تاریخ عادت به قضاوت نادرست درباره برخی از خودروها دارد و ما فکر میکنیم خودروهایی که در این لیست خواهید دید بهترین نمونهها از این دست هستند. خودروها میتوانند در زمان معرفی بازخوردهای بسیار مثبتی از عموم مردم و کارشناسان دریافت کنند اما خب بازار همواره بیرحم بوده و میتواند سرنوشت دیگری را برای یک خودرو رقم بزند. در قسمت اول این نوشتار خودروهای جالبی را خدمت شما معرفی کردیم و حالا نیز قسمت دوم و پایانی آن را در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم. با ما همراه باشید.
جگوار X-Type
جگوار X-Type آن زمان تنها یک فورد موندئو با لباسی خیالانگیز نبود. خب پس مشکل این گربه بریتانیایی در چیست؟ همبازی موندئو یکی از بهترین هندلینگ ها را در بین خودروهای زمان خود داشت و قطعاً طراحی آن نیز از کیلومترها دورتر یک جگوار را نشان میدهد اما فرمان این خودرو میتوانست حس و بازخورد بهتری داشته باشد و بدون پیشرانه دیزلی کمرمق عرضه شود. به غیر از این موارد، جگوار عملکرد نسبتاً خوبی در برابر رقبای ژرمنی خود داشت. اما ما واقعاً مدل سدان را تحسین نمیکنیم و بیشتر مدل استیشن را که در سال ۲۰۰۳ عرضه شد میپسندیم. این خودرو به حدی خوب بود که ملکه انگلستان نیز یک نمونه از آن را در اختیار گرفت. X-Type یک نکته مثبت دیگر هم داشت که استفاده از سیستم چهار چرخ محرک بود.
پژو ۶۰۵
یک خودروی فرانسوی و بزرگ دیگر که مأموریت مهمی داشت. ۶۰۵ در واقع میخ آخر بر تابوت خودروهای دیفرانسیل عقب پژو بود چراکه از طراحی دیفرانسیل جلو و پیشرانههای قرض گرفته از پژو ۴۰۵ استفاده میکرد. یکی از پیشرانههای جالب این خودرو نیز نمونه ۶ سیلندر ۳ لیتری مشترک با محصولات رنو و ولوو بود. اگرچه ۶۰۵ جذابیت محصولات BMW یا مرسدس را نداشت اما از هندلینگ خوب، سواری نرم و پرفورمنسی درخور سود میبرد. با این وجود ۶۰۵ توفیق چندانی در بازار نیافت و تولیدش در سال ۱۹۹۹ متوقف شد. جایگزین این خودرو نیز ۶۰۷ حاشیهساز بود. شاید دل هیچکسی برای پژو ۶۰۵ تنگ نشود اما این خودرو در طول حدود ۱۰ سالی که در بازار حضور داشت به فروش بیش از ۲۵۰ هزار دستگاهی رسید و نشان داد که یک سدان بزرگ، بادوام و سرسخت است.
پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۶
شاید با دیدن پورشه در این لیست تعجب کنید اما نسل ۹۹۶ پورشه ۹۱۱ شایسته حضور در این لیست را داشته است. بسیاری از طرفداران پر و پا قرص پورشه از بهکارگیری پیشرانه ۶ سیلندر خطی آبخنک مبهوت بودند اما بدون ۹۱۱، این پیشرانه به تاریخ میپیوست چراکه استانداردهای آلایندگی روز به روز سختگیرانهتر میشدند. مورد دیگر چراغهای جلوی تخممرغی در نمونههای اولیه ۹۹۶ بودند. این چراغها مشابه نمونههای بکار رفته در باکستر بودند و هیچکسی هم انتقادی به این خودرو وارد نمیکرد هرچند برخی افراد از شباهت زیاد ۹۱۱ به برادر ارزانتر خود شکایت داشتند. البته مشکل این خودرو تنها شباهت با مدل ارزانتر نبود چراکه تنگناهای مالی هم مسبب چنین چالشهایی بودند. ۹۹۶ حالا به یک کلاسیک مدرن دلپذیر تبدیل شده است.
رنو اسپورت اسپایدر
لوتوس الیزه یک سر و گردن بالاتر از اکثر خودروهای اسپورت کلاس خود بود و خب رنو اسپورت اسپایدر هم در برابر این خودرو توفیقی نیافت. در نگاه اول لوتوس سبکتر، ارزانتر و سریعتر تنها گزینه قابل انتخاب بود اما رنو شجاعت به خرج داد و محصول خود را با پیشرانه ۲ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری کلیو تولید کرد. حاصل این کار نیز خودرویی بسیار سریع در جاده بود. اشتباه رنو این بود که با اسپورت اسپایدر خیلی بیش از حد به موارد پایه پرداخت و تنها شیشه جلو را در دسترس خریداران بریتانیایی قرار داد. تنها ۱۸۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته شد اما در کل اسپورت اسپایدر یک خودروی مناسب پیست بود که هماکنون در کلکسیون برخی افراد جا خوش کرده است.
