنیا سود میبرد و کادیلاک فقط یک سال آن را تولید کرد؛ اما تایپ ۵۳ اولین خودرویی بود که بهطور خاص با کنترلهای مرسوم امروزی تولید شد. در روزگاری که خودروها توسط اهرمها و هندلها رانده میشدند، کادیلاک از دستهدنده و ترمزدستی بین صندلیهای جلو و سه پدال کلاچ، ترمز و گاز استفاده کرد و میلیونها خودروی بعدی نیز از کادیلاک تقلید کردند. این خودرو همچنین از استارتر برقی سود میبرد.
لانچیا لامبدا (سال ۱۹۲۲)
ما دوست داریم از بین خلاقیتهای متنوع این خودرو به مواردی همچون سیستم تعلیق مستقل و ساختار مونوکوک فکر کنیم. این لانچیا در دورانی که دیگر خودروها از شاسی نردبانی و فنرهای فولادی تخت استفاده میکردند چنین نوآوریهایی داشت. لامبدا همچنین به پیشرانهای با ساختار V مجهز بود و منصفانه باید گفت اگرچه دنیا را تغییر نداد اما از پس مأموریت خود بهخوبی برآمد.
بی ام و ۳۲۸ (سال ۱۹۳۶)
آنچه در این خودرو حرف اول را میزد توجه به جزئیات بود. به همین خاطر رودستر ظاهراً سنتی و عادی بی ام و به یکی از بهترین خودروهای قبل از جنگ تبدیل شد. طراحی هوشمندانه سیلندر، آیرودینامیک پیشرفته نسبت به زمان خود و کاهش وزن کلی باعث شدند خودرویی سبکوزن، هیجانانگیز و پر سرعت تولید شود. ۳۲۸ با پیشرانهای ۲ لیتری میتوانست به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. همین خودرو باعث شد بی ام و به شهرتی جهانی دست یابد.
فولکسواگن تایپ ۱ (سال ۱۹۳۸)
شما این خودرو را به عنوان فولکسواگن بیتل میشناسید. هیتلر تایپ ۱ را سفارش داد و فردیناند پورشه کار طراحی را بر عهده گرفت. تایپ ۱ ستاره فیلم هربی بود و اگرچه از سواری افتضاح و پرفورمنس زجرآوری در عذاب بود اما مدل T دوران پس از جنگ محسوب میشد و تا سال ۲۰۰۳ نیز تولید شد. همچنین باید گفت بیش از ۲۱ میلیون دستگاه از این خودرو خط تولید را ترک کردند. بیتل جزو پرفروشترین خودروهای تاریخ به شمار میرود.
ویلیز MB (سال ۱۹۴۱)
ریشه بسیاری از خودروها به ارتش و کارهای نظامی بازمیگردد و یکی از آنها نیز ویلیز مدل B است. شاید این خودرو به مدت ۴ سال تولید شده باشد اما جیپ جزو مشهورترین برندهای دنیاست و یک نماد به شمار میرود. این خودرو ترکیبی از کارایی و حس آزادی را القا میکند. ویلیز MB به راحتی میتواند در لیست ما جای بگیرد چراکه دنیا را تغییر داد.
لندروور (سال ۱۹۴۸)
لندروور به خاطر مشکلات پس از جنگ با بدنهای آلومینیومی ساخته شد و از کمترین انحناهای ممکن در بدنه به دلیل کاهش هزینهها استفاده کرد. اگرچه هدف طراحان در آن زمان چیز دیگری بود که لندرووری که میشناسیم پس از گذشت حدود ۷۰ سال به یک نماد در دنیا تبدیل شده و برای همیشه تصور ما از شاسی بلندهای سرسخت را تغییر داده است. شاید لندروور اولین آفرودر جهان نباشد اما قطعاً با تواناییهای خارج از جاده خود جان افراد زیادی را نجات داده است.
مرسدس بنز 300SL (سال ۱۹۵۴)
مردم درباره اولین سوپرکار دنیا اختلافنظر دارند اما 300SL با دربهای گالوینگ متمایز خود میتواند جزو اولینها باشد. مرسدس خودرویی سبکوزن و زیبا با آیرودینامیک قابلتوجه و پیشرانه ۳ لیتری که ۲۲۰ اسب بخار قدرت داشت ساخت. چنین حصولی تقریباً چندین دهه از زمان خود جلوتر بود و رسیدن به سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت هم چیزی تخیلی به نظر میرسید. شاید بپرسید 300SL چقدر سریع بود؟ باید گفت یک نمونه استاندارد کارخانهای در مسابقات میله میگلیا ۱۹۵۵ حضور یافت و بین تمامی خودروهای مسابقهای آن زمان به رتبه پنجم رسید.