رنو آوانتایم
آوانتایم تقریباً همزمان با مدل ولساتیس چهار درب عرضه شد. آوانتایم احتمالاً به خاطر لیست بلندبالایی از نقصها و نقاط ضعف شکست خورد. قطعاً ظاهر این خودرو باب میل همه نبود اما از سواری بسیار راحتی برای مسافتهای طولانی سود میبرد و از نظر آرامش و آسایش کابین به راحتی با ژرمنها رقابت میکرد. شکل مینی ون کوپه آوانتایم هم چیزی نبود که در صنعت خودرو دیده شده باشد. کابین این خودرو پر از تجهیزات لوکس بود و رنو از نظر تجهیزات ایمنی هم کم نگذاشته بود. فضای کابین این خودرو جزو نقاط قوت آوانتایم بود اما این خودرو از نظر تجاری یک شکست بود چراکه تنها دو سال پس از شروع عرضه بازنشسته شد و تا سال ۲۰۰۳ در کل ۸۵۵۷ دستگاه از آن خط تولید را ترک کردند.
روور ۷۵
روور ۷۵ در نمایشگاه بیرمنگام ۱۹۹۸ رونمایی شد و خیلی امیدوار کننده نشان میداد. استایل و مهندسی این خودرو با استقبال کارشناسان روبرو شده بود و همهچیز تا زمانی که رئیس کمپانی برند پیشتریدر با رسانهها صحبت کرد خوب پیش میرفت. او در مصاحبه با اصحاب رسانه سخنان جنجالی درباره مشکلات عمیق روور به زبان آورد و اعتماد افراد به این خودرو و کل کمپانی را تضعیف نمود. همین سخنان جنجالی تأثیر خود را در نمایندگیها نشان داد یعنی زمانی که فروش روور ۷۵ در اواسط سال ۱۹۹۹ و حدود ۶ ماه پس از تست اولیه خبرنگاران افت نمود. البته فروش این خودرو در سالهای بعد و به ویژه با پیشرانه دیزلی بسیار نرم بهبود یافت اما ۷۵ آسیب دیده بود. این خودرو از طراحی خوبی سود میبرد اما سخنرانی مدیر روور همهچیز را بر باد داد.
روور ۲۰۰ BRM
روور ۲۰۰ BRM خودرویی بسیار متمایز بود و ارتباطی تاریخی با خودروی توربین روور BRM داشت. تا سال ۱۹۹۸ خریدار چندانی برای این هاچبک نبود اما خب خریداران جلوپنجره نارنجی عجیب و پیشرانه ۱.۸ لیتری ۱۴۳ اسب بخاری این خودرو را دوست داشتند. ۲۰۰ BRM از سواری راحت و کابینی با چرم دستدوز سود میبرد اما اکثر خریداران به دنبال مدل قوی و سریع روور 200Vi بودند. تنها ۱۱۰۰ نفر خود را راضی کردند که ۱۳۴۹۵ پوند را صرف خرید این هاچبک داغ و سفارشی بکنند.
اوپل/واکسهال کالیبرا
شکی وجود ندارد که این خودرو از نظر فروش موفق عمل کرد و میراث کوپههایی را که ریشه در اوپل جی تی دهه ۶۰ میلادی داشتند زنده کرد. اگرچه افراد زیادی طراحی این خودرو را دوست داشتند اما زیرساخت آن جای تعریف زیادی نداشت و به همین خاطر کالیبرا هندلینگی در حد و اندازههای ظاهر خود نداشت. سیستم چهار چرخ محرک کالیبرا اکثر نقطهضعفهای دینامیکی این خودرو را پوشش داده بود اما واکسهال ترجیح داد مدلهای کاوالیر Sri و GSi را به عنوان محصولاتی قابلاعتناتر تولید کند.
فولکسواگن بیتل جدید
دستکاری یک میراث مشهور و مهم کاری ریسکپذیر است و فولکسواگن هم این کار را با معرفی بیتل جدید در سال ۱۹۹۸ انجام داد. این خودرو از طراحی رترو و زیرساخت گلف دیفرانسیل جلو استفاده میکرد. علیرغم بازخوردهای نه چندان خوبی که از سمت طرفداران سنتی بیتل روانه فولکس شد، میزان فروش این خودرو ژرمنها را متقاعد کرد نسل دوم بیتل جدید را در سال ۲۰۱۱ تولید کنند. این خودرو به خاطر عدم فضای کابین و بار کافی در مقایسه با گلف و قیمت بالایش مورد انتقاد قرار گرفت. البته واقعیت این است که فولکس سه سال زودتر از مینی این خودروی رترو را تولید کرد و اولین نسل بیتل جدید هم به فروش ۱,۱۶۳,۸۹۰ دستگاهی رسید.
Silent
۱۰ آذر ۱۴۰۰https://techcrunch.com/2021/11/30/elon-musk-shills-a-50-tesla-cyberwhistle-with-a-joke-about-whistleblowers/?guccounter=1
چند ساعت پیش از سوت Cyber رونمایی کرد ماسک. مطلبش رو شد کار کنید ظاهرا سوت هست ولی موضوع مهمی پشت سرش هست که توو پستش توضیح می دم.
TOM KRISTENSEN
۱۰ آذر ۱۴۰۰فولکس،پژو و آوانتایم خیلی خوب بودند،روور ۷۵،خیلی نرمه یعنی به صورت ویژه ای نرمه،در حد فانتوم نرمه،یعنی روشن و خاموششو متوجه نمیشی
فرید
۱۰ آذر ۱۴۰۰در عوض برخی خودروها هزاران برابر نسبت به شایستگی شون تولید شدند:
پیکان
پراید
سمند
نیسان جونیور
پژو 405
پژو 206
و ….
...
۱۷ آذر ۱۴۰۰😂😂😂😂😂😂😂 دمت گرم مردم از خنده
Parham
۱۷ آذر ۱۴۰۰حالا بازم ۲۰۶ ماشین خوبی نسبت به بقیه ماشین های ایرانی بود و مخصوصاً نسخه های فرانسوی مدل های سال ۱۳۸۶تا ۱۳۸۹ خوب بود و مدل های rcوcc خیلی خوب بود ولی در ایران کم بود و cc در ایران نبود وrcدر مسابقات رالی خوب بود
Yasin
۱۰ آذر ۱۴۰۰از رنو اسپورت اسپایدر خیلی خوشم اومد طراحی باحالی داره
میثم
۱۰ آذر ۱۴۰۰فولکس بیتل میتونست جایگاه بالاتری داشته باشه و همچنان تولید بشه
ولی مدیران فولکس دیدگاه مدیران بی ام و در احیای مینی رو نداشتن
Twin H Power
۱۰ آذر ۱۴۰۰در متن در مورد پژو این رو نوشته : ( نشان داد که یک سدان بزرگ، بادوام و سرسخت است )
قبل از این هم از بعضی منابع خارجی درمورد دوام پژو مخصوصا مدلای قدیمیش خونده بودم !
اما به لطف ایران خودرو ، دوام پژو واسه ما ایرانیا یه شوخی به نظر میاد .
amir
۱۰ آذر ۱۴۰۰605 سواری خیلی خوبی داره.تک و توکی توی ایران هم هست
مهدی
۱۲ آذر ۱۴۰۰پژو در اروپا با استهلاک و اذیت معروف هست. البته در دهه 70 ماشینهای با دوامی تولید میکرد مثل 504.
مهردادکمال
۱۰ آذر ۱۴۰۰تا حدی در مورد جگوار موافق نیستم
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۰ آذر ۱۴۰۰605 واقعا حیف شد، طراحی شیک و منظمی داره.
پژو با یه سیستم دیفرانسیل عقب و متریال های لوکس تر برای این ماشین میتونست سر نوشتش رو تغییر بده.
porsche
۱۰ آذر ۱۴۰۰به نظرم فولکس واگن بیتل واقعا میشد نسل جدیدش ادامه پیدا کنه و اگه یکم بیشتر براش سرمایه گذاری میکردن میتونست دوباره به لیست پرفروش ها برگرده
چون هم زیبا و جالب بود و فوق العاده مناسب برای شهر ها
برای من به شخصه پورشه ۹۹۶ ارزش بالایی داره ولی یکم با فرم چراغاش مشکل دارم
Philipp
۱۰ آذر ۱۴۰۰این نسل نسلی بود که پورشه فهمید یکم دست به طراحی ۹۱۱ بزنه کار خراب میشه
Parham
۱۲ آذر ۱۴۰۰من که واقعا دوست دارم پورشه ۹۹۶رو
ABOLFAZL.RAHMANI
۱۰ آذر ۱۴۰۰رنو اسپایدر و فلوکس واگن و پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۶ حیف شدند
Philipp
۱۰ آذر ۱۴۰۰پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۶ هم مثل اولین نسل بنز CLK به یه جهش ژنتیکی احتیاج داشت تا تبدیل بشه به دومین هایپرکار تاریخ به نام 911GT1
کوبیده
۱۱ آذر ۱۴۰۰پژو و دوام خیلی بهم نمیان
حتی پژو های قدیمی هم وارد شدند کیلومتر ها از رقبای ژاپنی عقب تر بودند
Roham
۱۸ آذر ۱۴۰۰دوام پژو رو از 504 سراغ بگیر