سیتروئن DS (سال ۱۹۵۵)
اگر خودروی DS بهدردنخور بود چه میشد؟ بیشک درصورتیکه این خودرو شکست میخورد سیتروئن سرنوشت دیگری داشت اما خوشبختانه DS بهدردبخور از آب درآمد و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک آن انقلابی در دنیای خودرو به پا کرد. طراحی زیبای بدنه نیز حتی در دنیای مدرن امروزی چشمنواز نشان میدهد. DS به حدی خود بود که فرانسویها ۶۰ سال پس از تولیدش برندی اختصاصی با همین نام ایجاد کردهاند هرچند زمان نشان خواهد داد که آیا این برند میتواند موفق باشد یا خیر.
ادامه دارد…
الف.ی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲مکلارن اف 1 افسانه ای 🧡
NAVID۰۰۹۸
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲آقا
من یه سوال دارم از دوستان
خداوکیلی منطقی فکر کنید و از روی تعصب نظر ندهید (لطفاً) !!!
تیتر مقاله در مورد چیه ، هان ؟!
تیتر مقاله میگه خودروهایی که دنیا را تغییر دادن ، درسته !
پس من چرا چون چگونه برایهچی و … نمیارم و فقط به ترتیب خودروهای تغییر کنندهی دنیا را نام میبرم ، قبول نداشتید بگید چرا تا من اونوقت جواب بدم ، جدی میگم !
-(((( اولین خودروی جهان مرسدس بنز / فورد مدل T / بنز k / جیپ ویلیز / تویوتا لندکروزر / فولکس بیتل / جنگاوری انزو فراری با تمام مدلهای فراری اون زمان / تویوتا سری ۴۰ و ۷۰ / کادیلاک و نوآوریهایش / فورد موستانگ / فورد GT / بنزهای دههی ۸۰ و ۹۰ / / تویوتا کرولا / تسلا )))) !
مازیار
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲اومدی توی لیست لندروور رو برداشتی اونی رو گذاشتی که اسمشو هم از روی لندروور برداشته؟
باز هم حماسه آفریدی نوییید😄
یک عشق ماشین
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ببین داداش بیا منطقی باشیم
این لیست به ترتیب زمان گرد آوری شده یعنی از قدیم به جدید که آخرین زمان توی این لیست مال سال ۱۹۵۵ هستش پس چجوری یهو جهش کنه به سال ۲۰۱۰ به بعد ؟ چون قبل از این خودرو های خیلی بهتر دیگه ای هم بودن مثل بوگاتی ویرون، لامبورگینی هوراکان، فراری لافراری هر کدوم حماسه ساختم پس به نظر من مک لارن اینجا جایی نداره
احمدرضا
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲فقط عکس مقاله
سلطان قلبم
چرا پیر نمیشه ؟
چرا هنوز انقد خوشگله ؟
چیه این لامصب
محمدهادی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام
البته هنوز که به مکلارن نپرداخته
دوسدارم بدونم چی میخواد درموردش بنویسه
توی این گزینه ها که تا اینجا مطرح شد،قطعا فقط ۳۲۸ دوست داشتنی
حقیقتا هنوزم طراحی منطقی و زیبایی داره
اون جلوپنجره ی کلیوی شکل جذابش هنوزم تو دل بروعه
datsun
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲سیتروئن قدیم واقعا نوآور بود هرچی از این کمپانی و نوآوری هاش بگی کمه
OM.01
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲توقع داشتم تو لیست کرایسلر airflow رو ببینیم ولی یهو از سال 1922 جهش شد سال 1936 و بعد 1938
airflow واقعا شاهکار مهندسی بوده هست خواهد بود. شاسی و آیرودینامیک و سرعت و هندلینگ واقعا یه نسل جلوتر از بقیه خودروهای کلاسش بود. هنوز معتقدم آیرودینامیک ترین خودروی دنیا هست با توجه به ابعادی که داره. ضریب درگش 0.28 هست و بعد گذشت 90 سال تازه نیمی از ماشین های تولیدی دنیا همچین ضریب درگی دارن.
https://www.web.imperialclub.info/Yr/1934/Ads/NewKind.jpg
https://www.web.imperialclub.info/Yr/1935/35Salesman/02.jpg
این 2 تا عکس سیاه سفید فقط بخش طراحی راحتی سرنشینان هست تازه 2 برگ هست.
بروشور کاملش خیلی زیاده. حالا دیگر بخش ها شاسی موتور آیرودینامیک سیستم تهویه ورژن های متفاوت و… اونا بماند. حالا اگه دوست داشتید بگید براتون بفرستم هرچند گوگل بزنید میاد.
پ.ن= کرایسلر airflow استریت راد کاستوم
https://www.barrett-jackson.com/Events/Event/Details/1935-CHRYSLER-AIRFLOW-CUSTOM-COUPE-261965
قیمت فروش رفته 117 هزار و 700 دلار :)
تو نیویورک با فراری SF90 هم حرکت کنی و یه همچین ماشینی کنار خیابون پارک شده باشه همه بهش نگاه خواهند کرد و فراری شما به چشم نخواهد آمد:) از حق نگذریم جذاب کاستوم شده و بازسازی شده.
مازیار
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲رولزرویس از همون اول بسم الله راه خودشو جدا کرد و همچنان هم جداست
❤ ب ت bugatti
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲عجب
خودت از مکلارن اف۱ عکس میذاری نمیاریش؟
من جوابتو میدونم، اگر دی اس تولید نمیشد ما زانتیا نداشتیم
باید عوض پراید لندرور وارد کنن
ویلیز مدل Bبدرد زندانی هایی که با حق مشروط از زندان ازادن میخوره چون حس آزادی بهشون میده
عجب حوصله ای،۲۱میلیون؟از جمعیت ایران در سال ۱۳۳۵ بیشتره،بنز اس ال ۳۰۰ میگی سرعتش بالاست؟۲۴ سال قبل رونمایی بنز اس ال ۳۰۰ بوگاتی به همین سرعت و آلفا رومئو به سرعت ۳۱۱ دست یافت،(این حرفا شوخی بود البته بوگاتی و آلفا رومئو واقعا به این سرعت دست یافتن)
بریم اصل مطلب،واقعا مقاله خوبی بود
Radmehr (ایتالیایی فن متعصب)
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲داش عالی و قوی
F
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲اگر دقت کنید ماشین ها به ترتیب سال ساخت از قدیم به جدید مرتب شدن و آخرین ماشین در این قسمت برای سال 1955 هست که هنوز چند دهه ای با مکلارن F1 فاصله داره.
محمدهادی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲بله
دقیقا
منطق پدال خیلی واضح و قابل تشخیصه
(Ali(chevynova
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲فورد و کادیلاک و ویلیز
هر ۳ تا دنیا رو جای بهتری کردن برای زندگی
اولین ماشینی که موتور ۸ استفاده کرد کادیلاک بود
((تایپ ۵۳ از نظر ظاهری چیز خاصی نداشت هرچند نسل قبلی آن یعنی تایپ ۵۱ از اولین پیشرانه ۸ سیلندر تولید انبوه دنیا سود میبرد و کادیلاک فقط یک سال آن را تولید کرد))
فورد هم ماشین رو برای عموم مردم ساخت و ویلیز هم اولین افرودر جهان رو خلق کرد و باعث شکست نازی ها در جنگ دوم شد
mrb-bap
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲به به …. سلاطین خودروسازی جهان
ماشین به اینا میگن ، توی برقی ها دنبالش نگرد
پارسا
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲از طراحی بی ام و خوشم اومد . فکر کنم بی ام و با این نوع جلو پنجره در ایران زیاده چند بار توی نمایشگاه ها و موزه ها دیدم
از نظر انقلاب بخوایم بگیم اول فورد تی بعدم کادیلاک
ا ج
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲فولکس و لندروور
ali-s
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲300SL خیلی دوست داشتنی هست.
الان هم به خاطر طراحی فوقالعادهای که داره، جزؤ گروه آریان ماشین های دنیا هست
Safa
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲بنز اس ال ۳۰۰ سال ۱۹۵۴؟؟ یعنی حتی اون موقع هم از صنعت کنونی خودروسازی ما با اختلاف بسیار زیاد جلوتر بودن.. همین الان هم همچین خودرویی حتی در دورترین تصورات مدیران ما نیست
محمد
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲به نظرم من دی اس ارزش بازنگری و تولید با تکنولوژی روز رو داره
من
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲مشتاق قسمت بعدم
عالیه
شاعر
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲خودرو باید خودروتر باشد خودرویی که خودروتر نباشد خودرو نیست!
❤BMW❤
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲وای حاجی بیامو عجب چیزیه ،
رولزرویس هم از همون اول معلومه لوکس ترین بوده ،
سیتروئن هم هر چقدر از سیستم تعلیق نرم و خفنش بگی ، کمه
Yasin
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲قطعا هیچ خودرویی مانند مکلارن اف1 افسانهای جهان سوپرکارها رو دگرگون نکرد…
RAM1500
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲گفتم اول کاری یه نظر بدم بعد برم بخونم.
(تقریباً اکثر خودروهای امروزی ایرانی محصولاتی آرام، راحت، سریع و قابلاعتماد نیستند. خودروی ایرانی وسیلهای خارقالعاده است و بیشک میتواند بهترین ارابه مرگ ساخته شده در این تاریخ بشر به شمار آید)
خدایا شر هرچی حاکمان عقب افتاده ذهنی از سر ما کم کن.
امین